abonnement Unibet Coolblue
pi_70490918
Hallo,


Ik ben hier vrij nieuw, eigenlijk is dit mijn eerste post, maar ik zoek soms wat info over zaken in het dagelijks leven en dan kom ik op een of andere manier toch vaak bij Fok terecht, waar vaak veel info is te vinden over het probleem/de vraag in kwestie.

Hier dus mijn allereerste eigen bijdrage. Het is zo dat mijn oma naar een verzorgingstehuis aan het verhuizen is, en we zijn daarom de boekenkasten van mijn opa aan het doorzoeken. Hij heeft nogal een collectie, ik schat het totaal op zo een 1100 boeken over techniek, natuur, filosofie, politiek, kunst, literatuur, eigenlijk van alles en nog wat dus.

Je komt dus nogal wat tegen, en vandaag hebben we als klap op de vuurpijl twee brieven gevonden, een ondertekent met prof. Albert Einstein, en eentje met Julian Huxley. Nu vraag ik met af, heeft iemand enig idee hoe je kunt zien of deze authentiek zijn, en wat je verder met dit soort brieven aan moet?
We weten zelf ook niet waar het vandaan komt. Einstein is een tijdje in Leiden hoogleraar geweest en mijn opa heeft een technische studie gedaan, dus misschien dat hij op die manier met hem in contact is gekomen.
Einstein schrijft iets over objectiviteit in de wetenschap en over hoe hij zijn eigen succes ervaart.

Foto's:




Alvast bedankt!
Wouter

[ Bericht 9% gewijzigd door BlaDemNL op 29-06-2009 20:40:00 ]
pi_70491030
De plaatjes doen het niet.
XBL: Koning Stoma
PSN: Koning_Stoma
  maandag 29 juni 2009 @ 20:33:47 #3
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_70491067
TVP uit nieuwsgierigheid.
  maandag 29 juni 2009 @ 20:34:47 #4
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70491098
Ik zou in principe de brief zelf bewaren, ik begrijp dat het een brief van Einstein aan je opa is? Volgens mij zou ik wel trots zijn op zo'n relikwie. Ik heb wel eens brieven van Einstein bij tentoonstellingen gezien, maar dat is vaak correspondentie met b.v. Lorentz of een andere grotere fysicus.

Misschien dat een biograaf of zoiets de brief wil lezen om te kijken of er potentieel wat interessants instaat, maar ik denk eigenlijk dat er heel veel van die losse brieven zijn. Maar wat voor mensen zich daar nu precies mee bezighouden, dat weet ik eerlijk gezegd ook niet.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 29 juni 2009 @ 20:40:17 #5
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_70491305
TVP. Dit klinkt erg interessant. Vermoedelijk zal een beetje handschriftdeskundige uitsluitsel kunnen geven.
"When the going gets weird, the weird turn pro."
pi_70491607
Zo dat zijn snelle reacties! De foto's doen het inmiddels.
  maandag 29 juni 2009 @ 20:51:02 #7
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70491689
Die brief van Huxley kan ik deels vinden op een Slowaakse webpagina:
quote:
SIR JULIAN HUXLEY (1887 - 1975) "I use the word Humanist to mean someone who believes that man is just as much a natural phenomenon as an animal or a plant, that his body, his mind and his soul were not supernaturally created but are all products of evolution, and that he is not under the control or guidance of any supernatural Being or beings, but has to rely on himself and his own powers."The Faith of a Humanist (Talk broadcast in 1960)
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70492023
hmmm volgnes mij is zo'n beetje alles wat Einstein ooit bekladdert heeft ingelijst. dus dat zou ik ook maar doen!
mocht je geen zin hebben om tegen zo'n brief aan te kijken thuis, zou ik eens contact opnemen met een instantie die er eventueel belang bij kan hebben.
of miscchien moet je ermee naar tussen kunts en kitsch....
One great rockshow can change the world!
  maandag 29 juni 2009 @ 21:03:22 #9
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70492100
Overigens, ik wil je plezier niet vergallen, maar is er geen kans dat je opa deze zaken zelf heeft overgeschreven, naar aanleiding van een artikel of een boek dat hij geleend had? Of is het heel duidelijk niet zijn handschrift? De beide handschriften lijken namelijk wel (enigszins) op elkaar.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70492105
Oh bedankt!

Dit is het handgeschreven stuk van Huxley; http://www.humanistsofutah.org/1994/art3sept94.html

Stuk van Einstein nog niet terug kunnen vinden.. maar inderdaad, met een beetje pech is het overgeschreven
  maandag 29 juni 2009 @ 21:08:47 #11
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_70492288
Dat is helaas niet Einstein's handschrift. Google maar eens op z'n brieven. Vooral z'n naam is natuurlijk een duidelijk vergelijkingsmiddel..
pi_70492526
Ugh ja, het stuk is overgeschreven. Zucht het was ook te mooi om waar te zijn

Bedankt in ieder geval! Volgende keer toch maareens Googlen voordat ik ga posten.
  maandag 29 juni 2009 @ 21:16:31 #13
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_70492600
Je kunt het natuurlijk altijd nog inlijsten en ophangen. Alsof je verjaardagsgasten weten dat Einstein z'n naam met een sierlijke krul in plaats van Arial ‘E’ schreef...
  maandag 29 juni 2009 @ 21:17:04 #14
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70492621
quote:
Op maandag 29 juni 2009 21:14 schreef BlaDemNL het volgende:
Ugh ja, het stuk is overgeschreven. Zucht het was ook te mooi om waar te zijn

Bedankt in ieder geval! Volgende keer toch maareens Googlen voordat ik ga posten.
Nu ja, het geeft je wel een inkijkje in wat je opa belangrijk vond blijkbaar, en misschien wat z'n levensvisie was.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70492787
Heb ook nog even wat brieven vergeleken, maar het leek mij ook al te mooi om waar te zijn
-
  maandag 29 juni 2009 @ 21:29:14 #16
261245 Rotjochie
The Emperor's finest!
pi_70493134
Ik kan de tekst nauwelijks lezen (heb er ook niet echt moeite voor gedaan), maar stond er nog wat interessants in?
...met een goed glas Hertog Jan.
pi_70493492
"Of what significance is one's existence, one is basically unaware and it should certainly not concern our neighbour. What does a fish know about the water in which he swims all his life?

The bitter and the sweet come from outside. The hard from within, from one's own efforts. For the most part I do what my own nature drives me to do. It is embarrassing to earn such respect and love for it. Arrows of hate have been shot at me too; but they never hit me, because somehow they belonged to another world, with which I have no connection whatsoever.

I live in that solitude which is painful in youth, but delicious in the years of maturity."


Dat is het stukje dat hij had overgeschreven, best mooi opzich.
  maandag 29 juni 2009 @ 21:39:43 #18
261245 Rotjochie
The Emperor's finest!
pi_70493583
Musings of a lonely genius
...met een goed glas Hertog Jan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')