abonnement Unibet Coolblue
pi_68941453
Ik heb in huis alle verwarmingsplaten eraf gehaald. Dit was nodig omdat ze in de weg zaten bij het verwijderen van behang en ook omdat er gestuct moest worden.

Ze zijn nu geschilderd en ik wil ze weer ophangen.

Moet ik nu die knelkoppelingen vervangen (of alleen dat ringetje) of kan je ze hergebruiken?

  dinsdag 12 mei 2009 @ 15:23:22 #2
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_68941606
Nooit dat ringetje hergebruiken, de rest kan in principe wel.
Echter, om zeker te zijn vervang ik gewoonlijk ook de rest van de koppeling (zoveel kost dat niet, en zo vaak doe je het niet).
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_68941621
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 15:19 schreef Conflict het volgende:
Ik heb in huis alle verwarmingsplaten eraf gehaald. Dit was nodig omdat ze in de weg zaten bij het verwijderen van behang en ook omdat er gestuct moest worden.

Ze zijn nu geschilderd en ik wil ze weer ophangen.

Moet ik nu die knelkoppelingen vervangen (of alleen dat ringetje) of kan je ze hergebruiken?


Met beetje geluk kan je die ringetjes opnieuw gebruiken (ligt eraan hoe strak de koppeling vast zat) en anders even nieuwe ringetjes halen
pi_68941843
Als ze niet beschadigd zijn (doordat ze te hard waren aangedraaid bijvoorbeeld) kun je ze hergebruiken. Als je de oude ringen er af haalt heb je kans op groeven in de buis, dan gaat het met nieuwe ringen ook lekken. (is ook weer vloeibare pakking voor in de handel)
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_68941871
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 15:23 schreef Razorback het volgende:

[..]

Met beetje geluk kan je die ringetjes opnieuw gebruiken (ligt eraan hoe strak de koppeling vast zat) en anders even nieuwe ringetjes halen
Is niet aan te raden, en zoals al reeds verteld kost het niet de hele wereld.
pi_68942096
Bedankt alvast. Dat het wat kost maakt niet uit want ik ben al duizenden euro's kwijt.
pi_68942506
uit een ander forum, http://www.klusidee.nl/Forum/about5092-15.html :
quote:
De tonnetjes/knelringen zetten zich bij het eerste gebruik vast aan de buis op twee raakvlakken; één: bij de wartel, en twee: bij de fitting zelf.

Deze tonnetjes/knelringen veren niet meer vanzelf los en zijn als het ware op de leiding vast geklonken.

Bij het opnieuw weer aansluiten kan er eigenlijk alleen nog lekkage plaatsvinden waar de tonnetjes/knelringen de fitting raken. Immers als er geen lekkage is tussen de ring en de buis is, is het erachter bij de wartel al sowieso dicht.

Het enigsins conische pasvlak tussen knelring en fitting is door het geringe oppervlak bijna 100% zeker weer goed af te sluiten, indien verder natuurlijk niet beschadigd.

Pogingen tot verwijderen van de tonnetjes/knelringen zal alleen tot gevolg hebben dat de afsluiting op de buis daar geenszins meer verzekerd is, terwijl dat tevoren wel was.

Dus niet gaan prutsen voor de zogenaamde zekerheid om die ringetjes te verwijderen. Nadien is het behoorlijk onzeker of het lekt. De buis zelf kan dan door het verwijderen beschadigd worden. Een minuscuul krasje of deukje kan al voldoende zijn. Bovendien is het een behoorlijk gedoe. Maar bovenal zoals gezegd zonder zin.

Uitzondering kan natuurlijk zijn als door onnozel sterk aandraaien bij eerdere keren de tonnetjes/knelringen zwaar zijn beschadigd.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_68942947
Gewoon weer hergebruiken.

Als je dan toch perse de ringen wil vervangen, gebruik dan een knelringschaar.
Maar de oude ringen sluiten echt weer af.
Mario Kart WII FC: 1375-7388-9640 (Pannekoek)
pi_68943552
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 15:30 schreef Mdrop het volgende:

[..]

Is niet aan te raden, en zoals al reeds verteld kost het niet de hele wereld.
Het beste is natuurlijk vervangen maar vaak genoeg kan je ze gewoon hergebruiken zolang je ze de eerste keer maar niet te strak hebt aangedraaid.
Dan draai je ze dit keer een klein beetje strakker en werkt het gewoon prima
  FOK!fotograaf woensdag 13 mei 2009 @ 02:17:06 #10
137066 fokkieslim
pi_68965583
Als je een radiator demonteerd en je plaats dezelfde radiator weer terug,dus de koppeling komt op de zelfde wartel en knelring is er niets aan de hand.
pi_68975395
De kans op lekken bij herbruik is klein maar aanwezig, boven tapijt of een houten vloer zou ik zeker voor nieuwe ringetjes gaan.
pi_68982177
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 12:52 schreef Gman_NL het volgende:
De kans op lekken bij herbruik is klein maar aanwezig, boven tapijt of een houten vloer zou ik zeker voor nieuwe ringetjes gaan.
Hier moet ik me bij aansluiten, want het is waar. Bovendien: wat kost zo'n doosje knelringetjes nu? Nog geen twee euro voor 8 stuks bij elke bouwmarkt en je weet zeker dat het goed gaat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')