Het verschil tussen 9 en 10 kg merk je niet. Zodra het gewicht boven de 10 kg oploopt wordt het wel vervelend.quote:Op woensdag 17 juni 2009 07:43 schreef RaymondK het volgende:
Als je hem veel gaat gebruiken ga je voor 400 euro geen goeie ligte nieuwe racefiets vinden.
Dan kun je beter voor een nog goeie tweedehands gaan.
Let op het gewicht v.d. fiets. Een zware fiets gaat je snel tegenstaan.
Als je zelf een beetje handig bent kun je tandwielen e.d. zelf reviseren en heb je voor een kleine 100 euro extra weer een z.g.a.n fiets.
Ach, dat gewicht merk je alleen bergopquote:Op woensdag 17 juni 2009 09:38 schreef Deetch het volgende:
[..]
Het verschil tussen 9 en 10 kg merk je niet. Zodra het gewicht boven de 10 kg oploopt wordt het wel vervelend.
Je zult voor dit budget geen geschikte nieuwe fiets vinden: goedkope groepen, zwaar frame, goedkope velgen.
Misschien kun je beter wat langer sparen tot je een budget hebt van 700 euro, dan heb je in het 2e hands segment veel meer keus en eventueel een oud model nieuw kopen behoort dan ook tot de mogelijkheden.
2 jaar geleden op de Alpe d'huez haalde ik een vent in op een full carbon fiets met lichtgewicht bidonhouder etc terwijl hij een pens had waar de kerstman jaloers op zou zijn. Ik had echt medelijden met zijn fiets.quote:Op woensdag 17 juni 2009 10:44 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ach, dat gewicht merk je alleen bergop
Voor veel fietsers geldt toch dat het besparen van kilo's vooral in jezelf ziet
Als je begint met fietsen hoef je niet meteen een fiets van 700 euro te kopen.
Ik ben begonnen met een fiets van 60 euro, een oud kreng.
Nu heb ik wel wat mooiers (Ultegra etc) maar om te beginnen heb je aan 400 euro echt wel genoeg tweedehands.
Er even van uit gaande dat je zelf geen overgewicht hebt, en voor snelheid gaat (daar is het immers een racefiets voor) kun je 3kg bijvoorbeeld, al wel degelijk merken. Vooral tijdens het optrekken en bergje op.quote:Op woensdag 17 juni 2009 10:44 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ach, dat gewicht merk je alleen bergop
Voor veel fietsers geldt toch dat het besparen van kilo's vooral in jezelf ziet
Als je begint met fietsen hoef je niet meteen een fiets van 700 euro te kopen.
Ik ben begonnen met een fiets van 60 euro, een oud kreng.
Nu heb ik wel wat mooiers (Ultegra etc) maar om te beginnen heb je aan 400 euro echt wel genoeg tweedehands.
Klopt, maar ik rij geen wedstrijden, en bij mij kan er nog wel 5 kilo afquote:Op woensdag 17 juni 2009 13:41 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Er even van uit gaande dat je zelf geen overgewicht hebt, en voor snelheid gaat (daar is het immers een racefiets voor) kun je 3kg bijvoorbeeld, al wel degelijk merken. Vooral tijdens het optrekken en bergje op.
3kg wel ja, maar dan zit je al in een heel andere prijsklasse. De standaard, relatief goedkope, fietsen zullen rond de 10 kilo wegen. En wil je 3 kg op een fiets besparen zul je naar de topmodellen moeten gaan en de vraag is of dat voor een beginner verstandig is. Ik denk het niet.quote:Op woensdag 17 juni 2009 13:41 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Er even van uit gaande dat je zelf geen overgewicht hebt, en voor snelheid gaat (daar is het immers een racefiets voor) kun je 3kg bijvoorbeeld, al wel degelijk merken. Vooral tijdens het optrekken en bergje op.
Kijk, het frame maakt niet zo veel uit denk ik. Als je een redelijk moderne tweedehands fiets koopt heb je als beginner eigenlijk geen kloteframes, belangrijk is dat het de goede maat isquote:Op woensdag 17 juni 2009 17:08 schreef Daaf18 het volgende:
Die kilo's maken mij niet zo heeeel veel uit als het maar niet een zwaar pokkeding is.
Kan iemand dan misschien een merk of shimano type etc tippen?
Ik ga niet extreem veel kilometers maken en zit met deze fiets wel aan m'n budget dat ik mezelf gesteld hebquote:Op donderdag 25 juni 2009 21:21 schreef marcodej het volgende:
Ik heb een fiets (Batavus) met vergelijkbare specificaties (carbon voorvork en Sora afgemonteerd) voor ongeveer dezelfde prijs gekocht. Voor een beginner is het voor de eerste 2-3 jaar een prima fiets. Als je wat meer te besteden hebt en je weet zeker dat je het leuk vind (dus voor langere tijd gaat doen), kan je ook voor een betere afmontage gaan...
Dan is dit een OK fietsje. Met Sora is ook gewoon goed te fietsen. Alleen de duurzaamheid is een stukje minder en het voelt soms wat 'plastic' aan. Maar ik heb genoeg mannen ingehaald met mooie Pinarello'tjes van 3.000.- onder hun kont. Het gaat nog altijd om de benen die het moeten doen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 21:22 schreef TradeMarkie het volgende:
[..]
Ik ga niet extreem veel kilometers maken en zit met deze fiets wel aan m'n budget dat ik mezelf gesteld heb
Daarom, en ik ben nog een jonge godquote:Op donderdag 25 juni 2009 21:25 schreef marcodej het volgende:
[..]
Ok, dan is dit een OK fietsje. Met Sora is ook gewoon goed te fietsen. Alleen de duurzaamheid is een stukje minder en het voelt soms wat 'plastic' aan. Maar ik heb genoeg mannen ingehaald met mooie Pinarello'tjes van 3.000.- onder hun kont. Het gaat nog altijd om de benen die het moeten doen.
Ik wil zelf mijn fiets verkopen. Ben zelf redelijk lang (1.93m) dus misschien is dat wel iets voor jou.quote:Op woensdag 1 juli 2009 15:22 schreef Jurrio het volgende:
Ff dit topic een kickje geven, want ik ben ook op zoek naar een tweedehands fietsje voor 350-400 euro! En omdat ik van redelijke lengte ben (1.95m) is het best een drama om zo'n fiets (ook nog met redelijke groepen, dus Tiagra/Veloce/105) te vinden. Nu heb ik een Giovanni zien staan op marktplaats die mij op zich wel aanspreekt, alleen ken ik het merk Giovanni niet..
Weten de kenners hier wat meer van dit merk? is het een beetje kwaliteit?
Merk frame: Gazelle Reynolds AA-Specialquote:Op woensdag 1 juli 2009 17:54 schreef Jurrio het volgende:
Jup, dan ben ik misschien wel geinteresseerd!
Dan zou ik graag de volgende dingen weten:
- merk frame en framemaat
- onderdelengroepen
- aantal versnellingen
- liefst ook een paar foto's (kan ook via mail of PM)
Dat is inderdaad jammer, vond ik zelf ook. Je zou ze nog zelf op Ebay o.i.d. kunnen halen maar dan ben je best veel geld kwijtquote:Op woensdag 1 juli 2009 19:53 schreef Jurrio het volgende:
Damn, dat is nog best een heel mooi fietsje! Ik ben alleen bang dat ik graag een fiets wil met shifters voor de versnellingen verwerkt in de remmen, en niet als buiscommandeurs... Dus hoewel het goede groepen zijn, ben ik niet geinteresseerd ben in je fiets. Spijtig, als het remshifters waren geweest, had ik hem wel over willen nemen!
De bekende merken als Giant, Trek etc maken goede fietsen. Maar ook goedkopere merken als Bulls maken ook prima fietsen!quote:Op woensdag 1 juli 2009 21:27 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Wat zij nou een beetje goede merken onder de wielrennersfietsen?
Ik wil namelijk ook een fiets kopen maar ik weet niet echt waar ik moet letten. Mijn budget is rond de 5 a 600 euro.
Oke. Is er een manier om aan de hand van lichaamslengte te bepalen welke maat fiets je nodig hebt? Op internet zijn de fietsen namelijk een heel stuk goedkoper.quote:Op woensdag 1 juli 2009 22:18 schreef Tommeke het volgende:
[..]
De bekende merken als Giant, Trek etc maken goede fietsen. Maar ook goedkopere merken als Bulls maken ook prima fietsen!
Als ik jou was zou ik met dat budget een mooie tweedehands kopen. Vergeet ook niet dat je kleding moet kopen (helm!) en voor dat geld kan je best een goed fiets kopen.
Wat belangrijker dan het merk is (redelijk nieuwe fietsen zijn bijna altijd wel goed) is of het de juiste maat is en de afmontage. Shimano (denk wel het meest gebruikt) heeft van hoog naar laag 5 groepen. Dura Ace (daar rijden de profs mee), Ultegra, 105, Tiagra en Sora. De eerste drie worden meestal gezien als echt racegroepen terwijl Tiagra en Sora voor de toerfietser ook geschikt zijn. Een nadeel van die groepen is het hogere gewicht en lagere duurzaamheid, maar om nou te zeggen dat het rommel is... Zolang je er zuinig mee bent en de boel goed onderhoudt is er niet veel mis mee.
Kijk eens op de volgende site:quote:Op woensdag 1 juli 2009 23:02 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Oke. Is er een manier om aan de hand van lichaamslengte te bepalen welke maat fiets je nodig hebt? Op internet zijn de fietsen namelijk een heel stuk goedkoper.
Waar is ie mee afgemonteerd?quote:Op maandag 6 juli 2009 21:41 schreef JohnDDD het volgende:
ik heb ergens in italie een grijze bianchi gezien, normaal 1350, afgeprijsd voor 950 maar mocht em hebben voor 850. Nieuw en helemaal grijs. iemand een idee wat voor type dat kan zijn en of de prijs goed is?
Ik heb er weinig verstand van en daar heb ik dus niet naar gekeken. Gaat dat om het stuur, de pedalen etc.?quote:
En is dat allemaal goed?quote:Op woensdag 8 juli 2009 13:28 schreef jakkop het volgende:
Shimano, Campagnolo, SRAM. Maar die eerste zie je het meeste. Daarvan heb je verschillende types: Ultegra, 105, die zie je daar weer het meeste van.
Ik zeg: DOEN!quote:Op dinsdag 14 juli 2009 14:51 schreef JohnDDD het volgende:
Heb net een (nieuwe) Bianchi 1885 uit 2007 aangeschaft voor 850 euro, alles inclusief.
Foto's volgen nog.
Dat is normaal, dan staat je ketting te schuin. Dat is niet goed, want dan slijt 'ie sneller. Beter schakel je naar het binnenblad en schakel je wat tanden groter.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 20:30 schreef ufopiloot het volgende:
Ik heb alleen af en toe een probleem dat de ketting een beetje aanloopt als ik bijvoorbeeld in de lichtste versnelling rijdt achter, en met buitenblad voor.
Prijs/kwaliteit lijkt me prima: afmontage (Ultegra) is prima, frame lijkt me goed en je krijgt er nog wat leuke dingetjes bij (hoewel ik me afvraag of je er echt een fietsdrager en fietstrainer voor deze prijs bij krijgt).quote:Op zondag 19 juli 2009 15:28 schreef zwiggelbig het volgende:
Kan iemand mij vertellen of dit een goede eerste fiets voor mij zou zijn?
http://cgi.ebay.nl/Zeer-goed-onderhouden-Giant-TCR-Advanced-racefiets_W0QQitemZ260446361703QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_146?hash=item3ca3d01867&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65:12|66:2|39:1|72:1399|293:1|294:50
Ik ben 1,65m.
Alvast bedankt!
Hoezo dan? Voor jouw lengte zullen er vast genoeg fietsen zijn, maar eerst is het zaak die framemaat te weten... Ga daarvoor gewoon eerst bij een fietsenmaker langs. Misschien heeft hij toevallig ook nog iets leuks staan.quote:Op zondag 19 juli 2009 16:34 schreef zwiggelbig het volgende:
Okay dan weet ik eigenlijks dus al genoeg:P heel erg bedankt! Dan is het dus knap lastig om een fiets te vinden........
Shimano A050 --> 2200quote:Op maandag 27 juli 2009 13:15 schreef Paran0id het volgende:
Nu kwam ik deze fiets tegen:
http://www.matrabike.nl/fietsen/Racefiets/Peloton.asp
Erg goede prijs, met shimano schakelsysteem.. kan echter nergens terugvinden met welke groep de fiets is afgemonteerd.
Het plakkertje op het frame moet je ook niet te veel naar kijken. Waarschijnlijk komen 80% van al die frames die her en der voor dit soort prijzen aangeboden worden uit 1 of 2 fabriekjes in het midden oosten.quote:Op zondag 26 juli 2009 20:23 schreef infonodig het volgende:
Heeft iemand ervaring met KS-Cycling fietsen?
http://www.ks-cycling.com(...)2009-nieuw--423.html
Qua prijs is het voor mij als beginner zeer interessant.
Dat is ook mijn punt en waar ik dan toch even op wil reageren. Ik zie hier best vaak van die goedkope Shimano-groepen voor absolute beginners afgefikt worden.quote:Op maandag 27 juli 2009 23:07 schreef Yankee het volgende:
[..]
Shimano A050 --> 2200
The Shimano 2200 components are great for road-sport bikes with flat handlebars. These components carry the Shimano logo and are compatible with the Sora group.
Sora-achtige zooi dus, ik zou het zelf niet kopen maar valt wel op te fietsen
Je hebt helemaal gelijk, de benaming sora-achtige zooi is natuurlijk nogal negatief terwijl er niks mis mee is.quote:Op maandag 27 juli 2009 23:40 schreef OProg het volgende:
[..]
Dat is ook mijn punt en waar ik dan toch even op wil reageren. Ik zie hier best vaak van die goedkope Shimano-groepen voor absolute beginners afgefikt worden.
Ik bedoel, natuurlijk zou ik er zelf ook niet mee rijden maar ik rij al jaren er ik gebruik mijn materiaal heel intensief. Maar als je begint met fietsen dan red je het wel een tijdje met zo'n goedkope groep. Eer dat het spul versleten is ben je er neem ik aan wel achter of dat het iets voor je is en dan kan je weer verder kijken naar wat je wilt voor de toekomst.
Wat zou je ongeveer voor die fiets willen hebben?quote:Op woensdag 1 juli 2009 18:39 schreef McGilles het volgende:
[..]
Merk frame: Gazelle Reynolds AA-Special
Framemaat: 62cm (dit is de afstand tussen het hart van de trapas en de bovenkant van de zitbuis)
Afmontage: volledig Dura-Ace
Aantal versnellingen: 21
Zadel: San Marco
Ben net even foto's wezen maken:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als je meer informatie wilt:
Michieldw[aapje]hotmail[punt]com
Dat lijkt me idd ook een risico, ik heb inmiddels ook een 2e hands renfiets op het oog die met Shimano 105 onderdelen is afgemonteerd. Echter ontbreekt me enige ervaring met renfietsen, mate van slijtage etc. Aangezien het 'fietsen' toch meer een probeersel is zit ik toch zwaar te denken om dan maar een 'goedkope' nieuwe fiets aan te schaffen, die ik wellicht nog kan doorverkopen voor een aardige prijs. Daarbij vind ik 700+ om een sport te 'proberen' erg veel geld.quote:Op maandag 27 juli 2009 23:35 schreef OProg het volgende:
[..]
Ik heb in mijn omgeving wat mensen zien beginnen met fietsen waaronder ook mensen met tweede hands fietsen. Die kopen dan op papier goed materiaal wat dan zo versleten blijkt te zijn dat het ook niet leuk meer is. Dat merk je bij aankoop ook niet als je net begin omdat je neem ik aan niet weet waar je op moet letten.
Of iemand verkoopt z'n fiets omdat hij een beter heeft gekocht/gestopt is met fietsenquote:Op dinsdag 28 juli 2009 13:31 schreef ufopiloot het volgende:
Dan zou ik liever voor nieuw gaan. Iemand verkoopt z'n fiets ook niet omdat het nog zo lekker soepel loopt allemaal.
Het kan inderdaad goed zijn maar je moet wel weten waar je op moet letten.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 15:28 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Of iemand verkoopt z'n fiets omdat hij een beter heeft gekocht/gestopt is met fietsen
De prijs-kwaliteitsverhouding is tweedehands vaak erg goed hoor!
Punt met zo'n tweedehands fiets is dat je niet goed weet hoe versleten het is. Misschien kan de trapas nog jaren mee, maar misschien is 'ie al op sterven na dood.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 02:28 schreef Paran0id het volgende:
[..]
Dat lijkt me idd ook een risico, ik heb inmiddels ook een 2e hands renfiets op het oog die met Shimano 105 onderdelen is afgemonteerd. Echter ontbreekt me enige ervaring met renfietsen, mate van slijtage etc. Aangezien het 'fietsen' toch meer een probeersel is zit ik toch zwaar te denken om dan maar een 'goedkope' nieuwe fiets aan te schaffen, die ik wellicht nog kan doorverkopen voor een aardige prijs. Daarbij vind ik 700+ om een sport te 'proberen' erg veel geld.
mooie fiets, echter vind ik een tweedehands met een mix van sora en tiagra voor 650e te duur.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 23:20 schreef Hungry_Ghost het volgende:
Kan deze tweedehans kopen voor zo'n 650 euro. Ben een beginner, dus ik weet niet of dit enigszins een goede koop zou zijn. Zou ik een advies van jullie mogen? Het betreft een Specialized met carbon voorvork, Shimano Sora voor en Tiagra achter. Er is nog maar 150 km op gefietst volgens de eigenaar. Vind het eigenlijk veel geld voor iemand die net begint, maar wil wel goed spul.
Mooi kloten dan, maatwerk zal wel duur zijn of niet?quote:Op woensdag 29 juli 2009 00:33 schreef Yankee het volgende:
Lengtemaat ------------------- Framemaat
155-165 cm ------------------- 48-51 cm
165-170 cm ------------------- 51-53 cm
170-175 cm ------------------- 53-55 cm
175-180 cm ------------------- 55-57 cm
180-185 cm ------------------- 57-60 cm
185-190 cm ------------------- 60-62 cm
190-195 cm ------------------- 62-64 cm
195 - 200cm ------------------- 64 - Maatwerk
Misschien heb je hier wat aan, 54cm zou dan prima moeten kunnen.
Is vergelijkbaar.quote:Op woensdag 29 juli 2009 01:48 schreef tjoptjop het volgende:
Ik denk dat het mooi in dit topic kan (hoef ik geen eigen te openen )
Kan iemand mij helpen in de wondere wereld van de klikpedaalsystemen.
Momenteel heb ik een atb zonder klikpedalen en binnenkort komt hier ook een racefiets naast.
Ik weet dat Shimano het SPD (atb) systeem heeft en het SPD-SL (race) systeem. Tevens nog merken als Look en Time.
Hoe zit het met kwaliteit onderling?
Yep. Er is onderscheid tussen Look-compatible en SPD-compatible. Look heeft drie gaatjes om je plaatjes mee vast te maken, SPD (ATB) twee. (SPD SL volgens mij wel weer 3).quote:Tweede vraag, hoe werkt dat met die plaatjes, ik snap dat dat een vaste combi is met de pedalen (dus niet uitwisselbaar) maar hoe zit het met die plaatjes monteren op andere schoenen. op de website van Time bijvoorbeeld staat bij een pedaal "compatible with all brands" houdt dit in dat ik hier gewoon een Shimano schoen bij aan kan? En vice versa?
Niemand houdt je tegen om SPD ATB pedalen op je racefiets te zetten.quote:Het liefst heb ik hetzelfde systeem op m'n atb als op m'n race fiets, ik denk echter dat dat niet mogelijk is vanwege het verschil in toepassing. Maar is het bijvoorbeeld mogelijk om SPD op m'n atb en SPD-SL pedalen op m'n racefiets en dat ik dan dezelfde schoen houd (en dus plaatjes overzet?) In principe wordt de ATB voornamelijk in de herfst en winter gebruikt en de race fiets in de lente en zomer.
Ach dat schema is om je een idee te geven. Wanneer je tussen de 1.95 - 2.00 bent kun je ook prima fietsen op een framemaat 62 o.i.d.quote:Op woensdag 29 juli 2009 03:46 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Mooi kloten dan, maatwerk zal wel duur zijn of niet?
Hoi, dank voor je antwoord.quote:Op woensdag 29 juli 2009 08:54 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Is vergelijkbaar.
[..]
Yep. Er is onderscheid tussen Look-compatible en SPD-compatible. Look heeft drie gaatjes om je plaatjes mee vast te maken, SPD (ATB) twee. (SPD SL volgens mij wel weer 3).
[..]
Niemand houdt je tegen om SPD ATB pedalen op je racefiets te zetten.
Enig punt is dat het contact-oppervlakte van ATB pedalen kleiner is, waardoor je meer druk op de bal van je voet hebt. Volgens mij is dat ook de reden dat Shimano over is gegaan op SPD-SL voor race.
Ik ben 1.86 en rij op een 58, misschien zelfs 57.quote:Op woensdag 29 juli 2009 03:46 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Mooi kloten dan, maatwerk zal wel duur zijn of niet?
Vast wel, maar helemaal niet verplicht. Je kan echt prima fietsen op normale fietsen. Dan zet je je zadel maar wat hoger 60-64cm is groot zat.quote:Op woensdag 29 juli 2009 03:46 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Mooi kloten dan, maatwerk zal wel duur zijn of niet?
Nog steeds nergens kunnen vinden wat het nou inhoudt.quote:Op woensdag 29 juli 2009 00:54 schreef Xeanor het volgende:
Wat betekent een afmontage trouwens?
De mechanische onderdelen: Remmen, crankstel, derailleur, cassette, shifters, ketting e.d.quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:59 schreef Xeanor het volgende:
[..]
Nog steeds nergens kunnen vinden wat het nou inhoudt.
Afmontage houdt in welke groep erop zit.quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:59 schreef Xeanor het volgende:
[..]
Nog steeds nergens kunnen vinden wat het nou inhoudt.
Puik fietsje! Zo op het oog ziet het er netjes uit. 500 euro voor een fiets met 105 is ook niet veel denk ik.quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:16 schreef Hungry_Ghost het volgende:
Bedankt voor jullie reacties. 650 euro voor een tweedehands met Sora afmontering is misschien inderdaad teveel. Mijn andere optie is een tweedehands voor 500 euro, afgemonteerd met 105. Volgens mij is het een Raleigh, maar er staat Peak Performance op het frame. Zou dit wat zijn?
[ afbeelding ]
500 voor die fiets? Véél te duur. 350 max.quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:16 schreef Hungry_Ghost het volgende:
Mijn andere optie is een tweedehands voor 500 euro, afgemonteerd met 105. Volgens mij is het een Raleigh, maar er staat Peak Performance op het frame. Zou dit wat zijn?
[ afbeelding ]
Ik zou gaan kijken naar een tweedehands, rond 800 euro moet je een zeer goede tweedehands kunnen kopen.quote:Op donderdag 30 juli 2009 16:47 schreef bananablues het volgende:
Ik zit ook te denken aan een racefiets max 800 euro.
Ziet hier iets tussen denken jullie?
Mocht ik echt 4000 kilometer ermee rijden, dan heb ik tegen die tijd wel door of ik wielrennen echt leuk vind om te doen en geef ik wel graag meer geld uit.quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:34 schreef Wombcat het volgende:
Die duimverstellers op het stuur lijkt me niet echt wat.
De afmontering lijkt me ook wel erg goedkoop, kan nooit echt veel zijn. Je moet met deze fiets rekening ermee houden dat na 4000 kilometer (en da's minder dan je denkt) de boel echt ver op is.
Bedankt. Ik heb ze eens gemailed voor meer informatie over die van limpurg.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 21:30 schreef tjoptjop het volgende:
Carbon frame zou mij persoonlijk niets interesseren, die paar honderd gram gewicht voordeel boeit me niet zo. Carbon voorvork daarentegen is wel weer een aanrader schijnt ivm schokabsorptie.
Die Orbea zou ik schrappen, de 2200 groep staat nog onder Sora qua kwaliteit. Voor dat geld is de Be One een betere keuze. Daarna wordt het lastiger. De Target heeft de beste groep van dit stel, maar een stalen voorvork. Van de Limpburg staan niet echt veel specs bij, geen idee wat daar de voorvork van is. Deze heeft wel een triple blad mocht je dat willen.
Ik zou toch echt eerder kijken of het een technisch goede fiets is, in plaats van dat ie mooi uitziet.quote:Op zondag 2 augustus 2009 13:55 schreef zwiggelbig het volgende:
Hey mensen ik ging gister even langs een racefiets winkel en daar zag ik alleen goeie maar geen mooie fietsen staan. Wel was er 1 super mooie fiets maar die was dan 1300. Die fiets zou ik dan ook alleen kopen omdat hij er super gaaf uitziet.
Nu wil ik dus gewoon een hele mooie fiets en kom ik toch uit op deze.
http://www.12gotrading.com/?page=record&id=4386&orderby=soort
Hij kost rond de 600 - 700. Nu wil ik alleen regelen met de dealer dat ik alle dingen die sora zijn verander naar een of 2 groepen hoger. Hoeveel denken jullie dat dat me dan extra gaat kosten? En kan ik dan die sora onderdelen zelf weer los gaan verkopen als de winkel ze niet wilt? En is het wel een goed idee om dat te doen?
Alvast bedankt!
Ja, dat is het waard.quote:Op zondag 2 augustus 2009 18:07 schreef zwiggelbig het volgende:
Is het het waard om die 1.9 te kopen als eerste fiets?
In het algemeen vind ik Trek geen extreem goede prijs-kwaliteit verhouding hebben.quote:Op zondag 2 augustus 2009 18:07 schreef zwiggelbig het volgende:
Hey ja daar hebben julliel wel gelijk in.
Maar nu sta ik zelf voor een keuze.
Zou ik nou deze fiets kopen en hem hoger afmonteren zelf http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/road/1_series/15wsdz/
Of zou ik gelijk een beetje meer betalen en deze kopen en gelijk alles ultegra hebben.
http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/road/1_series/19wsde/
Wat is nou 200 - 300 euro extra als je met de fiets een boel jaar zult gaan doen?
In mijn ogen niet zo veel..
Het is wel mijn eerste fiets. Dus laatste vraag. Is het het waard om die 1.9 te kopen als eerste fiets?
Thanks. Ik zag bijv. een Cervelo S1. Zitten daar standaard goede onderdelen op/bij ?quote:Op maandag 3 augustus 2009 10:55 schreef Rigital het volgende:
Voor 800 euro koop je een nieuwe volledig 105 afgemonteerde Sensa (= goed), zie hier:
Alleen de wielen zijn niet echt geweldig.
Shakes: voor 1000 euro kun je zeker een goede fiets kopen. Je komt dan op 105/Ultegra uit qua groep en qua frame double of triple butted aluminium. Let op dat je goede wielen kiest (Shimano 500 en RS10 houden niet over). En neem een triple als je in de Alpen wilt gaan fietsen!
Fietsgigant: heeft vaak oude modellen staan. En van die adviesprijzen zou ik me ook niets aantrekken.
Algemeen:
- de Ultegra groep is voor 2010 geheel vernieuwd => 2009 fietsen met Ultegra worden goedkoper
- over 1-2 maanden komen de "oude" 2009 fietsen zo wie zo in de opruiming, dus als je kunt wachten...
In In koude jaargetijden draag ik wel altijd een goedsluitende onderbroek en dat gaat prima in tegenstelling met vroeger rijdt men met de moderne koersbroek niet "stuk".quote:Op woensdag 29 juli 2009 17:56 schreef ufopiloot het volgende:
De eerste keer dat ik met m'n racefiets en koersbroek ging fietsen had ik ook een onderbroek. Ik was overgehaald door twee vrienden om ook te gaan fietsen, en telkens als ik ze weer eens spreek komt het verhaal weer omhoog drijven. 'Weet je nog toen jij met je onderbroek onder je fietsbroek aan kwam zetten!'
Niet doen dus!!
Weak.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 06:27 schreef Rigital het volgende:
Cervelo S1: prima... frame! voor 1000 euro koop je alleen het frame. Met andere woorden: die zit nogal boven je budget.
Ik zou eens kijken naar Sensa (voor prijsindicaties bij izibike.nl of 12gotrading.com), Bulls Desert Falcon, Canyon.de en RedBull (Roseversand.de). Qua wielen zijn Mavic Aksyum net iets beter dan Shimano 500/510/RS10 (RS10 weet ik niet zeker, maar die Mavics hebben wel een goede naam).
Je hebt geen triple nodig om in de Alpen te kunnen fietsen, met een compact kan dat nog steeds prima. Moet je wel de juiste bladen achter hebben.quote:Op maandag 3 augustus 2009 10:55 schreef Rigital het volgende:
Shakes: voor 1000 euro kun je zeker een goede fiets kopen. Je komt dan op 105/Ultegra uit qua groep en qua frame double of triple butted aluminium. Let op dat je goede wielen kiest (Shimano 500 en RS10 houden niet over). En neem een triple als je in de Alpen wilt gaan fietsen!
Je hebt het niet nodig, maar voor het gemakt zou ik het wel aanraden. Ik heb zelf ook lekker een triple en die kan ik gewoon op de auto zetten en alles mee opfietsen zonder er ook maar iets speciaals mee te doen/veranderen.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 17:17 schreef FerreroNutella het volgende:
[..]
Je hebt geen triple nodig om in de Alpen te kunnen fietsen, met een compact kan dat nog steeds prima. Moet je wel de juiste bladen achter hebben.
Het kan idd ook met een compact, zoals FerreroNutella zegt. Alleen is een compact weer minder handig in NL, omdat op het vlakke je dan vrijwel altijd met je ketting overdwars rijdt.quote:Op maandag 10 augustus 2009 23:40 schreef Sjiznit het volgende:
[..]
Je hebt het niet nodig, maar voor het gemakt zou ik het wel aanraden. Ik heb zelf ook lekker een triple en die kan ik gewoon op de auto zetten en alles mee opfietsen zonder er ook maar iets speciaals mee te doen/veranderen.
Is cheap en mooiquote:Op maandag 10 augustus 2009 22:25 schreef Xeanor het volgende:
http://link.marktplaats.nl/270781576
Ligt het aan mij of is dit erg cheap?
Ik vind een compact juist handig op het vlakke. Ik ben niet zo'n racer en hoef hem dus niet steeds op 't binnenblad hebben incl scheve kettinglijn.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 07:47 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Het kan idd ook met een compact, zoals FerreroNutella zegt. Alleen is een compact weer minder handig in NL, omdat op het vlakke je dan vrijwel altijd met je ketting overdwars rijdt.
Als je niet zo'n racer bent, heb je juist met een 42 binnenblad een mooie kettinglijn op 't vlakke (42-17).quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 14:34 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Is cheap en mooi
[..]
Ik vind een compact juist handig op het vlakke. Ik ben niet zo'n racer en hoef hem dus niet steeds op 't binnenblad hebben incl scheve kettinglijn.
Ik heb hem meestal op de 20 of 18. Zitten bij mij midden op de cassettequote:Op dinsdag 11 augustus 2009 17:22 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Als je niet zo'n racer bent, heb je juist met een 42 binnenblad een mooie kettinglijn op 't vlakke (42-17).
Ah, OK.quote:
Die is nu exact £999 pond, aanbieding! Bedankt voor de info over carbon versus aluminium. Ik ben op zich wel wat zwaarder (85 kilo), waar zou ik de slapte van het frame dan aan merken?quote:Op donderdag 14 januari 2010 09:36 schreef Ericr het volgende:
Neem aan dat die Specialized Tarmac boven de 1000 pond uitkomt? Als die wordt aangeboden voor 1000 pond zou ik het gelijk doen. Afmontage is waarschijnlijk Shimano 105 maar dat voldoet voor het normale conditiewerk en/of hier en daar een toertocht.
Carbon heeft over het algemeen het voordeel dat je meer dempend vermogen in het frame hebt. Aluminium is meestal stijver en je voelt ieder hobbeltje in de weg. Er zijn ook zeer stijve carbonframes maar die vind je niet in het goedkopere segment. Nadeel kan wel zijn dat het frame te slap is, zeker als je wat zwaarder bent ga je dat voelen.
Als je betere afmontage wil kan je beter een huismerk kopen van een bikeshop of een andersoortige bike die niet wordt gemaakt door de grote merken. Trek, Specialized, Giant etc hebben er een handje van om sommige onderdelen echt zo goedkoop mogelijk te laten. Bij huismerken betaal je minder voor de naam en kan worden gekozen voor wat betere onderdelen.
Des te exotischer des te minder afmontage bij de goedkopere fietsen. Zeker bij Willier, Pinarello, Colnago etc betaal je voor de naam en hoofdzakelijk voor de gebruikte frames.quote:Op donderdag 14 januari 2010 09:41 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Die is nu exact £999 pond, aanbieding! Bedankt voor de info over carbon versus aluminium. Ik ben op zich wel wat zwaarder (85 kilo), waar zou ik de slapte van het frame dan aan merken?
Hoe is de afmontage van de meer "exotische" namen? Je ziet hier in de winkels namelijk ook veel Bianchi, BH, Pinarello, etc... Tevens is Wilier erg populair bij de grotere fietsenwinkels, is dat enigzins goed?
Bedankt!
Thanks! Dat van die exotische merken is ook al iets dat bij mij op kwam. Giant heeft natuurlijk ook zo'n enorm schaalvoordeel dat het voor hun veel goedkoper is om een beetje goeie afmontage in te kopen. Een Italiaans merk met 10 miljoen euro omzet heeft dat niet, dat moet je ergens merken als klant. Ik denk dat ik op zoek ga naar een goeie deal ergens voor een carbon frame. Ik ben dan geen expert, maar met het beetje fietsen van vroeger denk ik dat demping mijn voorkeur heeft boven wat minder "nervositeit".quote:Op donderdag 14 januari 2010 10:04 schreef Ericr het volgende:
[..]
Des te exotischer des te minder afmontage bij de goedkopere fietsen. Zeker bij Willier, Pinarello, Colnago etc betaal je voor de naam en hoofdzakelijk voor de gebruikte frames.
Giant hoort dan niet bij de exotischere merken maar is tegenwoordig wel een A-merk en kenmerkt zich door een vrij goede afmontage gelet op de prijzen voor een complete fiets. Specialized en Trek bieden over het algemeen in dezelfde prijsklasse een wat mindere afmontage omdat ze vaak huismerk onderdelen gebruiken. Trek heeft Bontrager en Specialized gebruikt veel uit eigen huis voor de afmontage.
Een wat slapper frame voelt wat nerveuzer aan, zeker als je wat zwaarder. Tegelijkertijd wen je wel aan het gedrag van je fiets. Ik ben zelf 90 kg en rijdt op een niet al te stijve Giant OCR Carbon. Heb meer voordeel uit de demping van het carbon dan ik nadelen ondervind van de slapte van het frame.
Die Specialized Tarmac schijnt overigens wel redelijk stijf te zijn, dat is dus een pluspunt zeker gelet op de prijs.
De Tarmac krijgt ook goede gebruikersreviews :
http://www.roadbikereview(...)_409584_5668crx.aspx
Mooi dingetjequote:Op zaterdag 18 juli 2009 20:30 schreef ufopiloot het volgende:
Voor rond 500 euro heb je toch al een aardige racefiets die je kan kopen. Ik heb mijn eerste fiets gekocht voor 550 euro, een splinternieuwe Trek 1000 en hij rijdt nog steeds super. Ik heb alleen af en toe een probleem dat de ketting een beetje aanloopt als ik bijvoorbeeld in de lichtste versnelling rijdt achter, en met buitenblad voor. Maar ach, even bijschakelen en dat is opgelost.
[ afbeelding ]
Er staat hier bij de Evans (Britse fietsenzaak) ook nog een Raleigh Avanti Carbon Race uit 2009 in mijn framemaat (ik zou hem natuurlijk even moeten proberen). Dat is een carbon frame en vork met Ultegra afmontage voor £1,200... wel aantrekkelijk ook...quote:Op donderdag 14 januari 2010 19:06 schreef thettes het volgende:
Sora zou ik overslaan, daarna komt tiagra en daarna 105. Die twee heb ik op mn specialized en het bevalt echt perfect hoor. Daarna Ultegra pas. Maar volledig 105 afgemonteerd is echt zeker al wel goed genoeg naar mijn inzien.
Dura Ace is ook puur op wedstrijdsport gericht. Ik heb wel eens gehoord dat Ultegra duurzamer is.quote:Op donderdag 14 januari 2010 19:23 schreef marcodej het volgende:
Van laag naar hoog: Sora, Tiagra, 105, Ultregra, Dura-Ace. De laatste vind ik zelf een beetje over de top voor een amateurfietsers, is eigenlijk niet nodig...
Ik heb nu zo'n twee jaar een racefiets, afgemonteerd met Sora. Er is gewoon prima mee te fietsen, maar ik voel wel dat ik op den duur wel wat beters wil. De duurzaamheid is gewoon niet top, maar wat ik zeg: de eerste paar jaar is er gewoon prima mee te fietsen. De benen moeten het nog altijd zelf doen.
Het ligt gewoon puur aan het budget: je kan het zo gek maken als je wilt. Maar aangezien je best een aardig budget hebt zou ik minimaal voor 105 gaan.
Mooi-weer-fietser...quote:Op dinsdag 26 januari 2010 19:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Een fiets uit 2009 nieuw kopen scheelt! Vanmiddag mijn nieuwe racert opgehaald, van 1088 voor 799. Nu nog wachten op mooier weer...
Wat is jouw maat dan en hoe weet je dat?quote:Op donderdag 14 januari 2010 18:57 schreef Drive-r het volgende:
Na veel googlen op UK websites, toch een beetje moeten concluderen dat die £999 voor die carbon Specialized wel de beste deal is. Helaas hebben ze mijn framemaat niet, dus kan ik er weinig mee
Op mijn ouwe fiets een 56, dat was een Koga. Schijnt allemaal weer te verschillen tussen de verschillende merken, daarom moet ik ze helaas ook eigenlijk even testen voor het kopen.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 19:42 schreef eentwee het volgende:
[..]
Wat is jouw maat dan en hoe weet je dat?
Ik fiets voor mijn lol. Weer waarbij mijn ballen eraf vriezen, schaar ik niet onder de noemer "lol".quote:
Ook bij rechte bovenbuizen moet je die klassieke maatvoering vergeten. Je weet dan nl niet hoe die '56 cm' gemeten is en dat kan zo 2+ cm in lengte van het frame schelen (het verschil tussen een passend frame en een te groot/klein frame). Belangrijk is dat de (virtuele) bovenbuislengte en balhoofdbuislengte de enige maten zijn die ertoe doen. Of een fiets een sloping bovenbuis heeft of niet maakt niet uit, want je kijkt naar de virtuele bovenbuislengte. Het gaat erom dat de fiets de goede lengte heeft en dat je niet te (on)diep komt te zitten.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 21:10 schreef Ericr het volgende:
56cm is 56cm, probleem is dat tegenwoordig veel fietsen een sloping bovenbuis hebben en dan moet je inderdaad goed weten hoe steil die bovenbuis op de zitbuis staat. Bij een rechte bovenbuis is er echter weinig verschil tussen fietsen met een zitbuis van 56 cm. In ieder geval niets wat je niet kan oplossen d.m.v. de lengte van de stuurpen of het verstellen van je zadel.
Dat merk ik dus ook met het passen van verschillende fietsen, daarom is de maat ook maar een richtlijn voor me. Maar goed, als een fiets alleen beschikbaar is in 62, dan is de kans klein dat ik er goed op pas.quote:Op woensdag 27 januari 2010 11:24 schreef Tommeke het volgende:
Je moet je niet blind staren op de maat van de zitbuis. De lengte van de bovenbuis bepaal de maat van een fiets. Immers. Een korte zitbuis kan je compenseren met een lange zadelpen. De lengte van de bovenbuis kan je alleen maar compenseren met een langere of kortere stuurpen, alleen is dat lastiger en heeft een kortere stuurpen invloed op het stuurgedrag van de fiets. De balhoofbuis (buis vooraan) is ook belangrijk. Als die te lang is kan je niet goed diep zitten en als die te kort is heb je een toren aan spacers nodig om niet te diep te zitten.
Zorg anders dat je iemand meeneemt die er verstand van heeft, of ga naar een fietsenmaker die je goed op kan metenquote:Op woensdag 27 januari 2010 11:34 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Dat merk ik dus ook met het passen van verschillende fietsen, daarom is de maat ook maar een richtlijn voor me. Maar goed, als een fiets alleen beschikbaar is in 62, dan is de kans klein dat ik er goed op pas.
Dat zeker, maar uiteindelijk is passen voor mij ook belangrijk.quote:Op woensdag 27 januari 2010 11:46 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Zorg anders dat je iemand meeneemt die er verstand van heeft, of ga naar een fietsenmaker die je goed op kan meten
Dan is het handig als je eerst wat meer info geeft:quote:Op zaterdag 5 juni 2010 00:38 schreef Jos. het volgende:
Ja, schopje! Ik wil ook een racefiets kopen, ben een beginner dus duur hoeft het zeker niet te zijn. Mijn voornaamste eis is dat ie een beetje licht is en uiteraard een paar jaar meegaat. Wie kan me wat punten geven waar ik op moet letten bij de aanschaf?
Ik ben zoals gezegd maar een beginneling, dus wil eerst eens kijken of ik het wel echt zo leuk vind als ik denk dat het is. Hoe intensief ik de fiets ga gebruiken is dus nog niet bekend. Zal vooral hier in de regio gaan fietsen, maar dan natuurlijk wel richting de bergen(heuvels) die mijn gebied rijk is. Qua budget zat ik zelf te denken aan niet veel meer dan ¤ 500,- maar iets meer is eventueel niet erg.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 01:07 schreef Yankee het volgende:
[..]
Dan is het handig als je eerst wat meer info geeft:
- hoe intensief wil je gaan fietsen?
- waar?
- en het belangrijkste; wat is je budget?
- waarom heb je als eis dat die fiets 'een beetje licht moet zijn' en wat is een beetje licht?
In dat opzicht maakt het tegenwoordig echt niet zoveel meer uit hoe zwaar of licht je fiets is. Die paar grammetjes brengen alleen voordeel in de bergen of voor de profs. Als normale recreant is het gewicht van de fiets wel het minste waar je je druk om moet maken.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 13:21 schreef Jos. het volgende:
[..]
Ik heb nu wel een mountainbike en daaraan staat me vooral tegen dat ik niet echt veel snelheid kan maken, daarom wil ik wel graag een lichte fiets, ook al omdat ik hier zoiets las dat een zwaardere fiets je op een gegeven moment tegen gaat staan.
Ik zal van de week eens een fietsenzaak opzoeken, weet inderdaad niet welke merken/modellen als goed bekend staan en welke niet. Hoe zit het precies met de maat dan? Ik geloof dat het bij een racefiets nogal belangrijk is dat je de juiste maat hebt?quote:Op zaterdag 5 juni 2010 22:26 schreef Littlecreep het volgende:
[..]
In dat opzicht maakt het tegenwoordig echt niet zoveel meer uit hoe zwaar of licht je fiets is. Die paar grammetjes brengen alleen voordeel in de bergen of voor de profs. Als normale recreant is het gewicht van de fiets wel het minste waar je je druk om moet maken.
Zoals al vaker is geadviseerd, zeker als je rond de 500 euro zoekt, is een tweedehands fiets zoeken. Een degelijke groep als Tiagra en 105 zijn al rond de 400 euro te vinden. Mits je goed zoekt natuurlijk.
Over merken / modellen zou ik me niet druk gaan maken. Maat is inderdaad wel belangrijk. Gebruik google en dat zul je al genoeg hierover vinden. Komt er op neer dat je je binnenbeenlengte kan gaan meten. Maar wel net zo belangrijk is de lengte van de bovenbuis van de fiets. Kortom als je echt 100% zeker wilt zijn dat die fiets je perfect zit moet je een fietsmeting laten doen, maar dat lijkt me voor jou niet relevant gezien de kosten.quote:Op zondag 6 juni 2010 00:19 schreef Jos. het volgende:
[..]
Ik zal van de week eens een fietsenzaak opzoeken, weet inderdaad niet welke merken/modellen als goed bekend staan en welke niet. Hoe zit het precies met de maat dan? Ik geloof dat het bij een racefiets nogal belangrijk is dat je de juiste maat hebt?
Ga ik doen, thanks voor de uitleg, allen.quote:Op zondag 6 juni 2010 00:28 schreef Yankee het volgende:
[..]
Over merken / modellen zou ik me niet druk gaan maken. Maat is inderdaad wel belangrijk. Gebruik google en dat zul je al genoeg hierover vinden. Komt er op neer dat je je binnenbeenlengte kan gaan meten. Maar wel net zo belangrijk is de lengte van de bovenbuis van de fiets. Kortom als je echt 100% zeker wilt zijn dat die fiets je perfect zit moet je een fietsmeting laten doen, maar dat lijkt me voor jou niet relevant gezien de kosten.
Conclusie: neem je lengte en ga even via google zoeken welke maat daar waarschijnlijk bij kan passen. Vervolgens naar een FM of op marktplaats gaan zoeken naar die maat. Zoals Littlecreep al aanhaalde, ga opzoek naar een tweedehands met als afmontage het liefste minimaal Shimano 105
Volgens mij zijn er voor dat budget in principe geen "slechte" merken en komt het naast technische details vooral op smaak en uitstraling aan. Wat ik in zijn algemeenheid wel kan zeggen is dat je voor Italiaanse merken als Pinarello wel relatief veel voor de naam betaald.quote:Op zondag 6 juni 2010 15:39 schreef farscapevr7 het volgende:
nadat mijn fiets een aantal jaar gestolen is en ik na een pokertoernooi de beschikking heb over een extraatje wil ik weer een mooie fiets aanschaffen
Dan is het handig als je eerst wat meer info geeft:
- hoe intensief wil je gaan fietsen?
wil bij een toervereniging en minimaal 2 a 3 keer per week trainen, ook wil ik AGR, LBL marmotte etc gaan doen
- waar?
omgeving soest amersfoort trainen
- en het belangrijkste; wat is je budget?
max rond de 2500 en wil eigenlijk compleet dus met kleding schoenen helm etc klaar zijn voor 3000
iemand ideeen voorbeelden merken?
bvd
Dan zou ik naar een FM gaan en gewoon een fiets kopen die je mooi vindt. Bedenk alleen wel even van te voren of een een full carbon fiets wilt of een aluminium met carbon voorvork. Wat betreft afmontage zou ik kiezen voor Shimano Ultegra. Verder zou ik waarschijnlijk de standaard wielen vervangen voor iets als Fulcrum 3's. Gezien de tochten die je ook wilt gaan fietsen zou ik kiezen voor een Compact of een triple.quote:Op zondag 6 juni 2010 15:39 schreef farscapevr7 het volgende:
nadat mijn fiets een aantal jaar gestolen is en ik na een pokertoernooi de beschikking heb over een extraatje wil ik weer een mooie fiets aanschaffen
Dan is het handig als je eerst wat meer info geeft:
- hoe intensief wil je gaan fietsen?
wil bij een toervereniging en minimaal 2 a 3 keer per week trainen, ook wil ik AGR, LBL marmotte etc gaan doen
- waar?
omgeving soest amersfoort trainen
- en het belangrijkste; wat is je budget?
max rond de 2500 en wil eigenlijk compleet dus met kleding schoenen helm etc klaar zijn voor 3000
iemand ideeen voorbeelden merken?
bvd
ik heb zelf een Wilier, over welk model heb je het?quote:Op zondag 6 juni 2010 21:55 schreef farscapevr7 het volgende:
dank alvast,
heb al een beetje zitten turen. van tuyl en willier waar moet ik die inschalen, zijn dat mooiboy fietsen of gewoon top?
Prima fiets, mooie afmontage en die wielen zijn ook beter dan de 'standaard' wielen.quote:Op zondag 6 juni 2010 22:13 schreef farscapevr7 het volgende:
http://www.belgafietsen.nl/producten/detail.php?product=977
zoiets vind ik mooi
Heb dezelfde sinds een paar weken. Topfiets!quote:Op donderdag 10 juni 2010 22:54 schreef farscapevr7 het volgende:
tis deze geworden
http://www.izibike.nl/pro(...)GTC_Pro_Compact_2010
helemaal blij, morgen ophalen
Merk dat op het frame staat is minder van belang dan de 'groep' / onderdelen. In geval van die Giant is dat dus Shimano Sora. Dat is op zich de minste groep van Shimano (2200 rommel even buiten beschouwing gelaten) maar als je een nieuwe fiets wilt kopen met een budget van rond de 600 euro zal je hier wel bij uit gaan komen. Is overigens niks mis mee.quote:Op zaterdag 12 juni 2010 15:17 schreef OnCraintDégun het volgende:
Ik ben laatst tot het besef gekomen dat ik wegwielrennen toch leuker vind dan mountainbiken. Ik wil dan ook een racefiets aanschaffen. Aangezien ik een beginner ben geef ik het liefst niet veel meer dan 600 euro uit. Ik ben zat fietsen tegengekomen in die prijsklasse en het is totaal niet duidelijk voor mij wat nou wel en niet geschikt is.
Ik vind zelf iets als dit er wel aantrekkelijk uitzien:
http://www.rijwielcashenc(...)-2010-geel-wit-zwart
Maar ik heb er echt niet zo veel verstand van dus: welke merken zijn echt af of aan te raden?
Bedankt voor je comment ik moet eerlijk zeggen dat ik dacht van Shimano zal sowieso wel goed zijn maar ik begrijp dus dat er een groot kwaliteitsverschil is tussen de Shimano onderdelen. Dan kan ik inderdaad beter op zoek gaan naar een betere tweedehands fiets.quote:Op zaterdag 12 juni 2010 15:41 schreef Yankee het volgende:
[..]
Merk dat op het frame staat is minder van belang dan de 'groep' / onderdelen. In geval van die Giant is dat dus Shimano Sora. Dat is op zich de minste groep van Shimano (2200 rommel even buiten beschouwing gelaten) maar als je een nieuwe fiets wilt kopen met een budget van rond de 600 euro zal je hier wel bij uit gaan komen. Is overigens niks mis mee.
Waarom vind je die Giant er aantrekkelijk uitzien? Let wel op dat als je niet zo heel veel van racefietsen af weet dat een nieuwe fiets in dat geval snel aantrekkelijk lijkt ten opzichte van bijvoorbeeld een tweedehands. Maar als ik die advertentie bekijk dan lees ik onder andere "Super lichtgewicht racefiets" terwijl deze 9.55kg weegt. Slaat nergens op om dit als een super lichtgewicht te gaan bestempelen.
Persoonlijk zou ik met het bedrag dat jij wilt uitgeven gaan voor een tweedehands met een Shimano 105 of als je goed zoekt en een beetje mazzel hebt Shimano Ultegra groep. Kwalitatief gezien heb je dan een veel betere fiets.
En daarmee gaat het voordeel van een betere groep voor dezelfde prijs alweer deels verloren.quote:
Dat valt volgens mij wel mee. Tweedehands fiets van een jaartje of 2 / 3 oud met bijvoorbeeld een 105 groep lijkt mij ook al is deze tweedehands een veel betere aankoop dan een nieuwe fiets met sora. Wat betreft slijtage is de kans aanwezig dat je de tandwielen, cassette en ketting wel eens moet gaan vervangen maar dat geldt lijkt mij niet snel voor de shifters / remmen etc die natuurlijk kwalitatief stukken beter zijn dan die van sora. Daarnaast vallen de kosten voor een cassette / ketting wel mee.quote:Op zaterdag 12 juni 2010 16:06 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En daarmee gaat het voordeel van een betere groep voor dezelfde prijs alweer deels verloren.
Totale onzin wat die fietsenmaker beweert. Ik hoor dit soort flauwekul zo vaak (van anderen) dat ik blij ben dat ik me er zelf een beetje in verdiept heb. Probleem is dat je met "maat xx" nog niks weet, namelijk hoe lang de diverse buizen echt zijn. En dan met name de (virtuele, bij sloping frames) bovenbuis en balhoofdbuis want dat zijn de twee belangrijkste maten. Bij de Sensa zie ik helaas geen volledige geometrietabel staan, de bovenbuismaat die wordt gegeven is langs de buis gemeten en niet de 'virtuele' (=horizontale) lengte. Het is handig om dit forumtopic door te lezen als je er meer over wilt weten.quote:Op zaterdag 12 juni 2010 20:51 schreef woudb007 het volgende:
hoi allemaal, zie hier als één van de weinige plaatsen op internet veel info over fietsen... mn zoektocht naar een nieuwe fiets heeft al veel opgeleverd, maar nog geen besluit kunnen nemen...
zit nu te dubben tussen de Focus Culebro 2010 en de Sense Trentino Special 2010. De specs:
Focus:
Frame New Hydroform, triple butted, SL Frame met BB30
Voorvork Focus Carbon
Achterderailleur Shimano Ultegra
Voorderailleur Shimano Ultegra
Shifters Shimano Ultegra
Remmen Shimano Ultegra
Crankset FSA Energy Triple
Wielen Fulcrum Racing 7
Banden Continental Ultra Sport, 23-622
Zadel Concept SL
Zadelpen Concept Extreme
Stuurdelen Concept SL
Balhoofd Alloy, A-Head, Concept Extreme
Sensa:
Frame Aluminium
Voorvork Carbon
Versnellingen 20 versnellingen
Derailleur achter Shimano Ultegra 6700
Derailleur voor Shimano Ultegra 6700
Shifters Shimano Ultegra 6700
Crankstel Shimano Ultegra 6700
Crankstel type Double
Remmen Velgremmen
Remsysteem Shimano Ultegra 6700
Wielset Fulcrum Racing 7
Ik wil sowieso een tripple laten monteren.
Puntje van aandacht verder is dat de Sensa te krijgen is tot max 60cm (sloping). Mijn maat is 61 á 62.... de fietsenmaker geeft aan dat je sloping altijd een maatje kleiner moet nemen maar daar kan ik op Internet niets over vinden..... hellup?? (doordat mn huidige fiets door een fietsenmaker is aangesmeerd, maat 58, ben ik wat wantrouwend)
Hoi,quote:Op zondag 13 juni 2010 18:29 schreef C.est_Bon het volgende:
Een racefiets kopen is blijkbaar lastiger dan ik had gedacht! Ik wil graag een racefiets maar heb er 0,0 verstand van. Waarschijnlijk stel ik dezelfde vragen als alle anderen, sorry daarvoor! Maar ik lees steeds dat je vooral naar de afwerking en onderdelengroepen moet letten: dat zegt me allemaal niks en volgens mij zou ik het verschil dus ook niet merken zolang ik niet beter weet?
Afgelopen 2 jaar heb ik veel geroeid, maar tijdens mijn stage in Engeland zal ik vervangende trainingen moeten doen en racefietsen lijkt me heel gaaf! Als ik mezelf niet constant in de prak rij en de zadelpijn niet onoverkomelijk is ben ik van plan om 4x per week te fietsen. Ik zoek een goedkope fiets die -om blessures te voorkomen- wel ong. mijn maat is en niet teveel onderhoud gaat kosten, ik ben namelijk a-technisch. Ik ga geen wedstrijden fietsen dus snel hoeft de ie niet te zijn. Is dat echt onmogelijk onder de 400 euro? Liefst zelfs ver eronder?
En als je zo goedkoop mogelijk (maar wel veilig) uit wil zijn hoeveel gaan een helm en schoenen dan minimaal kosten?
Ik begrijp dat de framemaat niet zoveel uitmaakt als ik op veel sites las? Omdat er ook nog ingewikkelde dingen bij komen kijken met de stang (wat is daar anders aan dan bij gewone fietsen? ) Ik zie net een advertentie op marktplaats: een framemaat 52. Ik zou volgens mij 54 moeten hebben, dat zal toch wel te verhelpen zijn? Hoeveel zou waard zijn denken jullie? Hij ziet er denk ik wat te blits uit voor mijn budget. Zomaar een voorbeeld hoor... er staat zoveel op marktplaats, maar deze is toevallig paars en dichtbij
Kortom, een en al kneuzigheid op fietsgebied maar ik ga het allemaal nog wel leren hoor!
Deze is een stuk nieuwer dan die andere fiets. Bij die andere zitten bijvoorbeeld de schakelaars voor de versnellingen nog op de buis terwijl je bij deze fiets de versnellingen op het stuur hebt. Fiets is echter wel framemaat 56 wat natuurlijk een stuk groter is dan een 52. Lijkt me voor iets van 200 euro geen slechte koopquote:
Das ff wennen, maar ook weer goed voor je stuurtechniek. Ik vind 't persoonlijk wat chiller als met een mtb omdat je sneller bent. Tenzij 't natuurlijk weer vet blubberig is.quote:Op maandag 14 juni 2010 11:11 schreef Oksel het volgende:
Ja, hoe is die fiets? Doe's wat foto's posten? Dat zijn nog eens leuke koopjes. Misschien wil ik dat ook wel voor deze winter. Alhoewel; met een racefietsstuur door het bos?
hehe, mijn vriendin heeft WH-R500 wielenquote:Op maandag 14 juni 2010 10:45 schreef Oksel het volgende:
En koop NOOIT een fiets met Shimano WHR500 wielen, die zijn echt te slecht.
M'n vriendin heeft in april een fiets gekocht bij Rose. Dat is perfect. Kwam in een grote doos, alleen stuur moest even rechtgezet worden. Enige nadeel is dat de winkel een beetje uit de buurt is en dat je dus niet even langs kunt gaan. Maar service is erg goed, als er iets mis is kan je ze bellen en dan halen ze de boel op om later het gefixt terug te brengen.quote:Op maandag 14 juni 2010 11:59 schreef Bismarck het volgende:
Hebben mensen hier ervaring met verzendingen van bedrijven als Canyon en RoseVersand (Red Bull)? Ik lees in verschillende testen (o.a. Fiets) dat de frames goed worden beoordeeld. Daarnaast hebben zij een goede afmontage voor een prijsverhouding waarvoor je bij je lokale fietsenmaker niet hoeft aan te komen (tenzij je fietsenmaker Vos & zoon heet).
Wordt een fiets compleet afgemonteerd bezorgd of moet je zelf nog veel sleutelen? Zijn er mensen die een beschadiging hadden en die iets kunnen vertellen over de verdere afhandeling met Canyon/Rose?
De lak is 'n beetje erg slecht, veel beschadigingen. Ach, ik zie wel. Heb wel vaker 'n fiets overgespoten en dat zag er erg goed uit.quote:Op maandag 14 juni 2010 11:55 schreef Oksel het volgende:
Mooi fietsje voor dat geld..! En ik zou hem niet spuiten, wordt er nooit mooier op.
Heel erg bedankt voor je adviezen! Ik ben 1.73m (met korte benen) en volgens een tabel op internet zou ik framemaat 54 nodig hebben, is 52 of 56 dan echt te klein of te groot? Ik neem aan dat je met het zadel en stuur nog heel wat kan verstellen? Zolang ik maar geen rugklachten krijg of andere gekke dingen vind ik het prima!quote:Op maandag 14 juni 2010 10:39 schreef Yankee het volgende:
[..]
Als je precies wilt weten welke framemaat voor jou perfect zal zijn dan moet je een fietsmeting laten doen, echter heeft dat gezien het bedrag dat jij wilt uitgeven voor een fiets weinig zin daar je toch bij een tweedehands zult uitkomen. Hoe lang ben je? Er zijn wel standaard tabelletjes te vinden op internet waarmee je wel een redelijk goed idee kunt krijgen van de maat die je moet hebben.
Die paars / zwarte Gazelle lijkt mij maximaal 100 euro waard. Dit is wel echt een oudje, maar lijkt wel goed te zijn onderhouden.
graag gedaan, denk maximaal maatje 54 trouwensquote:Op maandag 14 juni 2010 12:52 schreef C.est_Bon het volgende:
[..]
Heel erg bedankt voor je adviezen! Ik ben 1.73m (met korte benen) en volgens een tabel op internet zou ik framemaat 54 nodig hebben, is 52 of 56 dan echt te klein of te groot? Ik neem aan dat je met het zadel en stuur nog heel wat kan verstellen? Zolang ik maar geen rugklachten krijg of andere gekke dingen vind ik het prima!
Wat me nu pas opvalt is dat de tweede advertentie die ik had gepost het over een framemaat van 56 inch heeft, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk? Inches zijn nogal wat langer dan centimeters, dan kom je op iets van anderhalve meter uit!
In ieder geval bedankt! Ik heb al op wat advertenties op marktplaats gereageerd en zal wel even laten weten wat eruit komt. Krijg steeds meer zin om te fietsen!
Is inderdaad wel leuk om te doen, voor mezelf zo een reserve/winterfiets gekocht en voor drie vrienden die ik met het wielervirus heb aangestoken een mooi tweedehandsje gevonden.quote:Op maandag 14 juni 2010 10:45 schreef Oksel het volgende:
Marktplaats kopen = geniaal.
Dat is geen gekke prijs voor die Cube in combinatie met CC's. Ik heb zelf zowel fulrcum 5 als Cosmic Carbon's. Wat betreft die fulcrums heb ik dezelfde ervaringen, prima wieltjes maar als je iets meer wilt dan merk je wel dat ze eigenlijk te slap zijn. Zelf vind ik de Cosmic Carbons erg fijne wielen die er ook erg vet uitzien. Als nadeel zou je kunnen noemen dat ze niet heel erg licht zijn, maar goed als je lichte carbon wielen wilt dan mag je heel wat meer gaan betalen. (setje Lightweights van 2500,- bijvoorbeeld )quote:Op dinsdag 15 juni 2010 11:43 schreef Superher0 het volgende:
Ik wil ook een nieuwe fiets. Heb het helemaal gehad met mijn triple en met mijn Fulcrum Racing 5 wielen.
Nu ik koers heb ik niets aan een triple en de wielen zijn niet stijf. Voel ze gewoon zwabberen tegen de remblokjes als ik echt aanzet na een bocht. uiteraard houd ik deze fiets wel voor als ik in de bergen ga fietsen of als pekelfiets.
Ik zat zelf te denken aan: http://www.mantel-tweewie(...)SL_2010_wielset.html of aan een Stevens.
Eisen: licht, stijf, dubbel Ultegra en geschikt voor rondjes om de kerk.Budget rond de 2500 euro.
Iemand ideeen, tips voor fietsenmakers die beetje leuke aanbiedingen heeft of ervaringen heeft met Stevens? Of iets kan zeggen over mavic Cosmic Carbon wielen?
Over Stevens niet meer dan lof eigenlijk. Rijd er zelf nu bijna anderhalf jaar op en het is de lekkerste fiets waar ik op heb gezeten tot nu toe. Stevens Aspin 2009, afgemonteerd met Ultegra SL en Easton Vista wielen. Ik denk dat qua prijs/klasse verhouding Cube en Stevens toch wel dicht bij elkaar zitten.quote:Op dinsdag 15 juni 2010 11:43 schreef Superher0 het volgende:
Ik wil ook een nieuwe fiets. Heb het helemaal gehad met mijn triple en met mijn Fulcrum Racing 5 wielen.
Nu ik koers heb ik niets aan een triple en de wielen zijn niet stijf. Voel ze gewoon zwabberen tegen de remblokjes als ik echt aanzet na een bocht. uiteraard houd ik deze fiets wel voor als ik in de bergen ga fietsen of als pekelfiets.
Ik zat zelf te denken aan: http://www.mantel-tweewie(...)SL_2010_wielset.html of aan een Stevens.
Eisen: licht, stijf, dubbel Ultegra en geschikt voor rondjes om de kerk.Budget rond de 2500 euro.
Iemand ideeen, tips voor fietsenmakers die beetje leuke aanbiedingen heeft of ervaringen heeft met Stevens? Of iets kan zeggen over mavic Cosmic Carbon wielen?
of natuurlijk een Bianchi. Die zijn zoals Oksel al zegt wel een stukje unieker natuurlijkquote:Op dinsdag 15 juni 2010 12:05 schreef Oksel het volgende:
Hey, ik probeer Bianchi beetje populairder te maken, ga jij je ermee bemoeien!
Danku, danku..quote:Op dinsdag 15 juni 2010 12:08 schreef Yankee het volgende:
[..]
of natuurlijk een Bianchi. Die zijn zoals Oksel al zegt wel een stukje unieker natuurlijk
Als je wilt dat ze uniek blijven moet je ze alleen natuurlijk niet gaan promotenquote:
Dat maakt mij niet uit, dan spaart 'ie nog maar ff door..quote:Op dinsdag 15 juni 2010 12:28 schreef Yankee het volgende:
de bovenste twee vallen alleen absoluut niet binnen de 2500,- , wel erg mooie fietsen trouwens
Ja, dan liever een Wilier.quote:Op dinsdag 15 juni 2010 12:30 schreef Tommeke het volgende:
Ik vind die Pinarello's eigenlijk spuuglelijk met die bochelvoorvork.
hehe, zit je trouwens nu al weer die brommer van je op te hemelen op fiets forum?quote:Op dinsdag 15 juni 2010 12:33 schreef Oksel het volgende:
[..]
Dat maakt mij niet uit, dan spaart 'ie nog maar ff door..
Wilier moet je niet kopen, die moeten speciaal blijvenquote:
Als het gewicht zo rond de 8kilo blijft vind ik het niet erg. carbon omdat dit stijver is dan alum of loop ik nu achter?quote:Op dinsdag 15 juni 2010 11:51 schreef Yankee het volgende:
[..]
Dat is geen gekke prijs voor die Cube in combinatie met CC's. Ik heb zelf zowel fulrcum 5 als Cosmic Carbon's. Wat betreft die fulcrums heb ik dezelfde ervaringen, prima wieltjes maar als je iets meer wilt dan merk je wel dat ze eigenlijk te slap zijn. Zelf vind ik de Cosmic Carbons erg fijne wielen die er ook erg vet uitzien. Als nadeel zou je kunnen noemen dat ze niet heel erg licht zijn, maar goed als je lichte carbon wielen wilt dan mag je heel wat meer gaan betalen. (setje Lightweights van 2500,- bijvoorbeeld )
Andere opties misschien Red Bull of Canyon. Moet het carbon zijn of mag aluminium ook?
quote:Op dinsdag 15 juni 2010 12:34 schreef Yankee het volgende:
[..]
hehe, zit je trouwens nu al weer die brommer van je op te hemelen op fiets forum?
Carbon hoeft niet stijver te zijn geloof ik, zeker niet wanneer je een van de top aluminiumframes neemt ten opzichte van een wat goedkoper carbon frame.quote:Op dinsdag 15 juni 2010 12:47 schreef Superher0 het volgende:
[..]
Als het gewicht zo rond de 8kilo blijft vind ik het niet erg. carbon omdat dit stijver is dan alum of loop ik nu achter?
Ik zat ook te denken om bij Rose eentje aan te schaffen: http://rose.nl/bikes/wielrenfietsen/wielrenfietsen/red-bull-carbon-sl-3000-2010.html?cid=157&detail=1000&detail2=30491
Nadeel is dan echter dat je niet even langs kunt gaan bij de fietsenmaker mocht er iets aan de hand zijn. Kleine dingetjes kan ikzelf maar voor het specialistiche werk. Misschien maar eens gaan oefenen om slagjes uit het wiel te halen.
tsssquote:Op dinsdag 15 juni 2010 12:30 schreef Tommeke het volgende:
Ik vind die Pinarello's eigenlijk spuuglelijk met die bochelvoorvork.
Ronde!quote:Op dinsdag 15 juni 2010 12:59 schreef Yankee het volgende:
[..]
Heb je enig idee wat voor wielen je wilt?
Ehm, rond ;-) Ik vind de Mavic Cosmic Carbone wel mooi. Ik rijd nu ook een Cube en ben er wel gecharmeerd van. Zolang ze stijver zijn dan Fulcrum racing 5. Heeft iemand een lijstje met testresultaten zodat je een vergelijking kan maken?quote:Op dinsdag 15 juni 2010 12:59 schreef Yankee het volgende:
[..]
Carbon hoeft niet stijver te zijn geloof ik, zeker niet wanneer je een van de top aluminiumframes neemt ten opzichte van een wat goedkoper carbon frame.
Die Red Bull fietsen worden wel altijd zeer goed beoordeeld in verschillende testen. Maar nadeel is inderdaad wel dat die winkel een beetje uit de buurt is. M'n vriendin heeft haar fiets daar dus ook gekocht, maar als daar wat mis mee is dan gaat ie waarschijnlijk naar een FM in de buurt. Voordeel van even snel worden geholpen of dat ze voor kleine dingetjes niks rekenen heb je dan alleen meestal niet.
Heb je enig idee wat voor wielen je wilt?
Er gaan verhalen op het internet rond van fietsenmakers die internetfietsen niet willen repareren. Ik vind dat opmerkelijk. Als ik mijn internetfiets naar de lokale fietsenmaker breng en ik betaal hem gewoon voor een reparatie, wat maakt hem het dan uit waar ik de fiets heb gekocht.quote:Op dinsdag 15 juni 2010 12:47 schreef Superher0 het volgende:
Nadeel is dan echter dat je niet even langs kunt gaan bij de fietsenmaker mocht er iets aan de hand zijn. Kleine dingetjes kan ikzelf maar voor het specialistiche werk. Misschien maar eens gaan oefenen om slagjes uit het wiel te halen.
Dus in plaats van een overprijsde fiets zou de winkel hem verder overprijzen zodat je 200 euro er af kan lullen en dan nog steeds uitkomt op een overprijsde fiets? Als ik 105 of Veloce op fietsen van meer dan 1800 euro gemonteerd zie ga ik meteen weer de winkel uit.quote:Op dinsdag 15 juni 2010 14:57 schreef Oksel het volgende:
Als er geen onderhandelingsruimte is ga ik meteen weer de winkel uit. Maak dan de prijs 100euro hoger, zodat je in ieder geval die ruimte geeft.
tja, ik ben het helemaal met je eens. Ik weet dat ik wat meer betaal maar dan wil ik wel meteen geholpen worden. Ik wil dan als ik een probleempje heb met mijn afstelling of met de wielen dat deze dan gerepareerd wordt onder garantie. Mijn fietsenmaker geeft 50% korting op fietsbeurten als je de fiets bij hem koopt. Maar goed als je zelf gaat shoppen... laatst een Ultegra ketting en cassette en 2 banden gekocht via Rose. Was 50 euro goedkoper dat de lokale fietsenmaker. Ik ben bereid om iets meer te betalen maar dan wil ik geen gezeik van arbeidsloon als ze die cassette en ketting erop zetten en alles afstellen.quote:Op dinsdag 15 juni 2010 15:08 schreef Bismarck het volgende:
[..]
Dus in plaats van een overprijsde fiets zou de winkel hem verder overprijzen zodat je 200 euro er af kan lullen en dan nog steeds uitkomt op een overprijsde fiets? Als ik 105 of Veloce op fietsen van meer dan 1800 euro gemonteerd zie ga ik meteen weer de winkel uit.
Een kennis van me was met een test uit het tijdschrift Fiets naar de winkel gegaan om een fiets te kopen. Hij van: "deze Ciöcc komt goed uit de test en die wil ik graag kopen en ik zie dat u leverancier van dat merk bent.'' Fietsenmaker zat vervolgens te foeteren dat de prijs die in het tijdschrift werd genoemd toch wel heel erg scherp was. Zei die kennis: "Wat heb ik daar mee te maken? Deze fiets voor die prijs, maat 54. Ik drink ondertussen een kopje koffie.''
www.rose.nl en dan conti GP4000S... Rollen erg goed en komen goed uit de testen. 27 euro per stuk. Ik koop ze altijd per 2. Bij de FM reken op 35+quote:Op dinsdag 15 juni 2010 15:20 schreef Oksel het volgende:
Ik heb binnenkort 2 nieuwe banden nodig, wil er eigenlijk niet heel aan uitgeven. Wie heeft er een goede tip voor me?
continental GP 4000 s, bijvoorbeeld via Salden: http://www.salden.nl/default.asp?pid=52&catid=3206quote:Op dinsdag 15 juni 2010 15:20 schreef Oksel het volgende:
Ik heb binnenkort 2 nieuwe banden nodig, wil er eigenlijk niet heel aan uitgeven. Wie heeft er een goede tip voor me?
Helaas net al mijn bandjes gekocht anders hadden we samen kunnen doen. Verzendkosten zijn dacht ik bij Salden een 10tje, bij Rose 6 euro. Misschien dat er meer mensen mee doen?quote:Op dinsdag 15 juni 2010 15:27 schreef Yankee het volgende:
[..]
continental GP 4000 s, bijvoorbeeld via Salden: http://www.salden.nl/default.asp?pid=52&catid=3206
Kosten bij de gemiddelde FM trouwens iets van 40 euro p/s
Goedkoper: Vittoria Rubino. Zijn niet de 'snelste' bandjes maar wel redelijk lekproof
Gelukkig doet mijn fietsenmaker dat Van Herwerden in Den Haag. Korting, volledige opmeting en gratis servicebeurtje erbijquote:Op dinsdag 15 juni 2010 15:15 schreef Oksel het volgende:
Nee, als goede FM ga je 100 euro over de gemiddelde Inet prijs heen, en geef je 50 euro korting + fietstasje en 2 binnenbandjes & opmeten. Dan ben je een goede FM.
Als je gaat zeiken over de prijs ben je een stomme lul omdat je gewoon niet kan inkopen.
Heb zelf op dit moment geen nieuwe bandjes nodig, maar wel handig om even te onthouden voor de toekomst. Net nieuwe schoenen gekocht bij Salden, daarbij waren de verzendkosten inderdaad iets van 10 euroquote:Op dinsdag 15 juni 2010 15:31 schreef Superher0 het volgende:
[..]
Helaas net al mijn bandjes gekocht anders hadden we samen kunnen doen. Verzendkosten zijn dacht ik bij Salden een 10tje, bij Rose 6 euro. Misschien dat er meer mensen mee doen?
Maar je zei "Maak dan de prijs 100euro hoger", dus alleen om het idee te krijgen dat je slim onderhandeld hebt of zo? Want de winkel die die 100 euro er niet bovenop doet heeft weliswaar geen onderhandelingsruimte, maar is per saldo even duur.quote:Op dinsdag 15 juni 2010 15:15 schreef Oksel het volgende:
Nee, als goede FM ga je 100 euro over de gemiddelde Inet prijs heen, en geef je 50 euro korting + fietstasje en 2 binnenbandjes & opmeten. Dan ben je een goede FM.
Als je gaat zeiken over de prijs ben je een stomme lul omdat je gewoon niet kan inkopen.
Bedankt voor het compliment..quote:Op dinsdag 15 juni 2010 21:40 schreef Tommeke het volgende:
Dat merk je aan 't feit dat je minder hard door bochten kunt. En als je wat power hebt schijnen ze tegen je remblokjes te lopen.
Hahaha, dat is opzich wel 'n strak idee. Bandjes heb je nooit genoeg vanquote:Op dinsdag 15 juni 2010 23:04 schreef Oksel het volgende:
[..]
Bedankt voor het compliment..
Khad m'n remmen niet strak staan.. maar bij het klimmen zat ik toch tegen de blokjes aan. Nu trouwens niet meer, met mijn huidige wielen. Met de WHR500's dus wel. En om de zoveel tijd WEER een slag erin. Slappe kutwielen.
Misschien moeten we eens per half jaar een banden inkoop actie houden. Alhoewel dat vast niet werkt. Misschien als we 1 keer per jaar een vaste meet doen, en dan meteen daaraan een bandeninkoop actie hangen?
Klopt, zo is hij tevreden, en ben jij tevreden. Heb ik ooit eens in een boek gelezen wat ik voor sales moest lezen. Iets van Richte Lommert. Erg vermakelijk! Hij ging afdingen om de verkoper een goed gevoel te gevenquote:Op dinsdag 15 juni 2010 23:05 schreef Oksel het volgende:
En ja, je moet je koper altijd het idee geven dat hij slim is geweest.. Dus zet je je prijs IETSJES hoger, zodat je wat ruimte hebt.
Ga dan ook zeker even bij EPbike langs, zit er praktisch om de hoek (geheid dat je dan een Cervelo wilt ). Louter goede ervaringen mee. Als ik lees wat je wilt wat betreft onderhoud deels zelf doen (omdat je nu eenmaal weet wat de internetprijzen zijn en geen dief van je eigen portemonnee wilt zijn) ben je bij hem ook aan het goede adres. Eric heeft me ook al vaak uit de brand geholpen met snel even iets afstellen etc terwijl mijn fietsen daar niet vandaan komen.quote:Op woensdag 16 juni 2010 12:16 schreef Superher0 het volgende:
Goed, gisteren bij de fietsenmaker langs geweest en niet veel wijzer geworden. Hij probeerde mij een Specialized Tarmac aan te smeren. Ben ik helemaal klaar voor 3000 euro. Vind de fiets niet erg mooi om eerlijk te zijn. ga vrijdag of zaterdag als ik tijd heb wel even langs in Zeist bij care4bikes. Eigenaar schijnt zelf ook te koersen, kijken wat hij aanraadt.
Doorgaans een steviger frame, een langere achterbrug en noppenbanden. Gewicht is niet zo belangrijk op cyclocrossers. Wielen staan wat minder dicht op de vork zodat er meer ruimte is voor 'mud clearance'.quote:Op woensdag 16 juni 2010 13:21 schreef Drive-r het volgende:
Update. Ik ben even druk geweest met werk, maar nog steeds op zoek naar een fiets. Ben een absolute amateur en zal niet gaan koersen. Reed af en toe op de fiets van een vriend vroeger en wil dit gewoon weer gaan doen. Via werk (ik woon in Londen) kan ik tot £1000 besteden en daar belastingaftrek over krijgen, dus daar wil ik voor gaan (scheelt 50%). Nu ben ik echter veel in Stockholm (LAT relatie) en wil ik de fiets daar naartoe nemen, enorm mooi fietsen daar!
Grote vraag: rond Stockholm is het fietsen fantastisch, maar veel fietspaden door de bossen zijn verharde gravel en soms iets minder dan dat. Wat zijn dan de voordelen/nadelen van eventueel kiezen voor een "cyclo cross" fiets? Ik begrijp dat bredere banden zwaarder zijn, maar verder? Maakt het qua frame veel uit?
Thanks! Hoe moet ik het verschil zien in de praktijk? Bredere banden is op zich wat meer comfort, maar wat meer werk. Maar goed, voor een ritje van 60km op asfalt zal je ook daar niet aan kapot gaan toch? Het blijft tenslotte een work-out, een paar km/uur minder maakt niet uit. Ik zie het inderdaad zelf wel zitten, zo'n cross. Misschien ooit investeren in een tweede set wielen, hoewel ik begrijp dat het nooit een koersfiets wordt.quote:Op woensdag 16 juni 2010 14:45 schreef Bismarck het volgende:
[..]
Doorgaans een steviger frame, een langere achterbrug en noppenbanden. Gewicht is niet zo belangrijk op cyclocrossers. Wielen staan wat minder dicht op de vork zodat er meer ruimte is voor 'mud clearance'.
[ afbeelding ]
De hoge achtervork zorgt voor meer clearance als er modder enzo aan het wiel blijft kleven.
[ afbeelding ]Idem voor de voorvork.
Zolang je niet voornemens bent om te gaan koersen of grote afstanden af te leggen lijkt mij een crosser een goede keuze.
Bredere banden bieden inderdaad meer comfort maar ook meer rolweerstand ten opzichte van racefietsbanden. De rolweerstand wordt voor een deel ook bepaald door de luchtdruk in de band. Spijkerhard opgepompt biedt de band minder rolweerstand, maar ook minder comfort.quote:Op woensdag 16 juni 2010 15:35 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Thanks! Hoe moet ik het verschil zien in de praktijk? Bredere banden is op zich wat meer comfort, maar wat meer werk. Maar goed, voor een ritje van 60km op asfalt zal je ook daar niet aan kapot gaan toch? Het blijft tenslotte een work-out, een paar km/uur minder maakt niet uit. Ik zie het inderdaad zelf wel zitten, zo'n cross. Misschien ooit investeren in een tweede set wielen, hoewel ik begrijp dat het nooit een koersfiets wordt.
quote:Op donderdag 17 juni 2010 13:02 schreef Culi-Mars het volgende:
Ik wil graag gaan beginnen met wielrennen, voornamelijk om mn conditie op peil te krijgen en lekker te kunnen sporten.
Daarvoor heb ik natuurlijk een goede fiets nodig. Ik zou graag van de kenners willen weten wat een goede fiets is om mee te beginnen en welke te krijgen is voor een niet te hoge prijs (mocht t toch echt niet bevallen). Natuurlijk een standaard vraag van een beginner, maar toch hoop ik op een nuttig antwoord.
Kan ik t beste kijken voor een 2e hands, of beter een nieuwe fiets?
Welke merken/modellen zijn geschikt voor beginners?
Welke punten moet ik in gedachte houden bij het bepalen van welke fiets voor mij goed is?
Welke materialen moet ik naast de fiets ook zeker niet vergeten om aan te schaffen, bv kleding?
Budget ligt rond de 500-750 euro.
Alle tips die mij op weg kunnen helpen om een goede keuze bij de aanschaf van een fiets te maken zijn van harte welkom!
Verdere aanschaf:quote:Op zondag 6 juni 2010 00:28 schreef Yankee het volgende:
[..]
Over merken / modellen zou ik me niet druk gaan maken. Maat is inderdaad wel belangrijk. Gebruik google en dat zul je al genoeg hierover vinden. Komt er op neer dat je je binnenbeenlengte kan gaan meten. Maar wel net zo belangrijk is de lengte van de bovenbuis van de fiets. Kortom als je echt 100% zeker wilt zijn dat die fiets je perfect zit moet je een fietsmeting laten doen, maar dat lijkt me voor jou niet relevant gezien de kosten.
Conclusie: neem je lengte en ga even via google zoeken welke maat daar waarschijnlijk bij kan passen. Vervolgens naar een FM of op marktplaats gaan zoeken naar die maat. Zoals Littlecreep al aanhaalde, ga opzoek naar een tweedehands met als afmontage het liefste minimaal Shimano 105
Nee, gewoon schrale aars na het fietsen, helemaal als je net begint kom je er niet onderuit..quote:
Praat voor jezelf.quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:14 schreef Oksel het volgende:
[..]
Nee, gewoon schrale aars na het fietsen, helemaal als je net begint kom je er niet onderuit..
Oh.. Ben ik weer een uitzondering? Zal ook eens niet zo zijn..quote:
Alleen voor de fiets om te beschermen tijdens strandraces. Funest voor je mountainbike maar tof om te doen om met windkracht 8 over het strand te knallen.quote:
Ik heb zelf ook zo'n ding. Kostte geloof ik iets van 12 euro? En ja die dingen zijn erg gemakkelijk maar je moet wel even weten hoe je ze moet gebruiken.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:38 schreef solaire het volgende:
Mannen,
ik wil zo'n co2 patronenpompje kopen voor als ik lek rij, nou vroeg ik me af of de goedkoopste in de racewinkel volstaat voor die 2 keer per jaar dat ik lek rij? en zijn die dingen daadwerkelijk zo gemakkelijk als beweerd wordt?
gracias!quote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:39 schreef Yankee het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook zo'n ding. Kostte geloof ik iets van 12 euro? En ja die dingen zijn erg gemakkelijk maar je moet wel even weten hoe je ze moet gebruiken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |