quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:08 schreef Tha_Duck het volgende:Technisch zou ik het overigens anders oplossen, ik zou het al in de DNS servers om laten routeren. Als je onderhoud wil doen dan wil je in principe alles uit kunnen zetten, incl. je switches. Als je heel simpel de A records omzet met een TTL van 5 minuten dan kan je als je klaar bent alles terugzetten en ben je met 5 minuten weer bereikbaar voor iedereen.
Oef, wat een gedoe... Hoe groot is de kans dat je bij regulier onderhoud daadwerkelijk je switches langdurig gaat uitzetten? Nihil lijkt me.
DNS-wijzigingen in 5 minuten? Vergeet het maar, er zijn te veel dns-servers die de caches veel langer dan de ingestelde TTL's actief houden, dus dat is in de praktijk geen robuuste oplossing. Wat veel makkelijker is, is een aparte doos domweg tijdelijk het ip van fok.nl over te laten nemen met daarachter een webserver die gewoon voor alles een informatieve pagina met statuscode 503 teruggeeft. Dan weten je gebruikers en de zoekmachines dat de site nog leeft, maar eventjes uit de roulatie is.
Op die informatieve pagina kan je dan zo ver gaan als je zelf wilt, maar je kan het ook simpel houden met een verwijzing naar de wordpress-blog of iets in die geest.
Uiteraard als alleen de database down is voor onderhoud oid, kan je ook gewoon toe met een foutmelding die geserveerd wordt vanaf de gewone webservers.
quote:Voordeel is dat je dan ook bijvoorbeeld wwwtest.fok.nl kan aanmaken tijdelijk om te testen of alles verloopt zoals het moet gaan vanaf extern. Eventueel wat testers die kunnen meekijken en die je de URL bekend maakt.
Dat staat daar verder los van. Je kan die natuurlijk sowieso maken.