abonnement Unibet Coolblue
pi_68610992
Vorig jaar: sigme's moestuin

De jaren ervoor had ik steeds een kleinere moestuin. Vorig jaar voor het eerst echt serieus aangepakt, met ook een Echt Boek:


Afgelopen winter hebben we het moestuinoppervlak verdubbeld, zodat we ook substantieel aardappels kunnen verbouwen.

Het plan is als volgt:

Er is een nieuw stuk moestuin ontgonnen, even groot als de eerste, maar deze wordt anders ingedeeld. Grotere bedden: 8 stuks. Om niet in de war te raken duid ik deze aan met de letters A t/m H.

De 17 kleine bedden (grootte ongeveer 1 bij 4,5 meter).
bed 1 Zomerwortels (zaaien begin maart)
  • Flakkese
  • Lobberiche gele
  • Regenboog
    bed 2 Bladgroente
  • Bleekselderij Claywoth Pink (eind maart)
  • Snijbiet Gewone groene (begin april), venkel (begin mei)
    bed 3 Ui & knoflook
  • Knoflook [ras onbekend](afgelopen herfst al geplant)
  • Knoflook Spiraalknoflook of esculaapui (zo snel mogelijk planten)
  • Zaaiui bosuitjes (half maart)
  • Zaaiui Florentijnse rode (half maart)
  • Plantui Red Baron (half maart)
  • Plantui Stuttgarter Gele (half maart)
    bed 4 Kool
  • Spitskool Eersteling
  • Witte kool Langedijker bewaar
    Beide wil ik heel binnenkort voorzaaien onder koud glas, uitplanten eind maart, en zaaien in volle grond eind april, om de oogst wat te spreiden.
    bed 5 Bonen
  • Tuinbonen Groene Hangers (nu zaaien)
  • Stokbonen [ras onbekend] (half mei)
    bed 6 Bieten (laat) Voorteelt: sla
  • Kropsla het wonder der vier jaargetijden
  • Kropsla Rigeletto
  • Biet Reuzenbiet Mammouth (begin juni)
  • Biet langwerpig [ras onbekend] (begin juni)
    bed 7 Braak Ik denk dat ik hier dan maar wat vlas doe.
    bed 8 Winterwortel Zaaien half april, rassen gelijk aan bed 1.
    bed 9 Peulen nadat deze geoogst zijn: venkel
  • Doperwten [ras onbekend] (begin maart)
  • Peultje Grijze roodbloeier (begin maart)
  • Knolvenkel Zefa Fina (uiterlijk begin juli)
    bed 10Winterkool
  • Spruiten F1
    bed 11Aardappels (vroeg) Nateelt paprika, aubergine.
  • Aardappel Belle de Fontenay
  • Paprika Round of Hungary
  • Aubergine Violetta de Firenze
  • Aubergine Indische
    bed 12 Bietjes vroeg, boontjes laat
  • Reuzenbiet & langewerpige biet (als bed 6)
  • Stokbonen als bed 5
    bed 13 Witlof & schorseneer
  • Witlof Mechelse vroege
  • Schorseneer Lange Jan
    bed 14 Aardbei
    bed 15 Aardbei
    bed 16 Prei & augurk (maar even zien of dat samen wil)
  • Prei Herfstreuzen verbeterde Olifant (half april)
  • Prei Luikse (half april)
  • Augurk Vert petit de Paris (half mei)
    bed 17 Kool
  • Pak soi Joi Choi (tot juli uit voorkweek in kas)
  • Rode kool Roodkop 3 (oogst spreiden, voorzaai februari, volle grond eind april)
    Begrenzing: Groene asperges
  • Asperges Mary Washington. Die zijn vorig jaar gezaaid en moeten eind maart naar dit bed verplaatst worden.

    En dan de nieuwe moestuin. Ik reken op geringe oogst daar; kweekgras, ritnaalden en andere ongemakken van pas ontgonnen land. Bedden worden ongeveer 2 bij 4,5 meter.
    bed A Bonen. Struikbonen
  • Prinsessenbonen Daisy (half mei)
  • Droogwinners Bruine kogel (half mei)
    bed B Aardappels hoofdteelt (oogst september)
  • Aardappel Nicola (half april)
    bed C Vruchtgewas
  • Mais Mexicaanse teosinte (half mei)
  • Paprika (uitplanten uit de kas)
  • Courgette (te krijgen van moeders)
    bed D Vruchtgewas
  • Mais Voedermais Orange cattle
  • Tomaten (uitplanten uit de kas)
  • Pompoen Buckskin
    bed E Kool
  • Bloemkool Violet de Sicile (begin april)
  • Broccoli Groene Calabrese (koud glas februari, zaai volle grond eind juni)
  • Rode kool Roodkop 3
  • Witte kool Langedijker bewaar
    bed F Aardappels
  • Aardappel Nicola
  • Aardappel Belle de Fontenay
    bed G Boon Struikbonen
  • gelijk aan bed A
    bed H Ui / biet
  • Ik weet nog niet of ik me hier wel aan het plan ga houden; ui & biet is niet erg onkruidonderdrukkend. Misschien doe ik hier wel dahlia's, of courgette, of nog iets anders.

    Inmiddels is er natuurlijk al vanalles gezaaid, gepoot en geplant.
    Overzicht van de tuin (gister):


    Kool groeit als kool, gister een foto gemaakt mét schaaldier:
  • ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      zondag 3 mei 2009 @ 05:59:37 #2
    39581 Salvad0R
    universal
    pi_68611007
    goed bezig
    pi_68611037
    slotje op aanvraag van job cohen
      zondag 3 mei 2009 @ 08:32:57 #4
    41885 kless
    morgen? waarom niet overmorgen
    pi_68611276
    Begin maar vast met het maken van een kooi voor om de kolen.

    De hazen komen het anders vanzelf opeten vlak voor dat jij wil rooien
    Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
    iGEM
      zondag 3 mei 2009 @ 08:48:53 #5
    29444 RemcoDelft
    4 8 15 16 23 42
    pi_68611343
    Hoeveel uur per week ben je hier nu mee bezig? Als ik bedenk dat een paar uur werk genoeg is om een week eten te kunnen kopen, is het al heel snel heel inefficient...
    Juist de schaalvergroting in de landbouw heeft ons zoveel welvaart gebracht.
    censuur :O
    pi_68613157
    Ik geloof niet dat tijdsbesparing Sigme's doel was
    pi_68614131
    De witte kool hier is volledig weggevreten. Hoe zorg je ervoor dat dit niet gebeurd?
      zondag 3 mei 2009 @ 12:10:38 #8
    39145 Aventura
    Relax, het is maar Fok
    pi_68614217
    Wij hadden vroeger ook een moestuin. Geweldig. Rabarber, boontjes, koolraap, kropsla..Ik wist trouwens niet dat paprika en aubergine hier ook gewoon konden groeien!
    pi_68622622
    oh ziet er leuk uit!

    Mijn groentetuintje ziet er meer uit als een kavellandschap voor de verkaveling. Zal ook eens een foto maken.
    Vandaag wat snijbonen voorgezaaid.

    De boerenkool die ik vorig jaar had gezaaid en de winter heeft overleefd is doorgeschoten en bloeit. Dus die ga ik maar eens verwijderen.

    TerugVindPlant.
    In a world without fences, who needs Windows and Gates!
    pi_68640569
    Dat natte weer is goed voor de frambozen en druivenstruik
    pi_68643101
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 08:48 schreef RemcoDelft het volgende:
    Hoeveel uur per week ben je hier nu mee bezig? Als ik bedenk dat een paar uur werk genoeg is om een week eten te kunnen kopen, is het al heel snel heel inefficient...
    Juist de schaalvergroting in de landbouw heeft ons zoveel welvaart gebracht.
    Goede vraag!
    En hoeveel fossiele energie heeft de landbouw dan wel niet nodig om voldoende energie aan voedsel te leveren?

    Ik denk dat anders dan voor 1900, de welvaart niet voortkomt uit de landbouw, maar uit de kolen-, olie- en gaswinning.
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_68742189
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 12:10 schreef Aventura het volgende:
    Wij hadden vroeger ook een moestuin. Geweldig. Rabarber, boontjes, koolraap, kropsla..Ik wist trouwens niet dat paprika en aubergine hier ook gewoon konden groeien!
    Paprika kan alleen met veel zorg, in de warmste tijd van het jaar, goed buiten.
    Aubergine kan in de zomer ook wel buiten, in de volle grond, maar dan krijg je er geen aubergines aan.

    Ik heb beide in de kas, in de zomer wil ik wel paprika buiten zetten.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_68742415
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 08:48 schreef RemcoDelft het volgende:
    Hoeveel uur per week ben je hier nu mee bezig? Als ik bedenk dat een paar uur werk genoeg is om een week eten te kunnen kopen, is het al heel snel heel inefficient...
    Juist de schaalvergroting in de landbouw heeft ons zoveel welvaart gebracht.
    In de zin van tijdbesparing is het niet efficient . Hoewel het me meevalt. In april/mei ben ik er echt een aantal dagen mee bezig; daarna is het voornamelijk een beetje bijhouden (schoffelen). Dat is met 1 a 2 uurtjes per week wel bekeken.

    Oogst verwerken kost wel weer behoorlijk wat tijd.

    Met een moestuin kan ik wel materiele zaken bereiken die je domweg niet kan kopen. Echt supervers smaken veel groenten anders. Snijbiet is nauwelijks in de handel verkrijgbaar. Kilo's bessen, frambozen, aardbeien, zouden me te duur zijn. Net als veel verse asperges.

    Maar het belangrijkste is dat ik het leuk vind, gevolgd door het feit dat ik het een soort inefficient vind om voor baas A te typen op kantoor om dan bij handelaar B groenten te kopen die boer C gekweekt heeft.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_68742497
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 12:06 schreef Deliah het volgende:
    De witte kool hier is volledig weggevreten. Hoe zorg je ervoor dat dit niet gebeurd?
    Ik ben gezegend met een terrein zonder veel slakken en zonder konijnen. De reeën komen hier (net) niet. Welk beest heeft jouw kool gevreten?
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_68742611
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 16:10 schreef merry77 het volgende:
    oh ziet er leuk uit!

    Mijn groentetuintje ziet er meer uit als een kavellandschap voor de verkaveling. Zal ook eens een foto maken.
    Doen .
    Ik vind een minder recht & hoekige moestuin véél mooier, maar ik kan dat (nog) niet goed. Hoewel ik er wel mee opgevoed ben, mijn moeders moestuinen zijn altijd een lust voor het oog, met kronkelpaadjes, sierlijke groenten, bloemen en kruiden.
    Moestuinen van mijn vader zijn weer op een heel andere manier chaotisch.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_68744951
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 19:32 schreef sigme het volgende:

    [..]

    Ik ben gezegend met een terrein zonder veel slakken en zonder konijnen. De reeën komen hier (net) niet. Welk beest heeft jouw kool gevreten?
    Het zouden slakken kunnen zijn. Ze komen 's nachts .
    pi_68745182
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 20:30 schreef Deliah het volgende:

    [..]

    Het zouden slakken kunnen zijn. Ze komen 's nachts .
    Slakken zijn, van de gegeven opties, nog het best te bestrijden denk ik. Flink stuk zwarte grond eromheen vrijhouden en goed losgeschoffeld houden. Geen lang gras in de buurt tolereren.
    Vogels helpen ook goed tegen slakken - het sterft hier van de spreeuwen. Nestkasten ophangen schijnt te kunnen helpen.

    En dan is er ook nog slakkegif (escargo), er zijn hekjes te plaatsen (met scherpe of zoutrandjes), en koperringen.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_68879411
    Klein dagje tuinieren .

    Bietjes op-een gezet & stokbonen in de grond gestopt.
    De aardbeien in de kas dragen al roodkleurende vruchten, die in de tuin bloeien alleen nog maar.
    Spinazie is boven, Nieuw-Zeelandse spinazie denk ik ook al te zien.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_68899166
    bij mij im de tuin zijn de aardbeien grotendeels uitgebloeid. Toch volgend jaar eens wat stekjes in de kas houden dus.

    De gezaaide spinazie stond wat krap op elkaar en had ik uit elkaar gehaald. Maar groot deel van de spinazie is aan het doorschieten.

    Binnenkort de gezaaide spruitjes, boerenkool en prei uitplanten.
    In a world without fences, who needs Windows and Gates!
    pi_68901767
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 20:36 schreef sigme het volgende:

    [..]

    Slakken zijn, van de gegeven opties, nog het best te bestrijden denk ik. Flink stuk zwarte grond eromheen vrijhouden en goed losgeschoffeld houden. Geen lang gras in de buurt tolereren.
    Vogels helpen ook goed tegen slakken - het sterft hier van de spreeuwen. Nestkasten ophangen schijnt te kunnen helpen.

    En dan is er ook nog slakkegif (escargo), er zijn hekjes te plaatsen (met scherpe of zoutrandjes), en koperringen.
    Mijn tante heeft om alle bedden een pad van zand en schelpen liggen.
    pi_68922832
    Topic om te volgen!
    pi_68929561
    Dit wil ik wel volgen.

    Heb je toevallig nog een tip hoe ik nachtschade uit mijn tuin krijg?
    pi_68933104
    Wat een leuk en gezellig topic! Ik heb aardbeien in potten buiten (balkon..) en die dragen al wat vruchten, yammie! Met dit weer (niet te koud, zonnetje erop) is er nu ongeveer 1 per dag rood en eetbaar
    Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
    pi_68948009
    Ik ben jaloers! Heb nu alleen een balkonnetje. (en een vensterbank vol met tomatenplantjes, basilicum en wat ander klein grut). Als ik later tijd en ruimte heb wil ik ook een échte moestuin
    pi_68949737
    quote:
    Op dinsdag 12 mei 2009 09:17 schreef vergeetmewelletje het volgende:
    Dit wil ik wel volgen.

    Heb je toevallig nog een tip hoe ik nachtschade uit mijn tuin krijg?
    Nee, geen idee. Om onduidelijke reden heb ik het hier niet.

    Vraag het eens aan Kaasplankje, die zit goed in de siertuin .
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')