abonnement Unibet Coolblue
pi_68631373
De Koerdische Autonome Regio is een federaal erkende autonome regio in het noorden van Irak. De regio is in 1992 gestabiliseerd en was tot de erkenning van de Iraakse grondwet in 2005 de facto onafhankelijk, maar de jure wel onderdeel van Irak. Sindsdien is het een federaal erkend gebied, en tevens de enige Koerdische politieke entiteit in de wereld.

De Koerdische Autonome Regio grenst oostelijk aan Iran, noordelijk aan Turkije, met een klein stukje aan Syrië en verder aan (de rest van) Irak. De regio heeft als hoofdstad Arbil (Koerdisch: Hawlêr) waar het parlement gelegen is. In de tijden van de Baath-regering werd dit gebied als 'Koerdisch Autonome Regio' erkend.

-------------------------------------------------------------


Het is zeventien jaar geleden dat ik voor het eerst naar Nederland toe kwam.
We hebben eerst drie maanden in Alkmaar gewoond en zijn daarna naar Purmerend en heb daar veertien jaar gewoond tot en met 2006. Vanaf 2006 zijn we weer terug gekomen naar Irak. Waar ik tweeëntwintig jaar geleden ben geboren in een plaats genaamd Duhok.
Nu ik weer hier ben begin ik Nederland best wel te missen. Ik heb gelukkig de Nederlandse nationaliteit dus kan altijd weer terug. Nederland is een land die ik zeker nooit zal vergeten. Natuurlijk voel ik me meer Koerdish maar ook Nederland staat op mijn 1e plaats. En ik ben Nederland heel erg dankbaar voor alles wat ze ons hebben aangeboden en geleerd. Misschien is deze topic hier niet gepast maar ja ik wil het zolang al kwijt hoe ik over Nederland denk. Ook hier praat ik thuis met mijn zusjes Nederlands en volg ik het nieuws op Fok, Teletekst en noem het maar op. Ook het voetbal, je moet is weten hoe slecht ik geslapen heb toen Nederland van Rusland verloor. Ik kon wel huilen haha. Maar goed nogmaals Bedankt Nederland en ik kom zeker terug.
  zondag 3 mei 2009 @ 20:18:47 #2
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_68632291
Mooi gebied, Erbil ben ik een aantal malen geweest voor me werk. Ik hoop nog steeds een keer terug te mogen. Ben er ook veel nederlanders tegengekomen daar. Zeker in het hotel waar we zaten.
pi_68639119
Waarom voel je je meer Koerdisch dan Nederlands als je 15 van je 22 jaar van je leven in NL hebt gewoond???
pi_68644007
quote:
Op zondag 3 mei 2009 19:55 schreef Jiyar86 het volgende:
Misschien is deze topic hier niet gepast
Joh, waarom niet! Natuurlijk kun je hier je ei kwijt; het gaat in dit subforum toch over kaaskoppen in het buitenland!

Het is ook interessant om te horen hoe jij je heen- en weer-geëmigreer beleeft!
Des te meer omdat de regio voor de meeste Nederlanders ook een stuk minder bekend is.
 FR
pi_68644468
quote:
Op zondag 3 mei 2009 23:11 schreef r3gi3boy het volgende:
Waarom voel je je meer Koerdisch dan Nederlands als je 15 van je 22 jaar van je leven in NL hebt gewoond???
Omdat ik gewoon in Koerdistan geboren ben maar ja ik heb veel contact nog met mijn nederlandse vrienden en luister bijna elke dag naar nederlands muziek, andre hazes,marco borsato,jan smith en noem het maar op. Alleen is het wat anders ja als je bv geen nederlandse ouders hebt of niet in nederland geboren bent toch?
pi_68644473
quote:
Op maandag 4 mei 2009 02:03 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

Joh, waarom niet! Natuurlijk kun je hier je ei kwijt; het gaat in dit subforum toch over kaaskoppen in het buitenland!

Het is ook interessant om te horen hoe jij je heen- en weer-geëmigreer beleeft!
Des te meer omdat de regio voor de meeste Nederlanders ook een stuk minder bekend is.
Haha ik dacht/denk dat kaaskoppen alleen pure hollanders zijn en daar hoor ik (nederlandse koerd) er niet bij maar ja heb het toch maar gepost
pi_68678816
Nou, als je naar Marco Borsato, André Hazes en Jantje Smit luistert, dan heb je toch al wel een behoorlijke tik van de wind- kaasmolen meegekregen! Toch?!


Zeg, kon je na zo'n lange tijd in Nederland, in een toch wel beslissende periode in je leven, nog een beetje integreren daar waar je nu woont?
Of is het gemis (van NL dingen) eigenlijk vooral stukje bij beetje gekomen?
 FR
pi_68679442
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 00:59 schreef Bora-Bora het volgende:
Nou, als je naar Marco Borsato, André Hazes en Jantje Smit luistert, dan heb je toch al wel een behoorlijke tik van de wind- kaasmolen meegekregen! Toch?!


Zeg, kon je na zo'n lange tijd in Nederland, in een toch wel beslissende periode in je leven, nog een beetje integreren daar waar je nu woont?
Of is het gemis (van NL dingen) eigenlijk vooral stukje bij beetje gekomen?
Haha inderdaad, misschien vindt ik het wel mooi muziek omdat ik het versta? Kijk ik heb alleen maar goede herinneringen van Nederland omdat ik het altijd naar mijn zin had daar en het is gewoon een goed en democratisch land. Er zijn veel die er van profiteren en veel andere maken er misbruik van.
Ik mis Nederland omdat alles daar goed was en is, misschien is het allemaal wel duur of moeilijker dan bv een ander land maar ja je moet het er beste van maken toch? En trouwens doordat ik bijna elke dag Nederlands nieuws volg en vaak op fok en andere nlse sites kom en thuis Nederlands praat is dat missen dus niet echt veel, ik wil wel weer terug maar ja zo erg is het niet:) overal is nederlands om mijn heen en trouwens ben ook best wel veel Nederlanders hier tegen gekomen dus het voelt wel goed ja...alleen jammer dat er weinig hier op vakantie komen, het is hier best veilig en de Koerden zijn heel erg gastvrij. wie hier op vakantie komt zal er zeker geen spijt van hebben....
pi_68680120
Wie weet breng je ze op een idee nu!

Maar wat is het toch ideaal om internet (en Fok! ) te hebben als je in het buitenland zit en je wilt toch enigszins banden onderhouden met een ander land hè?!
Zelf vind ik het ook een uitkomst! In het verleden was dat wel anders; dan was je toch een stuk meer geïsoleerd.
Ik heb nu af en toe bijna het idee dat ik in NL woon ofzo!
 FR
  woensdag 6 mei 2009 @ 12:33:15 #10
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_68725542
Lijkt me fantastisch om als toerist het gebied te bezoeken. Zijn blonde blauw oogige Nederlanders ook relatief veilig in de KRG? Wat zijn de toeristenvoorzieningen en wat is het dichtsbijzijnde vliegveld?

Hoe autonoom is de KRG eigenlijk?

Bagdad zal nog wel iets te link zijn om te bezoeken op een dagtripje oid of niet?
reset
pi_68738722
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 12:33 schreef Individual het volgende:
Lijkt me fantastisch om als toerist het gebied te bezoeken. Zijn blonde blauw oogige Nederlanders ook relatief veilig in de KRG? Wat zijn de toeristenvoorzieningen en wat is het dichtsbijzijnde vliegveld?

Hoe autonoom is de KRG eigenlijk?

Bagdad zal nog wel iets te link zijn om te bezoeken op een dagtripje oid of niet?
Er lopen hier genoeg blondjes met blauwe ogen rond hoor Er zijn op dit moment veel buitenlanders in KRG omdat het gewoon veilig is. Er is nog nooit iemand hier ontvoerd niet voor de oorlog en niet na de oorlog. Baghdad kan en moet je ook zeker niet bezoeken omdat er nog aanslagen zijn en terroristen rond lopen. KRG is wel veilig. Als je hier heen komt zal ik gratis je gids zijn en je overal heen brengen en helpen met wat je maar wil . Nogmaals het is hier veilig en de Koerden zijn heel erg gastvrij..
  woensdag 6 mei 2009 @ 23:00:43 #12
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_68753235
Mijn ervaring is dat het er erg gastvrij is dat wel alleen het hotel waar wij zaten is erg duur. En echt iets van luxe krijg je er niet voor terug. Verder kun je rustig over straat, en wat mij opviel is dat er weinig dames met hoofdoekjes lopen, of ander vorme van moslim uitingen. Ik verwachte hoofdoeken boerka's enz al over the place.

Vliegveld van erbil is nog klein al zijn ze er aan het uitbreiden. ( al een aantal jaar) En is voorzien van goede camera beveiliging ( heb ik zelf opgehangen )

Verder weet ik niet goed hoe het met een toeristen visum werkt daar. Je krijgt een stempel dat je binnen 10 dagen je ergens moet melden maar dit werd verder altijd voor ons geregeld.

Grappig is trouwens dat in de stad Erbil mensen elkaar soms niet kunnen verstaan, omdat er veel talen gesproken worden. Zelf begrijp ik ondertussen wel een beetje koerdisch en een enkel woord arabisch. Met engels kom je vaak niet ver.
pi_68756093
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 23:00 schreef Bill_E het volgende:
Grappig is trouwens dat in de stad Erbil mensen elkaar soms niet kunnen verstaan, omdat er veel talen gesproken worden. Zelf begrijp ik ondertussen wel een beetje koerdisch en een enkel woord arabisch. Met engels kom je vaak niet ver.
Komisch indd.
Hoeveel en welke talen/dialecten spreek jij, TS*? (*Topic Starter)
quote:
Veel taalkundigen zijn het er niet over eens of er sprake is van een Koerdische taalfamilie met daarin diverse talen dan wel van dialecten binnen het Koerdisch.
Het Koerdisch (Kurdî) wordt wel onderverdeeld in zijn drie belangrijkste dialecten: Kurmanci (Noord-Koerdisch) en Soranî (centraal-Koerdisch) en het Pahlavani (Zuid-Koerdisch). Daarnaast gelden het Hewrami of Hawramani en het Zazaki (Dimili) als de belangrijkste takken binnen de Koerdische taal.
Andere grote dialecten die genoemd worden zijn Gorani en het Badini
bron: wiki


En ik las op wikipedia dat er (in de wereld) ook nog eens verschillende schriftsoorten zijn voor de Koerdische taal: Cyrillisch, Arabisch en Latijns. Dat maakt het allemaal indd best ingewikkeld, lijkt me!
 FR
pi_68756636
Fijn dat jullie reageren en actief zijn in mijn topic Waar ik woon (Duhok) spreken we Bahdini en in Arbil/Hawler word er Sorani gesproken. KRG is een van de weinige landen/regios in de regio waar het niet streng is. De Koerden gaan met de tijd mee en je kan doen en aantrekken wat je wil. Vandaag is het beter dan gister. Voor 2003 waren er weinig rijk of zag je zowat geen nieuwe autos,gebouwen en winkels maar nu in 2009, heeft bijna iedereen een 2008/2009 auto en als je geen hummer hebt hoor je er niet bij wat ik bedoel is gewoon dat geld geen waarde heeft dan voor 2003..want je bent niet meer rijk als je over de 100.000 dollar hebt maar goed nogmaals KRG bezoeken zal je geen spijt van krijgen.
  vrijdag 15 mei 2009 @ 12:30:47 #15
111528 Viajero
Who dares wins
pi_69052282
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 00:12 schreef Jiyar86 het volgende:
Fijn dat jullie reageren en actief zijn in mijn topic Waar ik woon (Duhok) spreken we Bahdini en in Arbil/Hawler word er Sorani gesproken. KRG is een van de weinige landen/regios in de regio waar het niet streng is. De Koerden gaan met de tijd mee en je kan doen en aantrekken wat je wil. Vandaag is het beter dan gister. Voor 2003 waren er weinig rijk of zag je zowat geen nieuwe autos,gebouwen en winkels maar nu in 2009, heeft bijna iedereen een 2008/2009 auto en als je geen hummer hebt hoor je er niet bij wat ik bedoel is gewoon dat geld geen waarde heeft dan voor 2003..want je bent niet meer rijk als je over de 100.000 dollar hebt maar goed nogmaals KRG bezoeken zal je geen spijt van krijgen.
Lijkt me zeker interessant, ik zal eens kijken of ik later dit jaar tijd en geld heb.

Wat voor paspoort heb je eigenlijk? Geeft de KRG eigen paspoorten uit, of heb je een Iraaks paspoort? Of verblijf je daar met je Nederlandse paspoort?

Krijg ik als ik daarheen ga een Iraaks stempel in mijn paspoort, of een koerdisch stempel, of helemaal geen stempel?

Hoeveel zou een weekje Erbil met een paar dagtrips me ongeveer kosten aan hotel, taxis eten etc?

Kan ik daar met alleen Europese talen een beetje rondkomen, of is het beter een tolk/hustler te huren?

Kan je daar rustig een biertje drinken of wat meer verborgen? En hash?

Veel vragen, maar het lijkt me echt interessant om erheen te gaan.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_69057546
leuk topic! lijkt me ook een hele mooie omgeving, een vriend van mij is ook afkomstig uit Irak, hij komt uit een dorp dat ongeveer 50 km ten noorden van Mosul ligt en gaan daar bijna ieder jaar met de auto naar toe!
  vrijdag 15 mei 2009 @ 19:23:40 #17
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_69066003
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 12:30 schreef Viajero het volgende:

[..]


Krijg ik als ik daarheen ga een Iraaks stempel in mijn paspoort, of een koerdisch stempel, of helemaal geen stempel?
Er staat iets van koerdische regio van iraq dacht ik. PAspoort nu niet bij de hand/
quote:
Hoeveel zou een weekje Erbil met een paar dagtrips me ongeveer kosten aan hotel, taxis eten etc?
Hotel waar wij zaten was 200 dollar per nacht. En echt luxe was het nu ook weer niet
quote:
Kan ik daar met alleen Europese talen een beetje rondkomen, of is het beter een tolk/hustler te huren?
Amper. Tolk is aanrader al weet ik niet of die er veel zijn die wij hadden werkte voor de regering
quote:
Kan je daar rustig een biertje drinken of wat meer verborgen? En hash?
Volgensmij wordt er niet veel hash meer gerookt, alleen wat oudere mensen heb ik er over gehoort maar niet gezien. Bier kan je in cafe's drinken of in je hotel.
quote:
Veel vragen, maar het lijkt me echt interessant om erheen te gaan.
Voor zo ver ik het weet. TS weet waarschijnlijk meer details
pi_69079512
Hier een artikel van een Nederlands meisje die door het midden oosten heeft gereist:

http://www.azady.nl/articles.php?article_id=669

Het is hier sinds 2003 erg duur geworden maar ja het is hier ook veiliger dan in Baghdad of andere Iraakse steden.
Je kan zoals Bill E het zegt best wat drinken in een cafe of in je hotel en er zijn in Arbil en Suleymaniye veel terassen waar je savonds kan chillen wat drinken..
Maar goed als je naar Koerdistan komt zal ik je met alles helpen en we hebben hier een eigen 5 sterren hotel daar kan je dan slapen misschien hoef je niet eens per nacht 100 dollar te betalen en misschien helemaal niets maar dat zien we dan wel je zal dan mijn speciale gast zijn
En zoals Bill_E het zegt krijg je dus een Koerdish stempel. Ik zelf verblijf hier met mijn Nederlands passpoort maar heb ook de Koerdishe en Iraakse. Een taxirit is ook niet duur..misschien 1.5 dollar per rit? Maar dat ligt ook aan waar je heen wil..al ga je uurtje reizen is het niet duur.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel....
pi_69272666
Best interessant om eens topic te volgen, gestart door iemand die Koerdistan goed kent.
Hoe voelen de mensen zich daar nu eigenlijk? Lijden zij erg onder de chaos waarin Irak zich bevindt, of is hun regio toch anders dan bijvoorbeeld Bagdad op dit moment?

Zit er trouwens dit jaar niet een referendum aan te komen over de uitbreiding van de regio met onder andere Kirkuk?
pi_69277628
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 21:14 schreef zuiderbuur het volgende:
Best interessant om eens topic te volgen, gestart door iemand die Koerdistan goed kent.
Hoe voelen de mensen zich daar nu eigenlijk? Lijden zij erg onder de chaos waarin Irak zich bevindt, of is hun regio toch anders dan bijvoorbeeld Bagdad op dit moment?

Zit er trouwens dit jaar niet een referendum aan te komen over de uitbreiding van de regio met onder andere Kirkuk?
Het is hier sinds 1992 goed, er waren natuurlijk goede en slechte dagen maar het is beter geworden sinds de oorlogen. De oorlog van 2003 hebben de Koerden weinig van gemerkt. Het is hier veel veiliger dan in andere provincies. Sinds 2003 zijn er veel Arabieren gevlucht naar Koerdistan. Er zijn hier duizende buitenlanders komen werken. Ik ben veel Nederlanders tegen gekomen maar ook mensen uit Engeland, Ierland, Duitsland en andere landen. Ik heb een Chinees vriend die hier een IT bedrijf heeft en een Amerikaans vriend die leraar hier op een universiteit les geeft. Je kan dus hier best komen werken. Een reis naar Koerdistan is best mogelijk en nogmaals je zal er geen spijt van krijgen en je zal mijn speciale gast zijn ik zal je met alles helpen want dat moet ook he na wat Nederland voor mij gedaan heeft.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')