abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zaterdag 4 juli 2009 @ 17:54:42 #76
5428 crew  miss_sly
pi_70646446
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 17:49 schreef Cheiron het volgende:

[..]

Wat is er nou overdreven van? Mijn spaargeld is mede bedoeld om over x-jaar mijn baan eventueel vaarwel te kunnen zeggen en niet alleen van een pensioen afhankelijk te zijn. Daarnaast heb ik een wat ouder eigen huis waar weleens wat aan mis zou kunnen gaan. En mocht ik volgens jaar een auto willen kopen, dan kan dat als ik dat wil.. omdat ik het geld op zij heb staan.

Ik laat er verder niets voor, ga lekker op vakantie, koop de spullen die ik wil. Wat is er dan zonde aan om geld op de bank te hebben? Elk jaar nog een lekker zakcentje aan rente bijgeschreven (toch een half netto maandloon).
Voor de meeste gezinnen is het niet mogelijk om 50k te sparen en daarnaast van alles te doen. Die moeten, om zulke bedragen te kunnen sparen, jaren krom liggen. Dat vind ik dus absurd. Je moet ook nu leven, niet alleen 'later'. Misschien zelfs wel helemaal niet later, maar nu weet je iig zeker.

Als ik mijn geld iedere maand niet opkrijg en langzaam maar zeker verschijnt er een dusdanig bedrag op mijn spaarrekening zonder dat ik er iets voor hoef te doen, is dat iets anders. Als het echt over 'een te sparen bedrag' gaat, dan vind ik 50k dus overdreven.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 4 juli 2009 @ 18:00:49 #77
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_70646649
Dat kan ik begrijpen inderdaad. Al denk ik wel dat er een middenweg moet zijn tussen het "hier en nu" en "later". Ik hoef er niet op mijn 50e achter te komen dat ik tot mn dood op een houtje kan bijten omdat ik niets achter de hand heb.
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  Moderator zaterdag 4 juli 2009 @ 18:06:43 #78
5428 crew  miss_sly
pi_70646829
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 18:00 schreef Cheiron het volgende:
Dat kan ik begrijpen inderdaad. Al denk ik wel dat er een middenweg moet zijn tussen het "hier en nu" en "later". Ik hoef er niet op mijn 50e achter te komen dat ik tot mn dood op een houtje kan bijten omdat ik niets achter de hand heb.
Tuurlijk niet. Daarom heb ik een aparte pensioenverzekering en mijn partner ook een goed bedrijfspensioen. En natuurlijk sparen wij ook, en als dat onverhoopt meer is dan een maandinkomen, dan gaat dat niet kost wat kost op, natuurlijk Maar ik betwijfel of wij tegen ons 50e (dat is over 10 jaar al) 50k op de bank hebben.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 4 juli 2009 @ 18:19:47 #79
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_70647176
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 18:06 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Tuurlijk niet. Daarom heb ik een aparte pensioenverzekering en mijn partner ook een goed bedrijfspensioen. En natuurlijk sparen wij ook, en als dat onverhoopt meer is dan een maandinkomen, dan gaat dat niet kost wat kost op, natuurlijk Maar ik betwijfel of wij tegen ons 50e (dat is over 10 jaar al) 50k op de bank hebben.
Helemaal gelijk. Ik heb nu ongeveer 15k maar sparen is geen doel. Ik heb nog redelijk jonge kinderen en wil ook het huis hebben zoals ik dat wil, en daar is dus geld voor nodig. Voor nu is de bufer groot genoeg dus meer sparen hoeft simpel weg niet. Sparen an sich moet natuurlijk nooit een doel zijn
pi_70647966
Ik heb zelf ongeveer 2500 euro achter de hand, niet echt een groot wereldbedrag maar wel handig.

Sparen lukt mij haast niet, het is dat ik dat bedrag van 2500 euro in het kader van het langdurigheidstoeslag heb gekregen met terugwerkende kracht.
pi_70660394
Ja inderdaad 20k lijkt me ook meer dan genoeg
  zondag 5 juli 2009 @ 10:07:31 #82
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_70660837
Snap niet dat sommigen doen alsof veel sparen zinloos is. Ik vind 50k nog niet eens enorm veel, een nieuwe auto bijvoorbeeld kost al gauw 30k, hoe ga je dat betalen met 20k spaargeld? Of vragen de niet-spaarders daar een lening voor aan?
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_70660904
quote:
Op zondag 5 juli 2009 10:07 schreef Rosbief het volgende:
Snap niet dat sommigen doen alsof veel sparen zinloos is. Ik vind 50k nog niet eens enorm veel, een nieuwe auto bijvoorbeeld kost al gauw 30k, hoe ga je dat betalen met 20k spaargeld? Of vragen de niet-spaarders daar een lening voor aan?
Dat vind ik ook inderdaad. Het lijkt vaak alsof mensen het normaal vinden om te lenen voor zaken als een auto, een nieuwe badkamer/keuken of voor de studie (stufi uitgezonderd natuurlijk).. ik spaar daar gewoon voor. Kan ik het niet betalen, dan dus gewoon ook niet kopen.

De komende jaren zullen het voor ons dus ook tweedehands auto's blijven (hoewel we misschien een lease-auto krijgen binnenkort, maar wanneer dat niet zo is, gaan we echt niet lenen voor een nieuwe auto). En nu we nog in een huurhuis wonen, gaan we uiteraard geen geld investeren in het huis, maar als we gaan kopen, ga ik echt geen geld lenen voor meubels/keuken/badkamer of een lcd-tv..

Daarom spaar ik, zodat ik in een later stadium mooie dingen kan aanschaffen zonder te lenen. Ik zie het nu bij mijn ouders bijvoorbeeld: altijd trouw gespaard, hebben onlangs een huis gekocht van 350k, en daar nog ruim 100k ingestoken aan verbouwing (waarvan een deel werd gefinancierd door de gemeente ivm mijn invalide zusje, maar als dat niet zo was geweest, hadden ze het zelf kunnen betalen).. en dat was allemaal spaargeld.

Dus hoezo is nu precies veel sparen zinloos?
  zondag 5 juli 2009 @ 10:16:17 #84
216524 tomegel
Geen weer voor een egel
pi_70660905
Ikzelf heb altijd flink geld uitgegeven. Een nieuwe breedbeeld tv, terwijl er een jaar later een plasma in de winkel ligt. Hup oude tv eruit en plasma erin. Elke week met vrienden de kroeg in, naar discotheken. Mn geld ging op aan nieuwe games ( dure hobby). 3 x per jaar op vakantie hup weer een hoop geld weg. Tja dit ging allemaal tot 2 jaar geleden toen ben ik pas gaan sparen. Vorig jaar had ik een nieuwe auto gekocht van bijna 6500 euro, en week erna kwam er ineens een appartement op het pad. Kon ik ook nog ff 9500 euro neerlappen aan de notaris (tja parkeerplaats van 8000 euro moest ik erbij lappen uit eigen zak). Tja en nu heb ik nog iets van 15.000 spaargeld en spaar nu elke maand nog ruim 1000 euro nu ik nog thuis woon. Tja ben nu 24. Had echt veel meer spaargeld kunnen hebben maarja kan wel zeggen dat ik de afgelopen 10 jaar geleefd heb. Heb alles wat ik wilde hebben en heb erg veel plezier gehad met mn vrienden met uitgaan etc. Nee dit neemt niemand van me af. Plezier maken is belangrijker dan veel geld hebben.
Look who's back in the wrong place at the right time
  Moderator zondag 5 juli 2009 @ 10:21:06 #85
5428 crew  miss_sly
pi_70660971
quote:
Op zondag 5 juli 2009 10:07 schreef Rosbief het volgende:
Snap niet dat sommigen doen alsof veel sparen zinloos is. Ik vind 50k nog niet eens enorm veel, een nieuwe auto bijvoorbeeld kost al gauw 30k, hoe ga je dat betalen met 20k spaargeld? Of vragen de niet-spaarders daar een lening voor aan?
Maar wil iedereen een nieuwe auto of heeft iedereen dat nodig?
Mijn vriend heeft een lease-auto, omdat die nodig is voor zijn werk. Ik heb geen auto. Als hij een andere baan zou krijgen waar geen leaseauto bijzit, hebben we gewoon geen auto. In Amsterdam niet nodig, en we kunnen ook met de trein naar familie. En als het wel nodig is, nemen we een tweedehandse.

Iedereen deelt zijn leven anders in, en in ons leven is een 'buffer' van 50k echt niet nodig.

En zoals gezegd: als ik er per ongeluk 50 bij elkaar spaar, vind ik dat prima, maar ik ga er niet krom voor liggen.

Wij hebben overigens alleen een hypotheek, geen leningen verder. Zaken als badkamer en keuken zijn wel heel iets anders dan een auto.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 5 juli 2009 @ 10:28:13 #86
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_70661064
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 17:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Kun je ook uitleggen waarom?
Omdat ik tegen de tijd dat ik 50 of ouder ben misschien wel denk dat ik eerder wil stoppen met werken en dan kan dat ook gewoon dankzij mijn spaargeld. Verder is het absoluut niet zo dat ik nu krom moet liggen om te sparen, ik kan het te sparen bedrag per maand met gemak missen en nog wel meer ook als ik zou willen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zondag 5 juli 2009 @ 10:30:06 #87
56724 Wombcat
rent wiel
pi_70661098
quote:
Op zondag 5 juli 2009 10:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Maar wil iedereen een nieuwe auto of heeft iedereen dat nodig?
Ikke niet. Die van mij kostte ¤4000 en ben ik uitermate tevreden mee. En als 'ie opeens ontploft (bij wijze van spreken), dan heb ik genoeg op de bank staan om een nieuwe te kopen.
quote:
Mijn vriend heeft een lease-auto, omdat die nodig is voor zijn werk. Ik heb geen auto. Als hij een andere baan zou krijgen waar geen leaseauto bijzit, hebben we gewoon geen auto. In Amsterdam niet nodig, en we kunnen ook met de trein naar familie. En als het wel nodig is, nemen we een tweedehandse.

Iedereen deelt zijn leven anders in, en in ons leven is een 'buffer' van 50k echt niet nodig.

En zoals gezegd: als ik er per ongeluk 50 bij elkaar spaar, vind ik dat prima, maar ik ga er niet krom voor liggen.

Wij hebben overigens alleen een hypotheek, geen leningen verder. Zaken als badkamer en keuken zijn wel heel iets anders dan een auto.
Als ik per ongeluk 50k bij elkaar spaar, dan stop ik een jaartje met werken (of ik los mijn hypotheek versneld af).
in a crowd you lose humanity
  Moderator zondag 5 juli 2009 @ 10:34:27 #88
5428 crew  miss_sly
pi_70661162
quote:
Op zondag 5 juli 2009 10:28 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Omdat ik tegen de tijd dat ik 50 of ouder ben misschien wel denk dat ik eerder wil stoppen met werken en dan kan dat ook gewoon dankzij mijn spaargeld. Verder is het absoluut niet zo dat ik nu krom moet liggen om te sparen, ik kan het te sparen bedrag per maand met gemak missen en nog wel meer ook als ik zou willen.
OK, maar je hoeft nu dus niet te kiezen.

Als je wel moest kiezen: of nu er wel dingen voor laten en dus veel/alle leuke dingen moeten schrappen en dan sparen voor later, of nu leuk leven en dan maar wat minder hebben voor later?

Waar veel mensen in dit topic aan vorobijgaan (zeker de degenen die nog thuis wonen, no offence) is dat het in veel gevallen wel een kwestie is van kiezen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 5 juli 2009 @ 10:35:57 #89
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_70661182
quote:
Op zondag 5 juli 2009 10:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]

OK, maar je hoeft nu dus niet te kiezen.

Als je wel moest kiezen: of nu er wel dingen voor laten en dus veel/alle leuke dingen moeten schrappen en dan sparen voor later, of nu leuk leven en dan maar wat minder hebben voor later?

Waar veel mensen in dit topic aan vorobijgaan (zeker de degenen die nog thuis wonen, no offence) is dat het in veel gevallen wel een kwestie is van kiezen.
Als ik echt zou moeten kiezen tussen die 2 dan zou ik waarschijnlijk ook gaan voor het nu wat minder hebben en dan eerder kunnen stoppen. Ik heb het liever nu wat minder en dan op mijn oude dag wat ruimer, dan dat ik nu geld uitgeef overal en dan later op een houtje moet bijten.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zondag 5 juli 2009 @ 10:37:50 #90
56724 Wombcat
rent wiel
pi_70661208
quote:
Op zondag 5 juli 2009 10:28 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Omdat ik tegen de tijd dat ik 50 of ouder ben misschien wel denk dat ik eerder wil stoppen met werken en dan kan dat ook gewoon dankzij mijn spaargeld. Verder is het absoluut niet zo dat ik nu krom moet liggen om te sparen, ik kan het te sparen bedrag per maand met gemak missen en nog wel meer ook als ik zou willen.
Met 50k kun je niet zo heel veel eerder stoppen met werken, iig niet in je 5x jaren. Het scheelt twee jaar, misschien drie of vier als je zuinig aan doet.
Ik ga liever nu wat vaker op vakantie. Het is altijd nog maar de vraag of je later daar nog net zo van kunt genieten als nu. Mijn vader was nog maar net 3 jaar met pensioen (en hij was met vervroegd pensioen) en hij overleed.

Maar het is ook niet zo dat ik mijn best doe om mijn geld op te maken. Ik doe waar ik zin in heb, en hou daarbij rekening met wat het kost. Toen ik nog huurde, hield ik veel over per maand. Nu heb ik een koopwoning en hogere lasten en komt er daardoor van sparen minder. Verder niet erg, want ik heb voldoende reserve staan. Het eerste jaar dat ik die koopwoning had, heb ik daar wat op ingeteerd, maar nu is er alweer een stijgende lijn in te zien.
in a crowd you lose humanity
  zondag 5 juli 2009 @ 10:38:59 #91
56724 Wombcat
rent wiel
pi_70661223
quote:
Op zondag 5 juli 2009 10:35 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Als ik echt zou moeten kiezen tussen die 2 dan zou ik waarschijnlijk ook gaan voor het nu wat minder hebben en dan eerder kunnen stoppen. Ik heb het liever nu wat minder en dan op mijn oude dag wat ruimer, dan dat ik nu geld uitgeef overal en dan later op een houtje moet bijten.
Als je een koopwoning hebt (en aflost) en een normale pensioenopbouw, dan hoef je echt niet op een houtje te bijten als je met pensioen bent.
in a crowd you lose humanity
  Moderator zondag 5 juli 2009 @ 10:41:20 #92
5428 crew  miss_sly
pi_70661255
quote:
Op zondag 5 juli 2009 10:35 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Als ik echt zou moeten kiezen tussen die 2 dan zou ik waarschijnlijk ook gaan voor het nu wat minder hebben en dan eerder kunnen stoppen. Ik heb het liever nu wat minder en dan op mijn oude dag wat ruimer, dan dat ik nu geld uitgeef overal en dan later op een houtje moet bijten.
Van een kant kan ik me daar iets bij voorstellen (vandaar ook onze pensieonverzekeringen, voor zover dat nog iets opbrengt straks, maar hetzelfde geldt natuurlijk voor de waarde van je spaargeld en de rente), van de andere kant denk ik: nu weet ik zeker dat ik er van kan genieten, samen met mijn partner en dadelijk kind. We zijn allebei nog gezond, goed ter been, kunnen van alles, etc.

Wat als we straks tegen de 60 lopen, is dat dan nog steeds van toepassing? Kan ik dan die mooie reizen nog maken? Mag ik dan nog alles eten? Leef ik dan uberhaupt nog? En kan ik het dan nog met mijn partner en kind delen? En dat bedoel ik dan niet pesswimistisch, maar gewoon realistisch.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 5 juli 2009 @ 10:45:13 #93
56724 Wombcat
rent wiel
pi_70661314
quote:
Op zondag 5 juli 2009 10:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Van een kant kan ik me daar iets bij voorstellen (vandaar ook onze pensieonverzekeringen, voor zover dat nog iets opbrengt straks, maar hetzelfde geldt natuurlijk voor de waarde van je spaargeld en de rente), van de andere kant denk ik: nu weet ik zeker dat ik er van kan genieten, samen met mijn partner en dadelijk kind. We zijn allebei nog gezond, goed ter been, kunnen van alles, etc.

Wat als we straks tegen de 60 lopen, is dat dan nog steeds van toepassing? Kan ik dan die mooie reizen nog maken? Mag ik dan nog alles eten? Leef ik dan uberhaupt nog? En kan ik het dan nog met mijn partner en kind delen? En dat bedoel ik dan niet pesswimistisch, maar gewoon realistisch.
Precies. (Bijna) iedereen gaat er nu vanuit dat 'ie volledig gezond heel oud wordt, maar dat is natuurlijk lang niet altijd het geval.
in a crowd you lose humanity
pi_70661321
quote:
Op zondag 5 juli 2009 10:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]

OK, maar je hoeft nu dus niet te kiezen.

Als je wel moest kiezen: of nu er wel dingen voor laten en dus veel/alle leuke dingen moeten schrappen en dan sparen voor later, of nu leuk leven en dan maar wat minder hebben voor later?

Waar veel mensen in dit topic aan vorobijgaan (zeker de degenen die nog thuis wonen, no offence) is dat het in veel gevallen wel een kwestie is van kiezen.
Het is vrijwel nooit een keuze tussen helemaal niet sparen of wel sparen en er krom voor liggen.. bijna iedereen kan wel iets missen om te sparen, als is het maar 25 of 50 euro in de maand. En zelfs zo'n laag bedrag kan lekker oplopen als je het maar lang genoeg volhoudt.

Wat ik me overigens nog afvraag: iemand postte hier met een gezin en 15k op de bankrekening, hoe ga je dat dan doen als je kinderen (ik weet niet hoeveel het er zijn?) allemaal willen en kunnen gaan studeren? Dat is wel minimaal 1600,- per kind per jaar... Of moeten je kinderen er dan voor lenen?

Mijn ouders betalen mijn studie gelukkig, die hebben vanaf mijn geboorte maandelijks een x bedrag opzij gezet, zodat ze nu mijn hele studie kunnen betalen. Dat hebben ze ook gedaan voor mijn zusje. Daar ben ik heel blij mee, omdat ik anders nu heel wat minder ruim zou zitten. Dus dit wil ik later ook doen voor mijn kinderen.
  Moderator zondag 5 juli 2009 @ 10:51:52 #95
5428 crew  miss_sly
pi_70661399
quote:
Op zondag 5 juli 2009 10:46 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Het is vrijwel nooit een keuze tussen helemaal niet sparen of wel sparen en er krom voor liggen.. bijna iedereen kan wel iets missen om te sparen, als is het maar 25 of 50 euro in de maand. En zelfs zo'n laag bedrag kan lekker oplopen als je het maar lang genoeg volhoudt.

Wat ik me overigens nog afvraag: iemand postte hier met een gezin en 15k op de bankrekening, hoe ga je dat dan doen als je kinderen (ik weet niet hoeveel het er zijn?) allemaal willen en kunnen gaan studeren? Dat is wel minimaal 1600,- per kind per jaar... Of moeten je kinderen er dan voor lenen?

Mijn ouders betalen mijn studie gelukkig, die hebben vanaf mijn geboorte maandelijks een x bedrag opzij gezet, zodat ze nu mijn hele studie kunnen betalen. Dat hebben ze ook gedaan voor mijn zusje. Daar ben ik heel blij mee, omdat ik anders nu heel wat minder ruim zou zitten. Dus dit wil ik later ook doen voor mijn kinderen.
Ik ben eht met je eens dat bijna iedereen kan sparen, hoewel er echt wel uitzonderingen zijn. En met een klein bedrag waar je afblijft, kun je best een groot bedrag maken, uiteindelijk.

Echter, dat afblijven valt ook niet altijd mee. Als jij 50 euro per maand afroomt en dan precies uitkomt, kan er werkelijk niets gebeuren! Een narekening van het gas? Kassa, weg spaargeld. Een kapotte fiets, een CV-ketel die gerepareerd moet worden, nou ja, je kunt zelf ook wel wat dingen bedenken.

Over de studie van kinderen: wij gaan ook proberen iedere maand een bedrag te sparen voor onze dochter. Of dat pre se voor de studie is, zien we straks wel. Op zich is het ook niet verkeerd als jongeren zich bewust zijn van wat hun studie precies kost en dat ze daarvoor kunnen werken en lenen. Ik weet niet eens of ik wel de volledige studie van mijn dochter zou willen betalen, eigenlijk. Maar goed, ze wordt deze maand pas geboren, dus daar maak ik me nog maar niet druk over
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_70661506
quote:
Op zondag 5 juli 2009 10:51 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik ben eht met je eens dat bijna iedereen kan sparen, hoewel er echt wel uitzonderingen zijn. En met een klein bedrag waar je afblijft, kun je best een groot bedrag maken, uiteindelijk.

Echter, dat afblijven valt ook niet altijd mee. Als jij 50 euro per maand afroomt en dan precies uitkomt, kan er werkelijk niets gebeuren! Een narekening van het gas? Kassa, weg spaargeld. Een kapotte fiets, een CV-ketel die gerepareerd moet worden, nou ja, je kunt zelf ook wel wat dingen bedenken.

Over de studie van kinderen: wij gaan ook proberen iedere maand een bedrag te sparen voor onze dochter. Of dat pre se voor de studie is, zien we straks wel. Op zich is het ook niet verkeerd als jongeren zich bewust zijn van wat hun studie precies kost en dat ze daarvoor kunnen werken en lenen. Ik weet niet eens of ik wel de volledige studie van mijn dochter zou willen betalen, eigenlijk. Maar goed, ze wordt deze maand pas geboren, dus daar maak ik me nog maar niet druk over
Dat afblijven valt inderdaad niet mee als je echt maar 50,- overhebt. Maar zoals je zelf al zegt, zijn dat uitzonderingen - het gros van de nederlandse bevolking kan wel 50,- per maand opzij zetten om te sparen.

Ik ben het met je eens dat het goed is om te weten wat een studie kost enzovoort, maar als de trend zich doorzet (dat studies duurder worden, men meer collegeld moet betalen en bijvoorbeeld moet betalen om een master te volgen), dan kunnen jongeren over 20 jaar niet meer zomaar gaan studeren vanwege het geld. En als je dan als ouder ze met jouw geld kunt laten studeren, lijkt me dat beter dan wanneer iemand van 24 zich diep in de schulden moet steken om te kunnen studeren, of zelfs helemaal niet gaat studeren omdat hij/zij het niet kan betalen..

Overigens, spannend dat je deze maand moeder wordt!
pi_70662094
Wij zijn een gezin met een heel normaal inkomen, en wij sparen voor onszelf iedere maand zo`n 100 euro, voor onze 3 kinderen 20 per kind per maand op hun eigen rekeningen.
Het is wel zo dat we aan t eind vh jaar echt geen 1200 euro extra hebben. idd: naheffing vd nuon, auto die een dure reparatie nodig heeft...
Ik streef naar zo`n 4000 a 5000 euro spaargeld, mochten we daar ooit komen haha
pi_70663597
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 18:22 schreef Conflict het volgende:

[..]

Ik woon in een kraakpand!
Tja, als ik geen woonlasten had, zou ik ook wel meer dan 1500 per maand kunnen sparen...dus dat is makkelijk sparen voor je terwijl verder op de zak van de samenleving teert.
Quinn Dexter
  zondag 5 juli 2009 @ 14:45:47 #99
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_70667306
Bottom line is:

Je moet in principe alles cash kunnen betalen. Dan doe je het goed. Je moe zorgen dat je nooit afhankelijk wordt van een bank, of financiele instelling. Als je een koophuis wilt, zul je dat dus ook cash moeten betalen.. Zodra je een hypotheek/nening neemt wordt je slaaf van het systeem. Dus hoeveel spaargeld nodig? Ligt er aan wat je wilt kopen, met name als je bijvoorbeeld een huis kopen, zul je een fors bedrag bij elkaar moeten sparen!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_70667765
Tja, wat is genoeg. Dat ligt heel erg aan de omstandigheden en je verdiensten en kosten per maand. Maar voor 90% van de mensen moet 10.000 euro buffer en zeg +/- 25.000 euro spaargeld toch wel genoeg zijn. Als je dat hebt kun je namelijk zonder problemen een aantal van de grotere onvoorziene uitgaven bekostigen.
Zorg dat je in ieder geval nooit een lening nodig hebt. Enige uitzondering is dan een hypotheek.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')