abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage dinsdag 30 juni 2009 @ 11:03:37 #1
145738 superworm
is erbij
pi_70507959
Al maanden van tevoren sloeg ik de knuistjes verwachtingsvol ineen. De G20 komt eraan! Wat blijkt nou: we mogen er wél bij zijn, omdat we dat zo lief hebben gevraagd, maar we zijn géén deel van 'De Twintig'.

Ik vraag me oprecht af waarom wij erbuiten gehouden worden. Vooral als je ziet dat de G20 vrijwel louter Amerikaanse belangen behartigt. Het argument 'ja de EU is óók vertegenwoordigd' gaat niet op; dat is geen centrale economie, bovendien zijn er wel losse landen als DLD, FR en GB te vinden.

Wat ziet mijn oog? Nederland heeft momenteel een BNP van ruim 900 miljard dollar, daarmee komen we op de 15e plek wereldwijd. Aldus, van Wiki:

1 United States 14,330,000
2 Japan 4,844,000
3 People's Republic of China 4,222,000
4 Germany 3,818,000
5 France 2,978,000
6 United Kingdom 2,787,000
7 Italy 2,399,000
8 Russia 1,757,000
9 Spain 1,683,000
10 Brazil 1,665,000
11 Canada 1,564,000
12 India 1,237,000
13 Mexico 1,143,000
14 Australia 1,069,000
15 Netherlands 909,500

Daarmee laten we landen als onderstaande, die wél in de G20 zitten, vér achter ons:

23 Saudi Arabia 481,631
32 South Africa 277,188
30 Argentina 326,474
16 South Korea 857,500
17 Turkey 798,900

Wat hieruit blijkt is dat de G20 helemáál niet een top is voor de twintig grootste economieën, maar meer een top voor de twintig voor de VS het meest relevante staten. Turkije is een goeie basis in het M-O/Rusland-gedoe, S-A heeft olie, Zuid-Korea houdt de Ami-controle in die regio in stand... het is allemaal wel verkláárbaar, maar wel hévig oneerlijk.

Dan denk ik: noem het beestje dan gewoon bij z'n naam. Noem het voor mijn part 'Gay 20', voor de landen die het meest Obama en Geithner in hun holletjes mogen komen nemen, maar op de manier waarop het nu gemarket wordt komen we er gewoon keihard bekaaid af.

Waarom zegt Bos/Balkie niet: we willen meepraten én permanent lid zijn, anders trekken we ons terug uit alle nutteloze oorlogsgebieden waar de VS ons soldaten heen heeft laten sturen. Ofzo. Maar nee, het blijft bij 'wat leuk Timothy, dat je ons herenakkoord hebt nagepraat' en 'Dankjewel Silvio, dat je een extra stoeltje klaarzet'.

Kots!
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_70508090
Ik denk dat balkie nog meer de reet van amerika moet likken, Oh... wacht even, dat doet ie al.
Hmmm, misschien is alles wel doorgestoken kaart, zal toch niet
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_70508253
Dit is al zooooooooooo lang bekend
  Redactie Frontpage dinsdag 30 juni 2009 @ 11:13:12 #4
145738 superworm
is erbij
pi_70508269
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 11:12 schreef wapwip het volgende:
Dit is al zooooooooooo lang bekend
Dus? Het is aaaaaaaaaaaaaal die tijd van de zotten.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  dinsdag 30 juni 2009 @ 11:29:38 #5
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_70508852
Maar we kunnen moeilijk nu alle troepen terugtrekken uit oorlogsgebieden omdat we niet bij de G20 mogen zijn. Als we dat doen zullen wel weer de navo/eu op onze dak krijgen. Staan we ook behoorlijk voor gek.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
  Redactie Frontpage dinsdag 30 juni 2009 @ 11:33:35 #6
145738 superworm
is erbij
pi_70508978
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 11:29 schreef Juicyhil het volgende:
Maar we kunnen moeilijk nu alle troepen terugtrekken uit oorlogsgebieden omdat we niet bij de G20 mogen zijn. Als we dat doen zullen wel weer de navo/eu op onze dak krijgen. Staan we ook behoorlijk voor gek.
Het blijft raar. Ik begrijp dat dat soort acties in theorie leuk klinken maar in de praktijk niet haalbaar zijn. Wat ik bedoel: waarom is er niet meer diplomatieke druk? NL erkende de VS als één van de eersten als onafhankelijk land, we reetneuken ze al twee eeuwen, iedereen spreekt hier Engels, - altijd haantje de voorste, maar als het erop aankomt zijn we 'dat kleine kutlandje zonder inbreng'.

Nou las ik op de Wiki over de G20 dat sinds 2008 Nederland en Spanje de facto lid zijn, maar daar stond verder geen bronvermelding bij. Weet iemand daar iets over? Of is dat het klapstoeltje dat ze voor ons klaarzetten zodat we accepteren er niet bij te horen, omdat we er wel bij mogen zitten?
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  dinsdag 30 juni 2009 @ 11:38:39 #7
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_70509143
Het gaat niet zozeer om ze '20 rijkste landen van de wereld/grootste economieen van de wereld'. Het gaat om de 20 rijkste landen relatief aan de regio waar z zich in bevinden.

Nederland wordt door landen als de UK, Duitsland en Frankrijk omsingeld... Ja dan leggen wij het af.
Landen als Zuid-Afrika en Saudi Arabie hebben relatief gezien enorm grote economieen als je deze landen met hun buurlanden vergelijkt.
En het gaat dan ook nog om macht, welke landen oefenen het meeste invloed uit op de (wereld) economie/politiek.

Ik snap wel dat Nederland daar niet bij zit, hoe jammer het ook is.
  dinsdag 30 juni 2009 @ 11:41:05 #8
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_70509216
Lobbyen is zonder die hinderlijke '.

En we horen er gewoon bij, kick Argentinië er maar uit! Zijn ze nou helemaal belatafeld!
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_70509273
Kunnen we niet een aantal landen overnemen. Meestal kost een gezond bedrijf bij een fusie toch 5 keer de jaaromzet??

Misschien moeten we kernwapens gaan bouwen, dan worden we waarschijnlijk wel serieus genomen.

[ Bericht 31% gewijzigd door Aardwetenschapper op 30-06-2009 11:56:15 (kernwapens) ]
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
  Redactie Frontpage dinsdag 30 juni 2009 @ 11:46:15 #10
145738 superworm
is erbij
pi_70509447
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 11:38 schreef Elkafila het volgende:
Het gaat niet zozeer om ze '20 rijkste landen van de wereld/grootste economieen van de wereld'. Het gaat om de 20 rijkste landen relatief aan de regio waar z zich in bevinden.

Nederland wordt door landen als de UK, Duitsland en Frankrijk omsingeld... Ja dan leggen wij het af.
Landen als Zuid-Afrika en Saudi Arabie hebben relatief gezien enorm grote economieen als je deze landen met hun buurlanden vergelijkt.
En het gaat dan ook nog om macht, welke landen oefenen het meeste invloed uit op de (wereld) economie/politiek.

Ik snap wel dat Nederland daar niet bij zit, hoe jammer het ook is.
Gaat ook niet helemaal op. Botswana is bijv. rijker dan Zuid-Afrika per persoon. En qua rijkdom - GDP per capita - ontstijgt NL ook het niveau van UK, Dld en Fr vér.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  Redactie Frontpage dinsdag 30 juni 2009 @ 11:49:07 #11
145738 superworm
is erbij
pi_70509550
Wikipedia:
quote:
However, in a list of average GDP, calculated for the years since the group's creation (1999-2008) at both nominal and PPP rates, only Spain, Netherlands and Poland appear above any G-20 member in both lists simultaneously.[6] It is often argued that the G20, although it is more representative of the G8, is not entitled to take decisions that concern everybody because it represents a group of states randomly selected. The G20 has not a Charter and its debates are not public, making it an undemocratic institution [7]. The alternative could be represented by an Economic Security Council within the United Nations where members should be elected by the General Assembly on their importance in the world economy but also to the contribution they are willing to provide to economic development. [8]
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  Redactie Frontpage dinsdag 30 juni 2009 @ 11:50:44 #12
145738 superworm
is erbij
pi_70509608
Oftewel, of je het nou bekijkt op -economische grootte, -gemiddeld inkomen, -bruto/netto inkomen, we horen er gewoon bij. Allang. En mijns inziens hebben we dat ruim en breed verdiend.

Ook wordt gesuggereerd, dat 'contribution for economic development' meegenomen dient te worden. Ook daarin staan we al jaren eenzaam op één.

In 2008 probeerde Sarkozy NL erbij te krijgen. Reactie van de Ami's:

"The Americans told us to stop bothering them," the official said, adding that the US refusal caused "a crisis in the Netherlands, a drama."

[ Bericht 12% gewijzigd door superworm op 30-06-2009 11:56:17 ]
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  dinsdag 30 juni 2009 @ 13:48:16 #13
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_70513249
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 11:50 schreef superworm het volgende:
Oftewel, of je het nou bekijkt op -economische grootte, -gemiddeld inkomen, -bruto/netto inkomen, we horen er gewoon bij. Allang. En mijns inziens hebben we dat ruim en breed verdiend.

Ook wordt gesuggereerd, dat 'contribution for economic development' meegenomen dient te worden. Ook daarin staan we al jaren eenzaam op één.

In 2008 probeerde Sarkozy NL erbij te krijgen. Reactie van de Ami's:

"The Americans told us to stop bothering them," the official said, adding that the US refusal caused "a crisis in the Netherlands, a drama."
Wat zouden die Amerikanen ervan vinden als wij ineens al ons geld, dat we daar al die jaren in de economie hebben geinvesteerd, plotseling eruit trekken? Zouden die Amerikanen dan nog steeds niet door ons gestoord willen worden? Ik vraag me sowieso af of het op de lange termijn uberhaubt nog wel zo'n goede belegging is.
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_70516794
Ik vind het ook belachelijk. Pauperlanden als Turkije en Zuid-Afrika zitten er wel bij en Nederland niet? Best hoor, maar doe dan niet alsof het om de twintig grootste economieen van de wereld gaat. Die landjes zitten er puur bij vanwege strategisch belang, dat is wel duidelijk. Een andere reden om een triest land als Turkije (een bevolking van 71 miljoen en nog een kleinere economie dan wij ) toe te laten kan ik niet bedenken.
pi_70532977
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 15:50 schreef Bananenman het volgende:
Ik vind het ook belachelijk. Pauperlanden als Turkije en Zuid-Afrika zitten er wel bij en Nederland niet? Best hoor, maar doe dan niet alsof het om de twintig grootste economieen van de wereld gaat. Die landjes zitten er puur bij vanwege strategisch belang, dat is wel duidelijk. Een andere reden om een triest land als Turkije (een bevolking van 71 miljoen en nog een kleinere economie dan wij ) toe te laten kan ik niet bedenken.
Wat dat betreft gaan economie en politiek altijd hand in hand. En kan het in dit geval niet zonder elkaar. Je zal ergens immers een scheiding moeten maken. Je kunt immers geen G20 doen zonder de inmeng van landen die op politiek niveau niet veel te zeggen hebben, waar ik jammer genoeg ons land onder schaar.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_70535542
23 Saudi Arabia 481,631: olie
32 South Africa 277,188: grondstoffen
30 Argentina 326,474: commodities
16 South Korea 857,500: electronica (wacth effe, deze economie is echt wel groter dan de nederlandse)
17 Turkey 798,900 (en nu begin ik ook hier te twijfelen )
pi_70554055
omdat nederland weinig grondstoffen heeft, omdat de nederlandse bevolking gering is, omdat wij beperkte invloed kunnen uitoefenen in de regio europa, omdat de geografische oppervlakte van ons land klein is.

Dus enkel op economisch vlak hoort nederland in de g20

Het is trouwens ook absurd dat spanje er niet standaard in zit.

landen als saudi arabie en zuid afrika en zuid korea zitten en voor duidelijke redenen in door populatie en regionale invloed in combinatie met grondstoffen.

ondanks wat de naam doet vermoeden is de g20/g8 of welke g dan ook een clubje met landen die invloed hebben, de geselecteerde landen zijn niet alleen gekozen op basis van de omvang van hun economie.

Waarom zou nederland er wel bij moeten?
Nederlandse economie is de 16/15e grootste van de wereld
6e grootste financiele sector in de wereld
5e grootste wapensexporteur in de wereld
3e grootste exporteur van agrarische producten
1 na grootste gasveld in europa, kan zorgen voor dominante energiepositie, maar nederland weet dit niet goed uit te spelen
top 20 militaire uitgaven, actief bezig met militaire operaties/vredesmissies
1 van de belangrijkste "hubs" in de wereld
internationale relaties zijn zeer goed. Nederland als land heeft 1 van de meeste ambassades in de wereld.
Vrijwel elke internationale organisatie is nederland lid van
een eventueel onderhandelpunt is dat NL consequent in de VS en Rusland in de top3 staat van grootste investeerders in die landen

NL is de "grootste van de kleine landen" wellicht kunnen landen goodwill kweken bij de kleinere landen om NL toe te laten in de g20

verder kan ik geen redenen bedenken waarom nl bij de g20 zou moeten zitten. Al ben ik van mening dat objectief gezien NL er beter in kan zitten dan sommige landen die nu lid zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Apogist op 01-07-2009 18:03:00 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')