quote:ROTTERDAM - Voorzitter Karla Peijs van Veilig Verkeer Nederland wil inhalen op alle tweebaans 80-kilometerwegen onmogelijk maken door een afscheiding in de middenberm.
Volgens de oudminister van Verkeer zou het aantal verkeersdoden (750 in 2008) hierdoor aanzienlijk kunnen dalen.
Peijs pleit ook voor verkeerslessen in de laagste klassen van het middelbaar onderwijs, het terugbrengen van de limiet van 70 naar 50 km/u op gevaarlijke wegen en een voorrangsverbod voor fietsers op rotondes. De voormalige minister is, evenals de huidige verkeersminister Eurlings, vandaag aanwezig bij het wereldcongres verkeersveiligheid in Rotterdam.
,,Zes van de tien doden in het verkeer vallen op 50-kilometer- en 80-kilometerwegen,’’ zegt zij. ,,Verkeerde inhaalmanoeuvres kunnen worden voorkomen door het passeren onmogelijk te maken. Als verkeersdeelnemers zich allemaal aan de voorschriften houden is er niets aan de hand, maar soms moet je de menselijke factor corrigeren of zelfs uitschakelen.’’
De Fietsersbond is verbaasd over het voorstel fietsers de voorrang op rotondes te ontnemen. ,,De huidige praktijk, voorrang op rotondes binnen de bebouwde kom, geen voorrang daarbuiten, wordt breed gedragen,’’ zegt Wim Bot. ,,Meer uniformiteit is wel geboden.’’
Het stoort Peijs verder dat het in de 30-kilometerzones nog mogelijk is harder te rijden. ,,Dat is gericht aan te pakken door meer hindernissen aan te brengen.’’
In het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2008-2020 stelt minister Eurlings vast dat een verlaging naar 250 doden in 2020 mogelijk is wanneer dure en onsymphatieke maatregelen worden genomen zoals het nog veiliger inrichten van wegen en een inperking van de mobiliteit voor risicogroepen. Een maatschappelijk debat daarover moet nog worden gevoerd.
Peijs, ook commissaris van de koningin in Zeeland, wil in haar eigen provincie het voorbeeld geven. ,,De rechte polderwegen nodigen uit tot hard rijden. We zetten vooral in op infrastructurele maatregelen.’’
De combinatie van alcohol en drugs vindt Peijs gevaarlijk. ,,Ik hoop dat er snel een blaastest voor drugsgebruik komt en het gebruik van drugs en alcohol in het verkeer moet hard worden aangepakt.’’
Het begeleid rijden voor jongeren tot 18 jaar, dat volgend jaar in Nederland wordt ingevoerd, ziet Peijs als een positieve ontwikkeling.
http://www.ad.nl/binnenla(...)_80kilometerweg.html
Eens! Je gaat wel meer agressie krijgen . Daarnaast vraag ik me af hoe ze het willen doen op wegen (ongeveer 3/4 van de N wegen ) waar ook landbouwverkeer rijdt.quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:00 schreef pisnicht het volgende:
Als ze tegelijkertijd strenger gaan controleren op sukkels die 60 rijden op een 80km weg en daar ook flink voor beboeten hebben ze mijn zegen.
Gaten op de A- wegen, komen ze met dit gepruts...!quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:02 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Eens! Je gaat wel meer agressie krijgen . Daarnaast vraag ik me af hoe ze het willen doen op wegen (ongeveer 3/4 van de N wegen ) waar ook landbouwverkeer rijdt.
Op veel wegen is er al een extra strook voor landbouwverkeer en hulptroepen . Bij die wegen lijkt een scheiding me geen bezwaar. De andere wegen zullen eerst aangepast moeten worden voor een scheiding aangebracht kan worden.quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:04 schreef DrDarwin het volgende:
Leg gewoon het hele verkeer lam, dan gebeuren er helemaal geen ongelukken meer.
Een probleempje op zo'n twee baansweg en er kan geen hulptroep meer door.
Een tractor en je hebt een kilometerslange file.
quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:09 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Op veel wegen is er al een extra strook voor landbouwverkeer en hulptroepen . Bij die wegen lijkt een scheiding me geen bezwaar. De andere wegen zullen eerst aangepast moeten worden voor een scheiding aangebracht kan worden.
Toch vind ik het an sig wel een goed plan. Hoevaak je (met name in de wintermaanden) wel niet dingen in de trend van : Het voertuig kwam op de verkeerde weghelft terecht en ramde een tegenligger....
Zelf ook een paar keer meegemaakt dat je vol in de remmen moet omdat er op de tegengestelde weg een paar paupers aan het racen waren en een van die debielen omdat hij niet genoeg pk's had gewoon op mijn helft bleven rijden
Ach, kom op! Omdat een stelletje prutsers niet kan rijden...quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:16 schreef Klonk het volgende:
je kunt het natuurlijk ook allebei doen, houden we ook nog werkgelegenheid bij de flitspalenfabriek
Laten ze eerst maar eens snelwegen breder maken en al die putten en gaten in het wegdek op gaan vullen.quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:09 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Op veel wegen is er al een extra strook voor landbouwverkeer en hulptroepen . Bij die wegen lijkt een scheiding me geen bezwaar. De andere wegen zullen eerst aangepast moeten worden voor een scheiding aangebracht kan worden.
Toch vind ik het an sig wel een goed plan. Hoevaak je (met name in de wintermaanden) wel niet dingen in de trend van : Het voertuig kwam op de verkeerde weghelft terecht en ramde een tegenligger....
Zelf ook een paar keer meegemaakt dat je vol in de remmen moet omdat er op de tegengestelde weg een paar paupers aan het racen waren en een van die debielen omdat hij niet genoeg pk's had gewoon op mijn helft bleven rijden
neequote:Op woensdag 24 juni 2009 08:22 schreef mstx het volgende:
Ik reed eergisteren over een 80km weg waar een ongeluk was gebeurd. Het verkeer moest dan omstebeurt over de andere weghelft, dat kan dus straks ook niet meer?
Als je de controle over het stuur verliest gaat een heuveltje in het midden niet helpen, of ze moeten een complete muur/vangrail bouwen.quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:09 schreef Pacmaniac het volgende:
Toch vind ik het an sig wel een goed plan. Hoevaak je (met name in de wintermaanden) wel niet dingen in de trend van : Het voertuig kwam op de verkeerde weghelft terecht en ramde een tegenligger....
Als je schade hebt door steenslag kun je toch geld krijgen van de staat? En als je denkt dat we het hier slecht hebben moet je voor de gein eens de grens bij België overgaan. Niks geen ZOAB , gewoon betonplaten van drie meter lengte scheef tegen elkaar aangeplaktquote:Op woensdag 24 juni 2009 08:21 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Laten ze eerst maar eens snelwegen breder maken en al die putten en gaten in het wegdek op gaan vullen.
Niet iedereen rijd met een terreinwagen.
Je was me voor...quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:24 schreef Matty___ het volgende:
wat is met het plan gebeurt om de N wegen uti te bouwen tot een fatzoenlijk secundair wegenet zoals in duitsland ?
Dat gaat het zo niet worden natuurlijk
Heb nog niks gekregen...quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:26 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Als je schade hebt door steenslag kun je toch geld krijgen van de staat? En als je denkt dat we het hier slecht hebben moet je voor de gein eens de grens bij België overgaan. Niks geen ZOAB , gewoon betonplaten van drie meter lengte scheef tegen elkaar aangeplakt
Daar ga ik wel vanuit . Heb je wel meteen een ander probleem namelijk dat de wegen dan verbreedt moeten wordenquote:Op woensdag 24 juni 2009 08:25 schreef mstx het volgende:
[..]
Als je de controle over het stuur verliest gaat een heuveltje in het midden niet helpen, of ze moeten een complete muur/vangrail bouwen.
quote:Op woensdag 24 juni 2009 08:19 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Ach, kom op! Omdat een stelletje prutsers niet kan rijden...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |