abonnement Unibet Coolblue
  zondag 9 januari 2000 @ 12:22:00 #1
892 doordevil
FOK!member by choice
pi_242724
Graag reacties op mijn stellingname in dit topic.

Staat er nu een beetje verloren bij, ergens onder in, en het houdt me nogal bezig.
http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/003512.html

pi_242725
Doodzonde, een forum zo snel de nek om kunnen draaien.
Ga niet weer beginnen wie wat fout doet en welke stroom aan onnodige reacties de laatste paar dagen geplaatst worden, hierover is inmiddels al genoeg gezegd.
Kan in ieder geval wel duidelijk merken dat het aantal aanwezige posters schrikbarend snel omlaag vliegt.

Ik hoop van harte dat de vaste kern blijft, serieus gaat reageren en we eindelijk verder kunnen met een serieus en actueel forum.
Moet overigens wel eerlijk bekenen dat ik in bovenstaande een zwaar hoofd heb en het idee heb dat er inmiddels al wat trouwe posters afgehaakt zijn.

Mocht ik er iemand en het forum een plezier mee doen dan wil ik best proberen op vaste basis een goed topic te openen, waarover dit moet gaan beraad ik me nog even op. Ideeen en tips van harte welkom.

  zondag 9 januari 2000 @ 12:53:00 #3
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_242726
* Quenda gaat nu even razendsnel kijken.
  zondag 9 januari 2000 @ 13:13:00 #4
1305 Casey
...psychisch zeer simpel
pi_242727
Mij krijgen jullie niet weg, ik blijf lekker!!!

* Casey denkt wel hardop dat dat natuurlijk verandert op het moment dat er een Casey blijffffff topic wordt geopend .

  † In Memoriam † zondag 9 januari 2000 @ 13:18:00 #5
1221 otaku-san
Fok!memberu
pi_242728
Ik blijf tot ik het gevoel krijg er niet meer bij te horen, iets wat ik bij sommige Forums nu al heb.

* otaku-san wil wel meepraten over de toekomst van Fok!zine .

FOK! is veel te leuk om te laten ondergaan, ik hoop de Phileine en Juul het gevoel weer terug kunnen krijgen dat zij ook weer mee willen doen.

* otaku-san heeft in de link van Doordevil ook een oproep gepost voor Danny .

The future is after you
pi_242729

Mijn reactie staat daar ook.
groetjes eli.
Ik ben tegen [url=http://www.zinloosgeweld.nl]zinloosgeweld.[/url]
  zondag 9 januari 2000 @ 13:31:00 #7
1991 w.o.r.
don't panic !
pi_242730
Doordevil,

Ik kan me volledig vinden in wat je daar schrijft. Ik zit me regelmatig af te vragen wat mensen die dit forum nu voor de eerste keer bezoeken er wel niet van zullen denken.

Toen ik, in het begin van BB, Fokforum voor het eerst ontdekte, voelde ik me sterk aangetrokken door de discussies die destijds werden gevoerd. Posters namen duidelijk de tijd om hun mening te formuleren, meningsverschillen werden op een nette manier uitgevochten op basis van argumenten, en het leek allemaal als doel te hebben er samen wijzer van te worden. Het meest duidelijke voorbeeld zijn de VVP topics van toen... smullen! Steeds werd ik naar het forum teruggelokt, omdat ik me afvroeg hoe nu weer dat sterke argument genoemd door A ontkracht zou worden door B. Daarnaast is een van de sterke punten van het forum geweest dat nieuwe informatie altijd wel door iemand werd opgevangen en direct met anderen gedeeld - die daar dan weer aanvullingen op gaven.

Iemand die nu voor het eerst komt kijken, zal denk ik eerder het gevoel hebben dat ik altijd heb gekregen van chatboxen: (1) Waar hebben deze mensen het over? (2) Mis ik iets want ze schijnen het zelf allemaal heel grappig te vinden maar ik snap er niets van? (3) Waarom zijn deze mensen zo kinderachtig bezig? en (4) - meest belangrijk - Wat heb ik hier in godsnaam aan toe te voegen? Ik moet er wel bij zeggen dat er zeker ook topics zijn die ook voor een nieuwkomer interessant zullen zijn; hierbij denk ik bijvoorbeeld aan de nieuwstopics en de verslagen van mediauitingen met exBBers, maar het is de vraag of hij daar uberhaupt terecht zal komen na het openen van een of twee chat-, afkat- of 'lik'topics (even een uitlegje tussendoor: DD blijf topics zijn misschien niet likkerig voor mensen die al maanden de onderlinge verhoudingen hier in de gaten houden, maar stel je nu eens voor dat je nog nooit van DD gehoord hebt!)...

Ik vind het vrij logisch dat inhoudelijke discussies schaarser zijn geworden nu het traditionele onderwerp van deze discussies voorbij is. Echter, dat is geen excuus om van de eerdergenoemde manier van discussiëren over te gaan op persoonlijke aanvallen en 'ik weet het beter en wie het niet met me eens is is een lul'-discussietechnieken. Ook dit is begrijpelijk, omdat na drie maanden met elkaar praten mensen het idee krijgen de anderen goed te kennen. Uit een kleine opmerking denkt men al te kunnen opmaken hoe de ander ergens over denkt, en sommige posters kunnen zelfs om de meest redelijke opmerking worden gehaat, puur om wat zij eerder hebben gezegd. Logisch dus, maar wel ontzettend jammer.

Dat de sfeer hier is veranderd zullen weinigen ontkennen, denk ik. De vraag is, wat kan hier aan gedaan worden, hoe zou dat kunnen en of het eigenlijk wel wenselijk is?

Wenselijk?
Je zou kunnen zeggen dat nu BB afgelopen is, hiermee ook het bestaansrecht van dit forum is verdwenen. Ok, zolang de BBers in de media verschijnen is het voor de volledigheid wel zo leuk als daar verslag van wordt gedaan, maar voor de rest valt er weinig toe te voegen. Verstandelijk kan ik me in deze zienswijze best vinden. Echter: diep in mijn hart vind ik het zo ontzettend jammer als al die mensen die dit forum hebben gemaakt wat het is weer hun eigen weg gaan ik ik hun meningen - en vooral de interactie tussen deze uiteenlopende meningen- moet gaan missen! Ik vind daarom dat dit forum zeker een reddingspoging waard is.

Kan dat, en vooral: hoe?
Als over een onderwerp als BB nog inhoudelijk interessante gesprekken kunnen worden gevoerd, zou je toch denken dat de members ook over andere onderwerpen een kritische mening kunnen formuleren! Hoort dat in een BB forum? Nee, waarschijnlijk niet. Maar: als ik zo eens naar de andere fora kijk, geloof ik niet dat veel posters zich laten verleiden om elders hun mening te geven, dus als de posters niet naar de andere discussies komen, breng de discussies dan naar hen(vgl Mohammed en de berg)!

Hunter heeft een tijdje geleden denk ik een soortgelijk idee gehad (zie je, daar heb je het weer: denken dat je in andermans hoofd kunt kijken - excuses Hunter) en dit topic geopend http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/003459.html
waarin een discussiestelling werd aangedragen. Een enkele post uitgezonderd, werd deze stelling vooral aangegrepen om nogmaals de mening over Bart te verdedigen, waardoor naar mijn idee de discussie over het werkelijke onderwerp niet echt uit de verf kwam.

De posters hier zijn dus misschien nog tezeer BB minded om werkelijk in te gaan op nietBB gerelateerde topics. Toch vond ik het format van Hunters discussiestelling erg goed: een mediabericht over BB (en dus ontopic voor dit forum en dus geen gezeur van moderators) met daaraan gekoppeld een stelling die veel breder kan worden opgevat. Ik denk ook, dat als mensen uiteindelijk besluiten dat ook als er over BB niet veel meer te melden valt het toch de moeite waard blijft om elkaar te blijven ontmoeten (en dat komt wel, getuige de megarespons op de cyberreunie)dergelijke discussies meer kans zullen krijgen. Ik zie dus in degelijke stellingtopics een mogelijke redding voor dit forum. Ook omdat dit een manier is waarop ook nieuwe bezoekers onderdeel kunnen gaan uitmaken van dit forum. Nieuw bloed is nodig! Daarnaast hecht ik er in ieder geval grote waarde aan als nieuwtjes over exBBers worden gedeeld en mediaoptredens worden verslagen, maar...

Het is dan wel zaak om zo snel mogelijk de huidige leegloop van het forum te stoppen! Ik heb mijn hersens gepijnigd op zoek naar een manier waarop dit gedaan zou kunnen worden, maar helaas zonder resultaat, behalve dan een einde aan alle persoonlijke vetes en hatemail.

Doordevil,
Ik denk dat je met dit topic eigenlijk meer op zoek was naar oplossingen dan een bevestiging dat er iets mis is en besef me dan ook dat je aan deze post weinig hebt, maar ik wil er gewoon van af zijn en ook een keer mijn mening hierover duidelijk maken: bij deze dus.

[Dit bericht is gewijzigd door w.o.r. (Datum 09 Januari 2000).]

  zondag 9 januari 2000 @ 13:35:00 #8
2052 Bor
De (vrouwtjes) wolf
pi_242731
Ik was deze tekst aan het typen voordat ik wist in welk topic ik hem zou plaatsen. Hier lijkt me wel passen, vandaar:

Ik kom hier net vrolijk het forum binnen en ben verrast over de grafstemming die hier heerst. Mensen die hun laatste post plaatsen, onderhuidse irritaties, openlijke boosheid en teleurstelling over de huidige gang van zaken. Ik kan me deze gevoelens wel voorstellen maar heb zelf meer de neiging om juist een optimistische toekomst voor ons allen hier op dit forum te zien. Ja BB is afgelopen en daar veranderen we niks meer aan maar dat wil niet zeggen dat we nu uitgepraat zijn met z’n allen. Er schijnt (als ik het goed begrepen heb) bijvoorbeeld een uitgebreider literatuurforum te komen met mogelijkheid om zelf werk te plaatsen. Half Nederland schrijft verhalen, waarschijnlijk ook velen van ons dus dat is al een van de plaatsen waar we elkaar weer tegen kunnen komen.
In de afgelopen maanden hebben we elkaar dagelijks “gesproken” en meningen en visies uitgewisseld. Omdat BB afgelopen is wil dan niet zeggen dat we dat niet kunnen blijven doen. Er is meer in de wereld waarover gediscussieerd kan worden. Het is alleen even zoeken naar een gemeenschappelijk item. We hebben elkaar leren kennen door BB en, als ik hier zo rond kijk, willen we elkaar nog niet kwijt. Een manier zou zijn om te zoeken naar een redelijk breed of algemeen concept waar we ons over uit willen spreken, in willen verdiepen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat we allemaal samen niet iets kunnen vinden en dat Danny ons niet tegemoet wil komen met bijvoorbeeld het creëren van een nieuw forum (tenzij we natuurlijk iets verzinnen waar al een forum over bestaat). Ook hij ziet dat BB FOK! groot heeft gemaakt.
Misschien is het dus een idee om te kijken wat ons nog meer bindt

Terug uit het enge bos
  zondag 9 januari 2000 @ 14:03:00 #9
3 Arjen
Onmogelijk rood.
pi_242732
http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/003512.html

Om deze discussie centraal te houden graag in bovenstaand topic reageren.

Doppelganger. Body snatcher. Shape shifter.[br]Money graber. Bride taker. Child Killer.[br]Vote rigger. Mother fucker. ...money for the generals.
pi_242733
bovenstaande topic is vol, en de discussie die hier gaande was (is), is een zeer opbouwende, itt 'bovenstaande', vandaar dat ik deze weer even naar boven haal, en meteen zou willen zeggen dat ik vind dat jullie weer eens opgeschreven hebben wat ik alleen maar zo'n beetje denk, te lui om er echt voor te gaan zitten.
Hoop dat het er weer leuker toe zal gaan hier, maar sorry, aan mij hebben jullie niets.
  zondag 9 januari 2000 @ 20:21:00 #11
1234 HiZ
Istanbullu
pi_242734
Deze discussie komt mij een beetje rauw op m'n dak vallen. Nu kan ik mezelf aanrekenen dat ik heb meegeholpen om het BB-topic om zeep te proberen helpen. Wat mij betreft is na het einde van BB eigenlijk geen behoefte meer aan een forum dat alleen over BB en/of ex-bewoners gaat. De interesse is er bij mij niet meer. Eigenlijk kunnen ze me allemaal gestolen worden, zo interessant was geen van de bewoners. Nu ze niet meer in een buitengewone situatie zitten is het voor mij ECHT voorbij. De reden waarom ik door deze discussie een beetje verrast ben is dat er volgens mij een toegevoegde waarde was van dit forum. Namelijk dat er over en aan de hand van een in essentie debiliserend programma een 'gesprek' op niveau mogelijk was.
Ik wist zelf niet zo heel precies waar we dan over door moesten praten, maar de kant die het op dit moment opgaat is niet echt wat ik had verwacht. Wat ik hier nu de laatste dagen zie ontstaan is een ordinaire ruzie over 'het beleid'. Het probleem is dat de personen die hierover discussiëren dat en petit comité doen zodat de gewone 'leden' (waarvan ik er één ben) geen idee hebben wat de standpunten zijn en welke richtingen er ter discussie staan of hebben gestaan. Per saldo zie ik nu het volgende gebeuren; er ontstaat een stammenstrijd over de hoofden van de klanten heen die eigenlijk alleen maar begrijpen dat als gevolg van de stammenstrijd er geen kader wordt gegeven waarbinnen het voortbestaan van Fok voor hun relevant zou kunnen zijn. Met als resultaat dat iedereen die het ziet een beetje vies gevoel krijgt. Wij zitten een beetje leuk te doen in rehab, terwijl de modder rondvliegt.

De stukjes over Danny in de kranten maken mij ook niet zo heel blij, maar ik ben zelf ook wel eens geïnterviewd en weet hoe overgevoelig mensen kunnen reageren op de 'samenvatting' van jouw woorden door een journalist. Dus ik wil 'm best wel de ruimte gunnen om eens te vertellen wat er nu staat te gebeuren. Trouwens de andere administratoren en moderatoren mogen dat van mij ook best vertellen hoor. Door de manier waarop het nu gaat zie ik echter alleen maar dat er steeds meer mensen verdwijnen wier bijdrages ik op prijs stelde. En hoe minder er overblijven, hoe kleiner de kans wordt dat ik nog blijf komen.

Meedenken over de toekomst wil ik best, maar dan wil ik ook weten of dat wel zin heeft. En dat weet ik nu nog niet zo zeker. Dus stel ik me eventjes op het standpunt (heel ambtelijk) dat de 'beheerders' nu aan zet zijn en heel snel moeten komen met een alternatief of ik ga gewoon lekker op zoek naar een andere plek met leuke discussies.

pi_242735
Quote:
Van Kozzmic - 09 Januari 2000 @ 17:01. (565)
Zullen we dit topic maar afsluiten (en geen tweede deel openen)? Ik denk dat de
problemen hierboven duidelijk zijn gemaakt en hoop dat de aangesprokenen de kritiek
ter harte nemen.

Ik blijf in ieder geval (voorlopig) en ga "gezellig" door met posten over de onderwerpen die me interesseren. Ik hoop dat alle anderen hier die intentie ook hebben!!

* Kozzmic wil zijn nieuwe virtuele vriendjes nog niet missen." Unquote.


Met bovenstaande post werd een topic besloten, waarin iedereen vroeg om een reactie van Danny. Nu zit er een slotje op. Er zijn geen andere moderators meer dan Danny en enkele medewerkers.

Betekent dit, dat we geen antwoord krijgen ? Sterker nog: niet eens serieus genoeg genomen worden, om een antwoord op onze vragen te verdienen ?

Danny of medewerkers, wie de schoen past.....

  zondag 9 januari 2000 @ 21:08:00 #13
1114 Fokke
Met een feestmuts
pi_242736
Wat ik nu ga zeggen zal wel niet best gaan vallen, maar het moet toch maar eens gezegd.

Ik denk dat het Fok!Forum er als geheel op dit moment erg bij gebaat zou zijn wanneer de BB-subafdeling (dus BB-afkickplek)(tijdelijk) wordt gesloten.
Deze mening ben ik toegedaan om de volgende redenen. Ten eerste, en het meest evidente
BB is voorbij, de nabeschouwingen zijn geweest en alles wat zinnig was om te zeggen over BB is gezegd. Ten tweede het absolute gebrek aan ontwikkelingen op het BB-front leidt er toe dat BB forum bezoekers uit pure verveling elkaar gaan lopen afkatten. En daar wordt niemand vrolijker van. Een laatste reden om dit deel van het Fok gebeuren dicht te timmeren is hierboven al even genoemd. Wat moeten de nieuwkomers wel niet denken?? De slechte sfeer in dit hoekje van het forum zou nieuwe bezoekers wel eens kunnen afschrikken.

Het BB subforum was het parade paardje van Fok!. Dat is niet meer. Hoewel voor een gedeelte van de mensen hier het schijnbaar nog altijd het idee leeft dat BB nog immer door gaat, helaas. Het is voorbij, over en afgelopen.

Ik stel voor het BB-subforum dicht te gooien
tot in eerste instantie 1 februari, voor de reunie. En daarna tot begin september.
Het lijkt me echt beter zo.

Niets is zeker, en zelfs dat niet.

  zondag 9 januari 2000 @ 21:41:00 #14
3 Arjen
Onmogelijk rood.
pi_242737
Ik heb dat topic op slot gedaan. Wat Danny er verder mee doet is zijn zaak.
Doppelganger. Body snatcher. Shape shifter.[br]Money graber. Bride taker. Child Killer.[br]Vote rigger. Mother fucker. ...money for the generals.
  zondag 9 januari 2000 @ 21:43:00 #15
1114 Fokke
Met een feestmuts
pi_242738
foutje

[Dit bericht is gewijzigd door Fokke (Datum 09 Januari 2000).]

Niets is zeker, en zelfs dat niet.

pi_242739
quote:
op 01-09-2000 om 08:59 PM schreef Moor het volgende:
Quote:

Betekent dit, dat we geen antwoord krijgen ? Sterker nog: niet eens serieus genoeg genomen worden, om een antwoord op onze vragen te verdienen ?

Danny of medewerkers, wie de schoen past.....


Moor,

Volgens mij is dat het geval.
Ik zie nog steeds geen antwoorden.
groetjes eli.

Ik ben tegen [url=http://www.zinloosgeweld.nl]zinloosgeweld.[/url]
pi_242740
Wat te denken van een rubriek waarin mensen een column schrijven (maakt niet uit waarover). Doordevil heeft een prima aanzet daartoe gegeven. Columnisten zouden op elkaars schrijfsels kunnen reageren, polemieken zouden kunnen ontstaan. Reacties op columns van wie zich maar geroepen voelt een duit in het zakje te doen. Alles is mogelijk.

Eelco

pi_242741
Nico,
na een vergeefse poging, om Danny nogmaals tot een reactie te bewegen,
hier een on-topic reactie op jouw stelling, en wel voor mij een van de essentiële punten eruit:

"Wat voor invloed heeft Danny op de inhoud hier? Geen enkele. Tijdens BB maakten juist de diverse bijdragen dit tot een populair medium."

Je vergeet, of laat gemakshalve achterwege, dat de 'gloriedagen' van dit Forum plaatsvonden in een betrekkelijke 'logistieke kalmte' ofwel: weinig verandering in format, vaste rubrieken, veel consensus over wat waar hoorde.
Dieptepunten kende dit Forum toen:
- VOO zijn eigen forum sloot
- FOK!BB-Forum ten langen leste zich opsplitste in 2 delen
- na BB de vraag kwam waar de spin-offs van BB thuishoorden
allemaal logistieke kwesties dus, en allemaal onder uiteindelijke verantwoording van Danny vallend.

Vandaar mijn vaststelling: de huidige commotie is onlosmakelijk verbonden met het beleid/optreden al of niet van de Forum-leiding. Sinds recent vertrek van 2 moderatrices is dit nog meer toegespitst op Danny dan voorheen. Overige admins/moderators houden zich meestal afzijdig als het om beslissingen gaat.

Ik begrijp je protest over groeiende onleesbaarheid van het Forum, maar door dit op de posters te schuiven, hoor ik je - wsch. ongewild - koren op de molen geven van een Forumleiding die:
1. duidelijk naar expansie zoekt, en daarvoor veranderingen doorvoert die duidelijk onpopulair zijn bij veel bezoekers/posters
2. steeds nadruk legt op de status van het FOK!Forum die behouden moet blijven, en tegelijk de rechtstreekse confrontatie schuwt met diegenen, die gezamelijk deze status gebracht hebben tot wat ze op 31 dec. 1999 was...

Kort gezegd, Nico: weet jij het toverwoord om een mokkende menigte te transformeren tot feestelijk bruisende massa ?
Ik heb het in deze topic nog niet gehoord....

  maandag 10 januari 2000 @ 05:16:00 #19
798 voyeur
bemoeit zich
pi_242742
Moor, ben het inmiddels niet eens meer voor de verandering, gloeiend met je eens. Dit hele forum gaat om inhoud, inhoud en inhoud. Dáár schort het nu aan en daar hadden we terecht allemaal verwachtingen van onze leider, die Danny. Hij wil kennelijk een jongerensite exploiteren.
Prima, maar dan zie je daar de mensen niet meer terug die geinteresseerd zijn in de aftermath van BB: hoe gaat het met de ex-bewoners etc. Dan zoeken we samen Nance.

Groet voyeur.


------------------
voyeur is no longer watching

[Dit bericht is gewijzigd door voyeur (Datum 10 Januari 2000).]

Here we are now, entertain us.
  maandag 10 januari 2000 @ 05:21:00 #20
1234 HiZ
Istanbullu
pi_242743
quote:
op 01-10-2000 om 05:16 AM schreef voyeur het volgende:
a)Hij wil kennelijk een jongerensite exploitern.

b)Prima, mwar dan zie je die mensen niet meer delen in het succes van een van de ex-BB'ers of hun familie.

Groet voyer.



Voyeur,

ad a) wat weten wij nou eigenlijk helemaal van die plannen ?

ad b) ik snap deze niet, kun je het uitleggen ?

  maandag 10 januari 2000 @ 10:33:00 #21
2148 Duiveltje
lief en vrolijk }:o)
pi_242744
Ik ben eigenlijk een lezer en zoals je ziet is dit mijn 12de keer dat ik wat schrijf....
Maar ik wil graag mijn onbelangrijke menig toch ff kwijt ...
Ik weet niet wat Danny nou precies heeft gedaan om dit forum uit de hand doen lopen...
Ik vind het iniedergeval heel jammer dat het nu gaat zoals het gaat .....
Vond ik eindelijk een forum , waar serieus en op een volwassen manier werd gediscuseerd (uitzondering daar gelaten)
Ik ben het helemaal eens om het rehab gedeelte iniedergeval als een apart forum te laten fungeren, en het BB forum gewoon openlaten voor nabeschouwingen e.d. !!
Waar DoorDevil gewoon zijn stukjes kan plaatsen en eventuele verslagen van verscheidene programma's waar de oudbewoners in voor komen.....
En natuurlijk de nodige humor is ook altijd welkom.......
Zoals ik al zei , het is mijn onbelangrijke mening van dit forum , maar ik geloof daat daar een forum voor dient.....
Ik zal zeker op de reunie komen , en hoop dan de fijne sfeer van eerder weer tegen te komen.......
Groetjes van Duiveltje .....
Liever eigenwijs , dan helemaal geen zelfvertrouwen ....*Loesje*

  maandag 10 januari 2000 @ 12:48:00 #22
910 Barbie
Graduated Fool
pi_242745
quote:
op 01-10-2000 om 10:33 AM schreef Duiveltje het volgende:

Zoals ik al zei , het is mijn onbelangrijke mening van dit forum , maar ik geloof daat daar een forum voor dient.....

Groetjes van Duiveltje .....


Nou Duiveltje, als er iemands mening niet onbelangrijk is, dan is het die van jou wel. En die van mij, en van bor en van w.o.r. en van hunter, r@b, moor, m & m welke kleur dan ook en van iedereen op dit forum. Zeg zoiets alsjeblieft nooit meer! En inderdaad, (gelukkig) is dit juist waar het forum voor dient!

When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
pi_242746
Mijn laatste poging en inzet heb ik geopent in deze topic, verder weet oliebol het ook niet meer.

Verslag B/R/W vanuit GvjL Deel2
http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/003534.html

Oliebol soms met, soms zonder poedersuiker >^..^<
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')