quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:09 schreef ShadyLane het volgende:Ikke nie snap. Hoe gaat dat precies in z'n werk met die overgangsbewijzen? En een PTA is toch gewoon het programma van toetsing en afsluiting zoals dat is vastgesteld door je vaksectie, en wat op iedere school anders is?
Ik werk in het SVO, speciaal voortgezet onderwijs dus. Kinderen komen bij Karakter met psychische problemen, waar ze behandeling krijgen. Ik werk op De Brouwerij, de school waar deze kinderen naar toe gaan. De meeste leerlingen zijn 6 tot 9 maanden bij ons, daarna kan er gekeken worden naar de vervolgschool (wat ook de school van herkomst kan zijn)
Ik heb 8 tot 10 leerlingen in de klas van 12 tot 19 jaar, van mbo niveau 1 tot 6 vwo. We hebben dus geen standaard PTA liggen. De stoornissen kunnen variëren van autisme, depressie, bipolaire stoornis, reactive hechtingsstoornis, anorexia, borderline... dan heb ik de meeste wel gehad. De meeste leerlingen hebben meerdere van voorgenoemde stoornissen.
Nu kunnen we de leerlingen niets meer meegeven dan een goed woordje bij overgang naar een andere school. Het zou makkelijker zijn als we iets meer kunnen doen. Daar komt dus het PTA van pas. Het kan natuurlijk niet helemaal kloppen, maar een begin is al heel erg welkom.
Zo een beetje duidelijker?
Oeh, als er vragen zijn over het werk in het SVO, stel ze maar.. ik vind het heerlijk om over mijn werk te praten.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.