abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_70118386
Deel 3 alweer

Even de OP uit topic 1 quoten:


Op dit forum verschijnen er af en toe topics van mensen die teveel nadenken en hier veel last van ondervinden. Onderstaande post had ik al in een ander topic geplaatst maar dat topic bloedde al snel dood. Aangezien het een lange reactie was waar ik veel tijd in had gestopt, vond ik het jammer dat er geen leuke discussie ontstond. Vandaar dat ik even apart een topic open. De TS uit het vorige topic was al een beetje aan het mediteren om het dwangmatige denken iets te verzachten. Mijn post ging over hoe het verstand ons vaak in de weg staat en hoe dat precies werkt.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Met mediteren zit je in de goede richting alleen het is eigenlijk alleen symptoombestrijding.

Mensen moeten zich goed beseffen dat hun verstand een INSTRUMENT is dat wij hebben "gekregen" van de evolutie. Een slang heeft zijn gif, een luipaard zijn snelheid en wij hebben ons verstand.

Verstand = instrument

Dit instrument is het meest machtige instrument dat de evolutie ooit heeft voortgebracht. Het stelde ons in staat om de wereld om ons heen te begrijpen en om taal te ontwikkelen waardoor wij beter konden samenwerken en (ingewikkelde) ideeen konden overdragen op de volgende generatie.

Het verstand heeft ons apen naar de maan gebracht, het verstand heeft allerlei geheimen vh universum ontrafeld (bijv. E=mc2). Het verstand neemt dus nogal een belangrijke rol in, in ons leven. Zonder het waren wij nog apen. Dit is erg belangrijk. Wij onderscheiden ons DOOR het verstand, maar wij zijn NIET ons verstand.

In de loop der tijd heeft zich een "gevoel van jezelf" ontwikkeld IN je verstand, in je geheugen. Informatie wordt opgeslagen in je hersenen of verstand en aan de hand daarvan vormen wij een beeld van de wereld om ons heen, maar wij vormen zo ook een beeld van ons zelf, met de nadruk op BEELD van ONSZELF.

Dit beeld van onszelf noemen wij het ego. Van het woord ego zijn meerdere interpretaties, ik bedoel hier: ego = een op het verstand gebaseerd gevoel van jezelf.

Het ego

Het verstand produceert gedachten, dat is de manier waarop het de wereld kan bevatten. Nadat wij een ego hadden ontwikkeld, leek het voor ons of de gedachten werden geproduceerd door het ego, dus door onszelf! Maar bedenk je dus goed dat jij NIET je ego bent. Het ego is een BEELD van jezelf, het is niet de laatste waarheid over wie jij bent.

Veel mensen geloven dat ze niet kunnen ophouden met denken omdat je niet zou kunnen functioneren zonder gedachten. Ik denk dus ik besta zeg maar. DIT IS ONZIN. Jij bent veel meer dan je gedachten. Je hebt je gedachten niet constant nodig bij alles wat je doet. Minstens 80% van je gedachten zijn totaal niet constructief en productief. Toch denken we de hele dag door, een verslaving.

Dit gebeurt omdat het verstand een instrument is gegeven aan ons door de evolutie om te OVERLEVEN. Inmiddels hebben wij in het westen voldaan aan onze primaire levensbehoeften. Dus wat voor overleven praten we dan over? In dit geval het overleven van ons ego, het beeld dat wij van onszelf hebben en wat in grote mate wordt beinvloed door wat anderen van ons denken.

Dat machtige instrument het verstand is zijn doel dus voorbijgeschoten en is gedegradeerd tot het levend houden van ons zelfbeeld, niet de levende mens achter dat zelfbeeld. We denken ons soms suf over totaal nutteloze dingen.

De oplossing hiervoor, is meer leven in het nu. Genieten van het moment is belangrijk, piekeren over iets wat in de toekomst misschien kan gaan gebeuren niet. Tuurlijk is het belangrijk om te plannen, maar lang obsessief nadenken over kleine dingen die geen invloed hebben op jouw overleven in de echte wereld, dat is uiteraard kansloos.

Het probleem ligt hem in onze identificatie met het ego en onze gedachten. Gedachten zijn middelen om de wereld te begrijpen. Deze worden op hun beurt weer geproduceert door het verstand. Het verstand is dus een instrument en een gedachtengenerator, maar het is NIET wie jij bent!!

De observeerder

Jij bent de observeerder van je gedachten, DAAR ligt je ware identiteit. Datgene wat de gedachten voorbij ziet komen en ze hoort, dat is de observeerder en DAT ben jij. Zo gauw die observeerder niet observeert maar "naar de gedachte toespringt" en zich ermee identificeert, dan hou jij op de observeerder te zijn en wordt jij je ego.

Het ego en de observeerder zijn dus twee verschillende dingen: het ego is een op het verstand gebaseerd gevoel van jezelf, voornamelijk geinteresseerd in het "overleven" in een wereld waar we allang overleven. Het houdt zich bezig met: is dit de juiste kleur eyeliner, is deze broek hip genoeg, enz.

De observeerder dat is je ware natuur en de observeerder hoort het verstand te gebruiken, niet andersom! De observeerder hoort helemaal niet de sprong naar de gedachte te maken en zich ermee te identificeren. De observeerder moet van een afstandje kijken naar de gedachten en zich er niet mee te identificeren. Het verstand is immers een instrument.... een instrument dat gebruikt moet worden door JOU en niet andersom.

Het verstand heeft het ego voortgebracht en het is dit ego dat de macht heeft overgenomen VAN JOU! Zie het als een computervirus dat de macht heeft overgenomen van de computer. Maar hoe komen wij af van dit virus? Dat moeten we doen door te beseffen dat wij onze gedachten niet zijn. Hou op met de identificatie met je verstand! Ook al produceert het gedachten die beginnen met "ik"....

Wanneer er in jouw hoofd een gedachte voorbijkomt waarin het woordje "ik" zit, dan gaat het niet over jou, maar die "ik" is dus het ego, het op het verstand gebaseerde gevoel van jezelf. Dit is heel moeilijk te bevatten allemaal, maar vraag wanneer iemand zegt:

"Ik word zo moe van mezelf", "Ik kan niet meer leven met mezelf".....

Wie zijn dan die ik en die zelf??? Wie is die ik die met zichzelf moet leven?? Zijn bovenstaande zinnen mischien gedachten waarbij onze ware natuur even naar boven komt? Je echte ik, de observeerder, die samen moet zien te leven met de eeuwige kwelgeest, het ego?

We zullen de identificatie moeten doorbreken om jezelf echt te vinden. Ik snap dat ik hier in deze post niet goed duidelijk kan maken hoe het nou precies in elkaar zit... Maar misschien dat je iets herkent of dat je het wel interessant vindt. Goede boeken om te lezen zijn "De kracht van het nu" van Eckhart Tolle of "Radical Honesty" van Brad Blanton. Het eerste boek is het meest diepe maar wanneer je het gewoon niet ziet, kan het snel totaal oninteressant worden. Dan kan het tweede boek erg goed zijn omdat het meer gebruikt maakt van een praktische aanpak. Ongetwijfeld zullen er veel meer boeken zijn, maar ik raad toch iedereen aan om De kracht van het nu op zn minst te proberen.

De kracht van het nu

Toen ik dat boek voor het eerst las, wist ik dat ik dat ene had gevonden waarna ik mn hele leven zocht. Ik heb ook altijd veel gepiekerd en werd hier depressief van enz. Toch wist ik dat ik iets verkeerds deed en dat er toch een manier moest zijn om iets te doen aan dat obsesieve denken? Het was verdomme mn eigen hoofd!! Ik heb mn hele lichaam onder controle, maar het belangrijkste, het verstand had ik niet onder controle. Dat vond ik op zn minst erg vreemd. Maar goed, ik had geen kader waarbinnen ik moest zoeken naar een oplossing voor dit probleem. Daarom deed ik het maar af als een hersenspinsel.

Tot dus die ene dag kwam jaren later, toen ik de Kracht vh nu op de deurmat kreeg. Na het lezen van een aantal bladzijden wist ik dus dat het de identificatie met het verstand was, de sprong van de observeerder naar de gedachte, dat mij al die jaren in de weg had gestaan. Op dat moment zag ik dus de ware natuur van mijn ego: het is nep en bestaat alleen bij de gratie van JOUW identificatie met dat ego.

Op dat moment doorbrak ik de identificatie met mijn ego en was ik VRIJ!!! Vrij van die eeuwige kwelgeest die mn leven af en toe een hel maakte. Op dat moment kreeg ik vijf golven van geluk door me heen, beginnend bij mn tenen, eindigend in mn hoofd. De ene golf was nog intenser dan de andere... Ik begon weer te denken toen ik bang werd dat ik zou klaarkomen ( ) aangezien ik nog nooit in mn leven een mentaal orgasme had gehad.

Maar dat was het dus, een mentaal orgasme, vijf achter elkaar, de 1 nog intenser dan de andere, alsof mn hele lichaam vierde dat het verlost was van die "duivel", het ego. Dat kleinzerige beperkende gedrocht dat zich ahw "genesteld" had in mn hersenen.

Ik ben nu degene die meestal de macht heeft, niet mn ego, hoewel mn ego nog steeds macht over me heeft. Ik identificeer me nog vaak genoeg met mn gedachten. Old habits die hard. Maar down raken of lang piekeren over dingen? No way. Die macht heeft mn ego niet meer over me. Zo gauw ik me kut voel weet ik namelijk waar dat kutte gevoel vandaan komt: De identificatie met mn ego. Het is het ego dat problemen uit het niets creeert, onder het motto van "overleven" waar dat allang niet meer nodig is.

Flow

Ik kan tegenwoordig mn gedachten gewoon stopzetten. In het begin kun je dat 2 seconden, dan 5, dan 10 enz. Wanneer je dat doet ben je opeens gelukkig en je ziet de wereld veel voller en alles is 1 hoe vaag en zweverig dat ook mag klinken. Om even aan te geven dat dat niet zo zweverig is als het lijkt: in de sport kennen ze het begrip "flow". Dat is een staat van zijn waarbij het verstand naar de achtergrond verdwijnt en iets anders de controle overneemt. Op zo'n moment is de sporter 1 met zijn omgeving en DAAROM voelt de sporter alles perfect aan en kan het komen tot uitzonderlijke sportprestaties waar wij ons over verbazen.

Dit soort momenten van flow lijken een uitzondering te zijn, maar door bewustwording en zelfreflectie kunnen wij als mensen naar zo'n staat van zijn toe. Deze staat van flow zal de norm moeten worden in onze maatschappij ipv de staat van zijn waarbij wij ons identificeren met ons verstand. Het verstand deelt de wereld onder in dingen, het fragmenteert en snijdt ons af van de rest van de wereld. Daarom is de wereld zoals ie is vandaag de dag. Wij zullen nooit echte beschaving kennen zolang wij ons identificeren met ons verstand. Wij moeten naar een andere staat van zijn, die van voorbij het verstand, die toestand van flow, waarbij de observeerder de macht overneemt van het verstand. Deze toestand alleen zal ons werkelijk het leven laten ervaren in al zijn volheid. Dan pas zullen wij weten wat echte liefde is en wat echt geluk is.

Succes

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Deel 3 alweer dus. Inmiddels zijn er al heel wat levens positief beinvloed door de Kracht vh Nu, de wereldwijde bestseller geschreven door Eckhart Tolle. Dit zie ik in mijn persoonlijke leven gebeuren en ook hier op het forum zijn er mensen die er baat bij hebben

Hier nog even een link naar een geweldig youtube filmpje (met dank aan DaneV). In dit flimpje wordt een beeld geschetst van een ervaring die parallellen vertoont met de stof die wordt behandeld in De Kracht vh Nu. Dit wordt allemaal heel helder uitgelegd door een wetenschapper dus misschien dat dat de "zweverigheid" van dit topic wat wegneemt voor sommige mensen



Hier ook nog een link naar een lezing van Eckhart Tolle - The flowering of Human Consciousness:
The flowering of Human Consciouness

Links naar vorige delen:
Teveel nadenken - waarom?
Teveel nadenken, waarom? Kracht van het NU topic #2

Disclaimer:
Dit topic was in eerste instantie bedoeld om een idee te delen met anderen, dus niet om mensen meteen te overtuigen van een bepaalde denkwijze. Psychologie is een interessant en waardevol iets en mocht je de ideeen in deze reeks interessant vinden ga dan vooral zelf op onderzoek uit!

[ Bericht 2% gewijzigd door Probably_on_pcp op 18-06-2009 11:51:47 ]
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_70118655
Even de laatste post uit het laatste topic:
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:43 schreef logicc123 het volgende:


Maar hoe kan je iets doen terwijl je in het NU bent?. Voor alles wat je doet heb je toch je verstand nodig?
Nee je hebt bewustzijn nodig om dingen te kunnen doen. Het verstand is een onderdeel vh bewustzijn. Het verstand is heel nuttig want daardoor kunnen we in veel meer detail problemen oplossen. Je gedachten en je verstand zijn echt niet nutteloos, integendeel. Het heeft de mens gebracht waar ze vandaag de dag is.

Ik kan zo weer een heel verhaal gaan vertellen, maar dit is allemaal al uitgelegd in dit topic en ook vooral het vorige topic. Het is heel veel om te lezen, maar het is dan ook geen makkelijke materie. Ik kan je dus niet zomaar duidelijk maken hoe ik dat ervaar, dat doen zonder denken.
quote:
Ben je zelf trouwens in staat om je verstand uit te schakelen en in het NU te komen?
Ja hoor geen probleem. In het begin kon ik het een paar seconden, nu veel langer. Ik heb ooit een ervaring gehad waarbij de identificatie met mijn verstand werd doorbroken. Dat was het meest gelukzalige moment van heel mijn leven Vijf golven van intens geluk bewogen zich door mijn lichaam, de een nog heviger dan de andere. Ik snap heel goed dat wanneer mensen deze ervaring niet hebben gehad, deze materie heel lastig te begrijpen is.

Het enige wat ik persoonlijk probeer te bereiken is mensen te interesseren voor deze denkwijze. Sowieso, mensen overtuigen om hierin te geloven dat werkt niet. Het gaat namelijk om de ervaring en dat moet men zelf doen. Dat maakt deze leer juist vrij onschuldig in tegenstelling tot dogmatische godsdiensten, scientology, culten enz.

In principe is het ook gewoon psychologie. En de psychologie staat nog in zijn kinderschoenen. Het is nog niet zo'n ontwikkeld gebied als de natuurkunde, scheikunde, biologie enz. Er is dus nog veel te ontdekken.

De moderne mens is nog een jonge soort op deze aarde en de menselijke beschaving staat nog maar aan het begin van zijn reis. Als soort zijn we nog vrij onvolwassen en nog niet voluit ontwikkeld. Het beter begrijpen van onze eigen psychologie is een eerste stap naar een meer volwassen wereld en dientengevolge een betere, gezondere en meer veilige wereld.

Dit zie je ook in de ontwikkeling van 1 enkel mens. Hoe ouder een mens wordt hoe beter hij of zij zichzelf leert kennen. Dit levert een meer evenwichtigere persoonlijkheid op.

Uiteindelijk denk ik zelf dat onze soort alleen in staat zal zijn te overleven wanneer we dit andere perspectief van onze psychologie gaan gebruiken. We moeten toe naar een verlichte (een niet met het verstand en het ego identificerende) wereld toe, om alle (?) conflicten achter ons te laten.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_70118672
Ik zal trouwens morgen even reageren op alle andere posts uit het vorige topic
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  donderdag 18 juni 2009 @ 01:41:13 #4
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_70118967
Erg interessant, en denk dat ik wel wat aan de op heb. Maar nu net iets te veel wijn op en net iets te veel depri aan het denken om het nog binnen te laten komen.
Dus voor nu doe ik even een TVP!
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_70118977
Mooi topic

Het zal vast aan bod gekomen zijn, maar The Power Of Now, staat in twee delen in mijn kast. Erg goed boekje voor deze leefwijze
pi_70119792
Tvp
You're never fully dressed until you wear a smile
pi_70121162
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 01:08 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Even de laatste post uit het laatste topic:
[..]

Nee je hebt bewustzijn nodig om dingen te kunnen doen. Het verstand is een onderdeel vh bewustzijn. Het verstand is heel nuttig want daardoor kunnen we in veel meer detail problemen oplossen. Je gedachten en je verstand zijn echt niet nutteloos, integendeel. Het heeft de mens gebracht waar ze vandaag de dag is.

Ik kan zo weer een heel verhaal gaan vertellen, maar dit is allemaal al uitgelegd in dit topic en ook vooral het vorige topic. Het is heel veel om te lezen, maar het is dan ook geen makkelijke materie. Ik kan je dus niet zomaar duidelijk maken hoe ik dat ervaar, dat doen zonder denken.
[..]

Ja hoor geen probleem. In het begin kon ik het een paar seconden, nu veel langer. Ik heb ooit een ervaring gehad waarbij de identificatie met mijn verstand werd doorbroken. Dat was het meest gelukzalige moment van heel mijn leven Vijf golven van intens geluk bewogen zich door mijn lichaam, de een nog heviger dan de andere. Ik snap heel goed dat wanneer mensen deze ervaring niet hebben gehad, deze materie heel lastig te begrijpen is.

Het enige wat ik persoonlijk probeer te bereiken is mensen te interesseren voor deze denkwijze. Sowieso, mensen overtuigen om hierin te geloven dat werkt niet. Het gaat namelijk om de ervaring en dat moet men zelf doen. Dat maakt deze leer juist vrij onschuldig in tegenstelling tot dogmatische godsdiensten, scientology, culten enz.

In principe is het ook gewoon psychologie. En de psychologie staat nog in zijn kinderschoenen. Het is nog niet zo'n ontwikkeld gebied als de natuurkunde, scheikunde, biologie enz. Er is dus nog veel te ontdekken.

De moderne mens is nog een jonge soort op deze aarde en de menselijke beschaving staat nog maar aan het begin van zijn reis. Als soort zijn we nog vrij onvolwassen en nog niet voluit ontwikkeld. Het beter begrijpen van onze eigen psychologie is een eerste stap naar een meer volwassen wereld en dientengevolge een betere, gezondere en meer veilige wereld.

Dit zie je ook in de ontwikkeling van 1 enkel mens. Hoe ouder een mens wordt hoe beter hij of zij zichzelf leert kennen. Dit levert een meer evenwichtigere persoonlijkheid op.

Uiteindelijk denk ik zelf dat onze soort alleen in staat zal zijn te overleven wanneer we dit andere perspectief van onze psychologie gaan gebruiken. We moeten toe naar een verlichte (een niet met het verstand en het ego identificerende) wereld toe, om alle (?) conflicten achter ons te laten.
Als je het bewust zijn nodig hebt om dingen te kunnen doen. Wat is dan het geen wat jouw vertelt hoe de afwas gedaan moet worden, hoe krijg je de borden in het juiste keuken kastje nadat je ze afgedroogd hebt, wat zegt waar de glazen moeten staan?. Dat moet jouw verstand je toch vertellen?

Ik vraag deze dingen puur uit interesse hoor, ik zou het graag kunnen ervaren allemaal.
pi_70124550
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 09:18 schreef logicc123 het volgende:

[..]

Als je het bewust zijn nodig hebt om dingen te kunnen doen. Wat is dan het geen wat jouw vertelt hoe de afwas gedaan moet worden, hoe krijg je de borden in het juiste keuken kastje nadat je ze afgedroogd hebt, wat zegt waar de glazen moeten staan?. Dat moet jouw verstand je toch vertellen?
Als jij iets voor het eerst doet, als je een handeling nog moet leren dan gaat dat leren veel sneller wanneer jij jouw verstand daarbij gebruikt. Wanneer je je een handeling al eigen hebt gemaakt dan kun je die handeling eigenlijk grotendeels op instinct doen, net zoals dieren dat doen.

Ik denk dat dat ook het verschil is tussen mens en dier. Dieren worden voornamelijk gestuurd door de informatie in hun genen, maar mensen kunnen door het verstand dit proces omzeilen. Wij hoeven niet meer miljoenen jaren te wachten totdat de evolutie ons weer andere vaardigheden meegeeft. Wij kunnen een proactieve houding aannemen door ons verstand.

Maar bij veel dingen hebben wij dit echt niet nodig. Veel dingen doen wij al automatisch of instinctmatig. Tijdens het afwassen denken wij ook voor het overgrote deel van de tijd aan niet gerelateerde dingen, onze gedachten dwalen af.

In dit topic gaat het er ook niet over dat je altijd in het Nu moet zijn en niet moet denken, maar het gaat erom dat je je gedachten onder controle krijgt. Dat jij je verstand weer gaat gebruiken ipv andersom. Wanneer de observeerder de macht weer overneemt van het verstand kan de observeerder het verstand weer gaan gebruiken. De observeerder (je pure bewustzijn) kan namelijk heel goed herkennen wanneer een handeling of probleem het verstand vereist.

Net zoals de timmerman heel goed kan beslissen wanneer hij wel of niet zijn hamer kan gebruiken. De timmerman kan natuurlijk 24 uur per dag gaan lopen timmeren, dan weet hij zeker dat hij de hamer op de juiste ogenblikken gebruikt, maar tegelijkertijd is het dan ook zo dat hij de hamer gebruikt op tijdstippen dat hij de hamer helemaal niet nodig heeft.

Het verstand is een instrument dat gebruikt moet worden bij bepaalde problemen of handelingen, maar het is echt niet nodig om dit instrument continu te gebruiken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Probably_on_pcp op 18-06-2009 11:27:11 ]
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  donderdag 18 juni 2009 @ 16:55:23 #9
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_70137524
Zo!!
Topic 3 is alweer geopend!
Ik volg t nog steeds met veel interesse.
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_70137957
Geheel tegen mijn principes in een een TVP
-
pi_70140480
Heb je dit alles bedacht onder invloed van PCP?
wake up in the morning and i'm married to a dinosaur, her vagina sore
  donderdag 18 juni 2009 @ 19:25:08 #12
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_70142327
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 14:04 schreef logicc123 het volgende:

[..]

Maar dit kan ik niet helemaal bevatten, hoe kan je dat nou toepassen in je dagelijks leven.
Je staat op s'ochtends, je moet toch nadenken dat je straks douchen, aankleden moet. Daarna dat je moet eten en je rekening ermee moet houden dat je bijvoorbeeld half 9 op je werk moet zijn.

Je moet toch altijd wel nadenken over de toekomst in het dagelijkse leven. Dat je tijdens mediteren in het NU kan komen snap ik maar ik snap niet hoe dit in het dagelijks leven te doen.

En ook al zou je wel over de volgende 5 minuten mogen nadenken, wat is dan het verschil tussen aan de volgende 5 minuten denken of nadenken over volgend jaar?.
Ook even mijn mening: het is inderdaad lastig te vatten en ik begreep het eerst ook niet helemaal en was ook zeer kritisch, net zoals jij Maar er zit wel degelijk een hele grote kern van waarheid in de theorie van De kracht van het NU en nee, voor mij werkt ook niet alles uit dat boek. Je moet het dan ook niet te letterlijk nemen. Je zegt dat je tijdens het opstaan al denk aan het douchen, al aan het aankleden, het eten. Je verstand weet dat je die dingen nog moet, maar heeft het zin om daar steeds mee bezig te zijn? Je bent dus tijdens het opstaan bezig in je hoofd met het douchen, tijdens het douchen met het eten, tijdens het eten met het naar het werk gaan? Daar zit dan een "probleem", alleen heb je zoiets niet gauw in de gaten. Ik had het ineens door toen ik richting een deur liep met ruiten erin, ineens besefte ik me dat ik in gedachten die deur al door was en toen realiseerde ik me ook dat dat volslagen belachelijk was, je weet immers niet wat er zich achter die deur gaat afspelen (ook al kun je zien wat er achter die deur zit) en als er iets gebeurt voordat je die deur doorgaat, kun je niet eens meer adequaat reageren omdat je het moment in gedachten al voorbij bent. Ook tijdens het reizen naar het werk heb ik gemerkt dat het werkt: ik zat eerst in de auto continu op de klok te kijken en te denken "dat ga ik niet halen" en dan ben je al excuses en smoesjes aan het verzinnen waarom je te laat bent, terwijl het nog niet eens zeker is of je te laat bent. Je moet gewoon op dat moment je best doen om er naartoe te gaan, meer kun je niet. Je kunt niet ineens eerder vertrekken (ja, misschien morgen, maar alleen morgen op het moment zelf, het Nu van morgen dus) en je kunt ook hoe en hoe laat je aankomt niet veranderen nu. Waarom zou je dan wel die gedachten in je hoofd halen?

Ik moet zeggen dat nu ik het wat meer door heb (in combinatie met andere technieken) ik veel positiever in het leven sta en vooral aan mijn nek/schouders merk ik het. Ik had namelijk al heel lang last van RSI-verschijnselen waarvoor ik ook een half jaar fysiotherapie heb gehad (zonder resultaat overigens) en ik moet echt zeggen dat ik er de laatste tijd veel minder last van heb dan eerst, ben er dan ook wel overtuigd dat die klachten een psychische achtergrond hebben. Zoals Tolle ook zegt: acceptatie is de key voor dit alles. Ook accepteren dat het fout zit bijvoorbeeld, dat is stap 1 om er weer uit te komen. Je moet niet continu gaan bedenken hoe je het graag gehad had (op momenten kan dat wel eens fijn zijn, maar zorg niet dat dat je gedachten gaat beheersen)

Maar ik was ook heel erg kritisch hoor (en nog steeds op sommige dingen) Ik heb het boek trouwens utgeleend aan een vriendin van me die er erg in geïnteresseerd was, ben eens benieuwd wat zij ervan gaat vinden.
Don't let my username fool you...
pi_70142771
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 19:25 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Ook even mijn mening: het is inderdaad lastig te vatten en ik begreep het eerst ook niet helemaal en was ook zeer kritisch, net zoals jij Maar er zit wel degelijk een hele grote kern van waarheid in de theorie van De kracht van het NU en nee, voor mij werkt ook niet alles uit dat boek. Je moet het dan ook niet te letterlijk nemen. Je zegt dat je tijdens het opstaan al denk aan het douchen, al aan het aankleden, het eten. Je verstand weet dat je die dingen nog moet, maar heeft het zin om daar steeds mee bezig te zijn? Je bent dus tijdens het opstaan bezig in je hoofd met het douchen, tijdens het douchen met het eten, tijdens het eten met het naar het werk gaan? Daar zit dan een "probleem", alleen heb je zoiets niet gauw in de gaten. Ik had het ineens door toen ik richting een deur liep met ruiten erin, ineens besefte ik me dat ik in gedachten die deur al door was en toen realiseerde ik me ook dat dat volslagen belachelijk was, je weet immers niet wat er zich achter die deur gaat afspelen (ook al kun je zien wat er achter die deur zit) en als er iets gebeurt voordat je die deur doorgaat, kun je niet eens meer adequaat reageren omdat je het moment in gedachten al voorbij bent. Ook tijdens het reizen naar het werk heb ik gemerkt dat het werkt: ik zat eerst in de auto continu op de klok te kijken en te denken "dat ga ik niet halen" en dan ben je al excuses en smoesjes aan het verzinnen waarom je te laat bent, terwijl het nog niet eens zeker is of je te laat bent. Je moet gewoon op dat moment je best doen om er naartoe te gaan, meer kun je niet. Je kunt niet ineens eerder vertrekken (ja, misschien morgen, maar alleen morgen op het moment zelf, het Nu van morgen dus) en je kunt ook hoe en hoe laat je aankomt niet veranderen nu. Waarom zou je dan wel die gedachten in je hoofd halen?

Ik moet zeggen dat nu ik het wat meer door heb (in combinatie met andere technieken) ik veel positiever in het leven sta en vooral aan mijn nek/schouders merk ik het. Ik had namelijk al heel lang last van RSI-verschijnselen waarvoor ik ook een half jaar fysiotherapie heb gehad (zonder resultaat overigens) en ik moet echt zeggen dat ik er de laatste tijd veel minder last van heb dan eerst, ben er dan ook wel overtuigd dat die klachten een psychische achtergrond hebben. Zoals Tolle ook zegt: acceptatie is de key voor dit alles. Ook accepteren dat het fout zit bijvoorbeeld, dat is stap 1 om er weer uit te komen. Je moet niet continu gaan bedenken hoe je het graag gehad had (op momenten kan dat wel eens fijn zijn, maar zorg niet dat dat je gedachten gaat beheersen)

Maar ik was ook heel erg kritisch hoor (en nog steeds op sommige dingen) Ik heb het boek trouwens utgeleend aan een vriendin van me die er erg in geïnteresseerd was, ben eens benieuwd wat zij ervan gaat vinden.
Oke, maar die dingen die jij op noemt zijn gewoon logisch.
Die begrijp ik ook, ik snap dat het beter is om tijdens het douchen je te focussen op het douchen in plaats van in je gedachten al je boterham te smeren.

Maar dit is gewoon iets simpels, daar hoef je geen boek voor vol te schrijven.
Voor mij komt het boek over alsof er iets magisch is wat nog vrijwel niemand heeft ervaren.

Het begin van het boek vond ik interessant maar het laatste gedeelte begon me gewoon te irriteren, toen dacht ik echt wat is dit een tijdverspilling.


Tolle zegt ook dat al het geluk uit bewust zijn komt , niet uit nastreven van doelen etc.
Maar wat doen wij op aarde dan.

Hij zegt min of meer dat de wereld beter zou zijn als iedereen bewust is, maar waarom zou je nog iets uitvoeren als echt geluk,vrede(al het goeie) uit bewust zijn komt.
En als het materiële gewin puur uit het verlangen van het ego komt.
  donderdag 18 juni 2009 @ 20:26:14 #14
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_70144272
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 19:40 schreef logicc123 het volgende:

[..]

Oke, maar die dingen die jij op noemt zijn gewoon logisch.
Die begrijp ik ook, ik snap dat het beter is om tijdens het douchen je te focussen op het douchen in plaats van in je gedachten al je boterham te smeren.

Maar dit is gewoon iets simpels, daar hoef je geen boek voor vol te schrijven.
Voor mij komt het boek over alsof er iets magisch is wat nog vrijwel niemand heeft ervaren.

Het begin van het boek vond ik interessant maar het laatste gedeelte begon me gewoon te irriteren, toen dacht ik echt wat is dit een tijdverspilling.


Tolle zegt ook dat al het geluk uit bewust zijn komt , niet uit nastreven van doelen etc.
Maar wat doen wij op aarde dan.

Hij zegt min of meer dat de wereld beter zou zijn als iedereen bewust is, maar waarom zou je nog iets uitvoeren als echt geluk,vrede(al het goeie) uit bewust zijn komt.
En als het materiële gewin puur uit het verlangen van het ego komt.
Er zijn zat mensen die wel onder de douche die boterham aan het smeren zijn (figuurlijk dan, letterlijk lijkt het me een smeerboel worden ), ik had dat ook wel namelijk. Of dat ik tijdens een concert bezig was met hoe ik weer het snelste van de parkeerplaats af kon komen in plaats van te genieten van het concert. die dingen zijn soms te logisch voor woorden, maar je moet je er eerst bewust van worden voordat je ze kunt veranderen.

Dei irritatie bij het laatste gedeelte herken ik ook overigens, dat had ik precies hetzelfde. Maar je moet er dan ook uithalen wat jij kunt gebruiken. Ik heb ook niet zo'n "geestelijk orgasme" gehad zoals hij of P_on_pcp dat beschrijft, maar ik gebruik gewoon datgene wat voor mij werkt. En ook niet alleen maar uit dit boek, ook uit andere. Probeer niet teveel letterlijk vast te houden aan wat in dat boek staat, dat deed ik in het begin ook en werkte voor mij ook niet Het is een stof die gewoon even moet bezinken heb ik de indruk, maar dat kan voor iedereen weer anders zijn.
Don't let my username fool you...
pi_70206218
Ik herken de gedachtengang wel, ook het te veel denken
Het boek ken ik al wel, alleen heb ik het gelezen in een periode dat ik nog blowde.
Nu inmiddels gestopt, wel heftig maar heb ook meteen het idee dat dit mijn comfortzone was (uit de post van probably on pcp).

Voorlopig even een tvp om de reeks in de gaten te houden, zelf zoek ik al wel langer de rust (minder/geen gedachten). Zal nu wel even anders gaan, omdat ik niet meer het makkelijke (blow)uitstapje heb..
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_70223431
dat boek is geniaal.. ik ben net gaan lezen.. het heeft me nu al veranderd.. dit is precies wat ik nodig had.. pff.. ik schrik er gewooon van.. Dat zon boek me zo kan veranderen...Het geeft echt overal een antwoord op.
  zondag 21 juni 2009 @ 18:18:56 #17
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_70227453
Goedenavond NU-ers. Ik heb denk ik over een paar dagen wel weer een verhaaltje
:')
pi_70228886
tvp
pi_70231630
Ik herken dit ook. Wel wil ik mezelf dus aanleren om dus meer ontspannende dingen te gaan doen die het denken stoppen, zoals douchen, voetenbadje, maskertje en gewoon lekker film kijken.

Voor mezelf dus bewust kiezen van nu stop ik met denken en zorg voor mijn ontspanning omdat ik anders gillend gek word.
Het is vooral met stress-periodes om gek van te worden want dan maken mijn hersens echt overuren.
Denken is wel goed maar je kan het ook overdrijven.

Ik denk dat trouwens lezen van hele filosofische boeken etc. niet helpt want dat zijn ook dingen waar je bij moet nadenken soms is het ook eens lekker gewoon dingen te doen en verstand op nul ook al moet ik mezelf er soms echt toe dwingen.
  zondag 21 juni 2009 @ 22:06:28 #20
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_70235374
quote:
Op zondag 21 juni 2009 18:18 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Goedenavond NU-ers. Ik heb denk ik over een paar dagen wel weer een verhaaltje
Oeh, een echte cliffhanger in dit topic
Don't let my username fool you...
  maandag 22 juni 2009 @ 01:04:44 #21
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_70241395
quote:
Op zondag 21 juni 2009 15:47 schreef KraZj het volgende:
dat boek is geniaal.. ik ben net gaan lezen.. het heeft me nu al veranderd.. dit is precies wat ik nodig had.. pff.. ik schrik er gewooon van.. Dat zon boek me zo kan veranderen...Het geeft echt overal een antwoord op.
Mooi dat het voor je werkt
Hoever ben je? Welke dingen zie je al als bruikbaar?
:')
pi_70273618
quote:
Op maandag 22 juni 2009 22:18 schreef frenkck het volgende:
tvp
Have fun...
  dinsdag 23 juni 2009 @ 23:11:22 #24
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_70307969
Nummer 3 alweer morgen ff bijlezen

TVP
pi_70308800
quote:
Op maandag 22 juni 2009 22:18 schreef frenkck het volgende:
tvp
pi_70310929
t
v
p
pi_70447813
Dr is nog even een boek dat ik onder de aandacht wil brengen.

Het is "Ontwaken in de droom" van Leo Hartong.


Dit boek heb ik altijd met veel plezier gelezen omdat het zo ontzettend helder is geschreven. Ook op het internet krijgt het erg goede commentaren. Het boek gaat over non-dualiteit, iets wat je ervaart wanneer je in het Nu bent. Dualiteit ontstaat nl. vanuit het ego omdat het de wereld onderverdeelt in ik en de rest, ik en andere zaken.

In het Nu is er geen ego en ben je even 1 met alles omdat er dus even geen ik en de rest is. In dit boek wordt dat heel helder uitgelegd. Even een linkje naar bol.com met positieve reviews:
http://www.bol.com/nl/p/b(...)001837254/index.html

Ook op Amazon wordt het boek goed ontvangen. Alleen nog maar 5-star reviews:
http://www.amazon.co.uk/product-reviews/0954779215/ref=dp_top_cm_cr_acr_txt?ie=UTF8&showViewpoints=1

Nog wat positieve geluiden:
http://www.gnostiek.nl/db/forum/lees.php?tid=4&id=1214
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  dinsdag 30 juni 2009 @ 12:48:44 #28
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_70511382
TVP.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_70515674
tvp
pi_70516305
TVP, mooi topic, vanavond of morgen weer ff inkijken!
pi_70518406
Dit klinkt als iets waar ik ook last van heb. Dit moet ik later even doorlezen.
"Everything we are, we are when we're alone."
pi_70535252
30 posts waarvan 10 tvp's

Ik bedenk me net dat er nog wat posts zijn in topic 2 waar ik op wil reageren. Hopelijk heb ik morgen wat tijd daarvoor.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  woensdag 1 juli 2009 @ 09:40:41 #33
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_70537929
Ok, dit klinkt heel interessant en in some sense ook logisch, maar...

Hoe ga je dan om met de negatieve in deze wereld? Like, je geniet van het mooie, je hebt plezier, maar stel je voor dat je je vriendin kwijt raakt? Hoe ga je daar dan mee om.. probeer je te blijven observeren en ga je niet in op het "gekrenkte ego"? Zo ja, verwerk je dan wel wat je meemaakt of verdring je het gewoon?
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_70538027
Verdringen lijkt me sowieso niet de juiste weg. Vroeg of laat komt 't toch wel naar boven en zit je jaren later met dat 'gekrenkte ego'.
De key is om niet door te draven.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  woensdag 1 juli 2009 @ 10:28:49 #35
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_70539233
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 09:44 schreef Natalie het volgende:
Verdringen lijkt me sowieso niet de juiste weg. Vroeg of laat komt 't toch wel naar boven en zit je jaren later met dat 'gekrenkte ego'.
De key is om niet door te draven.
Juh, maar ik vraag me af hoe dat correspondeert met die theorie...
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  woensdag 1 juli 2009 @ 10:44:57 #36
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_70539685
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 09:40 schreef maniack28 het volgende:
Ok, dit klinkt heel interessant en in some sense ook logisch, maar...

Hoe ga je dan om met de negatieve in deze wereld? Like, je geniet van het mooie, je hebt plezier, maar stel je voor dat je je vriendin kwijt raakt? Hoe ga je daar dan mee om.. probeer je te blijven observeren en ga je niet in op het "gekrenkte ego"? Zo ja, verwerk je dan wel wat je meemaakt of verdring je het gewoon?
Verdringen is nooit goed, acceptatie is de key in deze. Je moet de huidige situatie accepteren, ook al is die niet leuk. Dus niet blijven hangen in "oh was ik nog maar met haar samen", want dan leef je in het verleden met je gedachten. Vanuit die acceptatie kun je verder gaan bouwen naar iets nieuws bijvoorbeeld, of naar een verbetering. Ik was het nooit met hem eens toen hij zei "tijd speelt geen factor hierbij", maar ben er inmiddels wel achter dat daar een kern van waarheid in zit.
Don't let my username fool you...
  woensdag 1 juli 2009 @ 10:50:39 #37
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_70539842
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 10:44 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Verdringen is nooit goed, acceptatie is de key in deze. Je moet de huidige situatie accepteren, ook al is die niet leuk. Dus niet blijven hangen in "oh was ik nog maar met haar samen", want dan leef je in het verleden met je gedachten. Vanuit die acceptatie kun je verder gaan bouwen naar iets nieuws bijvoorbeeld, of naar een verbetering. Ik was het nooit met hem eens toen hij zei "tijd speelt geen factor hierbij", maar ben er inmiddels wel achter dat daar een kern van waarheid in zit.
Ok, de key ligt dus in het accepteren... maar wat als je relatie ten einde is om een reden die je niet kan accepteren, dwz: je vindt elkaar echt echt echt ontzettend leuk, maar het kan vanwege de een of andere reden niet werken. Hoe accepteer je dit soort oneerlijke dingen?

Ik bedoel, als iemand je niet meer leuk vindt of iemand gaat vreemd dan kan ik dat ook accepteren, het doet wel pijn, maar ik kan daar mee leven. Het idee dat dingen soms zo onlogisch en oneerlijk zijn, daar kan ik niet mee leven. Maar misschien is dat mijn rationele gedachte over dingen die soms loodrecht op gevoelskwesties staan.

En tijd speelt geen factor.. je kan niet van het een op het andere moement dingen verwerkt hebben toch? Of is dat wel mogelijk?

(ik ben echt benieuwd en als het boek niet te duur is ga ik het zeker kopen)
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  woensdag 1 juli 2009 @ 11:11:58 #38
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_70540502
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 10:50 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Ok, de key ligt dus in het accepteren... maar wat als je relatie ten einde is om een reden die je niet kan accepteren, dwz: je vindt elkaar echt echt echt ontzettend leuk, maar het kan vanwege de een of andere reden niet werken. Hoe accepteer je dit soort oneerlijke dingen?

Ik bedoel, als iemand je niet meer leuk vindt of iemand gaat vreemd dan kan ik dat ook accepteren, het doet wel pijn, maar ik kan daar mee leven. Het idee dat dingen soms zo onlogisch en oneerlijk zijn, daar kan ik niet mee leven. Maar misschien is dat mijn rationele gedachte over dingen die soms loodrecht op gevoelskwesties staan.
Dit zul je dan toch ook echt moeten accepteren. Er is altijd een reden voor zo'n breuk. Als je zegt dat je dat niet kan accepteren, dan ben je waarschijnlijk niet eerlijk tegenover jezelf en wil je heel graag dingen ontkennen. Maar zoals iemand in het vorige topic een keer mooi zei: "soms moet je ook accepteren dat je iets niet kan accepteren"
quote:
En tijd speelt geen factor.. je kan niet van het een op het andere moement dingen verwerkt hebben toch? Of is dat wel mogelijk?
Het is ook niet zo dat je geen verdriet meer mag hebben bijvoorbeeld, dat soort dingen hoort er gewoon bij. Maar volgens de theorie kun je dus wél dingen van het ene op het andere moment geaccepteerd hebben. Want wanneer wil je het dan wel accepteren?? Waarom lukt het dan wel en nu nog niet? Over een maand is het ook weer het nu van die dag, maar is die dag dan zoveel anders dan de dag die je nu meemaakt?

Goh, en ik was toen een van de meest kritische personen in deze topicreeks over dit boek, nu leg ik het mensen uit
Don't let my username fool you...
  woensdag 1 juli 2009 @ 11:13:27 #39
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_70540542
quote:
Op zondag 21 juni 2009 18:18 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Goedenavond NU-ers. Ik heb denk ik over een paar dagen wel weer een verhaaltje
Wij wachten!
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 02:28 schreef Probably_on_pcp het volgende:
30 posts waarvan 10 tvp's
Tja, blijkbaar leeft het toch meer bij mensen dan ik in eerste instantie dacht. Dat geeft me weer aan dat ik toch niet zo raar blijk te zijn
Don't let my username fool you...
  woensdag 1 juli 2009 @ 11:25:30 #40
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_70540915
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 09:44 schreef Natalie het volgende:
Verdringen lijkt me sowieso niet de juiste weg. Vroeg of laat komt 't toch wel naar boven en zit je jaren later met dat 'gekrenkte ego'.
De key is om niet door te draven.
Dat is het, je hoeft je emoties niet te ontkennen, dat is zelfs onzin. Taak is om er niet in vast te blijven zitten, je hoeft niet alles gelijk te accepteren, maar je moet er ergens een streep onder zetten en kijken (of genieten) van wat er over is (en niet blijven kniezen over wat er verloren is gegaan).
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  woensdag 1 juli 2009 @ 11:48:32 #41
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_70541701
Hmm, binnenkort eens kijken of ik het boek aan kan schaffen.
Resistance is futile
  woensdag 1 juli 2009 @ 12:03:46 #42
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_70542226
Ik kwam/kom het boek maar niet door... misschien toch weer eens oppakken.

Ik ben ook een beetje van mening dat ik wel OK zit qua relativerings vermogen en positieve dingen uit (eventueel) negatieve situaties halen. Mijn recente situatie bijvoorbeeld. Vandaag is mijn eerste dag als officieel werkloze. Best balen dat door de crisis mijn contract niet is verlengd. Maar ik begrijp de baas zijn keuze wel en respecteer die ook. Ik heb ook keurig mijn maand uitgewerkt en een draaiboek gemaakt voor de collega's die nou mijn taak in hun schoenen krijgen geschoven. Dit alleen maar om het hun wat makkelijker te maken want hun hebben het eigenlijk veel te druk om een derde van een fulltime functie (als export logistiek manager) over te nemen. Plus dat ik de enige was die op de hoogte was van alle vereiste exportdocumenten etc. En dat is af en toe nog best lastig.

Nu zit ik dus ineens thuis. Gelukkig is het mooi weer. Ik ben allerlei achterstallige schoonmaak klusjes aan het doen, geniet van de zon met een lekker boek (nee, niet dát boek ) beetje gamen, lekker koken, kortom genieten van de dag en niet depri in een hoekje gaan zitten balen dat ik nog geen werk heb. Ondertussen ben ik ook elke dag even aan het kijken naar vacatures, en ben bezig met inschrijvingen etc. Ben dus ook actief bezig met het zoeken naar een nioeuwe baan.

Mijn houding op dit moment is dit: wie weet welke deuren er nu voor me opengaan. Dit hoeft niet persé iets slechts te zijn. Nieuwe dag, nieuwe kansen!

en met mijn werkervaring kom ik er echt wel, ondertussen even genieten nog. Het had tenslotte ook winter kunnen zijn
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  woensdag 1 juli 2009 @ 12:18:12 #43
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_70542625
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 11:11 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Dit zul je dan toch ook echt moeten accepteren. Er is altijd een reden voor zo'n breuk. Als je zegt dat je dat niet kan accepteren, dan ben je waarschijnlijk niet eerlijk tegenover jezelf en wil je heel graag dingen ontkennen. Maar zoals iemand in het vorige topic een keer mooi zei: "soms moet je ook accepteren dat je iets niet kan accepteren"
Ik vind het mooi omschreven en je hebt denk ik wel gelijk, het lukt alleen niet altijd
quote:
[..]

Het is ook niet zo dat je geen verdriet meer mag hebben bijvoorbeeld, dat soort dingen hoort er gewoon bij. Maar volgens de theorie kun je dus wél dingen van het ene op het andere moment geaccepteerd hebben. Want wanneer wil je het dan wel accepteren?? Waarom lukt het dan wel en nu nog niet? Over een maand is het ook weer het nu van die dag, maar is die dag dan zoveel anders dan de dag die je nu meemaakt?
Dus in feite kan je verdriet hebben en het accepteren tegelijk? Voor mij is een tijdje verdrietig zijn om iets een verwerkingsproces om iets te accepteren. Ik huil een beetje uit, praat erover, denk erover en door dit te doen kan ik het op den duur een plek geven, het verwerken. Maar als je iets meteen accepteert dan heb je toch ook geen reden meer om te huilen?
quote:
Goh, en ik was toen een van de meest kritische personen in deze topicreeks over dit boek, nu leg ik het mensen uit
Das toch mooi
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_70546934
Nog wat dingen die mij bezig houden.

Volgens van Tolle, is al het materiële in ons leven vergankelijk. En dat is ook wel zo natuurlijk.
Hij vertelt dat wij altijd vrede/geluk hebben in volledige bewustzijn.

Maar ik vroeg mij dan af, wat als je muziek luistert?
Ben je dan in het NU?, ik denk het niet. En hoe je muziek leuk of niet leuk vinden als je volledig bewust bent?
Kan je überhaupt iets materialistisch als leuk ervaren als je volledig bewust bent?
pi_70553365
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 14:30 schreef logicc123 het volgende:
Nog wat dingen die mij bezig houden.

Volgens van Tolle, is al het materiële in ons leven vergankelijk. En dat is ook wel zo natuurlijk.
Hij vertelt dat wij altijd vrede/geluk hebben in volledige bewustzijn.

Maar ik vroeg mij dan af, wat als je muziek luistert?
Ben je dan in het NU?, ik denk het niet. En hoe je muziek leuk of niet leuk vinden als je volledig bewust bent?
Kan je überhaupt iets materialistisch als leuk ervaren als je volledig bewust bent?
Ik denk opzich van wel. Maar ik denk ook dat je het net iets anders kunt bekijken. Namelijk dat je natuurlijk nog wel eens boos zult zijn of een goed gevoel hebben bij bepaalde muziek, maar dat je je niet meer zo laat meeslepen door het gevoel van het moment. Observeer voor de gein eens hoe snel die kunnen veranderen en kijk dan eens of jij die gevoelens bent.

Ik kan zelf (nog) weinig met termen als 'volledig bewust' zijn, want volgens mij is het net als met iets als 'verlichting': je snapt het pas op het moment dat je het ook daadwerkelijk ervaart. Tot die tijd is het een denkconcept, maar niet de echte ervaring.

Daarom denk ik dat je als je volledig bewust bent, je meer onthecht bent van de materiële wereld en je eigen gedachtenwereld. Je kunt het allemaal makkelijker relativeren, waardoor het niet meer allemaal aan je blijft vastkleven.. door los te laten ervaar je meer..
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  woensdag 1 juli 2009 @ 18:22:08 #46
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_70554747
Ik probeer de laatste tijd om zo ver mogelijk het 'nu' in te komen. Maar ik merk, hoe verder ik probeer te gaan, hoe meer weerstand mijn ego me geeft. Tot het op een bepaald punt niet echt verder kan. Als ik in bed lig of zit val ik als een blok in slaap, als ik buiten rondhang of een mooie plek bekijk wordt ik ook gewoon moe.



Ik probeer het maar te painten, misschien niet duidelijk.

In iedergeval, dat ik verder in het 'nu' ga betekend niet dat ik me dan depressief ga voelen, ik ben me bewust van dat deze gevoelens er zijn, maar op een bepaald punt, richting het uiterste zegmaar (zo heb ik me periodes gevoelt en dat wil ik nóóit meer) geef ik op. Niet door wilskracht maar doordat ik wordt afgeleid door gedachten of dat ik mijn concentratie niet kan behouden.

Maar dit is volledig mijn interpetatie
:')
  woensdag 1 juli 2009 @ 19:08:44 #47
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_70555997
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 17:32 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Ik denk opzich van wel. Maar ik denk ook dat je het net iets anders kunt bekijken. Namelijk dat je natuurlijk nog wel eens boos zult zijn of een goed gevoel hebben bij bepaalde muziek, maar dat je je niet meer zo laat meeslepen door het gevoel van het moment. Observeer voor de gein eens hoe snel die kunnen veranderen en kijk dan eens of jij die gevoelens bent.
Ik heb ook bij veel muziek emoties.
Laatst hoorde ik een nummer en zei ik tegen een vriendin dat dat me aan mijn ex deed denken en dat ik t daarom niet wilde horen.
Ze zei toen: Je kunt wel op elke situatie, elk liedje, elke geur etc het label [ex] plakken, maar dan hou je steeds minder over om 'gewoon'leuk te vinden zonder dat je daaraan denkt.
Dat heeft me wel aan t denken gezet en sinds dien als ik een andere associatie heb bij een liedje, koppel ik die slechte herinnering direct los en probeer ik in het NU te blijven en niet terug te denken aan .....

Zonde om me te laten beinvloeden door alle associaties die ik overal bij heb (en dat zijn er ontzettend veel)...

"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
  woensdag 1 juli 2009 @ 19:13:02 #48
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_70556116
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 11:11 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Dit zul je dan toch ook echt moeten accepteren. Er is altijd een reden voor zo'n breuk. Als je zegt dat je dat niet kan accepteren, dan ben je waarschijnlijk niet eerlijk tegenover jezelf en wil je heel graag dingen ontkennen. Maar zoals iemand in het vorige topic een keer mooi zei: "soms moet je ook accepteren dat je iets niet kan accepteren"
[..]

Het is ook niet zo dat je geen verdriet meer mag hebben bijvoorbeeld, dat soort dingen hoort er gewoon bij. Maar volgens de theorie kun je dus wél dingen van het ene op het andere moment geaccepteerd hebben. Want wanneer wil je het dan wel accepteren?? Waarom lukt het dan wel en nu nog niet? Over een maand is het ook weer het nu van die dag, maar is die dag dan zoveel anders dan de dag die je nu meemaakt?

Goh, en ik was toen een van de meest kritische personen in deze topicreeks over dit boek, nu leg ik het mensen uit
Het accepteren dat het over is, heeft volgens mij 2 kanten (in mijn situatie nu dan): Verstand en gevoel..

1 mijn verstand weet heel goed dat het over is en is er ook klaar mee. mijn ex was niet goed voor mij.
2 mijn emotie heeft er bij vlagen heel veel moeite mee, omdat dat gedeelte de aandacht, knuffels, kussen etc etc mist

Daardoor voel ik me in de steek gelaten en alleen. De neiging om dan weer contact te zoeken (luisteren naar mijn emoties) komt dan weer naar boven. Terwijl ik verstandelijk heel goed weet dat het niks wordt.
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_70558210
Wie hier kan er echt in het NU komen?
Ik heb zelf wel het idee dat ik momenten heb dat ik in het NU kan komen, maar dat schakelt dan enorm snel met me verstand.

Maar in het NU komen is tot nu toe voor mij geen magistrale gebeurtenis zoals Tolle hem omschrijft. Ik weet dat er een fokker is die dat wel mee gemaakt heeft.
Maar vraag me af wie komt hier nu echt in het NU?
Het boek is immers zo populair, maar geen resultaten?


Nog even iets anders, ik heb het idee dat extraverte mensen sowieso meer in het NU leven dan introverte mensen.
Volgens mij denken introverte mensen veel meer na, terwijl extraverte dat er veel sneller uitgooien.
pi_70559576
Kun je wel echt buiten het Nu leven? Is het niet meer zo dat we er ons te veel bij voorstellen (zoals je zelf al aangeeft) en dat we zijn gaan denken dat het iets heel speciaals moet zijn.. waarom anders al die boeken, theoriën etc?

Als ik er namelijk over ga nadenken, merk ik dat ik niet in het Nu ben, juist door dat zelfde nadenken.. en daar gaat het bericht in de openingspost volgens mij ook over: een vrije tijd te veroveren op wat je op dit moment allemaal denkt te weten.. je gedachten loslaten, niet meer en niet minder
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')