abonnement Unibet Coolblue
pi_69850210
Er kwam laatst iemand op me aflopen; "Hey SE! Die trendkanalen, waarom gebruik je dat, en kun je me dat uitleggen hoe je dat tekent?" Ik deed een poging, legde uit dat het meer een indicatie geeft voor een mogelijk te vervolgen kanaal waarin de koers kan bewegen maar dat er meer mogelijkheden zijn dat de koers er uit beweegt, en dat daar weer andere benamingen voor zijn. Ik zag hem knikkend naast me. "Ah, oke! Ahh! Zo zit dat dus! Dankjewel, mocht ik nog wat vragen hebben zie je me wel weer verschijnen"

Niet veel later komt hij terug. "wtf man? Die trendkanalen doen hem niet voor me, maar ik kwam een iets veel beter op het spoor. De aroon indicator! Moet je ook proberen man!

Oh?

Ik had er wel eens van gehoord, zelf ook toegepast in eigen strategieën. Maar was niet geheel impressed. Maar ik wist dat deze dude begin maart Britse financials had gekocht, Lloyds/Barclays & RBS en sinds dien ik hem elke dag met een grote grijns zag binnen komen in het hok vond ik het wel waard om even verder in deze Aroon indicator te koekeloeren. Meerdere malen gehoord, " Hey mate, shall I sell the financials now? They still good, no?" En kwam vaker met vragen of hij bepaalde aandelen moest kopen. Drie kwart hiervan waren financials, want daar zat het grote geld! Blijkbaar Hij kwam laatst zelfs met een aandeel op de proppen die qua TA! er wel leuk uitzag en advies vroeg of hij het moest kopen alleen wat hij eerst niet door had, het bleek een defence contractor te zijn. Oftewel een soort van 'wapen-bedrijf'.

Krijg ik niet veel later een mail terug.
BAE systems, it is a weapons one, so i dont support this kind of things...Killing people , no way, !!! i know is good company, but, how i said, NO!!!

Feit is wel dat hij sinds maart in de financials zat, tegen mijn advies in. En bijv. Lloyds zag oplopen van 40 pond tot rond de 110 pond rond begin Mei. Goed voor elkaar dus. Vandaar dat ik ook maar even een kijkje nam op zijn advies, ik zit blijkbaar fout en kan hem eventueel uit leggen dat hij er misschien maar van af moet zien om deze indicator te gebruiken?

De Aroon Indicator dus!?
De Aroon indicator is hier een vrij onbekende technische analyse indicator, van nog maar ong. 15 jaar oud. Het is een indicator die gebruikt wordt om te anticiperen op trendwisselingen van een onderliggend product waar je eventueel interesse in hebt. En de kracht te meten van een eventuele trendwisseling of huidige trend.

Het bestaat uit 2 lijnen, de Aroon up (wat de sterkte van een opwaartse trend moet tonen) en de Aroon down.(wat de sterkte van een neergaande trend moet tonen) Zie ook onderstaande grafiek van de Bovespa. Aroon up = groen, down is rood.


Zowel schommelen Aroon up als Aroon down tussen nul en 100, met waarden van bijna 100 wijzend op een sterke tendens, en nul wijzend op een zwakke tendens. Hoe lager de Aroon up, des te zwakker is de uptrend en des te sterker is de neerwaartse trend, en vice versa. Men gaat hier uit van de onderstelling dat een aandeel of een asset de hoogste waarde zal bereiken in een up trend, en zij de bodem zal zoeken in een neergaande trend.

Uitgaande van een 14 dagen default period (men gebruikt voor langere termijn bij de RSI vaak ook 14) is de Aroon als volgt te berekenen; als een asset een 14 daagse day high maakt, zal de Aroon up 100 aangeven. Wanneer de asset een 14 daagse low maakt zal de Aroon Down 100 aangeven. De 2 lijnen kunnen elkaar ook kruizen, wanneer de Aroon up de Aroon down doorkruist naar boven toe geeft dit het signaal dat er een nieuwe uptrend mogelijk is, en dat er een tijds momentum is waar een aantal dagen van stijging te verwachten valt.

Hoe gebruik je het?
1. Wanneer de Aroon up de Aroon down naar boven doorkruist heb je een bullish signaal.
2. Wanneer de Aroon down de Aroon up naar beneden doorkruist heb je een bearish signaal.
3. Wanneer beide lijnen parallel van elkaar lopen is er een zogezegd consolidatie proces gaande.

Als de Aroon up rond de 70 - 100 schommelt en de Aroon down blijft hangen rond de 0 - 30 geeft het een indicatie! dat de opwaartse trend vrij persistent blijkt.

Om even een huidig voorbeeld te geven. Hier onder zie je de grafiek van de Dow Jones. Zoals je ziet gaf hij rond midden Maart een vrij stevig opwaartse trend aan. En bleef hij een poos rond de 80 -100 zitten, en de beurs zelf ook omhoog ging. Zoals we afgelopen dagen ook merken zie je de beurs wat meer zijwaarts reageren, zoals je ziet gaat de Aroon Down de laatste dagen behoorlijk omhoog en lijkt de Aroon Up wat qua kracht in te leveren.


Het probleem wat je alleen al snel ziet is dat (zoals zovele TA indicatoren) het een confirmatie is van een trend. En niet een bevestiging van een nieuwe trend! Er is dus sprake van lag! Nu natuurlijk de meest interessante vraag; "Werkt het een beetje?". Het valt immers ook toe te passen als oscillator, en we weten dat daar wel wat aan schort.

Ik pas het toe op een lange en korte termijn schaal en gebruik verscheidene onderliggende producten. Ga uit van geen commissie kosten. Ik baseer de koop en verkoop momenten op de doorkruising van de Up door de Down en vice versa. Orders worden gewoon gekocht tegen marktprijs. Je begint met 10.000$ benjamins!

Zie hier onder het resultaat van 6 specifieke producten. De geprefereerde tijdschaal is de top van 2000 tot aan 1 jaar na de bodem! 30 september 2003. Waar lang in de periode werd uit gekeken naar een mogelijke trend kering. Hoe goed zal onze Aroon het doen? De aandelen beurzen zaten rond dat tijdstip net boven de helft van de top die bereikt was rond 2000 - 2001. Qua percentage zaten ze dus nog op een daling! Buy and Hold deed het rond die periode dan ook niet erg goed.

De aandelen, BoA, Amgen, Exxon en Coca Cola. Plus de US-T-bonds en de prijs van Crude Oil. Zoals je ziet zit schommelt de net profit zo rond de $10.000 dollar op de T-Bonds na. Je zit ong. op 200 trades per jaar. Je net profit In vergelijking met B&H rond die periode is nog eens zo slecht nog niet. Deze strategie zou voor die Bearmarket nog niet eens zo heel slecht zijn geweest! 10.000$ dollar in 4 jaar is immers niet erg slecht qua gemiddeld rendement.

Om er even 1 aandeel uit te halen. BoA. Zie hier onder de equite curve. ( en jammer genoeg nog steeds geen log grafiek , help please ? ) Zoals je ziet gaat de equity curve gestaag omhoog per trade en is niet erg afhankelijk van een aantal 'lucky hits' wat je wel eens in strategieën terug ziet. De onderste tijdschaal is het aantal trade dagen.


Probleem van deze methode is alleen wel dat je inefficiëntie per trade echt duizelingwekkend hoog ligt. Alleen verlies je average! qua trade nooit heel veel.


Je efficiency kader is dan ook altijd vrij klein. Je zult niet snel een grote uitschieter naar boven of naar beneden maken zoals je ziet op onderstaand plaatje.


Als we dit door relateren naar de Dow Jones van 1897 tot ong. aan nu zul je toch al snel een ander efficiency plaatje zien.

Nu moet je het opeens wel! van de uitschieters hebben. Zoals je ziet is op lange termijn je trade of erg goed, of erg slecht.

De aroon indicator blijft dan ook wispelturig. Soms kom je er erg goed uit, zie de bear market periode van na 2000. Maar als je de Dow pakt van vroeger tot nu zit je slechts een 2% hoger dan B&H. Blijft er bij dat het een laggende indicator is, en je in wezen dus net zo goed een stuivertje kun opgooien. Uiteraard ben ik in afwachting van het commentaar van m'n klasgenoot

Lees even over de spelfouten heen, en SeLang kom er maar in met waar de fouten zitten
Mocht iemand overigens weten hoe ze een resultaat van een EHS uit MS naar Excel kunnen formatteren, laat het me even weten

[ Bericht 0% gewijzigd door sitting_elfling op 09-06-2009 10:13:22 ]
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_69852381
Mooi stukje S_E.
Heb zelf op dit gebied weinig ervaring, maar zie wel enige potentie.

Wat ik me wel altijd afvraag bij een TA is het percentage

  • false positives / Type 1 fout (de TA geeft een daling of stijging aan, terwijl er in werkelijk geen stijging of daling is)
  • false negatives / Type 2 fout (de TA geeft geen daling of stijging aan, terwijl er in werkelijk wel een stijging of daling is.
  • true positive (de TA geeft een daling of stijging aan, terwijl er ook werkelijk een daling of stijging is)
  • true negative (de TA geeft geen daling of stijging aan, en deze is er in werkelijk ook niet)
    Een false positive is in mijn opzicht een stuk gevaarlijker, omdat je dan gaat instappen terwijl er geen werkelijke stijging is. En dat kost geld. Daarentegen ga je bij een false negative niet instappen, waardoor je geen geld verliest maar ook niet wint.
    Heb op dit gebied nog nooit een goed artikel gelezen, want mocht je weten hoe vaak er een fout in zit en tot welke catagorie deze behoort kun je hierop anticiperen en je beleggersstrategie aanpassen.

    Verder is zo'n lag natuurlijk gevaarlijk, omdat het kan zijn dat je te laat instapt, waardoor het kan zijn dat je de grootste stijging al gemist hebt.
  •   Moderator dinsdag 9 juni 2009 @ 10:06:30 #3
    236264 crew  capricia
    pi_69853339
    Tvp, bijzonder interesssant!
    Definitely not CIA
    pi_69853362
    Dat eerste plaatje is al leuk.
    Geeft hij nou aan dat je begin maart short moest gaan?
    "This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
    "Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
    pi_69853783
    quote:
    Mocht iemand overigens weten hoe ze een resultaat van een EHS uit MS naar Excel kunnen formatteren, laat het me even weten
    vooralsnog geen idee, maar ik heb vandaag wel ff tijd om te prutsen. stuur maar wat testdata, pm maar ff voor email
    Your mind don't know how you're taking all the shit you see
    Dont believe anyone but most of all dont believe me
    God damn right it's a beautiful day Uh-huh
    pi_69859718
    quote:
    Op dinsdag 9 juni 2009 09:24 schreef hrrick het volgende:
    Mooi stukje S_E.
    Heb zelf op dit gebied weinig ervaring, maar zie wel enige potentie.

    Wat ik me wel altijd afvraag bij een TA is het percentage

  • false positives / Type 1 fout (de TA geeft een daling of stijging aan, terwijl er in werkelijk geen stijging of daling is)
  • false negatives / Type 2 fout (de TA geeft geen daling of stijging aan, terwijl er in werkelijk wel een stijging of daling is.
  • true positive (de TA geeft een daling of stijging aan, terwijl er ook werkelijk een daling of stijging is)
  • true negative (de TA geeft geen daling of stijging aan, en deze is er in werkelijk ook niet)
    Een false positive is in mijn opzicht een stuk gevaarlijker, omdat je dan gaat instappen terwijl er geen werkelijke stijging is. En dat kost geld. Daarentegen ga je bij een false negative niet instappen, waardoor je geen geld verliest maar ook niet wint.
    Heb op dit gebied nog nooit een goed artikel gelezen, want mocht je weten hoe vaak er een fout in zit en tot welke catagorie deze behoort kun je hierop anticiperen en je beleggersstrategie aanpassen.

    Verder is zo'n lag natuurlijk gevaarlijk, omdat het kan zijn dat je te laat instapt, waardoor het kan zijn dat je de grootste stijging al gemist hebt.
  • Dit valt enig sinds terug te relateren naar je backtest. Je kunt namelijk zien hoeveel trades je considert ( dus wilt uitvoeren ) en het aantal trades wat je daadwerkelijk uitvoert. Dus het systeem gaf wel een order om eventueel te kopen / verkopen maar je kunt hier op anticiperen en in je uitwerking het zo neer te zetten dat hij aan specifieke eisen moet voldoen wil hij daadwerkelijk de order ook uitvoeren. Het gebruik van deze indicator op basis van 100 jaar Dow Jones cancelt hij toch nog even 5000 trades.

    Een 'consideration' voor een order is puur alleen als de 2 lijnen elkaar door kruizen. Dat wil niet zeggen dat hij ook uitgevoerd moet worden.

    False negatives kan ik zo niet onttrekken uit mijn backtest, daar voor zal ik een ander programma moeten gebruiken. Uiteraard kun je je systeem wel zo instellen dat het percentage false negatives zo laag mogelijk blijft.

    Wat betreft die lag, dat blijft het grootste hekel punt voor elke indicator naar mijn mening. Je loopt in wezen altijd achter de feiten aan, en daarom is het ook vrij bizar dat je op basis van een indicator met lag, de toekomst probeert te voorspellen!

    In die zin is het wel interessant om te zien dat de indicator op basis van korte termijn bear trends wel degelijk goed blijkt te werken.
    People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
    Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
    pi_69860400
    of je berekent 'gewoon' ff wat de kansen zijn
    dit is gewoon redelijk standaard toetsen hoor. fout van de eerste orde, fout van de tweede orde, etc...
    Your mind don't know how you're taking all the shit you see
    Dont believe anyone but most of all dont believe me
    God damn right it's a beautiful day Uh-huh
    pi_69860861
    Een lag bij TA is natuurlijk logisch, je zou nooit een trend kunnen ontdekken voordat er ook maar een klein begin van die trend is ontstaan.

    Feit blijft dat het zaak is om de kans op een false positive zo klein mogelijk te houden. Dus de kans dat een TA bijv. aangeeft dat de aex gaat stijgen, je long gaat en dat vervolgens de aex niet omhoog gaat, maar omlaag en je dus vrij veel knaken verliest.
    Wellicht is het dan mogelijk om verschillende vormen van TA te doen, om die kans zo klein mogelijk te houden. Maar dan krijg je weer een grotere lag, omdat meer analyse meer tijd kost en je als nog minder winst hebt.

    Er zullen toch ergens op een mooie universiteit wetenschappelijke artikels of scripties moeten zijn wat de winst en kansen zijn bij verschillende (en gecombineerde) vormen van TA als je alleen belegt op basis van TA?
    Zijn er eigenlijk bekende beleggers die meerdere vakantiehuizen bij elkaar geraapt hebben door enkel TA?


    Ik blijf het volgen, interessant topic!

    [ Bericht 6% gewijzigd door hrrick op 09-06-2009 14:13:30 ]
    pi_69863322
    quote:
    Op dinsdag 9 juni 2009 14:01 schreef hrrick het volgende:
    Er zullen toch ergens op een mooie universiteit wetenschappelijke artikels of scripties moeten zijn wat de winst en kansen zijn bij verschillende (en gecombineerde) vormen van TA als je alleen belegt op basis van TA? Zijn er eigenlijk bekende beleggers die meerdere vakantiehuizen bij elkaar geraapt hebben door enkel TA?
    Ik denk dat er genoeg goede artikelen over TA te vinden zijn. Er zit ook alleen een boel 'baloney' tussen. Ik betwijfel eigenlijk dat er veel mensen miljonair zijn geworden door enkel gebruik van TA. Wel in combinatie met TA, die op dat moment in een bepaald specifiek tijdschema gewoon erg profitable was. Een TA wat op basis van een backtest over 100 jaar een B&H rendement oplevert zal iemand niet snel gebruiken. Maar als er nou net in die 100 jaar, een 5 jaar achter een 'toevallig' grote winsten werden gehaald, hebben mensen die gebruik maakten van die TA wel een boel geld verdient. Die kan dan een leuk proefschrift schrijven over het feit dat hij een boel geld heeft verdient op basis van een aantal indicatoren die toen goed werkten.

    Mag gezegd worden dat er vooral goed geld wordt verdient tijdens de bubbles. Wat je immers rondt die periode koopt op basis van welke indicator dan ook, het verandert in goud.
    quote:
    Ik blijf het volgen, interessant topic!
    Ik zou eventueel ter vergelijking met de Aroon een aantal andere trend - indicators kunnen testen om zo de verschillen te zien wat betreft resultaat en efficiency. Bijvoorbeeld over de gehele tijdschaal van de Dow Jones en de 6 specifieke producten die ik heb gekozen.

    Ik was eigenlijk van plan om een centraal TA topic te posten, maar dat was me net iets te breed. Wil op zich best nog wel andere onderzoeken omtrent TA posten als daar interesse voor is.

    @simmu, zie pm
    People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
    Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
    pi_69872959
    quote:
    Op dinsdag 9 juni 2009 15:07 schreef sitting_elfling het volgende:
    Ik zou eventueel ter vergelijking met de Aroon een aantal andere trend - indicators kunnen testen om zo de verschillen te zien wat betreft resultaat en efficiency. Bijvoorbeeld over de gehele tijdschaal van de Dow Jones en de 6 specifieke producten die ik heb gekozen.

    Een aantal andere methodes getest. Met RSI / MACD / DMA of moving averages rond die bear market periode en je komt allemaal lager uit qua resultaat t.o.v de Aroon indicator. En een combinatie gebruik van dezelfde indicatoren is nog erger qua netto resultaat. Opvallend dat een simpele trend indicator als Aroon een betere perfomance aflevert in die specifieke bear market dan andere trend indicatoren of veel gebruikte TA. Afgaande op het feit hoe een Aroon werkt, uitgaan van de veel gemaakte highs en lows zou je kunnen concluderen dat specifieke aandelen ten tijde van bear market met hoge volatiliteit goed lopen met de Aroon Indicator. Betere performance dan andere TA indicatoren en beter dan B&H.
    People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
    Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
    pi_69875277
    Lol staat gewoon in chartnet maar eigenlijk nog nooit naar gehandeld zal het morgen eens uitdiepen. Bij mij staat echter de periode op 14. Ik handel momenteel bijna alleen maar op swings dus dit lijkt me beter dan de gebruikte 25.
    National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
    pi_69875311
    hoewel, 14 is volgens mij te krap voor een chart met dag candles.
    National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
    pi_69876370
    De downtrend is nu bijna op 30 aangekomen en alleen de up trend zit nog ruim boven de 70, als deze beiden nog verder naar elkaar groeien is er een trendomkeer in de maak?
    National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
    pi_69876530
    quote:
    Op dinsdag 9 juni 2009 21:07 schreef edwinh het volgende:
    De downtrend is nu bijna op 30 aangekomen en alleen de up trend zit nog ruim boven de 70, als deze beiden nog verder naar elkaar groeien is er een trendomkeer in de maak?
    Dat ze naar elkaar toegroeien kan wijzen op een minder krachtige opwaartse trend. Meer een soort van zijwaartse periode en het moment dat ze elkander door kruizen zijn er indicaties op een trend omkeer.
    People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
    Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
    pi_69881528
    quote:
    Op dinsdag 9 juni 2009 19:28 schreef sitting_elfling het volgende:

    [..]


    Een aantal andere methodes getest. Met RSI / MACD / DMA of moving averages rond die bear market periode en je komt allemaal lager uit qua resultaat t.o.v de Aroon indicator. En een combinatie gebruik van dezelfde indicatoren is nog erger qua netto resultaat. Opvallend dat een simpele trend indicator als Aroon een betere perfomance aflevert in die specifieke bear market dan andere trend indicatoren of veel gebruikte TA. Afgaande op het feit hoe een Aroon werkt, uitgaan van de veel gemaakte highs en lows zou je kunnen concluderen dat specifieke aandelen ten tijde van bear market met hoge volatiliteit goed lopen met de Aroon Indicator. Betere performance dan andere TA indicatoren en beter dan B&H.
    Mooie grafieken sitting_elfling

    Heb je ook een studie van de macd?
    En wat is een DMA?
    pi_69882906
    quote:
    Op dinsdag 9 juni 2009 23:19 schreef janvks het volgende:

    [..]

    Mooie grafieken sitting_elfling

    Heb je ook een studie van de macd?
    En wat is een DMA?
    Ik kan eventueel wel een analyse proberen te maken wat betreft de MACD, maar heb daar al wel eens eerder wat onderzoek naar gedaan en dan kom ik op lange termijn, niet erg goede resultaten tegen

    DMA is daily moving average, of de displaced moving average.
    People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
    Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
      User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 10 juni 2009 @ 11:05:15 #17
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_69890809
    Complimenten aan Sitting_Elfling voor de uitgebreide openingspost

    De Aroon indicator is eigenlijk niets anders dan kijken of er een patroon is van stijgende (dalende) highs en stijgende (dalende)lows. Net zoals je dat ook door visuele inspectie van de chart kunt aflezen. Het probleem is (net als met andere indicatoren) dat de indicator aangeeft wat er is gebeurd, niet noodzakelijk wat er gaat gebeuren.

    De fundamentele vraag is eigenlijk: als de koers een bepaalde tijd omhoog (omlaag) is gegaan, voorspelt dat dan een verdere stijging (daling)? ALLE trendvolgende indicatoren of strategieen gaan er vanuit dat dit zo is. Maar is dat wel zo?

    Stel, we doen een spelletje muntjes flippen (kop/munt). Na 5x flippen heb ik 5x kop. Zit ik nu in een koppen trend? Er zijn twee mogelijkheden:
    1) Het is een random proces en de kans op volgende keer weer 'kop' is precies 50%. Er is geen trend, de sequence is toeval.
    2) Het is een onzuivere munt die de neiging heeft om meestal op 'kop' te vallen. De 'koppen trend' is echt. De kans op volgende keer weer 'kop' is groter dan 'munt'.
    Kijkend naar het proces en de uitkomst kan ik echter niet vaststellen met welke van de twee ik van doen heb.

    Bij een grote trendmatige beweging (ongeacht of het een echte 'trend' is of het resultaat van een onvoorspelbaar proces) zet elke trendvolgende indicator je in een goede trade. Dit bewijst echter niet de waarde van de indicator. Je zou vooral moeten kijken naar de mate waarin een indicator je in niet-trending markten UIT de trade houdt. Alleen dan is er daadwerkelijk sprake van trend detectie.
    "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
    pi_69897399
    Heeft er iemand ervaringen met Supertrend?
    National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
    pi_69903032
    quote:
    Op woensdag 10 juni 2009 11:05 schreef SeLang het volgende:
    Complimenten aan Sitting_Elfling voor de uitgebreide openingspost

    De Aroon indicator is eigenlijk niets anders dan kijken of er een patroon is van stijgende (dalende) highs en stijgende (dalende)lows. Net zoals je dat ook door visuele inspectie van de chart kunt aflezen. Het probleem is (net als met andere indicatoren) dat de indicator aangeeft wat er is gebeurd, niet noodzakelijk wat er gaat gebeuren.

    De fundamentele vraag is eigenlijk: als de koers een bepaalde tijd omhoog (omlaag) is gegaan, voorspelt dat dan een verdere stijging (daling)? ALLE trendvolgende indicatoren of strategieën gaan er vanuit dat dit zo is. Maar is dat wel zo?
    Je stelt hier in wezen een scherpe vraag waar ik zo niet het antwoord op heb en ik denk dat vele hier het antwoord niet op hebben. Je komt in dit geval toch snel terug op statistische wiskunde, waar je domweg bekijkt hoe groot het percentage is waar in dit wel het geval is. Dat neem je aan als je eigen kans op succes. Dit percentage zal verschillen per indicator, zo dat je zelf een (al dan niet goede) keus kunt maken welke indicator je moet toepassen.

    Ik weet dat het te makkelijk is maar ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe jij de vraag zou beantwoorden; "als de koers een bepaalde tijd omhoog gaat, voorspelt dat dat een verdere stijging?"
    quote:
    Bij een grote trendmatige beweging (ongeacht of het een echte 'trend' is of het resultaat van een onvoorspelbaar proces) zet elke trendvolgende indicator je in een goede trade. Dit bewijst echter niet de waarde van de indicator. Je zou vooral moeten kijken naar de mate waarin een indicator je in niet-trending markten UIT de trade houdt. Alleen dan is er daadwerkelijk sprake van trend detectie.
    Dat wordt nog even gepuzzel om dat formule technisch voor elkaar te krijgen , de indicator in niet trending markten mezelf uit de trade te laten houden. Ik ben het met je eens dat het juist het punt zal geven of het daadwerkelijk trend detectie is. Maar eigenlijk weet je ook al wel het antwoord. Statistisch zal dit niet heel hoog zijn neem ik aan.
    quote:
    Op woensdag 10 juni 2009 14:09 schreef edwinh het volgende:
    Heeft er iemand ervaringen met Supertrend?
    Nee, heb er even naar gekeken. Maar het klinkt wel erg dubieus. Iets super, mega, huge, big of iets in die geest heb ik meestal niet zo veel mee. Of heb je er goede ervaringen mee?

    [ Bericht 1% gewijzigd door sitting_elfling op 10-06-2009 19:29:02 ]
    People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
    Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
    pi_69908370
    Erg nice . Toegevoegd aan Overzicht van reeksen en kwaliteitstopics
    Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
    Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
    pi_69969547
    Zijn er ook formules voor die aroon indicator die ik kan gebruiken in excel?
    pi_69972558
    quote:
    Op vrijdag 12 juni 2009 12:52 schreef hrrick het volgende:
    Zijn er ook formules voor die aroon indicator die ik kan gebruiken in excel?
    Zie hier voor een voorbeeld van een volledige systeem test van Aroon in excel, of hier voor een nederlandse uitleg om Aroon in excel te implementeren.
    People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
    Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')