abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 10 januari 2000 @ 13:30:00 #1
798 voyeur
bemoeit zich
pi_242999
Dit is het weer maagdelijke vervolg van een discussie die al weken loopt.
Iedereen die serieus in wil gaan op vragen als:
-wat beweegt bewoner x
-wat raakt die mensen in dat huis
-hoe moeten die mensen verder in het leven
-hoe moet ik verder na deze mensen
is hier weer net zo welkom als in alle voorgaande topics van "Voer voor psychologen"

Wees gewaarschuwd: pittige teksten in het vooruitzicht

Om verdere verwarringen te voorkomen: we sluiten dit forum weer als het boven de 50 posts is gekomen. Wie wil sluiten: eerst hier een post plaatsen met een aankondiging zodat er geen misverstanden ontstaan en bij voorkeur niet middenin een drukke discussie doen, maar de volgende ochtend. Citeer dan vervolgens even de laatste post in de nieuwe topic. Zo houden we de beste kans dat het een coherent verhaal blijft. Er wordt veel werk gestopt in dit topic: laten we dat samen in ere houden.

Here we are now, entertain us.
pi_243000
Ik dacht er nog over om zelf een nieuwe topic aan te maken, was alleen bang over de auteursrechterlijke discussies over het stukje tekst van Voyeur. Heeft hij gelukkig zelf opgelost.

De vorige VvP had op het eind eigenlijk 3 rode draden:

het effect van BB op de bewoners op d elange termijn

welke deelnemer had BB nooit in moeten gaan

waarom word Sabine zo negatief afgeschilderd over haar vrijpartij met Bart, en word Bart dit niet of nauwelijks aangerekend.

Eigenlijk nog veel meer onderwerpen die eigenlijk overal doorheen lopen, het gaat weer eens snel dus laten we gezellig doorgaan.

et qu'est ce que vous voulez faire avec cet information?
wel, rien ne faire pas avant le jour de gloire est arrive.

  maandag 10 januari 2000 @ 13:45:00 #3
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_243001
Badgirl gaf in het voorlaatste deel een uitstekend voorbeeld van manipulatie. Ze had mijn reactie over negatief afschilderen op subtiele wijze ingekort en de toon van het bericht werd ineens compleet anders. Kijk zelf maar, staat ergens onderaan. Leuk gedaan en zo zie je maar hoe makkelijk het is om van niets iets te maken, waardoor je meer wilt weten. Dit heeft VOO 3 maanden lang vol weten te houden.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_243002
Van BooBooSan - 10 Januari 2000 @ 13:33. (83)
Goeroe Pavlov, ik weet het niet zeker maar meen me te herinneren dat Sabine nou niet bepaald om geld verlegen zit.Maar nogmaals ben niet 100% zeker van m'n zaak.Blijft over aandacht natuurlijk.Tja,zoals Moor in z'n inleiding al schreef "wie zijn die mensen and what makes them tick?


De ouders van Sabine zitten niet bepaald om geld verlegen, zo had ik het gehoord. Dat wil niet noodzakelijkerwijs zeggen dat Sabine het ook erg breed heeft (tot de erfenis). Bovendien is de aanblik van geld heel aanlokkelijk, 80000 piek voor een fotoreportage waar je eigenlijk weinig voor hoeft te doen. Juist mensen met veel geld lijken het meest hebberig als het op geld aankomt. Vroeger als krantenjongen kreeg ik in de villawijken de minste tip met nieuwjaar, juist in de volkswijken was die tip heel wat royaler. Maar dat hoort dus eigenlijk ook onder de term die Moor al aanduidde.

[Dit bericht is gewijzigd door Goeroe Pavlov (Datum 10 Januari 2000).]

et qu'est ce que vous voulez faire avec cet information?
wel, rien ne faire pas avant le jour de gloire est arrive.

pi_243003
Ok laten wehet dan nu eens over Willem hebben .Hij is degene over wie ik me het meest zorgen heb gemaakt.Afgezien van mogen/niet mogen is verder niet aan de orde.

Wat mij opvalt is dat Willem hoewel er hier en daar al is opgemerkt dat hij er goed uitziet en zich minder dan verwacht iets aantrekt van wat "Nederland" over hem denkt nog niet echt geconfronteerd is met de buiten wereld en eigenlijk het zelfde "vluchtgedrag" vertoont als tijdens z'n verblijf in BB. Ook zegt hij dat hij zich alleen met de positieve meningen van mensen over hem bezig wil houden oid.

Wie denkt dat dit reel is met name gezien de korte tijd dat hij eigenlijk nog maar "uit het huis is?

[Dit bericht is gewijzigd door BooBooSan (Datum 10 Januari 2000).]

Multiculturele Samenleving? *deel zoveel* Powered by HATE! version 1.1b
  maandag 10 januari 2000 @ 13:47:00 #6
798 voyeur
bemoeit zich
pi_243004
quote:
op 01-10-2000 om 01:38 PM schreef Goeroe Pavlov het volgende:
Ik dacht er nog over om zelf een nieuwe topic aan te maken, was alleen bang over de auteursrechterlijke discussies over het stukje tekst van Voyeur. Heeft hij gelukkig zelf opgelost.

Ik ben altijd erg mild geweest over dat auteursrecht op deze inleiding Ik doneer het bij deze aan het publiek domein.

Bedankt voor het samenvatten van de rode draden.

Here we are now, entertain us.
pi_243005
quote:
op 01-10-2000 om 01:45 PM schreef dutchie het volgende:
Badgirl gaf in het voorlaatste deel een uitstekend voorbeeld van manipulatie. Ze had mijn reactie over negatief afschilderen op subtiele wijze ingekort en de toon van het bericht werd ineens compleet anders. Kijk zelf maar, staat ergens onderaan. Leuk gedaan en zo zie je maar hoe makkelijk het is om van niets iets te maken, waardoor je meer wilt weten. Dit heeft VOO 3 maanden lang vol weten te houden.

Een vriend van me heeft dat ook eens gedaan met een meetje van me. Ik vond dit ook een erg goed voorbeeld en erg geinig, zolang het niet tegen je gebruikt wordt.

et qu'est ce que vous voulez faire avec cet information?
wel, rien ne faire pas avant le jour de gloire est arrive.

  maandag 10 januari 2000 @ 13:54:00 #8
739 BadGirl
Pas op hoor, ik blaas!
pi_243006

[Dit bericht is gewijzigd door BadGirl (Datum 10 Januari 2000).]

She's a bad girl, she's a bad girl. Ain't it a shame when a girl goes bad, it's enough to drive you mad.
pi_243007
quote:
op 01-10-2000 om 01:54 PM schreef BadGirl het volgende:
maak je geen zorgen Pav, dat zal IK niet doen want dutchie en ik hebben hetzelfde beroep...


MMM, ik wist niet dat mijn bloedeigen broertje ook een kutkip was. Dat soort zaken zijn niet erfelijk mag ik hopen
et qu'est ce que vous voulez faire avec cet information?
wel, rien ne faire pas avant le jour de gloire est arrive.

  maandag 10 januari 2000 @ 14:45:00 #10
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_243008
quote:
op 01-10-2000 om 02:20 PM schreef Goeroe Pavlov het volgende:
[QUOTE]op 01-10-2000 om 01:54 PM schreef BadGirl het volgende:
maak je geen zorgen Pav, dat zal IK niet doen want dutchie en ik hebben hetzelfde beroep...


MMM, ik wist niet dat mijn bloedeigen broertje ook een kutkip was. Dat soort zaken zijn niet erfelijk mag ik hopen[/quote]

Ja en nu ben ik het spoor bijster! Heb ik ineens een broer en heb ik een sexoperatie ondergaan? En sinds wanneer ben ik een kutkip? Ik snap het niet meer!!??

Als je niet lacht, ben je dood.
  maandag 10 januari 2000 @ 14:47:00 #11
739 BadGirl
Pas op hoor, ik blaas!
pi_243009

[Dit bericht is gewijzigd door BadGirl (Datum 10 Januari 2000).]

She's a bad girl, she's a bad girl. Ain't it a shame when a girl goes bad, it's enough to drive you mad.
pi_243010
excusez, ik schijn nog steeds onder de indruk te zijn van Sabines famauze woorden. Jullie zijn natuurlijk superkippen. Het zal;w el een geuzennaam zijn.

En of jullie nu een broertje hebben of niet durf ik echt niet te zeggen, daarvoor moet je maar eens een goed gesprek hebben met je ouders. Wat die geslachtsoperatie betreft, daar weet ik niks van maar dat kun je het beste zelf controleren.


en dit was mijn laatste bijdrage over dit beetje off-topic, om zodoende het 'serieuze' karakter te behouden.

[Dit bericht is gewijzigd door Goeroe Pavlov (Datum 10 Januari 2000).]

et qu'est ce que vous voulez faire avec cet information?
wel, rien ne faire pas avant le jour de gloire est arrive.

pi_243011
quote:
op 01-10-2000 om 01:46 PM schreef BooBooSan het volgende:
Ok laten wehet dan nu eens over Willem hebben .Hij is degene over wie ik me het meest zorgen heb gemaakt.Afgezien van mogen/niet mogen is verder niet aan de orde.

Wat mij opvalt is dat Willem hoewel er hier en daar al is opgemerkt dat hij er goed uitziet en zich minder dan verwacht iets aantrekt van wat "Nederland" over hem denkt nog niet echt geconfronteerd is met de buiten wereld en eigenlijk het zelfde "vluchtgedrag" vertoont als tijdens z'n verblijf in BB. Ook zegt hij dat hij zich alleen met de positieve meningen van mensen over hem bezig wil houden oid.

Wie denkt dat dit reel is met name gezien de korte tijd dat hij eigenlijk nog maar "uit het huis is?


Da's een punt waar we al een tijdje over gediscussieerd hebben in vorige afleverngen. Wat mij ook al opviel was hoe goed Willem zich hield in de eerste dagen. Ik hoop voor hem ook dat het hem lukt dat door te trekken, maar ik las net in een stukje van Moor dat hij al had geklaagd dat hij niet mocht werken van zijn school. Lijkt me erg moeilijk voor hem, hij weet onderhand wel wat het is om niks te doen maar nu kan hij thuis een beetje gaan duimen draaien. De meeste mensne halen veel bevrediging uit hun werk en dat mist hij nu, bovendien zit hij ook nog eens in zijn eentje. Wanneer hij dan eens naar buiten komt zal hij wel weer herinnerd worden aan BB, hopelijk niet al te negatief, maar de basis van zijn leven is, op zijn kinderen na, nu wel helemaal weggeslagen. Alleen de tijd kan ons leen hoe hij zich er door heen slaat.

et qu'est ce que vous voulez faire avec cet information?
wel, rien ne faire pas avant le jour de gloire est arrive.

  maandag 10 januari 2000 @ 16:05:00 #14
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_243012
Okee, we gaan weer even on-topic. Je zou bijna vergeten wat we hier aan het doen zijn...

Een tijdje geleden heb ik een topic gemaakt genaamd 'Laat hem nou maar.' Dit was bedoeld om de boel een beetje te sussen om het persoontje Willem. Dit bleek al te laat te zijn, want vervolgens werd 'Het grote Willem topic' gemaakt, waar mensen hun gal konden spuwen.

Stel dat Willem hier op FOK! zou kijken wat er geschreven is over BB, zal hij niet weten wat hij met deze informatie zou moeten. Het feit dat hij als matennaaier betiteld is, zou dit forum alleen maar bevestigen voor hem.

Dus ja, Willem is het zwaarst geschaad door BB, ookal was het zijn eigen idee om mee te doen. Maar zijn reden hiervoor was anders dan sommige mensen dachten (dus niet, ik ga eens lekker roddelen en matennaaien). Ik geloof ook dat VOO ons alleen maar gevoed heeft met hun beelden van Willem.

Probleem wat ik nu heb is dat als ik Willem met Douwe zie, heb ik constant het idee dat ze achter de rug om over de anderen praten. Voorbeeld: GVJL, de 3 finalisten ontmoeten elkaar weer. Maar voordat Bart erbij komt begint Douwe over Bart. Het eerste wat ik dacht voordat hij zijn zin afmaakte was: Wat heeft hij nou te roddelen!?
En vervolgens blijkt dat Douwe juist Bart complimenteert. Stomme fout Dutchie, maar dat krijg je als je zo beinvloed wordt door anderen.

We hebben allemaal ons oordeel al klaar over mensen die we eigenlijk helemaal niet kennen. Vandaar dat ik me bij Maurice aansluit die zei: Hoe kunnen een stelletje psychologen nu een mening over iemand hebben nav een half uurtje zendtijd?

Als je niet lacht, ben je dood.
pi_243013
Meningen over anderen hebben we allemaal, Lijkt me het probleem ook niet.

De vraag is alleen hoe om te gaan met de mening over jou van een paar miljoen mensen!
Het zijn tenslotte geen pro's .Maar ook dit zal wel vele malen aan de orde zijn geweest en mischien niet intressant verder.

Het is zowiezo moeilijk om nu al echt iets te weten te komen over hoe de ex-bewoners met alles omgaan zolang ze nog onder de knoet van VOO zitten.Lees het stukje over de duikles van Maurice er maar 'ns op na!Brr...

Multiculturele Samenleving? *deel zoveel* Powered by HATE! version 1.1b
pi_243014
N.a.v. Barts Column:

Leuk om te zien hoe Bart - is 't 'm echt? - zonder het te weten toch meewerkt aan 'n stukje afbraak van het 20e-eeuwse-media-sterrendom. Hij is een voorbeeld van iemand, die nét niet genoeg show-allures heeft, om zélf te gaan mee-gelóven in wat het Star-push-systeem van mensen wil maken. "Eng" noemt hij het, maar tegelijk moet het hem ook pissig maken, want het is niet gebaseerd op iets wat hij in z'n eigen ogen geprestéérd heeft... Message is duidelijk: hij heeft het dus niet echt verdiend, kan er ook niet trots op zijn, dus. En dat is dodelijk voor enige mate van voldoening. Vooral bij jonge mensen, wier zelfbeeld en zelf-achting nog in ontwikkeling zijn.

Natuurlijk: geld stinkt niet, zelfs als het van VOO komt, dus die pegels zal hij mettertijd wel kunnen gebruiken om een paar gezichten werkelijk blij te maken. Maar dan altijd nog met zo'n zeurend ondertoontje van een stem in z'n binnenste: dat-ie ze haast 'gestolen' heeft: hij heeft er niks ECHTS (dwz. in eigen ogen echt) voor gedaan.
En iemand die al een stukje oorlog heeft meegemaakt (indirect dan) en juist op zoek is naar normen en waarden over wat echt is en er werkelijk toe doet in het leven,
is extra gevoelig voor 'verneukt te worden' met onechte dingen. Zie zijn protesten tegen Kerstviering, en anderzijds zijn geboeid luisteren naar Karin's ziekte-verhaal.

Kortom: onze hoofdprijswinnaar is niet echt blij - eigenlijk behoorlijk pissig zelfs, maar heeft nog geen tijd gehad om daar bij stil te staan.
Volgende klap zal komen, als ie de video's terugziet, en zichzelf breed uitgemeten ziet 'lummelen', dag in, dag uit. Zou best wel eens tot impulsief, anti-sterren-gedrag kunnen leiden bij onze Bartje... Hoe dat dan eruit gaat zien, is - geheel conform Barts aard - voor hemzelf ook nog een verrassing.

  donderdag 13 januari 2000 @ 23:53:00 #17
1464 ART
FOK!member
pi_243015
Bart was vanavond in 'Hoe is het nu met...' weer buitengewoon down-to-earth vond ik. Het is volgens mij inderdaad duidelijk dat hij verkozen heeft de rol van anti-held te spelen. Het lijkt erop dat hij zo snel als mogelijk is de hype rond zijn persoon de kop in wil drukken. Heel anders dan Martin, Mona en Sabine die zich steeds manifesteren en er een deel van hun huidige levensgeluk aan lijken te ontlenen.
Volgens mij vind Bart ook echt dat hij totaal geen prestatie heeft neergezet.
Ik vond het ook heel chique hoe hij met Sabine en hun seksuele realatie omging. Hij was er duidelijk over: binnenkort spreek ik met Sabine, dan bespreken we wat we wel of niet nog willen en dan pas zeg ik meer over onze relatie. Heel netjes en integer.
Bart komt op mij heel reëel en eerlijk over.

VOO legde veel nadruk op zijn gek doen voor de camera. Ook daar reageerde hij vrij nuchter op: je bent je zo bewust van de camera's die steeds op je staan, dat je ze soms uit wil dagen. Maurice kan lullen wat hij wil. Ook hij was zich steeds bewust van de camera's, maar had niet de 'vrijheid' om er zoals Bart mee om te gaan en zo de 'geesten' te bezweren.

Al met al behoudt Bart zijn onafhankelijkheid van geest en laat hij zich niet door de euforie meevoeren. Ik heb het gevoel dat we hem niet in al te gekke commerciële situaties tegen zullen gaan komen.

Het is het Gesprek waar het om draait
  vrijdag 14 januari 2000 @ 02:05:00 #18
1234 HiZ
Istanbullu
pi_243016
Hoi Art,

Had zelf ook al een beetje die observatie gemaakt. Bart lijkt het allemaal een beetje op afstand te willen houden. Ik vond het ook opvallend dat de beelden van 'nu' toch allemaal op dezelfde plek en bijna 2 weken terug waren opgenomen. Toen Bart nog eigenlijk bijna niks wist van hoe het nou zou zijn na BB.

HiZ

pi_243017
Bart heeft eerder in het huis een ballonnetje opgelaten wat hij zou moeten doen met de winst in het huis. Is het een prestatie of juist niet? Hij schrok van de nogal heftige reacties van Karin en Willem die zijn stelling "Het is op mijn leeftijd toch een prestatie als je hier wint" scherp onderuit haalden. Willem: Dat valt me nou van je tegen Bart, ik had niet gedacht dat jij er zo over zou denken. Later zei Karin in Barend en van Dorp: Je wint op je karaktereigenschappen, en dat is geen verdienste. Je verdienste is dat je het daar 100 dagen hebt uitgehouden. Die mening zal zij in het huis ook wel aan Bart hebben geventileerd.

Bart, die beslist niet dom is, gaat dus op de oer-hollandse toer "Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg", en dat legt hem geen windeieren. Het na twee dagen aanstellen van een "manager" duidt niet op de wens heel kort een BN te zijn.

Bovendien is het nou weer zo lekker Barts om als iedereen denkt met een persoonlijkheid uit het huis te maken te hebben, je op te stellen als de eerste de beste vatenwasser in een hotel.

* Karin 2 bloost van haar eerste hapjes in zo'n chique restaurant.

pi_243018
Het valt me sowieso op dat juist de 3 winnaars nu zo nuchter en down to earth reageren. Juist degenen die er het snelst uitvlogen hebben de neiging alles mooier te praten.

Wat dat betreft viel me gister wel op hoe Sabine bezig was. Dat ze zich ergerde aan Willem vanwege het roddelen, maar dat ze daar zelf gelukkig niet op te betrappen was geweest. Blijkbaar hebben ze haar nog niet de beelden laten zien dat ze of met Mona of met Bart aan het pratenw as over anderen, misschienw as sat wel anders.
Sowieso zat ze zich nu te ergeren om die opmerkingen van Martin over dat Bart een homo zou zijn. Toen ging ze heel erg enthousiast mee, alhoewle ze nu dus zegt dat ze het toen ook al niet leuk vond. Ik heb toch al het idee dat de relatie tussen Martin en Sabine redelijk bekoeld is, ik wete niet wat er tussne hen voorgevallen is maar toen Sabine het huis uit ging was Martin nog gewoon haar maatje van hebegin. Blijkbaar denkt ze er nu wat anders over en interpreteert situaties ook anders.
Ook over Mona, haar vriendin van toen uit het huis hoor je nu geen goede woorden meer. Zij zou Sabine tot die uitspraak gepusht hebben dat Bart alleen maar voor de time being was. In tegenstelling tot Martin, die besefte dat 1 opmerking hem de das om had gedaan, wil Sabione nog niet inzien dat ze daardoor er uit is gegaan. Volgens haar hadden alle jonge meisjes op bart gestemd, net alsof er niet veel mannen zouden kunnen zijn geweest die op haar, de babe van het huis, zouden kunnen hebben gestemd.

Viel me verder op dat ze alleen maar positieve dingen lieten zien, nergens kritiek. Niks dus over de momenten dat ze aan het roddelen was, dat ze duidelijk alleen met Bart haar eigen lijn trok of dat ze niks aan het huishouden deed. Eigenlijk veel kritiek maar weinig zelfkritiek, da's weer het verhaal van Sabine.

et qu'est ce que vous voulez faire avec cet information?
wel, rien ne faire pas avant le jour de gloire est arrive.

pi_243019
In de bovenstaande 'stukjes' wordt verschillende keren naar Bart verwezen en zijn houding t.o.v. de media en Veronica.

Op dit moment is er sprake van een gedoseerd verschijnen van Bart in Gvjl en gisteravond in "hoe is het nu met..." waar alleen maar oude beelden van zijn verblijf in Zwitserland (Morgins ?) 1/1 t/m 3/1 zitten.

De vraag is of Bart dit echt zelf zo wil (m.a.w hangt hij de anti-held uit) of dat hij hierin gestuurd (of begeleid zo je wilt) wordt door Veronica, die wellicht samen met hem een route heeft uitgestippeld m.b.t het verschijnen in de media.
Bekend is in ieder geval dat Veronica dit in principe aan alle oud-bewoners heeft aangeboden, dit uitvoert en geen concurrentie duldt (zie incident met lokale omroep met duikschool in Eindhoven met Maurice).

Dat Bart's ouders niet zo dol zijn op alle aandacht van de media is al eerder verwoord door Bart's vader. Ik heb ook de indruk dat hij zijn ouders in hoge mate respecteert en ook nog tot op zekere hoogte onder hun invloed staat. Hij woont tenslotte ook nog gewoon thuis.
Daarom ben ik van mening dat het initiatief om de media en ook Veronica op redelijke afstand te houden bij Bart ligt en niet onderdeel van een 'mediaplan' is.
Bart liet gisteravond immers in het tv interview niet het achterste van zijn tong zien en stond de interviewster op zijn eigen, inmiddels, overbekende wijze te woord.

Ik ben benieuwd of zijn 'onafhankelijke' koers (als daar inderdaad sprake van is) met eigen 'website' en eigen 'manager' succesvol zal zijn.
Dit is niet alleen afhankelijk van zijn eigen motivatie en kundigheid om 'beroemd' te zijn en te blijven, maar ook van de medewerking van gevestigde media-bedrijven om zaken met de BV Bart op zijn voorwaarden te doen.

Dit is een interessant spanningsveld waarbij nog moet blijken of de belangen van beide partijen met elkaar in overeenstemming te brengen zijn.

"The mark of immature man is that he wants to die nobly for a cause.
While the mark of mature man is that he wants to live humbly for one."
(uit : The catcher in the Rye ; J.D. Salinger)


pi_243020
Om toch maar weer eens een oude discussie op te stoken (tis bijna gevaarlijk). Ik kwam toevallig gister in een Ikon uitzending terecht, over gezichtsuitdrukkingen en hoe moeilijk die af te lezen waren tenzij je een goed idee in de situatie hebt.
citaat (niet letterllijk): 'een regisseur kan, door middel van het plakken van beelden, ons doen laten geloven wat hij maar wil'. Het idee is dat je om een emotie te herkennen inzicht moet hebben in de situatie, als je dat niet hebt dan kan een regisseur door middel van het plakken van de beelden, je iets anders doen laten geloven. Een voorbeeld was Andre Agassi, huilend nadat hij Wimbledon had gewonnen. Heel normaal als je weet dat hij heeft gewonnen, en dat dat gezien zijn spel als onmogelijk wordt beschouwd. Maar als je nu de beelden zo knipt dat niet hij maar Ivanisevic het laatste punt laat winnen en dan een blije Ivanisevic laat zien (desnoods een beeld van 2 dagen ervoor) en een huilende Agassi. Ik denk dat je dan elke tv-kijker kunt laten geloven dat Agassi heeft verloren.
et qu'est ce que vous voulez faire avec cet information?
wel, rien ne faire pas avant le jour de gloire est arrive.

pi_243021
GP,
treffend voorbeeld van jouw constatering is ook het protest, wat dezer dagen van zowel Bart als zijn familie komt, tegen de 'character-murder' van Willem die VOO heeft geënsceneerd. En waarom ? Alleen maar omdat W.'s populariteit een conflict dreigde te veroorzaken met de plannen die VOO had voor de eindstrijd. Een non-reden dus. Maar met absolute meedogenloosheid ten uitvoer gebracht. Half nederland stond daarbij in z'n hemd wat beďnvloedbaarheid betreft.
Hopelijk wordt met DIE conclusie nog eens ooit wat gedaan door sociologen.
pi_243022
Dag Moor,

als ik het commentaar van Bart en zijn ouders hoor op het negatief in beeld brengen van Willem, dan denk ik dat veel van de observeringen en het aan de kaak stellen van de manipulaties hier toch goed waren. Maar toen al waren er maar weinigen die zich erin konden vinden en ik krijg zo langzamerhand het idee dat niemand VvP meer leest. Niemand lijkt zich er nu nog om te bekommeren hoe Barts zege tot stand kwam en dat er gemanipuleerd werd. Dan mag het wel zo lijken dat we gelijk krijgen in ons standpunt maar het is dan meer het gelijk van de verliezer. De grote winnaar (VOO bedoel ik hier mee) komt er mee weg en weet nu gelijk hoe ongelooflijk makkelijk het publiek te beinvloeden is, dat zal ze later zeker nog van pas komen.
Triest conclusie en triest einde al met al.

et qu'est ce que vous voulez faire avec cet information?
wel, rien ne faire pas avant le jour de gloire est arrive.

  woensdag 19 januari 2000 @ 14:30:00 #25
1658 bogus
... het lijk in jouw badkuip
pi_243023
quote:
op 01-19-2000 om 09:31 AM schreef Goeroe Pavlov het volgende:
Dag Moor,

als ik het commentaar van Bart en zijn ouders hoor op het negatief in beeld brengen van Willem, dan denk ik dat veel van de observeringen en het aan de kaak stellen van de manipulaties hier toch goed waren. Maar toen al waren er maar weinigen die zich erin konden vinden en ik krijg zo langzamerhand het idee dat niemand VvP meer leest. Niemand lijkt zich er nu nog om te bekommeren hoe Barts zege tot stand kwam en dat er gemanipuleerd werd. Dan mag het wel zo lijken dat we gelijk krijgen in ons standpunt maar het is dan meer het gelijk van de verliezer. De grote winnaar (VOO bedoel ik hier mee) komt er mee weg en weet nu gelijk hoe ongelooflijk makkelijk het publiek te beinvloeden is, dat zal ze later zeker nog van pas komen.
Triest conclusie en triest einde al met al.


Gericht aan Moor, maar ik ben zo onfatsoenlijk om er zelf op te reageren:
Ik denk dat we ons in dit lot moeten berusten. Er zijn nog wel mensen die VvP lezen, maar niet zo veel als eerst. De mensen die hier vaak posten, of geport hebben volgen het nog denk ik, de rest is afgehaakt.
Je hebt mijns inziens ook volkomen gelijk door te stellen dat (bijna) niemand zich meer druk maakt over de manier waarop Bart heeft gewonnen. Het doel heiligt de middelen, zo blijkt ook nu weer.

Het is inderdaad een trieste conclusie, maar dit hoeft niet noodzakelijkerwijs het einde van dit topic te betekenen. Of blijf ik me nu iets te nostalgisch vasthouden aan iets dan nauwelijks bestaansrecht meer heeft? Bewijs me alsjeblieft het tegendeel!!

Bogus.

Destroy all dreamers with doubts and depression...
  woensdag 19 januari 2000 @ 14:47:00 #26
1991 w.o.r.
don't panic !
pi_243024
Sorry voor de offtopic, maar wilde toch even laten weten dat dit topic wel degelijk wordt gelezen!
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 19 januari 2000 @ 15:02:00 #27
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_243025
En toch ben ik hier weer eens.

Over de manupulatie van VOO. Volgens de hardcore stream volgens was Willem wel de hele tijd aan het roddelen...

Kijk, ik heb het idee dat ook de streamvolgers beďnvloed waren door de beelden van VOO. Zij zelf denken echter van niet. En wie heeft er overigens meer inzicht in het roddelen van Willem? Bart em zijn familie of de streamvolgers? In dit geval denk ik toch weer de streamvolgers. Graag commentaar van Quenda en OBY2K...

OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  woensdag 19 januari 2000 @ 15:40:00 #28
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_243026
>grin<
met als gevolg dat ik meteen het halve forum over me heen krijg ..............(over objectiveit e.d.)

Maar goed, W was inderdaad erg vaak aan het roddelen en probeerde in face to face gesprekken zijn gesprekspartner van DAT moment vaak te beinvloedden en over te halen tot uitspraken die in zijn straatje paste.

Dat geeft mij nog nie het recht om hierover een oordeel te vellen

Zelf ben ik van mening dat er, na het vertrek van Mona, gesprekken zijn geweest tussen VOO en Karin....en de mogelijke gevolgen van bepaalde beelden voor het thuisfront.
Vanaf dat moment, ik herhaal, is er geen enkele seconde meer te horen of te zien geweest van K&M(aurice)

Na Karin's vertrek waren er plots WEL weer beelden/geluid uit de betreffende slaapkamer.

K&M zonderden zich 's avonds erg vaak af, en waren dan uren met z'n tweetjes........DIE geprekken of gebeurtenissen fascineerde mij, en stiekum hoopte ik dan ook op een schakelfoutje van de VOO redactie in Almere, maar helaas gebeurde dat dus niet

  woensdag 19 januari 2000 @ 15:50:00 #29
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_243027
[quote]op 01-13-2000 om 01:23 PM schreef Moor het volgende:
N.a.v. Barts Column:


En iemand die al een stukje oorlog heeft meegemaakt (indirect dan) en juist op zoek is naar normen en waarden over wat echt is en er werkelijk toe doet in het leven,
is extra gevoelig voor 'verneukt te worden' met onechte dingen. Zie zijn protesten tegen Kerstviering, en anderzijds zijn geboeid luisteren naar Karin's ziekte-verhaal.

...............

Het woordje " indirect"....dat snap ik dus niet.

Ben zelf in "95 in Croatie en Bosnie geweest, en "indirect" of niet, je kunt anderen nooit vertellen en omschrijven hoe je je daar voelde, de chaotisch achtergelaten woningen, bloedspatten in en om de huizen, gaten in de muren, weggeblazen gedeeltes van huizen en vooral de lege blikken van de kinderen,vrouwen en mannen, de paranoide blikken van de mannen in het algemeen, de doodsberichten op de bomen, de noodkreten, de geur.

Ik kan me Bart's ractie, in het huis, juist heel goed voorstellen, oppervlakkig blijven.

pi_243028
Wil me bij w.o.r.'s opmerking aansluiten!
Voice-over: 'Wat doen de bewoners met die 465 kartonnen dozen?'
Doordevil: 'Ik persoonlijk denk dat ze er het ego van Willem mee gaan verhuizen.'


  donderdag 20 januari 2000 @ 02:04:00 #31
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_243029
quote:
op 01-19-2000 om 10:26 PM schreef TeeBee het volgende:
Wil me bij w.o.r.'s opmerking aansluiten!

...en daar houd eea dan mee op..
Waar ik veel nieuwsgieriger naar ben:
- hoe zit het met de manulipulaties van zowel VOO als de rest van de media?
- Wat vond Bart, maar vooral ook de anderen van het beeld dat de media van hen geschetst heeft gedurende hun verblijf in het BBH?
- In hoeverre is de hele Bart-reactie/houding (ik ben een kalme stoere dude) gestuurd door VOO of aanverwanten?

Just curious,

Murphy

[Dit bericht is gewijzigd door MrMurphy (Datum 20 Januari 2000).]

pi_243030
quote:
op 01-20-2000 om 02:04 AM schreef MrMurphy het volgende:
...en daar houd eea dan mee op..
Waar ik veel nieuwsgieriger naar ben:
- hoe zit het met de manulipulaties van zowel VOO als de rest van de media?
- Wat vond Bart, maar vooral ook de anderen van het beeld dat de media van hen geschetst heeft gedurende hun verblijf in het BBH?
- In hoeverre is de hele Bart-reactie/houding (ik ben een kalme stoere dude) gestuurd door VOO of aanverwanten?

Just curious,

Murphy


Murph, (welcome back!)
allereerst stel ik voor om de term "manulipulaties" officiële quote van dit Forum te maken, ijzersterke (ver-)typering, omdat het iets van de alliteratie van 'lullig' bevat, en dat treft m.i. bijzonder goed.
Laatste sterke voorbeeld: het wegjagen door VOO van de plaatselijke pers bij het bezoek van Maurice aan Duikersschool "Dolfijn",
terwijl deze hun kado aan M. duidelijk uit P.R.-redenen hadden gedaan. Niets schandelijks overigens, maar blijkbaar alleen toegestaan aan de grote VOO met zijn Sony-camera's, Pizza's, Mac-burgers, Grolsch-bier, etc.etc.

- wat Bart en de anderen wérkelijk 'vinden', komt ons vooralsnog zwaar gecensureerd ter ore, of al helemaal niet (zie lachwekkende 'druppelsgewijze' info in programma's als "Geld voor je Leven" en "Hoe is het nu met...". Wanneer deze 'media-quarantaine' is afgelopen zal helaas ook niemand weten.

- van Bart zelf z'n reactie zijn we wsch. afhankelijk via de hier door Jumparound voor hem gereserveerde topic.

Met je eens, Murphy, het is allemaal erg mager...

[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 20 Januari 2000).]

  donderdag 20 januari 2000 @ 02:32:00 #33
525 Roache
troika hier, troika daar
pi_243031
quote:
op 01-20-2000 om 02:04 AM schreef MrMurphy het volgende:
...en daar houd eea dan mee op..
Waar ik veel nieuwsgieriger naar ben:
- hoe zit het met de manulipulaties van zowel VOO als de rest van de media?
- Wat vond Bart, maar vooral ook de anderen van het beeld dat de media van hen geschetst heeft gedurende hun verblijf in het BBH?
- In hoeverre is de hele Bart-reactie/houding (ik ben een kalme stoere dude) gestuurd door VOO of aanverwanten?

Just curious,

Murphy


Qua sturing van gedrag een psychologisch koude grond-opmerking: Als jij maar vaak genoeg te horen krijgt van iemand die je belangrijk vindt (Hummie en de haren) dat je leuk/spontaan/sprankelend/geweldig/een winnaar bent zul je je daar ook naar gaan gedragen. Dat herken je vast ook wel uit je eigen omgeving, dat als er drie weer eens gillen dat je zo grappig bent, ook al meen je dat je juist de laatste tijd best wel serieus en verantwoordelijk bezig was, je er in de moed der wanhoop toch nog een gevatte opmerking uitperst. (Of met planten gaat duwen, whatever.)
Ben te zaai voor een signature
pi_243032
quote:
op 01-19-2000 om 03:02 PM schreef Doc het volgende:
Over de manupulatie van VOO. Volgens de hardcore stream volgens was Willem wel de hele tijd aan het roddelen...

Ik heb zelf ook heel vaak de streams gevolgd maar was helaas niet in staat er vaak verslag van te doen. Ik heb het niet zo ervaren dat Willem de hele dag aan het roddelen was. Hij besprak de andere bewoners idd weleens, maar dat deed de rest net zo goed. Ik vond het iig een stuk minder erg dan Mona toen met Bart en Sabine.

  donderdag 20 januari 2000 @ 15:13:00 #35
2278 Dodo
Uitgestorven? Echt niet!
pi_243033
quote:
op 01-20-2000 om 08:30 AM schreef sombie het volgende:
Ik heb zelf ook heel vaak de streams gevolgd maar was helaas niet in staat er vaak verslag van te doen. Ik heb het niet zo ervaren dat Willem de hele dag aan het roddelen was. Hij besprak de andere bewoners idd weleens, maar dat deed de rest net zo goed. Ik vond het iig een stuk minder erg dan Mona toen met Bart en Sabine.

Juist!! Wat Mona deed nadat Sabine en Bart genomineerd waren was in mijn ogen niet eens meer roddelen, of over medebewoners praten, maar ronduit intrigeren!
Waarom horen we daar nooit iemand over? Wordt Mona misschien sowieso minder serieus genomen? Lijkt me een typisch geval van meten met twee maten.

pi_243034
VVP wordt zeker nog gelezen!! Heb wegens pc reparatie acht dagen niets kunnen volgen.
Ook (bijna) alle andere BB-topics.
  vrijdag 21 januari 2000 @ 14:41:00 #37
433 Alkyone
Uitgesproken als: alkíejoonee
pi_243035
Wil nog even laten weten dat ik nog leef en VvP nog regelmatig lees. Heb alleen niet zoveel zinnigs meer toe te voegen, de meeste van mijn 'voorspellingen' worden zo langzamerhand bewaarheid en niemand vindt het vreemd. Ruud draait door op de mediahype, Bart wordt kort gehouden door VOO en zegt dus nog steeds niet wat hij er wérkelijk van denkt, Willem houdt zich schuil in het kookhoekje van Koffietijd totdat de Willemhaat gezakt is. Sabine en Mona zijn zo mediageil dat ze niet eens zien wat voor figuur ze slaan. De rest zit ondergedoken, thuis.

Ik ben benieuwd (het meest van allemaal) naar Bianca en Willem, volgende week. Ik denk dat zij nogal wat te vertellen zullen hebben (als het er niet wordt uitgeknipt door VOO).

'We learn more by looking for the answer to a question and not finding it than we do from learning the answer itself' - Lloyd Alexander

pi_243036
Ik hoop dat alle vaste posters en gewaardeerde vrienden hier nog éénmaal acte de présence geven. Want wat zou FOK zijn zonder 'Voer'?
I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
pi_243037
quote:
op 01-20-2000 om 02:04 AM schreef MrMurphy het volgende:
...en daar houd eea dan mee op..
Waar ik veel nieuwsgieriger naar ben:
- hoe zit het met de manulipulaties van zowel VOO als de rest van de media?
<snip>
Murphy

Murph (en goedemorgen allemaal),

na het lezen van het citaat uit het BB-deelnemers-contract begrijp ik, dat VOO middels dit contract voor onbepaalde tijd de bewoners en hun imago (media-karikatuur), kan 'exploiteren' nl.:

"De deelnemer verleent derhalve hierbij aan JDMP het recht zijn prestatie, portret en
enig ander al dan niet reproduceerbaar
aspect van zijn persoon of bijdrage te exploiteren, op welke wijze heden of in de
toekomst bekend
, zulks uitsluitend ter beoordeling van JDMP."

Aangezien in de interviews NA BB, bijna alle bewoners (m.i. op Karin na) rancune hebben getoond naar hun ex-medebewoners,
verwacht ik dat VOO deze polarisatie met name via de 'karikaturen' van Bart en Ruud nog vaak zal uitbuiten.
Een 'soap zonder einde' dus...
Ben benieuwd naar de onderlinge verhoudingen voor zover die in de reunie-beelden van vanavond te zien zullen zijn.

pi_243038
quote:
op 02-03-2000 om 11:25 AM schreef Moor het volgende:

Aangezien in de interviews NA BB, bijna alle bewoners (m.i. op Karin na) rancune hebben getoond naar hun ex-medebewoners,
verwacht ik dat VOO deze polarisatie met name via de 'karikaturen' van Bart en Ruud nog vaak zal uitbuiten.
Een 'soap zonder einde' dus...
Ben benieuwd naar de onderlinge verhoudingen voor zover die in de reunie-beelden van vanavond te zien zullen zijn.

Moor,
ik ben ook erg benieuwd of er iets te merken is van de (onderdrukte) woede die met name Ruud zo heeft getoond in zijn interview. Hoe zal hij in de reunie-uitzending op Willem en, de volgens hem onterechte winnaar, Bart reageren. Zal hij zijn ware gevoelens weer zo openlijk laten merken of heeft hij na de uitzending 'hoe is het nu met ...' reacties gehad die hem hebben gezegd dat hij zich beter wat in kan houden (ook voor zijn eigen publiciteit)?

Vleugellam maar niet monddood!&lt;BR&gt;
  donderdag 3 februari 2000 @ 11:48:00 #41
2052 Bor
De (vrouwtjes) wolf
pi_243039
Oeps,
had dus Bor moeten zijn die reageerde
(Gerrit is hier nog nooit geweest)
Terug uit het enge bos
  donderdag 3 februari 2000 @ 23:58:00 #42
433 Alkyone
Uitgesproken als: alkíejoonee
pi_243040
Het is laat, Alkyone is BB-moe.
Er zijn mij twee dingen opgevallen in de reünie-uitzending:
1) diverse bewoners (Karin, Bianca) hebben problemen dat ze toegestaan hebben dat BB macht over hen had. Karin voelde zich klein, Bianca werd als klein kind behandeld. Beiden begrijpen het niet van zichzelf. Dit kan aanleiding zijn voor iedere aspirant-doctorandus om een proefschrift over de menselijke psyche onder druk te schrijven. Of voor een doorgewinterde 'Voer voor'schrijver c.q. lezer om nog eens zijn visie op het geheel te geven, whichever comes first.

2) Het sprookje van Bart en Sabine was inderdaad voor 'the time being'. Het was m.i. duidelijk dat m.n. Sabine geen enkele belangstelling had voor een relatie. Bart wil gewoon zijn privéleven niet op straat leggen.

Als laatste wil ik nog zeggen dat ik de hele uitzending vreselijk rommelig vond en dat ik het waardeloos vond dat René froger nog even een liedje kwam doen.

Lieve VvP'ers, hiermee komt BB voor mij tot een eind. Ik dank jullie allen voor je bijdragen en wellicht tot elders op dit forum of bij een andere BB!

'We learn more by looking for the answer to a question and not finding it than we do from learning the answer itself' - Lloyd Alexander

pi_243041
Het had zo mooi kunnen zijn.
pi_243042
quote:
op 02-03-2000 om 11:58 PM schreef Alkyone het volgende:
Het is laat, Alkyone is BB-moe.
Er zijn mij twee dingen opgevallen in de reünie-uitzending:
1) diverse bewoners (Karin, Bianca) hebben problemen dat ze toegestaan hebben dat BB macht over hen had. Karin voelde zich klein, Bianca werd als klein kind behandeld. Beiden begrijpen het niet van zichzelf. Dit kan aanleiding zijn voor iedere aspirant-doctorandus om een proefschrift over de menselijke psyche onder druk te schrijven. Of voor een doorgewinterde 'Voer voor'schrijver c.q. lezer om nog eens zijn visie op het geheel te geven, whichever comes first.
<snip>

Dank voor je bijdrage, Alkyone. Het is nu nog later en ik moet de uitzending van vanavond nog van band bekijken, dus morgen hierover meer. (voor wie het nog lezen wil)

pi_243043
Vinden jullie nu ook niet, dat dat tv-programma, je weet wel, dat BigBrother of zoiets, zo ongelooflijk mooi had kunnen zijn?
pi_243044
quote:
op 02-03-2000 om 11:58 PM schreef Alkyone het volgende:
Het is laat, Alkyone is BB-moe.
Er zijn mij twee dingen opgevallen in de reünie-uitzending:
1) diverse bewoners (Karin, Bianca) hebben problemen dat ze toegestaan hebben dat BB macht over hen had. Karin voelde zich klein, Bianca werd als klein kind behandeld. Beiden begrijpen het niet van zichzelf. Dit kan aanleiding zijn voor iedere aspirant-doctorandus om een proefschrift over de menselijke psyche onder druk te schrijven. Of voor een doorgewinterde 'Voer voor'schrijver c.q. lezer om nog eens zijn visie op het geheel te geven, whichever comes first.
<snip>

Alkyone,
Vaker zijn al in dit topic de persoonlijkheden van de bewoners geanalyseerd als bestaande uit meerdere 'delen', vaak elkaar tegensprekend en soms openlijk tegenstrijdig. Eén karakteristiek deel kwam bij velen in deze setting van BB sterk naar voren: het 'innerlijk kind' in termen van ontwikkelings-psychologie, anders gezegd: dat deel waarmee je vroeger hebt geleerd je 'terug te trekken' als de omstandigheden van overleving nijpender werden.
In de uitzending van gisteren spraken met name Karin en Bianca hierover, ook Maurice indirect, en vooral Bart en Sabine op het bankje zittend, toen zij beiden terugverlangden naar die tijd (lees: dat gevoel) dat Bart als 'veel veiliger' benoemde.
Opvallend is nu, dat bij de meeste volwassenen in een veranderde omgeving, de wat 'oudere delen': adolescent, carričre-maker, etc. juist néérkijken op dit deel in hezelf, het veroordelen (Karin: ik wil nooit meer zó worden) en soms ronduit ontkennen (Sabine). Dat "moeten" ze ook wel, omdat in de loop van hun ontwikkeling ze geloofs-structuren hebben geadopteerd die zeggen, dat 'je je zo niet kunt handhaven in die boze wereld'.
Andere bewoners ontbreekt het ten enen male aan 'zicht van buitenaf op zichzelf': Ruud, Tara, en die gebruiken de strategie: "ik pas me aan op elk moment" (Ruud), of ontwijken elke confrontatie (Tara). Ten koste van een heel stuk verwarring, die ook duidelijk op de gezichten staat af te lezen, en bij Ruud een komplete spijsverterings-stoornis opleverde bij de terugkeer in het huis en de herinneringen. Het lichaam spreekt steeds de waarheid.

Bart en Sabine tenslotte, voorzichtig ondervraagd door Rolphie, kozen maar voor de ontkenning: "het was een heel ander, die (Bart/Sabine) die in dit huis zat, het is niet dezelfde van nu". En proberen zo goed en zo kwaad als het gaat het maar te vergeten. De uitdrukking "BB is over" helpt hun daarbij net zo, als mensen op begrafenissen tegen elkaar zeggen: de tijd zal het helen.
Zolang we maar niet hoeven stilstaan bij al die nare gevoelens en verwarring.

Uit de diverse reacties blijkt iig een schromelijk ontbreken van enige werkelijke psychologische begeleiding bij de ex-bewoners, en de contract-citaten die Breekijzer laat zien maken die ook irrelevant voor VOO. Ze worden aan hun lot overgelaten, en zullen zich later de BB-tijd herinneren als hoogstens een 'vreemde' periode uit hun leven. In het beste scenario dan.
De onderlinge rancunes maakten de lucht 'om te snijden' tijdens de reunie om de tafel, dat was zelfs op een TV-beeldscherm te zien - in weerwil van alle hapjes, praatjes en zang-partijtjes die voor afleiding moesten zorgen.

"Jongens bedankt" en het boek ging dicht, de deksel op de Doos van Pandora, en een sufferd die hem weer open doet.
Dat is de boodschap waarmee VOO haar 'deelnemers' (een 'noodzakelijk kwaad' in produktie-termen, quote Tanjalies) terugdumpt in de maatschappij.
Tot september, wanneer VOO een nieuw 'blik slachtoffers' opentrekt om haar beursnotering wat op te schroeven.

[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 06 Februari 2000).]

  zaterdag 5 februari 2000 @ 00:26:00 #47
156 Ted
Te kaal voor woorden
pi_243045
Genoeg is genoeg


------------------
God only made so many beautiful heads..
The rest he covered with hair..

[Dit bericht is gewijzigd door Ted (Datum 05 Februari 2000).]

God only made so many beautiful heads..[br]The rest he covered with hair...[br] ow en click eens op een banner!!!
pi_243046
Wij snappen het niet
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')