abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_72218475
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 19:25 schreef MrUnchained het volgende:

Dat die bijzonder onaangenaam is, daar zal iedereen het over eens zijn. De vraag is alleen wat voor rampscenario er zou kunnen komen die de beurs weer onder de vorige bodem kan duwen.
  • Het besef kan doordringen dat de economische groei uitblijft, dat de banken nog steeds oplopende verliezen moeten afschrijven en dat de P/E-ratio écht 150 is, en dat dat om een decimering van de koersen vraagt.
  • Er kunnen nog steeds iedere dag banken omvallen. De bereidheid en de financiele ruimte om ze te helpen is afgenomen, en de crisis in Alt-A hypotheken en commercieel vastgoed moet nog losbarsten.
  • En tot slot kan bij wijze van spreken ieder moment de dollar inzakken. Het moment dat het buitenland stopt met de aankoop van Amerikaanse staatsschuld is al bijna daar, en dan staat de FED er alleen voor met zijn geldpers, die geld drukt dat meteen door de overheid uitgegeven wordt, wat op termijn een serieus inflatierisico inhoudt. Het enige reële alternatief voor het blijven drukken van steeds meer geld is devaluatie van de dollar.

    De FED en overheid zijn aan het koorddansen en ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze dat vele jaren gaan volhouden.
  • pi_72238603
    quote:
    Op vrijdag 28 augustus 2009 00:02 schreef dvr het volgende:

    [..]

  • Het besef kan doordringen dat de economische groei uitblijft, dat de banken nog steeds oplopende verliezen moeten afschrijven en dat de P/E-ratio écht 150 is, en dat dat om een decimering van de koersen vraagt.
  • Er kunnen nog steeds iedere dag banken omvallen. De bereidheid en de financiele ruimte om ze te helpen is afgenomen, en de crisis in Alt-A hypotheken en commercieel vastgoed moet nog losbarsten.
  • En tot slot kan bij wijze van spreken ieder moment de dollar inzakken. Het moment dat het buitenland stopt met de aankoop van Amerikaanse staatsschuld is al bijna daar, en dan staat de FED er alleen voor met zijn geldpers, die geld drukt dat meteen door de overheid uitgegeven wordt, wat op termijn een serieus inflatierisico inhoudt. Het enige reële alternatief voor het blijven drukken van steeds meer geld is devaluatie van de dollar.

    De FED en overheid zijn aan het koorddansen en ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze dat vele jaren gaan volhouden.
  • Ik zie de risico's ook wel, maar een risico wil niet gelijk zeggen dat een rampscenario realistisch is. Bij gebrek aan economische groei zul je een correctie op de huidige stijging moeten krijgen. Echter, als je gaat kijken naar wat het winstpotentieel is op een verlaagd economisch volume, maar met aangepaste kostenstructuren bij alle bedrijven en zonder allerlei herstructureringskosten, dan ligt dat ver boven de huidige gerapporteerde winsten, dus het is niet realistisch om te stellen dat huidige hoge P/E's een decimering van de koersen vereisen.

    De banken zijn een swingfactor qua winsten, onderliggend gaan ze een klimaat in waarbij ze woekerwinsten zouden kunnen maken puur door de extreme yield curve en het gebrek aan concurrentie (bijv enorme premies op nieuwe leningen). Hoeveel de verliezen op allerlei portfeuilles gaan worden weet niemand, maar wellicht zijn er al wel te veel voorzieningen genomen en afboekingem gedaan.

    Wat heeft het voor China voor nut om de dollar te laten vallen? Ik zie alleen maar grote nadelen voor ze. Dus waarom zou dat dan gaan gebeuren? Natuurlijk moet de overheid straks weer terug met zijn uitgaven en zijn geldpers, maar dat betekent niet gelijk dat je beter als boer op een akker je eigen groente kunt gaan verbouwen, dat kan ook beheersbaar gebeuren. Ipv inflatie zou ik me overigens meer zorgen maken over overcapaciteitsgedreven deflatie.
    Abre los ojos
      User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 28 augustus 2009 @ 20:31:42 #53
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_72241307
    quote:
    Op vrijdag 28 augustus 2009 18:54 schreef MrUnchained het volgende:

    [..]

    Ik zie de risico's ook wel, maar een risico wil niet gelijk zeggen dat een rampscenario realistisch is. Bij gebrek aan economische groei zul je een correctie op de huidige stijging moeten krijgen. Echter, als je gaat kijken naar wat het winstpotentieel is op een verlaagd economisch volume, maar met aangepaste kostenstructuren bij alle bedrijven en zonder allerlei herstructureringskosten, dan ligt dat ver boven de huidige gerapporteerde winsten, dus het is niet realistisch om te stellen dat huidige hoge P/E's een decimering van de koersen vereisen.
    Maar ook als je uitgaat van redelijke winsten is de markt historisch gezien aan de hoge kant kwa waardering. Hier hebben we het in een ander topic al eens over gehad. De 'E' in de Shiller P/E ligt momenteel op $56. Op grond van die winsten zit de S&P500 alweer 12% boven het historisch gemiddelde.

    Dan gebruik je dus deze earningstrend (gele lijn):

    quote:
    De banken zijn een swingfactor qua winsten, onderliggend gaan ze een klimaat in waarbij ze woekerwinsten zouden kunnen maken puur door de extreme yield curve en het gebrek aan concurrentie (bijv enorme premies op nieuwe leningen). Hoeveel de verliezen op allerlei portfeuilles gaan worden weet niemand, maar wellicht zijn er al wel te veel voorzieningen genomen en afboekingem gedaan.
    Het probleem is inderdaad dat er zo weinig transparantie is. Maar veel troep staat nog tegen bijna 100% in de boeken. In recente faillisementen van kleinere banken bleken er vaak verliezen van >40% op die assets te zijn. En het einde van de ellende kwa foreclosures e.d. is nog niet in zicht. Aan de andere kant kunnen ze nu inderdaad flink geld binnenharken door de steile yieldcurve, maar of dat genoeg is is de vraag. Het zal denk ik vooral afhangen van de snelheid en diepte van een eventuele double dip.
    quote:
    Wat heeft het voor China voor nut om de dollar te laten vallen? Ik zie alleen maar grote nadelen voor ze. Dus waarom zou dat dan gaan gebeuren? Natuurlijk moet de overheid straks weer terug met zijn uitgaven en zijn geldpers, maar dat betekent niet gelijk dat je beter als boer op een akker je eigen groente kunt gaan verbouwen, dat kan ook beheersbaar gebeuren. Ipv inflatie zou ik me overigens meer zorgen maken over overcapaciteitsgedreven deflatie.
    China en de VS hebben er allebei belang bij om de boel niet te laten instorten dus ik zie China ook niet zo snel (moedwillig) de dollar laten vallen. Wat wel een risico is is dat als de situatie in de VS slecht blijft er minder wordt geimporteerd uit China en China dus ook minder dollars hoeft te recyclen in treasuries. Hierdoor is er minder vraag naar treasuries net op een moment dat de Amerikaanse overheid veel meer moet lenen. Dat zou kunnen leiden tot onrust op de treasury markten, hogere lange rente, en zo weer een hele nieuwe keten problemen.

    Ik moet constateren dat er ondanks trillions aan bailouts en stimulering er weinig blijvend is verbeterd voor de consumenten (die dus 70% van de economie zijn). De grote banken zijn nu misschien wel gered maar veel burgers zijn door het onderwater zijn van hun huis nog steeds beroofd van hun ATM. Daarnaast denk ik dat er nu een veel groter besef is dat er ook gespaard moet worden voor de oude dag. En vergeet niet de werkgelegenheidssituatie. Al met al denk ik dat de vraag naar allerlei goederen voorlopig een stuk lager zal blijven. En dat treft China natuurlijk ook weer. Nog nooit waren de economieen in de wereld zo sterk aan elkaar gekoppeld als nu.

    Vaak wordt er gezegd dat de Chinese economie ons wel uit het moeras gaat trekken, maar als je concreet naar de cijfers kijkt dan lijkt me dat een natte droom. Let vooral op 'Discretionary Income per Capita' en de savingsrate. Zelfs als de Chinezen Amerikaans gedrag gaan vertonen kwa geld uitgeven, ze slaan kwa spending power geen deuk in een pakje boter. En nu de Chinese regering op ongekende schaal goedkoop geld rondstrooit gaan ze niet consumeren maar 'investeren' hun geld in de aandelenmarkt en onroerend goed, vandaar de recente bubble in China.



    Maar nu weer de vraag of de bodem is bereikt. Het probleem is dat returns op de aandelenmarkt weinig correlatie hebben met GDP groei of zelfs winstgroei van bedrijven. De meest bepalende factor is expansie of krimp van de P/E ratio.



    Tijdens secular (> 5 jaar) bullmarkets zie je altijd een expansie van P/E en tijdens secular bearmarkets (of zijwaardse markten) een krimp van P/E. Een bullmarket begint met een forse onderwaardering en eindigt met een forse overwaardering.

    Persoonlijk denk ik dat het minimum in Shiller P/E voor de huidige cyclus nog niet is bereikt, maar die waarde kan natuurlijk ook worden bereikt door stijgende winst en inflatie bij minder snel stijgende koers. Dus mogelijk staat de bodem er al. Maar de huidige waardering (in Shiller P/E) en lange termijn dalende trend van de P/E in ogenschouw genomen vind ikzelf een investering in de aandelenmarkt op het huidige niveau niet interessant.
    "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
    pi_72241490
    quote:
    Op vrijdag 28 augustus 2009 20:31 schreef SeLang het volgende:
    Dat was dan weer een leuk stukje om te lezen, waarvoor dank en hulde
    http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
    pi_72243556
    quote:
    Op vrijdag 28 augustus 2009 20:31 schreef SeLang het volgende:

    [..]

    Maar ook als je uitgaat van redelijke winsten is de markt historisch gezien aan de hoge kant kwa waardering. Hier hebben we het in een ander topic al eens over gehad. De 'E' in de Shiller P/E ligt momenteel op $56. Op grond van die winsten zit de S&P500 alweer 12% boven het historisch gemiddelde.

    Dan gebruik je dus deze earningstrend (gele lijn):

    [ afbeelding ]
    [..]
    Ja dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden, maar zoals ik ook al eerder zei zie ik een normale Shiller P/E wat hoger liggen dan zijn historisch gemiddelde, aangezien die de laatste 50 jaar daar gemiddeld al ver boven staat. Dus als je zegt dat 18-20x normaal gewaardeerd is, dan zitten we daar nog net onder.
    quote:
    Het probleem is inderdaad dat er zo weinig transparantie is. Maar veel troep staat nog tegen bijna 100% in de boeken. In recente faillisementen van kleinere banken bleken er vaak verliezen van >40% op die assets te zijn. En het einde van de ellende kwa foreclosures e.d. is nog niet in zicht. Aan de andere kant kunnen ze nu inderdaad flink geld binnenharken door de steile yieldcurve, maar of dat genoeg is is de vraag. Het zal denk ik vooral afhangen van de snelheid en diepte van een eventuele double dip.
    [..]
    Verliezen van >40%? Als in cash-out verliezen door wanbetalingen of marktwaarde verliezen bij faillissementverkoop? Als het het eerste is, dan zouden de overige banken dat ook moeten rapporteren, indien het tweede is dan zegt het niet zo veel.
    quote:
    China en de VS hebben er allebei belang bij om de boel niet te laten instorten dus ik zie China ook niet zo snel (moedwillig) de dollar laten vallen. Wat wel een risico is is dat als de situatie in de VS slecht blijft er minder wordt geimporteerd uit China en China dus ook minder dollars hoeft te recyclen in treasuries. Hierdoor is er minder vraag naar treasuries net op een moment dat de Amerikaanse overheid veel meer moet lenen. Dat zou kunnen leiden tot onrust op de treasury markten, hogere lange rente, en zo weer een hele nieuwe keten problemen.

    Ik moet constateren dat er ondanks trillions aan bailouts en stimulering er weinig blijvend is verbeterd voor de consumenten (die dus 70% van de economie zijn). De grote banken zijn nu misschien wel gered maar veel burgers zijn door het onderwater zijn van hun huis nog steeds beroofd van hun ATM. Daarnaast denk ik dat er nu een veel groter besef is dat er ook gespaard moet worden voor de oude dag. En vergeet niet de werkgelegenheidssituatie. Al met al denk ik dat de vraag naar allerlei goederen voorlopig een stuk lager zal blijven. En dat treft China natuurlijk ook weer. Nog nooit waren de economieen in de wereld zo sterk aan elkaar gekoppeld als nu.

    Vaak wordt er gezegd dat de Chinese economie ons wel uit het moeras gaat trekken, maar als je concreet naar de cijfers kijkt dan lijkt me dat een natte droom. Let vooral op 'Discretionary Income per Capita' en de savingsrate. Zelfs als de Chinezen Amerikaans gedrag gaan vertonen kwa geld uitgeven, ze slaan kwa spending power geen deuk in een pakje boter. En nu de Chinese regering op ongekende schaal goedkoop geld rondstrooit gaan ze niet consumeren maar 'investeren' hun geld in de aandelenmarkt en onroerend goed, vandaar de recente bubble in China.
    Alleen is het niet zo dat de US consument ineens -10% doet qua consumptie, dus grote plussen bij de Chinese consument werken iig wel pijnverzachtend op de minnen in de US. Kijk maar naar de autoverkopen in China, daar worden nu al meer auto's verkocht dan in de US. Bovendien heb je een overheid in China die dermate veel investeert in infra-projecten dat dat alleen ook al de wereldeconomie een boost geeft. Ik geloof ook niet dat dat gelijk tot wonderen leidt, maar wel een degelijke ondersteuning om rampscenario's te voorkomen.
    quote:
    quote:
    [ afbeelding ]

    Maar nu weer de vraag of de bodem is bereikt. Het probleem is dat returns op de aandelenmarkt weinig correlatie hebben met GDP groei of zelfs winstgroei van bedrijven. De meest bepalende factor is expansie of krimp van de P/E ratio.

    [ afbeelding ]

    Tijdens secular (> 5 jaar) bullmarkets zie je altijd een expansie van P/E en tijdens secular bearmarkets (of zijwaardse markten) een krimp van P/E. Een bullmarket begint met een forse onderwaardering en eindigt met een forse overwaardering.

    Persoonlijk denk ik dat het minimum in Shiller P/E voor de huidige cyclus nog niet is bereikt, maar die waarde kan natuurlijk ook worden bereikt door stijgende winst en inflatie bij minder snel stijgende koers. Dus mogelijk staat de bodem er al. Maar de huidige waardering (in Shiller P/E) en lange termijn dalende trend van de P/E in ogenschouw genomen vind ikzelf een investering in de aandelenmarkt op het huidige niveau niet interessant.
    Het effect van inflatie op de Shiller P/E is toch 0? Ik geloof ook niet dat je nu op deze niveaus heel hard de aandelenmarkt in moet (op sommige aandelen na). Ik geloof meer in een wat zijwaartse (Japanse) of langzaam stijgende trend waarbij je Shiller P/E dus vanzelf laag blijft, doordat de winsten van straks de lagere winsten van 10 jaar terug wel gaan overtreffen. Het gaat wellicht eindelijk weer een bottom-up markt worden ipv dat vervelende macro gedoe van de laatste 2 jaar.
    Abre los ojos
      User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 28 augustus 2009 @ 22:58:35 #56
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_72246460
    quote:
    Op vrijdag 28 augustus 2009 21:38 schreef MrUnchained het volgende:

    [..]

    Ja dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden, maar zoals ik ook al eerder zei zie ik een normale Shiller P/E wat hoger liggen dan zijn historisch gemiddelde, aangezien die de laatste 50 jaar daar gemiddeld al ver boven staat. Dus als je zegt dat 18-20x normaal gewaardeerd is, dan zitten we daar nog net onder.
    Ja het is maar net waar je de serie laat beginnen. Maar goed, dat wordt al gauw gemuggezift. Ik wil best settelen op de kwalificatie 'ongeveer normaal gewaardeerd' hoor. Overigens, als je het helemaal goed wilt doen moet je eigenlijk kijken naar de mediaan en niet het gemiddelde want hoge P/E's trekken het gemiddelde sneller omhoog dan lage P/E's het omlaag trekken. Op basis van de mediaan sta je er gerekend vanaf 1950 ook boven (mediaan sinds 1950 ligt op 17,7; Sinds 1950 was de waardering 55% van de tijd lager dan nu). Maar goed, dit gekommaneuk is niet zo interessant .

    Wat vooral van belang is is waar je in het diagram zit. En of je iets meer links of iets meer rechts van de '1' als 'normaal' beschouwt verandert niets aan je conclusie over te verwachten rendement en risico (voor zover je dat beoordeelt aan dit diagram).

    quote:
    Verliezen van >40%? Als in cash-out verliezen door wanbetalingen of marktwaarde verliezen bij faillissementverkoop? Als het het eerste is, dan zouden de overige banken dat ook moeten rapporteren, indien het tweede is dan zegt het niet zo veel.
    Volgens mij de tweede inderdaad. Maar delinquency rates zijn ook niet mis wat ik af en toe aan cijfers voorbij zie komen. En mensen die massaal gewoon weglopen van hun huis omdat de hypotheek onderwater staat. In de executie verkoop brengen die huizen tientallen procenten minder op. Dat verlies is voor de bank. Ik geloof er geen bal van dat die securities de 100% of 99% waard zijn waarvoor ze in vaak in de boeken staan.
    quote:
    Alleen is het niet zo dat de US consument ineens -10% doet qua consumptie, dus grote plussen bij de Chinese consument werken iig wel pijnverzachtend op de minnen in de US. Kijk maar naar de autoverkopen in China, daar worden nu al meer auto's verkocht dan in de US. Bovendien heb je een overheid in China die dermate veel investeert in infra-projecten dat dat alleen ook al de wereldeconomie een boost geeft. Ik geloof ook niet dat dat gelijk tot wonderen leidt, maar wel een degelijke ondersteuning om rampscenario's te voorkomen.


    Het doet wel iets natuurlijk maar het is geen vervanging voor de Amerikaanse consument. Wat betreft het opvangen van rampen, ik denk eigenlijk dat het tegendeel het geval is. Zoals we ook afgelopen winter hebben gezien wordt China keihard geraakt als het in de VS inzakt. Die economieen zijn kennelijk veel sterker gekoppeld dan de meesten dachten. Als in de VS de vraag naar staal in elkaar dondert gebeurt dat ook in China, etc. Ik denk dat dat nu juist erger is dan vroeger. Ik heb echt het gevoel dat zo'n beetje de hele wereld nu afhankelijk is van dezelfde bubbles. Vroeger was dat minder het geval. Ik denk dus dat bij een ernstig double dip scenario China ook weer even hard in elkaar zakt als afgelopen winter en dat dat eerder destabiliserend dan stabiliserend werkt.

    Overigens, de extreme aandelen- en onroerendgoed speculatie op dit moment in China en Chinese banken die door de staat worden gedwongen om geld uit te lenen, dat kan alleen maar in een crash eindigen. Het kan nog best een paar jaar zo doorgaan, maar het is toch weer een zwaard van damocles dat er hangt.
    quote:
    Het effect van inflatie op de Shiller P/E is toch 0?
    Als koers en winst in nominale termen constant blijven en de inflatie loopt op, dan daalt de Shiller P/E. Immers de inflatiegecorrigeerde winsten van de voorgaande 10 jaar worden dan meer waard. Maar normaal gesproken zullen winsten ongeveer met de inflatie meestijgen.
    quote:
    Ik geloof ook niet dat je nu op deze niveaus heel hard de aandelenmarkt in moet (op sommige aandelen na). Ik geloof meer in een wat zijwaartse (Japanse) of langzaam stijgende trend waarbij je Shiller P/E dus vanzelf laag blijft, doordat de winsten van straks de lagere winsten van 10 jaar terug wel gaan overtreffen. Het gaat wellicht eindelijk weer een bottom-up markt worden ipv dat vervelende macro gedoe van de laatste 2 jaar.
    Ik zie ruwweg twee mogelijkheden. Ofwel we gaan een relatief lange periode in met heel lage groei en ook lage rente (Japan scenario). In zo'n scenario verwacht ik dat de P/E zal dalen omdat de groeiverwachtingen niet worden waargemaakt (huidige 'fair value' waardering impliceert een 'normale' groeisituatie). Ofwel er komt een redelijke groei, maar dan verwacht ik een sterk stijgende rente vanwege inflatie en de grote overheidstekorten. De laatste 60 jaar is er een sterke correlatie tussen rente en P/E (het FED model zeg maar)en we staan nu extreem laag kwa rente. Ik verwacht dat de rente de komende jaren een tegenwind gaat worden voor aandelen. Daarom verwacht ik ook in dat scenario P/E krimp.

    Beide scenarios zijn gewoon niet fijn om in aandelen te zitten, want de verwachte stijging is ongeveer (winststijging - P/E krimp), oftewel: niet uitbundig omdat je waarschijnlijk tegen een krimpende P/E moet opboksen. Je hebt echter nog steeds wel een substantieel neerwaards risico wanneer er weer eens ergens een black swan optreedt.

    Voor dividendyield hoef je het ook niet te doen: S&P500 is 2,2% ofzo en MSCI Europe een dikke 3%. Die krijg ik op de bank ook, dus wachten op een lagere instap (black swan die eens in de paar jaar langskomt) doet weinig pijn. S&P500=666 was achteraf een mooi instappunt, maar dat ligt nu achter ons.

    [ Bericht 2% gewijzigd door SeLang op 29-08-2009 11:23:30 ]
    "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
      FOK!-Schrikkelbaas woensdag 9 september 2009 @ 18:29:08 #57
    862 Arcee
    Look closer
    pi_72590236
    Nieuwe crisis-high vandaag: 304,25, tevens slotkoers.
      FOK!-Schrikkelbaas woensdag 16 september 2009 @ 22:00:18 #58
    862 Arcee
    Look closer
    pi_72821554
    quote:
    Op woensdag 9 september 2009 18:29 schreef Arcee het volgende:
    Nieuwe crisis-high vandaag: 304,25, tevens slotkoers.
    313,30 nieuwe crisis-high vandaag, slotkoers 312,76.

    Aan de hosannastemming lijkt gewoon maar geen einde te komen.
      FOK!-Schrikkelbaas donderdag 1 oktober 2009 @ 18:32:49 #59
    862 Arcee
    Look closer
    pi_73281614
    18 september een crisis-high van 315.48. Dat is morgen twee weken geleden en de AEX is daar wel diverse malen weer in de buurt geweest, maar nog niet weer er boven.
    pi_73463563
    Geen tijd voor lange reactie, maar volgens mij is dit een voorproefje geweest. Ik denk (en zou het niet erg vinden, ondanks het feit dat ik er ook niet op vooruit zou gaan) dat de economie maar eens volledig op zijn gat moet vallen en volledig opnieuw moet worden opgebouwd. Alle bedrijven nationaliseren en langzaam aan weer terug privatiseren. Slecht voor de concurrentie maar het zou eindelijk een reëele structuur kunnen opleveren.
    Informatie over faillissementen? Kijk op http://persoonlijkfailliet.nl
    Online geld verdienen? Kijk op http://moneyblogger.nl
    Informatie over kredietvormen? Kijk op http://leningenhypotheek.com
    pi_73474227
    Als niemand er meer op vooruit gaat zou je ook kunnen stellen dat we er niet slechter van worden.
    Persoonlijk zie ik de crisis als een zegen: even de rem zetten op het onbegrensde consumeren zodat we er achter kunnen komen wat nu echt belangrijk is in het leven.
    De Aziaten kunnen dan eindelijk voor hun eigen welvaart gaan werken i.p.v. die van ons.
    Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
    Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
    pi_73484232
    quote:
    Op woensdag 7 oktober 2009 23:14 schreef Prutzenberg het volgende:
    Als niemand er meer op vooruit gaat zou je ook kunnen stellen dat we er niet slechter van worden.
    Persoonlijk zie ik de crisis als een zegen: even de rem zetten op het onbegrensde consumeren zodat we er achter kunnen komen wat nu echt belangrijk is in het leven.

    De Aziaten kunnen dan eindelijk voor hun eigen welvaart gaan werken i.p.v. die van ons.
    Dat laatste is natuurlijk een slechte zaak.
    Maar voor de rest is het niet zo erg om terug te gaan naar de hongerwinter van 2002.
      FOK!-Schrikkelbaas donderdag 8 oktober 2009 @ 20:58:18 #63
    862 Arcee
    Look closer
    pi_73500173
    quote:
    Op donderdag 1 oktober 2009 18:32 schreef Arcee het volgende:
    18 september een crisis-high van 315.48. Dat is morgen twee weken geleden en de AEX is daar wel diverse malen weer in de buurt geweest, maar nog niet weer er boven.
    Ook vandaag niet, maar de 314,76 slotstand is wel de hoogste slotstand van dit jaar.
      FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 9 oktober 2009 @ 17:43:20 #64
    862 Arcee
    Look closer
    pi_73525948
    Vandaag wel, zowel day-high als slot boven de crisis-high van 18 september. Slot vandaag 315.55, nieuwe crisis-high: 316.74.
      FOK!-Schrikkelbaas maandag 12 oktober 2009 @ 20:36:41 #65
    862 Arcee
    Look closer
    pi_73623826
    De sky is nog steeds de limit, want weer een nieuwe crisis-high vandaag: 321.75.

    Slot was 320.71.
      FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 13 oktober 2009 @ 18:07:39 #66
    862 Arcee
    Look closer
    pi_73654284
    quote:
    Op maandag 12 oktober 2009 20:36 schreef Arcee het volgende:
    weer een nieuwe crisis-high vandaag: 321.75.
    Vandaag ook weer: 322.03.
      FOK!-Schrikkelbaas woensdag 14 oktober 2009 @ 19:20:44 #67
    862 Arcee
    Look closer
    pi_73690351
    Het kan niet op, ook vandaag weer: 326.54.
      FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 16 oktober 2009 @ 20:27:08 #68
    862 Arcee
    Look closer
    pi_73761039
    Ook gisteren weer: 326.84

    En vandaag ook weer: 328.51

    Deze week 5 dagen op rij een nieuwe crisis-high dus.

    Slot vandaag wel een stuk lager en zelfs rood: 322.31
      FOK!-Schrikkelbaas woensdag 16 december 2009 @ 21:20:49 #69
    862 Arcee
    Look closer
    pi_75705110
    Vandaag weer een nieuwe year-high die tevens de slotstand was: 328.61.
      FOK!-Schrikkelbaas donderdag 17 december 2009 @ 18:46:01 #70
    862 Arcee
    Look closer
    pi_75738712
    Vandaag weer een nieuwe year-high (dat kon ook eigenlijk niet uitblijven na het year-high-slot van gisteren): 329.06.

    Slot was trouwens 326.68.
      FOK!-Schrikkelbaas maandag 21 december 2009 @ 15:39:24 #71
    862 Arcee
    Look closer
    pi_75882422
    quote:
    Op donderdag 17 december 2009 18:46 schreef Arcee het volgende:
    Vandaag weer een nieuwe year-high
    En vandaag ook weer. 329.38 op dit moment, maar de dag is nog niet om.
      FOK!-Schrikkelbaas maandag 21 december 2009 @ 17:25:57 #72
    862 Arcee
    Look closer
    pi_75886846
    Nieuwe year-high: 330.63.
      FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 22 december 2009 @ 12:05:08 #73
    862 Arcee
    Look closer
    pi_75919118
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 17:25 schreef Arcee het volgende:
    Nieuwe year-high: 330.63.
    333.33 op dit moment, te mooi om niet alvast even te posten.
      FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 22 december 2009 @ 21:31:10 #74
    862 Arcee
    Look closer
    pi_75941807
    Vandaag dus weer een nieuwe year-high voor de AEX en die is al met al uitgekomen op 334.48.
      FOK!-Schrikkelbaas donderdag 24 december 2009 @ 02:28:12 #75
    862 Arcee
    Look closer
    pi_76001578
    Vandaag ook weer dus: 335.10.
    abonnement bol.com Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')