zaterdag 4 juli 2009 @ 10:23:11 #51
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_70635863
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 10:20 schreef hercules4u het volgende:
Sparen is natuurlijk fijn als je dat kunt. Leuke dingen doen is net zo belangrijk. Probeer een goede balans te vinden. Persoonlik zie ik soms mensn eom me heen die echt om alle centen letten ( letterlijk ) Dan denk ik mijmezelf van, wat heeft het voor zin. Je hebt genoeg en kan alles ok veroorloven maar toch zit je steeds zuinig te doen.
Weet je ook waarom iemand zuinig doet?
quote:
Is ook niet leuk voor andere mensen en je omgeving.
Waarom niet? Heeft toch niemand last van dat ik 1.000 of 100.000 euro op mijn bankrekening heb staan?
quote:
Het leven is meer dan alleen maar sparen sparen en zuinig doen.
Klopt. Het is alleen aan ieder individu om daar zijn/haar balans in te vinden.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 4 juli 2009 @ 10:36:05 #52
5428 miss_sly
Amsterdamse mama
pi_70636084
ik vind de berekenaar van het Nibud erg slecht, eigenlijk.
Je vult alleen je inkomen en vakantiegeld en dat van je partner in, en op basis daarvan kunnen zij dan zien hoeveel geld je achter de hand moet hebben voor onderhoud van je auto, huis, meubels, apparatuur, etc. Daarover hoef je echter geen info in te vullen.

Ik vind bedragen van 50k echt heel erg overdreven en zonde van het geld. Als het echt, echt, helemaal overblijft en je niet nog wensen hebt, prima. Maar ik zou niet koste wat kost aan zoveel spaargeld willen proberen te komen. Ik vind ongeveer ons maandinkomen als buffer voldoende.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_70636949
oh en trouwens, vakantie komt er weer aan, dag 2000 euro.. daarna al snel weer de winterport, ook weer 1500 euro. Is de auto weer toe aan een grote beurt, ook zo 500 euro. Zo gaat het bij mij dan waarschijnlijk komend jaar.
pi_70637213
Sparen? Dat is de kanker van de economie. Uitgeven moet je! Als je iets moet vervangen leen je maar!
pi_70637793
Ik heb jarenlang geld geleend voor alles wat los en vast zat. Een auto, zuipen in de kroeg etc etc etc

Dat geld, ongeveer 12000 euro, heb ik in mijn hypotheek gemikt.
Ik was per maand bv aan 1 lening 90 euro af aan het betalen en daarvan was 50 euro puur rente ofzo. Dus dat schoot niet echt op.

Nu zit ik wel met een hypotheek die meer waard is dan mijn huis en kan ik hier voorlopig niet weg, maar dat maakt me niet zoveel uit. Ik zit goed hier voor de komende 5 jaar ofzo.

Nu heb ik na anderhalf jaar van financiele tegenvallers waarbij ik me noodgedwongen weer diep in de rode cijfers moest steken eindelijk 2000 euro bij elkaar gespaard

Sinds ik op mezelf woon heb ik nog nooit zoveel geld gehad. Ik maakte altijd alels op in de kroegemans

Toch wel een fijn gevoel dat je wat geld achter de hand hebt, al is het niet veel als ik lees wat sommige mensen hier achter de hand hebben.

Voor mij is het genoeg
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
Klik hier NIET!!!!
pi_70638419
Genoeg spaargeld achter de hand:)
Zeg maar ongeveer 20 x adviesbuffer wat Nibud adviseerd voor huis huishouden van 2 personen.
Voordeel is ook dat we behoorlijk wat rente krijgen, zo sparen we makkelijk elk jaar.

Hoeveel we sparen per maand dat hangt er van af wat we doen, kan goed zijn dat we § 1000,- sparen per maand maar er zijn ook maanden dat we er geld uit halen, voor dure hobby (vakanties en fietsen).
Word idd ook weer tijd voor nieuwe racerfiets.
pi_70638855
22 jaar, 19.000 euro spaargeld. Kan goed met geld omgaan, budgetten creeŽren etc. Woon nog thuis en betaal bijna niets. Spaar al sinds m'n 18e (studiefinanciering) en werk sinds m'n 20e.

Spaar tussen de 800 en 1000 euro.
pi_70639014
Goed met geld om kunnen gaam, budgetten creeŽren etc is wel erg makkelijk als je nog thuis woont en geen drol hoeft te betalen.

Ik wil wel eens zien hoe het je af gaat als je een eigen huis hebt.
Je doet net of je 19k gespaard OMDAT je goed met geld om kan gaan, maar die heb je gespaard OMDAT je geen zak aan kosten hebt elke maand en dat is toch net even iets anders.

Btw, wat the fuck moet jij budgetten creeŽren? Je woont thuis en betaald nagenoeg niets.\
Waar is een budget dan voor nodig?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
Klik hier NIET!!!!
pi_70639061
net het nibud testje gedaan en vind het echt nergens op slaan. een bufferbehoefte berekenen adhv inkomsten, beetje apart.
feitelijk hangt het vooral af van je levensfase; als je op een bestaansminimum leeft met een 2dehands koelkast, 2dehands wasmachine en een auto in prive bezit hebt van 15 jaar oud loop je veel meer risico op plotselinge onverwachte uitgaven.
als je daarentegen net een nieuwe koopwoning hebt met een nagelnieuwe keuken incl nieuwe apparatuur, een leaseauto die je elke 2 jaar vervangt wat voor risico loop je dan dat er onverwachte grote uitgaven in je huishouden zullen voorkomen?
vakantie en nieuwe meubels zijn niet onverwachts, daar spaar je gewoon voor, geef je eenmalig uit en je spaart weer opnieuw.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_70639185
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 12:43 schreef vosss het volgende:
Goed met geld om kunnen gaam, budgetten creeŽren etc is wel erg makkelijk als je nog thuis woont en geen drol hoeft te betalen.

Je doet net of je 19k gespaard OMDAT je goed met geld om kan gaan, maar die heb je gespaard OMDAT je geen zak aan kosten hebt elke maand en dat is toch net even iets anders.

Btw, wat the fuck moet jij budgetten creeŽren? Je woont thuis en betaald nagenoeg niets.\
Mongool, moet het toch leren. Wanneer moet ik dan leren hoe ik met m'n geld om moet gaan. Rare reactie.

Beter dat ik nu een buffer heb, want wie weet schieten de maandelijkse kosten 500 - 800 euro omhoog, als ik op mijzelf woon.
  zaterdag 4 juli 2009 @ 12:57:57 #61
164106 Bullebak
Omdat bier.
pi_70639330
Leer eens bier drinken.
Geef mij maar Amsterdam
pi_70639476
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 10:36 schreef miss_sly het volgende:
ik vind de berekenaar van het Nibud erg slecht, eigenlijk.
Je vult alleen je inkomen en vakantiegeld en dat van je partner in, en op basis daarvan kunnen zij dan zien hoeveel geld je achter de hand moet hebben voor onderhoud van je auto, huis, meubels, apparatuur, etc. Daarover hoef je echter geen info in te vullen.
Dat snapte ik idd ook niet.
Ik heb wel een koopwoning, maar een apartement. Meeste onderhoud gaat dus via de VVE, waar een maandelijkse bijdrage voor is. De kans op onderhoud wat opeens veel kosten met zich meebrengt is dus veel kleiner dan wanneer je een rijtjeshuis of vrijstaande woning hebt.
Als je geen auto hebt, hoe je je er ook geen zorgen over maken dat die total loss gaat en je opeens een andere moet kopen.
Dat soort dingen heeft nogal effect op de reserves die je nodig hebt
quote:
Ik vind bedragen van 50k echt heel erg overdreven en zonde van het geld. Als het echt, echt, helemaal overblijft en je niet nog wensen hebt, prima. Maar ik zou niet koste wat kost aan zoveel spaargeld willen proberen te komen. Ik vind ongeveer ons maandinkomen als buffer voldoende.
50k vind ik overdreven. Ik wil wel een stuk meer als een maandinkomen. Ik moet wel voldoende hebben (heb ik ook) om als ik opeens een grote uitgave moet/wil doen, dat me te kunnen veroorloven.
in a crowd you lose humanity
  zaterdag 4 juli 2009 @ 13:30:46 #63
5428 miss_sly
Amsterdamse mama
pi_70639935
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 13:05 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat snapte ik idd ook niet.
Ik heb wel een koopwoning, maar een apartement. Meeste onderhoud gaat dus via de VVE, waar een maandelijkse bijdrage voor is. De kans op onderhoud wat opeens veel kosten met zich meebrengt is dus veel kleiner dan wanneer je een rijtjeshuis of vrijstaande woning hebt.
Als je geen auto hebt, hoe je je er ook geen zorgen over maken dat die total loss gaat en je opeens een andere moet kopen.
Dat soort dingen heeft nogal effect op de reserves die je nodig hebt
Dat inderdaad.

Wij wonen in een compleet gerenoveerd appartement met alles nieuw, inclusief meubels. Niets dat op korte temrijn aan vervanging toe is. Sparen voor groot onderhoud gebeurt via de VvE.
We hebben 1 auto, dat is een leaseauto, geen kosten aan, behalve natuurlijk de bijtelling, maar goed. Vervanging, onderhoud, whatever, kost ons niets.
quote:
50k vind ik overdreven. Ik wil wel een stuk meer als een maandinkomen. Ik moet wel voldoende hebben (heb ik ook) om als ik opeens een grote uitgave moet/wil doen, dat me te kunnen veroorloven.
Ik weet niet wat voor grote uitgaven jij het over hebt, maar het enige dat hier het geval kan zijn is een nieuwe wasmachine of droger. Een goede kost nog geen 1000 euro en onze maandinkomsten zijn echt wel hoger dan dat, dus vervaning moet geen probleem zijn.

Andere dingen zoals vakantie kun je voor sparen, natuurlijk, maar dat is iets anders dan de buffer.
pi_70640126
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 13:30 schreef miss_sly het volgende:

Ik weet niet wat voor grote uitgaven jij het over hebt, maar het enige dat hier het geval kan zijn is een nieuwe wasmachine of droger. Een goede kost nog geen 1000 euro en onze maandinkomsten zijn echt wel hoger dan dat, dus vervaning moet geen probleem zijn.

Andere dingen zoals vakantie kun je voor sparen, natuurlijk, maar dat is iets anders dan de buffer.
Ik heb geen lease-auto, dus als die van mij total-loss gaat door eigen schuld, dan moet ik een andere aanschaffen. Mijn auto is namelijk te oud om 'm allrisk te verzekeren, maar een vergelijkbare nieuwe (of eigenlijk: een andere die dan net zo goed is als deze toen ik 'm kocht), dan moet ik toch snel aan §4.000,- denken. En ik doe aan wielrennen, als mijn fiets in de prak gaat, dan wil ik ook een kwalitatief vergelijkbare kunnen kopen. En dan heb je het ook over zeker §3.000,-.

Andere zaken zoals wasmachines etc. heb ik idd voldoende aan een buffer van een maandinkomen.
in a crowd you lose humanity
  zaterdag 4 juli 2009 @ 14:24:13 #65
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_70641012
Zelfs met een eigen huis kun je sparen, je moet het alleen wel willen.
Op vrijdag 11 september 2009 schreef AlligatorNL het volgende:
"Je bent nu na Gordon, Albert Verlinde en Gerard Joling de nummer 4 meest irritante homo van Nederland"
  zaterdag 4 juli 2009 @ 14:26:21 #66
152789 karr-1
pi_70641069
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 11:30 schreef Spatzmann het volgende:
Sparen? Dat is de kanker van de economie. Uitgeven moet je! Als je iets moet vervangen leen je maar!
Yep dan gaat het allemaal goed komen.

Ik denk dat de hoogte van een buffer voor iedereen verschillend is. Als het genoeg is om dingen waar je absoluut niet zonder kunt te vervangen en eventueel een tijd te overbruggen als je bv zonder werk komt dan is dat voldoende lijkt mij.
"Je bent nu na Gordon, Albert Verlinde en Gerard Joling de nummer 4 meest irritante homo van Nederland"
  zaterdag 4 juli 2009 @ 14:39:02 #67
5428 miss_sly
Amsterdamse mama
pi_70641347
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 13:41 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ik heb geen lease-auto, dus als die van mij total-loss gaat door eigen schuld, dan moet ik een andere aanschaffen. Mijn auto is namelijk te oud om 'm allrisk te verzekeren, maar een vergelijkbare nieuwe (of eigenlijk: een andere die dan net zo goed is als deze toen ik 'm kocht), dan moet ik toch snel aan §4.000,- denken. En ik doe aan wielrennen, als mijn fiets in de prak gaat, dan wil ik ook een kwalitatief vergelijkbare kunnen kopen. En dan heb je het ook over zeker §3.000,-.

Andere zaken zoals wasmachines etc. heb ik idd voldoende aan een buffer van een maandinkomen.
Aah, OK, ja dan is een maandinkomen net wat te weinig als buffer. Bij ons is het (nu nog) ruim voldoende. Met een baby op komst wordt het misschien wel allemaal anders, maar dat zien we nog wel.
pi_70641429
Ik ken enkel 2 mensen die 50K aan spaargeld bezitten, 1 daarvan verdient 4k netto per maand( en die gaat voor 100K spaargeld ) en de ander heeft ook een goede baan+ bijbaantje en is vrij zuinig.

Een ander had iets van 25K + een zooi aandelen en heeft een sportauto gekocht.

Volgens mij kan een gemiddeld gezin iets van 300 euro per maand sparen
Existing in dimensions of addictive obsession
Your script will run short of ideas
The story will soon end itself
People to trust come short in number
pi_70641616
Wij (woon nu 8 maanden samen met mijn vriend in een huurhuis), sparen 250,- per maand, zitten nu dus aan 2000,-. Deze 250 is vast sparen, daar komen we ook verder niet aan, is echt 'voor later', dus om in een koophuis te steken bijvoorbeeld, of om een mooie nieuwe badkamer oid te kunnen kopen.

Daarnaast zetten we maandelijks alles wat we over hebben op een andere spaarrekening, die is dan voor vakantie en voor onvoorziene uitgaven (zoals onlangs een nieuwe voorruit voor de auto). Op dit moment staat daar slechts 1000,- op, maar we hebben net onze vakantie van 2300,- betaald, gemiddeld is het zo'n 3000,- wat op die rekening staat.

Wij sparen precies zoveel dat het wel een beetje opschiet (3000,- per jaar vind ik een lekker bedrag, zo bouw je in een redelijk tempo een lekker potje op), maar dat we nog wel ruim geld over hebben om leuke dingen van te doen. Op dit moment hebben we zo'n 600,- per maand vrij te besteden aan leuke dingen. In principe zouden we dus nog wel wat extra kunnen sparen, maar we kiezen er op dit moment voor om veel leuke dingen te doen. Wel verhogen we ons spaarbedrag met elke salarisverhoging e.d. (toevallig gaat het binnenkort naar 300,-). We willen lekker kunnen leven, maar ook een leuk spaarbedrag opbouwen.

Overigens vind ik die site van het Nibud ook erg onzinnig, mijn adviesbuffer was 8800, maar alles hier, behalve de auto, is gloednieuw, dus een nogal kleine kans dat we ooit ineens 8800 aan onvoorziene uitgaven hebben.

Overigens, toen ik nog thuis woonde, had ik zo'n 8000 aan zelf opgebouwd spaargeld (+ 5000 aan geld dat door mijn ouders en mijn grootouders voor mij gespaard was).
pi_70641941
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 12:43 schreef vosss het volgende:

Oef wat een afgunst. Het leven is zwaar met 12000 eu schuld of niet? Geld lenen voor bier loserrr
Te dom voor wetenschap? Probeer religie!
  zaterdag 4 juli 2009 @ 15:11:37 #71
6280 k_man
pedante eikel
pi_70642010
Voor mij is dit de belangrijskte vraag wat betreft wel of niet doorsparen: wil ik nu genieten of wil ik een buffer opbouwen, zodat ik eerder kan stoppen met werken?
I got the style but not the grace - I got the clothes but not the face
  zaterdag 4 juli 2009 @ 16:49:50 #72
152789 karr-1
pi_70644532
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 15:11 schreef k_man het volgende:
Voor mij is dit de belangrijskte vraag wat betreft wel of niet doorsparen: wil ik nu genieten of wil ik een buffer opbouwen, zodat ik eerder kan stoppen met werken?
Dan kies ik voor het laatste....
pi_70644821
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 10:20 schreef hercules4u het volgende:
Sparen is natuurlijk fijn als je dat kunt. Leuke dingen doen is net zo belangrijk. Probeer een goede balans te vinden. Persoonlik zie ik soms mensn eom me heen die echt om alle centen letten ( letterlijk ) Dan denk ik mijmezelf van, wat heeft het voor zin. Je hebt genoeg en kan alles ok veroorloven maar toch zit je steeds zuinig te doen. Is ook niet leuk voor andere mensen en je omgeving.
Het leven is meer dan alleen maar sparen sparen en zuinig doen.
Bovendien is sparen slecht voor de economie, vooral nu, tijdens de crisis.

Geld moet rollen.
Bitcoin: 1Ak8Yb7o4G17fJx4RAF9yEpaJZMQY3yxzB
Litecoin: LKKHpXTbhWQ3iGCMFRBj3dQypGwmAKtLxL
  zaterdag 4 juli 2009 @ 17:40:27 #74
152789 karr-1
pi_70646074
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 16:57 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Bovendien is sparen slecht voor de economie, vooral nu, tijdens de crisis.

Geld moet rollen.
BS, het is altijd goed om wat achter de hand te hebben. Als je geld wilt laten rollen moet je bij de bank gaan praten, die potten bij het leven.
  zaterdag 4 juli 2009 @ 17:43:56 #75
5428 miss_sly
Amsterdamse mama
pi_70646154
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 16:49 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dan kies ik voor het laatste....
Kun je ook uitleggen waarom?

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')