Drie weken geleden was ik een paar dagen in San Sebastian. En inderdaad: het draait er om het eten. Which is good
Het eten in San sebastian is niet gewoon lekker of goed.Het is fantastisch!
Wat je daar voorgeschoteld krijgt, zul je in Nederland niet snel tegenkomen. En dan heb ik het over de betere pinxtos, omdat ik ook geen ervaring heb met de sterrenrestaurants (de regio Gipuzkoa heeft 22 sterren)
La Cuchara is overigens een erg goede pinxtos-tent, waar de eend, gevulde geitenkaas of varkenswang op bestelling bereid worden en niet al klaar liggen op de bar.
Bij goed weer schijnt het strand (Playa de la Concha) ook leuk te zijn. De mensen zijn daar volgens mij wel een beetje geobsedeerd door het strand, omdat het niet bijster vaak mooi weer is. Op basis van gunstige weersvoorspellingen worden duizenden parasollen al klaar gezet, terwijl het nog regent... Ook dan is het overigens adembenemend mooi, in combinatie met vaak dramatische wolken.
Verder kun je de lokale rotsen beklimmen voor nog mooiere uitzichten. San Sebastian heeft dan ineens qua uiterlijk nogal veel weg van Rio de Janeiro. Wandelen in de omgeving is ook de moeite waard: een combinatie tussen gebieden met goed onderhouden paden door mooie natuur en de teringzooi met propaganda en graffiti in sommige dorpen en buitenwijken. Maar dat is nou eenmaal Baskenland/Euskadi!
Oh, San sebastian is niet goedkoop. Ik ben nog nooit in Andalucië geweest, maar Vergeleken met Asturias en Cantabria (waar ik toen net vandaan kwam) is het allemaal wat duurder, met name de drank. Een lullig 0,2 liter flesje San Miguel op het terras kan zomaar 3 euro kosten. Het eten is van de buitencategorie, dus moet je (en kan je) niet vergelijken. Prijzen voor ho(s)tels gaan in het hoogseizoen flink omhoog, buiten het hooogseizoen zijn ze soms gesloten.
De busverbindingen zijn comfortabel, niet duur en snel. De meeste treinen in de regio (Euskotren, FEVE) zijn echter veredelde metro's en bedoeld voor korte afstanden. Maar je kúnt er helemaal mee naar Galicië. En de FEVE is best relaxt! Naar het zuiden zijn er wel een aantal snelle RENFE treinverbindingen.
Bilbao is een ongeveer een uurtje met de bus. Frankrijk (Hendaye) is met de 'metro' trein binnen een half uur te bereiken.
Hey, het eten is al reden genoeg om te gaan! En mooi weer is alleen maar een bonus. Ga alleen niet te laat, het seizoen is kort.
[ Bericht 0% gewijzigd door Lemans24 op 30-06-2009 16:50:11 ]