abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 juni 2009 @ 19:09:35 #201
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_70333659
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 18:52 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Ik hoorde dat er een boek op de markt is met alles wat jij WEL weet?

[ afbeelding ]
Het moet nog gepubliceerd worden, maar het ligt nu bij de drukker
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_70333714
De drukker is er mee bezig zie ik.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 juni 2009 @ 19:12:31 #203
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_70333746
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 19:11 schreef Alexxxxx het volgende:
De drukker is er mee bezig zie ik.
[ afbeelding ]
Je hebt de verkeerde in gedachten, Alex
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_70337388
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 13:13 schreef Ofyles2 het volgende:
Qbuzz is een OV-bedrijf dat deels in handen is van de NS, dat verklaart waarom ze gunstigere CAO's kunnen voorleggen in tegenstelling tot andere vervoerders.

Ik blijf het desondanks geweldig vinden dat Arriva klappen krijgt, nu Veolia nog.
ik ook!
pi_70366406
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 16:34 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Hoezo dat?
Als het echt glad is, krijgt de duwbak dan niet de neiging de kont om te gooien?
pi_70368889
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 18:12 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Als het echt glad is, krijgt de duwbak dan niet de neiging de kont om te gooien?
Als je in een bocht te veel gas geeft en de aangedreven wielen gaan slippen, waarschijnlijk wel.
Zodra je de grip kwijt bent wordt 't schuiven maar dat geldt ook voor een standaard bus.
Het verschil is dat de sjoof een weg geschoven aanhanger niet meteen merkt aangezien het voorste
gedeelte in eerste instantie recht blijft staan maar die houdt wel in (zoals die ook in houdt als de aanhanger
door een dalletje of over een heuveltje gaat). Op een recht stuk is het theoretisch mogelijk dat vanuit stil
stand de aanhanger de bus niet in beweging krijgt en al slippend de ene of de andere kant op schuift omdat
ie ergens heen wil -behalve vooruit- maar dan is het wel zo glad dat je überhaupt gek bent om te gaan rijden.
Bij een rijdende combinatie kan ik me niet voorstellen dat de aanhanger in staat is de middelste as naar een
kant weg te duwen (scharen). Niet aangedreven wielen hebben volgens mij meer grip dan wel aangedreven
wielen al moet gezegd dat de aangedreven wielen wel dubbel zijn uitgevoerd en de niet aangedreven niet.
Beef R. Wijker
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 25 juni 2009 @ 19:46:18 #207
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_70369070
Dat kun je niet zomaar zeggen. Het hangt van de omstandigheden af. Of je gas geeft of niet, of je remt of niet, de verdeling van het gewicht en nog enkele factoren die van invloed zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_70373512
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 19:46 schreef Peterselieman het volgende:
Dat kun je niet zomaar zeggen.
Deed ik ook niet, hè. In tegenstelling tot jouwzelf.
quote:
Het hangt van de omstandigheden af.
(Extreme) gladheid.
quote:
Of je gas geeft of niet,
Stond duidelijk in m'n stukkie.
quote:
of je remt of niet,
Als je gas geeft rem je niet, gek hè.

En of je de grip verliest door remmen of teveel gas geven maakt niet zoveel uit voor de middelpunt vliedende krachten hoewel passief mee draaiende wielen eerder grip terug pakken, maar met ABS is dat verschil waarschijnlijk ook nihiel. De volgende vraag is dan: zit er traction control op zo'n bus, ik heb geen idee eerlijk gezegd.
quote:
de verdeling van het gewicht en nog enkele factoren die van invloed zijn.
Brand maar los, maak jezelf 's waar.
Beef R. Wijker
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 25 juni 2009 @ 22:17:41 #209
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_70374273
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 21:57 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Deed ik ook niet, hè. In tegenstelling tot jouwzelf.
Dat doe je wel, want je maakt de aanname dat de niet aangedreven wielen meer grip hebben dan de aangedreven wielen zonder rekening te houden met alle variabelen.
quote:
[..]

(Extreme) gladheid.
Daar ging ik al vanuit
quote:
[..]

Stond duidelijk in m'n stukkie.
Je hebt gas geven en gas geven. Ga je vol gas weg, of ga je op eieren rijden zoals extreem voorzichtig genoemd wordt.
quote:
[..]

Als je gas geeft rem je niet, gek hè.
Het kan wel tegelijk
quote:
En of je de grip verliest door remmen of teveel gas geven maakt niet zoveel uit voor de middelpunt vliedende krachten hoewel passief mee draaiende wielen eerder grip terug pakken, maar met ABS is dat verschil waarschijnlijk ook nihiel.
Grip verliezen door remmen of gasgeven, daar zit wel verschil in, maar het resultaat zal vaak wel overeen kunnen komen. Bij remmen op extreem gladde wegen draaien de wielen niet, want je glijdt namelijk. Bij het loslaten van het gas (aangedreven wielen) of de rem (alle wielen) zullen ze gaan rollen en dan kun je de grip weer terugvinden. ABS kan in een dergelijk geval wel gelijk het proces enorm versnellen, want het zorgt ervoor dat de wielen tijdens het remmen niet blokkeren en dat in dit geval een bus ondanks de ondergrond toch nog redelijk snel stil staat.
quote:
De volgende vraag is dan: zit er traction control op zo'n bus, ik heb geen idee eerlijk gezegd.
Ik ga er wel vanuit dat er iets in die richting is, maar dat zal je op extreem gladde wegen echt niet helpen. Ik weet uit ervaring dat het goed mogelijk is om op gladde wegen met slippende banden op te trekken terwijl je de 1.800 toeren nog niet eens haalt met een dieselmotor.
quote:

[..]

Brand maar los, maak jezelf 's waar.
Dat doe ik al
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_70376648
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 22:17 schreef Peterselieman het volgende:

[.poneren.]

Dat doe je wel, want je maakt de aanname dat de niet aangedreven wielen meer grip hebben dan de aangedreven wielen zonder rekening te houden met alle variabelen.
Jammer dan dat je verzuimt aan te geven in welke gevallen dat niet zo is. Nog steeds.
quote:
[.gladheid.]

Daar ging ik al vanuit
Kennelijk niet, vanwege allerlei 'andere' factoren.
quote:
[..]

Je hebt gas geven en gas geven. Ga je vol gas weg, of ga je op eieren rijden zoals extreem voorzichtig genoemd wordt.
Zoveel gas dat het opgewekte vermogen niet overgebracht kan worden op het wegdek in een te resulteren versnelling,
of te wel er ontstaat slip.
quote:
[.gassen NE remmen.]

Het kan wel tegelijk
Als je donuts wilt draaien in een bus, tuurlijk
quote:
[..]

Grip verliezen door remmen of gasgeven, daar zit wel verschil in, maar het resultaat zal vaak wel overeen kunnen komen.
quote:
Bij remmen op extreem gladde wegen draaien de wielen niet, want je glijdt namelijk.
Niet met ABS, als het goed is.
quote:
Bij het loslaten van het gas (aangedreven wielen) of de rem (alle wielen) zullen ze gaan rollen en dan kun je de grip weer terugvinden. ABS kan in een dergelijk geval wel gelijk het proces enorm versnellen, want het zorgt ervoor dat de wielen tijdens het remmen niet blokkeren
En hier is dus waar je jezelf tegen spreekt.
quote:
en dat in dit geval een bus ondanks de ondergrond toch nog redelijk snel stil staat.
We hadden het over het uitbreken van de kont.
quote:
[.traction control.]

Ik ga er wel vanuit dat er iets in die richting is, maar dat zal je op extreem gladde wegen echt niet helpen.
Dan werkt 't dus niet zoals bedoelt. Een werkende traction control schroeft het gas terug tot er weer traktie ontstaat.
quote:
Ik weet uit ervaring dat het goed mogelijk is om op gladde wegen met slippende banden op te trekken terwijl je de 1.800 toeren nog niet eens haalt met een dieselmotor.
Maar laat dat de kont uitbreken was de vraag.
quote:
[..]

Dat doe ik al
Ik heb nog weinig over al die andere factoren ('variabelen') gehoord.
Beef R. Wijker
  Spellchecker vrijdag 26 juni 2009 @ 10:36:00 #211
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_70388130
Bevertje is, ondanks dat hij alleen maar in deze reeks post, echt één van de grootste internet trolls op Fok!
Tevens -purist.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 26 juni 2009 @ 11:33:44 #212
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_70390195
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 23:12 schreef BeefRWijker het volgende:

Zoveel gas dat het opgewekte vermogen niet overgebracht kan worden op het wegdek in een te resulteren versnelling,
of te wel er ontstaat slip.
Heel goed
quote:
[..]

Als je donuts wilt draaien in een bus, tuurlijk
Daar had ik het niet over
quote:
[..]


[..]

Niet met ABS, als het goed is.
Daarom geef ik ook twee gevallen. Eentje zonder en eentje met ABS
quote:
[..]

En hier is dus waar je jezelf tegen spreekt.
Zie bovenstaande
quote:
[..]

We hadden het over het uitbreken van de kont.
Dan nog moet het kunnen, maar ik zou zeggen: Ga het testen.
quote:
[..]

Dan werkt 't dus niet zoals bedoelt. Een werkende traction control schroeft het gas terug tot er weer traktie ontstaat.
Meestal werkt het idd niet 100 % goed. Vooral als er te veel gas teruggeschroeft moet worden, zoals in deze gevallen.
quote:
[..]

Maar laat dat de kont uitbreken was de vraag.
Alleen als de wielspin lang genoeg aanhoudt en je stuurbewegingen moet maken. Dan kan het wel.
quote:
[..]

Ik heb nog weinig over al die andere factoren ('variabelen') gehoord.
Het type weg waarop je je bevindt, of het op een helling is of niet, hoe hard het waait kán invloed hebben, is de bus vol beladen of juist leeg, de dikte van de ijslaag op de weg, het gebruikte type banden, heb je spikes in de banden of er kettingen omheen

Moet ik nog even doorgaan?
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 26 juni 2009 @ 13:24:25 #213
225098 BeefRWijker
Ziet 't zo:
pi_70393952
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 11:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]


[..]


[..]


[..]


[..]


[..]


[..]


[..]

Het type weg waarop je je bevindt, of het op een helling is of niet, hoe hard het waait kán invloed hebben, is de bus vol beladen of juist leeg, de dikte van de ijslaag op de weg,
quote:
het gebruikte type banden, heb je spikes in de banden of er kettingen omheen
quote:
Moet ik nog even doorgaan?
Yes please. Absoluut.
"t Kan alleen nog maar veel gekker worden dan 't al is.
Daarom ga ik er ook maar niet meer serieus op in.

Leg jij 't allemaal maar even loepzuiver aan Zeus uit.
Beef R. Wijker
pi_70400786
BeefRwijker en PSM zouden een goed echtpaar vormen Ik voorzie een huwelijk.

Ik heb een beter idee, ik vraag het mijn pa wel een keer. die is immers buschauffeur en heeft zowel op de oudere versies ( MB200 ) met dus de motor in de voorwagen als met de huidige duwbakken gereden.

Maar mijn broer is namelijk eens op een ijzelige dag passagier geweest in één van de laatste bussen richting ons dorp en die voelde de aanhanger af en toe weg schuiven wat de chauffeur kon opvangen door gas te geven. Vandaar dat ik me dat afvroeg.
  vrijdag 26 juni 2009 @ 18:01:44 #215
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_70402938
Stupid Amba's. Erger ik me vaker aan de laatste maanden. Het hele huis trilde net weer omdat er zo'n lawaaiding hier voor het rode licht stond. En nog extra veel herrie door dit warme weer (alle ramen open enzo). Kan het GVU die dingen alsjeblieft weer terugsturen naar CXX en weer fatsoenlijke bussen gaan inzetten op lijn 1?
  Spellchecker vrijdag 26 juni 2009 @ 18:35:03 #216
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_70403717
Moet je maar niet in Utrecht gaan wonen
Tevens -purist.
pi_70403982
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 13:24 schreef BeefRWijker het volgende:


Daarom ga ik er ook maar niet meer serieus op in.
Ga er maar uberhaupt niet op in. Ik weet er weinig van, boeit me ook weinig verder, het enige wat ik wel ooit hoorde was dat de gelede bus met de motor voorin neigt uit te zwenken naar buiten en de gelede bus met de motor achterin neigt naar binnen te draaien. Ongeacht het wel of niet meesturen van de achterwielen enzo.
(ik woonde in Capelle, daar reden eerst de oude mercedes vetters en later de mercedes 0405g).

Laten we al het geneuzel dus maar sluiten met:

Als chauffeur: Voorzichtig rijden als de omstandigheden daartoe zijn.
En als buitenstaander: probeer niet naast het achterstuk van de gelede bus te lopen, fietsen, rijden, het kan zo maar gebeuren dat je geraakt wordt.
  vrijdag 26 juni 2009 @ 20:53:33 #218
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70407532
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 16:41 schreef RealZeus het volgende:
BeefRwijker en PSM zouden een goed echtpaar vormen Ik voorzie een huwelijk.
Nooit Fred en Ria Onderbuik gekend?
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 18:01 schreef ReisT het volgende:
Stupid Amba's. Erger ik me vaker aan de laatste maanden. Het hele huis trilde net weer omdat er zo'n lawaaiding hier voor het rode licht stond. En nog extra veel herrie door dit warme weer (alle ramen open enzo). Kan het GVU die dingen alsjeblieft weer terugsturen naar CXX en weer fatsoenlijke bussen gaan inzetten op lijn 1?
Maken die Cummins-motoren zo een lawaai?
  vrijdag 26 juni 2009 @ 21:06:08 #219
225098 BeefRWijker
Ziet 't zo:
pi_70407883
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 16:41 schreef RealZeus het volgende:
BeefRwijker en PSM zouden een goed echtpaar vormen
quote:
Ik voorzie een huwelijk.
Maak er maar geen beroep van, van die voorspellingen.
quote:
Ik heb een beter idee, ik vraag het mijn pa wel een keer. die is immers buschauffeur en heeft zowel op de oudere versies ( MB200 ) met dus de motor in de voorwagen als met de huidige duwbakken gereden.

Maar mijn broer is namelijk eens op een ijzelige dag passagier geweest in één van de laatste bussen richting ons dorp
Rijden er tegenwoordig ook al gelede bussen op dorpen.
quote:
en die voelde de aanhanger af en toe weg schuiven wat de chauffeur kon opvangen door gas te geven.
Dat zal dan echt geen duwbak geweest zijn.
quote:
Vandaar dat ik me dat afvroeg.
Beef R. Wijker
  vrijdag 26 juni 2009 @ 21:09:01 #220
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70407962
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 21:06 schreef BeefRWijker het volgende:
Rijden er tegenwoordig ook al gelede bussen op dorpen.
Gelede Europa 2000's/Duvedecs en af en toe een Citaro G in Friesland.
pi_70413818
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 18:45 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Ga er maar uberhaupt niet op in.
quote:
Ik weet er weinig van,
Hou die gedachte even vast.
quote:
boeit me ook weinig verder, het enige wat ik wel ooit hoorde
Het gezond verstand was even op toen jij aan de beurt was?
quote:
was dat de gelede bus met de motor voorin neigt uit te zwenken naar buiten en de gelede bus met de motor achterin neigt naar binnen te draaien.
Dat kan -als zijnde wat het meeste voorkomt- maar hangt wel af van wel-of-niet meesturende assen. Een sturende as (met enkel wielstel) op een getrokken aanhanger is veel makkelijker te realiseren dan een meesturende as (met dubbel wielstel) op een aangedreven aanhanger en daar hangt een prijskaartje aan.
quote:
Ongeacht het wel of niet meesturen van de achterwielen enzo.
En dat is dus je reinste onzin. Het heeft juist alles te maken met wel of niet meesturende assen (wielen) en helemaal niks met waar de motor zit. Meesturende wielen volgen het spoor van de voor liggende wielen (de achterkant zwenkt juist niet uit maar zwenkt mee waardoor deze binnen het spoor van de wielen blijft), niet meesturende assen steken binnen door, domweg omdat de bus in een knik staat en de wielen van de achter as niet in het spoor staan van de voorste as(sen) en daar ook niet naar toe sturen. Dit is waar mensen 'vroeger' altijd standaard op rekenden en waarom op aan-hangers met meesturende assen -die daarin juist afweken- een waarschuwing werd gehangen.

Andersom, hoe meer bus achter de achteras is geplaatst (overhang en dat is vooral bij staart (motor) bussen en ver-lengde bussen met sleepas 't geval) hoe meer de achterkant uitzwenkt in een bocht. Menig bushokje en/of achter-kant van de bus is zo gesneuveld door sjoofs die te scherp weg stuurden van de halte waardoor de achter kant uitzwenkte over het perron en een deel van het hokje meenam. Bij een getrokken aanhanger zit de as meestal verder naar achteren geplaatst en zou het uitzwenk effect juist kleiner moeten zijn.
Beef R. Wijker
  zaterdag 27 juni 2009 @ 00:22:00 #222
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70413889
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 00:19 schreef BeefRWijker het volgende:
Andersom, hoe meer bus achter de achteras is geplaatst (overhang en dat is vooral bij staart (motor) bussen en ver-lengde bussen met sleepas 't geval) hoe meer de achterkant uitzwenkt in een bocht. Menig bushokje en/of achter-kant van de bus is zo gesneuveld door sjoofs die te scherp weg stuurden van de halte waardoor de achter kant uitzwenkte over het perron en een deel van het hokje meenam. Bij een getrokken aanhanger zit de as meestal verder naar achteren geplaatst en zou het uitzwenk effect juist kleiner moeten zijn.
Je vergeet gemakshalve dat aanhangers ook tweeassig zijn.
  zaterdag 27 juni 2009 @ 02:32:40 #223
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_70416575
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 18:35 schreef NoBody122 het volgende:
Moet je maar niet in Utrecht gaan wonen
Ik woon hier al zes jaar, en heb tot kort geleden nooit zulke klachten gehad.
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 20:53 schreef Ofyles2 het volgende:
Maken die Cummins-motoren zo een lawaai?
Stationair draaiend wel ja. Lange tijd in een rijdende bus zitten met zo'n motor wordt ik ook nooit zo vrolijk van. Irritant zeurderig geluidje is dat toch altijd.
pi_70430324
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 21:06 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]


[..]


[..]

Rijden er tegenwoordig ook al gelede bussen op dorpen.
Dat is al meer dan twintig jaar zo.
quote:
[..]

Dat zal dan echt geen duwbak geweest zijn.
[..]
Nee, dat zei ik toch ook niet. Maar ik vroeg me af wat er dan gebeurde als een duwbak op zo'n glad wegdek komt.

En over die andere discussie: een duwbak komt in de bochten meer binnendoor en een geleden met de motor in de voorwagen zwenkt uit. Daarom hadden de MB's ook afgeschuinde achterkanten.
  zaterdag 27 juni 2009 @ 18:40:55 #225
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70430435
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 18:36 schreef RealZeus het volgende:
Nee, dat zei ik toch ook niet. Maar ik vroeg me af wat er dan gebeurde als een duwbak op zo'n glad wegdek komt.
Ik heb video's van een gelede MAN in Oslo gezien. Kwam een steile besneeuwde helling niet meer op.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')