'Het Boek' heet die telegraafproductie waarin Fokzine maar een keer genoemd wordt (pagina 88), de columns van Nico Dijkshoorn op pagina 86 een keer (Nrc Handelsblad noemde ze 'genadeloos en humoristisch', staat erbij) en de gevers van de vissen anoniem blijven (pagina 35: ,,Omdat het dierendag is, krijgen ze een aquarium met vissen (natuurlijk) van een paar Big Brotherfans aangeboden.'' en pagina 80: ,,Op 4 oktober, Werelddierendag, verwelkomt het Big Brotherhuis maar liefst achttien nieuwe bewoners! Hun namen zijn Rutger, Erik, Bianca, Ian, Karin, Debree, Gert-Jan, Remmert, Marc, Joshua, Edwin 1, Edwin 2, Lukas, Serge, Marieke, Dirk en Michael. Het zijn de namen van de achttien goudvissen die in het gloednieuwe aquarium van het Big Brotherhuis gaan rondzwemmen. De vissen en het aquarium zijn een cadeautje van enkele fans. Gewoon, omdat het dierendag is. De laatste vis moeten de bewoners zelf een naam geven.'')
Nu het mysterie: Op de laatste pagina staan een paar cijfers, van het soort `zoveel minuten uitzending, zoveel kabel'.
Daarbij ook 107 dagen (natuurlijk) en 10176 uren opnameband.
107 keer 24 uur= 2568
vier keer (vier streams)2568 = 10272 uur
10272-10176=96 uur
ofwel vier dagen van 24 uur. Wat is er nu niet op band vastgelegd? Een dag, op alle vier streams? Twee dagen lang slechts twee streams? Vier dagen op een stream? en welke?
Het laat me maar niet los.
Help me
Sabine: ,,Het enige wat ik vervelend vond, was dat ik voor 'matras' werd uitgemaakt''
Sabine over Bart: ,,Of het ook buiten het huis wat wordt tussen ons, kan ik echt niet zeggen. Als ik hem de laatste weken op tv zag, dacht ik: ik weet het nog niet.''
Bart over Sabine: ,,Of Sabine verder in mijn leven een rol zal spelen, weet ik echt nog niet. Ik heb haar gisteravond (toen hij uit het huis kwam) maar heel even gezien.''
Prole
Ik was in de war gebracht door het getal dat ze in het boek hanteren: 'Maximaal 107 dagen'
Je zou er manisch van worden
Overigens uit het interview met Willem: ,,Tijdens mijn verblijf in het huis heeft het mij het meest verbaasd dat we met een groep van negen man twintig rollen toiletpapier gebruikten. Onvoorstelbaar dat die vrouwen zoveel toiletpapier gebruiken! Ik dacht: waar blijft dat spul? Het lijkt wel of ze het opeten. Stom he? We waren de laatste week met zijn drieen, ik geloof dat we aan anderhalve rol genoeg hadden...''
quote:
op 01-12-2000 om 01:59 PM schreef Tetman het volgende:
Dank Prole DankIk was in de war gebracht door het getal dat ze in het boek hanteren: 'Maximaal 107 dagen'
Je zou er manisch van worden
Overigens uit het interview met Willem: ,,Tijdens mijn verblijf in het huis heeft het mij het meest verbaasd dat we met een groep van negen man twintig rollen toiletpapier gebruikten. Onvoorstelbaar dat die vrouwen zoveel toiletpapier gebruiken! Ik dacht: waar blijft dat spul? Het lijkt wel of ze het opeten. Stom he? We waren de laatste week met zijn drieen, ik geloof dat we aan anderhalve rol genoeg hadden...''
Godverdomme! Kutkip! bijvoorbeeld is nu alleen nog maar kutkip.
Wel weer een losse opmerking over Tarataal, met een paar voorbeelden die volgens mij van fokzine komen. Maar Fokzine wordt slechts een keer genoemd, als een van de vele andere sites.
Kom op zeg, hadden jullie nou echt iets anders verwacht?
Veronica heeft slechts 10 miljoen winst gemaakt met het hele project.Dat lijkt een hoop voor de meesten van ons,maar voor een comercieel bedrijf zoals VOO is het best magertjes te noemen.
Daarom dus ff snel een boek.
Ik zou er niet te veel in bladeren overigens,waarschijnlijk ligt het hele gedrocht dan wel heel snel uit elkaar!
Trouwens hebben jullie geld te veel jongens? Want als dat zo is heb ik nog wel een gironummertje of 2-3 voor je.
Hummie toont haar genade in een interview:
,,Zolang je maar blijft beseffen dat het mensen zijn die in het televisieoprogramma zitten, mensen die voor ons allemaal mooie tv, indrukwekkende tv maken, dan ben je goed bezig. Maar de dag waarop wij in onze controlekamers binnenkomen, voor de monitoren gaan zitten en vervolgens op het scherm geen mensen meer zien, maar onderwerpen, objecten waar we geen enkel emotioneel gevoel voor hebben, op die dag moeten wij direct stoppen met het maken van televisie.
Juist daarom is het gevoel van compassie zo goed. Als jij dat nou maar voelt, en wij, dan gaat het goed. De manier van 'draai de verwarming eens uit en zak vervolgens een lekker onderuit in de regiestoel om te kijken hoe onze bewoners reageren op de binnenstromende kou...' is onacceptabel. Ik weet nog geod dat ik op een zaterdagavond thuis werd opgebeld door een eindredacteur: 'Hummie ik moet je toch nog even iets vragen. Ik zie dat onze bewoners het koud hebben.' Zij had op de thermostaat gekeken en zich afgevraagd: moet-ie wel zo laag staan?
'Nee natuurlijk niet kind', zei ik, 'dat ding moet op normaal staan!'. 'O gelukkig', reageerde ze. 'Ik dacht al...' Begrijp je? Dat vind ik het juiste gevoel.''
Om de algemene sfeer van mededogen en menselijkheid aan te geven haalt ze aan dat toen Mona viel, vier mensen tegelijk op de dokterstelefoon drukten.
,,De uitgangspunten waren duidelijk. De bewoners van het BB-huis moesten hun eigen leven gaan leiden. We mochten ze niet bewegen dingen tegen hun zin te gaan doen. We konden ze niet verliefd maken of vragen een bepaalde rol te spelen. De bewoners waren de baas in het Huis.
Natuurlijk waren er wel regels waar de bewoners zich aan moesten houden. BB is een televisieprogramma dat gebaseerd is op een aantal uitgangspunten. Soberheid, geen communicatie, geen informatie van buiten: dat is de basis. Wij konden wel vermoeden hoe de bewoners zouden omgaan met bijzondere omstandigheden, want we hebben maandenlang onderzocht hoe mensen in groepen functioneren.
Maar het was natuurlijk geen wetenschappelijk experiment! Dat betekende ook dat we van de regels konden afwijken.
Paul Romer (ik krijg de trema hier niet voor elkaar): ,,In het begin wordt alles heel strikt genomen, er wordt niet te hard gesproken in die kamer, er wordt dat niet gedaan, zus niet gedaan...
En op een gegeven moment merk je dat 't een beetje losser wordt. En dan worden er hier en daar wat vergissinkjes begaan: dan moet je dat even herstellen en dan gaat het weer fantastisch''
(Verderop in het boek
Medewerkers Big Brother schelden bewoners uit
Veronica heeft enkele medewerkers van BB flink de pan uitgeveegd. Door een foute schakeling konden de bewoners horen hoe technici ongepaste opmerkingen over hen maakten. Zo zouden ze onder meer `een stelletje eikels' zijn genoemd. De betrokkenen zijn gewaarschuwd: herhaling leidt onherroepelijk tot ontslag. De bewoners dreigen na het incident even het Huis te verlaten, maar kalmeren als Veronica haar excuus aanbiedt
(Uit een verhaal over de BB-redactie, opmerking van Sander Ligthart
,,Het is soms akelig slaapverwekkend en dan moet je wel alert blijven. In het begin van het programma is er een incident geweest waarbij de microfoon aan was blijven staan en in de dagboekkamer precies te horen was wat wij tegen elkaar zeiden. Dat zijn fouten die te maken hebben met verlies aan concentratie.''
De onoplettende bewoners
Er hingen schilderijen aan de wanden van BB-huis. Niet zomaar schilderijen, maar heel bijzondere schilderijen, waarop je bijvoorbeeld kon zien hoe je broodpoppetjes kon maken als kerstboomversiering, of hoe je van paraffine kaarsen kon maken. Er hing ook een sterrenkaart, zodat je aan de nachtelijke hemel de sterrenbeelden kon herkennen. Er hing een kaart met alles over voetzoolreflexmassage, hoe je brood bakt, hoe je zeep maakt, et cetera, werkelijk te veel om op te noemen. Er waren vreselijk ingewikkelde puzzels, met aan de achterkant de mededeling dat wie met de goede oplossing kwam, een prachtige fles wijn had gewonnen. Bij de knutselspullen van Sinterklaas zat ook paraffine om kaarsen mee te maken. De bewoners wisten er geen raad mee omdat ze de gebruiksaanwijzing hadden weggegooid. Ook verpakkingen met waardevolle aanwijzingen verdwenen ongezien in de vuilnisbak...
De meeste onoplettendheden zijn begaan gedurende de eerste veertien dagen van het verblijf. De bewoners hadden het leven in het BB-huis nog veel aangenamer kunnen maken als ze hun aandacht er wat meer bij hadden gehad.
,,Het is beslist niet waar dat ik constant liep te huilen in het huis. Ik ben helemaal geen jankertje, dat is absoluut niet zo. Ik heb uitgerekend hoe vaak ik alles bij elkaar heb gehuild, want op een gegeven moment denk je zelf natuurlijk ook: goh, zit ik nu alweer te huilen? Van de 24 dagen dat ik in het Huis zat, heb ik misschien vier keer gehuild.''
Ze licht dat toe: toen haar naar d'r zus werd gevraagd (1), toen ze haar hand had verbrand (2), toen Cyrille vertrok (3) en toen het verband op haar blaren drukte (4).
,,De officiele BB-site heeft geen forum - een discussiegroep op internet. Daarvoor moet je moderatoren hebben die gevaarlijke gekken van de site kunnen gooien. Want het zou niet in het belang van de bewoners zijn als allerlei kwade laster via zo'n Forum naar buiten komt. Een discussieplatform moet continu worden beheerd. ,,En daar hebben we eenvoudigweg niet de mankracht voor'', zegt Rinie Hooijer. Hij blijft achter deze beslissing staan, ook nu Veronica dit wel doet op de site bigbrother.veronica.nl.
Overigens begon Fokzine, een jongerenmagazine op internet, ook een Forum. Rinie Hooijer: ,,Je zag daar al snel de meest gruwelijke verhalen over de bewoners. Een officiele website hoort die niet te plaatsen.''
Ook Fokzine, dat veel BB in de site stopt, profiteerde mee van de hype. Bibliotheekmedewerker Nico Dijkshoorn, die dagelijks op internet een kritische column over het Huis publiceerde, bereikte tienduizenden lezers. De columns zijn te lezen op listen.to/nicodijkshoorn.
Het gesprek komt vervolgens op de vermeende erotische scene tussen de bewoners Karin en Maurice. ,,Eerlijk gezegd geloof ik niet dat ze iets hebben gedaan dat het daglicht niet kan verdragen'', zegt beeldredacteur Sander Ligthart. ,,Maar dat is een beetje psychologie van de koude grond. Wij hebben precies dezelfde beelden gezien als de kijkers thuis: die twee lagen samen in bed, het dekbed bewoog en er werd gegiecheld. Dat kun je interpreteren zoals je wilt. Echter, gezien het feit dat K en M zich na het bewuste incident ten opzichte van elkaar precies hetzelfde bleven gedragen, denk ik dat het heel onschuldig was. Als het seks was geweest, had je dat toch aan ze moeten merken de volgende dagen.
(Hieruit is het volgende vast te stellen: voor Sander Ligthart is seks niet onschuldig en hij blijft er nog dagenlang over nazeiken.)
Uit het gesprek met Maurice:
,,Publiciteit kan gevaarlijk zijn. Als ik bijvoorbeeld lees wat er over Karin en mij is geschreven, dan denk ik: wat een naievelingen allemaal, denk ik godsnaam toch eens na! Ik maak me er verder niet zo druk om, hoor, Karin ook niet.''
Karin: ,,Je hebt gewoon iemand nodig bij wie je je ontspannen en prettig voelt.''
Daphne D.: ,,Ja, roddel en achterklap was er genoeg. Maar dan met name buiten het Huis. Ik herinner me dat toen Maurice het Huis uitkwam, hij werkelijk gechoqueerd was over de verhalen die er over hem en Karin de ronde bleken te doen.''
Anouk: Niet op haar mondje gevallen. Beetje arrogant. Leuk om te zien. Ondeugend in de goede betekenis van het woord.
Bart: Jongen van deze tijd, avontuurlijk, ondernemend, brutaal, provocerend en innemend tegelijk.
Bianca: Zij verkent haar grenzen, geen gemakkelijk persoon. Recalcitrant. Beschikt over een schat aan levenservaring. Sterk om te zien.
Cyrille: Vulkaan, veel expressie. Artistiek. Uitbundig. Een kruitvat vol leuke dingen.
Karin: Geweldige uitstraling. Moeder, charmant, humor, boeiend verhaal.
Martin: Ontwapenend, veel humor, beetje verlegen en heel ontdeugend.
Maurice: Beetje stil. Heel handig. Een dromer die naar vele horizonten kijkt. Een soap-ster met dat haar.
Mona: Een en al Amsterdamse uitbundigheid. Veel gezien, veel meegemaakt.
Ruud: Uit het zuiden. Gemoedelijk. Knuffelig. Vaderlijk. Ouder dan de rest, zonder ouwelijk te zijn. Heeft humor.
Sabine: Mooi, karakter, pittig, beetje flirterig, zelfbewust, open en lang niet dom.
Tara: Eigentijds, mooi en pittig. Iemand die niet gauw een compromis sluit.
Willem: Uit het noorden. Man van de wereld, met kwetsbare kanten. Echt een vader. Sportief.
Bianca zegt weer: ,,We weten allemaal dat Hummie een persoonlijke voorkeur had voor Bart. Dat was in de uitzendingen ook duidelijk te merken. Maar wat wil je? Bart is de jongste, daar zou je nog twintig jaar commercieel voordeel van kunnen hebben, terwijl Ruud bijvoorbeeld al 45 is.''
Martin: ,,Ik zal je vertellen waarom ik die opmerking over Bart gemaakt heb: zijn gedrag irriteerde mij. Er heeft zich een situatie in de woonkamer voorgedaan waar ik niet gelukkig mee was. Hij raakte mij aan op een manier die ik niet prettig vond. Misschien heb ik het toen verkeerd aangepakt, maar toen we 's avonds een keer zonder Bart met de jongens in de slaapkamer zaten, heb ik gezegdL 'Luister, ik zit met een probleem. Dat en dat is er voorgevallen, volgens mij heeft Bart gevoelens voor jongens. Niet dat ik daar op zich iets tegen heb, maar als het zo is wil ik het graag weten en hem gewoon vertellen dat ik er niet van gediend ben. Dat is toch mijn goed recht?' De jongens waren het met me eens. Sabine heb ik het ook verteld en op zo'n moment realiseer je je dan even niet dat de camera's alles registreren... Op een gegeven moment ben ik naar Bart gestapt en heb ik hem openlijk gevraagd of hij gevoelens voor jongens had en hem duidelijk gemaakt dat ik van zijn gedrag jegens mij niet gediend was. Bart begreep mijn opmerking en bekende dat hij vroeger veel omging met jongens uit die andere cultuur. Hij vertelde dat er in het verleden wel meer opmerkingen over zijn gedrag waren gemaakt, maar dat hij beslist niet zo is. Hij beloofde voortaan rekening met mij te houden. Sindsdien hebben we er nooit meer over gesproken en alleen maar lol gehad.''
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |