pi_69600688
Waarom bouwen ze er niet een paar meter bij, zoals bv bij Funchal?

[ Bericht 6% gewijzigd door charon op 01-06-2009 13:49:28 ]
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
pi_69601245
quote:
Op maandag 1 juni 2009 13:36 schreef charon het volgende:
Waarom bouwen ze er niet een paar meter bij, zoals bv bij Funchal?
Omdat dat er niet uitziet waarschijnlijk:



Als ze zoiets op Sint Maarten gaan doen ben je het hele strand kwijt, én je bent een extra attractie kwijt, hoe gek het wellicht ook klinkt om een vliegveld als attractie te hebben.

Edit: Oh, én omdat het gewoon niet nodig is natuurlijk. Een Boeing 747 kan op St. Maarten prima landen en opstijgen, dus waarom zouden ze de landingsbaan gaan verlengen...
pi_69605501
Het gaat wel gebeuren het is onderdeel van het PIJAE masterplan. De landingsbaan zal een stukje verlengt worden in de lagoon om te voldoen aan de RESA eisen van de ICAO , volgens de verhalen moet dit al in augustus dit jaar klaar zijn.
quote:
The current situation at PJIA is in conflict with regulations of the International Civil Aviation Organization (ICAO) and the Department of Civil Aviation of the Netherlands Antilles (DCANA); to terminate this conflict PJIA must introduce a runway end safety area of 150 meters at both ends of its runway, including a 60 meter strip.



bron: http://www.sintmaartenairport.com/phase-two.html
http://www.smn-news.com/s(...)zones-for-pjiae.html

[ Bericht 4% gewijzigd door Steeric op 01-06-2009 17:44:04 ]
pi_69606670
quote:
Op maandag 1 juni 2009 16:25 schreef Steeric het volgende:
Het gaat wel gebeuren het is onderdeel van het PIJAE masterplan. De landingsbaan zal een stukje verlengt worden in de lagoon om te voldoen aan de RESA eisen van de ICAO , men is er al mee bezig maar op St. Maarten kan alles nog wel tijden duren:
[..]

[ afbeelding ]

bron: http://www.sintmaartenairport.com/phase-two.html
http://www.thedailyherald.com/news/daily/l261/wharfl261.html
Hmm, van die plannen was ik niet op de hoogte.

Maar goed, als de baan in de Simpson Bay Lagoon verlengd wordt (in het stuk dat in jouw afbeelding staat dus), is er niets aan de hand.

Zolang ze deze kant van de baan maar intact laten, kunnen we nog gewoon van de vliegtuigen en het strand blijven genieten.

pi_69606965
Dat klopt alleen deze zin baart me een beetje zorgen: PJIA must introduce a runway end safety area of 150 meters at both ends of its runway. Dat zou dus ook gaan betekenen dat de vliegtuigen "hoger" over gaan komen. Al zou dat nog zeer laag zijn als jet het vergelijkt met Schiphol.

[ Bericht 6% gewijzigd door Steeric op 01-06-2009 17:44:56 ]
pi_69607171
Mja, dat klopt inderdaad... Jammer.
  maandag 1 juni 2009 @ 17:52:37 #32
16624 _Arthur
Need snow!
pi_69608031
quote:
Op maandag 1 juni 2009 17:16 schreef Steeric het volgende:
Dat klopt alleen deze zin baart me een beetje zorgen: PJIA must introduce a runway end safety area of 150 meters at both ends of its runway. Dat zou dus ook gaan betekenen dat de vliegtuigen "hoger" over gaan komen. Al zou dat nog zeer laag zijn als jet het vergelijkt met Schiphol.
De landingsbaan is ook niet geheel vlak vanaf mahobay gezien. De jets landen doorgaans ook pas na 150+mtr vanaf het begin van de landingsbaan. Te zien aan de zwarte strepen op die luchtfoto hier boven.
pi_69608484
Van dat zandstralen wordt je huidje wel lekker zacht.
It's funny
But not ha-ha funny.
pi_69611353
quote:
Op maandag 1 juni 2009 18:09 schreef Nero22 het volgende:
Van dat zandstralen wordt je huidje wel lekker zacht.
Ja en je gehemelte en pupillen ook.
pi_69612955
Denk wel een van de de opmerkelijkste landingsbaan is, je hebt natuurlijk veel meer maar dan landen geen 747.
............................
pi_69613131
quote:
Op maandag 1 juni 2009 17:05 schreef Omniej het volgende:

[..]

Hmm, van die plannen was ik niet op de hoogte.

Maar goed, als de baan in de Simpson Bay Lagoon verlengd wordt (in het stuk dat in jouw afbeelding staat dus), is er niets aan de hand.

Zolang ze deze kant van de baan maar intact laten, kunnen we nog gewoon van de vliegtuigen en het strand blijven genieten.

[ afbeelding ]
De laatste fase van dit plan had in 2006 gerealiseerd moeten zijn. Echter op GoogleEarth is de situatie nog exact hetzelfde als in 2003 . Verder gebruikt men het opgespoten zand als extra strand momenteel, dus hoe serieus we die plannen moeten nemen kun je vraagtekens bij zetten.
En dan is het nog zoals je terecht opmerkt een verlening aan einde van de baan . Overigens zijn er nog nooit noemenswaardige ongelukken gebeurt.
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
  maandag 1 juni 2009 @ 20:31:35 #37
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_69613348
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 20:35 schreef Falco het volgende:
Die youtubefilmpjes zijn inderdaad supergaaf . Is het wel allemaal volgens de veiligheidsmarges? Vooral dat AOM-toestel lijkt me levensgevaarlijk laag te vliegen.
Nee, niet echt, en daarom kent ook vrijwel elke rechtenstudent dit vliegveld en deze situatie. In Tilburg hebben ze zelfs in het hoorcollege voor de eerstejaars zo'n kort YouTube-filmpje gedraaid. Het Jetblast-arrest is namelijk één van de belangrijkere uitspraken van de Hoge Raad van de afgelopen 10 jaar.

Ene mevrouw Hartman werd door de jetblast van zo'n groot vliegtuig weggeblazen en op de rotsen gesmeten, waardoor ze ernstig gewond raakte. Ze stelde het Juliana International Airport aansprakelijk en kreeg uiteindelijk bij de Hoge Raad gelijk. Omdat de Hoge Raad een wat algemenere uitspraak deed over de betekenis van waarschuwingsbordjes bij gevaarlijke situaties, is het zo'n belangrijk arrest geworden.

edit: heb het er even bijgezocht en dit is er feitelijk gebeurd, dus aan feiten bewezen:
quote:
Op 6 mei 2000 heeft op Maho Beach, Sint Maarten, een ongeval plaatsgevonden. Op die dag bevond verzoekster tot cassatie, [eiseres], zich op Maho Beach. Zij bevond zich niet op het terrein van de luchthaven Princess Juliana International Airport, van welke luchthaven verweerster in cassatie (verder te noemen: "PJIAE") de beheerder is. PJIAE heeft de zorg voor het luchthaventerrein, dat aan de zijde van Maho Beach is afgezet met een hek.

Het hek dat de afscheiding vormt tussen het terrein van de airport en Maho Beach is door PJIAE voorzien van in ieder geval één bord met daarop de tekening van een opstijgend vliegtuig en daarnaast in kapitale letters de tekst "warning!" met het onderschrift "low flying and departing aircraft blast can cause physical injury"(2).
[Eiseres] stond op de weg die gelegen is naast en parallel loopt aan genoemd hek. Zij bevond zich aldus in het verlengde van de startbaan. Op de startbaan maakte een toestel van Air France zich gereed voor vertrek. [Eiseres] bevond zich op korte afstand, ca. 50 meter, van het toestel.

Bij het vertrek van het toestel deed zich een zogeheten jetblast voor. Deze was zodanig sterk dat [eiseres] met een grote boog door de lucht werd geblazen. Zij kwam neer op de rotsen van Maho Beach. Ten gevolge van dit ongeval heeft [eiseres] letsel opgelopen en is zij in shock geraakt. Daarnaast heeft zij nog andere materiële en immateriële schade geleden.

PJIAE kon verwachten dat het publiek zich zou opstellen in de zeer directe omgeving van het aan de zijde van Maho Beach geplaatste hek. Die plaats waar PJIAE publiek kon verwachten valt niet onder haar zorg maar is openbaar terrein (een openbare weg en een openbaar strand) dat voor een ieder vrij toegankelijk is.
PJIAE is bekend met het fenomeen jetblast en kent, blijkens de tekst op de door haar op dat hek aangebrachte waarschuwingsborden, het gevaar dat door een jetblast buiten het luchthaventerrein aan de zijde waar het genoemde openbare terrein is gelegen, kan worden veroorzaakt.
Zie rechtspraak.nl, LJN AO4224

[ Bericht 46% gewijzigd door Pool op 01-06-2009 20:41:00 ]
pi_69613950
Het is iig een stuk veiliger dan Saba Airport, wat bij st. Maarten in de buurt ligt.
Alhoewel daar geen 747's kunnen landen....


En dan Heb je ook nog Gizo Airport. Een lap gras op een eiland wat 2x de breedte van de landingsbaan is en 1x de lengte.

pi_69615754
Saba airport is inderdaad zeer spectaculair, al is het vliegveld van het naburige eiland St Barths ook zeer spectaculair. Helaas heb ik er zelf geen fotos van kunnen maken. De landingen zoals op deze foto's zijn daar gebruikelijk





[ Bericht 26% gewijzigd door Steeric op 01-06-2009 21:35:06 ]
  maandag 1 juni 2009 @ 21:32:08 #40
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_69615898
quote:
Op maandag 1 juni 2009 20:46 schreef Gutz het volgende:

En dan Heb je ook nog Gizo Airport. Een lap gras op een eiland wat 2x de breedte van de landingsbaan is en 1x de lengte.

[ afbeelding ]
En waar is dat goed voor? Dan sta je daar op die klomp zand met gras, en dan?
Does the name 'Pavlov' ring a bell?
pi_69618142
quote:
Op maandag 1 juni 2009 21:32 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

En waar is dat goed voor? Dan sta je daar op die klomp zand met gras, en dan?
Vaart een bootje heen en weer van naar het Gizo eiland in de Salomons eilanden groep... Zullen op het eiland zelf nog minder plek hebben gehad denk ik.
  maandag 1 juni 2009 @ 22:29:54 #42
38065 MaGNeT
Bitcoin!
pi_69618413
Die filmpjes zijn ook geweldig op Youtube
De eerste keer dat ik het zag dacht ik dat het Adobe After Effects was, en dat was er toen nog niet eens...
Bitcoin: 1Ak8Yb7o4G17fJx4RAF9yEpaJZMQY3yxzB
Litecoin: LKKHpXTbhWQ3iGCMFRBj3dQypGwmAKtLxL
pi_69640746
En deze. Vooral rond 3 minuut 20 wanneer de ene landt en de ander opstijgt

http://www.metacafe.com/f(...)landing_approach.swf
pi_69640849
Maar je kan ook gewoon gevaarlijk landen op vliegvelden waarvan de landingsbaan groot genoeg is. Dergelijke grappen zou je niet op Sint Maarten moeten uit proberen:

http://www.metacafe.com/fplayer/2680858/dangerous_landing.swf
pi_69640994
Maar goed, sorry dat ik zo afdwaalde. Juliana Airport Sint Maarten; en nu vanuit de cockpit:


http://www.youtube.com/v/ksmDuXO_k6E&hl=nl&fs=1
  dinsdag 2 juni 2009 @ 18:34:31 #47
16624 _Arthur
Need snow!
pi_69641004
Heej psst, je kan je posts ook editen! Zit een knopje rechts van je bericht...
pi_69643062
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 18:34 schreef marcel.nl het volgende:
Maar goed, sorry dat ik zo afdwaalde. Juliana Airport Sint Maarten; en nu vanuit de cockpit:


http://www.youtube.com/v/ksmDuXO_k6E&hl=nl&fs=1
Mooi!
pi_69649773
Gelduisoverlast Aalsmeer, Amstelveen of Hoofddorp ?

http://www.youtube.com/v/UyU9OLqQ8XA&hl=nl&fs=1
  dinsdag 2 juni 2009 @ 22:32:18 #50
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_69650489
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 18:30 schreef marcel.nl het volgende:
Maar je kan ook gewoon gevaarlijk landen op vliegvelden waarvan de landingsbaan groot genoeg is. Dergelijke grappen zou je niet op Sint Maarten moeten uit proberen:

http://www.metacafe.com/fplayer/2680858/dangerous_landing.swf
Je weet dat dit niet echt is?
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')