abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 10 juli 2009 @ 17:39:16 #251
183415 Waldheini
auw banaan!
pi_70855210
Ben nu 1,5 week bezig, en vandaag de eerste controle bij de derma gehad, en alles was gelukkig in orde.

Ik merk een klein beetje dat mijn lippen droog zijn, maar stelt bijna niks voor. Hoe lang duurde het bij jullie voordat je de bijwerkingen ging merken ?

Wat alcohol betreft: normaal gesproken ga ik elke week op stap, en drink ik aardig wat biertjes +
de nodige biertjes doordeweeks thuis. Nu ik de kuur heb, kijk ik echter wel uit met alcohol. Een paar glazen in het weekend, en dan houdt het echt op.
pi_70892867
Zit nu op 40MG, mag naar 60MG. Heb totaal geen last van bijwerkingen.. voor mij dus wel een prima medicijn. Drink er ook flink bij, lever in orde. Maandelijkse check.
pi_70895007
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:39 schreef Waldheini het volgende:
Ben nu 1,5 week bezig, en vandaag de eerste controle bij de derma gehad, en alles was gelukkig in orde.

Ik merk een klein beetje dat mijn lippen droog zijn, maar stelt bijna niks voor. Hoe lang duurde het bij jullie voordat je de bijwerkingen ging merken ?

Wat alcohol betreft: normaal gesproken ga ik elke week op stap, en drink ik aardig wat biertjes +
de nodige biertjes doordeweeks thuis. Nu ik de kuur heb, kijk ik echter wel uit met alcohol. Een paar glazen in het weekend, en dan houdt het echt op.
Bij mij begonnen mijn lippen ook na 1 week wat droger te worden (40mg p/d). Na een week of 3 werd het een stuk erger, maar was het met wat lippenbalsem wel redelijk te doen. Na 2 maanden begon het nog erger te worden en nu hangen de vellen er letterlijk bij wat ik er ook opsmeer... Mijn mondhoeken zijn ook uitgescheurd, wat met eten nogal lastig is... maar je moet er gewoon even doorheen. Als ik kijk naar het resultaat heb ik er nog geen moment spijt van gehad in ieder geval.

Verstandig van je dat je rustig aan doet met alcohol, het is ook zo dat je tijdens de ROA (tenminste dat is mijn ervaring) een stuk slechter tegen alcohol kunt. Na 3 a 4 biertjes heb je het ook wel gehad . Moet zelf nog een kleine maand, ben al helemaal vrij van ontstekingen/vlekjes dus ben benieuwd of het ook zo blijft (na één kuur). Succes iig!
pi_70905363
ben net begonnen met me roa
vandaag de 6de dag

zit nu opp 30 mg
deed vanmorgen dagcreme op prikkelde heel erg
moet ik dan een andere dag creme gebruiken of hoor dit er bij ?

heeft iemand anders hier ook ervaring?

me lippen beginnen nu ook droog te worden maar dat valt opzich wel mee

ik gebruik altijd een scheermes maar hoorde dat dat nie al te goed voor je is.
is het dus beter om elektrisch te scheren?
  zondag 12 juli 2009 @ 17:25:15 #255
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_70906578
quote:
Op zondag 12 juli 2009 16:48 schreef jorgoe het volgende:
ben net begonnen met me roa
vandaag de 6de dag

zit nu opp 30 mg
deed vanmorgen dagcreme op prikkelde heel erg
moet ik dan een andere dag creme gebruiken of hoor dit er bij ?

heeft iemand anders hier ook ervaring?

me lippen beginnen nu ook droog te worden maar dat valt opzich wel mee

ik gebruik altijd een scheermes maar hoorde dat dat nie al te goed voor je is.
is het dus beter om elektrisch te scheren?
Als je vrij ernstige acné hebt lijkt het me beter voor je huid om elektrische te scheren dan met scheermes.
Scheermes is toch erg scherp, het lijkt me niet goed om dat te gebruiken als je met acné zit.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
  zondag 12 juli 2009 @ 20:00:28 #256
167896 ExtremeBanaan
Nu extra krom.
pi_70911264
Morgen weer een afspraak bij de dematoloog. Ben nu ruim 4 maanden bezig en het is allemaal nog te overzien. Ik heb last van spontane bloedneuzen, droge lippen, last van mijn rug en vermoeidheid.

Om ook even te reageren op het onderwerp hierboven. Ik deed mij voor ik begon met roaccutane ook regelmatig met het mesje scheren en dit was altijd een bloederige bedoeling. Nu, na 4 maanden roa kan ik mij zonder problemen scheren met het mesje!
pi_70914857
kan eigelijk wel doorgaan met scheermes dus

bij mij is het idd ook af en toe een wondjes.
dus denk dat ik toch een electrich apparaat ga kopen.
ook wel handig als me snel even wil scheren denk ik.

heb een lichte outbreak gekregen van roa
hoop dat dit nu wel ophoud en niet verder door zet.
in de bijsluiter staat dat het iets van een week duurt

iemand ook ervaring met brandent/prikkel gevoel als je een creme/dagcreme er op doet?
moet ik dan over op een ander product gaaan ofzo?
pi_70920262
quote:
Op zondag 12 juli 2009 21:54 schreef jorgoe het volgende:
kan eigelijk wel doorgaan met scheermes dus

bij mij is het idd ook af en toe een wondjes.
dus denk dat ik toch een electrich apparaat ga kopen.
ook wel handig als me snel even wil scheren denk ik.

heb een lichte outbreak gekregen van roa
hoop dat dit nu wel ophoud en niet verder door zet.
in de bijsluiter staat dat het iets van een week duurt

iemand ook ervaring met brandent/prikkel gevoel als je een creme/dagcreme er op doet?
moet ik dan over op een ander product gaaan ofzo?
Dat branderige gevoel heb ik ook gehad in het begin. Ik kreeg van de dermatoloog Bepanthen om als dagcreme te gebruiken. Dat werkt voor mij wel. Geen last van dat prikken gehad. Dat kan je ook gewoon kopen. Is niet op recept.
Ik had hiervoor altijd Clinique Superdefense, heeft even geprikt, nu kan dat wel weer. Voordeel, daar zit ook factor in, dus vind ik het ook wel verstandig. Ik wissel het om.

Qua bijwerkingen wissel ik, het lijkt in fases te gaan. Wat blijft is dat ik er heel erg moe van word, soms wat neerslachting (het vermoedeiende en psychische valt mij het zwaarste, ik weet waar ik het voor doe, maar zou zo graag weer energie hebben). Maar uitbarsting had ik in begin, nu niet meer. Schilferige huid ook in het begin, dat is nu gewoon glad. Droge lippen wel altijd, maar nu al een tijdje niet ingescheurd. Ik heb nu 30 mg. Soms ben ik echt de hele dag futloos en moe. Volgens mij reageer ik er wel heftig op. Maar dat heb ik met andere medicijnen ook vaker gehad. Niet erg verrassend.

Het resultaat. Ik ben nu zo goed als 'schoon'. Twee plekjes. Waarvan 1 nog 'vals speelt', want dat was geen puistje, maar huid ging gewoon kapot, grrr. Ik heb geen idee hoe lang ik nog moet, ik heb het nu 2,5e maand.
pi_70938268
Gaat goed hier, geen nieuwe puistjes nog steeds. Ik ben er blij mee. Had ik het maar 5 jaar eerder gekregen, dan had mijn leven er een stuk fleuriger uitgezien! Tsjonge jonge, als je het erg hebt dan is acné verschrikkelijk.
  maandag 13 juli 2009 @ 20:31:21 #260
167896 ExtremeBanaan
Nu extra krom.
pi_70944634
Vandaag naar de derma geweest. Moest daarna bloedprikken waarbij ik bijna KO ging.

Voor de rest gaat het allemaal OK.
pi_70948844
Ik heb ook wel een iets branderig gevoel met cremes enzo nu.,
komt waarschijnlijk omdat je huid gewoon een stuk gevoeliger is

aaaaah ik moet nog 5 weken............
Jij was ook ooit nieuw.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 13:46:31 #262
183415 Waldheini
auw banaan!
pi_70965213
Ik ben nu precies 2 weken bezig, 40 mg/d. Lijkt erop dat de acne met de dag minder wordt. Wel steeds meer last van droge lippen en beetje aan het vervellen op mijn oren .
pi_70968114
is al weer de dag 8
me lippen worden steeds droger
volgens mij wel een goed teken
me huid word nu weer wat rustiger
de dagen hier voor werd me acne wel wat erger, maar dat is nu wel weer opgehouden denk ik .
was eerst met dag/creme bezig maar laat dat nu even zitten
op dit moment heb ik nog niet zoon droge huid
voor droge lippen gebruik ik nu blistex medplus
stond iets van voor kapote lippen weet het niet meer presies
helpt wel goed vergeleken met labello enz
pi_70968432
hoor van veel mensen veel water
heeft iemand hier verder nog ervaring mee?
probeer ook zelf wel wat meer water te drinken lijkt me wel gezond voor je huid
pi_70968643
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 15:14 schreef jorgoe het volgende:
hoor van veel mensen veel water
heeft iemand hier verder nog ervaring mee?
probeer ook zelf wel wat meer water te drinken lijkt me wel gezond voor je huid

Water drinken is zowieso goed, vooral met dit weer..
Einde bericht
pi_70969021
zorg dat je één 1.5 liter colafles of ander soort frisdrankfles leegzuipt gevuld met water per dag. Dan weet je dat je genoeg water hebt opgedronken.
pi_70977072
Kom zojuist bij de dermatoloog vandaan en heb roaccutane gekregen Zat er overigens nog geen 3 minuten, hij keek even, schreef recept uit, doorverwijzing om fotos te maken, nieuwe afspraak over 2 maanden en bloed prikken. Hij zei elke avond 1 pilletje, geen idee hoeveel mg ze zijn, haal ze morgen op.
pi_70977522
1 pil klinkt als 10-20mg. Het is ook precies de kuur waarvoor ik ga aimen bij de derm volgende maand (10mg). Ik heb zelf last van milde acne (vooral comedonen) en milde rosacea waardoor ik cutaan geen donder kan verdragen wat betreft interessante anti-acne opties . Alleen geen idee nog hoe makkelijk ze is met het voorschrijven van dergelijke kuren. Als ze een beetje bij blijft wat betreft de acne ontwikkelingen dan maak ik wel goede kans, want lage dosis isotretinoine kuren zijn vrij hot topic de laatste jaren.
pi_70978484
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 19:38 schreef vdHoek het volgende:
1 pil klinkt als 10-20mg. Het is ook precies de kuur waarvoor ik ga aimen bij de derm volgende maand (10mg). Ik heb zelf last van milde acne (vooral comedonen) en milde rosacea waardoor ik cutaan geen donder kan verdragen wat betreft interessante anti-acne opties . Alleen geen idee nog hoe makkelijk ze is met het voorschrijven van dergelijke kuren. Als ze een beetje bij blijft wat betreft de acne ontwikkelingen dan maak ik wel goede kans, want lage dosis isotretinoine kuren zijn vrij hot topic de laatste jaren.
Vraagje over verschillende visies wbt dosis isotretinoine. Mijn eerste derma was voor lage dosis, dus waar jij op duidt. De tweede is voor zo hoog mogelijk, liefst gaat ze naar 60 mg. Reden van wisseling is dat nr 1 tijdelijk was. Helaas. Ik reageer slecht op (alle) medicatie. Sowieso. Bijwerkingen enzo.

Deze verschillende visies laten me twijfelen. Hoe kom je bij deze informatie over lage dosis? Als het laag kan, doe ik dat veel liever. Ik weet niet meer wie ik moet geloven. De nieuwe noemt de oude ouderwets. Ik heb/had trouwens milde/lichte acne. Het was alleen hardnekkig. Het reageerde niet op alle andere middeltjes en ontstekingen, nooit veel, altijd wel iets, waren heel rood, dus wel heel opvallend. Moet wel iets gebeuren, echt niet goed voor zelfvertrouwen.

Die lage dosis kuren, hoe lang duurt dat dan? En wat ik me ook afvraag, wordt het dan afgemaakt (maw geldt dan die berekening met dosis die minimaal binnen moet komen, dan ben ik nl nog wel ff bezig). Derma 1 gaf aan dat kuur ongeveer 4 tot 5 maanden zou duren met lage dosis. Nr 2 gaat voor 7 maanden en dan zo hoog mogelijk. Bleeegh. What to do?
pi_70980693
Het nadeel van een lage dosis isotretinoine is dat de cumulatieve dosis uiteindelijk niet gehaald gaat worden. De cumulatieve dosis (120 mg/kilo) is uiteindelijk een hoofdfactor voor het tegengaan van recidief van acne. Het is een vrij nieuw verschijnsel en is daarom nog verder niet echt uitgewerkt in de wetenschap (het is dus zeker niet ouderwets). Kuren duren hier in de regel 6 tot 8 maanden (wellicht langer in geval van recidief). Ik lees hier een studie uit 2006 ("Low-dose isotretinoin in the treatment of acne vulgaris") waarbij met 20 mg/dag voor 6 maanden goede resultaten werden geboekt voor zo'n 92.6% van de patienten tussen de 21 en 35 jaar (94.8% bij de groep van 12-20 jaar) en recidief was aanwezig bij slechts 5,9% van de patienten (waarvan enkele vrouwen met Polycysteus-ovariumsyndroom) gemeten tot 4 jaar na de kuur. (kritische noot: het is wel een bijzonder laag percentage, in de regel ligt dit nl al hoger bij mid/high doseringen)

Voordeel is natuurlijk dat de side effects minimaal zijn met een kuur van 10-20mg. De kans is daarom ook veel groter dat dit sneller geaccepteerd zal worden door je dermatoloog bij milde acne (en daarom ben ik er zeer geinteresseerd in).

Low-dose isotretinoine staat nog niet echt als een huis, het heeft nog wat weg van een experiment. Het is daarentegen een relatief "schadearm" experiment en daarom interessant voor sommige dermatologen om het toe te passen.

Het blijft altijd een gok met je dosis verhogen: de kans op recidief neemt af maar op bijwerkingen weer toe (alhoewel je altijd nog uit moet gaan dat ernstige bijwerkingen nog altijd zeldzaam zijn). Als je je huidige dosering goed genoeg aan kan, dan zou ik het advies van je 2de derm gewoon opvolgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door vdHoek op 14-07-2009 21:13:07 ]
pi_70987442
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 21:03 schreef vdHoek het volgende:
Het nadeel van een lage dosis isotretinoine is dat de cumulatieve dosis uiteindelijk niet gehaald gaat worden. De cumulatieve dosis (120 mg/kilo) is uiteindelijk een hoofdfactor voor het tegengaan van recidief van acne. Het is een vrij nieuw verschijnsel en is daarom nog verder niet echt uitgewerkt in de wetenschap (het is dus zeker niet ouderwets). Kuren duren hier in de regel 6 tot 8 maanden (wellicht langer in geval van recidief). Ik lees hier een studie uit 2006 ("Low-dose isotretinoin in the treatment of acne vulgaris") waarbij met 20 mg/dag voor 6 maanden goede resultaten werden geboekt voor zo'n 92.6% van de patienten tussen de 21 en 35 jaar (94.8% bij de groep van 12-20 jaar) en recidief was aanwezig bij slechts 5,9% van de patienten (waarvan enkele vrouwen met Polycysteus-ovariumsyndroom) gemeten tot 4 jaar na de kuur. (kritische noot: het is wel een bijzonder laag percentage, in de regel ligt dit nl al hoger bij mid/high doseringen)

Voordeel is natuurlijk dat de side effects minimaal zijn met een kuur van 10-20mg. De kans is daarom ook veel groter dat dit sneller geaccepteerd zal worden door je dermatoloog bij milde acne (en daarom ben ik er zeer geinteresseerd in).

Low-dose isotretinoine staat nog niet echt als een huis, het heeft nog wat weg van een experiment. Het is daarentegen een relatief "schadearm" experiment en daarom interessant voor sommige dermatologen om het toe te passen.

Het blijft altijd een gok met je dosis verhogen: de kans op recidief neemt af maar op bijwerkingen weer toe (alhoewel je altijd nog uit moet gaan dat ernstige bijwerkingen nog altijd zeldzaam zijn). Als je je huidige dosering goed genoeg aan kan, dan zou ik het advies van je 2de derm gewoon opvolgen.
dank je
pi_70994145
Ik twijfel trouwens nog een beetje of ik vandaag met mijn kuur zal beginnen. Ik ga aankomende zaterdag naar een festival en ik zit er eigenlijk niet op te wachten om daar levend te verbranden en na een paar biertjes al dronken te zijn. Aan de andere kant wil ik natuurlijk zo snel mogelijk beginnen
pi_70997906
gewoon beginnen
het is niet zo dat je 1 of 2 pilletjes neemt en boem je gaat dood vande bijwerkingen ofzo.
dat gaat langzaam haha

en verder gewoon goed smeren dan valt het best mee!
en je zult de hele zomer nog van die dagen hebben
Jij was ook ooit nieuw.
pi_70998158
als je vandaag begin valt het nog wel mee met verbranden en drinken
bij mij was de derde dag nog gewoon in de zon en heb nog een avondje stappen gehad

ben nu met me 9 dag bezig
stuk meer acne als normaal gesproken.
maar nu wel weer rustig
dit kom waarschijnlijk door het begin van roa dat ik wat meer acne heb als normaal.

toen ik voor het slapen gaan me huid nog eve waste, was het erg droog in eens had het schoon gemaakt met een alcehol lotion zo iets. voelde wel schoon aan maar moest wel een creme der na er op doen anders is me huid veel te droog.
dit keer lang nie zo erg dat het ging prikkelen.

vandaag mooi weer zit nog eve te twijvelen of ik zonnebrand op ga doen vandaag
pi_70998490
Je kan ook voor de zekerheid op zondag beginnen. Zoveel maakt dat nou ook weer niet uit. Kan je gewoon nog doen wat je wil. Voor een volgende keer weet je het effect van de roa op je lijf beter.

Ik denk ook niet dat je na 3 pilletjes meteen enorm verbrand, kan me niet voorstellen, dat komt later pas. Wel goed insmeren, maar zal wel meevallen. Misschien moet je met alcohol wel wat uitkijken. Dat weet ik niet zeker.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')