quote:
Den Helder – De Teso wil naast de bestaande aanlegsteiger in Den Helder een tweede steiger hebben. De reden hiervoor is dat de technische levensduur van de huidige steiger op zijn eind is en de Teso-directie daardoor geen honderd procent vertrouwen meer heeft in de steiger.
De nieuwe steiger moet aan de rechterkant van de huidige aanlegsteiger komen. De Teso ziet dit overigens vooral als tijdelijke noodvoorziening, in afwachting van de realisatie van de nieuwe haven, zo vertelde directeur Cees de Waal aan Texel-Plaza. Een woordvoerster van de Teso bevestigde dit maandag tegenover Den Helder Actueel. De plannen voor een nieuwe veerhaven zijn nog altijd niet definitief en De Waal schat in dat het eerder 2025 dan het gewenste 2020 wordt alvorens die haven in gebruik kan worden genomen.
De huidige steiger vormt volgens De Waal “een onaanvaardbaar afbreukrisico ten aanzien van de bereikbaarheid van Texel”. De Teso zoekt naar oplossingen in overleg met de gemeente Texel, Rijkswaterstaat en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. “De continuïteit van vervoer is onze grootste zorg”, zegt De Waal. Als voorlopig redmiddel is onlangs voor de ‘fuik’ een paal 28 meter diep de grond ingeslagen, die de ergste klappen moet opvangen.
Mocht de noodvoorziening daadwerkelijk worden gerealiseerd, dan kan overigens alleen het benedendek worden gebruikt, maar volgens De Waal is dat geen probleem. “Als we met twee boten varen, kunnen we de verbinding op peil houden”, zo meldt de directeur, die verder van mening is dat er op dit moment geen alternatieven zijn. “In geval van calamiteit is er nu geen uitwijkmogelijkheid en als we hier nog minimaal elf jaar moeten zitten, dan zijn we genoodzaakt te investeren. Een tweede steiger heeft nu de hoogste prioriteit.”
||
FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! ||
Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! ||
Mijn concertstatistieken ||