abonnement Unibet Coolblue
pi_69304658
In de nieuwere keukens heb je een soort 'soft close' systeem waardoor bijvoorbeeld een keukenlade zacht dicht valt, ook als je de lade met enige kracht dicht gooit.

Dat werkt met een uitstekend stukje rubberachtig materiaal dat de energie van het kastje opvangt en vervolgens met een laag tempo sluit.

In de keuken van m'n ouders lijkt me dat ook wel wat, die heeft dat systeem namelijk nog niet. Vandaar dat ik op zoek ben naar die mechanieken, maar dan los zodat ik ze erbij kan kopen.

Hoe heet dat spul? Ik kan het namelijk niet vinden.
pi_69304736
Deurdempers. Zijn bij de Ikea en de betere bouwmarkt gewoon te koop . . .
Ik probeerde de tijd te doden maar het was de tijd z'n tijd nog niet...
pi_69304797
Bluemotion?

Ikea had die dingen, die je los in de kastjes kon schroeven, maar zijn er bij de laatste assortimentswissel uitgesaneerd.

Ze hebben ze nog wel voor montage op de scharnieren.
pi_69304810
Wat is internet toch mooi .

Hartelijk dank!
  vrijdag 22 mei 2009 @ 22:01:23 #5
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_69306935
Het heet Blumotion (naar de fabrikant, Blum). Online kun je ze bij www.keukenonderdeel.nl bestellen. Offline zou ik zo snel niet weten waar. Ik heb wel eens gehoord dat je ze bij de meeste bouwmarkten kunt bestellen, maar ik heb ze daar nog nooit in het rek zien liggen.
Never explain, never apologize.
pi_69307673
Kheb t gezien idd. Het lijkt erop dat je die deurdempers (die ronde bijv.) bestemd zijn voor uitsluitend deuren en dat je voor een lade een apart schuifsysteem moet aanschaffen wat direct een stuk duurder is.

Lijkt me een beetje onzinnig, waarom zou zo'n deurdemper niet op een lade werken?
pi_69307749
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 22:19 schreef JJasperO het volgende:
Kheb t gezien idd. Het lijkt erop dat je die deurdempers (die ronde bijv.) bestemd zijn voor uitsluitend deuren en dat je voor een lade een apart schuifsysteem moet aanschaffen wat direct een stuk duurder is.

Lijkt me een beetje onzinnig, waarom zou zo'n deurdemper niet op een lade werken?
Deurdempers bouw je op aan de scharnierkant van de deur en heeft daardoor automatisch een zwaardere weerstand. Als je de zelfde gebruikt op een lade dan blijft die gewoon een eindje openstaan.
Ik probeerde de tijd te doden maar het was de tijd z'n tijd nog niet...
pi_69307984
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 22:19 schreef JJasperO het volgende:
Kheb t gezien idd. Het lijkt erop dat je die deurdempers (die ronde bijv.) bestemd zijn voor uitsluitend deuren en dat je voor een lade een apart schuifsysteem moet aanschaffen wat direct een stuk duurder is.

Lijkt me een beetje onzinnig, waarom zou zo'n deurdemper niet op een lade werken?
Dat hangt dus totaal af hoe de lades zijn gemonteerd. Op het moment dat je een deur dichtdoet, dan trekt zo'n deur naar binnen, dmv zo'n veersysteem in de scharnieren. Zonder de trekkracht, sluit die dus niet. Sommige lades hebben dat niet. Als dat zo is, dan valt de lade niet dicht, en is zo'n demper dus waardeloos.
pi_69308818
Er zijn ook deurdempers die je juist niet aan de scharnierkant bevestigt.

Zoiets als dit:


Onze laden gaan vanaf een bepaald punt vanzelf dicht. Zou zo'n systeempje dan wel werken? Ik zal het binnenkort eens proberen .

[ Bericht 39% gewijzigd door JJasperO op 22-05-2009 23:16:41 ]
  vrijdag 22 mei 2009 @ 23:14:31 #10
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_69310196
Bij Hornbach zijn dempertjes te koop voor 1 euro per stuk, makkelijk te bevestigen en werken prima.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_69310343
1 euro is goedkoop, deurdempers van blum kosten rond de 5 euro. De vraag is natuurlijk wat het verschil in kwaliteit en duurzaamheid is.
  vrijdag 22 mei 2009 @ 23:50:34 #12
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_69311864
Ze zien er net zo uit als op jouw plaatje, alleen dan helemaal van plastic. Maar da's logisch, gezien de prijs. Maar hier doen ze het echt prima moet ik zeggen
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_69319069
Neem voor de la gewoon de ladedemper, de bovengenoemde is bedoeld voor de deur en niet voor de lade.
Bij een ladedemper wordt de la over het laatste stuk goed gedempt en daarna langzaam dichtgetrokken, met zo'n deurremmer zal de la pas op het allerlaatste moment geremd worden, met een veel te kleine remweg, en wordt de la niet vastgetrokken.

Goedkoop is duurkoop zoals ze zeggen.

Bij ikea bijvoorbeeld heet de ladedemper: rationell, en kost ¤10 per 2 stuks. (nieuw in het assortiment)
Wil je dan nog bezuinigen wat natuurlijk nog steeds een verkeerde bezuiniging is(maar aan de andere kant zijn er ook merken die wel met maar 1 demper per lade werken), maar dan kun je er ook 1 per lade monteren.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80108676

Of via het keukenwarenhuis voor ¤19
http://www.keukenwarenhui(...)repenetc-cat-165.htm

[ Bericht 3% gewijzigd door klipper op 23-05-2009 22:06:52 ]
pi_69333547
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 10:19 schreef klipper het volgende:
Neem voor de la gewoon de ladedemper, de bovengenoemde is bedoeld voor de deur en niet voor de lade.
Bij een ladedemper wordt de la over het laatste stuk goed gedempt en daarna langzaam dichtgetrokken, met zo'n deurremmer zal de la pas op het allerlaatste moment geremd worden, met een veel te kleine remweg, en wordt de la niet vastgetrokken.

Goedkoop is duurkoop zoals ze zeggen.

Bij ikea bijvoorbeeld heet de ladedemper ationell, en kost ¤10 per 2 stuks. (nieuw in het assortiment)
Wil je dan nog bezuinigen wat natuurlijk nog steeds een verkeerde bezuiniging is(maar aan de andere kant zijn er ook merken die wel met maar 1 demper per lade werken), maar dan kun je er ook 1 per lade monteren.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80108676

Of via het keukenwarenhuis voor ¤19
http://www.keukenwarenhui(...)repenetc-cat-165.htm
Die ladegeleiders met demper zijn echt niet nieuw bij IKEA...
Maar je koopt dan een set van 2 ladegeleiders waar een set dempers bij zitten. Je geleiders moeten dan wel passen... Ook heeft IKEA een set dempers los, maar daar moet je wel bijpassende geleiders hebben al.
Sommige vestigingen hebben een iets gangbaarder systeem aan losse ladedempers, maar die passen ook niet altijd.
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_69333579
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 21:05 schreef skiff het volgende:
Bluemotion?

Ikea had die dingen, die je los in de kastjes kon schroeven, maar zijn er bij de laatste assortimentswissel uitgesaneerd.

Ze hebben ze nog wel voor montage op de scharnieren.
Volgens mij hebben echt elke keukenafdeling van IKEA nog voldoende voorraad van die "uitgesaneerde" deurdempers.
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')