Sommige wel , andere zijn dubieus . Maar zelfs als zou die 747 van KLM een vertekend beeld afgeven het blijft erg laag vliegen tov andere soortgelijke vliegtuigen . Die AOM was ook bizar laag. Volgens mij zijn er echter nog nooit bizarre ongelukken geweest of wel?quote:Op donderdag 28 mei 2009 20:35 schreef Falco het volgende:
Die youtubefilmpjes zijn inderdaad supergaaf . Is het wel allemaal volgens de veiligheidsmarges? Vooral dat AOM-toestel lijkt me levensgevaarlijk laag te vliegen.
En de mensen die in het hek hangen ofcourse.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 15:41 schreef Omniej het volgende:
't Is ook wel grappig om daar mensen op het strand te zien lopen die de kracht van die vliegtuigen onderschatten.
Zandstralen zei je he?quote:Ik heb er een dame gezien die topless over 't strand liep te paraderen toen er net een groot vliegtuig vertrok, en dan word je dus letterlijk gezandstraald als je erachter staat, maar blijkbaar dacht die muts dat het wel meeviel.
Het enige dat niet gezond is, is het geluidsniveau wanneer je direct achter de vertrekkende jetliner staat.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 18:51 schreef marcel.nl het volgende:
Leuk is het, maar gezond kan het niet zijn. Dit is bizar.
http://www.jetphotos.net/showphotos.php?aircraft=-2&airline=-2&country=loc-St.+Maarten-Princess+Juliana+Int%27l+-+TNCM&photog=-2&category=-2&year=-2&keywordrange=all&keywordlimiter=2&keywords=&sort=1&genre=1&size=-2&mainsearch=search&displaymode=1&display=30quote:Op vrijdag 29 mei 2009 06:04 schreef Tjabbo het volgende:
AOM heeft piloten met ballen
Wat een supergave plaatjes. got more?
enquote:Op vrijdag 29 mei 2009 06:04 schreef Tjabbo het volgende:
AOM heeft piloten met ballen
Wat een supergave plaatjes. got more?
De eerste foto is erg gaaf.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 12:28 schreef Steeric het volgende:
Echt een geweldig vliegveld, heb een tijdje op het eiland gewoont en bleef me er elke keer maar weer over verbazen. Ongelukken zijn er inderdaad nooit geweest, wel is er een tijd geweest dat de airfrance piloten een soort van wedstrijdje hielden wie zo laag mogelijk over het hek kon vliegen, todat er 1 te laag over vloog en het hele hek meenam, de piloot en co piloot zijn ook beiden ontslagen.
Hier zijn een paar foto's uit mijn collectie:
Klein jongetje onder een airbus A340
[ afbeelding ]
Corsair 747 net geland
[ afbeelding ]
En het wel bekende zandstralen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik dacht, ik zie een ufoquote:Op maandag 1 juni 2009 03:23 schreef Omniej het volgende:
(en voor iedereen die zich afvraagt wat de donkere vlek in de lucht is: da's nou een smerige lens )
Omdat dat er niet uitziet waarschijnlijk:quote:Op maandag 1 juni 2009 13:36 schreef charon het volgende:
Waarom bouwen ze er niet een paar meter bij, zoals bv bij Funchal?
quote:The current situation at PJIA is in conflict with regulations of the International Civil Aviation Organization (ICAO) and the Department of Civil Aviation of the Netherlands Antilles (DCANA); to terminate this conflict PJIA must introduce a runway end safety area of 150 meters at both ends of its runway, including a 60 meter strip.
Hmm, van die plannen was ik niet op de hoogte.quote:Op maandag 1 juni 2009 16:25 schreef Steeric het volgende:
Het gaat wel gebeuren het is onderdeel van het PIJAE masterplan. De landingsbaan zal een stukje verlengt worden in de lagoon om te voldoen aan de RESA eisen van de ICAO , men is er al mee bezig maar op St. Maarten kan alles nog wel tijden duren:
[..]
[ afbeelding ]
bron: http://www.sintmaartenairport.com/phase-two.html
http://www.thedailyherald.com/news/daily/l261/wharfl261.html
De landingsbaan is ook niet geheel vlak vanaf mahobay gezien. De jets landen doorgaans ook pas na 150+mtr vanaf het begin van de landingsbaan. Te zien aan de zwarte strepen op die luchtfoto hier boven.quote:Op maandag 1 juni 2009 17:16 schreef Steeric het volgende:
Dat klopt alleen deze zin baart me een beetje zorgen: PJIA must introduce a runway end safety area of 150 meters at both ends of its runway. Dat zou dus ook gaan betekenen dat de vliegtuigen "hoger" over gaan komen. Al zou dat nog zeer laag zijn als jet het vergelijkt met Schiphol.
Ja en je gehemelte en pupillen ook.quote:Op maandag 1 juni 2009 18:09 schreef Nero22 het volgende:
Van dat zandstralen wordt je huidje wel lekker zacht.
De laatste fase van dit plan had in 2006 gerealiseerd moeten zijn. Echter op GoogleEarth is de situatie nog exact hetzelfde als in 2003 . Verder gebruikt men het opgespoten zand als extra strand momenteel, dus hoe serieus we die plannen moeten nemen kun je vraagtekens bij zetten.quote:Op maandag 1 juni 2009 17:05 schreef Omniej het volgende:
[..]
Hmm, van die plannen was ik niet op de hoogte.
Maar goed, als de baan in de Simpson Bay Lagoon verlengd wordt (in het stuk dat in jouw afbeelding staat dus), is er niets aan de hand.
Zolang ze deze kant van de baan maar intact laten, kunnen we nog gewoon van de vliegtuigen en het strand blijven genieten.
[ afbeelding ]
Nee, niet echt, en daarom kent ook vrijwel elke rechtenstudent dit vliegveld en deze situatie. In Tilburg hebben ze zelfs in het hoorcollege voor de eerstejaars zo'n kort YouTube-filmpje gedraaid. Het Jetblast-arrest is namelijk één van de belangrijkere uitspraken van de Hoge Raad van de afgelopen 10 jaar.quote:Op donderdag 28 mei 2009 20:35 schreef Falco het volgende:
Die youtubefilmpjes zijn inderdaad supergaaf . Is het wel allemaal volgens de veiligheidsmarges? Vooral dat AOM-toestel lijkt me levensgevaarlijk laag te vliegen.
Zie rechtspraak.nl, LJN AO4224quote:Op 6 mei 2000 heeft op Maho Beach, Sint Maarten, een ongeval plaatsgevonden. Op die dag bevond verzoekster tot cassatie, [eiseres], zich op Maho Beach. Zij bevond zich niet op het terrein van de luchthaven Princess Juliana International Airport, van welke luchthaven verweerster in cassatie (verder te noemen: "PJIAE") de beheerder is. PJIAE heeft de zorg voor het luchthaventerrein, dat aan de zijde van Maho Beach is afgezet met een hek.
Het hek dat de afscheiding vormt tussen het terrein van de airport en Maho Beach is door PJIAE voorzien van in ieder geval één bord met daarop de tekening van een opstijgend vliegtuig en daarnaast in kapitale letters de tekst "warning!" met het onderschrift "low flying and departing aircraft blast can cause physical injury"(2).
[Eiseres] stond op de weg die gelegen is naast en parallel loopt aan genoemd hek. Zij bevond zich aldus in het verlengde van de startbaan. Op de startbaan maakte een toestel van Air France zich gereed voor vertrek. [Eiseres] bevond zich op korte afstand, ca. 50 meter, van het toestel.
Bij het vertrek van het toestel deed zich een zogeheten jetblast voor. Deze was zodanig sterk dat [eiseres] met een grote boog door de lucht werd geblazen. Zij kwam neer op de rotsen van Maho Beach. Ten gevolge van dit ongeval heeft [eiseres] letsel opgelopen en is zij in shock geraakt. Daarnaast heeft zij nog andere materiële en immateriële schade geleden.
PJIAE kon verwachten dat het publiek zich zou opstellen in de zeer directe omgeving van het aan de zijde van Maho Beach geplaatste hek. Die plaats waar PJIAE publiek kon verwachten valt niet onder haar zorg maar is openbaar terrein (een openbare weg en een openbaar strand) dat voor een ieder vrij toegankelijk is.
PJIAE is bekend met het fenomeen jetblast en kent, blijkens de tekst op de door haar op dat hek aangebrachte waarschuwingsborden, het gevaar dat door een jetblast buiten het luchthaventerrein aan de zijde waar het genoemde openbare terrein is gelegen, kan worden veroorzaakt.
En waar is dat goed voor? Dan sta je daar op die klomp zand met gras, en dan?quote:Op maandag 1 juni 2009 20:46 schreef Gutz het volgende:
En dan Heb je ook nog Gizo Airport. Een lap gras op een eiland wat 2x de breedte van de landingsbaan is en 1x de lengte.
[ afbeelding ]
Vaart een bootje heen en weer van naar het Gizo eiland in de Salomons eilanden groep... Zullen op het eiland zelf nog minder plek hebben gehad denk ik.quote:Op maandag 1 juni 2009 21:32 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
En waar is dat goed voor? Dan sta je daar op die klomp zand met gras, en dan?
Mooi!quote:Op dinsdag 2 juni 2009 18:34 schreef marcel.nl het volgende:
Maar goed, sorry dat ik zo afdwaalde. Juliana Airport Sint Maarten; en nu vanuit de cockpit:
http://www.youtube.com/v/ksmDuXO_k6E&hl=nl&fs=1
Je weet dat dit niet echt is?quote:Op dinsdag 2 juni 2009 18:30 schreef marcel.nl het volgende:
Maar je kan ook gewoon gevaarlijk landen op vliegvelden waarvan de landingsbaan groot genoeg is. Dergelijke grappen zou je niet op Sint Maarten moeten uit proberen:
http://www.metacafe.com/fplayer/2680858/dangerous_landing.swf
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |