abonnement Unibet Coolblue
pi_68983542
Zijn er meer mensen fan van deze serie? Vanochtend deel 3 uitgelezen, pfff wat een boeken
Ik vroeg me af waarom ik geen posts/topics op dit forum over deze boeken kon vinden, het lijkt wel alsof ze een beetje langs Nederland heen gaan?

Samenvatting over schrijver en boeken
____________________________
De Millenium Trilogie

Stieg Larsson werd in 1954 geboren in Umeå in Zweden. Hij was journalist en oprichter van het antifascistische tijdschrift Expo. Vanaf zijn jeugd was hij een liefhebber van SF, een tijdlang was hij zelfs voorzitter van de Zweedse Science Fiction vereniging. Ook was hij een bevlogen en politiek geëngageerd mens. Een man met vele talenten. Hij was een uitstekende schrijver, een talentvolle kunstenaar, een goede fotograaf en een scherpzinnige uitgever.
In zijn jonge jaren werkte hij onder andere in Stockholm bij de posterijen. In die tijd schreef hij al essays en artikelen die hij verkocht aan kranten en tijdschriften. Maar hij wilde graag journalist worden en dat lukte hem. Tussen 1977 en 1999 werkte hij als journalist bij een Zweeds persagentschap genaamd Tidningarnas Telegrambyrå (TT). Hij was daar betrokken bij de grafische afdeling, schreef recensies over misdaadromans - naast SF zijn lievelinggenre - en was nieuwscommentator. Hij reisde regelmatig naar Afrika en was een van de weinige Zweedse journalisten die Grenada hebben bezocht. De democratische beweging in Grenada zou hij zijn leven lang trouw blijven.


Stieg Larsson gold als een internationaal expert op het gebied van rechtsextremisme en neonazisme. Nadat er in 1995 in Zweden 5 racistische moorden waren gepleegd richtte hij de stichting Expo op met als doel : onderzoek plegen naar en publiceren over racistische en totalitaire organisaties en hun activiteiten in Zweden. Hij werd voorzitter van Expo en uitgever van het gelijknamige tijdschrift. Ook publiceerde hij een aantal boeken over de problematiek van het rechtsradicalisme in Zweden. Dit leverde hem bedreigingen op van aanhangers van rechtsradicale bewegingen.


Stieg Larsson had altijd al het plan een misdaadroman te schrijven. In 2002 begon hij tijdens zijn zomervakantie weer aan een boek. Achteraf bleek dit het eerste deel van de Millennium-trilogie te zijn. De titel van de trilogie is ontleend aan het tijdschrift waar een hoofdpersoon werkt. De schrijver voltooide de serie maar mocht de publicatie van het eerste deel in eigen land niet meer meemaken. Stieg Larsson stierf op 9 november 2004 in Stockholm tijdens zijn werk bij Expo aan de gevolgen van een hartinfarct. Hij was 50 jaar oud.

Hoofdpersonen uit de Millennium-trilogie zijn Mikael Blomkvist en Lisbeth Salander. Mikael Blomkvist werkt bij het tijdschrift Millennium. Hij is een kritisch journalist, uitgever en een man van middelbare leeftijd. Lisbeth is een jonge, uiterst intelligente maar gecompliceerde jonge vrouw. Ze is een computerhacker, heeft zwartgeverfd haar, piercings en tattoos. De twee personages zijn elkaars tegenpolen. In het eerste deel, Mannen die vrouwen haten, een vuistdik boek van 560 pagina’s, raakt Mikael betrokken bij een schandaal. Ongeveer tegelijkertijd wordt hij benaderd door zakenman Henrik Vanger die aan het hoofd staat van een familie-imperium. Henrik is geobsedeerd door de verdwijning van zijn nicht Harriët, ongeveer veertig jaar geleden. Het raadsel is nooit opgelost en Mikael wordt gevraagd een laatste poging te ondernemen om het mysterie te doorgronden. Mannen die vrouwen haten bevat nog meer verhaallijnen. Dat is een kracht van dit boek. Een gesloten-kamer-mysterie staat naast een schandaal met wereldwijde vertakkingen. Het puzzelen en deduceren op de vierkante centimeter staat naast geavanceerde opsporingsmethoden met behulp van computernetwerken. Oude en nieuwe tijd vloeien mooi in elkaar over. Het raadsel van de verdwijning van Harriet, 40 jaar geleden, speelt naast corruptie in de 21e eeuw.
Het boek werd in Zweden een succes en de auteur won met deze titel – postuum – in 2005 De Glazen Sleutel, de prijs voor de beste Scandinavische misdaadroman. Ook zijn tweede boek sloeg aan. Alleen al in Zweden zijn er 2 miljoen exemplaren van zijn boeken verkocht en wereldwijde vertalingen volgden.




Onlangs was er nieuws over de verfilmingen van de Millennium trilogie die in maart 2008 beginnen. De acteurs die de hoofdpersonen Mikael Blokvist en Lisbeth Salander zullen vertolken zijn: Michael Nyqvist en Noomi Rapace. In Zweden zijn het bekende acteurs.

De films worden geproduceerd door Yellowbird, bekend van onder andere de Wallander-verfilmingen. Daarnaast wordt samengewerkt met het Zweedse Aftonbladet, de Zweedse en Noorse tv en het Duitse ZDF. Het budget van de films ligt rond de 100 miljoen Zweedse Kronen. Mannen die vrouwen haten wordt allereerst als bioscoopfilm uitgebracht; later wordt het verhaal in twee delen van 90 minuten op de tv uitgezonden. De première is gepland in 2009. Van de andere twee boeken worden tv-films gemaakt. Een groot succes voor deze schrijver. Het noodlot heeft helaas bepaald dat hij zelf niet meer kan genieten van zijn populariteit als schrijver.

________________________________

Ik heb echt zeer genoten van deze boeken, aanrader voor iedereen die van thrillers houdt, sowieso zijn de meeste Zweedse thrillers van goed niveau
Meer fans van deze boeken? En hebben mensen nog tips om boeken van dit kaliber weer snel te vergeten, want ik zit nu in een dip omdat ik weet dat er geen nieuw boek meer komt, de schrijver is namelijk dood
pi_68988398
Kansloos dus, ik ben de enige FOK!er die ze leest

[ Bericht 23% gewijzigd door eQuaL op 14-05-2009 02:18:33 ]
pi_69005380
Ik heb ze ook gelezen, goede boeken wat mij betreft. Ben nu halverwege deel 3.

Alleen op fok zijn ze niet zo populair, want als iets een hype lijkt, dan is het niks.
pi_69011654
Tja beetje jammer, naja wij weten dat het goede boeken zijn

Lisbeth Salander
  donderdag 14 mei 2009 @ 12:38:45 #5
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_69011716
Ik ben halverwege deel 2

Lisbeth

Mikael vind ik een beetje een dork
In deel 1 duurde het wel enorm lang voor het verhaal een beetje op gang kwam Moest me echt door het begin heen bijten. Maar ik had gehoord dat het tof was, dus ik heb doorgezet
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
pi_69013114
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 12:38 schreef MissBliss het volgende:
Ik ben halverwege deel 2

Lisbeth

Mikael vind ik een beetje een dork
In deel 1 duurde het wel enorm lang voor het verhaal een beetje op gang kwam Moest me echt door het begin heen bijten. Maar ik had gehoord dat het tof was, dus ik heb doorgezet
Deel 1 duurt inderdaad vrij lang met erin komen, en ik heb achteraf het idee dat het 1 grote inleiding was voor de andere 2 boeken, die veel meer to the point komen. Veel plezier met deel 2 en deel 3 nog

Mikael is ook een beetje vaag Maar hij is wel supertrouw aan Lisbeth
pi_69092250
Ik heb alleen deel 1 gelezen. Deze vond ik .. mwoah. WEet niet echt goed wat ik ervan moet denken. Het is sowieso niet echt mijn genre, dus ik moest mij er vooral in het begin een beetje doorheen te worstelen.

Ik ben uitgenodigd door de directeur van de uitgever om morgen een voorvertoning van de film te gaan zien die ze van deel 1 hebben gemaakt. Ik ben benieuwd in hoeverre het boek overeenkomt met de film. Als ik terug ben laat ik weten hoe het was
pi_69098169
quote:
Op zaterdag 16 mei 2009 18:28 schreef Twinkle20 het volgende:
Ik heb alleen deel 1 gelezen. Deze vond ik .. mwoah. WEet niet echt goed wat ik ervan moet denken. Het is sowieso niet echt mijn genre, dus ik moest mij er vooral in het begin een beetje doorheen te worstelen.

Ik ben uitgenodigd door de directeur van de uitgever om morgen een voorvertoning van de film te gaan zien die ze van deel 1 hebben gemaakt. Ik ben benieuwd in hoeverre het boek overeenkomt met de film. Als ik terug ben laat ik weten hoe het was
Nice, ben benieuwd

Ik denk dat je sowieso wel een beetje moet houden van Zweedse detectives/thrillers. Ook Zweedse films zijn vaak heel typerend.
pi_69109715
Klopt, Zweedse boeken laat ik wel vaker liggen. Op de een of andere manier ligt mij dat niet zo. Maar ja, je moet je klanten toch kunnen adviseren. Dus soms wil ik er nog wel eens eentje pakken. En nu met die trilogie vond ik het wel belagnrijk dat ik in ieder geval het eerste deel zou lezen. Mensen die hierdoor echt gepakt worden (net als jullie), nemen dan zelf wel het besluit om 2 en 3 ook te kopen.

Ben benieuwd, moest er vroeg uit vanochtend . Dus hoop dat heth et waard is
pi_69123035
Zo, ben weer terug van weg geweest.

Ja, wat vond ik van de film? In mijn achterhoofd wist ik dondersgoed dat het verhaal zich in Scandinavie afspeelt, maar toch verwacht je dat de mensen Engels praten want dat ben je gewend. Niet dus, gewoon lekker Noors/Zweeds/of wat het dan ook was. Aangezien ik geen woord daarvan kan verstaan of praten, was ik dus genoodzaakt om iedere zin mee te lezen op het scherm om het verhaal goed te kunnen begrijpen. Als het in het Engels was geweest, kun je nog enigzins afdwalen en toch alles mee krijgen .

Film is grotendeels in Scandinavie opgenomen, alleen op het laatst niet. Dan speelt het zich af in Australie, maar dat is om een aanloop te maken naar film 2/boek 2. Erg mooie shots zitten daar tussen. Hoofdpersonen waren erg sterk, vooral Lisbeth kwam overtuigend over en het beel dwat ik over haar had nadat ik het boek had gelezen, kwam overeen met de Lisbeth op het filmdoek. De film duurt een goeie 2,5 uur, maar dat heb je niet in de gaten want het gaat allemaal zoooooo snel en het is echt spannend!
Gelukkig kende ik de meeste namen van de familie nog wel (al is het alweer een tijdje geleden dat ik het boek heb gelezen), waardoor ik het begin van de film ook goed mee kreeg. In het begin worden alle namen van de familieledne genoemd. En die is weer een kind daarvan en dat is weer de oom van die. Ik kan me voorstellen dat iemand die het boek niet gelezen heeft, de namen in het begin een beetje door elkaar haalt.

Ja super spannend met een mooi open einde, waardoor je deel 2 wel wil zien/lezen. De andere delen heb ik nog niet gelezen maar idd, dat ga ik nu dus wel doen

Erg mooie film en of je het boek nu gelezen hebt of niet, zeker een aanrader!
pi_69124250
Nice, bedankt voor de review!
Ga hem zeker kijken, al weet ik niet of hij echt in de bios komt? Misschien wel in de schouwburg cinema's
pi_69141379
Ik ben dan in Pathe bij de HMH geweest gisteren. Joop Boezemans vertelde dat de film in augustus in de Nederlandse bioscopen gaat draaien. Maar ik denk zelf alleen in de echt grote bioscopen. Dus als je hem wilt zien .. Goed in de gaten houden
pi_69483621
Ik heb vorige week deel 3 uitgelezen. Wat een geniale boeken zeg. Kan niet wachten totdat hij hier in de bios uitkomt
pi_69488778
Ik snap alleen niet wat al die nutteloze (seks) relaties in het verhaal nou echt toevoegen. Iemand een mening daarover?
pi_69489520
Ja die ondersteunen het karakter van Michael Blomqvist en mevrouw Berger
  woensdag 10 juni 2009 @ 13:00:14 #16
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_69894906
Ik heb ook de trilogie in een weelkje tijd gelezen en vond het een van de beste boeken die ik in lange tijd gelezen heb. Ik zie persoonlijk het boek meer als een 1500-1600 pagina's tellend epos wat voor de handigheid in 3-en gesplitst is. Een aanrader!
pi_70018756
Over het eerste deel:

Een spannend en goed boek, maar:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 13 juli 2009 @ 17:00:40 #18
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_70938427
ikzelf ben net in het eerste deel begonnen, een collega van me sprak er lovend over.
ik ben blij dat ik 'm gekocht heb!
wisten jullie dat de film binnenkort uitkomt van deel 1?
Millennium-mannen die vrouwen haten.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_71062184
ook lachen: [Sneak] Waar we niet van verrassings premieres houden

reacties op Millennium 1 in de sneak....
film is fantastisch by the way, weinig boekverfilmingen gezien die zo goed "verscript" worden...
  maandag 27 juli 2009 @ 14:59:10 #20
202348 Susi
Temple of Love
pi_71366257
Van het weekend in twee dagen 'even' boek 1 uitgelezen, wat een briljant boek zeg Volgende week even langs de boekenwinkel voor deel 2
  maandag 27 juli 2009 @ 18:09:59 #21
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_71371618
in twee dagen?
ik ben nu bezig in deel 2
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  maandag 27 juli 2009 @ 18:11:39 #22
202348 Susi
Temple of Love
pi_71371653
quote:
Op maandag 27 juli 2009 18:09 schreef Mirjam het volgende:
in twee dagen?
ik ben nu bezig in deel 2
Had tijd over Gisteren denk in totaal zes uur zitten lezen
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 22:31:18 #23
25041 Doopy-X-
Diener der burgers
pi_71608421
Ik ben op 2/3e van deel 1 (deel 2 en 3 liggen al klaar). Verhaal komt langzaam op gang maar leest prima weg.

Tweet van Paul de Leeuw vandaag:
quote:
nog 60 bladzijden en millennium 2 is uit! Dan even goed nadenken of ik gelijk deel 3 inga of even adem wil halen.Tot zo.Bloedstollend is het
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 23:06:09 #24
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_71610110
Ik ben bezig in deel 3
Jammer dat dit alweer de laatste is
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
pi_71610150
ik ben bijna klaar met deel 2 *nagelbijt*
echt zo balen dat je weet dat er na deel 3 gewoon niks meer is, nooit
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')