abonnement Unibet Coolblue
pi_69935946
Ik zit met een klein "probleem"; ik ben gisteren benaderd door de architect van een nieuwe brug in Haarlem, de Schoterbrug. Van deze brug, die onlangs geopend is, heb ik een keer 's nachts een mega-panorama geschoten van zo'n 10000px breed en nu wil de architect deze foto graag van me kopen inclusief alle rechten. Omdat ik maar een amateurtje ben en deze foto voor de lol gemaakt/gestitched heb heb ik dus echt de ballen verstand van de vraagprijs voor zo'n foto. Wat ik van de architect begreep is dat hij de foto sowieso wil hebben voor enkele dingetjes zoals;

• Een trots canvasje aan de muur
• Een foto voor zijn website
• Een foto voor eventuele publicatie in één of meerdere architect-vakbladen
• Andere "kleine publicaties" zoals tijdschriften

Dus niet voor mega-drukwerk zoals abri's, folders (Die hebben architecten nou eenmaal niet ). Op zich al een eer op mijn (knutsel)werk dus. Nu de vraag; wat is een normale prijs om te vragen voor een dergelijke foto? Ik heb bedragen van ¤250 horen noemen maar wil eigenlijk meer weten, er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn die zoiets overkomen is. Alvast bedankt .
pi_69936061
helpen met je vraag kan ik niet, maar wil je wel feliciteren ermee! lijkt me erg leuk om plots zo'n vraag/voorstel te krijgen!
pi_69936225
Dank je! Ik trok ook echt zo'n kop van "What, does this happen to me?" toen ik dat mailtje las! Zoiets krijg je ook niet elke dag, helemaal niet van nota bene de architect .
pi_69936643
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 14:40 schreef Jerkmaine het volgende:
Dank je! Ik trok ook echt zo'n kop van "What, does this happen to me?" toen ik dat mailtje las! Zoiets krijg je ook niet elke dag, helemaal niet van nota bene de architect .
inderdaad! ben benieuwd wat je er uiteindelijk voor gaat vragen/krijgen!
ook een leuke stimulans om ermee verder te gaan lijkt me.
morgen krijg ik mijn eerste DSLR (Canon 50D) en hoop er ook vele mooie platen mee te gaan schieten.
misschien (hopelijk) krijg ik ook ooit zo'n verzoek
blijf dit topic ff volgen!
  donderdag 11 juni 2009 @ 14:53:47 #5
11043 TheFrankey
Ja. Dat zeg jij wel....
pi_69936732
250 euro is toch wel schappelijk? Kijk je had niets.....
Boef!
pi_69936781
* Sisko pakt zijn camera, maakt panorama foto van dezelfde brug en gaat 50 euro onder de prijs van TS zitten Nee geintje natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd wat je er voor krijgt uiteindelijk
"Als het niet verzamelen van postzegels een hobby is, dan is atheisme een geloof"
"A computer is like airconditioning, as soon as you open Windows, it becomes useless!"
  donderdag 11 juni 2009 @ 15:02:50 #7
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_69937060
Foto op de website ¤100
Foto voor publicatie ¤100
kleine foto voor publicatie ¤50

Maar niet alle rechten van de foto verkopen. Een professionele fotograaf verkoopt doorgaans per publicatie maar nooit ALLE rechten.

Oh ja, canvasje aan de muur: gratuit
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_69937161
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 15:02 schreef DoctorB het volgende:
Foto op de website ¤100
Foto voor publicatie ¤100
kleine foto voor publicatie ¤50

Maar niet alle rechten van de foto verkopen. Een professionele fotograaf verkoopt doorgaans per publicatie maar nooit ALLE rechten.

Oh ja, canvasje aan de muur: gratuit
Hoe moet ik de 2e alinea precies zien? Ik snap wat je bedoelt, maar heb deze foto na m'n andere fotojob als partyfotograaf gemaakt. Onderweg naar huis, veel te relaxed weer, nog wat ruimte voor wat RAW foto's op de CF over en de zin om even snel een paar kiekjes te maken... In other words; ik heb hem alleen op mijn blog staan en uiteraard @ Flickr, maar ik denk dat ik er verder niets meer mee zal doen behalve dan flink pronken met het feit dat de desbetreffende foto aan de architect verkocht is?
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 14:54 schreef Sisko het volgende:
* Sisko pakt zijn camera, maakt panorama foto van dezelfde brug en gaat 50 euro onder de prijs van TS zitten Nee geintje natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd wat je er voor krijgt uiteindelijk
Heb jij even pech, hij wilde hem juist hebben zoals 'ie in aanbouw was, enkele keetjes nog op de brug en de brug die wagenwijd open staat. Maar probeer het eens, het is zo'n prachtding ... Misschien iets voor een FOT-meet?
pi_69937251
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 15:06 schreef Jerkmaine het volgende:

[..]

In other words; ik heb hem alleen op mijn blog staan en uiteraard @ Flickr
En in het Haarlem topic, daar had je ook ''een'' foto gepost van die brug Weet niet of het die is maar als je alle rechten verkoopt moet die wel weg denk ik.
pi_69937360
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 15:09 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

En in het Haarlem topic, daar had je ook ''een'' foto gepost van die brug Weet niet of het die is maar als je alle rechten verkoopt moet die wel weg denk ik.
Shit! Big Brother is watching me! Komt wel goed, je hebt inderdaad gelijk .
pi_69937728
Je hebt een goede positie door de foto gemaakt te hebben in een bepaalde staat waarin hij uiteraard niet meer zal zijn.

Onderhandelen en kijken wat je eruit kan halen.
Live out of your imagination, not your history.
pi_69942959
Architecten zijn meestal niet de domste en daarom niet de "armste" mensen, er schijnt zelfs een apart team te zijn dat zulke dingen afhandelt. Ik denk dat ik het dan toch op een bedrag van ¤250 a ¤300 ga houden. Bedankt voor de suggesties en tips!
pi_69943101
Je weet nooit wat hij ermee gaat doen. Er is toch altijd een reden waarom iemand alle rechten wilt hebben. Stel je voor dat zo een persoon je foto voor een poster gaat gebruiken...of boeken..
Als je je rechten verkoopt , dan kan je niks meer vragen. ......

Gewoon verkopen en de rechten houden...dan maar iets lagere bedrag.
pi_69943456
Nog een kleine aanvulling zoals ik hem net over de mail kreeg van de architect;
quote:
Gebruik
De beelden mogen vrij van rechten gebruikt worden in alle communicatiemiddelen van studioSK/Movares. Hierbij gaat het om digitaal gebruik voor intra- en internet, maar eventueel ook voor het gebruik in printuitingen zoals brochures, advertenties en andere drukwerken. De beelden worden gebruikt voor zowel in- als externe communicatie.

Doelgroep
De doelgroep laat zich het beste omschrijven als reizigers, omwonenden en opdrachtgevers.

Dus géén grootschalig gebruik en plaatsing in bushokjes of op posters etc.
pi_69943747
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 17:39 schreef Jerkmaine het volgende:
Nog een kleine aanvulling zoals ik hem net over de mail kreeg van de architect;
[..]
Hij wil hem dus gewoon tot in den eeuwigheid kunnen gebruiken zonder gezeik van jouw kant, maar geeft jou wel de mogelijkheden om hem te herbruiken (dat zou ik sowieso even vastleggen). Zet daarnaast helder op papier dat hij hem niet mag doorverkopen maar dat het puur voor eigen gebruik is. En bij drukwerk is natuurlijk naamsvermelding wel een eis

Qua prijs: hou het lekker bij die 250. Lijkt me een mooi prijsje. Zeker voor een foto die in drukwerk en als promotiemateriaal gebruikt gaat worden.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  donderdag 11 juni 2009 @ 17:55:13 #16
11043 TheFrankey
Ja. Dat zeg jij wel....
pi_69944105


mooie brugger hoor
Boef!
  donderdag 11 juni 2009 @ 19:12:21 #17
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_69946763
250 Euro is voor beide partijen een net en eerlijk bedrag denk ik zo.

En gefeliciteerd natuurlijk, altijd leuk zoiets .
Huilen dan.
pi_69950616
Welke foto is het? Er staan er 3 op je Flickr pagina...
pi_69954646
@Ruud; Deze
pi_69955066
Ok. Ligt het aan mij of is ie onscherp? Ik zie alleen het kleine formaat natuurlijk, dus misschien zit ik ernaast.

Mooie kleuren trouwens
  donderdag 11 juni 2009 @ 22:51:26 #21
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_69956710
Alle rechten zou me te ver gaan, maar ik vind het wel een interessante discussie.
Onlangs ook een dergelijke discussie op DPreview.com: amateurs verzieken het voor de pro's doordat ze geen prijzen (durven) vragen, terwijl de kwaliteit ook regelmatig te wensen over laat en zij als amateur hun inkomsten en dergelijke niet melden bij de belastingen.

Misschien een dergelijk topic openen/hier van maken? (Deels omdat er wel meer hier rondloopt wat zijn kunsten gewoon zou kunnen verkopen IMO...)
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_69956950
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 22:17 schreef Ruud het volgende:
Ok. Ligt het aan mij of is ie onscherp? Ik zie alleen het kleine formaat natuurlijk, dus misschien zit ik ernaast.

Mooie kleuren trouwens
Klopt, de linkerzijde is inderdaad wat onscherp, vreemdgenoeg vond de architect dat niet erg en is dat met een uurtje Photoshop bij te werken, ik had dat zelfs al aangeboden maar de opdrachtgever vond het juist extra charme geven, ik was eerder te perfectionistisch werd me verteld (En ik moet toegeven, dat ben ik soms ook wel )
  donderdag 11 juni 2009 @ 23:22:27 #23
152856 SuperJan65
Is it a bird? Is it a plane?
pi_69958013
Richtprijzen fotografie:
http://www.richtprijzen.org/1/1.html

Nooit teveel weggeven...

Groet, Jan
Flickr
Nikon D300
Te koop: Nikon D200 --> ¤550
Nikon AF-S TC-20II --> ¤160
  donderdag 11 juni 2009 @ 23:49:46 #24
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_69959004
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 17:46 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Hij wil hem dus gewoon tot in den eeuwigheid kunnen gebruiken zonder gezeik van jouw kant, maar geeft jou wel de mogelijkheden om hem te herbruiken (dat zou ik sowieso even vastleggen). Zet daarnaast helder op papier dat hij hem niet mag doorverkopen maar dat het puur voor eigen gebruik is. En bij drukwerk is natuurlijk naamsvermelding wel een eis

Qua prijs: hou het lekker bij die 250. Lijkt me een mooi prijsje. Zeker voor een foto die in drukwerk en als promotiemateriaal gebruikt gaat worden.
Dit dus. Hij wil hem alleen gebruiken ter promotie van zichzelf. Je hebt een gelukje: Architecten kunnen heel lullig doen over copyrights, dus hij zal het waarschijnlijk wel snappen als jij dat ook doet. Creatievelingen onder elkaar.
Even vastleggen dat hij het niet-overdraagbare recht (ook niet bij bedrijfsovernames! Dat gaat je een boel herrie schelen bij overnames en faillissementen!) op de foto heeft voor gebruik bij interne en externe promoties, altijd onder naamsvermelding, en je bent 250Euro rijker. Ik verwacht niet dat hij voor die prijs erg flauw gaat doen over de voorwaarden.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_69971095
Ik kreeg vanochtend weer mail van de architect, met een attachment van een andere fotograaf. Deze fotograaf verkoopt zijn foto's voor ¤85 (Ex BTW) per stuk (In een set van 5 voor ¤275 (Ex BTW)), dit is dan ook gelijk de prijs die ik er voor vraag, iets opgeschroefd naar ¤100. Helaas is het niet het bedrag wat ik hoopte, maar ook wat TheFrankey zegt; "Anders heb je niets". Toch is ¤100 weer mooi, eind deze maand wil ik toch een 50D gaan scoren, alle beetjes helpen in deze wat krappere tijden.

Dat linkje van richtprijzen.org is overigens wel verdomde handig, deze zal ik ook zeker bookmarken!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')