zaterdag 13 juni 2009 @ 14:31:29 #1
95906 scrumple
uhh moet dit
pi_70001519
registreer om deze reclame te verbergen
Zo juist kwam er (terwijli ik druk bezig was) een aardige jongedame aan de deur. Ze kwam kaartenverkopen voor de Stichting Kinderleukemie Nederland, een organisatie die zich inzet voor kinderen met leukemie.

Nou ben ik niet de meest vrijgevige persoon maar wil als mensen de moeite nemen voor een goed doel langs de deuren te gaan best wat geven. De kaarten kosten 6,95 en waren niet erg lelijk dus ik een setje gekocht.

Op de kaarten staat echter de volgende tekst:

"Door de aankoop van deze ansichtkaarten biedt u de student de mogelijkheid wat bij te verdienen en stelt u ons in staat de stichting KINDERLEUKEMIE NEDERELAND te ondersteunen."

Even googlen wijst mij op: http://www.kinderleukemie.nl/kaartverkoop.htm waar staat dat het een commercieel bedrijf is de een percentage van de winst aan de stichting geeft.

Op die manier kan ik ook geld in gaan zamelen, geeft U mij een tientje voor een waardeloos produkt, geef ik een euro aan een goed doel.

Ik voel me eerlijk gezegd opgelicht, kan ik hier nog wat aan doen of is het gewoon pech en 7 euro weg. (heb die stuiver laten zitten, die zal dat meisje nu ook wel in haar eigen zak steken)
dit is een lege sig
pi_70001567
Ik denk dat het 'pech geld weg' is maar het is natuurlijk altijd goed om ze hier even publiek aan de schandpaal te nagelen.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_70001599
Daar maken ze zich niet populair mee.
Lost zichzelf op doordat mensen zoals jij straks niéts meer geven.
pi_70001622
Ik maak alleen de deur open voor mijn moeder....en voor de pizzabezorger.
pi_70001637
Het is trouwens wel wat genuanceerder dan jij hier zegt:
quote:
Kaartverkoopactie

Wij krijgen regelmatig uiteenlopende vragen over de deur-aan-deur kaartenactie van Care Promotions. Daarom zetten we de feiten even op een rijtje:

Mag Care Promotions de naam Stichting Kinderhulp Nederland gebruiken?
Ja, wij hebben een contract gesloten met Care Promotions waarin staat dat zij drie jaar lang onze naam mogen gebruiken voor de kaartenactie.

Heeft Care Promotions een vergunning nodig?
Nee, Care Promotions heeft geen vergunning nodig om de kaarten aan de deur te verkopen. De kaartenactie valt onder artikel 7 van de Grondwet. Hierin staat: "Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet." Artikel 7 Grondwet

Wat voor een organisatie is Care Promotions?
Care Promotions is een commerciële eenmanszaak, ingeschreven bij de kamer van koophandel in Dordrecht onder nummer 24383628. Care Promotions maakt gebruik van studenten om de kaarten te verkopen.

Wat verdient de student?
De student verdient 1,50 euro per verkochte kaartenset. Care Promotions betaald hierover geen loonbelasting, maar geeft de verdiensten wel op bij de belastingdienst. Zolang de student onder de vrije drempel blijft hoeft hij of zij geen inkomstenbelasting te betalen.

Wat verdient de eigenaar van Care Promotions?
Na aftrek van belastingen en kosten verdient de eigenaar van Care Promotions ongeveer 9,50 euro per uur aan de kaartenactie.

Wat houdt Stichting Kinderhulp Nederland er aan over?
In het contract is vastgelegd dat we na aftrek van 19% belasting, 10% van de omzet ontvangen met een minimale storting van 12.000,- euro per jaar. Gebaseerd op reële schattingen komt dit neer op 45% van de netto winst van Care Promotions, ofwel 20.250,- euro per jaar.

Waarom gaat Stichting Kinderhulp Nederland in zee met een commerciële partij?
Stichting Kinderhulp Nederland is een jonge organisatie met nog weinig naamsbekendheid. Hierdoor is het werven van fondsen moeilijk. Care Promotions helpt de Stichting Kinderhulp Nederland met het vergaren van meer naamsbekendheid.

Wat zijn de neven effecten?
Naast het contract hebben we de mondelinge afspraak met Care Promotions dat de studenten indien gevraagd mensen aan de deur meer informatie over de Stichting Kinderhulp Nederland geven. Hierdoor hebben we gratis promotie en merken inmiddels dat verschillende mensen rechtstreeks aan ons doneren.
http://www.kinderleukemie.nl/kaartverkoop.htm
There is no love sincerer than the love of food.
  zaterdag 13 juni 2009 @ 14:40:06 #6
95906 scrumple
uhh moet dit
pi_70001653
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 14:36 schreef Westerling het volgende:
Daar maken ze zich niet populair mee.
Lost zichzelf op doordat mensen zoals jij straks niéts meer geven.
Dat is nog het ergste, de volgende persoon die bij mij aan de deur komt voor welk goeddoel dan ook krijgt een middelvinger.
dit is een lege sig
pi_70001837
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 14:40 schreef scrumple het volgende:

[..]

Dat is nog het ergste, de volgende persoon die bij mij aan de deur komt voor welk goeddoel dan ook krijgt een middelvinger.
Hetzelfde dus als AL die goede doelen die in de stad staan te werven. Die mensen worden ook gewoon betaald hoor...
  zaterdag 13 juni 2009 @ 15:33:44 #8
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_70002683
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 14:51 schreef LilDutchPrincess het volgende:

[..]

Hetzelfde dus als AL die goede doelen die in de stad staan te werven. Die mensen worden ook gewoon betaald hoor...
Meteen de reden waarom ik nooit wat aan goede doelen geef.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
  zaterdag 13 juni 2009 @ 15:39:11 #9
20291 DancingPhoebe
Keep passing the open windows
pi_70002796
Mja het irriteert mij ook hoor. Ik heb dat werven ook gedaan en het was 1 van de best betaalde bijbanen uit mijn studietijd, maar onder de streep blijft er toch (veel) meer over dan het kost.
*Suddenly the ego that I used to have 's no bigger than an eyelash. Clearly I remember someone told me "Hold on tight, here's your cocoon crash*
*So, if by the time the bar closes, you feel like falling down.. I'll carry you home, tonight.*
pi_70002932
Ik ben blij dat ik ze vanochtend niets gegeven heb.
pi_70002941
Zolang goede doelen maar dat keurmerk hebben geef ik wel wat aan ze. Ik ben de naam van het officieele keurmerk ff kwijt, maar dat garandeert dat dat doel tenminste 75% van het opgehaalde geld daadwerkelijk aan hun doel besteed.
Novib had vorig jaar 88% van hun geld aan goed werk besteed en de rest aan werving en personeel, best netjes dus. Warchild haalt zelfs iets van 95% omdat hun kantoorgebouw en directeur door de plaatselijke winkeliersvereniging worden betaald en ze die kosten dus niet meer van collectegeld hoeven inhouden.
Maar die kaartenactie waarbij dus 55% bij een eenmansbedrijf blijft plakken..... Die krijgen dus nooit wat van mij. Bedankt voor de waarschuwing.
  zaterdag 13 juni 2009 @ 15:48:49 #12
253334 Kevincy
Duivenmelker
pi_70003034
Hoeveel kaarten krijg je voor die 7 euro bij firma List & bedrog??
"Fuck the phones! Unless Carmen Electra calls for an
emergency titty-fuck, dont pick up!"
"He's so full of shit that his eyes are brown"
pi_70003162
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 15:45 schreef een-wolk-groene-aapjes het volgende:
Zolang goede doelen maar dat keurmerk hebben geef ik wel wat aan ze. Ik ben de naam van het officieele keurmerk ff kwijt, maar dat garandeert dat dat doel tenminste 75% van het opgehaalde geld daadwerkelijk aan hun doel besteed.
CBF keur voor goede doelen: http://www.cbf.nl/
  zaterdag 13 juni 2009 @ 16:51:06 #14
95906 scrumple
uhh moet dit
pi_70004505
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 15:48 schreef Kevincy het volgende:
Hoeveel kaarten krijg je voor die 7 euro bij firma List & bedrog??
5 ansichtkaarten

Ik denk dat ik ook meer geld ga inzamelen voor een goed doel, haal ik er wel eerst onkosten a ¤2,00 per donatie vanaf.
dit is een lege sig
pi_70004534
Colportagewet ... terughalen dat geld
  zaterdag 13 juni 2009 @ 17:03:10 #16
95906 scrumple
uhh moet dit
pi_70004804
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 16:52 schreef SamanthaB het volgende:
Colportagewet ... terughalen dat geld
Geld er dan niet een minimum bedrag van ¤34,- ?
dit is een lege sig
pi_70033187
Zag het ook pas toen ik de enveloppe in mijn handen had, gaf haar zelfs nog 5 cent fooi. Geen kaarten meer voor mij
pi_70033278
Bedankt voor de waarschuwing.
Death solves all problems: no man, no problem.
pi_70758141
Kreeg vanavond ook zo'n student aan de deur. ¤ 6,95 voor een setje lelijke kaarten. Gelukkig kon ik de kleine lettertjes goed lezen en viel mijn oog op Care Promotions. Ik vroeg hoeveel er naar Care Promotions ging en dat wist hij niet. Hij vertelde wel dat hij 95 ct kreeg. Maar ik lees hier dat het dus veel meer is.

BTW wat een onzin over art 7 van de Grondwet: verkopen van kaarten is gewoon commercie en niet het uitdragen van ideeën. En aangezien die kaarten bijna 7 euro kosten en 10% van de omzet naar het goede doel gaat (waarna er ook nog kosten vanaf gaan) gaat er misschien een kwartje naar de zieke kindjes. Zoals ik al tegen die jongen zei: ik geef wel aan het KWF
pi_70768580
het ligt er maar net aan hóé de student de kaarten verkoopt.
Als hij zegt dat je met de koop van de kaarten een goed doel ondersteund, dan is daar niks mis mee.
Als hij zich echter uitgeeft als medewerker van het goede doel, of dat suggereerd, dan is er sprake van oplichting.
?
  Moderator woensdag 8 juli 2009 @ 08:45:13 #21
162870 motorbloempje
Make that the cat wise....
pi_70768661
quote:
Op maandag 15 juni 2009 18:31 schreef Rechterbal het volgende:
Bedankt voor de waarschuwing.
dat dus..

ik ben ook echt niet de beroerdste en leef echt mee met mensen die het (veel) slechter hebben dan ik, maar als je ziet hoe weinig van het door jou gedoneerde geld ook echt bij jouw goede doel terecht komen
...and I kept the staples for the Swingline stapler and it's not okay because if they take my stapler then I'll set the building on fire...
Fezzez are cool.
Mijn receptenblogje
pi_70770475
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 08:38 schreef Cothen het volgende:
het ligt er maar net aan hóé de student de kaarten verkoopt.
Als hij zegt dat je met de koop van de kaarten een goed doel ondersteund, dan is daar niks mis mee.
Als hij zich echter uitgeeft als medewerker van het goede doel, of dat suggereerd, dan is er sprake van oplichting.
Als dat goede doel de verkoop van die kaarten heeft uitbesteed aan dat bedrijf dan is die student toch praktisch 'medewerker' van dat goede doel?
Het geld dat bij die student of dat bedrijf blijft is dan overhead net zoals er kosten zijn voor het drukken, de website of het kantoor van de stichting dat zijn.

Je zou een punt hebben als je vooraf nadrukkelijk zou aangeven er problemen mee te hebben dat er meer dan x% aan diverse strijkstokken blijft hangen en de verkoper bij hoog en laag volhoudt dat dit toch echt niet zo is.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_70781743
Slechts 10% van dat geld gaat naar het goede doel
Zo zie je maar dat het vele malen beter is om zelf direct te geven.
  woensdag 8 juli 2009 @ 16:05:40 #24
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_70782623
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 14:38 schreef MinderMutsig het volgende:
Het is trouwens wel wat genuanceerder dan jij hier zegt:
[..]

http://www.kinderleukemie.nl/kaartverkoop.htm
Ook die kaarten gekocht en had ook het gevoel dat er weinig goeds met het geld gedaan zou worden.
Maar ik ken teveel mensen die leukemie hebben gehad dus beter een paar keer teveel gegeven aan een oplichter dan 1 keer te weinig aan een zinnige stichting. Vorig jaar was het een verjaardagskalender..
En het is goed om te lezen dat er toch nog wat geld naar die stichting gaat al is het vervolgens maar de vraag of die stichting er ook goede dingen mee doet.

Zo was er een hele tijd terug bij kassa of radar een onderwerp over de hart stichting. Dat rammelde ook van alle kant de persoon die er het meeste aan overhield was de directeur van de stichting die zijn eigen reclame bureau inhuurde om veel reclame te maken van de donaties.
  woensdag 8 juli 2009 @ 20:57:19 #25
231213 Halcon
This is Dixie, baby ....
pi_70792427
Volgens mij zijn 99% van de organisaties die zich goed doel noemen oplichters.
.... where we do things right!
God, guns and guts. Let´s keep them all three!
Supporting Israel!
  Moderator donderdag 9 juli 2009 @ 03:25:41 #26
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_70802027
Ik moet van moeder voor kanker lopen, krijg ik niets voor
"Hold me close," cooed the dove,
who was stuffed now with sawdust and diamonds.
pi_70803308
Mijn moeder en zus lopen voor het KWF en krijgen daar toch echt niets voor. Ik liep als kind vaak mee, geweldig, zij het geld ik de snoepjes

Ze komen echter steeds vaker vrijwilligers te kort..tja dan moeten ze iets. Kortom je kan beter gratis geld op gaan halen dan zelf 1 euro geven. Oh nee nog beter, beiden!
pi_70803804
quote:
Nee, Care Promotions heeft geen vergunning nodig om de kaarten aan de deur te verkopen. De kaartenactie valt onder artikel 7 van de Grondwet. Hierin staat: "Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet." Artikel 7 Grondwet
Is dat zo? Zou de wetgever met "openbaren" niet iets anders bedoeld hebben dan "deur-aan-deur verkopen"

Ik heb ook weleens gecollecteerd voor een goed doel en kreeg daar ook niets voor, maar dat was dan ook geen bijbaan maar vrijwilligerswerk. En in die organisaties blijft het hoger op de ladder hangen
pi_70805044
Er is idd geen enkele wet die verbiedt om dingen huis aan huis te verkopen volgens mij. Zolang je daar geen leugens bij vertelt, en je levert wat je belooft dan is het ok. En "een deel gaat naar goed doel X" is geen leugen ook al gaat er maar 1% naar toe.

Het zou iets anders zijn als je met een collectebus langskomt en er niks voor terug geeft. Dan val je opeens onder allerlei regels en eisen omdat je dan zelf een "goed doel" bent.

TS had gewoon kritischer moeten zijn en het is zijn eigen schuld. Deze oplichters bestaan alleen maar omdat er genoeg suckers zijn die er instinken.
  donderdag 9 juli 2009 @ 15:38:27 #30
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_70815703
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 10:21 schreef Farenji het volgende:
Er is idd geen enkele wet die verbiedt om dingen huis aan huis te verkopen volgens mij.
Wet niet, maar bij APV wordt volgens mij nogal eens bepaald dat een vent- of colportagevergunning van de betreffende gemeente nodig is...
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
pi_70816808
Ik heb ze ook een keer aan de deur gehad, en had dit topic toen al gelezen. Had ik als smoes gezegd "Nee ik verstuur alleen maar e-cards" .
pi_70825732
Een commercieel bedrijf dat de naam gebruikt van een charity, ook als alles formeel legaal in orde is, grenst wat mij betreft aan oplichting of op z'n minst misleiding. Het trekt toch mensen over de streep om iets te kopen omdat ze denken dat het voor een goed doel is. Elk bedrijf is natuurlijk vrij om een percentage van hun winst te doneren aan een goed doel, maar ik vind het fout als dat als verkoopargument wordt gebruikt.

Btw: Lonely Planet doneert ook 5% van de winst aan charity, maar is dat de reden dat je zo'n gidsje koopt? Natuurlijk niet. De meeste mensen weten het nieteens. Je koopt die gids gewoon omdat het een goeie is.
GREAT TITS in my garden!
De beurs is zwaar overgewaardeerd, dus waarom niet gratis je geld uitlenen als microkrediet aan kleine ondernemers in de derde wereld? Join het Kiva Fok!-Team
pi_70826330

Ik waag dit te betwijfelen! Dit is gewoon colportage en heeft niks van doen met artikel 7 van de Grondwet.
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_70826479
Vreemde zaak dat je in veel gemeenten een vergunning nodig hebt voor het collecteren (door vrijwilligers) met een opbrengst die voor 100% naar het goede doel gaat, terwijl een commerciele activiteit met 10% voor het goede doel vergunningsvrij lijkt te zijn.
"Veel sneuvelt tussen later als ik groot ben en vroeger toen ik jong was."
  donderdag 9 juli 2009 @ 20:48:31 #35
38065 MaGNeT
a.k.a. MoosePower740
  donderdag 9 juli 2009 @ 20:52:32 #36
38065 MaGNeT
a.k.a. MoosePower740
pi_80280306
In het programma Opgelicht komt er zo een reportage over deze verkoop praktijken.
pi_80294486
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 21:07 schreef UncleSam het volgende:
In het programma Opgelicht komt er zo een reportage over deze verkoop praktijken.
yup, was gister aan de orde....
I'm not the man you think I am!
  woensdag 14 april 2010 @ 09:39:00 #39
17137 Sander
Het wordt vandaag 18 graden.
pi_80294548
Tja. Je wilt je schuldgevoel afkopen maar dan blijkt dat andere mensen daarmee aan de haal gaan.
Quote voor zondag 29 mei 2011: "Every hero becomes a bore at last." ~ Ralph Waldo Emerson
pi_80303649
Ach, Libresse en Edet doen op dit moment iets soortgelijks: koop ons product en wij helpen arme zielige kindertjes......
Nou, nee hoor, dan geef ik liever direct geld.

Trouwens, wat mij betreft zit er wel een verschil tussen collectanten die vrijwillig met een collectebus langs de deuren gaan en die goedbetaalde studenten die inmiddels niet alleen in het winkelcentrum mensen werven, maar nu ook doodleuk bij mensen thuis aanbellen om donateurs te werven. Collectanten krijgen wat, het goede doel dat aan de deur donateurs komt werven krijgt nooit meer iets en een klacht via de website. Zo heb ik een klacht ingediend bij KWF en kreeg ik me toch een nietszeggende reactie terug, over dat ze geen subsidie van de overheid krijgen en daarom zich genoodzaakt zien om studenten te betalen om bij mensen aan de deur donateurs te werven. Geen begrip, geen excuses, en ze hadden zelfs nog het lef om te zeggen dat ze een volgende keer weer aan kunnen bellen, want het is een adressenbestand dat ze kopen en ze hebben zelf geen lijsten. Verwerpelijk gedoe.
  Moderator woensdag 14 april 2010 @ 14:08:13 #41
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_80303773
quote:
Op woensdag 14 april 2010 14:05 schreef Doedezemaar het volgende:
Ach, Libresse en Edet doen op dit moment iets soortgelijks: koop ons product en wij helpen arme zielige kindertjes......
En dat is duidelijk dus heeft niets met oplichten o.i.d. te maken.
"Hold me close," cooed the dove,
who was stuffed now with sawdust and diamonds.
pi_80307938
quote:
Op woensdag 14 april 2010 14:05 schreef Doedezemaar het volgende:

Trouwens, wat mij betreft zit er wel een verschil tussen collectanten die vrijwillig met een collectebus langs de deuren gaan en die goedbetaalde studenten die inmiddels niet alleen in het winkelcentrum mensen werven, maar nu ook doodleuk bij mensen thuis aanbellen om donateurs te werven. Collectanten krijgen wat, het goede doel dat aan de deur donateurs komt werven krijgt nooit meer iets en een klacht via de website. Zo heb ik een klacht ingediend bij KWF en kreeg ik me toch een nietszeggende reactie terug, over dat ze geen subsidie van de overheid krijgen en daarom zich genoodzaakt zien om studenten te betalen om bij mensen aan de deur donateurs te werven. Geen begrip, geen excuses, en ze hadden zelfs nog het lef om te zeggen dat ze een volgende keer weer aan kunnen bellen, want het is een adressenbestand dat ze kopen en ze hebben zelf geen lijsten. Verwerpelijk gedoe.
Ik snap allebei de kanten, maar als mensen voor een goed doel werken, mogen ze opeens maar het minimale loon verdienen en het liefst vrijwilliger zijn en verder moet alles tot in de puntjes geregeld zijn. Bij een ander product maken mensen zich niet druk om wat met het geld gebeurd of hoeveel winst daarin zit.

Laat die mensen hun brood verdienen met geld werven voor een goed doel. Zo hebben 3 partijen winst: De werknemer, de hulpbehoevende, en wij hebben weer een goed gevoel . Ook als deze mensen wat verdienen, mag je verwachten dat er een goede reactie komt en dat het geld goed besteed wordt en de toko goed gerund wordt.
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_80310821
Ja ho ff, dat ze in de stad donateurs staan te werven, daar kan ik nog voorbij lopen, maar als er zo'n dame bij mijn huis aan komt bellen en vanuit het niets een heel verhaal afsteekt waar ik niet op zit te wachten, om mij als donateur te werven, dan heb ik daar echt een probleem mee. Nu viel het bij mij ook nogal verkeerd dat ze zonder te vertellen waar ze voor kwam direct begon met: "een op de drie mensen krijgt te maken met kanker, wist u dat? blablabla". Zout op, ga fatsoenlijk werk doen en val mensen niet thuis lastig door een heel verhaal af te steken.
Ik loop zelf als vrijwilliger met een collectebus voor het Rode Kruis door mijn buurt, elk jaar in juni. Ik vraag: "heeft u iets over voor het Rode Kruis?" en wens ze een fijne dag, ongeacht of ze wat geven of niet, klaar, volgende deur.
  woensdag 14 april 2010 @ 22:29:03 #44
24878 kwib
Dan maar zelf
pi_80324422
Wat een schofterige club zeg, dat Care Promotion.

Thanks voor de waarschuwing
Respondenten nodig voor je (afstudeer)onderzoek? OK-onderzoek biedt direct toegang tot haar respondentendatabase. Studenten en AiO's krijgen tijdelijk 25% korting!
pi_80326763
Daarom geef ik niks aan goede doelen . Ik betaal al belasting en de Nederlandse regering doet al genoeg aan liefdadigheid.

Pas als de overheid stopt met steun aan goede doelen vind ik het mijn plicht om iets te doneren.
pi_80329583
Nooit geven aan goede doelen inderdaad. Oplichters.
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')