Het moet nog gepubliceerd worden, maar het ligt nu bij de drukkerquote:Op woensdag 24 juni 2009 18:52 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Ik hoorde dat er een boek op de markt is met alles wat jij WEL weet?
[ afbeelding ]
Je hebt de verkeerde in gedachten, Alexquote:Op woensdag 24 juni 2009 19:11 schreef Alexxxxx het volgende:
De drukker is er mee bezig zie ik.
[ afbeelding ]
ik ook!quote:Op woensdag 24 juni 2009 13:13 schreef Ofyles2 het volgende:
Qbuzz is een OV-bedrijf dat deels in handen is van de NS, dat verklaart waarom ze gunstigere CAO's kunnen voorleggen in tegenstelling tot andere vervoerders.
Ik blijf het desondanks geweldig vinden dat Arriva klappen krijgt, nu Veolia nog.
Als je in een bocht te veel gas geeft en de aangedreven wielen gaan slippen, waarschijnlijk wel.quote:Op donderdag 25 juni 2009 18:12 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Als het echt glad is, krijgt de duwbak dan niet de neiging de kont om te gooien?
Deed ik ook niet, hè. In tegenstelling tot jouwzelf.quote:Op donderdag 25 juni 2009 19:46 schreef Peterselieman het volgende:
Dat kun je niet zomaar zeggen.
(Extreme) gladheid.quote:Het hangt van de omstandigheden af.
Stond duidelijk in m'n stukkie.quote:Of je gas geeft of niet,
Als je gas geeft rem je niet, gek hè.quote:of je remt of niet,
Brand maar los, maak jezelf 's waar.quote:de verdeling van het gewicht en nog enkele factoren die van invloed zijn.
Dat doe je wel, want je maakt de aanname dat de niet aangedreven wielen meer grip hebben dan de aangedreven wielen zonder rekening te houden met alle variabelen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 21:57 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Deed ik ook niet, hè. In tegenstelling tot jouwzelf.
Daar ging ik al vanuitquote:[..]
(Extreme) gladheid.
Je hebt gas geven en gas geven. Ga je vol gas weg, of ga je op eieren rijden zoals extreem voorzichtig genoemd wordt.quote:[..]
Stond duidelijk in m'n stukkie.
Het kan wel tegelijkquote:[..]
Als je gas geeft rem je niet, gek hè.
Grip verliezen door remmen of gasgeven, daar zit wel verschil in, maar het resultaat zal vaak wel overeen kunnen komen. Bij remmen op extreem gladde wegen draaien de wielen niet, want je glijdt namelijk. Bij het loslaten van het gas (aangedreven wielen) of de rem (alle wielen) zullen ze gaan rollen en dan kun je de grip weer terugvinden. ABS kan in een dergelijk geval wel gelijk het proces enorm versnellen, want het zorgt ervoor dat de wielen tijdens het remmen niet blokkeren en dat in dit geval een bus ondanks de ondergrond toch nog redelijk snel stil staat.quote:En of je de grip verliest door remmen of teveel gas geven maakt niet zoveel uit voor de middelpunt vliedende krachten hoewel passief mee draaiende wielen eerder grip terug pakken, maar met ABS is dat verschil waarschijnlijk ook nihiel.
Ik ga er wel vanuit dat er iets in die richting is, maar dat zal je op extreem gladde wegen echt niet helpen. Ik weet uit ervaring dat het goed mogelijk is om op gladde wegen met slippende banden op te trekken terwijl je de 1.800 toeren nog niet eens haalt met een dieselmotor.quote:De volgende vraag is dan: zit er traction control op zo'n bus, ik heb geen idee eerlijk gezegd.
Dat doe ik alquote:
[..]
Brand maar los, maak jezelf 's waar.
Jammer dan dat je verzuimt aan te geven in welke gevallen dat niet zo is. Nog steeds.quote:Op donderdag 25 juni 2009 22:17 schreef Peterselieman het volgende:
[.poneren.]
Dat doe je wel, want je maakt de aanname dat de niet aangedreven wielen meer grip hebben dan de aangedreven wielen zonder rekening te houden met alle variabelen.
Kennelijk niet, vanwege allerlei 'andere' factoren.quote:[.gladheid.]
Daar ging ik al vanuit
Zoveel gas dat het opgewekte vermogen niet overgebracht kan worden op het wegdek in een te resulteren versnelling,quote:[..]
Je hebt gas geven en gas geven. Ga je vol gas weg, of ga je op eieren rijden zoals extreem voorzichtig genoemd wordt.
Als je donuts wilt draaien in een bus, tuurlijkquote:[.gassen NE remmen.]
Het kan wel tegelijk
quote:[..]
Grip verliezen door remmen of gasgeven, daar zit wel verschil in, maar het resultaat zal vaak wel overeen kunnen komen.
Niet met ABS, als het goed is.quote:Bij remmen op extreem gladde wegen draaien de wielen niet, want je glijdt namelijk.
En hier is dus waar je jezelf tegen spreekt.quote:Bij het loslaten van het gas (aangedreven wielen) of de rem (alle wielen) zullen ze gaan rollen en dan kun je de grip weer terugvinden. ABS kan in een dergelijk geval wel gelijk het proces enorm versnellen, want het zorgt ervoor dat de wielen tijdens het remmen niet blokkeren
We hadden het over het uitbreken van de kont.quote:en dat in dit geval een bus ondanks de ondergrond toch nog redelijk snel stil staat.
Dan werkt 't dus niet zoals bedoelt. Een werkende traction control schroeft het gas terug tot er weer traktie ontstaat.quote:[.traction control.]
Ik ga er wel vanuit dat er iets in die richting is, maar dat zal je op extreem gladde wegen echt niet helpen.
Maar laat dat de kont uitbreken was de vraag.quote:Ik weet uit ervaring dat het goed mogelijk is om op gladde wegen met slippende banden op te trekken terwijl je de 1.800 toeren nog niet eens haalt met een dieselmotor.
Ik heb nog weinig over al die andere factoren ('variabelen') gehoord.quote:[..]
Dat doe ik al
Heel goedquote:Op donderdag 25 juni 2009 23:12 schreef BeefRWijker het volgende:
Zoveel gas dat het opgewekte vermogen niet overgebracht kan worden op het wegdek in een te resulteren versnelling,
of te wel er ontstaat slip.
Daar had ik het niet overquote:[..]
Als je donuts wilt draaien in een bus, tuurlijk
Daarom geef ik ook twee gevallen. Eentje zonder en eentje met ABSquote:[..]
[..]
Niet met ABS, als het goed is.
Zie bovenstaandequote:[..]
En hier is dus waar je jezelf tegen spreekt.
Dan nog moet het kunnen, maar ik zou zeggen: Ga het testen.quote:[..]
We hadden het over het uitbreken van de kont.
Meestal werkt het idd niet 100 % goed. Vooral als er te veel gas teruggeschroeft moet worden, zoals in deze gevallen.quote:[..]
Dan werkt 't dus niet zoals bedoelt. Een werkende traction control schroeft het gas terug tot er weer traktie ontstaat.
Alleen als de wielspin lang genoeg aanhoudt en je stuurbewegingen moet maken. Dan kan het wel.quote:[..]
Maar laat dat de kont uitbreken was de vraag.
Het type weg waarop je je bevindt, of het op een helling is of niet, hoe hard het waait kán invloed hebben, is de bus vol beladen of juist leeg, de dikte van de ijslaag op de weg, het gebruikte type banden, heb je spikes in de banden of er kettingen omheenquote:[..]
Ik heb nog weinig over al die andere factoren ('variabelen') gehoord.
quote:Op vrijdag 26 juni 2009 11:33 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Het type weg waarop je je bevindt, of het op een helling is of niet, hoe hard het waait kán invloed hebben, is de bus vol beladen of juist leeg, de dikte van de ijslaag op de weg,
quote:het gebruikte type banden, heb je spikes in de banden of er kettingen omheen
Yes please. Absoluut.quote:Moet ik nog even doorgaan?
Ga er maar uberhaupt niet op in. Ik weet er weinig van, boeit me ook weinig verder, het enige wat ik wel ooit hoorde was dat de gelede bus met de motor voorin neigt uit te zwenken naar buiten en de gelede bus met de motor achterin neigt naar binnen te draaien. Ongeacht het wel of niet meesturen van de achterwielen enzo.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 13:24 schreef BeefRWijker het volgende:
Daarom ga ik er ook maar niet meer serieus op in.
Nooit Fred en Ria Onderbuik gekend?quote:Op vrijdag 26 juni 2009 16:41 schreef RealZeus het volgende:
BeefRwijker en PSM zouden een goed echtpaar vormen Ik voorzie een huwelijk.
Maken die Cummins-motoren zo een lawaai?quote:Op vrijdag 26 juni 2009 18:01 schreef ReisT het volgende:
Stupid Amba's. Erger ik me vaker aan de laatste maanden. Het hele huis trilde net weer omdat er zo'n lawaaiding hier voor het rode licht stond. En nog extra veel herrie door dit warme weer (alle ramen open enzo). Kan het GVU die dingen alsjeblieft weer terugsturen naar CXX en weer fatsoenlijke bussen gaan inzetten op lijn 1?
quote:Op vrijdag 26 juni 2009 16:41 schreef RealZeus het volgende:
BeefRwijker en PSM zouden een goed echtpaar vormen
Maak er maar geen beroep van, van die voorspellingen.quote:Ik voorzie een huwelijk.
Rijden er tegenwoordig ook al gelede bussen op dorpen.quote:Ik heb een beter idee, ik vraag het mijn pa wel een keer. die is immers buschauffeur en heeft zowel op de oudere versies ( MB200 ) met dus de motor in de voorwagen als met de huidige duwbakken gereden.
Maar mijn broer is namelijk eens op een ijzelige dag passagier geweest in één van de laatste bussen richting ons dorp
Dat zal dan echt geen duwbak geweest zijn.quote:en die voelde de aanhanger af en toe weg schuiven wat de chauffeur kon opvangen door gas te geven.
quote:Vandaar dat ik me dat afvroeg.
Gelede Europa 2000's/Duvedecs en af en toe een Citaro G in Friesland.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 21:06 schreef BeefRWijker het volgende:
Rijden er tegenwoordig ook al gelede bussen op dorpen.
quote:
Hou die gedachte even vast.quote:Ik weet er weinig van,
Het gezond verstand was even op toen jij aan de beurt was?quote:boeit me ook weinig verder, het enige wat ik wel ooit hoorde
Dat kan -als zijnde wat het meeste voorkomt- maar hangt wel af van wel-of-niet meesturende assen. Een sturende as (met enkel wielstel) op een getrokken aanhanger is veel makkelijker te realiseren dan een meesturende as (met dubbel wielstel) op een aangedreven aanhanger en daar hangt een prijskaartje aan.quote:was dat de gelede bus met de motor voorin neigt uit te zwenken naar buiten en de gelede bus met de motor achterin neigt naar binnen te draaien.
En dat is dus je reinste onzin. Het heeft juist alles te maken met wel of niet meesturende assen (wielen) en helemaal niks met waar de motor zit. Meesturende wielen volgen het spoor van de voor liggende wielen (de achterkant zwenkt juist niet uit maar zwenkt mee waardoor deze binnen het spoor van de wielen blijft), niet meesturende assen steken binnen door, domweg omdat de bus in een knik staat en de wielen van de achter as niet in het spoor staan van de voorste as(sen) en daar ook niet naar toe sturen. Dit is waar mensen 'vroeger' altijd standaard op rekenden en waarom op aan-hangers met meesturende assen -die daarin juist afweken- een waarschuwing werd gehangen.quote:Ongeacht het wel of niet meesturen van de achterwielen enzo.
Je vergeet gemakshalve dat aanhangers ook tweeassig zijn.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 00:19 schreef BeefRWijker het volgende:
Andersom, hoe meer bus achter de achteras is geplaatst (overhang en dat is vooral bij staart (motor) bussen en ver-lengde bussen met sleepas 't geval) hoe meer de achterkant uitzwenkt in een bocht. Menig bushokje en/of achter-kant van de bus is zo gesneuveld door sjoofs die te scherp weg stuurden van de halte waardoor de achter kant uitzwenkte over het perron en een deel van het hokje meenam. Bij een getrokken aanhanger zit de as meestal verder naar achteren geplaatst en zou het uitzwenk effect juist kleiner moeten zijn.
Ik woon hier al zes jaar, en heb tot kort geleden nooit zulke klachten gehad.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 18:35 schreef NoBody122 het volgende:
Moet je maar niet in Utrecht gaan wonen
Stationair draaiend wel ja. Lange tijd in een rijdende bus zitten met zo'n motor wordt ik ook nooit zo vrolijk van. Irritant zeurderig geluidje is dat toch altijd.quote:
Dat is al meer dan twintig jaar zo.quote:Op vrijdag 26 juni 2009 21:06 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
[..]
[..]
Rijden er tegenwoordig ook al gelede bussen op dorpen.
Nee, dat zei ik toch ook niet. Maar ik vroeg me af wat er dan gebeurde als een duwbak op zo'n glad wegdek komt.quote:[..]
Dat zal dan echt geen duwbak geweest zijn.
[..]
Ik heb video's van een gelede MAN in Oslo gezien. Kwam een steile besneeuwde helling niet meer op.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 18:36 schreef RealZeus het volgende:
Nee, dat zei ik toch ook niet. Maar ik vroeg me af wat er dan gebeurde als een duwbak op zo'n glad wegdek komt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |