abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_242053
Volkskrant 6-01-2000

quote:

ADVERTEERDERS EN BELLENDE KIJKERS MAKEN VAN BIG BROTHER KASSUCCES

Van onze verslaggever
AMSTERDAM

Big Brother heeft circa tien miljoen gulden winst opgeleverd. De helft daarvan gaat naar producent John de Mol en de andere helft naar de Holland Media Groep (RTL 4, 5 en Veronica). Dat bedrijf kan naar schatting nog eens vijf miljoen gulden provisie verwachten op de buitenlandse rechten van de real life soap. Adverteerders kochten volgens HMG voor 22 miljoen gulden aan spotjes in de reclameblokken voor en tijdens Big Brother. Daarnaast haalde het bedrijf naar eigen zeggen acht miljoen gulden aan neveninkomsten binnen. Daar moeten enkele miljoenen provisiekosten van af, terwijl de programmakosten volgens een direct betrokkene vijftien miljoen gulden bedroegen. Daarmee heeft Big Brother drie keer zoveel neveninkomsten binnengehaald als gebruikelijk is in de televisiewereld. Dat komt onder meer door de circa vijf miljoen kijkers die kandidaten hebben weggestemd, wat een gulden per telefoontje opleverde. Daarvan ging veertig cent naar KPN en was de rest voor de vennootschap onder firma (vof) waarin De Mol en HMG het project hebben ondergebracht. De Big Brother-internetsite is door ruim vijftig. miljoen mensen bezocht, en leverde anderhalf miljoen gulden reclame-inkomsten op via banners en buttons. Daarnaast betaalden bedrijven als Grolsch, McDonalds, Bruna enLego om hun produkten in handen van de bewoners te krijgen. Dat leverde nog eens een á anderhalf miljoen gulden op, al moet Veronica zich volgende week verantwoorden bij het Commissariaat voor de Media dat met een boete van 80 duizend gulden dreigt wegens ongeoorloofde sponsoring. Petjes, T-shirtjes en de cd leverden samen nog geen half miljoen op, omdat e-commerce-activiteiten laat op gang kwamen. Dat geldt ook voor de reclame-inkomsten, waarvan de tarieven gebaseerd waren op 3 procent kijkdichtheid, terwiji bijna het driedubbele is gehaald. De prijs per spotje kon pas na zes weken omhoog en steeg uiteindelijk van 10- naar 42 duizend gulden. De Mol en HMG besloten een aparte vof op te zetten vanwege de hoge kosten van Big Brother. Zo kreeg HMG het programma goedkoop, maar moest in ruil daarvoorde helft van alle inkomsten afstaan. Ook spraken de partijen af de formatrechten in het buitenland te delen, een clausule die HMG evenveel lijkt op te leveren als het hele programma.In Duitsland is het formatrecht op tienduizend gulden per aflevering gesteld (er zijn er honderd), terwijl nog onderhandeld wordt met zenders in tien andere landen.

het huishoudboekje:

22 miljoen Reclame-inkomsten
3 miljoen van de belrondes
1,5 miljoen internet-banners
1,5 miljoen sluikreclame
2 miljoen overige neven-inkomsten
------
30 mijoen bruto-omzet

25 miljoen netto omzet
15 miljoen programma kosten
-------
10 miljoen WINST



I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
pi_242054
Dan vind ik 250K wel een heel erg magere hoofdprijs...
I love cats...they taste just like chicken
pi_242055
Ik heb geen 1 keer gebeld.
Had inderdaad wel een 1ste 2de 3de enz prijs vanaf gekunt
pi_242056
[quote]op 01-06-2000 om 07:38 PM schreef Hunter het volgende:
Volkskrant 6-01-2000

Ik had hier al wat over gezegd in VvP, aangezien ik het vermoeden heb dat die getallen niet precies zullen kloppen. Er staat dat 5 miljoen mensne hebben gebeld, eerder heeft Tanjalies aangegeven dat er per telefoontje minstens 3 minuten kwijt bent ipv de ene die hier staat, en bovendien zou de marge voor BB bij dit soort grote acties meer in het voordeel van BB liggen. Al met al was toen de schatting 2 gulden 50 per telefoontje naar BB. Ik zou dus zeggen dat er aan belinkomsten minstens 12.5 miljoen is binnengekomen.

Dan heb je nog de andere neveninkomsten, die nog lopen en misschien met het uitbrengen van een 2e videoband of een uncensored band nog weer veel hoger kunnen komen te liggen.
Bovendien heb je nu nog de extra uitzendingen die ook weer reclame gaan opleveren (tegen het hoge tarief)

Ik heb trouwens meermalen gehoord dat de kosten 13 miljoen zouden zijn, wara die 15 dan vandaan komen weet ik ook niet. Dan zijn er nog de verkopen van de format aan het buitenland. In Duitsland zou dat 1 miljoen guldne gaan opleveren, en men wa sin gsprek met nog 22 landen. Die 5 miljoen zal dan een redelijk conservatieve schatting zijn.

Al met al zullen de inkomsten dus veel hoger zijn dan uit dit artikel blijkt.

et qu'est ce que vous voulez faire avec cet information?
wel, rien ne faire pas avant le jour de gloire est arrive.

pi_242057
En pas op : er moet nog FL 80.000,- vanaf vanwege die boete , dus met die winst valt het wel mee .........
pi_242058
quote:
op 01-07-2000 om 01:50 PM schreef Goeroe Pavlov het volgende:

Al met al was toen de schatting 2 gulden 50 per telefoontje naar BB. Ik zou dus zeggen dat er aan belinkomsten minstens 12.5 miljoen is binnengekomen.


Volgens mij waren de gesprekskosten 1 gulden per gesprek! En niet per minuut zoals hier wordt beweerd.

Ik denk wel dat er meer mensen hebben gebeld. Voor de finale waren er al 3 miljoen bellers. Tel daar nog eens alle huis-in en huis-uit rondes bij op en dan kom je zeker aan de 8 of 9 miljoen (denk ik). Dan loopt de belwinst dus op tot 6 miljoen, en dat is dus 2 keer zoveel dan in het artikel wordt beweerd.

  † In Memoriam † vrijdag 7 januari 2000 @ 17:31:00 #7
1221 otaku-san
Fok!memberu
pi_242059
quote:
op 01-07-2000 om 04:35 PM schreef Goter het volgende:
Volgens mij waren de gesprekskosten 1 gulden per gesprek! En niet per minuut zoals hier wordt beweerd.

Ik denk wel dat er meer mensen hebben gebeld. Voor de finale waren er al 3 miljoen bellers. Tel daar nog eens alle huis-in en huis-uit rondes bij op en dan kom je zeker aan de 8 of 9 miljoen (denk ik). Dan loopt de belwinst dus op tot 6 miljoen, en dat is dus 2 keer zoveel dan in het artikel wordt beweerd.


Nee de gesprekskosten tijdens de finale waren F1 , de wegstem ronden waren f1 /min minimaal 3 minuten per stem.

-----------
Chazak ve Ematz

[Dit bericht is gewijzigd door otaku-san (Datum 07 Januari 2000).]

The future is after you
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')