abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 7 juli 2009 @ 20:13:29 #1
33014 Cavemania
Niet mokken, lekker fokken....
pi_70753888
Wij zijn van plan om onze badkamer binnenkort te gaan verbouwen. Aangezien we in een oud huis wonen hebben we hier nog geen centrale afzuiging. Ik was van plan om de huidige afzuiging van de badkamer enigsinds aan te passen. Op dit moment zit er plafondventilator in.


sorry voor de slechte kwaliteit. Op het werk in elkaar geknutseld met Word...

Mijn plan was een een afzuigunit van een centrale afzuiging te gaan plaatsen. Ik wil daar later een afzuigpunt bij aan hebben vanuit de bijkeuken (wordt in de toekomst keuken). Nu werd ik gewezen op WTW (Warmte Terug Winning).

De WTW lijkt op zich een goed idee echter zit ik nu met de vraag waar moet ik de warme lucht weer inblazen? De woonkamer is nog geen optie, die zal in de toekomst wel worden verbouwt echter duurt dit nog wel een aantal jaren. Tevens wil ik alleen de ventilatie aan hebben als dit nodig is en niet de hele dag. Je kan wel warmte terug winnen maar als dit veel extra stroom kost zie ik hier niet het nut van in.

Waar moet ik op rekenen qua kosten voor een WTW unit? En wat zijn goede en slechte, qua kwaliteit en rendement.

Graag jullie mening, reacties en ervaringen hier mee. Ik denk zelf nog steeds aan een venitaltie unit van een centrale afzuiging.
Vergeet niet, je bent uniek, net als iedereen...
pi_70756713
Het aanbrengen van WTW in een bestaande woning is altijd lastig, omdat WTW ventilatie een hoge mate van luchtdichtheid vereist en het lastig is om alle kanalen weg te werken. De luchtdichtheid krijg je door alle kieren en bestaande ventilatie openingen dicht te zetten, maar dan moet je WTW wel continu draaien.

Op m'n werk passen we bijna nooit WTW terug bij verbouwingen van woningen, ook omdat bewoners de stekker er snel uit trekken.
  FOK!fotograaf woensdag 8 juli 2009 @ 08:51:37 #3
17893 Forno
pi_70768730
Naast de prijs en het onderhoud (wat veel mensen als een nadeel zien) van een WTW, moet je ook een lading kanalen zien weg te werken waar je U tegen zegt. In nieuwbouw is er rekening mee te houden. Maar in bestaande woning is het op zijn zachst gezegd een uitdaging.
pi_70769260
Hmm heb een expert wat dat betreft in huis en die gaat er bij ons echt niet aan beginnen.
Dat zegt een hoop.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  woensdag 8 juli 2009 @ 17:36:20 #5
33014 Cavemania
Niet mokken, lekker fokken....
pi_70785942
Het werd ons geadviseerd door een expert, hij weet wel dat wij de plafonds allemaal gaan verwijderen maar ik had er persoonlijk niet zo'n goed gevoel over. Dit wordt door de reacties hier nogmaals bevestigd. Ik zie er dus ook maar van af. Als ik iets wil met duurzame energie moet het maar op een andere manier.
Vergeet niet, je bent uniek, net als iedereen...
pi_70786581
Tsja met de plafonds eruit alleen ben je er helaas niet.
Succes!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  vrijdag 10 juli 2009 @ 11:41:36 #7
259577 water-man
CV-Service Huizen
pi_70842970
Hoi

je huis goed isoleren of een goede hr ketel plaatsen is een vele malen betere manier van energie besparen dan een wtw unit, naast de hoge kosten die het met zich mee brengt moet je ook nog wel plek hebben voor zo'n bakbeest, ook moeten ze elk jaar onderhoud hebben wat ook geld kost ,

mijn advies zou zijn neem gewoon een ventilatie box en geen wtw

gr

mark
CV-Service Huizen
www.cv-service-mark-de-boer.nl
cv-service@ziggo.nl
  vrijdag 10 juli 2009 @ 13:49:34 #8
62913 Blik
The one and Only!
pi_70847385
hmm, ik heb een WTW thuis maar heb eigenlijk geen idee van hoe dat ding nou eigenlijk werkt
  zaterdag 11 juli 2009 @ 06:47:44 #9
33014 Cavemania
Niet mokken, lekker fokken....
pi_70870105
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:41 schreef water-man het volgende:
Hoi

je huis goed isoleren of een goede hr ketel plaatsen is een vele malen betere manier van energie besparen dan een wtw unit, naast de hoge kosten die het met zich mee brengt moet je ook nog wel plek hebben voor zo'n bakbeest, ook moeten ze elk jaar onderhoud hebben wat ook geld kost ,

mijn advies zou zijn neem gewoon een ventilatie box en geen wtw

gr

mark
Ik heb mijn huis al goed geisoleerd, over dubbel glas (Hr++) en een HR combiketel. Ik wil eigenlijk nog wel meer energie besparen. De ruimte voor de WTW unit is geen probleem maar het redement leek mij niet zo hoog. Ik hier van meerdere mensen gehoord dat het voor mij niet zinvol is. Wat ik ook al wel verwachte dus ik plaats gewoon een ventilatiebox.
Vergeet niet, je bent uniek, net als iedereen...
pi_71404669
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:13 schreef Cavemania het volgende:
Tevens wil ik alleen de ventilatie aan hebben als dit nodig is en niet de hele dag. Je kan wel warmte terug winnen maar als dit veel extra stroom kost zie ik hier niet het nut van in.
je bedoelt geen ventilatie als je niet thuis bent? want anders is het zoiets als de hele dag met een plastic zak op je hoofd rondlopen en alleen af en toe effe adem halen....
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 06:47 schreef Cavemania het volgende:

[..]

Ik heb mijn huis al goed geisoleerd, over dubbel glas (Hr++) en een HR combiketel. Ik wil eigenlijk nog wel meer energie besparen. De ruimte voor de WTW unit is geen probleem maar het redement leek mij niet zo hoog. Ik hier van meerdere mensen gehoord dat het voor mij niet zinvol is. Wat ik ook al wel verwachte dus ik plaats gewoon een ventilatiebox.
tja, wat moet ik daarop zeggen. Al die mensen hebben er zeker voor gestudeerd? Doen veel slechte verhalen de ronde betreffende WTW systemen; allen vooral gebaseerd op het ongefundeerd-doorvertellen principe...

maar anyway, een WTW systeem is juist ideaal!

Het rendement van zo'n wtw (een kruisstroomwisselaar) is juist enorm hoog. 90% is gemakkelijk haalbaar! Dit hoge rendement werkt eigenlijk juist in je nadeel want in de zomerperiode wanneer het buiten warmer is dan binnen blaast ie overdag de warme lucht naar binnen en wordt helaas ook de koele nachtlucht opgewarmd door de retour waardoor je huis eigenlijk niet afkoeld. Een bypass is een oplossing maar die werkt ook niet optimaal omdat in het kanalenstelsel de lucht ook zo 2graden wordt opgewarmd door de warmte van het beton en de ventilator.

Op je stookkosten bespaar je enorm. heb zelf in m'n nieuwbouwhuis ook een WTW en gebruik per jaar 700m3 gas (2pers, koken op gas en warmwater) en de thermostaat staat in de winter lekker op 21grC. Heel simpel; ik heb en de hele dag ventilatie (verse lucht) die op een koude winterdag wordt ingeblazen met ca 18/19gr. Die hoeft dus maar opgewarmd te worden naar 21grC.

Als jij in je huis ook de hele dag voldoende ventilatie wil hebben moet je toch echt een paar ramen constant (!) open hebben en moet je dus de koude buitenlucht van zegmaar 0grC opwarmen naar 21grC....

Nadeel van een wtw is dat in de winter de lucht als droog wordt ervaren. Klopt precies want koude buitenlucht kan minder vocht bevatten dan via de WTW opgewarmde ventilatie lucht waardoor de vochtigheid (relatief) lager wordt (ca 30%). Eigenlijk is het juist positief; als het in de winter binnen droog maar toch warm aanvoelt betekend dat je voldoende ventileerd

En qua onderhoud is het regelmatig je filters schoonzuigen en om de paar maanden vervangen. Eens per jaar effe de kast open schroeven en met stofzuigen de vliegen aan aanzuigzijde weghalen. Meer niet.

je hebt wel een punt met het maken van zo'n systeem in een bestaand huis. De kanalen zijn moeilijk weg te werken.

PS. ik ontwerpklimaat systemen en heb er wel een beetje verstand van....
pi_71404997
Die droogte ervaar je enkel als je met een HRV systeem werkt. Als je een ERV systeem gebruikt onttrek je ook de luchtvochtigheid uit de lucht die je uitblaast, waardoor je aangevoerde lucht een aangenamere luchtvochtigheid heeft (en anders kan je nog steeds met kleine stoomprobes bevochtigen).

In woningbouw zou ik er zelf niet zo snel aan beginnen. Het rendement is wel aardig, maar op zich zit je met al die kanalen die je moet gaan aanschaffen & wegwerken; met al die gaten die je door je muren heen gaat moeten boren (en dat zijn er aardig wat)... Als je al die arbeidskosten eruit wil halen zal het je aardig wat jaar gaan duren alvorens je het eruit haalt.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  donderdag 30 juli 2009 @ 20:45:49 #12
33014 Cavemania
Niet mokken, lekker fokken....
pi_71470138
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 19:16 schreef henkie1000 het volgende:
.......... heel verhaal..........
Ik moet zeggen dat ik het in het geheel met je eens ben. Echter mijn enige probleem is dat ik met luchtkanalen alleen in de badkamer en bijkeuken kan komen. De rest van het huis is gewoon niet te doen zonder grote sloopwerkzaamheden.

Het was mij begonnen voor een afzuiging in de badkamer. Het werd mij geadviseerd om een wtw te nemen omdat dit zo'n groot rendement zou hebben.

Indien ik alleen maar lucht in de badkamer en bijkeuken in kan blazen heeft het naar mijn idee weinig tot geen zin. In de bijkeuken wordt niet gestookt en de badkamer minimaal. Naar mijn idee kost het alleen maar stroom en heeft het verder weinig zin.

Als het in een nieuwbouwwoning zou zijn was het een heel ander verhaal
Vergeet niet, je bent uniek, net als iedereen...
  vrijdag 31 juli 2009 @ 01:01:02 #13
118967 FicoF
ondertitel
pi_71478285
WTW aanleggen in een bestaande woning is meestal niet haalbaar. Je moet ten eerste je woning bijna luchtdicht krijgen, in bestaande woningen lukt dat niet of je moet de hele gevels eruit slopen. Daarnaast moet je toevoer realiseren in je woonkamer + slaapkamer, anders worden die niet geventileerd. Het kanaal moet vaak 125 of zelfs 150mm zijn, dus succes. Een gemotoriseerde afzuigkap kan ook niet in een woning met WTW, dan raakt ie in onbalans.

Waarom niet een standaard ventilatiebox? Die kun je zo via bijvoorbeeld warmteservice bestellen en functioneert gewoon goed in een bestaande woning.

Ventileren is trouwens niet energie weggooien. Je moet het goed inregelen, dat wel, maar droge lucht warmt een stuk sneller op dan vochtige lucht. Daarom is het vaak energiezuiniger om veel te ventileren, dan om niet te ventileren.
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 13:13:52 #14
33014 Cavemania
Niet mokken, lekker fokken....
pi_71513112
Ik was dus ook van plan om een gewone ventilatiebox te installeren en niet een WTW echter werd deze mij geadviseerd. Ik had zelf mijn twijvels. Deze zijn door alle berichten hier bevestigd.

Natuurlijk is het niet zo dat we in huis alles dicht hebben zitten. We hebben roosters in de ramen, deze staan eigenlijk altijd open behalve als de wind er op staat. Ik vind het persoonlijk niet echt nodig om in de badkamer altijd te ventileren. Als dit tot 2 uur na het gebruik van de douche is vind ik dit meer dan voldoende.
Vergeet niet, je bent uniek, net als iedereen...
pi_73712536
Hey,

Voor bestaande woningen is het beter om decentraal te gaan ventileren. Het is voordeliger en bouwkundig beter doordat er geen leidingen door het huis aangebracht hoeven te worden, geen onderhoud aan die leidingen nodig is, en de installatiekosten zijn veel lager.

Decentrale ventilatie heeft die nadelen niet, en heeft als voordeel dat elke ruimte apart geventileerd kan worden, zowel met WTW als zonder.

Ik moet er echter op wijzen dat ventilatie 24 uur per dag noodzakelijk is, uit verschillende onderzoeken is dat gebleken, kijk o.a. maar eens op VROM.nl

De huidige systemen zijn echter zeer energiezuinig en draaien dus 24 uur per dag op een basisstand, hierdoor verbruikt het weinig energie en is er geen tochtgevoel.

WTW werkt heel simpel, aan de zijkant van een unit ( ik ga hier van een systeem uit waar ik goede ervaringen mee heb ) wordt de lucht afgezogen en aan de voorkant wordt de frisse lucht uitgeblazen. Onderzoek wees uit dat deze stromen elkaar niet vermengden. Ik heb trouwens een KV unit van de firma Klimavent.

Het rendement op WTW is verschillend per woning, de experts die het product leveren bekijken elke situatie op zich, zij adviseren wat het beste is. Want, WTW is niet altijd rendementsvol, en daarom zijn er ook decentrale systemen zonder WTW.

Dit systeem, Silvento, gebruik ik bijvoorbeeld in mijn badkamer, zolder, bijkeuken, keuken en toiletten. Dit is een systeem dat ook decentraal te plaatsen is, dus tegen de muur aan met een gat in de gevel. Dit wordt mooi afgewerkt en is mooi om te zien. Het systeem werkt met een vochtsensor en nalooptijd, dus als ik het licht uitschakel gaat hij na 10 minuten extra ventileren, is de vochtigheidsgraad op een normaal peil, dan gaat hij weer op basisstand en verbruikt dan amper wat. en btw, nog geluidsloos dan ook! ( als hij extra gaat afzuigen hoor je hem wel, maar je bent dan niet in de badkamer meer;) als je het licht weer aandoet, stopt hij weer met extra zuigen, dus nooit overlast:D )

Met dit systeem kun je ook de hele woning ventileren, maar daar kijken de experts naar hoe het dan in elkaar gezet word in de woning. Ze gaan dan werken met natuurlijke ventilatie door toevoer roosters.

De WTW unit heeft me rond de 2500 euro gekost, maar ligt aan de grote van de ruimte ( woonkamer etc ) de andere rond de 180 euro.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Gr.
  FOK!fotograaf donderdag 15 oktober 2009 @ 17:46:03 #16
17893 Forno
pi_73720777
Hoi verkoper van Klimavent.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')