Nou, niet dus: het was een gok. Het was de enige reden om te stoppen die ik kon verzinnen. En het was ook de reden waar ik op hoopte, want nu dit inderdaad de reden blijkt te zijn, ben ik erg blij. Niet blij dat hij stopt (ik snap je teleurstelling wat betreft het solo-materiaal), maar dat betekent dus wel dat de aankomende remasters TOP zijn!!! Maar ik ben ook wel benieuwd naar een linkje naar z'n statement! En ik zal al z'n cd's ook niet wegmieteren trouwens.quote:Op woensdag 8 juli 2009 15:28 schreef Aisumasen het volgende:
Haha, jij hebt z'n statement dus echt wel gelezen .
IK BEN BLIJ!!!quote:Op woensdag 8 juli 2009 schreef Dr. Ebbetts het volgende:
There has been considerable buzz surrounding the new Beatles
remasters, due for release in September. There should be. We have all
been waiting for this day, and it is about to arrive - finally! Thanks
to a long-time supporter and friend to this project, I have had the
opportunity to hear genuine samples of the new remasters due out in two
months.
They are good.
Very good.
Those of you who will be buying them - and those of you who have already
preordered - will not be disappointed.
In fact, I will venture to guess than many of you will be more than
pleasantly surprised at how good they sound.
And with what promises to be outstanding packaging all around, it will
be a collector's nirvana.
From the outset of the Dr. Ebbetts Sound Systems project, I swore that
once EMI did the right thing and released remasters to be proud of, I
would not continue doing what I was doing. After all, the only reason I
did this was because Apple/EMI/Capitol would not - and because I so very
much love the Beatles.
While my love for the band has not changed, everything else has.
EMI/Capitol began their release of the American LPs on compact disc a
few years ago, and now EMI has tackled the British catalogue in fullest
detail.
It's what we all wanted. As Beatles fans, it's what we've prayed for.
To that end - and with the heaviest of hearts - effective immediately,
Dr. Ebbetts Sound Systems will cease operations.
Ik denk dat ze alle vier evenveel verdienden van optredens etc. etc. Maar Lennon en McCartney, en ook wel Harrison, hadden natuurlijk veel meer inkomsten door royalties van hun composities. Maar alles waar ze allevier aan behoorden verdienden, werd volgens mij eerlijk verdeeld.quote:Op woensdag 8 juli 2009 15:28 schreef TNA het volgende:
Is er eigenlijk iets bekend over de verdeling van de opbrengsten van de Beatles destijds? Verdiende Ringo met zijn drumkunsten evenveel als het muzikale genie McCartney?
Dit is niet z'n complete statement hè. Hij heeft al wel vaker later doorschemeren in z'n mailtjes dat hij financiële problemen heeft, en dat EMI hem op de hielen zit. Maar ik geef hem groot gelijk, "if my CORE SET is inferior, I don't wish to have the rest of the catalogue branded as such either.". Er verschijnen de afgelopen tijd steeds meer andere goede needledroppers, die bijvoorbeeld het solo-repertoire onder handen nemen. Dus er is nog hoop . En Ebbetts is zeker niet de eerste die zegt dat de remasters fantastisch klinken. Ik heb niets anders dan positief commentaar gelezen, en ik verwacht eigenlijk ook niets anders.quote:Op woensdag 8 juli 2009 15:48 schreef hello_goodbye het volgende:
[..]
EDIT:
Vond dit elders:
[..]
IK BEN BLIJ!!!
Ik ben alsnog benieuwd naar z'n complete statement: ik kon niet meer vinden dan dit. En ik ben ook benieuwd naar dat andere positieve commentaar, want eerlijk gezegd is dit (na het artikel in Mojo vorig jaar) de eerste keer dat ik iets hoor over de remasters van iemand die ze daadwerkelijk beluisterd heeft!quote:Op woensdag 8 juli 2009 16:17 schreef Aisumasen het volgende:
[..]
Dit is niet z'n complete statement hè. Hij heeft al wel vaker later doorschemeren in z'n mailtjes dat hij financiële problemen heeft, en dat EMI hem op de hielen zit. Maar ik geef hem groot gelijk, "if my CORE SET is inferior, I don't wish to have the rest of the catalogue branded as such either.". Er verschijnen de afgelopen tijd steeds meer andere goede needledroppers, die bijvoorbeeld het solo-repertoire onder handen nemen. Dus er is nog hoop . En Ebbetts is zeker niet de eerste die zegt dat de remasters fantastisch klinken. Ik heb niets anders dan positief commentaar gelezen, en ik verwacht eigenlijk ook niets anders.
Bron: http://www.norwegianwood.org/beatles/english/northern.htmlquote:In music publishing, copyright law runs for 28 years, then expires. The law states that if a writer sells his songs to another interest during his lifetime, and he dies before the right expires, his portion of the rights revert to his heirs. If the writer is still alive, he is out of luck, as far as getting the rights back. They are renewed by whoever bought them.
This means that when the rights to Beatles songs started expiring in 1990, Jackson owned 50% of Lennon/McCartney tunes, McCartney owned 25%, and Lennon’s heirs (Yoko Ono and Sean Lennon) owned 25%. As the rights on each song expired, Lennon’s heirs got back the half (25%) of the copyright that had been purchased from Lennon. That means that Lennon’s heirs currently own 50% of all Lennon/McCartney tunes, Jackson (or his merged company) own 25% and McCartney owns 25%.
Normaal gesproken is het een ongeschreven regel om zijn statements niet naar buiten te brengen, maar aangezien het toch al 'all over the place' is, dit is wat hij vannacht mailde:quote:Op woensdag 8 juli 2009 16:25 schreef hello_goodbye het volgende:
[..]
Ik ben alsnog benieuwd naar z'n complete statement: ik kon niet meer vinden dan dit. En ik ben ook benieuwd naar dat andere positieve commentaar, want eerlijk gezegd is dit (na het artikel in Mojo vorig jaar) de eerste keer dat ik iets hoor over de remasters van iemand die ze daadwerkelijk beluisterd heeft!
Één van de reacties over de remasters was van Dennis Mitchell, host van Breakfast with The Beatles. Weet alleen niet meer waar ik dat gelezen heb.quote:Dear friends,
I sincerely hope all is well with you and yours.
Indeed, this is an unexpected mass-mailer. Please forgive the
unsolicited rambles that follow.
To start, there are many of you who have outstanding orders with me at
this time. Some of you have been waiting for a while, and I wish to
apologize for that. Please don't worry. Each and every one of these
outstanding orders will be tended to this week. You have my word.
I appreciate your patience and understanding.
Second, there has been considerable buzz surrounding the new Beatles
remasters, due for release in September. There should be. We have all
been waiting for this day, and it is about to arrive - finally! Thanks
to a long-time supporter and friend to this project, I have had the
opportunity to hear genuine samples of the new remasters due out in two
months.
They are good.
Very good.
Those of you who will be buying them - and those of you who have already
preordered - will not be disappointed.
In fact, I will venture to guess than many of you will be more than
pleasantly surprised at how good they sound.
And with what promises to be outstanding packaging all around, it will
be a collector's nirvana.
From the outset of the Dr. Ebbetts Sound Systems project, I swore that
once EMI did the right thing and released remasters to be proud of, I
would not continue doing what I was doing. After all, the only reason I
did this was because Apple/EMI/Capitol would not - and because I so very
much love the Beatles.
While my love for the band has not changed, everything else has.
EMI/Capitol began their release of the American LPs on compact disc a
few years ago, and now EMI has tackled the British catalogue in fullest
detail.
It's what we all wanted. As Beatles fans, it's what we've prayed for.
To that end - and with the heaviest of hearts - effective immediately,
Dr. Ebbetts Sound Systems will cease operations.
Many of you will recall that the entire purpose of the Dr. Ebbetts
project was to make available to the public the best sounding versions
of the Beatles' original LP releases - with emphasis on the American and
British catalogues. Believe me, it wasn't a hard thing to do considering
the substandard quality of the original CD catalogue from 1987 onward.
The fact of the matter is, the Dr. Ebbetts material does not - and will
not - sound better than what is coming commercially in September. People
I trust agree with me. The remasters sound remarkably well balanced,
with solid, punchy bass, smooth mids and not-to-harsh, yet crisp highs.
In comparison, many of the Ebbetts masters fall short - weaker bass,
dimished mids, and often too-bright highs.
It's a given that the remasters will not please everyone, but they will
be good enough to make the Ebbetts catalogue solidly inferior.
The artwork and packaging of the EMI material will prove to make current
Dr. Ebbetts releases look like Xerox machine fodder.
It pains me, seeing as I have invested so much time in this thing, but I
humbly and officially put this nearly-fourteen year project to bed.
I have outlived my usefulness in this hobby.
I know there are many who will ask why I just don't continue releasing
titles that are NOT being put out by Apple/EMI - foreign releases, rare
pressings, etc..
My reasons are complicated, but they are what they are. In short, if the
Dr. Ebbetts BLUE BOX set is not the definitive sounding version of the
original UK stereo LPs, then why issue them at all?
Many will remember the original BEAT CDs of the 1990s that presented the
Beatles US LPs sourced from cassettes. I surely do. They became
immediately obsolete with the advent of Dr. Ebbetts. No one bought those
BEAT CDs anymore when I came along. Why would they? At the time, my
material was far superior.
The Ebbetts BLUE BOX series was only issued because Apple/EMI's versions
were substantially inferior to anything I - or any number of
needledroppers - were putting out. The Ebbetts BLUE BOX set is at THE
HEART of the Dr. Ebbetts Sound Systems collection, in my estimation. If
that set is now inferior to the commercial release, then it has no
business existing. Suffice to say, I would not release the BLUE BOX set
today if new remasters were already commercially available.
I would have no need.
And if my CORE SET is inferior, I don't wish to have the rest of the
catalogue branded as such either.
Therefore, it is time to put it all on the shelf.
I am requesting that all of you who have LPs with me contact me as soon
as possible and let me know which ones are yours so that I might send
them back to you. I promise I will get those to you in short order.
So that your return LP requests will not be lost in what promises to be
a hectic e-mail shuffle, please put "MY LPs" somewhere in the subject
line.
Your generosity, kindness and willingness to share your treasured
possessions with me is something I shall never forget.
To each and every one of you who has supported me and befriended me
throughout the years, I wish to extend my deepest gratitude. Your
loyalty has moved me beyond words. This entire project began as a
fanciful hobby many years ago and has mushroomed into something far
beyond anything I could have imagined.
From every corner of the entire world, I have been blessed to meet some
of the best Beatle people out there. I will never forget you.
But now it is time to make way for the "big boys."
Please be sure to secure your copies of the remasters. I guarantee they
will replace your Dr. Ebbetts CDs in your rotations and playlists - as
they should. Display them proudly and let people know who the greatest
band of all time is.
Remember, quoting my project motto from all those years ago, it is ONLY
about the music.
That is why I do what I do today.
Now go put your hard-earned money to good use!
God Bless.
Drew
I'm in the inner circle .quote:Op woensdag 8 juli 2009 16:52 schreef Arn0 het volgende:
Hoe komt het dat jij eigenlijk statements van hem ontvangt?
Ik las een paar dagen geleden zoiets ja, heb jij het over Now And Then?quote:Op woensdag 8 juli 2009 17:52 schreef TheGrandWazoo het volgende:
Weer in het nieuws dat een nieuwe beatle track wordt uitgebracht.
quote:Op woensdag 8 juli 2009 15:40 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Misschien is dit interessant, ik weet niet of de verdeling er op staat maar dan nog;
http://www.beatlemoney.com/
Beiden dank voor de link Klinkt overigens realistisch, een gelijke verdeling bij concerten en een andere verdeling tussen de songwriters van nummers.quote:Op woensdag 8 juli 2009 15:52 schreef hello_goodbye het volgende:
[..]
Ik denk dat ze alle vier evenveel verdienden van optredens etc. etc. Maar Lennon en McCartney, en ook wel Harrison, hadden natuurlijk veel meer inkomsten door royalties van hun composities. Maar alles waar ze allevier aan behoorden verdienden, werd volgens mij eerlijk verdeeld.
EDIT:
Veel info over The Beatles en geld kan je vinden op www.beatlemoney.com Daarop staat o.a. dit:
Beatles Ltd., divided equally to each Beatle, was a receptacle for the net earnings from concerts during 1963. Each Beatle would receive money from this fund.
Dus ik denk dat dat dan wel voor alle gevallen geldt waarbij iedereen recht had op geld.
Ik denk dat de personen die het spul van Dr Ebbet downloaden de echte diehard fans zijn die sowieso alle albums en meer wel legaal hebben en waarschijnlijk ook de remasters gaan kopen. Idem voor mensen die bootlegs e.d. downloaden. Het is niet legaal wat hij doet, maar ik betwijfel of de artiesten er geld door mislopen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:23 schreef Honky het volgende:
Hmpf! Ik hoop dat EMI / RIAA die Dr Ebbet alsnog te pakken krijgt. Beetje gratis muziek uploaden naar Jan en alleman. Allemaal inkomsten die de artiesten mislopen. Het maakt niet uit hoe rijk ze zijn. Het is hun werk en zij verdienen er geld voor te krijgen.
Sowieso zouden de inkomsten die ze mislopen niets zijn vergeleken met hun totale vermogen lijkt me.quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:41 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik denk dat de personen die het spul van Dr Ebbet downloaden de echte diehard fans zijn die sowieso alle albums en meer wel legaal hebben en waarschijnlijk ook de remasters gaan kopen. Idem voor mensen die bootlegs e.d. downloaden. Het is niet legaal wat hij doet, maar ik betwijfel of de artiesten er geld door mislopen.
Hetzelfde geldt voor als er een cd wordt gekocht of een nummer op de radio wordt gedraait. De uitvoerende artiest krijgt hiervoor een vergoeding (naburig recht), het lijkt me dat bij de Beatles gewoon ieder 25% hiervan krijgt. De auteurs van de nummers krijgen daarnaast nog een aparte vergoeding, dit zorgt er voor dat Lennon en McCartney meer krijgen dan Harrison en dat Ringo nog minder krijgt.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:25 schreef TNA het volgende:
[..]
[..]
Beiden dank voor de link Klinkt overigens realistisch, een gelijke verdeling bij concerten en een andere verdeling tussen de songwriters van nummers.
Wat McCartney zelf van Bootlegs vindt:quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:45 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Sowieso zouden de inkomsten die ze mislopen niets zijn vergeleken met hun totale vermogen lijkt me.
De platenmaatschappij, de auteurs van de verschillende nummers, e.d. lijkt me. Alle partijen behalve de uitvoerende artiest.quote:Op woensdag 8 juli 2009 23:08 schreef Arn0 het volgende:
Als de naburige rechten van bijvoorbeeld Please Please Me verlopen, naar waar gaan de opbrengsten van dat album dan?
Raar systeem. Als nu bijvoorbeeld de uitvoerende artiest 50% krijgt (ik zeg maar wat) gaat die 50% in de toekomst naar de platenmaatschappij, auteurs etc. Nuja, het zal welquote:Op woensdag 8 juli 2009 23:33 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De platenmaatschappij, de auteurs van de verschillende nummers, e.d. lijkt me. Alle partijen behalve de uitvoerende artiest.
Ik denk ten eerste dat het overgrote deel van Dr. Ebbett-luisteraars het spul gewoon downloadt. Mensen die bootlegs kopen zijn echt in de minderheid, dus als je rijk wil worden hoef je 't niet te doen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:23 schreef Honky het volgende:
Hmpf! Ik hoop dat EMI / RIAA die Dr Ebbet alsnog te pakken krijgt. Beetje gratis muziek uploaden naar Jan en alleman. Allemaal inkomsten die de artiesten mislopen. Het maakt niet uit hoe rijk ze zijn. Het is hun werk en zij verdienen er geld voor te krijgen.
De auteurs krijgen volgens mij een vast bedrag per cd (net als de uitvoerende), maar als de naburige rechten verlopen, dan kan of de prijs van de cd naar beneden, of een iemand maakt er meer winst op (de detaillist, de distributeur, de platenmaatschappij, wie dan ook). In het geval dat het op de radio, tv of in een reclame wordt gebruikt is het wat eenvoudiger, dan hoeven die gewoon geen naburige rechten te betalen. Als de auteursrechten ook verlopen wordt het nog eenvoudiger, dan mag namelijk iedereen er mee doen wat ze wil. Het was dus handiger geweest als die twee rechten dezelfde looptijd hadden (alleen is dat praktisch wat lastiger, het kan veel eerder geschreven zijn dan opgenomen en de auteur kan ook eerder dood gaan dan de uitvoerende en vice versa).quote:Op woensdag 8 juli 2009 23:40 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Raar systeem. Als nu bijvoorbeeld de uitvoerende artiest 50% krijgt (ik zeg maar wat) gaat die 50% in de toekomst naar de platenmaatschappij, auteurs etc. Nuja, het zal wel
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |