abonnement Unibet Coolblue
pi_69859207
Ik hoor allerlei enge berichten over dit type medicijn, ondanks het een nieuwe generatie is en dus beter ontwikkeld zou moeten zijn dan de klassieke antipsychotica. Eén van de bijwerkingen zou zijn die tardatieve dyskinese, en diabetes. Zijn er hier misschien mensen die in de praktijk ervaring hebben met klassieke/atypische antipsychotica? -zoja?- Wat was de werking ervan, en waren je ervaring ermee positief?

Tegen die producent van Seroqual zijn volgens mij al een paar rechtszaken tegen gevoerd.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 13:31:31 #2
262 Re
Kiss & Swallow
pi_69859795
je hoeveelste topic is dat nou al hierover, volgens mij heb ik het al een paar keer aan je proberen uit te leggen.

de nieuwe atypicals hebben iig een stuk minder TD dan de conventionals en als je het al mocht krijgen dan is dat goed te behandelen door of medicatie te nemen of een ander medicijn te proberen.
quote:
Second-generation antipsychotics conferred a lower risk for tardive dyskinesia at 6 months than first-generation antipsychotics (0.9% vs. 3.8%, odds ratio [OR] = 0.29, 95% confidence interval [CI] = 0.18 to 0.46). In addition, patients with tardive dyskinesia at baseline who were receiving second-generation antipsychotics were less likely than patients receiving first-generation antipsychotics to have tardive dyskinesia symptoms at 6 months (43.6% vs. 60.8%, OR = 0.50, 95% CI = 0.30 to 0.85).
Zelfde met diabetes
quote:
There is an increased risk of diabetes in patients with schizophrenia and this risk is elevated by some antipsychotic medications. The risk is greater with the atypical drugs clozapine and olanzapine and the low potency conventional antipsychotics than with risperidone or high potency conventional drugs. While weight gain may be a mechanism for the development of diabetes, a direct effect of these drugs on insulin action in muscle may also be an important contributor.
Misschien eens wegblijven van obscure websites en je gewoon wat beter inlezen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 9 juni 2009 @ 14:27:08 #3
56950 terror623
Arrrrrrr ☠
pi_69861776
Ik heb zelf enige tijd anti-psychotica geslikt, tot ongeveer een jaar terug.
Eerst een periode zyprexa later een periode Risperda

Ik heb zelf geen last gehad van dyskinesie, wel een hoop aantal andere bijwerkingen, waardoor (in mijn geval!) voor mijn beleving de vervelendheid van anti-psychotica vrijwel net zo erg was als mijn psychose.
Afhankelijk van de ernst van je psychose en de herkomst ervan kan je wellicht af met een heel lage "onderhoudsdosis", de bijwerkingen zullen dan aanzienlijk minder zijn.
Bijwerkingen die ik heb gehad:
-aanzienlijk meer slapen (van 5-6 uur per dag voor en tijdens mijn psychose naar meer dan 12 uur met anti-psychotica)
-verlies van initiatief
-behoorlijke emotionele afzwakking
-langzamer denken en praten (dit vooral in het begin)
-in het algemeen minder energie
-meer honger ervaren en dus meer eten, dit normaliseerde na een aantal maanden (alleen met zyprexa, ik ben uiteindelijk "cold-turkey" afgekickt van zyprexa en kon een maand lang niet meer eten omdat ik geen honger meer voelde en mijn lichaam voedsel moeilijk accepteerde, oftewel NIET DOEN en rustig (evt. in overleg) afbouwen)

Ik kon gelukkig stoppen met anti-psychotica nadat ik ook gestopt was met blowen, als jouw psychose puur uit gebruik van (soft-)drugs voortkomt raadt ik je erg sterk aan om ernstig te overwegen om te stoppen (als je wilt stoppen kan je het ! motivatie is het enige wat je nodig hebt) en (evt. in overleg) het medicijngebruik af te bouwen, zonder psychoses EN zonder anti-psychotica is het toch wel een stuk makkelijker te genieten van het leven.
pi_69861915
Wat wordt er dan verstaan met 'initiatief'? Het is wel algemeen bekend dat er er (flink) van aankomt, maar komt dit vooral door het medicijn of dat je meer eet?

http://www.netwerk.tv/extra/seroquel-document-1
  dinsdag 9 juni 2009 @ 15:15:03 #5
56950 terror623
Arrrrrrr ☠
pi_69863603
bij zyprexa was het bij mij zo dat ik meer honger kreeg waardoor ik meer ging eten, voor mij was dat geen probleem, ik heb namelijk altijd ondergewicht gehad.
Met initiatief bedoel ik uit eigen beweging dingen ondernemen (dus ipv bijvoorbeeld wachten tot je vrienden bellen om naar de kroeg te gaan zelf bellen of desnoods alleen naar de kroeg gaan), dit is ook een "negatief" verschijnsel bij een psychose (negatief duidt hier op gedragingen die normaal wel voorkomen maar door een psychose verdwijnen/verminderen) maar dit bleef bij mij ook na de psychose en stopte pas toen ik stopte met medicatie.

Ik raad je wel (ondanks de bijwerkingen) om anti-psychotica te slikken als je psychotisch bent, dit kan de klachten stoppen en icm met therapie ondersteuning bieden om de psychose permanent uit te schakelen
pi_71099855
die toegenomen eetlust, is daar nog wat aan te doen.
ik zou nu de hele dag door kunnen eten, telkens weer hongergevoel.
gelukkig heb ik geen overgewicht en sport ik veel.
wat ik nu doe is heel veel water drinken als ik dat hongergevoel krijg.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  zaterdag 18 juli 2009 @ 19:01:20 #7
262 Re
Kiss & Swallow
pi_71100055
het is idd een discipline iets denk ik, maar er zijn wel alternatieve strategieen...

http://www.sciencedaily.com/releases/2009/03/090326085226.htm

[ Bericht 0% gewijzigd door Re op 20-07-2009 13:00:54 ]
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_71146297


die tekst bij info rechts, komt die ook van een obscure website? voordat ik er iemand bang mee maak?
Jusqu'ici tout va bien...
  maandag 20 juli 2009 @ 13:02:35 #9
262 Re
Kiss & Swallow
pi_71146514
quote:
Op maandag 20 juli 2009 12:56 schreef Manono het volgende:


die tekst bij info rechts, komt die ook van een obscure website? voordat ik er iemand bang mee maak?
die text ernaast is inderdaad bogus, volgens mij is die knakker van psychiatrie.nu of hoe heette die anti psychiatrie site ook alweer?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_71147045
quote:
Op maandag 20 juli 2009 13:02 schreef Re het volgende:

[..]

die text ernaast is inderdaad bogus, volgens mij is die knakker van psychiatrie.nu of hoe heette die anti psychiatrie site ook alweer?
o dat weet ik niet ben er niet zo in thuis

http://antipsychiatrie.startpagina.nl/ ?

http://antipsychiatrie.web-log.nl/ ?

ken iig iemand die een lichte dosis seroquel krijgt om te slapen maar dat kan dus geen kwaad..
Jusqu'ici tout va bien...
  maandag 20 juli 2009 @ 13:42:02 #11
262 Re
Kiss & Swallow
pi_71147798
in principe is een wat hogere dosis ook niet "slecht" maar zoals met elk medicijn wat je neemt moet je gewoon goed naar je lichaam luisteren en bijwerkingen gewoon goed monitoren en melden.

Er zijn inderdaad wat nare bijwerkingen met APs en er zijn fouten gemaakt met het verzwijgen van bijwerkingen, maar de schaal waarop dat gebeurd is erg klein. Als iets 1x op de 10.000 vaker voorkomt tussen placebo en medicijn dan is dat wat anders dan als met gaat roepen...dit medicijn veroorzaakt een bepaalde bijwerking...vooral natuurlijk de negatieve publiciteit daaromheen kan meer schade veroorzaken dan voorkomen (mensen die hun medicijnen niet meer slikken etc...)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_71407919
merk dat ik geen films met ondertitels meer kan kijken.
kan me concentreren op de ondertitels of het beeld niet allebei.
lekker is dat als je veel films kijkt waarvan ik de taal niet ken.
misschien dat ik ga vragen of de dosering (10mg olanzapine) weer omlaag mag.
of ik moet die taal gaan leren. dat liever dan een psychose natuurlijk.

van dat constante hongergevoel ben ik overigens af gelukkig.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_72538502
kick

is hier nog inmiddels meer nieuws over..?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')