index       feedback
PI Structurele communicatie richting users bij downtime.
Topicgallery™ :
Swetsenegger
woensdag 17 juni 2009 @ 12:41 (#1) 

Uit het 'we zijn terug' topic kwam naar voren dat de communicatie bij downtime richting users te kort schoot. Nu is dit makkelijk roepen en ook ideeen voor een oplossing, echter geeft Iteejer iedereen nu de mogelijkheid om daadwerkelijk wat te DOEN.

Kortom, hier gaan we ideeen verzamelen EN uitwerken zodat bij een volgende downtime users juist geinformeerd zijn.
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 23:25 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Iteejer mag het typen.
[..]

Ik heb vandaag wat geëxperimenteerd met thttpd; met een viertal wijzigingen in de code krijg je altijd dezelfde index.html geserveerd ongeacht welke pagina je opvraagt. Het is even kijken of zo'n storing groot genoeg is om de loadbalancers om te zetten, maar bij een update zoals deze gaan we zeker proberen om *.fok.nl/* naar die site te leiden.
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:24 schreef Ron.Burgundy het volgende:

[..]

Ik wil best een bijdrage leveren, maar in mijn ogen hoeft en moet het niet al te ingewikkeld zijn.

Je moet een opzet maken van kanalen die je gebruikt om users en bezoekers te informeren en uitwerken wat voor bericht je gaat communiceren tijdens verschillende fases. Grofweg zijn er 3 fases te onderscheiden (1) voor de downtime mensen op de hoogte stellen (2) tijdens de downtime mensen op de hoogte stellen (3) na de downtime mensen laten zien wat er verbeterd is.

Daarvoor wil ik best een opzet maken en met mensen binnen de crew bekijken wat al dan niet haalbaar is.

Boeken! | Vakantie! | Meuk!

Verbal
nihilisme-moe
[ V. ] woensdag 17 juni 2009 @ 12:42 (#2) 

De boel ging down en zou op een gegeven moment op zondag weer online zijn.

Zulks is gebeurd en proefondervindelijk niet heel ingewikkeld om te ontdekken of je weer kunt FOK!'en... what's the problem

V.

...I thought of all the grief and sadness and fucked up suffering in the world, and it made me want to escape. I wished with all my heart that we could just leave this world behind. Rise like two angels in the night and magically... disappear...

Sander
Shut up and get to the point!
[ Moderator / Developer ] woensdag 17 juni 2009 @ 12:45 (#3) 

Maak een statische html pagina met ruimte om "grote" berichten uit een tekstbestandje te lezen. Volledig clientside, por favor. Zet er een twitter-balk naast waar iteejer of wie dan ook dingen heen kunnen tweeten.

Judge if you want. We are all going to die, and I intend to deserve it.
Weblog - Foto's

Jarno
MIB
woensdag 17 juni 2009 @ 12:46 (#4) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:42 schreef Verbal het volgende:

what's the problem
Niet echt een probleem, maar de discussie ontstond in voornoemd topic op een gegeven moment toen Vagere_Hein dit:
quote:
Op maandag 15 juni 2009 22:22 schreef Vagere_Hein het volgende:
Allereerst kudo'a aan Iteejer en Glowmouse. Respect hoe jullie hier een weekend aan opofferen en natuurlijk ook gewoon heel goed werk afleveren. Van wat ik tussen de regels door las is er groot onderhoud gepleegd.

Ik vraag me alleen af of dit soort updates niet op een zodanige manier gecommuniceerd kunnen worden dat er geen totale onduidelijkheid is over wat er precies gebeurt, wanneer de site down gaat, hoe het updateproces gaat en wanneer de verwachting is dat je weer up bent. Voor de hardcore community die FOK! iedere dag bezoekt en die iets van IRC snapt is het allemaal niet zo'n ramp en die weten wel waar ze de info moeten halen, maar nieuwe bezoekers of sporadische bezoekers kunnen op die manier gewoon echt afhaken.

En heel moeilijk is het volgens mij niet. Met een simpele 302-redirect die bij downtime verwijst naar een statische html-pagina waarmee je naar het developmentblog verwijst en/of de beschikbare twitteraccounts, heb je iedereen zo up-to-date en dan voorkom je ook dat er om de drie seconden iemand binnenvalt in een chatroom gevuld met 400 man en die weer een update vraagt die zo verloren gaat.

Als ik naar mijn eigen perceptie kijk die ik uit de communicatie haal, dan voelt zo'n update gewoon amateuristisch, terwijl ik weet dat het een complexe boel is en dat het helemaal niet amateuristisch is (integendeel zelfs). Het zou het imago van FOK! heel goed doen als er net even wat langer bij stilgestaan wordt in de voorbereiding en ik denk dat je met goed gecommuniceerde updates veel meer aan communitybuilding kan doen en goodwill kunt kweken, dan de manier waarop dat nu gebeurt. Het is imo een van de oorzaken waarom ontwerpkeuzes maar in twijfel getrokken blijven worden (replique; ook in dit topic weer bv).
zei.

Kennelijk is 'men' in principe niet te bedonderd om te communiceren (want: wordpress pagina, irc kanelen) alleen is het voor de nietsvermoedende maar toch betrokken gebruiker lastig zijn info te halen. Vandaar.

“Welcome to New York, now go the fuck home.”

Swetsenegger
woensdag 17 juni 2009 @ 12:46 (#5) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:42 schreef Verbal het volgende:
De boel ging down en zou op een gegeven moment op zondag weer online zijn.

Zulks is gebeurd en proefondervindelijk niet heel ingewikkeld om te ontdekken of je weer kunt FOK!'en... what's the problem

V.
Dat sommige mensen meer informatie willen. What's the problem?

Verbal
nihilisme-moe
[ V. ] woensdag 17 juni 2009 @ 12:48 (#6) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:46 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dat sommige mensen meer informatie willen. What's the problem?
Wat mij betreft geen. Maar ik open er dan ook geen topic over

V.

...I thought of all the grief and sadness and fucked up suffering in the world, and it made me want to escape. I wished with all my heart that we could just leave this world behind. Rise like two angels in the night and magically... disappear...

iteejer
[ Admin ] woensdag 17 juni 2009 @ 12:49 (#7) 

Dit topic gaat over hoe we dit gaan aanpakken. Discussie of dat überhaupt wenselijk is hebben we gehad, en is met een heel duidelijk 'ja' afgesloten. Nu gaan we dat dus oppakken en vorm geven, en dat doen we hier. Opmerkingen over wenselijkheid kun je elders plaatsen maar het besluit dit te gaan doen is al genomen.

Swetsenegger
woensdag 17 juni 2009 @ 12:49 (#8) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:48 schreef Verbal het volgende:

[..]

Wat mij betreft geen. Maar ik open er dan ook geen topic over

V.
Op verzoek van iteejer om daadwerkelijk wat met de aangedragen ideeen te gaan doen.

Sander
[ Moderator / Developer ] woensdag 17 juni 2009 @ 12:49 (#9) 

Aside van de 'humor' in mijn plaatje, dit stel ik me erbij voor. In het midden grote posts, met uitleg hoe en wat. Twitter ernaast (want je kan er heen sms'en, posten, alles == ideaal) en daar eventueel weer naast iets met foto's.

Weblog - Foto's

Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
woensdag 17 juni 2009 @ 12:56 (#10) 

Ik was ook al bezig met het openen van een topic. Ik zal even heel kort omschrijven wat in mijn ogen het beste werkt. Voor, tijdens en na periodes van downtime of onderhoud is de informatievoorziening naar users en bezoekers van FOK! onvoldoende geregeld. Met een goede informatievoorziening en het "tastbaar" maken van de downtime zijn bezoekers beter op de hoogte van wat er speelt en kunnen hierdoor ook meer begrip voor opbrengen.

Ik zie het als volgt voor me:

(1) Communicatie voor de downtime
Op de FP: Geef duidelijk aan wanneer de downtime plaats gaat vinden, hoe lang het ongeveer gaat duren en wat er gaat gebeuren. Gebruik hiervoor een nieuwsbericht en stel dit in als "breaking news". Hierdoor krijgt het een prominentere plaats op de FP en zowel bezoekers als geregistreerde users zien dit dan gelijk

Op het forum: Stuur geregistreerde users een push-PM met daarin dezelfde informatie, dan kunnen users zich al psychisch voorbereiden op de downtime en eventueel een sociaal leven zoeken.

(2) Communicatie tijdens de downtime
Voor bezoekers van FOK!. Laat een (semi)-statische pagina zien waar uitgelegd wordt dat FOK! down is voor onderhoud en omschrijf kort wat er gedaan wordt. Probeer tevens regelmatig updates te geven over wat er gebeurt en hoe lang het allemaal duurt. Dit kan bijvoorbeeld via twitter.

(3) Communicatie na de downtime
Communiceer na de downtime wat er gedaan is op zowel het forum als de FP. Maak een nieuwspost waarin omschreven wordt wat er gedaan is en open er een topic over.

In mijn ogen moet het niet ingewikkeld zijn om dit te realiseren.

You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.

MouzurX
The house of God
woensdag 17 juni 2009 @ 12:57 (#11) 

Die twitter is wel handig.

Gebruiken ze bij een spel ook als een grote patch moeten installeren.

Gewoon een pagina met uitleg en wanneer hij ongeveer weer online zal zijn + twitter aan de linkerkant ofzo.

Hoi.

Bafnek
DE Bafnek
woensdag 17 juni 2009 @ 12:58 (#12) 

niets van gemerkt HAHA!

kaasboer

Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
woensdag 17 juni 2009 @ 12:58 (#13) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:49 schreef Sander het volgende:
[ afbeelding ]

Aside van de 'humor' in mijn plaatje, dit stel ik me erbij voor. In het midden grote posts, met uitleg hoe en wat. Twitter ernaast (want je kan er heen sms'en, posten, alles == ideaal) en daar eventueel weer naast iets met foto's.
Ik had het niet mooier kunnen painten. Geef tevens een link naar IRC waar users die FOK! heel erg missen nog met hun vriendjes in contact kunnen blijven en dan ben je al een heel eind.

Verder beschikt FOK! al voor het grootste deel over de techniek om de communicatie mogelijk te maken, dus dat moet gewoon ingezet worden.

remlof
infojunkie
[ Forum Admin ] woensdag 17 juni 2009 @ 13:04 (#14) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:58 schreef Ron.Burgundy het volgende:

[..]

Ik had het niet mooier kunnen painten. Geef tevens een link naar IRC waar users die FOK! heel erg missen nog met hun vriendjes in contact kunnen blijven en dan ben je al een heel eind.
Dat is er al, #FOK op irc.tweakers.net. Daar was het behoorlijk druk afgelopen weekend.

Je kon er trouwens tijdens de downtime ook gewoon komen door naar http://irc.fok.nl te gaan.

Op dinsdag 2 februari 2010 00:01 schreef De_Kardinaal het volgende:
Katholieken :r

Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
woensdag 17 juni 2009 @ 13:09 (#15) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 13:04 schreef remlof het volgende:

[..]

Dat is er al, #FOK op irc.tweakers.net. Daar was het behoorlijk druk afgelopen weekend.

Je kon er trouwens tijdens de downtime ook gewoon komen door naar http://irc.fok.nl te gaan.
Dat weet ik, want ik heb daar zelf ook rondgehangen. Maar een bezoeker die tijdens de downtime naar "www.fok.nl" ging die had totaal geen informatie. Op een statische pagina had je dit dan kunnen laten zien.

iteejer
[ Admin ] woensdag 17 juni 2009 @ 13:18 (#16) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 13:09 schreef Ron.Burgundy het volgende:
Dat weet ik, want ik heb daar zelf ook rondgehangen. Maar een bezoeker die tijdens de downtime naar "www.fok.nl" ging die had totaal geen informatie. Op een statische pagina had je dit dan kunnen laten zien.
En dat is echt fout. Want meer dan de helft van onze views komen hier via google, die klikken een linkje aan en zien dan niets. Das geen goede kennismaking.

Sander
[ Moderator / Developer ] woensdag 17 juni 2009 @ 13:24 (#17) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 13:18 schreef iteejer het volgende:

[..]

En dat is echt fout. Want meer dan de helft van onze views komen hier via google, die klikken een linkje aan en zien dan niets. Das geen goede kennismaking.
Prima, doen we een catch-all. Alles naar de downtime pagina. Gecombineerd met een link naar IRC, ideaal.

Toegevoegd: een linkje naar IRC
Toegevoegd: een extra linkje naar het waarom (zeg maar de oorspronkelijke MED, maar dan statisch).

Meer dingen die erbij moeten (en don't mind de "klik hier", ik weet hoe fout dat is)?

Weblog - Foto's

iteejer
[ Admin ] woensdag 17 juni 2009 @ 13:31 (#18) 

Wat t.net ook deed, een webcammetje er op zetten?

Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
woensdag 17 juni 2009 @ 13:31 (#19) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 13:24 schreef Sander het volgende:

[..]

Prima, doen we een catch-all. Alles naar de downtime pagina. Gecombineerd met een link naar IRC, ideaal.

[ afbeelding ]

Toegevoegd: een linkje naar IRC
Toegevoegd: een extra linkje naar het waarom (zeg maar de oorspronkelijke MED, maar dan statisch).

Meer dingen die erbij moeten (en don't mind de "klik hier", ik weet hoe fout dat is)?
In mijn ogen is het logisch dat iedereen die een pagina van FOK! bezoekt tijdens de downtime deze pagina voorgeschoteld krijgt. Je moet hierbij wel rekening houden dat google die pagina niet indexeert, maar in een ander topic las ik dat je zoiets gemakkelijk kunt regelen.

Hiermee biedt je al gelijk veel duidelijkheid. Als je ook nog even je excuses voor het ongemak aanbiedt dan ben je al helemaal klaar. Dus pas je paint nog maar eens aan

iteejer
[ Admin ] woensdag 17 juni 2009 @ 13:37 (#20) 

En misschien wil PR ruimte voor een downtime-actie.
Of het presenteren van een downtime-poll.
En een bannertje mee laten draaien.

Maar dan wel op zo'n manier dat het lean & mean blijft

[ Bericht 5% gewijzigd door iteejer op 17-06-2009 13:50 ]

Eric_Cantona
"Au Revoir"
woensdag 17 juni 2009 @ 13:47 (#21) 

Iteejer, hulde dat je zo open staat voor deze "veranderingen". Ik denk dat met deze acties 't Fok-publiek ook veel meer waardering krijgt voor jullie werk (als dat er al niet was).

Duidelijkheid geeft geduld en waardering, en als je open bent in je communicatie en wat je allemaal doet, dan denk ik dat iedereen begrip heeft voor de situatie.

Tevens sluit ik me helemaal aan bij bovenstaande ideeen, de eerste opzet ziet er prima uit

"If you're not a manc, you're a wank"

HuHu
woensdag 17 juni 2009 @ 13:48 (#22) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 12:56 schreef Ron.Burgundy het volgende:

(1) Communicatie voor de downtime

Op het forum: Stuur geregistreerde users een push-PM met daarin dezelfde informatie, dan kunnen users zich al psychisch voorbereiden op de downtime en eventueel een sociaal leven zoeken.
Ik licht dit stukje er even uit. In het PM is er de optie om een Alert te sturen. Die komt bovenaan in de PM-box van alle users te staan en is niet te verwijderen door de user zelf. Het is een mededeling die je in elke PM-box even neer kan zetten en wanneer de crew dat wil weer weggehaald kan worden.

Dat zou dan gebruikt kunnen worden. Niet alleen voor het forum, maar voor alle subsites natuurlijk. Het PM-icoon zit tenslotte in de navbar bovenaan. Op de FP en in MED zou hetzelfde bericht ook kunnen verschijnen dan.

Sander
[ Moderator / Developer ] woensdag 17 juni 2009 @ 13:49 (#23) 

Ik zal eens even wat painten. Maar ik moet nu de deur uit, dus ik vat het alleen even samen.

Aan de top een "Excuses, FOK! is down "-achtige header.
Daaronder een linkje naar de "MED", of een link naar wat dan ook waar we de boel uitleggen.
Centraal de grote berichten.
Links Twitter, rechts twitpic (of gecombineerd).

Downtime acties, polls, ads lijken me iets voor fase 2. Eerst dit maar eens. Rome wasn't burned in one day.

Weblog - Foto's

Light
[ Developer ] woensdag 17 juni 2009 @ 13:49 (#24) 

Goed topic. Dit wil ik toch even volgen.

ZCE

swarmahoer
[ Moderator ] woensdag 17 juni 2009 @ 14:26 (#25) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 13:49 schreef Light het volgende:
Goed topic. Dit wil ik toch even volgen.
ik heb ook gelijk een vraag:

ik zie het woord ''statische pagina'' vaak voorbij komen, wat betekent dat in jip en janneke taal ?

Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.

Swetsenegger
woensdag 17 juni 2009 @ 14:31 (#26) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 14:26 schreef swarmahoer het volgende:

[..]

ik zie het woord ''statische pagina'' vaak voorbij komen, wat betekent dat in jip en janneke taal ?
Een pagina die opgemaakt wordt en zo op de server staat. In tegenstelling tot een dynamische pagina waarbij stukken afhankelijk van een voorgaande actie opgebouwd worden tijdens de request.

-edit- hmz zo begrijp je er nog geen reet van.

Statische pagina:
Ik neem een tekst bestand en zet daarin "FOK is plat" en toon die.

Dynamische pagina:
Ik neem een tekst bestand en zet daarin "Fok is plat tot <$date>" en toon die

<$date> is in dit geval een variabele die afhankelijk van de verstreken tijd iets laat zien. Dynamisch dus. En uiteraard kunnen dynamische pagina's veel verder gaan.

Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
woensdag 17 juni 2009 @ 14:36 (#27) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 14:26 schreef swarmahoer het volgende:

[..]

Zie de reactie van Swets. Maar een kleine aanvulling is dat het een "eenvoudige" pagina is die voor iedereen hetzelfde laat zien. Terwijl een dynamische pagina anders kan zijn voor mensen die ingelogd zijn en daar zelf instellingen gedaan hebben. Een statische pagina is eenvoudiger te maken en vreet volgens mij minder resources van de server.

HuHu
woensdag 17 juni 2009 @ 14:38 (#28) 

Een dynamische pagina is dus veranderlijk. Zoals een topic, die kan elke keer weer nieuwe posts bevatten. De algemene voorwaarden van FOK! zijn echter statisch, daar staat altijd exact hetzelfde.

Als een pagina statisch is (nooit veranderd) heeft dit als voordeel dat het heel eenvoudig te maken is. Een dynamische pagina (die automatisch kan veranderen) is voor de server veel zwaarder om te maken.

Zo'n downtime pagina wil je graag zo snel en licht mogelijk houden, dus een statische pagina is dan het beste. Updates moet je er dan echter handmatig (of met truucjes) in zetten, want automatisch veranderen gaat niet. Het is tenslotte niet dynamisch.

JohnnyKnoxville
Zweven is leven.
[ @@@ ] woensdag 17 juni 2009 @ 14:43 (#29) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 13:18 schreef iteejer het volgende:
Op mijn werk kom ik altijd op fok via google.
Ik was dus wel op de hoogte van de op handen zijnde downtime.
Misschien geldt dat wel voor meer mensen die via google binnenkomen?

Hallo. | Zie ook #onz | Fok! verstandig, lees een PI. | G.R.A.S. |

Breuls
Bad Wolf
[ Admin ] woensdag 17 juni 2009 @ 15:02 (#30) 

tvp

Ik probeer altijd al dmv die weblog en Twitter om zo informatief mogelijk te zijn, maar het is goed er eens gezamenlijk over na te denken.

10/11/06 Lily Allen, 12/11/06 Kaiser Chiefs, 19/12/06 Fratellis + Kasabian, 15/01/07 The Automatic, 07/02/07 Razorlight, 01/03/07 Lily Allen, 30/03/07 London Calling, 11/04/07 Fratellis, 17/08/07 Lowlands, 02+03/11/07 London Calling, 29/11/07 Kate Nash, 26/04/08 London Calling, 04/06/08 Fratellis, 15/08/08 Lowlands, 27/11/08 Franz Ferdinand, 07/05/09 Lily Allen, 21/08/09 Lowlands

Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
woensdag 17 juni 2009 @ 15:06 (#31) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 15:02 schreef Breuls het volgende:
tvp

Ik probeer altijd al dmv die weblog en Twitter om zo informatief mogelijk te zijn, maar het is goed er eens gezamenlijk over na te denken.
Het belangrijkste is dat iedereen die weblog en twitter goed weet te vinden . De mensen die FOK! veel gebruiken weten vaak wel waar ze het moeten zoeken, maar andere bezoekers vallen dan in een zwart gat.

GlowMouse
[ Moderator / Developer ] woensdag 17 juni 2009 @ 15:18 (#32) 

Wat een gedoe met Twitter en die pagina. Alleen die pagina is zat, alsof je elk kwartier gaat twitteren tijdens zo'n downtime.

Een webcam is dan weer wel leuk. Ik had ook verwacht dat die er al zou hangen. Maar die moet aangeschaft worden (camera die elk beeld via ftp uploadt idealiter) en ook ergens opgehangen en aangesloten in het datacenter, als het al mag.

Light
[ Developer ] woensdag 17 juni 2009 @ 15:36 (#33) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 14:38 schreef HuHu het volgende:

Zo'n downtime pagina wil je graag zo snel en licht mogelijk houden, dus een statische pagina is dan het beste. Updates moet je er dan echter handmatig (of met truucjes) in zetten, want automatisch veranderen gaat niet. Het is tenslotte niet dynamisch.
Een dynamische pagina kan ook wel. Je moet alleen niet op 100 manieren meesturen dat de browser niet mag cachen, maar juist meesturen dat'ie het een minuut of 10 (ik roep maar een getal) als actueel mag beschouwen. En een database voor downtime hoeft ook niet groot te zijn. Er zijn maar een paar mensen die kunnen/mogen posten, dus zoiets past makkelijk in het geheugen van een servertje. En dan lijkt het me ook nog geen probleem als diezelfde server ook de webserver is.

ZCE

Sander
[ Moderator / Developer ] woensdag 17 juni 2009 @ 15:37 (#34) 

Daar staat tegenover dat je op een statische pagina, ondersteunt met JS, alleen Apache (of wat voor een webserver dan ook) nodig hebt, en verder niks.

Weblog - Foto's

Light
[ Developer ] woensdag 17 juni 2009 @ 15:47 (#35) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 15:37 schreef Sander het volgende:
Daar staat tegenover dat je op een statische pagina, ondersteunt met JS, alleen Apache (of wat voor een webserver dan ook) nodig hebt, en verder niks.
True. Er zijn dan vast lichtere en snellere webservers denkbaar dan Apache.

ZCE

Tha_Duck
LuV uTReG & iVeTjE
woensdag 17 juni 2009 @ 16:08 (#36) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 15:02 schreef Breuls het volgende:
tvp

Die wordpress is simpel doch geniaal. Hij voldoet aan alles wat er gevraagd wordt. Hij is informatief, je kan er reageren en hij is makkelijk bij te werken voor de onderhoud mensen. En als klap op de vuurpijl, hij staat extern gehost op iemand anders zijn server, dat kost je geen resources en je kan veilig alles uitzetten in het datacenter.

Technisch zou ik het overigens anders oplossen, ik zou het al in de DNS servers om laten routeren. Als je onderhoud wil doen dan wil je in principe alles uit kunnen zetten, incl. je switches. Als je heel simpel de A records omzet met een TTL van 5 minuten dan kan je als je klaar bent alles terugzetten en ben je met 5 minuten weer bereikbaar voor iedereen.

Voordeel is dat je dan ook bijvoorbeeld wwwtest.fok.nl kan aanmaken tijdelijk om te testen of alles verloopt zoals het moet gaan vanaf extern. Eventueel wat testers die kunnen meekijken en die je de URL bekend maakt.

formerly known as thaduck | Follow me on Twitter

Breuls
Bad Wolf
[ Admin ] woensdag 17 juni 2009 @ 16:32 (#37) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 15:18 schreef GlowMouse het volgende:
Wat een gedoe met Twitter en die pagina. Alleen die pagina is zat, alsof je elk kwartier gaat twitteren tijdens zo'n downtime.
Nee, maar wel als je iets te melden hebt.
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 16:08 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Die wordpress is simpel doch geniaal. Hij voldoet aan alles wat er gevraagd wordt. Hij is informatief, je kan er reageren en hij is makkelijk bij te werken voor de onderhoud mensen. En als klap op de vuurpijl, hij staat extern gehost op iemand anders zijn server, dat kost je geen resources en je kan veilig alles uitzetten in het datacenter.
Dat laatste is de reden dat-ie niet op onze server draait.
Maar zo'n statische pagina kan daar natuurlijk ook gewoon naar linken en klaar. Of is dat niet voldoende?

10/11/06 Lily Allen, 12/11/06 Kaiser Chiefs, 19/12/06 Fratellis + Kasabian, 15/01/07 The Automatic, 07/02/07 Razorlight, 01/03/07 Lily Allen, 30/03/07 London Calling, 11/04/07 Fratellis, 17/08/07 Lowlands, 02+03/11/07 London Calling, 29/11/07 Kate Nash, 26/04/08 London Calling, 04/06/08 Fratellis, 15/08/08 Lowlands, 27/11/08 Franz Ferdinand, 07/05/09 Lily Allen, 21/08/09 Lowlands

Tha_Duck
LuV uTReG & iVeTjE
woensdag 17 juni 2009 @ 16:35 (#38) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 16:32 schreef Breuls het volgende:
Maar zo'n statische pagina kan daar natuurlijk ook gewoon naar linken en klaar. Of is dat niet voldoende?
Opzich wel, tot je de server uitzet waarop die statische pagina staat. Dan zou je met een extra webserver moeten werken die je neerzet voor de loadbalancer bijvoorbeeld. Met alle risico van dien. Dan zit je weer aan firewalling vast. En wat als je onderhoud wil doen aan de uplink kabel? Of je provider moet noodzakelijk onderhoud verrichten (router defect oid). Dan kan je niets meer doen.

DNS servers staan meestal fysiek ergens anders, en anders is dat vrij simpel en goedkoop te regelen. Elk verzoek voor *.fok.nl komt op die DNS servers aan. Je pakt het probleem dan bij de bron aan, wat bovendien erg simpel is en weinig tijd vergt om aan te passen. Denk dat het op die manier 5 minuten tijd kost om aan te passen, en 5 minuten later zijn de gebruikers omgeleid.

Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
woensdag 17 juni 2009 @ 16:36 (#39) 

quote:

[..]

[..]

In mijn ogen heeft het de voorkeur om het in de "huisstijl" van FOK! te doen. Dat vergroot de herkenbaarheid, maar je kan ook goed linken naar zo'n updateblog.

Godtje
Bring out the Gimp
woensdag 17 juni 2009 @ 16:37 (#40) 

quote:

[..]

[..]

Het lijkt mij dat het al voor 90% in orde is als er een melding komt dat je down bent vanwege onderhoud/storing.

Updates zijn leuk voor de vaste bezoekers maar minder belangrijk.

Happy endings are just stories that haven't finished.
Look, you brought her here, and that means that you're giving her the shot. The day that I bring an OD-ing bitch over to your house, then I'll give her the shot

zquing
Drama Junk
[ Moderator ] woensdag 17 juni 2009 @ 16:39 (#41) 

quote:

Lijkt me wel

"Those unforgettable days, for them I live"

iteejer
[ Admin ] woensdag 17 juni 2009 @ 16:43 (#42) 

De breuls blog is informatief, maar niet een fok-ding en ik vind dat we een fok-melding moeten hebben. Via dns omleiden is een optie, je kan ook een ompluggen overwegen.
Maar dat is techniek, en hoort niet bij deze definitie en ontwerp fase.

iteejer
[ Admin ] woensdag 17 juni 2009 @ 16:44 (#43) 

Breuls beantwoord mijn mail es met die vragen er in, als je wil

Godtje
Bring out the Gimp
woensdag 17 juni 2009 @ 16:45 (#44) 

Oh een verwachte eindtijd vind ik persoonlijk altijd wel fijn. De status updats kunnen mij minder boeien maar ik vind het wel leuk om te weten wanneer ik weer op F5 kan drukken.

VI.nl deed dat van de week nog best netjes. Ze liepen wel drie keer uit maar de tijd werd ook aangepast en er was een keurige melding dat ze vanwege onderhoud offline waren.

Look, you brought her here, and that means that you're giving her the shot. The day that I bring an OD-ing bitch over to your house, then I'll give her the shot

Sander
[ Moderator / Developer ] woensdag 17 juni 2009 @ 16:52 (#45) 

Good point. . Een countdown dingetje is daar wel leuk voor.

Weblog - Foto's

Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
woensdag 17 juni 2009 @ 16:57 (#46) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 16:52 schreef Sander het volgende:
Good point. . Een countdown dingetje is daar wel leuk voor.
Daar zou ik voorzichtig mee zijn, normaal gezien is het lastig om een goede indicatie te geven wanneer het precies klaar is. Een countdown gebruiken die je telkens moet aanpassen is in mijn ogen niet zo goed. Geef gewoon een richttijd en als het langer dreigt te duren geef je gewoon aan dat het langer duurt en waarom het langer duurt. Dat kan in 2 zinnen en is gelijk duidelijk.

Godtje
Bring out the Gimp
woensdag 17 juni 2009 @ 17:00 (#47) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 16:57 schreef Ron.Burgundy het volgende:

[..]

Daar zou ik voorzichtig mee zijn, normaal gezien is het lastig om een goede indicatie te geven wanneer het precies klaar is. Een countdown gebruiken die je telkens moet aanpassen is in mijn ogen niet zo goed. Geef gewoon een richttijd en als het langer dreigt te duren geef je gewoon aan dat het langer duurt en waarom het langer duurt. Dat kan in 2 zinnen en is gelijk duidelijk.
Eensch
Ik zou ook gewoon een richttijd doen op half of heel uur basis.

Tha_Duck
LuV uTReG & iVeTjE
woensdag 17 juni 2009 @ 17:02 (#48) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 16:43 schreef iteejer het volgende:
De breuls blog is informatief, maar niet een fok-ding en ik vind dat we een fok-melding moeten hebben. Via dns omleiden is een optie, je kan ook een ompluggen overwegen.
Maar dat is techniek, en hoort niet bij deze definitie en ontwerp fase.
Dat is niet moeilijk. Neem een hosting bij bedrijf X en prop daar wat PHP om in huisstijl van Fok. Dat is de moeite niet

Falco
Tragisch Astana
woensdag 17 juni 2009 @ 20:37 (#49) 

Zo'n pagina die Slarioux voorstelt is wel een okee iets en werd vroeger toch ook wel eens gedaan als soort van weblog? Echt zwaar zou ik als FOK!user er niet aantillen, wanneer het onderhoud een paar uurtjes op zo'n zondag uitloopt. Beetje overdreven topic dit, maar goed.

[Tournament] Beste film van de jaren '00 - Eerste ronde

Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
woensdag 17 juni 2009 @ 20:57 (#50) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 20:37 schreef Falco het volgende:
Zo'n pagina die Slarioux voorstelt is wel een okee iets en werd vroeger toch ook wel eens gedaan als soort van weblog? Echt zwaar zou ik als FOK!user er niet aantillen, wanneer het onderhoud een paar uurtjes op zo'n zondag uitloopt. Beetje overdreven topic dit, maar goed.
Dat komt omdat je al jaren op FOK! komt en weet hoe alles in elkaar steekt, daardoor weet je de juiste kanalen te vinden om je te voorzien van informatie.

De gemiddelde user en vooral de nieuwe user en bezoekers van FOK! weten dit niet. Als je dan op een site komt die, om een of andere reden, down is geeft dat geen goed signaal af en dat kan leiden dat deze bezoekers de site van de concurrent gaan en blijven bezoeken.
Vooral voor niet-geregistreerde bezoekers moet je gewoon duidelijkheid bieden.

neo2000
Crap ->
woensdag 17 juni 2009 @ 20:58 (#51) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 13:31 schreef iteejer het volgende:
Wat t.net ook deed, een webcammetje er op zetten?
Zou ik wel eerst overleggen of je techneuten dat willen..
Zou het zelf persoonlijk niet tof vinden als m'n klanten mij de hele dag op m'n vingers keken als ik voor hen bezig ben om heel eerlijk te zijn. Waarom niet..? Nou, daarom niet. Zomaar.
Oh, en ik zie ook nergens de downtime chicks voorbij komen. Die wel in het originele downtime topic genoemd werden.

tvp.

SpeedyRich
doe ff normaal
woensdag 17 juni 2009 @ 21:02 (#52) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 14:38 schreef HuHu het volgende:
Een dynamische pagina is dus veranderlijk. Zoals een topic, die kan elke keer weer nieuwe posts bevatten. De algemene voorwaarden van FOK! zijn echter statisch, daar staat altijd exact hetzelfde.

Als een pagina statisch is (nooit veranderd) heeft dit als voordeel dat het heel eenvoudig te maken is. Een dynamische pagina (die automatisch kan veranderen) is voor de server veel zwaarder om te maken.

Is het dan niet mogelijk om via een php script een dynamische text om te zetten in statische pagina
Dan ik aan de het plaatje van je email adress ofzo iets

Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden

Breuls
Bad Wolf
[ Admin ] woensdag 17 juni 2009 @ 21:03 (#53) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 21:02 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

Is het dan niet mogelijk om via een php script een dynamische text om te zetten in statische pagina
Dan ik aan de het plaatje van je email adress ofzo iets
Alles kan.

STING
woensdag 17 juni 2009 @ 21:04 (#54) 

Vroeger kreeg je nog een mooie centerfold te zien, maar nu.
Waar gaat het heen

Spike1506
NullPointerException
woensdag 17 juni 2009 @ 21:05 (#55) 

Ik zou gewoon voor een statische pagina gaan met de tekst die ook gebruikt wordt voor het aankondigen van de downtime.
Verder zou ik mibbit embedden op deze statische pagina met een appart kanaal genaamd #fok-downtime waar meer informatie over de downtime wordt gepost.

Mibbit | Twitter | Sensiva.net Webhosting | Mijn blog.

Sander
[ Moderator / Developer ] woensdag 17 juni 2009 @ 22:49 (#56) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 16:57 schreef Ron.Burgundy het volgende:

[..]

Ja, eens

Weblog - Foto's

Sander
[ Moderator / Developer ] woensdag 17 juni 2009 @ 22:49 (#57) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 21:05 schreef Spike1506 het volgende:
Ik zou gewoon voor een statische pagina gaan met de tekst die ook gebruikt wordt voor het aankondigen van de downtime.
Verder zou ik mibbit embedden op deze statische pagina met een appart kanaal genaamd #fok-downtime waar meer informatie over de downtime wordt gepost.
Da's een goede, maar ik zou hem niet embedden, hooguit linken.

Weblog - Foto's

Peter
Des O+
woensdag 17 juni 2009 @ 22:58 (#58) 

Link fok dan gewoon door naar foknl.wordpress.com en update daar

Geen rijke directeur betalen, geen logge organisatie, geen spotjes op TV. Ontwikkelingshulp 2.0: JIJ bepaalt waar jouw geld heen gaat EN je krijgt het terug! Leen je geld als microkrediet uit aan hardwerkende kleine ondernemers. Hoe?
KLIK HIER!

Rauzer
Willem-Jan van Puffelen
[ Moderator / Redactie FP + Sport ] woensdag 17 juni 2009 @ 23:29 (#59) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:58 schreef Peter het volgende:
Link fok dan gewoon door naar foknl.wordpress.com en update daar
Gaat alleen een beetje lastig als Breuls het onderhoud niet doet.

X Factor 2010 || X Factor 2010 || X Factor 2010 || X Factor 2010 || X Factor 2010 || X Factor 2010 || X Factor 2010
FOK!Idols || FOK!Idols || FOK!Idols || FOK!Idols || FOK!Idols || FOK!Idols || FOK!Idols || FOK!Idols || FOK!Idols

Light
[ Developer ] woensdag 17 juni 2009 @ 23:31 (#60) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:29 schreef Rauzer het volgende:

[..]

Gaat alleen een beetje lastig als Breuls het onderhoud niet doet.
Tenzij Breuls het wachtwoord geeft zodat ook anderen kunnen posten.

ZCE

Vagere_Hein
woensdag 17 juni 2009 @ 23:42 (#61) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 20:57 schreef Ron.Burgundy het volgende:

[..]

Dat komt omdat je al jaren op FOK! komt en weet hoe alles in elkaar steekt, daardoor weet je de juiste kanalen te vinden om je te voorzien van informatie.

De gemiddelde user en vooral de nieuwe user en bezoekers van FOK! weten dit niet. Als je dan op een site komt die, om een of andere reden, down is geeft dat geen goed signaal af en dat kan leiden dat deze bezoekers de site van de concurrent gaan en blijven bezoeken.
Vooral voor niet-geregistreerde bezoekers moet je gewoon duidelijkheid bieden.
Zo blijf je jezelf herhalen he.

Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
woensdag 17 juni 2009 @ 23:43 (#62) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:42 schreef Vagere_Hein het volgende:

[..]

Zo blijf je jezelf herhalen he.
Denk dat alles inmiddels wel de revue gepasseerd heeft.

Vagere_Hein
woensdag 17 juni 2009 @ 23:45 (#63) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 13:37 schreef iteejer het volgende:
En misschien wil PR ruimte voor een downtime-actie.
Of het presenteren van een downtime-poll.
En een bannertje mee laten draaien.

Maar dan wel op zo'n manier dat het lean & mean blijft
Drie manieren: wordpress, FOK!radio en irc. Irc is echt briljant voor interactieve prijsvragen en lollige opdrachten. Evt in combinatie met een FOK!radio-uitzending. De prijsvragen en acties zou ik heel duidelijk enkel gebruiken voor communitybuilding, waarbij users iets met elkaar moeten doen of duidelijk tegen elkaar moeten 'strijden' (plaats hier een limerick waarin je... en de beste wint").

Rauzer
Willem-Jan van Puffelen
[ Moderator / Redactie FP + Sport ] woensdag 17 juni 2009 @ 23:46 (#64) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:43 schreef Ron.Burgundy het volgende:

[..]

Denk dat alles inmiddels wel de revue gepasseerd heeft.
Dan stel ik voor dat je een kopje van dit neemt. .

X Factor 2010 || X Factor 2010 || X Factor 2010 || X Factor 2010 || X Factor 2010 || X Factor 2010 || X Factor 2010
FOK!Idols || FOK!Idols || FOK!Idols || FOK!Idols || FOK!Idols || FOK!Idols || FOK!Idols || FOK!Idols || FOK!Idols

Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
woensdag 17 juni 2009 @ 23:50 (#65) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:46 schreef Rauzer het volgende:

[..]

Dan stel ik voor dat je een kopje van dit neemt. .
Ik ben meer van deze

Vagere_Hein
woensdag 17 juni 2009 @ 23:54 (#66) 

Technisch is het allemaal imo redelijk snel te realiseren als je gewoon van het keiharde uitgangspunt uitgaat dat je geen serverside shit mag draaien voor die pagina. Laat je niet verleiden door technische snufjes (polls etc...) waardoor je ineens een dynamische site moet gaan maken voor een nice to have terwijl je met een simpele statische pagina en wat clientside javascript al je primaire doelen al bereikt.

Verder zou ik heel duidelijk kijken naar je rolverdeling in dit soort situaties. Beleg expliciet rollen bij mensen. Glowmouse vindt twitterupdates nonsens (proef ik) en dat is prima. Maar regel dan iemand die in een privekanaal zit op irc en naar wie hij korte updates stuurt en die andere persoon plaatst ze door. Idealiter iemand die ook weet wat er technisch gebeurt en die met drie woorden van glowmouse een mooi verhaal kan tikken over wat er nu gebeurt.

Sander
[ Moderator / Developer ] donderdag 18 juni 2009 @ 00:56 (#67) 

Ik denk dat het belangrijker is dat er iemand is die de pagina kan updaten; vanuit welke bron dan ook. In principe zijn de "blog"-posts centraal, althans, zo zie ik het. Twitter-updates op de centrale FOK!-account kunnen door meerdere mensen verzorgd worden.. al dan niet gevoed door informatie van anderen.

Weblog - Foto's

Vagere_Hein
donderdag 18 juni 2009 @ 07:15 (#68) 

quote:
Op donderdag 18 juni 2009 00:56 schreef Sander het volgende:
Ik denk dat het belangrijker is dat er iemand is die de pagina kan updaten; vanuit welke bron dan ook. In principe zijn de "blog"-posts centraal, althans, zo zie ik het. Twitter-updates op de centrale FOK!-account kunnen door meerdere mensen verzorgd worden.. al dan niet gevoed door informatie van anderen.
Het een sluit het ander niet uit. Het grote risico bij dit soort projecten binnen FOK! is dat er allemaal onnodige nice to haves bijgesleept worden die de boel nodeloos complex maken. Vandaar gewoon een harde performance-eis bij het project om de snelheid erin te houden. Er is een twitteraccount, een blog en de technologie is beschikbaar om dat via een statischa pagina te ontsluiten. En daar kan al door meerdere mensen aan gewerkt worden.

Later kan dat wel mocht dat echt gewenst zijn, maar eerst gewoon maar eens iets simpels en functioneels neerzetten. Ik heb dit soort mislukte trajecten echt te vaak gezien binnen FOK!.

Danny
I'm no superman
[ Admin ] donderdag 18 juni 2009 @ 08:59 (#69) 

in 2004 hadden we deze:
http://danny.fok.nl/report.php

Was erg basic natuurlijk, maar we konden mensen wel op de hoogte houden...
De updates staan in een tekstbestandje opgeslagen en de php laadt deze in en zet de smilies e.d. om. Dat laatste zou middels javascript moeten gebeuren om de server minder te belasten.

Manmade Global Warming is BULLSHIT! | Voetbal United - vblforum
flickr | Twitter | My dog licked my balls | Nikon D3s (NASA heeft 'm ook! :P) + Nikon D80 + Nikkor AF-S 70-200 f/2.8G ED VR II - Nikkor 16-85VR + Nikkor 18-200VR + Nikkor 70-300mm + Nikkor 50mm 1.4D + Nikkor 10-24mm + SB-900

Sander
[ Moderator / Developer ] donderdag 18 juni 2009 @ 09:01 (#70) 

Uitgebreid genoeg. Zelfs die twitterbalk is in principe "luxe". Plus, er staat nog niks, dus dit is een mooi begin

Weblog - Foto's

Swetsenegger
donderdag 18 juni 2009 @ 09:14 (#71) 

quote:
Op donderdag 18 juni 2009 08:59 schreef Danny het volgende:
in 2004 hadden we deze:
http://danny.fok.nl/report.php

Was erg basic natuurlijk, maar we konden mensen wel op de hoogte houden...
De updates staan in een tekstbestandje opgeslagen en de php laadt deze in en zet de smilies e.d. om. Dat laatste zou middels javascript moeten gebeuren om de server minder te belasten.
Volgens mij precies wat nodig is.

Sander
[ Moderator / Developer ] donderdag 18 juni 2009 @ 10:45 (#72) 

Nou, ik heb vanmiddag toch tijd; mijn Javascript skills zijn niet heel fantastisch maar ik zal eens een poginkje wagen.

Weblog - Foto's

Danny
I'm no superman
[ Admin ] donderdag 18 juni 2009 @ 11:09 (#73) 

quote:
Op donderdag 18 juni 2009 10:45 schreef Sander het volgende:
Nou, ik heb vanmiddag toch tijd; mijn Javascript skills zijn niet heel fantastisch maar ik zal eens een poginkje wagen.
ik zou gebruik maken van jquery. dat maakt het een héél stuk makkelijker.

flickr | Twitter | My dog licked my balls | Nikon D3s (NASA heeft 'm ook! :P) + Nikon D80 + Nikkor AF-S 70-200 f/2.8G ED VR II - Nikkor 16-85VR + Nikkor 18-200VR + Nikkor 70-300mm + Nikkor 50mm 1.4D + Nikkor 10-24mm + SB-900

HuHu
donderdag 18 juni 2009 @ 11:13 (#74) 

quote:
Op donderdag 18 juni 2009 11:09 schreef Danny het volgende:

[..]

jquery

Sander
[ Moderator / Developer ] donderdag 18 juni 2009 @ 11:37 (#75) 

quote:
Op donderdag 18 juni 2009 11:09 schreef Danny het volgende:

[..]

ik zou gebruik maken van jquery. dat maakt het een héél stuk makkelijker.
Yep, dat ben ik zeker van plan. Waarschijnlijk ben ik vanmiddag aan het inlezen

Weblog - Foto's

Breuls
Bad Wolf
[ Admin ] donderdag 18 juni 2009 @ 12:58 (#76) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 23:31 schreef Light het volgende:

[..]

Tenzij Breuls het wachtwoord geeft zodat ook anderen kunnen posten.
Iets dat ik al maaaaaaanden geleden heb gedaan.

Sander
[ Moderator / Developer ] donderdag 18 juni 2009 @ 13:25 (#77) 

Oh, ik moet werken, want een collega is ziek. De eerste prutsgelegenheid is pas volgende week weer. Of 's avonds tussendoor misschien.

Weblog - Foto's

Danny
I'm no superman
[ Admin ] donderdag 18 juni 2009 @ 14:33 (#78) 

quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:58 schreef Breuls het volgende:

[..]

Iets dat ik al maaaaaaanden geleden heb gedaan.
ik heb gezocht maar kon 'm ook niet vinden. ook de 'standaard' wachtwoorden werkten niet.

Breuls
Bad Wolf
[ Admin ] donderdag 18 juni 2009 @ 14:53 (#79) 

Dan ga ik je account effe opzoeken.

-edit-
Username droodbol. Ik kan het niet wijzigen, dus je moet zelf effe passmaileren. Het adres is je headerads-adres.

Danny
I'm no superman
[ Admin ] donderdag 18 juni 2009 @ 16:00 (#80) 

quote:
Op donderdag 18 juni 2009 14:53 schreef Breuls het volgende:
Dan ga ik je account effe opzoeken.

-edit-
Username droodbol. Ik kan het niet wijzigen, dus je moet zelf effe passmaileren. Het adres is je headerads-adres.
ahja, gevonden. alsnog vind ik een dergelijke externe plek niet de beste manier voor dit soort dingen

zquing
Drama Junk
[ Moderator ] donderdag 18 juni 2009 @ 16:05 (#81) 

quote:
Op donderdag 18 juni 2009 16:00 schreef Danny het volgende:

[..]

ahja, gevonden. alsnog vind ik een dergelijke externe plek niet de beste manier voor dit soort dingen
Dit mag idd ook best wel intern Of PM lijkt me daar ook bijzonder geschikt voor

maar toch fijn dat jullie tegenwoordig wat meer delen met de users

Danny
I'm no superman
[ Admin ] donderdag 18 juni 2009 @ 16:54 (#82) 

quote:
Op donderdag 18 juni 2009 16:05 schreef zquing het volgende:

[..]

Dit mag idd ook best wel intern Of PM lijkt me daar ook bijzonder geschikt voor

maar toch fijn dat jullie tegenwoordig wat meer delen met de users
ik had 't meer over de wordpress blog optie om users op de hoogte te houden

zquing
Drama Junk
[ Moderator ] donderdag 18 juni 2009 @ 16:56 (#83) 

quote:
Op donderdag 18 juni 2009 16:54 schreef Danny het volgende:

[..]

ik had 't meer over de wordpress blog optie om users op de hoogte te houden
nee doe dat lekker hier

ACM
Doet iets bij Tweakers.net
donderdag 18 juni 2009 @ 19:19 (#84) 

quote:
Op woensdag 17 juni 2009 16:08 schreef Tha_Duck het volgende:
Technisch zou ik het overigens anders oplossen, ik zou het al in de DNS servers om laten routeren. Als je onderhoud wil doen dan wil je in principe alles uit kunnen zetten, incl. je switches. Als je heel simpel de A records omzet met een TTL van 5 minuten dan kan je als je klaar bent alles terugzetten en ben je met 5 minuten weer bereikbaar voor iedereen.
Oef, wat een gedoe... Hoe groot is de kans dat je bij regulier onderhoud daadwerkelijk je switches langdurig gaat uitzetten? Nihil lijkt me.
DNS-wijzigingen in 5 minuten? Vergeet het maar, er zijn te veel dns-servers die de caches veel langer dan de ingestelde TTL's actief houden, dus dat is in de praktijk geen robuuste oplossing. Wat veel makkelijker is, is een aparte doos domweg tijdelijk het ip van fok.nl over te laten nemen met daarachter een webserver die gewoon voor alles een informatieve pagina met statuscode 503 teruggeeft. Dan weten je gebruikers en de zoekmachines dat de site nog leeft, maar eventjes uit de roulatie is.
Op die informatieve pagina kan je dan zo ver gaan als je zelf wilt, maar je kan het ook simpel houden met een verwijzing naar de wordpress-blog of iets in die geest.

Uiteraard als alleen de database down is voor onderhoud oid, kan je ook gewoon toe met een foutmelding die geserveerd wordt vanaf de gewone webservers.
quote:
Voordeel is dat je dan ook bijvoorbeeld wwwtest.fok.nl kan aanmaken tijdelijk om te testen of alles verloopt zoals het moet gaan vanaf extern. Eventueel wat testers die kunnen meekijken en die je de URL bekend maakt.
Dat staat daar verder los van. Je kan die natuurlijk sowieso maken.

Zoek ook es bij: Google | PHP-manual: www.php.net/functienaam

iteejer
[ Admin ] donderdag 18 juni 2009 @ 21:13 (#85) 

Opzet hiervan was inderdaad niet om een extern ding te gaan gebruiken, maar gewoon een extra server die los van alles draait.
DNS wijzigingen duren naar mijn ervaring ook veel langer dan 5 minuten, reken maar op een half uur voor zo'n omzetting met een redelijk volledigheid gerealiseerd is. Kan ook langer duren.
Ik ben dus voorstander van het ACM-scenario om het zo maar even te noemen.
Als er geen hele goede argumenten tegen zijn, stel ik voor hier verder ook van uit te gaan.

Dan is dus nu de vraag hoe die pagina er uit komt te zien.

Iedereen accoord?

Vagere_Hein
donderdag 18 juni 2009 @ 21:48 (#86) 

Slarioux had wel wat leuke mock-ups (die qua concept prima zijn).

Sander
[ Moderator / Developer ] donderdag 18 juni 2009 @ 23:11 (#87) 

Laat ik (of iemand anders) maar eens beginnen met een variant van de pagina van Danny. Alleen blogposts, door JS gelezen uit een tekst/XML/whatever-bestandje, een under construction logo d'r boven en klaar is kees. Niks meer, niks minder. Eén eis: de blogposts bevatten een username, de tijd waarop ze gepost zijn, een titel, en de content. Kortom, doe maar een variant op dit:

1
2
iteejer;1245359444;We zijn nog een uur down;bladiebla
iteejer;1245359445;Een half uurtje nog!;bladiebla

(want ik heb geen zin om een XML voorbeeld te tikken, laat staan een JSON voorbeeld. Ik ben lui).

Daarna zien we wel verder.

Weblog - Foto's

index       feedback
Structurele communicatie richting users bij downtime.
nieuwe topics | actieve topics | online users | top 500