abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70150532
Ik kom op de fiets regelmatig de volgende situatie tegen:

Het valt mij vaak op dat auto's voorrang nemen en dat de fietser wachten. Ik had vandaag echter bijna een aanrijding omdat ik in de veronderstelling was dat ik (de groene fietser) rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg was en die rode auto afslaand verkeer. Ik had dus voorrang.
Echter ben ik er nog niet helemaal uit of ik daarmee echt gelijk heb. Want je zou het vanuit de automobilist ook kunnen zien dat zogauw hij over de haaientanden is dat ie die doorgaande weg berijdt en ik hem dus voorrang moet verlenen. Ik rij daar zelf ook wel eens met de auto en weet eigenlijk niet of ik de fietsers voorrang moet verlenen. Ze stoppen altijd wel, dus dan neem je maar voorrang.

Iemand een idee hoe dit zit? Ik heb het plaatje zo waarheidsgetrouw geprobeerd na te tekenen. Er zit bijv. wel een ruimte tussen de weg waar die rode auto vandaan komt en het fietspad. Is het dan wel dezelfde weg of zijn het twee verschillende wegen? Kan dat invloed hebben op het voorrang moeten verlenen?

[edit] zie dat google streetview ook te linken is. Gaat om dit kruispunt: http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=53.215823,6.556888&spn=0,359.997109&t=h&z=19&layer=c&cbll=53.215788,6.556711&panoid=BvuXTDAl4eibwJX4kAsrXQ&cbp=12,21.66,,0,9.84
  donderdag 18 juni 2009 @ 23:07:22 #2
151157 Wupppie
We gaan niets nieuws doen!
pi_70150567
auto heeft voorrang, aangezien hij op de voorrangsweg rijdt als hij jou kruist.
pi_70150720
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 23:07 schreef Wupppie het volgende:
auto heeft voorrang, aangezien hij op de voorrangsweg rijdt als hij jou kruist.
ja, dat zou je idd zeggen, maar in de praktijk rijden ze tegelijk de weg op. Of de fiets misschien nog iets eerder. Maar omdat de auto sneller rijdt zou er een botsing ontstaan en moet 1 van beiden dus remmen.
Stel dat de fiets als eerste zijn wiel over de haaientanden heeft en even later de auto eraan komt. Dan is het toch een onduidelijke situatie.
  donderdag 18 juni 2009 @ 23:15:36 #4
174659 Billy_Talent
stiekem mag alles
pi_70150919
volgens mij heb jij voorrang, onder het mom "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor"
I can't come to the phone right now, I'm eating corn chips and masturbating. Please leave a message.
pi_70150940
Het lijkt mij gewoon wie het eerst z'n wiel over de haaientanden heeft.
pi_70150979
ha bekend kruispunt, volgens mij heb je dan als fietser voorrang, rechtdoor op dezelfde weg gaat voor afslaand verkeer, dat is het antwoord zover ik kan achterhalen,
fietspad en weg worden als een geteld
(__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination
  donderdag 18 juni 2009 @ 23:18:01 #7
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_70151003
Gewoon naar eigen inzicht oplossen op een veilige manier, niet voor alle situaties bestaan verkeersregels.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_70151120
Lastig, volgens mij moet je wel voorrang verlenen omdat de haaietanden aangeven dat je voorrang moet geven aan verkeer op de kruisende weg.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
  donderdag 18 juni 2009 @ 23:23:20 #9
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_70151177
Weet het niet zeker, maar het is een vrijliggend fietspad en daarmee niet meer doorgaand verkeer op dezelfde weg?
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_70151191
Als je die steeg als straat kan zien dan heb je volgens mij in principe voorrang, het fietspad is voor zover ik weet pas een andere weg als er water tussen zit. Maar als automobilist zou ik denken dat je linksaf gaat en daarom geen voorrang verlenen.
  donderdag 18 juni 2009 @ 23:41:34 #11
151157 Wupppie
We gaan niets nieuws doen!
pi_70151840
rechtdoor op dezelfde weg gaat voor gaat alleen op wanneer 2 partijen zich IN de bocht gaan snijden.

korte bocht voor lange bocht
en rechtdoor op dezelfde weg...
  donderdag 18 juni 2009 @ 23:44:57 #12
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_70151977
Volgens mij moet je een vrijliggend fietspad als een zelfstandige weg zien (met of zonder water ertussen), dus de regel rechtdoorgaand verkeer voorrang gaat hier niet op.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_70152305
Ik heb hier eens ontzettend voor op m'n kop gekregen bij mijn rijles: de fietser heeft voorrang omdat hij rechtdoor gaat. Ondanks de gescheiden rijbanen is gaat de fietser wel verder op dezelfde weg, kennelijk.
Ik vind het pas echt lastig worden als er helemaal geen sprake is van een kruispunt maar een T-splitsing (en de fietser dus niet rechtdoor kan): waar houdt die weg dan op? Voor de auto bij de haaientanden, maar voor de fietser pas aan de andere kant van de weg?
Edit: dat is hier dus ook het geval, zie ik nu. Als ik er iets meer over nadenk is het wellicht wel logisch, maar in een kort moment is het wel onoverzichtelijk.

Mijn grootste vraag is dan: waarom planten ze er niet een stel verkeerslichten voor optimaal overzicht?
  vrijdag 19 juni 2009 @ 00:44:43 #14
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_70153310
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 23:54 schreef Dingest het volgende:

Mijn grootste vraag is dan: waarom planten ze er niet een stel verkeerslichten voor optimaal overzicht?
Wat denk je wat dat kost..
pi_70153772
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 00:44 schreef blup het volgende:

[..]

Wat denk je wat dat kost..
Een stuk minder dan wanneer het eens een keertje goed mis gaat
pi_70155011
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 23:44 schreef ACT-F het volgende:
Volgens mij moet je een vrijliggend fietspad als een zelfstandige weg zien (met of zonder water ertussen), dus de regel rechtdoorgaand verkeer voorrang gaat hier niet op.
Nope.
Als de tussenruimte minder dan 15 meter is wordt het gezien als 1 weg en zou de fietser dus voorrang hebben.
Als de tussenruimte tussen de weg en het fietspad meer dan 15 meter is zijn het 2 verschillende wegen en heeft de auto voorrang.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 04:35:24 #17
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_70155015
Rechtdoor op dezelfde weg gaat altijd voor. De auto zit dus fout.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_70155023
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 04:35 schreef Megumi het volgende:
Dan gaat het er dus om of het dezelfde weg is of niet, zie mijn reactie boven de jouwe.
pi_70155039
jup fietser heeft voorrang... maar in praktijk gaat dat indd wel eens ff ietsie anderzz hehe
pi_70155364
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 04:32 schreef vannelle het volgende:
Nope.
Als de tussenruimte minder dan 15 meter is wordt het gezien als 1 weg en zou de fietser dus voorrang hebben.
Als de tussenruimte tussen de weg en het fietspad meer dan 15 meter is zijn het 2 verschillende wegen en heeft de auto voorrang.
Ook al staat op schrift dat het 15 meter moet zijn, als het in de praktijk 15,5 meter is en je krijgt een aanrijding, het komt tot een zaak voor de rechter en je gaat verkondigen dat het 2 verschillende wegen zijn omdat het 0,5 meter te breed is heb je dikke kans dat de rechter je ongelijk geeft, ook al heb je volgens de wet wel gelijk.

Een vriend (verkeersdocent bij de politie) is zeer goed op de hoogte van de regels, had iets soortgelijks met strepen op de weg die teveel centimeter van elkaar stonden en had dus gelijk, maar de rechter vond het niet dat je dit als burger moest gaan meten en gaf het verstand voorrang op de regels. Dus tja, handel naar inzicht zou ik zeggen in dit soort situaties.
pi_70158584
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 04:35 schreef Megumi het volgende:
pi_70158893
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 04:59 schreef DarKZeN het volgende:
jup fietser heeft voorrang... maar in praktijk gaat dat indd wel eens ff ietsie anderzz hehe
Waarom krijgt de fietser dan haaientanden? Ik zou zeggen dat de fietser al het kruisende verkeer voor moet laten gaan. Dat de auto net de (voorrangs)weg op is gekomen doet niet te zake, hij rijdt immers op de voorrangsweg waar de fietser voorrang aan moet verlenen.
Fingerspitzgefühl
pi_70159119
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 10:36 schreef ForumGek het volgende:

[..]

Waarom krijgt de fietser dan haaientanden? Ik zou zeggen dat de fietser al het kruisende verkeer voor moet laten gaan. Dat de auto net de (voorrangs)weg op is gekomen doet niet te zake, hij rijdt immers op de voorrangsweg waar de fietser voorrang aan moet verlenen.
de auto heeft toch ook haaientanden?

Bekijk dezelfde situatie nog eens, maar dan zonder berm, dat het fietspad dus direct aan de 'hoofdweg' zit. Wie heeft er dan voorrang?
pi_70159380
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 10:45 schreef BroesWillems het volgende:

[..]

de auto heeft toch ook haaientanden?

Bekijk dezelfde situatie nog eens, maar dan zonder berm, dat het fietspad dus direct aan de 'hoofdweg' zit. Wie heeft er dan voorrang?
De auto krijgt haaientanden voor fietsers die hem voorlangs kruisen en auto's die vanaf de voorrangsweg van links komen.

Nogmaals: als de fietser voorrang had gehad, hadden er geen haaientanden moeten staan. Dit impliceert dat de fietser al het verkeer dat op de voorrangsweg rijdt voor moet laten gaan. Ongeacht waar het vandaan komt.
Fingerspitzgefühl
pi_70159520
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 10:54 schreef ForumGek het volgende:

[..]

De auto krijgt haaientanden voor fietsers die hem voorlangs kruisen en auto's die vanaf de voorrangsweg van links komen.

Nogmaals: als de fietser voorrang had gehad, hadden er geen haaientanden moeten staan. Dit impliceert dat de fietser al het verkeer dat op de voorrangsweg rijdt voor moet laten gaan. Ongeacht waar het vandaan komt.
de fietser zit op dezelfde weg als de auto, ook al zit er een berm tussen... als die fietser direct naast je staat gooi toch ook niet in een keer je stuur om?

De fietser heeft gewoon voorrang, want, rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg.

De haaientanden staan er dus voor het verkeer wat op de voorrangsweg rijdt. eg wat van links of rechts komt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')