Ik ga met hem op vakantie, dus ben ook geintresseerd in de tips! Even voor de duidelijkheid, we beginnen bovenlangs.quote:Op zondag 7 juni 2009 21:36 schreef Smaharba het volgende:
Wij zijn van plan om deze route te nemen 9 juli. Nog tips voor een andere route of iets dergelijks?
[ afbeelding ]
quote:1st class train travel.
Unlimited travel on the national rail networks in Bulgaria, Greece, Macedonia, Montenegro, Romania, Serbia, and Turkey
Choice of 5, 10, or 15 days of unlimited train travel in a one-month period.
prijzenquote:5 days in 1 month $153.00
10 days in 1 month $268.00
15 days in 1 month $324.00
Zie er een beetje hetzelfde uit als wat ik wil gaan doen, maar dan de andere kant op. Terugvliegen vanuit Istanbul dus.quote:Op maandag 8 juni 2009 20:57 schreef Totziens het volgende:
Ik heb een globale planning van mijn reis gemaakt en vertrek eind Juni:
Maar grote kans dat er nog wat gaat veranderen
wij doen juist andersom omdat je anders op een bepaalde dag en bepaalde tijd in istanbul moet. Ik zou de hele reis zitten stressen of we dat wel zullen halen.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 09:40 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
[..]
Zie er een beetje hetzelfde uit als wat ik wil gaan doen, maar dan de andere kant op. Terugvliegen vanuit Istanbul dus.
Als ik van Istanbul terug zou gaan met de trein, dan krijg ik het gevoel dat de vakantie al voorbij is, en ik elke dag een beetje dichter bij huis kom
Vanuit Nederland?quote:Op dinsdag 9 juni 2009 13:45 schreef boeiuh het volgende:
Wat kost een enkeltje naar Istanbul met de trein ongeveer? Thanks!
owh dus je bent wel een betrouwbare bron dus! Das mooi, ik durfde er al niet meer op te hopen toen ik die prijzen zag Maar voorml joegoslavie zit er dus niet bij?quote:Op dinsdag 9 juni 2009 13:58 schreef Totziens het volgende:
Ik ga nog steeds op de bonnefooi maar zo'n route lijkt me wel tof. Ik lees er (misschien te) veel over dus dan komt er steeds meer bij wat me leuk lijkt hehe.
In Istanbul kun je die 5 dagen in 1 maand dus voor 55 Lira/25 euro kopen, verschilt per land en vooraf kopen op zo'n railsite is verschrikkelijk duur en belachelijk wat ze er dus aan verdienen Leep!
@Pleasureman - Ik heb de afgelopen maanden in Istanbul gewoond dus voor mij is het thuis verlaten en uiteindelijk ook weer thuis belanden
"gratis" + reserveringskosten voor je zit/slaapplaats. Die kunnen in sommige landen nog flink oplopenquote:Op zondag 21 juni 2009 15:16 schreef Spougle het volgende:
Misschien een domme vraag, maar ik hoor er nu pas voor het eerst over. Krijg je nu korting met zo een interrail pas of kan je voor dat eenmalige bedrag daarna gewoon "gratis" door Europa reizen?
Oké bedankt. En in welke landen loopt dat dan zo hoog op? En aan hoeveel moet ik dan ongeveer denken?quote:Op zondag 21 juni 2009 17:46 schreef MCH het volgende:
[..]
"gratis" + reserveringskosten voor je zit/slaapplaats. Die kunnen in sommige landen nog flink oplopen
Tering, zoek het zelf uit.quote:Op maandag 22 juni 2009 12:46 schreef Spougle het volgende:
[..]
Oké bedankt. En in welke landen loopt dat dan zo hoog op? En aan hoeveel moet ik dan ongeveer denken?
Sorry hoor dacht dat dit een interrail topic was. En dat ik dat gewoon hier kon vragen.quote:
Het is inderdaad een soort zoekmachine hier. Als je echt zeker weet dat je wilt gaan interrailen en je hebt speciale vragen kun je terecht op het forum van www.worldonrails.nl Ze hebben daar ook een forumonderdeel 'FAQ per land' dat de meeste toeslagen per land en per trein aangeeft. Daar zou ik eens gaan kijken. Succes.quote:Op maandag 22 juni 2009 13:57 schreef Spougle het volgende:
[..]
Sorry hoor dacht dat dit een interrail topic was. En dat ik dat gewoon hier kon vragen.
De meeste hotels vragen inderdaad al vooraf om een deel per creditcard te betalen. De rest van het bedrag kun je in het hotel bij aankomst contant betalen. Andere hotels willen dat je alles al in één keer per creditcard betaald. Verschilt dus per hotel.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 03:48 schreef PeoplesFernandez het volgende:
kan je contant betalen bij hostels/hotels of is het allemaal creditcard?
Het idee achter CC is toch dat het pas later wordt afgeboekt?quote:Op zaterdag 27 juni 2009 13:54 schreef PeoplesFernandez het volgende:
zijn er ook hotels of hostels waarbij je gewoon alles contant kan betalen? heb niet echt zin om geld op mijn CC te zetten
Dat verschilt dus. Sommige hotels schrijven ook meteen (een deel) af.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 13:56 schreef zquing het volgende:
[..]
Het idee achter CC is toch dat het pas later wordt afgeboekt?
Ik heb wel ervaring (2003) met de trein van Triëste naar Ljubljana en daar kwam toen geen taxi of bus bij kijken.quote:Op donderdag 16 juli 2009 18:08 schreef Fentoozler het volgende:
Iemand héél toevallig ervaring met de trein vanuit Venetië naar Ljubljana? Blijkt dat je daar in Gorizia de bus/taxi moet pakken en dit staat ook zo beschreven, maar iemand ervaring?
Ikzelf ben er drie dagen geweest en die heb je in mijn ogen ook minimaal wel nodig.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 19:58 schreef Zephyrus het volgende:
Istanbul lijkt me een geweldige stad. Hoeveel dagen zijn volgens jullie minimaal 'vereist' om een aardige indruk te krijgen?
hoe was bulgarije???quote:Op donderdag 23 juli 2009 19:32 schreef Totziens het volgende:
Zo, ik ben terug! Ik heb toevallig ook de trein gepakt richting Bucharest vanuit Istanbul en deze was prima. Niet online te boeken maar als je 4/5 dagen in Istanbul bent en één van die dagen even naar het sirkeci station gaat en boekt dan komt het helemaal goed. Ik raad trouwens aan om eerder uit te stappen: Veliko Tarnovo, Bulgarije.
Boekarest heb ik nog geen positief verhaal over gehoord tijdens mijn trip, Brasov echter wel weer.
Veel plezier in ieder geval!
Super! Dus de trein ter plekke boeken is het beste ('t zal wel de enige optie zijn)? Hetgeen dat mij dwars zit met ter plekke boeken is dat de trein straks vol is geboekt, of loopt dit wel los? Hoeveel was je trouwens kwijt voor de route (enkele reis)?quote:Op donderdag 23 juli 2009 19:32 schreef Totziens het volgende:
Zo, ik ben terug! Ik heb toevallig ook de trein gepakt richting Bucharest vanuit Istanbul en deze was prima. Niet online te boeken maar als je 4/5 dagen in Istanbul bent en één van die dagen even naar het sirkeci station gaat en boekt dan komt het helemaal goed. Ik raad trouwens aan om eerder uit te stappen: Veliko Tarnovo, Bulgarije.
Boekarest heb ik nog geen positief verhaal over gehoord tijdens mijn trip, Brasov echter wel weer.
Veel plezier in ieder geval!
Dat scheelt dan nog die ¤ 45! Ik had gebeld met treinreiswinkel en gevraagd naar de prijs van een enkeltje Istanbul - Boekarest op een willekeurige dag in augustus: rond de ¤150,- Ze voegde er ook nog aan toe dat dit exclusief kosten bij de grens (?) was...quote:Op vrijdag 24 juli 2009 14:10 schreef Totziens het volgende:
Bulgarije was mooi en ik voelde me veilig, sla Sofia alleen over en ga naar Veliko Tarnavo, Plovdiv of Varna (kust). Voor plovdiv en Varna kun je het beste de bus pakken vanuit Istanbul volgens mij, trein voor veliko tarnavo (richting bucharest). Trein daar boeken is je enige optie en hij zat volgens mij niet vol toen ik mee ging, als jij op je 1e dag meteen even naar het treinstation gaat komt het helemaal goed volgens mij. Ik heb de duurdere variant gedaan, een slaapcompartiment (in mn uppie en kon op slot) wat me 45 euro heeft gekost. Ga lekker voor de couchette zou ik zeggen, maar dat is achteraf.
Van anderen en locals heb ik gehoord dat nachttreinen rond Sarajevo, Budapest en in Polen niet aan te raden zijn qua veiligheid maar zo lang je met wat meer mensen bent zal het wel los lopen.
En hoe zat het nu precies met dat balkan ticket? wat heb je nu betaald voor welke termijn?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 13:33 schreef Totziens het volgende:
Belachelijk zeg dat ze met die prijs aan komen, klopt niks van. Ik googlde vaak even mijn route om een prijsindicatie te krijgen, vaak is het al eens ergens anders gevraagd.
Kosten bij de grens zijn er volgens mij niet, alleen als je Turkije in gaat moet je 10 euro voor een visum betalen.
De trein van Istanbul naar Bucharest was veilig naar mijn idee. Veel plezier.
dit vraag ik me ook afquote:Op donderdag 23 juli 2009 21:09 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Kun als Nederlander ook een Interrailkaart aanschaffen buiten Nederland? In Griekenland bijvoorbeeld?
en mn andere vraagquote:
quote:Op maandag 27 juli 2009 10:50 schreef Leep het volgende:
[..]
En hoe zat het nu precies met dat balkan ticket? wat heb je nu betaald voor welke termijn?
Sofia trok me sowieso al niet maar Bulgarije lijkt me zo moooi Vriendin wil via griekenland/macedonie naar servie. Maar noord griekenland tekt me dan weer totaaaal niet
haha tnx voor je antwoord!quote:Op maandag 27 juli 2009 14:35 schreef Totziens het volgende:
Sorry, niet gezien
[..]
ik heb m niet meer gekocht omdat het naar mijn idee niet uit kon aangezien ik in dat stuk nachttreinen deed en je daarvoor weer moet bijbetalen voor je couchette/sleeper. Dus kan je er niet verder mee helpen, Sorry
Ja, niet Bulgarije overslaan omdat Sofia stom is hoor, gewoon naar die andere plaatsjes gaan Waarom niet de Bulgarije/Macedonie combi? Geen idee of dat handig is maar dat klinkt veel leuker. En sla Bosnie niet over
ja ligt ook aan de tijd die we nog hebben of we macedonië nog aan doen. Heb er nog niet veel over gelezen dus ook geen idee of ik wat mis, haha.quote:Op maandag 27 juli 2009 14:57 schreef Totziens het volgende:
Ok maar er gaat vast wel een busverbinding? Ik was als vrouw in mn uppie en heb totaal geen problemen gehad in Bulgarije (en alle andere landen overigens). Ik vond de mensen in Sarajevo niet onvriendelijk, ze zijn misschien niet altijd de vrolijkste maar dat lijkt me niet zo gek.
Dit topic is wel de moeite waard denk ik om te lezen: [Reisverslag] Reizen door Bosnie/ voormalig joegoslavie
Ik zit nu in Bulgarije en volgens mij is er niks mis mee. Heel gewone mensen overal. Prachtige landschappen bijna* overal.. En het lijkt echt veel minder armoedig dan Roemenie.quote:Op maandag 27 juli 2009 14:50 schreef Leep het volgende:
[..]
Maar vriendin heeft allemaal spookverhalen gehoord over Bulgarije, vandaar . Maar we gaan met z'n vieren dus wie weet splitsen we gewoon op, zij griekenland, wij bulgarije en we zien elkaar weer in belgrado. Hoorde ook slechte verhalen over sarajevo btw, dat de mensen daar erg onvriendelijk waren. En goede verhalen over mostar
wow begint al goed!quote:Op woensdag 29 juli 2009 10:39 schreef DeHovenier het volgende:
tvp
Ik ga 9 augustus weg met 2 vrienden, we gaan met de boot van IJmuiden naar Newcastle, en dan Edinburgh - Bath - Londen - Parijs - Rome - Venetië - Zwarte Zee - Praag - Amsterdam. Dat in 22 dagen waarvan we er 10 dagen mogen treinreizen. We overnachten in nachttreinen en jeugdherbergen.
Ja, alhoewel ik het misschien wel beter had kunnen doen op het laatste stuk van mijn reis.quote:Op maandag 27 juli 2009 21:59 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
@ Totziens:
Heb jij met allemaal losse kaartjes gereist, i.p.v. Interrail? En hoe duur was dat ongeveer?
Tnx! Ik zit er over te denken om de Interrailkaart pas halverwege de vakantie in te laten gaan (en dan een 10-dagenkaart te nemen), omdat we in het eerste deel van de reis (Kroatie, Bosnie) vooral met bussen zullen reizen.quote:
fijn om te horen want dat was ook ons plan (interrail voor slovenië t/m NL) Man van de treinreiswinkel waarschuwde ons ook al voor de prijzen in Duitslandquote:Op woensdag 29 juli 2009 13:03 schreef Totziens het volgende:
Zeker een aanrader dus, vooral Duitsland is erg duur want dat kaartje had ik zelfs nog met korting (normaal: 108 euro als ik het goed heb )
Als je weet wanneer je terugkomt van Duitsland naar NL, dan kun je vrijwel altijd voor 39 euro een enkele reis van elk station in Duitsland naar Elk station in Nederland krijgen. Maar dan moet je wel 3 maanden van tevoren boeken op bahn.de.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:58 schreef Leep het volgende:
fijn om te horen want dat was ook ons plan (interrail voor slovenië t/m NL) Man van de treinreiswinkel waarschuwde ons ook al voor de prijzen in Duitsland
OK, dankquote:Op woensdag 29 juli 2009 17:56 schreef LuxAeterna het volgende:
@ DutchTrain: ScanRail is opgeheven dus die kan uit de OP
Bath schijnt mooi te zijn jaquote:Op woensdag 29 juli 2009 11:06 schreef Leep het volgende:
[..]
wow begint al goed!
Bath is zo mooi
Wij gaan waarschijnlijk couchsurfen. heb al contact met wat hosten in Ankara
Nog leuke Scandieviers aan de haak geslagen?quote:Op woensdag 29 juli 2009 17:58 schreef Duizendpootje het volgende:
Ik heb vorig jaar zomer geinterraild!
Ik ben met een vriendin in 15 dagen door Scandinavie gecrosst, geweldig!
Was echt een prachtig rondje
Dit was onze reis:
1. Utrecht - Kopenhagen
2. Kopenhagen - Gotenborg
3. Gotenborg - Oslo
4. Oslo - Bergen
5. Bergen - Voss
(Voss - Bergen niet op de interrail pas gedaan, was maar 7 euro )
6. Bergen - Oslo
7. Oslo - Stockholm
8. Stockholm - Helsinki
(Helsinki - Tallinn retour zonder interrail pas gedaan, kon niet door de boot)
9. Helsinki - Stockholm
10. Stockholm - Utrecht
Vooral van te voren bedenken wat je wilt gaan zien en doen. Er kan van alles, maar veel landen in weinig tijd zien is erg vermoeiend... verschillende taal, cultuur en munteenheid maakt het reizen vermoeiender en je mist dan wellicht veel van wat je kunt zien en doen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 22:31 schreef Phaidra het volgende:
Hoe hebben jullie de planning van de reis aangepakt? Ik lees nu bijvoorbeeld dat sommige hoofdsteden niet zo interessant zijn (zoals boekarest), terwijl ik juist die steden als eerste oriëntatie wel in m'n hoofd had. Hebben jullie een reisgids gekocht (zoals lonely planet) en daar de leuke plaatsen op uitgezocht?
Ja zoiets vermoedde ik al... Vast een veel voorkomende beginnersfout, te veel willen doen . Het zou waarschijnlijk veel cultuur worden, die oude stadjes dus!quote:Op woensdag 29 juli 2009 22:36 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Vooral van te voren bedenken wat je wilt gaan zien en doen. Er kan van alles, maar veel landen in weinig tijd zien is erg vermoeiend... verschillende taal, cultuur en munteenheid maakt het reizen vermoeiender en je mist dan wellicht veel van wat je kunt zien en doen.
Maak dus een keuze uit de Baltische Staten, de Balkan, Roemenie en Bulgarije of wat je wilt doen; paar dagen strand aan de Zwarte Zee, bergwandelen in het noorden van Roemenië, oude stadjes zoeken in Kroatië etc.
thanks voor de tip maar het is eind augustus al!quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:21 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Als je weet wanneer je terugkomt van Duitsland naar NL, dan kun je vrijwel altijd voor 39 euro een enkele reis van elk station in Duitsland naar Elk station in Nederland krijgen. Maar dan moet je wel 3 maanden van tevoren boeken op bahn.de.
nee toch? Volgens mij kun je best couchsurfen zonder zelf een couch te hebben! Je hebt namelijk ook bijvoorbeeld de status coffee and visit ofzo. dat je geen plek hebt maar wel een praatje wil maken met een touristquote:Couchsurfen is ook leuk, maar daarvoor moet je wel een bank beschikbaar hebben om zelf te kunnen couchsurfen, en dat heb ik niet
quote:Op donderdag 30 juli 2009 00:03 schreef Leep het volgende:
[..]
thanks voor de tip maar het is eind augustus al!
en we willen ook een beetje vrij zijn
[..]
nee toch? Volgens mij kun je best couchsurfen zonder zelf een couch te hebben! Je hebt namelijk ook bijvoorbeeld de status coffee and visit ofzo. dat je geen plek hebt maar wel een praatje wil maken met een tourist
Het hangt heel erg af van de plaatsen die je wilt gaan bekijken. In een grote stad als Berlijn of Boedapest mag je toch wel vier dagen inplannen. En als je naar zee gaat, naar een leuke badplaats, dan kun je je daar ook wel een aantal dagen vermaken.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 14:27 schreef Phaidra het volgende:
Wat is een beetje een realistische planning als je een maand gaat reizen? Ik zit nu te denken aan een stuk of vier plaatsen die je echt-echt-echt wil zien. Dan zou ik daar ca. 3/4 dagen blijven en de rest van de tijd heb ik dan om rustig van A naar B te komen (met tussenstops enzo). Is dat wat? Ik vind het echt lastig om in te schatten hoeveel dagen je 'kwijt' bent met reizen op zich... Bij de Deutsche Bahn krijg je wel een redelijk overzicht, dat helpt enigszins.
Grappig, Ook ik heb al 2 jaar het plan gehad en nu besloten om het dit jaar toch gewoon te gaan doen. UK slaan we over in verband met belachelijke toeslagen Eurostar.quote:Op dinsdag 8 september 2009 17:11 schreef Felon het volgende:
tvp'tje, lijkt me al 2 jaar mooi om te doen, maar nog niet van gekomen!
Dit jaar(eigenlijk volgend jaar zomer) gaat het dan toch echt gebeuren, ik ga een volle maand interrailen!
Zit te denken aan globaal de volgende route:
Vliegen naar Glasgow.
Glasgow-Edinburgh-Newcastle-Londen-Parijs-Bordeaux-Porto-Madrid-Montpellier-Nice-Genua-Milaan-Wenen-Praag terugvliegen of met trein terug mits genoeg tijd.
Ben benieuwd of het realistisch is, ga binnenkort echt eens werk ervan maken!
In Roemenië, Polen, Tsjechië en Kroatië in ieder geval niet. In de andere landen nog niet geweest.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 19:41 schreef 1701320 het volgende:
Weet iemand toevallig of ze in landen als Bulgarije, Servie, Kroatie, Roemenie, Tsjechie, Polen ook euro als betaalmiddel accepteren?
Hey,quote:Op donderdag 21 januari 2010 21:31 schreef lennaertt het volgende:
Hey,
Ik ben samen met een vriend van plan(beiden 18) in Juli drie weken te interrailen. Wij zijn van plan zuidwaarts te trekken( Frankrijk, Italie en Spanje). Berlijn willen we graag ook bezoeken, maar dat ligt helaas niet echt op de route. Ik post hier omdat ik hoop dat jullie, vooral de mensen die al eens eerder interrail hebben gedaan, een paar vragen willen beantwoorden. De volgende dingen vraag ik mij af:
- Is Portugal de moeite waard als je in Spanje zit? Of is het leuker om heel Spanje te doorkruisen en Portugal te laten voor wat het is.
-Is Portugal goedkoper dan Spanje?
- Is het leuker om een tent mee te nemen dan om steeds in hostels te zitten? Of ontmoet je in hostels ook veel mensen?( we zijn beiden sociaal aangelegd)
-Wegen de extra kosten van de hostels op tegen het ontbreken van extra gewicht van tent, slaapzak etc?
-Zijn de toeslagen voor de nachttreinen erg hoog, of gaat het om enkele euro's?
Ik hoop dat er iemand is die mijn vragen kan beantwoorden!
bahn.de gebruiken!quote:Op zaterdag 23 januari 2010 20:57 schreef UIO_AMS het volgende:
M'n ouders willen met de trein van Amsterdam naar Passau en terug vanaf Wenen, maar ik krijg maar geen prijs te zien. Iemand hier een idee hoe ik daar aan kom?
Amsterdam - Passau voor 2 personen standaard prijs 306 - 311 euro voor 2 personen als je vroeg boekt kun je misschien de actieprijs krijgen voor 39 eu pp.quote:Op zondag 24 januari 2010 13:34 schreef UIO_AMS het volgende:
Zover was ik ook al, maar ik krijg geen prijs te zien.
Hey,quote:Op donderdag 21 januari 2010 22:21 schreef Europees het volgende:
[..]
Hey,
Interrailen is leuk, heb het vorig jaar voor het eerst gedaan, en ben sindsdien al druk bezig om m'n volgende te plannen ! Dus weet waar je aan begint!
Over Portugal kan ik je weinig vertellen, maar lijkt me wel leuk om als je in de buurt zit even langs te gaan toch?! Wat ik je wel kan vertellen is dat in Frankrijk bijna alle treinen reserveringsplichtig (met toeslag zijn!) in Spanje en Portugal zijn zelfs de meeste treinen met toeslag, EN maar een beperkt aantal plaatsen voor kaarten zoals Interrail/Eurrail beschikbaar! Dus wel op tijd boeken, en reserveren! Zeker gezien het feit dat je in Juli gaat, hoogseizoen dus! vanaf 3 maanden vantevoren kan je reserveren, doe dit ook echt! Nachttreinen is een toeslag van ik dacht 15 euro p.p. in een couchette (met 6 mensen!)!
Ik ben zelf voornamelijk in Oost-Europa geweest (Slovenie, Kroatie, Oostenrijk, Hongarije, Slowakije, Polen en Duitsland), heb daar nooit meer betaald als 15 euro p.p.p.n gewoon even kijken op Hostelworld.com of een dergelijke site of je het de moeite waard vind ! Houd wel rekening dat veel campings (ver) buiten de stad liggen, en je daar ook nog heen moet en dit dus ook moet betalen (interrail is helaas niet geldig op de bus )
Ik zou gewoon voor een hostel gaan, al is het maar voor de sfeer ! Ik ben eind mei/juni geweest, en toen zat het er al redelijk vol! Iedereen is wel in voor een praatje of wilt weten waar je vandaan komt etc! Heb zeker 10 adressen waar ik kan overnachten als ik in de buurt ben, haha! Ook vaa genoeg gebeurd dat je met een grote groep van het hostel wat gaat drinken of koken oid!
Nog een kleine tip, weet niet hoe lang je wilt gaan of wat je budget is, maar je zou ook de Balkan kunnen overwegen, kan je ook uitgaan, mooie stranden en en stuk goedkoper ! Ik heb vorig jaar in 3 weken tijd in bovenstaande landen 1000 euro uitgegeven, inclusief tickets en reserveringen, en dan gewoon elke avond wezen uit eten (eigenlijk elke maaltijd )! En een groter kans op andere interrailers/eurrailers !
Succes,
Eu
Bedankt voor de info. Ik krijg nog steeds geen prijs te zien op bahn.de. Ook niet als ik enkele reizen probeer te boeken. Vreemd. Zal me eens verdiepen in de actieprijsvoorwaarden. En misschien is een vlucht terug uit Wenen ook een optie.quote:Op zondag 24 januari 2010 14:51 schreef MCH het volgende:
Amsterdam - Passau voor 2 personen standaard prijs 306 - 311 euro voor 2 personen als je vroeg boekt kun je misschien de actieprijs krijgen voor 39 eu pp.
De terugreis zou ik gewoon even in 2 delen boeken. Bijvoorbeeld van Wenen een directe trein naar Duitsland en vanaf daar ook weer een directe trein naar AMS. Zo heb je nog kans op het actietarief. Voor Wenen - Amsterdam krijg ik ook geen prijs te zien.
Graag gedaan ! Misschien was plannen een groot woord, maar sinds dat ik terug kwam ben ik al druk bezig met kijken waar ik heen wil, en wat er te doen is, welke routes ik eventueel zou kunnen nemen (welke is mooier etc.)quote:Op zondag 24 januari 2010 16:21 schreef lennaertt het volgende:
[..]
Hey,
Dankjewel voor je antwoorden op mijn vraag.
Ik heb nu nog een andere vraag; je zegt dat je al druk bent met plannen, wat plan je dan? Aangezien een ticket pas 3 maanden van te voren kan worden gekocht?
Allereerst, kijk liever op de reisplanner van de Duitse Spoorwegen (www.db.de) die is er ook in het Nederlands en een stuk uitgebreider! Ik weet niet waar je heen gaat, maar meestal zijn er wel opties hoor! Veel stations gaan dicht 's nachts en mag je niet verblijven, als je van 20:00 tot 06:00 moet wachten zou ik toch zeker een hostel nemen, of een keertje uitgaan en je spullen in een bagagekluis doen op het station, die staan op bijna alle stations wel!quote:Op zondag 7 februari 2010 16:36 schreef Koenholio het volgende:
Leuk topic dit! Gaaf om al die verschillende plannen te zien.
Zelf ben ik als het goed is in april klaar met mijn studie, en heb dus nog veel vrije tijd over, enkele maanden. In die tijd wil ik ook gaan Interrailen. Één ding wat ik me afvraag: als ik op de internationale treinenplanner van de NS kijk, zie ik vaak dat je bijvoorbeeld om 20.00 uur aankomt op een tussenstation en om 06:00 uur weer vertrekt. Wat is in zo'n geval aan te raden? Zelf een beetje door de stad heen zwalken of een ho(s)tel boeken? Iemand hier ervaring mee?
Je hoeft niet vantevoren in te vullen wanneer je gaat reizen, je moet alleen voordat je de trein instapt de treinnummers in te vullen en de datum, met pen! Als je met een flexi pas gaat reizen let dan wel goed op mocht je de nachttreinregeling gebruiken, die is toevallig dit jaar aangepast!quote:Op zondag 7 februari 2010 16:36 schreef Koenholio het volgende:
Is het nou zo dat je al wel van tevoren moet invullen op welke dagen je precies gaat reizen (dus dat ik van te voren al aangeef dat ik op dag 5, 7 13, 18 en 20 ga reizen)? Of schrijf je het elke keer op als je een nieuwe treinreis maakt (Dus "ik begin vandaag aan de treinreis, en morgen kom ik op mijn eindbestemming aan")?
Op het blokje met pijltje helemaal links klikken, dan klapt de reis als het ware uit en krijg je alle overstapstations plus perronnummers te zien. Heb je wel eraan gedacht om bij de reis de optie 'Nur nahverkehr' aan te vinken. Anders krijg je treinen te zien die je niet met die kaart mag gebruiken.quote:Op woensdag 24 februari 2010 00:49 schreef Pistoleke het volgende:
Beste mensen,
Binnenkort ben ik van plan om met een Schones-Wochenende ticket naar Leipzig te reizen. Op de site van Deutsche Bahn kan ik echter bv wel zien hoe vaak ik moet overstappen als ik wil reizen maar hoe kan ik nou echt zien tussen waar en waar er treinen rijden en waar ik exact overstap?
Goedeavond, 2 jaar terug heb ik " ongeveer " dezelfde trip gedaan, namelijk deze:quote:Op maandag 22 februari 2010 15:01 schreef sir_DERFEL het volgende:
Hey allen,
Ik ben van plan om samen met een vriend een rondje Zweden / Noorwegen te interrailen deze zomer.
Vorig jaar hebben we dit door Europa gedaan, en het beviel erg goed
We willen de volgende steden bezoeken:
Kopenhagen
Stockholm
Sundsvall
Narvik
Trondheim
Flam
Bergen
Oslo
Via www.bahn.de en www.NSB.no heb ik de route al uitgestippeld. Tussen Narvik en Trondheim willen we waarschijnlijk een deel met de nachttrein. (Narvik naar Bodo met de bus; "720 Nord-Norgeekspressen").
Nu heb ik via NSB.no naar de prijs gekeken om een bed te reserveren tussen Bodo en Trondheim. Ik kom er echter op uit dat dat zo'n ¤96,26 p.p kost (850NOK).
Klopt dit, of doe ik iets verkeerd?
We willen dit overigens op 27 Juli doen. Is dat in de periode dat de zon erg lang schijnt? In dat geval wil ik waarschijnlijk geen bed reserveren, Deze trein blijkt namelijk één van de 8 mooiste route's te rijden volgens: http://www.lonelyplanet.c(...)nd-articles/42/18130
Dan maar een nachtje doorhalen
Iemand die al eens door Noorwegen/ Zweden heeft gereisd met interrail? Ervaringen lees ik graag!
850 NOK klinkt als een vrij normale prijs voor een coupe. Je kan ook stukken met de boot doen ipv bus, hurtigruten is een erg comfortabele manier van reizen en als je bij www.velgogseil.no een aanbieding vind is het erg goedkoop tov van de normale prijzen.quote:Op maandag 22 februari 2010 15:01 schreef sir_DERFEL het volgende:
Hey allen,
Ik ben van plan om samen met een vriend een rondje Zweden / Noorwegen te interrailen deze zomer.
Vorig jaar hebben we dit door Europa gedaan, en het beviel erg goed
We willen de volgende steden bezoeken:
Kopenhagen
Stockholm
Sundsvall
Narvik
Trondheim
Flam
Bergen
Oslo
Via www.bahn.de en www.NSB.no heb ik de route al uitgestippeld. Tussen Narvik en Trondheim willen we waarschijnlijk een deel met de nachttrein. (Narvik naar Bodo met de bus; "720 Nord-Norgeekspressen").
Nu heb ik via NSB.no naar de prijs gekeken om een bed te reserveren tussen Bodo en Trondheim. Ik kom er echter op uit dat dat zo'n ¤96,26 p.p kost (850NOK).
Klopt dit, of doe ik iets verkeerd?
We willen dit overigens op 27 Juli doen. Is dat in de periode dat de zon erg lang schijnt? In dat geval wil ik waarschijnlijk geen bed reserveren, Deze trein blijkt namelijk één van de 8 mooiste route's te rijden volgens: http://www.lonelyplanet.c(...)nd-articles/42/18130
Dan maar een nachtje doorhalen
Iemand die al eens door Noorwegen/ Zweden heeft gereisd met interrail? Ervaringen lees ik graag!
Dat is idd ook ons plan, gewoon lekker door Zweden en Noorwegen trekken en gaan waar we maar willen. Als het niet leuk is, gaan we weer ergens anders heen Dit doen we dan in 22 dagen. Sundsvall was idd nog wel een extra stop tussen Stockholm en Narvik.. Anders zijn we nogal snel door Zweden heen. Het staat overigens niet vast dat we naar Sundsvall gaan. Dat kan ook nog een andere stad worden.quote:Op woensdag 24 februari 2010 19:36 schreef Drassss het volgende:
[..]
We hadden wat tijd te kort, omdat de hele trip maar 12 dagen duurde. De reis zelf was eind augustus dus mooi weer, lang licht etc ( tot een uurtje of 10/11 ). We hadden niks geregeld en verbleven voornamelijk in hostels. Een beetje bonnefooi zoeken waar je kan slapen etc. Tevens ook niet echt bezienswaardigheden opgezocht, maar gewoon veel rondlopen, fietsen huren in Stockholm en lol trappen
Naar mijn weten is er in Sundsvall weinig tot niks te beleven. Daarom mijn vraag waarom je voor die plek gekozen hebt of is dat je overstap richting Narvik? Als je meer wil weten moet je ff pmen, misschien kan ik dan iets specifieker zijn!
Als het dan toch licht blijft, lijkt een bed me niet nodig. Het lijkt me ook jammer om dan veel van Noorwegen te missen onderweg.. Zal eens kijken naar de Hurtigruten. Thx for the tipquote:Op woensdag 24 februari 2010 23:03 schreef Fogel het volgende:
[..]
850 NOK klinkt als een vrij normale prijs voor een coupe. Je kan ook stukken met de boot doen ipv bus, hurtigruten is een erg comfortabele manier van reizen en als je bij www.velgogseil.no een aanbieding vind is het erg goedkoop tov van de normale prijzen.
Boven de poolcirkel gaat de zon niet onder in juli, in Trondheim (wat ca 400km ten zuiden van de poolcirkel ligt) gaat de zon wel onder maar het is niet donker, het schemert een beetje en dat is het voordat het weer volop licht wordt.
Naja, je zal toch een keer moeten slapen... en dat kan je naar mijn mening beter in een bed doen dan in een een stoel. Maargoed, het is goedkoper om een hotelkamer te boeken dan een nacht in een coupe... en een hotelkamer staat stil in tegenstelling tot de trein. Maar de trein zal vast ook overdag rijden, scheelt je weer een dag moe zijn.quote:Op woensdag 24 februari 2010 23:31 schreef sir_DERFEL het volgende:
[..]
Als het dan toch licht blijft, lijkt een bed me niet nodig. Het lijkt me ook jammer om dan veel van Noorwegen te missen onderweg.. Zal eens kijken naar de Hurtigruten. Thx for the tip
Tipje pak anders Gotenborg mee? Dat is echt een pracht stad en het uitgaansleven is zeker niet verkeerdquote:Op woensdag 24 februari 2010 23:31 schreef sir_DERFEL het volgende:
[..]
Dat is idd ook ons plan, gewoon lekker door Zweden en Noorwegen trekken en gaan waar we maar willen. Als het niet leuk is, gaan we weer ergens anders heen Dit doen we dan in 22 dagen. Sundsvall was idd nog wel een extra stop tussen Stockholm en Narvik.. Anders zijn we nogal snel door Zweden heen. Het staat overigens niet vast dat we naar Sundsvall gaan. Dat kan ook nog een andere stad worden.
[..]
Als het dan toch licht blijft, lijkt een bed me niet nodig. Het lijkt me ook jammer om dan veel van Noorwegen te missen onderweg.. Zal eens kijken naar de Hurtigruten. Thx for the tip
Tja, een hotelkamer lijkt me idd fijner dan een coupe. Heb vorig jaar in 1 van de 2 nachttreinen ook niet goed kunnen slapen, en de dag erop was nog net vol te houden..quote:Op woensdag 24 februari 2010 23:41 schreef Fogel het volgende:
[..]
Naja, je zal toch een keer moeten slapen... en dat kan je naar mijn mening beter in een bed doen dan in een een stoel. Maargoed, het is goedkoper om een hotelkamer te boeken dan een nacht in een coupe... en een hotelkamer staat stil in tegenstelling tot de trein. Maar de trein zal vast ook overdag rijden, scheelt je weer een dag moe zijn.
Het is maar wat je wil
NB Er staan ook wat tips in Noorwegen (4)
Dat is misschien wel een goed idee, moet het een en ander (nachttrein etc.) toch nog even overleggen..quote:Op woensdag 24 februari 2010 23:42 schreef Drassss het volgende:
[..]
Tipje pak anders Gotenborg mee? Dat is echt een pracht stad en het uitgaansleven is zeker niet verkeerd
In Svolvær is (of in ieder geval was) een ijssculptuurmuseum, best de moeite waard.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 23:51 schreef 1701320 het volgende:
knip
- Svolvaer (Lofoten): niet een heel speciaal stadje, mocht je de Lofoten bezoeken (wat ik iedereen aan kan raden): blijf vooral op het meest zuidelijke eiland, meer naar het noorden toe wordt het landschap wat vlakker en saaier.
knip
Nog een paar algemene tips:
- Houd er rekening mee dat heel Scandinavie (vooral Noorwegen en Denemarken) redelijk duur is. Een biertje kost omgerekend al gauw 5 euro!
En hoeveel was je in totaal ongeveer kwijt voor deze reis?quote:Op vrijdag 26 februari 2010 23:51 schreef 1701320 het volgende:
Hallo,
Ik heb afgelopen zomer samen met een vriend 3 weken (de laatste week van juli en de eerste 2 weken van Augustus) geinterraild door Denemarken, Zweden en Noorwegen. Mijn reisschema was als volgt:
Verhaal
Ongeveer 1200 euro, maar het was het meer dan waard!quote:Op zaterdag 27 februari 2010 01:45 schreef Stefanovich het volgende:
[..]
En hoeveel was je in totaal ongeveer kwijt voor deze reis?
Dan ga je toch naar Opener (Polen) of Sziget (Honarije)quote:Op dinsdag 2 maart 2010 11:01 schreef Blinker het volgende:
Ik had al een geruime tijd het idee om te gaan interrailen en omdat ik geen kaartje voor Lowlands heb kunnen bemachtigen hebben we hier voor gekozen
Krakau zo ik niet zo lang blijven, Berlijn wat langer en als je naar Helsinki gaat, dan horen Tallinn en Riga er minstens ook bij. Zagreb zou ik hooguit een dag naar toe gaan en dan twee dagen zeker in Ljubljana zijn. Je vergeet ook nog Sarejevo, Ohrid, Skopje en Prishtina om je reis compleet te maken.quote:
Ja, daar had ik eerst ook aan gedacht, maar een festival van een week gaat me net iets te ver.quote:Op maandag 8 maart 2010 13:12 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Dan ga je toch naar Opener (Polen) of Sziget (Honarije)
Kost je inclusief reis en eten & drinken net zoveel als Lowlands
Weet ik, en ik ga er ook niet van uit dat dit schema zo blijft. Als een stad/streek me heel erg bevalt, blijf ik er natuurlijk langer! Maar dit was meer om een beetje het idee te krijgen hoe lang ik erover ga doen en waar ik wanner ongeveer ben. Zou dus ook kunnen dat ik een paar steden veel mooier vind dan verwacht en er langer blijf (of juist omgekeerd). En verder was het meer een vraag om advies, of ik er goed aan doe om deze lengte aan te houden. Advies zoals dat van DutchTrain (bedankt!) kan ik dan weer gebruiken om mijn reisschema eventueel aan te passen.quote:Op maandag 8 maart 2010 12:16 schreef boeiuh2 het volgende:
Jeetje, Koenholio, wat een gigantische Eurotrip ga jij maken, zeg!
Hoeveel dagen je in elke stad blijft kun je het beste toch zelf bepalen, want dat heeft alles met smaak en interesse te maken, lijkt mij zo.
Maar wat ik niet begrijp is dat je jou reis zo strak gepland wil hebben. Die planning houdt toch nooit stand, want als je zolang op reis bent kan er vanalles gebeuren waardoor je het reisschema moet aanpassen. En bovendien is het veel en veel leuker om zonder strak schema te reizen, dus lekker zwerven door Europa!
Late reactie:quote:Op maandag 25 januari 2010 22:07 schreef Europees het volgende:
[..]
Graag gedaan ! Misschien was plannen een groot woord, maar sinds dat ik terug kwam ben ik al druk bezig met kijken waar ik heen wil, en wat er te doen is, welke routes ik eventueel zou kunnen nemen (welke is mooier etc.)
Meer voorpret dan echt plannen ! Ik heb alleen een beginpunt en eindpunt vaststaan, en een voorgestelde route, maar afhankelijk van de mensen die we onderweg tegenkomen kan dat totaal omgegooid worden. Maar het is gewoon leuk om te kijken wat overal te doen is, en wat je graag zou willen zien als je er bent!
Het plannen is een leuk deel van de vakantie ! Heb denk ik ondertussen al 5/6 denkbeeldige reizen gemaakt, en de plaatsen die me interessant lijken is oneindig groot ! Succes in ieder geval, laat je nog weten wat je rondje word?
Mijn rondje van de zomer word waarschijnlijk naar Lviv (Oakraine) - Chisinau - Istanbul - Athene - Venetie, alles ertussen staat nog open en we zien wel hoe we gaan reizen! En ja, ik weet dat Oakraine en Moldavie geen interrail landen zijn, daar kopen we losse tickets voor. We willen waarschijnlijk 4/5 weken gaan !
Eu.
Zou Venetie niet veel te toeristisch zijn in de zomer? We gaan nl. in Juli weg.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 23:37 schreef Aryon het volgende:
Inderdaad. Het is leuk voor 2 dagen maar dan heb je ook wel alles gezien. Ben er zelf 2 jaar geleden geweest en toen ook niet meer als 2 dagen geweest. Misschien is Venetie een optie?
Als je in het zuiden van Spanje bent, zou ik ook zeker naar Granada gaan. Als je naar het Alhambra wil, moet je wel op tijd reserveren. Misschien dat een tussenstop in Toledo of Cordoba ook nog leuk is.quote:Op donderdag 25 maart 2010 22:06 schreef lennaertt het volgende:
[..]
Amsterdam
Milaan( nog niet zeker)
Genua
Napels
Rome
Barcelona( met de boot vanuit Civitavecchia)
Madrid
Sevilla
Malaga( daar zit een vriend van ons dan in een villa aan 't strand:))
Daarna nog eventueel Portugal bezoeken, hangt van de tijd af etc.
Als iemand nog een stad niet op de lijst ziet staan die wel zeer de moeite waard is: vertel het aub. (Toscane is reeds meerdere malen bezocht)
Vertel het aub ook als er een stad is die NIET de moeite waard is.
Ja, dat is wel zo. Misschien kan je het aan elkaar plakken, want volgens mij ligt het niet zover van me elkaar af.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 12:22 schreef lennaertt het volgende:
[..]
Zou Venetie niet veel te toeristisch zijn in de zomer? We gaan nl. in Juli weg.
Bedankt voor je tips!quote:Op maandag 29 maart 2010 22:15 schreef broccolitaart het volgende:
Koenholio: dat zijn wel heel veel uren in de trein. Je wilt letterlijk een rondje door de hele europa maken. Misschien kun je eerst bekijken of je niet alleen Scandinavië, zuid europa, oost europa, balkan, noordoost europa wil doen. (misschien evt 2 delen combineren)
Als dit de enige twee steden zijn die je wilt bezoeken, kun je beter een retourtje met de thalys naar Parijs kopen (of met Eurolines als het echt goedkoop moet) en dan met ryanair (enige tijd van tevoren) een retourtje Barcelona (Girona of Reus) vanuit Charleroi, Eindhoven of Weeze boeken. Dat zal goedkoper zijn dan een retourtje Barcelona met de trein.quote:Op donderdag 8 april 2010 23:23 schreef MarkTP het volgende:
Ik heb het idee om vanuit Nederland naar Parijs te gaan en daar de stad te bezoeken en dan door te reizen naar Barcelona om daar hetzelfde te doen. Is de trein dan het gunstigst/goedkoopst? Iemand suggesties hoe ik dit het best kan aan pakken?
Probeer eerst eens alleen een weekendje in een hostel in Brussel, Berlijn of Hamburg uit en zie of dat je bevalt, voordat je straks ver weg zit en er achter komt dat je liever thuis in de tuin had willen zittenquote:Op woensdag 7 april 2010 14:58 schreef BarrieButsers het volgende:
Ja ik wil veel
Weet iemand misschien ook van het bovengenoemde een goede plaats om mee te beginnen? Want Frankfurt lijkt me ook mooi (mede door dit forum met skyline van europa haha)
En ja zijn mijn plannen een beetje te realiseren? Moet ik plaatsen skippen ofzo?
En zijn er ook plaatsen die te ''gevaarlijk'' of niet te doen zijn?
Bedankt in ieder geval
(sorry voor het lange bericht haha)
Vorig jaar zelfde route gedaan als jullie ongeveer. Wij hebben ervoor gekozen om niet de oversteek per boot te doen. Kostte nog al veel geld en tijd. Bovenlangs rondvaren was sneller en goedkoperquote:Op maandag 8 juni 2009 09:00 schreef Barzi het volgende:
Even over deze route:
[..]
Ik ga met hem op vakantie, dus ben ook geintresseerd in de tips! Even voor de duidelijkheid, we beginnen bovenlangs.
Hey,quote:Op woensdag 7 april 2010 14:58 schreef BarrieButsers het volgende:
Hallo,
Na heel wat site's te hebben doorgelezen en vanalles over interrailen te hebben gelezen. Ben ik echt super enthousaist geworden en waarschijnlijk ga ik volgend jaar zomer (2011) eindelijk interrailen.
Misschien het enigste probleem is dat ik alleen ga. Het liefste ga ik met vrienden maar die vinden het te saai, geen geld etc. je kent het wel. Aan de ene kant denk, ik ga gewoon alleen! Nu heb ik het hier met mn pa over gehad en die vind het ''goed'' haha. Maar toch houd ik enkele vragen..
Is het veilig om alleen te reizen? En daar komt bij dat ik dan net 18 ben, en van het vrouwelijke geslacht.
Opzich ben ik niet snel bang maar 1000 km verder op is andere koek.
En voor de eerste keer is het toch wel slim op 5/10 dagen kaart te kopen.. Valt het dan te regelen alles bij elkaar voor ¤1000 euro ofzo? Of is toch 10/22.. En dan wat meer geld natuurlijk.
En heb je in een hostel/slaapzaal een beetje privacy? Niet dat iedereen de douche binnen loopt etc. ik kan me er echt niks van voorstellen
Ik zit te denken aan de volgende plaatsen;
Frankrijk:
- Parijs (al twijfel ik hieraan..)
- Nice
Italië:
- Florence
- Venetië
- Pompei
- Milaan
- Pisa
- Rome
Spanje:
- Barcelona
- Madrid
- Valencia
Duitsland:
Frankfurt/Berlijn..
Ja ik wil veel
Weet iemand misschien ook van het bovengenoemde een goede plaats om mee te beginnen? Want Frankfurt lijkt me ook mooi (mede door dit forum met skyline van europa haha)
En ja zijn mijn plannen een beetje te realiseren? Moet ik plaatsen skippen ofzo?
En zijn er ook plaatsen die te ''gevaarlijk'' of niet te doen zijn?
Bedankt in ieder geval
(sorry voor het lange bericht haha)
Er kan heel veel, maar het is een prijskwestie.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 22:13 schreef Idler het volgende:
Ik heb een vraagje over NSHispeed. Moet je internationale tickets online kopen of kan dit ook gewoon aan een loket vlak voor vertrek? En reserveer je voor een bepaalde tijd of is zo'n ticket de hel dag bruikbaar?
Dank!quote:Op dinsdag 11 mei 2010 22:27 schreef Igen het volgende:
[..]
Er kan heel veel, maar het is een prijskwestie.
Ruim van te voren op internet een kaartje voor één specifieke trein kopen is het goedkoopst.
Vlak voor vertrek bij het loket een kaartje kopen dat een hele maand bruikbaar is en dat je mag omruilen, is het duurst.
Sommige treinen moet je verplicht reserveren, zoals de Thalys. Dan kun je natuurlijk niet zomaar een trein eerder/later pakken.
Hangt er grotendeels vanaf hoe snel je normaal met mensen in contract treedt. Alle regels die in Nederland gelden, gelden ook in de rest van Europa. Dat je een toerist uit Nederland bent, zegt niemand iets... ze komen niet zomaar op je af.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 00:43 schreef bernardbakker het volgende:
Ik ben van plan om een rondreis door Spanje te gaan maken met de trein, en ik ga dit waarschijnlijk alleen doen. Dit omdat mijn vrienden om verschillende redenen (geen tijd/geld/zin) niet mee kunnen gaan.
Ik vroeg me af, dat als je alleen gaat, of je dan wel nog veel contact krijgt met andere reizigers, of dat het veel 'einzelganger' is.
En als dat is, hoe kom je dan toch in contact met mensen daar (liefst andere reizigers, wellicht ook locale bevolking)
wtf verhalen verzinnen . Wees gewoon lekker jezelf.quote:
Haha, tja... maar misschien heeft hij niet zo heel veel om op terug te vallen... Tuurlijk is het beter om zichzelf te zijn... Maar hij wil mensen leren kennen op een treinreis om een paar dagen mee op te trekken.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 09:30 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
wtf verhalen verzinnen . Wees gewoon lekker jezelf.
Maar erg leuk om al deze planningen te lezen. Ik hoop ook op reisverslagen als iedereen geweest is
Ik vind het jammer dat juist deze quote er uit is gepikt... want die quote was niet voor de gemiddelde backpacker bedoeld, maar vooral uit de openings topic.quote:Op maandag 17 mei 2010 09:53 schreef Igen het volgende:
Waarom leugens verzinnen? Je moet natuurlijk wel een beetje assertief zijn. En je moet ook niet verwachten dat anderen hun reisschema voor jou omgooien. Maar als het om dingen gaat in de plaats waar je bent... Gewoon eens met een kamergenoot van het hostel een gesprekje beginnen en dan komt de rest vaak vanzelf wel.
En het is echt niet alsof ik zo'n sociaal wonder ben. Maar andere backpackers zijn ook op vakantie dus dan gaat het allemaal net wat makkeljker.
De grote vraag is nu; Geneukt?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 02:13 schreef Paginabeheerder het volgende:
[..]
Ik vind het jammer dat juist deze quote er uit is gepikt... want die quote was niet voor de gemiddelde backpacker bedoeld, maar vooral uit de openings topic.
Uit veel bleek dat dit persoon dit voor het eerst deed, en ook nog zonder vrienden... en onzeker of hij sociaal genoeg vaardig was om als "eenzame reiziger" genoeg contacten op te doen tijdens de trip van zijn leven (of wat het eigenlijk moet zijn).
Als het goed gaat, dan kan hij het beste eerlijk blijven... absoluut.
Mijn opmerking geldt vooral wanneer het niet zo goed verloopt... want eenzaamheid in het buitenland is tien keer eenzamer dan in Nederland, zeker op vakantie.
I
k heb het zelf meegemaakt als 18 jarige (niet tijdens interrail, maar wel een vakantie van tien dagen in Oostende (België). Na vier dagen was ik nog steeds alleen op de camping. Goed het was juni, nog een beetje het voorseizoen.
Het was gewoon zo eenzaam dat ik de volgende dag naar huis wilde gaan... gelukkig die avond nog even wezen stappen en zonder het te weten was ik een stripclub binnen gestapt (rondjes op kosten van de bedrijfsleider die daarna in Antwerpen zijn eigen club zou beginnen).
Ik had toen het geluk dat ik in dat striptease meisje geen stripper herkende, toen ze bij mij ging zitten... en dat we het goed met elkaar konden vinden... waardoor ik nog wat langer was gebleven.
Maar met interrail kun je niet altijd vertrouwen op geluk. Soms moet je de dingen een beetje naar jouw hand zetten.
Nope, wel seks, maar niet all the way.quote:
Hehe, nice. Maar, je bent dus toen je 18 was helemaal alleen 10 dagen op vakantie gegaan naar Oostende??quote:Op woensdag 19 mei 2010 01:38 schreef Paginabeheerder het volgende:
[..]
Nope, wel seks, maar niet all the way.
Mooie reis hoor! Wat is je budget?quote:Op woensdag 19 mei 2010 14:28 schreef Lemjur het volgende:
In de planning voor de zomer:
Helsinki - Tallinn -Vosu - Tartu/Parnu - Rïga - Siauliai - Vilnius - Kaunas - (doorreis via Sestokai, Bialystok en Krakow) Zdiár - (doorreis via Poprad en Ostrava) - Ljubljana - Bled - Pula - Zagreb - Sarajevo - Kotor - Dubrovnik en Split.
Eerste drie weken met een vriendin, en daarna zelf nog even 3 weken.
Zin aan!!!!
1. Meestal staan er in de Lonely Planet wel hostels. Daar staan meteen de prijzen en faciliteiten. Voor de tent is het altijd lastig, aangezien de campings over het algemeen wel vaker wat verder uit het centrum liggen, dus moet je extra reizen of lopen, waar hostels meestal redelijk in het centrum liggen.quote:Op woensdag 19 mei 2010 20:02 schreef rijsttafel het volgende:
Vraagjes:
- Heeft iemand nog tips voor het zoeken van hostels in Europa? Bestaat er misschien een gids/boek voor ofzo? Ik heb geen zin om van te voren voor elke stad zoiets op te zoeken Of is een tentje een beter idee?
- Is een Europees Spoorboek handig, of is het prima te doen zonder? Ik bedoel.. in Nederland vind ik het nooit echt op borden te vinden waar de Internationale treinen vertrekken.
Er zijn speciale CityStar tickets, maar deze zijn hier niet verkrijgbaar. Tot de Poolse grens koop je best gewone kaartjes, deze zijn niet echt duur, ze zijn hier ook al te koop, maar reserveer dan ook ineens je bed in de nachttrein, alleen een reservatie voor een bed in de nachttrein maken is in Rusland niet mogelijk!quote:Hallo, een vraagje, is er ook een soort abb geldig en is dat gunstig (qua kosten) als ik van Moskou, naar Kiev, via Warschau, naar Berlijn en dan richting Enschede? (met vliegtuig naar Moskou).. en hoe duur zou de treinreis uberhaupt zijn?
Mja, ik dacht dat ik 18 was, maar het moet een jaar later zijn geweest (een jaar eerder was ik inderdaad ook al in Oostende geweest, maar toen met een kameraad).quote:Op woensdag 19 mei 2010 13:44 schreef Stefanovich het volgende:
[..]
Hehe, nice. Maar, je bent dus toen je 18 was helemaal alleen 10 dagen op vakantie gegaan naar Oostende??
Hear, hear... zes hele weken! Helemaal top!quote:Op woensdag 19 mei 2010 14:28 schreef Lemjur het volgende:
In de planning voor de zomer:
Helsinki - Tallinn -Vosu - Tartu/Parnu - Rïga - Siauliai - Vilnius - Kaunas - (doorreis via Sestokai, Bialystok en Krakow) Zdiár - (doorreis via Poprad en Ostrava) - Ljubljana - Bled - Pula - Zagreb - Sarajevo - Kotor - Dubrovnik en Split.
Eerste drie weken met een vriendin, en daarna zelf nog even 3 weken.
Zin aan!!!!
Kijk eens naar de plaatsen waar hij naar toegaat... veelal wel mooi, maar ook vrij goedkoop.quote:Op woensdag 19 mei 2010 17:17 schreef Stefanovich het volgende:
[..]
Mooie reis hoor! Wat is je budget?
Jep, dat is wat ik in gedachten heb in ieder geval. Hostelletjes en tent.quote:Op donderdag 20 mei 2010 02:53 schreef Paginabeheerder het volgende:
[..]
Kijk eens naar de plaatsen waar hij naar toegaat... veelal wel mooi, maar ook vrij goedkoop.
Als hij met een tentje gaat, of in jeugdherbergen slaapt, dan is dit voor een euro'tje of 1500 behoorlijk goed te doen.
26 juni vertrekken we naar Finland. Dus ik gok zo rond 20 juli in Ljubljana te zijn (waar ik een dag blijf, ben er al geweest). Bled zit ik daarna voor een dag of 3.quote:Op woensdag 19 mei 2010 17:13 schreef Aryon het volgende:
Wanneer ga je? Misschien zie ik je nog wel in Bled of Ljubljana.
Thanks!quote:Op woensdag 19 mei 2010 20:26 schreef Aryon het volgende:
[..]
1. Meestal staan er in de Lonely Planet wel hostels. Daar staan meteen de prijzen en faciliteiten. Voor de tent is het altijd lastig, aangezien de campings over het algemeen wel vaker wat verder uit het centrum liggen, dus moet je extra reizen of lopen, waar hostels meestal redelijk in het centrum liggen.
2. Op www.db.de staat het hele treinschema voor heel europa en volgens mij hebben ze bij de NS hispeed loketten over het algemeen een europees spoorboek. Weet niet of je die zo kan meenemen, maar dat moet je maar vragen.
Ja als je quality time met een stripper gehad hebt, gratis ook nog, kan ik mij dat wel voorstellen ahahquote:Op donderdag 20 mei 2010 02:47 schreef Paginabeheerder het volgende:
[..]
Mja, ik dacht dat ik 18 was, maar het moet een jaar later zijn geweest (een jaar eerder was ik inderdaad ook al in Oostende geweest, maar toen met een kameraad).
En 10 dagen was de bedoeling, maar ook weer terug kijkende zijn het uiteindelijk iets van 8 dagen geworden... niet dat het belangrijk is of zo... maar ik heb graag mijn facts streight.
Oja, en Oostende is niet zover vanaf Den Haag of zo... maar vanaf Groningen is het nog een best stuk met de trein.
Maar het was het waard.
Oe ja daar heb je gelijk in.... zoiets ga ik ooit ook zeker een keer doen Had best gekund dit jaar, maar heb andere prioriteiten gesteld, achteraf miss jammer, maar goed, komt er ooit nog wel vanquote:Op donderdag 20 mei 2010 02:53 schreef Paginabeheerder het volgende:
[..]
Kijk eens naar de plaatsen waar hij naar toegaat... veelal wel mooi, maar ook vrij goedkoop.
Als hij met een tentje gaat, of in jeugdherbergen slaapt, dan is dit voor een euro'tje of 1500 behoorlijk goed te doen.
Ongeveer 20 agustus ben ik in Bled/Ljubljana denk ik. Dus helaas...quote:Op donderdag 20 mei 2010 12:10 schreef Lemjur het volgende:
[..]
26 juni vertrekken we naar Finland. Dus ik gok zo rond 20 juli in Ljubljana te zijn (waar ik een dag blijf, ben er al geweest). Bled zit ik daarna voor een dag of 3.
Wanneer ga jij?
Mja, en dik 20 jaar later zit ik nog steeds te mijmeren over the good old days.quote:Op donderdag 20 mei 2010 21:14 schreef Stefanovich het volgende:
[..]
Ja als je quality time met een stripper gehad hebt, gratis ook nog, kan ik mij dat wel voorstellen ahah
Ik kan het je zeker aanraden. Het klinkt als een volkomen cliché, maar zo'n reis vergeet je nooit weer.quote:Op donderdag 20 mei 2010 21:17 schreef Stefanovich het volgende:
[..]
Oe ja daar heb je gelijk in.... zoiets ga ik ooit ook zeker een keer doen Had best gekund dit jaar, maar heb andere prioriteiten gesteld, achteraf miss jammer, maar goed, komt er ooit nog wel van
Bummer.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 00:09 schreef Aryon het volgende:
[..]
Ongeveer 20 agustus ben ik in Bled/Ljubljana denk ik. Dus helaas...
Ik ga een maand interrailen en dit is zo ongeveer mijn planning wat betreft Noord-Europa.quote:SCANDINAVIA
Amsterdam - Berlin (7)
O1 - M1 A1
Berlin - Copenhagen (8)
O2 - M2 A2 O3 M3
Copenhagen - Malmö (1)
M3 - A3 - O4
Malmö - Stockholm (6)
O4 M4 - A4 O5 M5
Stockholm - Mariehamn (7) [vikingline]
M5 A5 - O6 M6 A6 O7
Mariehamn - Stockholm (5) [vikingline]
O7 - M7
Stockholm - Oslo (6)
A7 - O8 M8 A8
Oslo - Bergen (7)
O9 M9 A9
Bergen - Oslo (7)
O10 - M10
Oslo - Göteborg (4)
M10 - A10 O11
Göteborg - Frederikshavn (2) [stenaline]
M11 - A11
Frederikshavn - Aalborg (2)
A11 - A11 O12
Aalborg - Aarhus (2)
O12 M12 - A12 O13
Aarhus - Esbjerg (3)
O13 M13 - A13 O14
Esbjerg - Hamburg (5)
O14 - M14 A14
Nee, op de dag van de reis moet je beginstation/eindstation/tijd invullen. Als je Facebook hebt kan je dezelfde vraag aan Gina stellen, zij weet het wel netjes te beantwoorden, check anders ook even de InterRail site.quote:Op maandag 6 september 2010 14:40 schreef Symn het volgende:
kan iemand mij uitleggen wat het begrip 'flexi' precies is??
Als ik het goed heb, betekend dit dat je van te voren je hele reis uit moet plannen? Dus als je 5 dagen kan reizen binnen 10 dagen geldigheid, moet je van te voren aangeven op welke 5 dagen je gaat reizen, én van waar naar waar precies?
Dit zou ik eigenlijk helemaal niet leuk vinden...
op de interrailsite staat het nogal onduidelijk vind ik... bedankt iig, ik geloof dat je dus op de reisdag zelf het pas hoeft in te vullen dan?quote:Op maandag 6 september 2010 14:48 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
Nee, op de dag van de reis moet je beginstation/eindstation/tijd invullen. Als je Facebook hebt kan je dezelfde vraag aan Gina stellen, zij weet het wel netjes te beantwoorden, check anders ook even de InterRail site.
Ja, pas op het moment dat je de trein instapt moet je de betreffende reisdag ingevuld hebben.quote:Op maandag 6 september 2010 15:22 schreef Symn het volgende:
[..]
op de interrailsite staat het nogal onduidelijk vind ik... bedankt iig, ik geloof dat je dus op de reisdag zelf het pas hoeft in te vullen dan?
Dan ga je toch voor 5 euro toeslag met de TGV. Altijd navragen wat de andere opties zijn.quote:Op donderdag 23 september 2010 14:55 schreef Symn het volgende:
Leuk, een interrailticket. Moet je alsnog een toeslag voor de Thalys betalen: 54 euro! En de voor Eurostar: 80 euro!
o fuck, ik las Keulen Van München weet ik het niet hahaquote:Op dinsdag 25 januari 2011 21:07 schreef buishuis het volgende:
Met Keulen bedoel je Munchen?
Zover ik gevonden krijg is dat 7,5 uur reizen zonder overstappen. Berlijn ben ik al 2x geweest dus hoef daar niet percé nog 'n keer heen. Nog steden die aan te raden zijn in de buurt van Wenen o.i.d.?
Munchen is goed te doen met de trein. Zie www.bahn.de. Maar makkelijker is, om met wizzair of ryanair voor een paar tientjes naar Boedapest of Warschau te vliegen en vanaf daar te gaan treinenquote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:39 schreef buishuis het volgende:
Kleine kick:
Van plan om een interrail ticket te halen voor komende zomer en als beginpunt Munchen te nemen. Hoelang is dit reizen vanuit NL? Veel overstappen? Of is dit niet mogelijk/nodig?
Vanuit Munchen willen we doorreizen naar Wenen, Boedapest, Bratislava, Praag en Warschau.
Dit, of via www.treinreiswinkel.nl een offerte aanvragen of een goedkoop enkeltje met wizzair naar Eindhoven kopenquote:Op maandag 28 februari 2011 23:46 schreef Igen het volgende:
Het is dus waarschijnlijk slimmer om je reis ergens in Duitsland op te knippen. Maar daar moet je zelf maar een beetje puzzelen wat slimmer is: bijvoorbeeld een EuropaSpezial Boedapest-Duisburg en dan aansluitend een gewoon treinkaartje, of twee EuropaSpezials die ergens in Duitsland op elkaar aansluiten...
Hengelo - Berlijn zit ik vaak in tot Osnabruck. Wat een KUT trein. Geen sjieke ICE, luidruchtig en verdomd veel Henk en Ingrids met hun Berlijnboekje die met Tante Truus een weekend cultureel gaan doen en daar luidkeels overgaan lullen.quote:Op maandag 21 februari 2011 09:01 schreef MaxC het volgende:
Ga deze zomer met 3 vrienden ook Interrailen, dit is de route:
Hengelo – Berlijn
Berlijn – Krakow
Krakow – Bratislava
Bratislava – Budapest
Budapest – Zagreb
Zagreb – Lubjana
Lubjana – Wenen
Wenen – Praag
Praag – Berlijn
Berlijn – Hengelo
Iemand tips of suggesties? Zijn bepaalde verbindingen vreselijk, of juist fijn? Gaan er ook nachttreinen, kan je daar slapen?
Heel toevallig heb ik dit vorige week uitgezocht. Ik kwam uit op een rit van Boedapest naar Berlijn, en dan van Berlijn naar (in mijn geval) Gronau. Daar gebruikte ik deze site voor. Een directe reis kon ik niet vinden.quote:Op maandag 28 februari 2011 23:25 schreef Corkscrew het volgende:
Misschien dat ik komende zomer wel zou willen interrailen, maar deze vraag gaat over iets anders: ik zat te kijken of het mogelijk was een treinticket vanuit Boedapest naar Nederland (Utrecht of evt. Amsterdam) te boeken. Bahn.de. leek me daarvoor de beste website en die site geeft weliswaar een route, maar zegt ook dat er geen 'Preisauskunft' mogelijk is en geeft als alternatief het boeken van deeltrajecten.
Zou het ergens lukken zo'n reis te boeken of is dat - door de verschillende vervoerders of de lengte bijvoorbeeld - onmogelijk en zou ik de kaartjes voor de delen van het traject afzonderlijk kunnen kopen (dat is op zich geen ramp, maar in een keer boeken is natuurlijk wel het handigst)?
Direct als in zonder overstappen? Dat kan niet nee. Maar via Berlijn is echt niet het snelst. Voor internationale reizen kan je het beste de (ook nederlandstalige) Duitse planner gebruiken. De route Boedapest - Wenen - Frankfurt Flughafen - Arnhem is in principe het snelst.quote:Op donderdag 3 maart 2011 21:23 schreef CoenH het volgende:
[..]
Heel toevallig heb ik dit vorige week uitgezocht. Ik kwam uit op een rit van Boedapest naar Berlijn, en dan van Berlijn naar (in mijn geval) Gronau. Daar gebruikte ik deze site voor. Een directe reis kon ik niet vinden.
Als je in het hoogseizoen gaat, dan is het wel een goed idee om hostels minstens twee dagen van te voren te boeken.quote:Ik ga hoogstwaarschijnlijk in mijn eentje (vrienden hebben geen tijd/geld en zo, en als ik op ze moet wachten heb ik het over 3 jaar nog niet gedaan), zijn hier mensen met tips? Hoe is wildkamperen in Scandinavië (in je eentje)? Ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk plannen (als in hostels/campings boeken), maar te weinig plannen lijkt me ook niet goed. Als iemand tips heeft hoor ik het graag. Heb me al ingelezen in de landen. Ik wil misschien ook wat kleinere plaatsjes bezoeken.
Bahn.de heb ik inderdaad gebruikt. Via Wenen is misschien wel sneller, maar in (mijn geval) is via Berlijn goedkoper en makkelijker. Ik moet naar Enschede, en dan kan ik van Berlijn naar Hengelo, of Gronau. Al is het als je naar Utrecht moet misschien wel handiger om via Arnhem te gaan. De Hongaarse site gebruikte ik eigenlijk om de prijs op te zoeken.quote:Op donderdag 3 maart 2011 21:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Direct als in zonder overstappen? Dat kan niet nee. Maar via Berlijn is echt niet het snelst. Voor internationale reizen kan je het beste de (ook nederlandstalige) Duitse planner gebruiken. De route Boedapest - Wenen - Frankfurt Flughafen - Arnhem is in principe het snelst.
Edit: Of bedoelde je dat je op die Hongaarse site direct een goedkoop treinkaartje Boedapest-Berlijn kan kopen?
Daar was ik al bang voor. Ik ga binnenkort maar serieus aan het plannen dan. Wil de dagen voor de grote steden al wel vastleggen, maar voor de kleine stadjes/dorpen niet. En gelukkig kun je daar wildkamperen.quote:Als je in het hoogseizoen gaat, dan is het wel een goed idee om hostels minstens twee dagen van te voren te boeken.
Mijn Scandi trip zag er ook voor 70% zo uit. Wat ik merkte was dat veel hostels behoorlijk vol zaten dus het bonnefooi werk was niet helemaal ideaal. Ik heb vooral steden bezocht ( ook kleine ) en alles lopend of met een fiets gedaan in de grote steden.quote:Op donderdag 3 maart 2011 21:23 schreef CoenH het volgende:
[..]
Heel toevallig heb ik dit vorige week uitgezocht. Ik kwam uit op een rit van Boedapest naar Berlijn, en dan van Berlijn naar (in mijn geval) Gronau. Daar gebruikte ik deze site voor. Een directe reis kon ik niet vinden.
Ik ben van plan om op 11 juli te vertrekken, en dan Scandinavië aan te doen. Dus eigenlijk door Duitsland naar Denemarken, Zweden, Noorwegen, dan bovenlangs weer door Zweden naar Finland. Dan met de boot weer naar Zweden, en verder weet ik het nog niet. Enige vaste datum die ik heb is dat ik op 1 augustus in Boedapest moet zijn omdat ik daar afgesproken heb.
Ik ga hoogstwaarschijnlijk in mijn eentje (vrienden hebben geen tijd/geld en zo, en als ik op ze moet wachten heb ik het over 3 jaar nog niet gedaan), zijn hier mensen met tips? Hoe is wildkamperen in Scandinavië (in je eentje)? Ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk plannen (als in hostels/campings boeken), maar te weinig plannen lijkt me ook niet goed. Als iemand tips heeft hoor ik het graag. Heb me al ingelezen in de landen. Ik wil misschien ook wat kleinere plaatsjes bezoeken.
Vet. Zou je wat meer kunnen vertellen? Hoe zag je reis er uit, hoe beviel het? Ik heb een klein begin gemaakt, maar kan me hier helaas niet altijd op storten in verband met gebrek aan tijd. Ik hoop komende week weer tijd te hebben.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 11:42 schreef Drassss het volgende:
[..]
Mijn Scandi trip zag er ook voor 70% zo uit. Wat ik merkte was dat veel hostels behoorlijk vol zaten dus het bonnefooi werk was niet helemaal ideaal. Ik heb vooral steden bezocht ( ook kleine ) en alles lopend of met een fiets gedaan in de grote steden.
Kijk naar nachttreinen, ideaal wanneer je de grens bij noorwegen/zweden over moet.
Als je er een beetje goed uitziet kan het zelfs gratis...qua geld dan.quote:
Ja, want daar heb je nu natuurlijk geen enkel idee van wou je zeggenquote:Op woensdag 27 april 2011 17:19 schreef Stormstorm het volgende:
Haha, nou kan ik meteen checken hoe ik in de markt lig!
Hoppa! in 2 posts!quote:Op woensdag 27 april 2011 17:23 schreef Stormstorm het volgende:
O ja, uiteraard. Zo steek ik precíes in elkaar. Je hebt me door!
Op de sites van de airlines zelf.quote:Op zondag 1 mei 2011 00:15 schreef Broempoe het volgende:
Iemand tips via welke sites je het goedkoopst vluchten kan boeken?
Ben door Frankrijk en Spanje met de trein geweest en dat was erg gaaf, maar ik zal absoluut naar Oost-Europa gaan. Veel leuke ervaring gehad, erg veel cultuur, vaak goed stappen en betaalbaar. Vriend van me is twee jaar geleden door Oost-Europa gegaan en ik hoorde alleen maar mooie verhalen, zeker over Sarajevo!quote:Op zaterdag 30 april 2011 20:52 schreef Broempoe het volgende:
Zodra de examens klaar zijn willen ik en 2 vrienden van me een reis gaan maken. 27 mei kunnen we vertrekken en 16 of 17 juni moeten we weer thuis zijn. We hebben dus maar liefst 21 dagen om rond te reizen. Dan zitten we nog in het laagseizoen.
We hebben wel wat ideeën en ik krijg veel inspiratie bij het doorlezen van dit topic maar keuzes maken is moeilijk. Kamperen of hostels? Vliegreisje heen of non stop treinen? Het liefst reis ik zo min mogelijk, maar het moet niet te prijzig worden natuurlijk. Scandinavië? Oost-Europa? Of juist Spanje/Italië?
Welke landen schatten jullie in als het goedkoopst om een leuke tijd te hebben? Mooie dingen zien/feesten, allebei houden we wel van.
Sorry ik spot je post nu pas..quote:Op zondag 6 maart 2011 19:38 schreef CoenH het volgende:
[..]
Vet. Zou je wat meer kunnen vertellen? Hoe zag je reis er uit, hoe beviel het? Ik heb een klein begin gemaakt, maar kan me hier helaas niet altijd op storten in verband met gebrek aan tijd. Ik hoop komende week weer tijd te hebben.
Het oorspronkelijke plan was om in de trein te springen en vervolgens "ergens uit te komen", maar gezien de periode waarin ik ga is dat misschien niet al te handig. Maar anders kan ik de reis waarschijnlijk pas over vier jaar maken. Ik wil er wel een paar "gaten" tussen houden, waarin ik kan wildkamperen oid. Al weet ik niet hoe dat is.
O = Overnachten
R = Reserveren voor trein
S = Slaapgedeelte in trein
Getallen tussen haakjes is de reistijd
11-7 Glanerbrug > Kopenhagen (08:37) O
12-7 Kopenhagen O
13-7 Kopenhagen > Mälmo (’s middags) (00:33)
13-7 Mälmo > Stockholm (’s avonds) (07:23) R S
14-7 Stockholm O
15-7 Stockholm > Helsinki?
Dé site voor Boedapest is eigenlijk www.est.hu (of de papieren versie), maar dat is wel in het Hongaars. Engelstalig weet ik zo gauw ook niet. O ja, het is een weekblad dus verder vooruit kun je daar ook niet opzoeken. Maar misschien toch handig om te onthouden voor als je daar bent. Met de woordjes zene=muziek, ma=vandaag en holnap=morgen kun je misschien toch net wel iets vinden.quote:Op zondag 22 mei 2011 15:45 schreef Corkscrew het volgende:
Wat betreft de muziekevenementen: heb je Last.fm al bekeken? In Praag geeft daarnaast Prague.tv een vrij uitgebreid overzicht, van Boedapest ken ik geen vergelijkbare site.
Dankjewel! Handig! Op Last.fm zitten zeker goede dingen tussen, jammer dat ik geen Tsjechisch kan lezen en niet alles een site heeft. Maar bijvoorbeeld Krhanice Open Air met metalbands is voor 2 gasten die meegaan wel leuk en Jazzstep lijkt me ook wel geinig. Praque.tv is alleen voor de eerstvolgende 31 dagen maar die houd ik zeker in m'n achterhoofd voor tegen die tijd.quote:Op zondag 22 mei 2011 15:45 schreef Corkscrew het volgende:
Wat betreft de muziekevenementen: heb je Last.fm al bekeken? In Praag geeft daarnaast Prague.tv een vrij uitgebreid overzicht, van Boedapest ken ik geen vergelijkbare site.
Over het al dan niet reserveren van hostels kan ik niets met zekerheid zeggen, maar ik kan me voorstellen dat het er rond die tijd behoorlijk druk is en het dus wat meer zoekwerk is (maar ik heb er zelf geen ervaring mee).
Geen probleem . Ik zie die jouwe nu pas. Ik ben de laatste tijd erg druk geweest en dit schoot er even tussen.quote:Op woensdag 4 mei 2011 14:33 schreef Drassss het volgende:
[..]
Sorry ik spot je post nu pas..
Mijn reis was maar 13 dagen. Ik schets hem in het kort wat ik er nog precies van weet:
Venlo-Kopenhagen
Kopenhagen-Gotenborg
Gotenborg/tussenstop Oslo/Lillehammer
Lillehammer - Trondheim
Trondheim - Stockholm ( nachttrein)
Stockholm-Kopenhagen
Kopenhagen-Venlo
Kopenhagen/Stockholm waren de plaatsen waar we meerdere dagen verbleven. Van te voren hadden we een idee qua steden, maar de precieze tijden zijn pas halverwege de trip echt tot stand gekomen. We wisten wel waar hostels waren + namen.. maar dat was het ook. Bonnefooi dus! Veel van die krengen waren uiteraard vol dus we hebben genoeg kilometers gemaakt opzoek naar een andere
- Kopenhagen bekende die ons de stad liet zien.
- Gotenborg, prima uitgaanstad!
- Lillehammer/Trondheim mooi voor de rust en natuur.
- Stockholm, prima uitgaan tevens met de fiets prachtig te verkennen.
Geweldige ervaring en mijn idee is dat je iets in je hoofd/papier moet hebben wat je reisplan is, maar zet niet alle overnachtigen/plekken vast als je gaat interrailen. Treinen vallen uit, je mist je aansluitingen, wil langer in een stad blijven blabla.
Nachttrein NO/ZW, prima. Gewoon een cabine voor 6 personen. Krap, maar met wat alcohol slaap je prima
Hostels, de meeste waren goed te doen. Af en toe wat ranzigheid, maar als backpacker kijk je daar wel overheen is mijn mening. Geen gezeik gehad met diefstal of andere ellende dus dat is ook een groot pluspunt geweest.
Kosten, reken op 100 euro per dag. Daar zit dan ook echt alles in zoals treinkaartje, eten, bezienswaardigheden en overnachting.
Geen idee of ik iets vergeten ben.. ( dit alles was in 2008 trouwens.. )
Reserveren.. Goed idee! Waar heb je dat gedaan?quote:Op vrijdag 3 juni 2011 23:20 schreef MaxC het volgende:
Zo, wij hebben alles geregeld
Hengelo --> Berlijn (gereserveerd), 3 dagen in Berlijn verblijven
Berlijn --> Krakau (gereserveerd), 3 dagen in Krakauw
Krakau --> Bratislava
Bratislava --> Budapest
Budapest --> Siófok
Siófok --> Ljubljana
Ljubljana --> Wenen
Wenen --> Praag
Praag --> (via Hannover) Deventer (gereserveerd)
We gaan in het totaal 18 dagen, dus we kunnen nog wat schuiven, zien we dan wel weer. Heerlijk gevoel
Uiteraard spot ik je post weer wat later dan normaal ...quote:Op woensdag 25 mei 2011 21:40 schreef CoenH het volgende:
[..]
Geen probleem . Ik zie die jouwe nu pas. Ik ben de laatste tijd erg druk geweest en dit schoot er even tussen.
Ik moet toch in mijn eentje gaan (ook geen probleem, maar ben wel nerveus om alleen te gaan en begin nu te twijfelen) en ik heb de dagen iets op moeten schuiven. Ik zit nu hier op:
18-7 Glanerbrug > Kopenhagen (08:37) O
19-7 Kopenhagen O
20-7 Kopenhagen > Mälmo (’s middags) (0:33) O
20-7 Mälmo > Stockholm (’s avonds) (7:23) R S
21-7 Stockholm O
22-7 Stockholm O
23-7 Stockholm > Östersund (6:00) R S
24-7 Östersund > Trondheim (3:41)
25-7 Trondheim > Lillhammer (5:00) R S
26-7 Lillhammer > Oslo (3:00) R B
27-7 Oslo O
28-7 Oslo > Göteborg (5:00)
29-7 Göteborg > Boedapest (25:00)
Ik weet niet of zoiets haalbaar is? Het liefst gebruik ik het als richtlijn en zoek ik ter plekke een slaapplek, maar ik ben bang dat het rond die tijd erg druk is. Ik zie op bahn.de vaak dat je treinen moet reserveren. Is dat echt zo of kun je ook gewoon instappen? De planner van Interrail geeft dit namelijk niet aan.
Anders moet ik het of uitstellen en wachten tot ik iemand heb die mee kan, of minder ambitieus zijn en overwegen om een 10-dagen kaart te kopen waarin je 5 dagen mag reizen. Maar liever niet natuurlijk. Als je met iemand gaat is het natuurlijk wel veel leuker.
Ik kan natuurlijk ook overwegen om in kleine plaatsjes campings op te zoeken.
Bedankt voor je reactie!quote:Op dinsdag 21 juni 2011 20:17 schreef Igen het volgende:
Het leukste is natuurlijk als je met anderen van dezelfde leeftijd etc. in de couchette komt, dan kun je zeker wel een hoop lol hebben. Al betwijfel ik of de kans daarop groot is op jullie traject. Maar dan nog, tot nu toe heb ik me eigenlijk nog nooit gestoord aan medereizigers in dezelfde couchette.
Behalve een keer een paar luidruchtige mede-Nederlanders, maar gelukkig was het toen erg rustig in de trein en konden we een andere coupé krijgen.
quote:Due to its dire economic situation, the Greek government is implementing major cuts in the state-owned train service.
The very scenic main line Piraeus - Athens - Larissa - Thessaloniki line and (when completed) the new standard gauge line Athens - Korinthos - Patras both remain, but many branch lines close, including those to Olympia, Argos & Kalamata in the Peloponnese.
Most significantly, all international trains to and from Greece, meaning those linking Thessaloniki with Sofia, Belgrade, Bucharest and Istanbul are cancelled until further notice as from January 2011, effectively cutting Greece off from the rest of the European rail network. So much for being part of Europe, let alone part of the EU!
It will still be possible to take a train to Venice, Ancona or Bari then a ferry to Greece, but the overland rauil route looks to be cut, after over 100 years.
The cuts to international trains are described as 'until further notice' so there's a glimmer of hope that they may one day be reinstated and Greece once more linked to the rest of Europe. But don't hold your breath, the nightmare is here...
Bron
Ben vorig jaar ook via Italie en Griekenland naar Istanbul gegaan, fantastische reis! Kan je op de boot alleen maar aanraden om op het dek te gaan liggen. Jammer inderdaad dat de internationale treinen niet meer rijden in Griekenland, maar ik zal me er niet door laten weerhouden. Voor reserveringen in Griekenland waren we vorig jaar ook belachelijk veel kwijt, volgens mij ruim 20 euro voor Athene-Thessaloniki en ook nog eens rond de 20 voor de nachttrein naar Istanbul.quote:Op zaterdag 25 juni 2011 21:36 schreef beertenderrr het volgende:
interrailer present ga 18 juli richting Rome, daarna met de boot naar griekenland en dan via Istanbul weer terug ofzo. Mooie lange reis voor de boeg!
Vraag me alleen af hoe het zit met de treinen in Griekenland, liggen deze nu op hun gat vanwege de stakingen of valt het mee?
Welke kant ga je op?quote:Op zondag 29 januari 2012 20:49 schreef arachide. het volgende:
Even een ferme kick voor deze.
Eind juli 22 dagen door Europa. Iemand nog leuke ideetjes?
De route is nu arnhem-kopenhagen-Göteborg-Kopenhagen-Berlijn-Praag-Wenen-Bratislava-Boedapest-München-Frankfurt-Antwerpen-arnhemquote:
Sommige dingen zijn ook op doorreis zegmaar, dan vertrekken we sochtend van stad A naar B en ondertussen stoppen we ergens even, gaan we sfeer snuiven en weer door.quote:Op zondag 29 januari 2012 21:48 schreef wormtrein het volgende:
Eerste keer interrailen? Je lijst is te lang, voor 22 dagen
Deze route kan perfect in 22 dagen mits veel gebruik van nachttreinen. Misschien Bratislava weglaten, daar hoor ik weinig positieve geluiden over. En overweeg eens om bestemmingen als Frankfurt of Antwerpen en misschien Berlijn weg te laten, dat zijn meer bestemmingen voor weekendtrips. Kun je beter iets exotisch opzoeken in verre oorden. Prop b.v. Belgrado tussen Beodapest en München of doe Praag - Boedapest - Belgrado - Wenen - (Bratislava) - München.quote:Op zondag 29 januari 2012 21:14 schreef arachide. het volgende:
[..]
De route is nu arnhem-kopenhagen-Göteborg-Kopenhagen-Berlijn-Praag-Wenen-Bratislava-Boedapest-München-Frankfurt-Antwerpen-arnhem
Bratislava vond ik ook geen zak aanquote:Op zondag 29 januari 2012 22:33 schreef MCH het volgende:
[..]
Deze route kan perfect in 22 dagen mits veel gebruik van nachttreinen. Misschien Bratislava weglaten, daar hoor ik weinig positieve geluiden over. En overweeg eens om bestemmingen als Frankfurt of Antwerpen en misschien Berlijn weg te laten, dat zijn meer bestemmingen voor weekendtrips. Kun je beter iets exotisch opzoeken in verre oorden. Prop b.v. Belgrado tussen Beodapest en München of doe Praag - Boedapest - Belgrado - Wenen - (Bratislava) - München.
Ah oké, dat scheelt. Ik ben afgelopen zomer ook gaan interrailen en ik kwam echt gefrustreerde jongeren tegen die in drie weken tijd héél Europa wilden zien Die zagen meer trein dan stad, echt zonde. Mijn strategie is 3 dagen per stad ongeveer, ik vind het ook heerlijk om gewoon een beetje rond te struinen en niet alleen maar de toeristische dingen te bezoeken.quote:Op zondag 29 januari 2012 22:17 schreef arachide. het volgende:
[..]
Sommige dingen zijn ook op doorreis zegmaar, dan vertrekken we sochtend van stad A naar B en ondertussen stoppen we ergens even, gaan we sfeer snuiven en weer door.
En vanaf Malmo gaat een directe nachttrein naar Berlijn dus je hoeft vanaf Goteborg niet weer terug naar Kobenhavn.quote:Op zondag 29 januari 2012 21:14 schreef arachide. het volgende:
[..]
De route is nu arnhem-kopenhagen-Göteborg-Kopenhagen-Berlijn-Praag-Wenen-Bratislava-Boedapest-München-Frankfurt-Antwerpen-arnhem
Bedankt voor de tip!quote:Op zondag 29 januari 2012 22:48 schreef MCH het volgende:
[..]
En vanaf Malmo gaat een directe nachttrein naar Berlijn dus je hoeft vanaf Goteborg niet weer terug naar Kobenhavn.
Ik zal het even met mijn partner in reiscrime overleggen. Hij wilde graag Bratislava.quote:Op zondag 29 januari 2012 22:33 schreef MCH het volgende:
[..]
Deze route kan perfect in 22 dagen mits veel gebruik van nachttreinen. Misschien Bratislava weglaten, daar hoor ik weinig positieve geluiden over. En overweeg eens om bestemmingen als Frankfurt of Antwerpen en misschien Berlijn weg te laten, dat zijn meer bestemmingen voor weekendtrips. Kun je beter iets exotisch opzoeken in verre oorden. Prop b.v. Belgrado tussen Beodapest en München of doe Praag - Boedapest - Belgrado - Wenen - (Bratislava) - München.
Dan doe je toch gewoon Bratislava? Je weet pas of het echt niet leuk is als je het zelf hebt ondervonden.quote:Op zondag 29 januari 2012 23:18 schreef arachide. het volgende:
[..]
Ik zal het even met mijn partner in reiscrime overleggen. Hij wilde graag Bratislava.
Euhm, is wel handig. Toen ik op interrail ging, hadden we het eerste hostel in Berlijn geboekt en vanuit Berlijn weer het volgende hostel en dan in dat hostel weer het hostel daarna, zeg maar, als dat een beetje logisch klinkt? Dus dan heb je toch nog vrijheid om eventueel langer te blijven, maar heb je ook weer zekerheid, aangezien het mij niet chill leek om 's avonds na het treinen nog te moeten zoeken naar iets. 1 keer gedaan en dat was geen succesquote:Op donderdag 1 maart 2012 19:15 schreef DonBob het volgende:
Ik wil 23 juli met een vriend aan de volgende (22daagse) reis beginnen:
Arnhem - Bern
Bern - Innsbruck
Innsbruck - Venetie
Venetie - Rome
Rome - Nice
Nice - Marseille
Marseille - Barcelona
Barcelona - Toulouse
Toulouse - Parijs
Parijs - Nederland
Wij twijfelen alleen of het nodig is Hostels te reserveren aangezien we dus in het hoogseizoen gaan. Iemand tips?
Hee, wij willen ook rond 23 juli vertrekken vanuit arnhem!quote:Op donderdag 1 maart 2012 19:15 schreef DonBob het volgende:
Ik wil 23 juli met een vriend aan de volgende (22daagse) reis beginnen:
Arnhem - Bern
Bern - Innsbruck
Innsbruck - Venetie
Venetie - Rome
Rome - Nice
Nice - Marseille
Marseille - Barcelona
Barcelona - Toulouse
Toulouse - Parijs
Parijs - Nederland
Wij twijfelen alleen of het nodig is Hostels te reserveren aangezien we dus in het hoogseizoen gaan. Iemand tips?
Kan je je ervaringen delen?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 18:02 schreef Fukjoeman het volgende:
Heeft iemand ervaring met de City Night Line?
Ik ga hier donderdag mee naar Praag. Vraag me af of het ook mogelijk om te zitten, vertrek namelijk om 19u savonds. Kun je ook gewoon een zitplaats pakken tot je een keer wilt gaan slapen. Heb namelijk niet zoveel zin om 14uur te gaan liggen.
Oké, Amsterdam reis ik meerdere keren per week heen dus kan wel een keer langsgaanquote:Op zondag 25 maart 2012 19:26 schreef Sandrvich het volgende:
De Interrail pass zelf is de ticket. Voor couchettes moet je voor reserveren en dus extra betalen. Makkelijkste is om in Amsterdam of Leiden naar Treinreiswinkel te gaan en daar de boel te kopen met reserveringen. Veel goedkoper als die NS HiSpeed die de balietoeslag WÉÉR omhoog heeft gedaan. ;-)
De treinreiswinkel kan ook niet om die boekingstermijn heen.quote:Op donderdag 12 april 2012 01:05 schreef RacerDKB het volgende:
Ik probeer nu uit te zoeken wat goedkoper is: GlobalPass 10 dagen binnen 22 dagen of 4 losse treinkaartjes.
Niet echt makkelijk, Duitse site zegt steeds maximaal 92 dagen van te voren en dan kies je iets wat over 90 dagen is en dan zijn de tarieven niet beschikbaar bijv.
Kan je bij dat treinreiswinkel wel gewoon aangeven wanneer je wilt reizen en alles, zij kunnen wel >92 dagen van te voren kijken en wat het kost?
Ligplaats = couchette? Zeker weten?quote:Op donderdag 12 april 2012 10:27 schreef Sandrvich het volgende:
Ligplaats=couchette
Tevens als je je InterRail bij Treinreiswinkel haalt, is het maar ¤7,50 extra kosten in plaats van die debiele ¤`15,- die NS HiSpeed vraagt. Tevens is de toeslag van couchette ¤25,- bij CityNightLine normaalgezien.
Dan ben je met de Global Pass goedkoper uit. Ook omdat je kortingen krijgt veel andere vormen van openbaar vervoer, buiten de trein.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 19:00 schreef Miss_busy het volgende:
Is het goedkoper reizen met de interrail global pass of gewoon apart kaartjes kopen?
Ik ga 8 verschillende hoofdsteden bezoeken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |