Ik was ook al bezig met het openen van een topic. Ik zal even heel kort omschrijven wat in mijn ogen het beste werkt. Voor, tijdens en na periodes van downtime of onderhoud is de informatievoorziening naar users en bezoekers van FOK! onvoldoende geregeld. Met een goede informatievoorziening en het "tastbaar" maken van de downtime zijn bezoekers beter op de hoogte van wat er speelt en kunnen hierdoor ook meer begrip voor opbrengen.
Ik zie het als volgt voor me:
(1) Communicatie voor de downtimeOp de FP: Geef duidelijk aan wanneer de downtime plaats gaat vinden, hoe lang het ongeveer gaat duren en wat er gaat gebeuren. Gebruik hiervoor een nieuwsbericht en stel dit in als "breaking news". Hierdoor krijgt het een prominentere plaats op de FP en zowel bezoekers als geregistreerde users zien dit dan gelijk
Op het forum: Stuur geregistreerde users een push-PM met daarin dezelfde informatie, dan kunnen users zich al psychisch voorbereiden op de downtime en eventueel een sociaal leven zoeken.
(2) Communicatie tijdens de downtimeVoor bezoekers van FOK!. Laat een (semi)-statische pagina zien waar uitgelegd wordt dat FOK! down is voor onderhoud en omschrijf kort wat er gedaan wordt. Probeer tevens regelmatig updates te geven over wat er gebeurt en hoe lang het allemaal duurt. Dit kan bijvoorbeeld via twitter.
(3) Communicatie na de downtimeCommuniceer na de downtime wat er gedaan is op zowel het forum als de FP. Maak een nieuwspost waarin omschreven wordt wat er gedaan is en open er een topic over.
In mijn ogen moet het niet ingewikkeld zijn om dit te realiseren.