abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 25 juni 2009 @ 15:52:30 #1
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_70362267
quote:
Thuiskopie wil schadevergoeding uitblijven mp3-heffing
Uitgegeven: 25 juni 2009 12:08
Laatst gewijzigd: 25 juni 2009 12:08
AMSTERDAM - Stichting de Thuiskopie heeft het Ministerie van Justitie voor de rechter gedaagd om een schadevergoeding te krijgen voor het uitblijven van een heffing op mp3-spelers. De organisatie beroept zich op de mensenrechten.

Uit de dagvaarding, die in bezit is van NU.nl, blijkt dat Stichting de Thuiskopie meent dat het ministerie verplicht is om een heffing op mp3-spelers toe te laten. Dat wilde Hirsch Ballin niet, omdat er nogal veel problemen met het verdelen van het geld was, en de toeslag op de spelers erg omstreden is. Daarom vaardigde de minister een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) uit om de heffing onmogelijk te maken.

Mensenrechten

Om het gelijk te bepleiten beroept de Thuiskopie zich op artikel 1 van het Europees Verdrag van de Rechten voor de Mens. Daarin staat dat iedereen het recht heeft om te genieten van zijn eigendom. Ook staat daarin dat in wetgeving er wel beperkingen mogen worden gesteld.

Verder beroept de stichting zich op Europese regelgeving en de Auteurswet. De laatste wet regelt het bestaan van de stichting en komt op voor een 'redelijke vergoeding' voor het niet-commercieel kopiëren van muziek. Uit de regel zou dan ook volgen dat de AMvB niet terecht is en de rechthebbenden te veel beperkt.

Opmerkelijk

Stichting de Thuiskopie daagt nu het Ministerie van Justitie, dat diezelfde stichting zelf heeft opgericht. De minister mag beslissen wie in Nederland de heffingen voor thuisgebruik van beschermd materiaal mag regelen. Daarmee is het in theorie mogelijk dat die verantwoordelijkheid opeens bij een andere organisatie wordt gelegd.

Ook is het opmerkelijk dat Stichting Overleg Nationale Thuiskopievergoeding (SONT) ook is gedaagd. Die moet de hoogte van een heffing vaststellen. Via de procedure wil de Thuiskopie afdwingen dat de vergoeding per gigabyte wordt vastgelegd. Beide stichtingen delen een kantoor in Hoofddorp.

Meer eisers

De stichting de Thuiskopie staat niet alleen in de wens om een vergoeding op spelers. Begin deze maand werd bekend dat Auteursrechtenorganisatie Norma ook al naar de rechter stapt om zo'n heffing af te dwingen.

Begin deze week boden acteurs en musici een petitie aan PvdA-Kamerlid John Leerdam (Kunst en Cultuur) om te pleiten voor een heffing.
welja, ik dacht dat het aanklagen van TPB wel een dieptepunt was, maar het kan nog belachelijker. Het niet eens meer gewoon diefstal copyright schending, nee, het is een schending van de mensenrechten als je een liedje kopieert.


*edit* oh, ik zou zweren dit in NWS te hebben gezet.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  donderdag 25 juni 2009 @ 15:53:43 #2
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_70362315
Nu moeten ze echt ophouden hoor, die gaan straks echt een zooitje mensen over de vloer krijgen die de zooi eens komen verbouwen. Wat een zwakzinnigenclubje is dat zeg...
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_70362347
Maar, als je iets koopt, zeg een cd, is het dan ook mensenrechtenschending als BREIN je lastig valt omdat je het op internet wil delen met anderen?
  donderdag 25 juni 2009 @ 15:56:22 #4
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_70362394
mensen de stuipen op het lijf jagen en dood laten schrikken, DAT is schending van de mensenrechten, stelletje nazi's!
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  donderdag 25 juni 2009 @ 15:57:48 #5
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_70362440
Wow! Als je denkt dat ze niet veel verder kunnen zakken, bewijzen ze toch weer het tegendeel
pi_70362510
http://pcmagazine.zdnet.be/news.cfm?id=87222
quote:
Vergoeding per gigabyte
Voor mp3-spelers en USB-sticks wil Auvibel een heffing per gigabyte. "Dit zou het duidelijkst zijn voor de consument. Bij videocassettes of cd's was dit bijvoorbeeld nog per opname-uur", zegt François Stroobant, algemeen directeur van de organisatie.

Concreet zou dat voor een muziekspeler van 4 gigabyte neerkomen op 60 cent extra, maar voor een iPod van 160 GB loopt dit bedrag op tot 24 euro. Een externe harde schijf van 500 gigabyte zou met het voorstel onmiddellijk 75 euro extra kosten. Stroobant wil wel een versoepeling voor dergelijke apparaten, maar de organisatie heeft nog geen regeling voor apparaten met een grote opslagcapaciteit.
Ik heb hier 2,5 TB voor me liggen, dat zou me dus 375 euro extra kosten (aanschafwaarde: 200 euro)
Beter gaan ze dat heel snel regelen (als die hele wetgeving er ooit komt)

Zelfs 1 cent per GB is me al te veel voor zulke schijven..
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:01:28 #7
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70362551
WTF? Waarom wordt het bestaansrecht van die geldverzamelclub niet eens wettelijk opgeheven? Consumenten uitzuigen en het dan oppotten...
censuur :O
pi_70362581
Van mij mag de eigenaar ook nog best naar het liedje luisteren hoor, nadat ik het gedownload heb. Zie dus niet in waarom hij of zij er niet meer van zou kunnen genieten. Als dat het geval is moet ie maar betere muziek maken.
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:03:39 #9
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_70362622


Compleet doorgeslagen.
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:03:48 #10
207382 ImMaxa
Never stay dead
pi_70362628
Als dit doorgang gaat vinden, ga ik in de toekomst wel dat soort dingen uit het buitenland halen... Dit is gewoon idioot.
You know, I've learned something today
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:05:49 #11
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_70362681
Mja, het enige wat ze hiermee doen is de binnenlandse markt verpesten.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_70362769
Dit geeft alleen maar de zwakte aan van de stichting Thuiskopie dat ze met dit soort argumenten gaan slingeren.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_70362854
Krijg ik dan ook mijn geld terug als ik mijn legaal (en daarmee bedoel ik betaalde) gedownloade muziek of mijn legaal gekocht CD's omzet op mijn mp3 speler?

Of gaan ze er al vast vanuit dat op mijn mp3 speler alleen onbetaalde nummers staan?

[ Bericht 0% gewijzigd door The_stranger op 25-06-2009 16:31:16 ]
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_70362898
Als dat lukt span ik wel een kort geding aan omdat ik alleen niet-gelicenceerde anime download en verspreid. Dus die boefjes van Brein en Thuiskopie innen wel mijn geld maar betalen dat nooit aan de rechthebbenden. Dat is diefstal.
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:14:11 #15
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_70362979
Wat een mongolen
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:18:33 #16
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70363140
Nou, nadat er bekend wordt dat BREIN over 2008 minder moet uitkeren omdat ze geld verprutsen op de beurs, ze The Pirate Bay willen sluiten, er een verbod op kopiëren wordt voorgesteld, zal een extra vergoeding, vast iets als ~10ct/gigabyte, bij een soortgelijke stichting die ook al vaak vanwege ondeugdelijke geldstromen en weinig transparant handelen in het nieuws is gekomen natuurlijk veel goodwill kweken bij consumenten.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70363163
Ik hoorde dat medewerkers van de stichting thuiskopie een stage voorbereiden om in Darfur te kijken hoe ze het daar nu doen met klachten over mensenrechten....
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:20:51 #18
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_70363240
Leuke opvatting van het genieten van je eigendom

Het is geen diefstal, anders hadden veel mensen je troep niet eens geluisterd/bekeken
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_70363434
Het bestuur van deze stichting zou eens flink in hun reet moeten worden geprikt door een paar negers met heel veel honger.
Eigen brokjes eerst.
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:26:16 #20
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_70363477
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:10 schreef The_stranger het volgende:
Krijg ik dan ook mijn geld terug als ik mijn legaal (en daarmee bedoel ik betaalde) gedownloade muziek of mijn legaal gekocht CD's omzet op mijn mp3 speler?

OF gaan ze er al vast vanuit dat op mijn mp3 speler alleen onbetaalde nummers staan?
Daar hebben ze vast al rekening mee gehouden.

Kunnen we achterhalen wie het geld krijgt.
Als de artiesten die ik op m'n MP3 speler staan er niet bij zitten wil ik ook geen heffing betalen.
Straks gaat alles naar Marco Borsato, Jan Smit en K3.

Het is overgens wel makkelijk te omzeilen.
Ik gebruik mijn telefoon als MP3 speler, zo vaak luister ik toch niet.
Daar zit een standaard niet veel geheugen in maar wel een slot voor een micro SD kaartje.
Of komt daar ook een heffing op?
Dan wil ik wel geld zien voor het kopieren van mijn foto's op mijn SD kaartje.
Daar ligt mijn auteursrecht op en daar wil ik dan wel voor betaald worden.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_70363730
Prima hoor, voer maar in. Iedereen met beetje verstand haalt het toch al uit het buitenland.
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:36:38 #22
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70363858
Het is natuurlijk altijd al geweest dat je ook voor casettebandjes heffing moest betalen ook al gebruikte ze je om vogelgeluiden uit je tuin mee op te nemen. De rationale erachter is dat er goeddeels gebruik van gemaakt wordt om auteursrechtelijk beschermd materiaal mee op te nemen.

Bij Audio krijgen de Stemra, LIRA, SENA, STAP geld. Dat is allemaal prima, maar het lijkt me wel dat dit wel gemotiveerd mag gebeuren, want tegenwoordig is het heel aannemelijk dat je b.v. een harde schijf voor een goed deel vult met eigen materiaal. Zeker als dan ook nog blijkt dat zo'n stichting er een potje van maakt…, wat in het geval van Stichting de Thuiskopie het geval was.

Ik denk dat het mogen kopiëren voor privé-gebruik, in ruil voor zo'n heffing, niet zo'n slecht idee is. Maar dat moet wel gemotiveerd en in verhouding geheven worden. Anders gaat iedereen fijn in Duitsland een hardeschijf kopen (of op internet bestellen). Dus als ze nou eerst eens met een deugdelijk plan zouden komen en een overleg zouden aangaan met SONT, in plaats van aan te klagen…
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:37:17 #23
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_70363885
Wat zouden al die artiesten er trouwens van vinden dat hun zuurverdiende geld wordt opgemaakt aan kansloze rechtzaken?
pi_70363966
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 15:52 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

welja, ik dacht dat het aanklagen van TPB wel een dieptepunt was, maar het kan nog belachelijker. Het niet eens meer gewoon diefstal copyright schending, nee, het is een schending van de mensenrechten als je een liedje kopieert.


*edit* oh, ik zou zweren dit in NWS te hebben gezet.
Als je een beetje juridisch onderlegd bent kun je volgens mij echt aan alles zo'n soort draai geven. Erg opportunistisch...
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:43:35 #25
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_70364102
What's next, beweren dat je rascist bent als je niet extra dokt? .
Ik ga naar huis.
pi_70365930
Oh oh het is toch wat met de muziekindustrie. Dat downloaden daar gaan ze aan kapot, maar doen ze ook maar iets aan innovatie, spelen ze ook maar in op de nieuwe ontwikkelingen en technologieën? Nee. In plaats daarvan willen ze dat de regering verregaande inbreuk doet op onze privacy en zware straffen uit delen. Nu gaan ze zelfs zover om te zeggen dat het een schending is van de mensenrechten .

Dit is een beetje te vergelijken met iemand die in de natuur loopt en een rotsblok tegenkomt. Ieder mens met gezond verstand loopt om deze rots heen. Maar niet de muziek industrie . Nee, zij zouden in zo'n geval doodleuk blijven staan en eisen dat die rots wordt weggehaald. En als ze dan uiteindelijk doodgaan geven ze doodleuk die rots de schuld .

Kortom, de muziekindustrie klampt zich vast aan een verouderd concept. Consumenten zijn slimmer dan dat en downloaden muziek in plaats van zo'n veels te duur cdtje te kopen.
"De wetende is karig met zijn woorden; de woordenrijke is onwetend."
Lao-Tse
PSN(ps3): Appelknaller
  donderdag 25 juni 2009 @ 17:51:56 #27
54408 Parzival
Where it happens
pi_70365956
ik zeg oke doen.. maar dan moet brein gelijk stoppen met zeuren, ik mag dan ineens alles downloaden wat los of vast zit.. en alle huidige rechtszaken worden per direct stopgezet.
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_70366067
Ik word een beetje moe van die berichten van: X pleit voor een heffing om alle personen tegelijk uit te zuigen.

[ Bericht 38% gewijzigd door Picchia op 25-06-2009 18:03:45 ]
  donderdag 25 juni 2009 @ 19:13:25 #29
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_70368075
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 17:56 schreef Picchia het volgende:
Ik word een beetje moe van die berichten van: X pleit voor een heffing om alle personen tegelijk uit te zuigen.
He alles voor de inkomsten he
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_70368534
Ik heb een theorie bedacht: en om die maar meteen wereldkundig te maken zet ik hem in het Engels neer:

Terrorists have caused governments to neglect civil liberties and privacy.
Record companies urge governments to do the same.
Conclusion: Record companies are terrorists!
What Would Goku Do
pi_70405374
Lang leve de 'universele' mensenrechten.

In werkelijkheid,als je je mening niet op wat wetboekjes en geknutselde verdragen baseert maar op zelf nadenken, kom je tot de conclusie dat het omgekeerde waar is. Het is juist een inbreuk op het fundamenteel recht op eigendom en het recht daarmee te doen wat jij wilt (je cd dus kopiëren en evt schenken of verkopen) om hier belastingen op te heffen.
En een inbreuk die niet ten bate is voor de goede orde in de samenleving of wat dan ook, nee gewoon hand-in-hand met steenrijke platenbonzen de burger uitknijpen.

Ach ja, waar het rechtspositivisme al niet goed voor is..!
  vrijdag 26 juni 2009 @ 19:56:51 #32
221431 servus_universitas
Profeta Pluriforma
pi_70405936
Wat een trieste wereld leven we toch ook in. Echt, de mens moet toch wel het dieptepunt zijn van de biologische evolutie.
  vrijdag 26 juni 2009 @ 20:01:19 #33
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_70406040
Stel je niet zo aan joh
  vrijdag 26 juni 2009 @ 20:04:23 #34
221431 servus_universitas
Profeta Pluriforma
pi_70406109
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 20:01 schreef Hephaistos. het volgende:
Stel je niet zo aan joh
Mijn overpeinzing is het gevolg van een cumulatie van de ene verbazingwekkende observatie na de andere. Het is dan toevallig in deze topic dat de cumulatie heeft geleid tot een explicatie van de overpeinzing, maar dat had ook een andere topic kunnen zijn.
  vrijdag 26 juni 2009 @ 20:15:50 #35
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_70406415
Wat belachelijk. Ik heb een harddisk van 340Gig, maar daar staat helemaal geen muziek op. Waarom zou ik aan deze stichting dan geld moeten betalen? Moeten bedrijven die grote servers hebben soms ook gaan betalen? Moet FOK! ook gaan betalen? DIe server staat toch vol met hetgeen wij zelf getyped hebben?

Ik haal mijn HDD dan wel in Duitsland, dan is het probleem opgelost.

Maar goed. Zo'n stichting Thuiskopie, kan iedereen die zomaar oprichten, hard janken in de media en dan zijn zakken vullen? Hoeveel komt er écht bij die artiesten terecht? En hoeveel in hun eigen zakken?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 26 juni 2009 @ 22:46:43 #36
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_70410920
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 15:53 schreef HeatWave het volgende:
Nu moeten ze echt ophouden hoor, die gaan straks echt een zooitje mensen over de vloer krijgen die de zooi eens komen verbouwen. Wat een zwakzinnigenclubje is dat zeg...
Inderdaad.

Heeft iemand de Hell's Angels trouwens al verteld dat ze intrek kunnen nemen in hun nieuwe clubhuis waar vroeger de Stichting de Thuiskopie was gevestigd? Enige voorwaarde is dat ze even mee helpen de vorige eigenaar met zijn meubilair te verhuizen naar ergens buiten het pand.

So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
  vrijdag 26 juni 2009 @ 22:51:23 #37
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_70411052
Ze worden steeds meelijwekkender Stuiptrekkingen van een gedwongen krimpende branche.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_70419370
Leuk ze willen een heffing per gigabyte. Dat blijft natuurlijk voor jaren vastliggen ook wanneer straks terabytes de gangbare eenheid voor dataopslag worden. Heffen ze bijv 50 cent per Gb, dan mag je straks voor een 1 Tb MP3 speler 500 euro heffing gaan betalen. Fijne manier om de computer en electronica branche in Nederland om zeep te helpen.

En dat om de zakken te vullen van de Britney Spears', U2's, Madonna's van deze wereld (want minder bekende artiesten krijgen natuurlijk net als bij BUMA geen rooie rotcent, terwijl ze doorgaans wel lid daarvan zijn en daarvoor flink betalen).
pi_70421594
Dat doet me denken aan die ene aflevering van south park
"De wetende is karig met zijn woorden; de woordenrijke is onwetend."
Lao-Tse
PSN(ps3): Appelknaller
pi_70486556
Stichting De Thuiskopie zijn een stelletje nazi's! Op mijn IPod staan enkel legaal gekochte nummer.

Als ik een treinkaartje koop hoef ik toch ook geen heffing te betalen omdat anderen zwart rijden? Ik betaal bovendien ook gewoon inkomstenbelasting, maar misschien kan daar ook een heffing op omdat er mensen zijn die zwart werken.

Ow, en als ik straks boodschappen ga doen mag ik zeker ook een heffing betalen, omdat er nog steeds winkeldieven rondlopen in Nederland.

Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_70486872
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:18 schreef Nielsch het volgende:
Stichting De Thuiskopie zijn een stelletje nazi's! Op mijn IPod staan enkel legaal gekochte nummer.

Als ik een treinkaartje koop hoef ik toch ook geen heffing te betalen omdat anderen zwart rijden? Ik betaal bovendien ook gewoon inkomstenbelasting, maar misschien kan daar ook een heffing op omdat er mensen zijn die zwart werken.

Ow, en als ik straks boodschappen ga doen mag ik zeker ook een heffing betalen, omdat er nog steeds winkeldieven rondlopen in Nederland.


Ik ben het met je eens hoor, maar je vergelijkingen kloppen niet. Je betaald wel meer voor je treinkaartje omdat andere mensen niet betalen (en wel geld kosten). Ook betaal je meer belasting dan als er niemand zwart zou werken. Maarja, je betaald ook meer voor legale CD's omdat andere niet meer kopen maar downloaden. En even voordat iemand daar commentaar op geeft: ja, het meeste dat je download had je nooit gekocht.
pi_70486920
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:28 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens hoor, maar je vergelijkingen kloppen niet. Je betaald wel meer voor je treinkaartje omdat andere mensen niet betalen (en wel geld kosten). Ook betaal je meer belasting dan als er niemand zwart zou werken. Maarja, je betaald ook meer voor legale CD's omdat andere niet meer kopen maar downloaden. En even voordat iemand daar commentaar op geeft: ja, het meeste dat je download had je nooit gekocht.
Dat weet ik ook stiekem wel, maar het ligt er minder dik bovenop
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_70510897
toppie en weer een goodwill aktie
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')