Goed verwoord, i.p.v. het standaard "Ja" of "Nee, telt niet mee" verhaal. Ik ben ook benieuwd.quote:Op donderdag 4 juni 2009 19:46 schreef magnacarta het volgende:
@Ragus
Zo simpel ligt het volgens mij niet. Want wanneer men begint te rekenen kan men bekijken of een blanco stem wel of niet invloed heeft. De invloed op de kiesdeler en de kansberekening voor het behalen van de restzetels door de grootste partij zijn hierbij van belang.
Mijn punt is juist de invloed van de blanco stem. Heeft een blanco stem dus wiskundig gezien een positief effect voor de grootste partij, zowel qua zetelverdeling alswel de kans op de restzetels. Hierbij is de invloed van de blanco stem op de kiesdeler en de restzetelverdeling van belang.
Die invloed is er dus helemaal niet.quote:Op donderdag 4 juni 2009 19:46 schreef magnacarta het volgende:
Mijn punt is juist de invloed van de blanco stem. Heeft een blanco stem dus wiskundig gezien een positief effect voor de grootste partij, zowel qua zetelverdeling alswel de kans op de restzetels. Hierbij is de invloed van de blanco stem op de kiesdeler en de restzetelverdeling van belang.
bron: informatie van de overheidquote:Symbolische betekenis
Wanneer u een blanco stem uitbrengt, heeft dat uitsluitend een symbolische betekenis. Uw stem heeft in dat geval geen invloed op de zetelverdeling.
Het is allemaal de schuld van Richard Pryorquote:Op donderdag 4 juni 2009 19:53 schreef Burdie het volgende:
Hebben jullie geen onderwijs genoten ofzo.
Dit heb ik op de middelbare school geleerd.
Een blanco stem wordt geteld als ongeldig en telt dus niet mee in de kiesuitslag of in de zetelverdeling.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Restzetelquote:Op donderdag 4 juni 2009 20:07 schreef magnacarta het volgende:
Ik heb al best veel mensen zien claimen dat een blanco stem niet meetelt en geen invloed heeft. Echter daar zou ik dan wel de onderliggende berekeningen en bronnen voor willen zien, namelijk:
1. Als een blanco stem gerekend wordt als ongeldige stem bij de EU verkiezingen en een ongeldige stem geen invloed heeft op de kiesdeler, dan heeft een blanco stem geen invloed op de reguliere zetelverdeling. Echter! De reguliere zetelverdeling is alleen gebaseerd op de kiesdeler, maar de restzetelverdeling is dat niet.
2. Dus. Je zou dan de volgende variabelen moeten weten.
a. Wordt een blanco stem bij de EU verkiezingen als een ongeldige stem gerekend?
b. Worden ongeldige stemmen meegerekend voor het berekenen van de kiesdeler?
c. Hoe is de exacte wiskundige invloed van een blancostem op de restzetelverdeling?
Naar de officiele bronnen welke de variabelen vaststellen en de algoritmen hiervoor opstellen ben ik op zoek, immers alleen de officiele bronnen welke de variabelen en de algoritmen vaststellen kunnen hier licht op werpen. Als deze online te vinden zijn zie ik hier graag een linkje voor. Zolang niemand de officiele bronnen welke de variabelen vaststellen en de algoritmen hiervoor opstellen kunnen aanwijzen heeft niemand hier absolute zekerheid. Ik ben zonder deze informatie dus ook nog niet overtuigd.
Iemand die een link heeft naar de website van het orgaan dat hier absolute uitsluitsel over geeft?
jaquote:Op donderdag 4 juni 2009 20:07 schreef magnacarta het volgende:
a. Wordt een blanco stem bij de EU verkiezingen als een ongeldige stem gerekend?
neequote:b. Worden ongeldige stemmen meegerekend voor het berekenen van de kiesdeler?
0quote:c. Hoe is de exacte wiskundige invloed van een blancostem op de restzetelverdeling?
http://lmgtfy.com/?q=kieswetquote:Naar de officiele bronnen welke de variabelen vaststellen en de algoritmen hiervoor opstellen ben ik op zoek, immers alleen de officiele bronnen welke de variabelen en de algoritmen vaststellen kunnen hier licht op werpen. Als deze online te vinden zijn zie ik hier graag een linkje voor. Zolang niemand de officiele bronnen welke de variabelen vaststellen en de algoritmen hiervoor opstellen kunnen aanwijzen heeft niemand hier absolute zekerheid. Ik ben zonder deze informatie dus ook nog niet overtuigd.
Iemand die een link heeft naar de website van het orgaan dat hier absolute uitsluitsel over geeft?
Niet alleen hierover... een middagje surfen op fok doet bij mij wel vaker een wenkbrauw optrekken vanwege het gebrek aan algemene kennis (en de schaamteloosheid waarbij dat ook nog eens publiekelijk wordt geflaneerd; ik bedoel, iedereen kan toch googlen?).quote:Op donderdag 4 juni 2009 20:44 schreef eleusis het volgende:
Ik dacht dat ik hier m'n standaardverhaal moest houden, maar het is al gedaan zie ik.
Bizar hoeveel mensen in die mythes hierover geloven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |