abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 juni 2009 @ 10:37:05 #1
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_70507118
We willen er nog even kort tussenuit (stedentripje), waarschijnlijk ergens in Augustus of September. In eerste instantie dacht ik aan Lissabon of Porto (nog nooit in Portugal geweest en lekker warm nog), maar afgelopen weekend stond er in Volkskrant reizen een aardig stuk over San Sebastian (eten! ) en toen bedacht ik dat Baskenland misschien ook een optie is. In dat deel van Spanje ben ik nooit geweest en het lekkere eten is voor mij een enorme plus...

Zou je, als een een dag of 5 gaat bijvoorbeeld een korte combi kunnen maken tussen San Sebastian en Bilbao? (Ik begreep dat er in San Sebastian verder niet heel veel te doen is) Is dat de moeite waard? Zijn de kosten vergelijkbaar met bijvoorbeeld Andalucia?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_70507392
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 10:37 schreef Hik het volgende:
We willen er nog even kort tussenuit (stedentripje), waarschijnlijk ergens in Augustus of September. In eerste instantie dacht ik aan Lissabon of Porto (nog nooit in Portugal geweest en lekker warm nog), maar afgelopen weekend stond er in Volkskrant reizen een aardig stuk over San Sebastian (eten! ) en toen bedacht ik dat Baskenland misschien ook een optie is. In dat deel van Spanje ben ik nooit geweest en het lekkere eten is voor mij een enorme plus...

Zou je, als een een dag of 5 gaat bijvoorbeeld een korte combi kunnen maken tussen San Sebastian en Bilbao? (Ik begreep dat er in San Sebastian verder niet heel veel te doen is) Is dat de moeite waard? Zijn de kosten vergelijkbaar met bijvoorbeeld Andalucia?
San Sebastian is waarschijnlijk mijn favoriet bestemming in Spanje, nog nergens zulke goede tapas gegeten. Verder is er niet enorm veel te doen, hoewel de kustlijn in die regio erg mooi is en het strand er vrij goed te doen is. Naar Bilbao is zeker geen probleem als je een auto huurt. Sterker nog, waarschijnlijk is Bilbao ook de beste plek om heen te vliegen? In ieder geval een aanrader wat mij betreft!
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  dinsdag 30 juni 2009 @ 10:48:24 #3
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_70507477
Maar je kan toch ook gewoon met de bus of trein neem ik aan?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_70507676
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 10:48 schreef Hik het volgende:
Maar je kan toch ook gewoon met de bus of trein neem ik aan?
Vanaf Nederland? Vanaf Madrid zou waarschijnlijk het meeste logische zijn, tenzij je een goed ticket naar Bilbao kunt vinden (of zelfs San Sebastian airport, maar dat is heel klein). Je moet even zoeken, maar over het algemeen zijn de bus services tussen de verschillende steden in Spanje erg goed, dus dat moet zeker te doen zijn.
  dinsdag 30 juni 2009 @ 11:21:42 #5
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_70508551
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 10:53 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Vanaf Nederland?
Nee, ik bedoelde vliegen naar Bilbao en dan met de bus naar San Sebastian...
Heb jij ook bij sterrenrestaurants gegeten daar?
pi_70509520
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 11:21 schreef Hik het volgende:

[..]

Nee, ik bedoelde vliegen naar Bilbao en dan met de bus naar San Sebastian...
Heb jij ook bij sterrenrestaurants gegeten daar?
Nee, maar die zijn er genoeg. De laatste keer dat ik er was is alweer 3 jaar geleden, ben juist van plan om er deze zomer ook een lang weekend weer heen te gaan. Ik eet er vaak juist veel tapas of bij kleine restaurantjes, dat vind ik eigenlijk nog het leukst. Ben niet vies van sterren-tenten, maar dat doe ik op vakantie eigenlijk weinig, dan wil ik juist zelf de leuke plekjes ontdekken...
  dinsdag 30 juni 2009 @ 12:55:17 #7
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_70511563
Drie weken geleden was ik een paar dagen in San Sebastian. En inderdaad: het draait er om het eten. Which is good

Het eten in San sebastian is niet gewoon lekker of goed.Het is fantastisch!
Wat je daar voorgeschoteld krijgt, zul je in Nederland niet snel tegenkomen. En dan heb ik het over de betere pinxtos, omdat ik ook geen ervaring heb met de sterrenrestaurants (de regio Gipuzkoa heeft 22 sterren) La Cuchara is overigens een erg goede pinxtos-tent, waar de eend, gevulde geitenkaas of varkenswang op bestelling bereid worden en niet al klaar liggen op de bar.

Bij goed weer schijnt het strand (Playa de la Concha) ook leuk te zijn. De mensen zijn daar volgens mij wel een beetje geobsedeerd door het strand, omdat het niet bijster vaak mooi weer is. Op basis van gunstige weersvoorspellingen worden duizenden parasollen al klaar gezet, terwijl het nog regent... Ook dan is het overigens adembenemend mooi, in combinatie met vaak dramatische wolken.

Verder kun je de lokale rotsen beklimmen voor nog mooiere uitzichten. San Sebastian heeft dan ineens qua uiterlijk nogal veel weg van Rio de Janeiro. Wandelen in de omgeving is ook de moeite waard: een combinatie tussen gebieden met goed onderhouden paden door mooie natuur en de teringzooi met propaganda en graffiti in sommige dorpen en buitenwijken. Maar dat is nou eenmaal Baskenland/Euskadi!

Oh, San sebastian is niet goedkoop. Ik ben nog nooit in Andalucië geweest, maar Vergeleken met Asturias en Cantabria (waar ik toen net vandaan kwam) is het allemaal wat duurder, met name de drank. Een lullig 0,2 liter flesje San Miguel op het terras kan zomaar 3 euro kosten. Het eten is van de buitencategorie, dus moet je (en kan je) niet vergelijken. Prijzen voor ho(s)tels gaan in het hoogseizoen flink omhoog, buiten het hooogseizoen zijn ze soms gesloten.

De busverbindingen zijn comfortabel, niet duur en snel. De meeste treinen in de regio (Euskotren, FEVE) zijn echter veredelde metro's en bedoeld voor korte afstanden. Maar je kúnt er helemaal mee naar Galicië. En de FEVE is best relaxt! Naar het zuiden zijn er wel een aantal snelle RENFE treinverbindingen.
Bilbao is een ongeveer een uurtje met de bus. Frankrijk (Hendaye) is met de 'metro' trein binnen een half uur te bereiken.

Hey, het eten is al reden genoeg om te gaan! En mooi weer is alleen maar een bonus. Ga alleen niet te laat, het seizoen is kort.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lemans24 op 30-06-2009 16:50:11 ]
pi_70512341
In Bilbao kan je naar het Guggenheim-museum en je hebt natuurlijk het beroemde stadje Guernica.

Op de middelbare school zijn we op uitwisseling 2 weken naar een dorpje tussen Bilbao en San Sebastiaan geweest. Mooie omgeving!
Deze reactie was waarschijnlijk bedoeld om mijn naamsbekendheid te vergroten.
  dinsdag 30 juni 2009 @ 15:34:45 #9
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_70516252
Oh ja, Guernica! Is dat de moeite waard om te bezoeken?

Dank voor de vele tips mensen, echt geweldig!
  FOK!fotograaf dinsdag 30 juni 2009 @ 17:26:12 #10
73911 ultra_ivo
pi_70519780
Guernica is leuk voor een middag. Meer niet. Bilbao daarentegen is echt top, een van m'n favoriete steden.
Je kunt ook op een andere manier effectief snel naar Baskenland reizen. Vanaf Parijs vertrekken er iedere dag laat op de avond nachttreinen naar Irun. Die rit is lang genoeg om uitgeslapen 's ochtends in Baskenland aan te komen en direct al te kunnen genieten. Met de vroege avond Thalys moet het mogelijk zijn om vanaf Utrecht/Amsterdam op vrijdag na het werk naar Parijs te vertrekken. (Zo niet is het geen straf om je een paar uurtjes te vermaken in Parijs.)
  dinsdag 30 juni 2009 @ 17:48:31 #11
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_70520355
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 17:26 schreef ultra_ivo het volgende:
Guernica is leuk voor een middag. Meer niet. Bilbao daarentegen is echt top, een van m'n favoriete steden.
Je kunt ook op een andere manier effectief snel naar Baskenland reizen. Vanaf Parijs vertrekken er iedere dag laat op de avond nachttreinen naar Irun. Die rit is lang genoeg om uitgeslapen 's ochtends in Baskenland aan te komen en direct al te kunnen genieten. Met de vroege avond Thalys moet het mogelijk zijn om vanaf Utrecht/Amsterdam op vrijdag na het werk naar Parijs te vertrekken. (Zo niet is het geen straf om je een paar uurtjes te vermaken in Parijs.)
In slechts 5:44 uur kun je ook met de TGV (naar Hendaye). Onlangs in omgekeerde richting gedaan voor 22 euro!
  FOK!fotograaf dinsdag 30 juni 2009 @ 19:15:25 #12
73911 ultra_ivo
pi_70522635
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 17:48 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

In slechts 5:44 uur kun je ook met de TGV (naar Hendaye). Onlangs in omgekeerde richting gedaan voor 22 euro!
Die 5u44 zijn overdag. Met die tijd kun je ook iets anders doen.
  woensdag 1 juli 2009 @ 12:29:41 #13
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_70543019
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 19:15 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Die 5u44 zijn overdag. Met die tijd kun je ook iets anders doen.
klopt. 't is maar net wat het beste uitkomt natuurlijk! Ik vond een laatste avondje San Sebastian nor erg de moeite waard en had behoefte aan uitslapen in de trein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')