Gewoon een kuurtje doen: zie dit artikelquote:Op donderdag 7 mei 2009 16:59 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik dacht al, zo'n gemiddelde over die afstand, dat wordt nog hard werk om dat voor 2011 te halen
Dat gemiddelde tussen 15 en 30 geldt voor alle brevetten? Alle afstanden dus bedoel ik? Dan wordt het (betrekkelijk gezien en met alle vereiste respect gezegd natuurlijk) minder moeilijk dan ik dacht LICHAMELIJK om de eerste keer een 200 en 300 te rijden...als ik ze met een gemiddelde van 20 km bijv kan rijden, zie ik het zonniger in dan als ik minsten 25-30 km per uur moet halen! (Als ik ze dit jaar nog wil rijden, bedoel ik vooral)
Voor de 400 en 600 geldt dat nog meer natuurlijk, maar aangezien ik die pas eind 2010 kan gaan doen denk ik, denk ik daar nog niet zo over na
je kunt onschuldig beginnen met 2 aspirine voordat je gaat trainenquote:Op donderdag 7 mei 2009 17:55 schreef Koert het volgende:
[..]
Gewoon een kuurtje doen: zie dit artikel
Interessant artikel. Het is niet de bedoeling om een doping discussie te beginnen, moest eraan denken vanwege de parijs-brest-parijs gedoe.
Een controversieel artikel. Daar waren de meeste PBP rijders niet blij mee. Afgezien van sloten koffie, red bull en andere cafeïnehoudende dranken is dopinggebruik een zeldzaamheid bij randonneurs, zeker achterin het peloton.quote:Op donderdag 7 mei 2009 17:55 schreef Koert het volgende:
[..]
Gewoon een kuurtje doen: zie dit artikel
Interessant artikel. Het is niet de bedoeling om een doping discussie te beginnen, moest eraan denken vanwege de parijs-brest-parijs gedoe.
Het gemiddelde van 15 - 30km/u geldt voor alle brevetten t/m 600km. Vanaf 700km geldt een gemiddelde van 13,3 - 30km/u. Voor brevetten boven de 1400km gaat het gemiddelde nog meer omlaag, van 12 - 30km/u.quote:Op donderdag 7 mei 2009 16:59 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik dacht al, zo'n gemiddelde over die afstand, dat wordt nog hard werk om dat voor 2011 te halen
Dat gemiddelde tussen 15 en 30 geldt voor alle brevetten? Alle afstanden dus bedoel ik? Dan wordt het (betrekkelijk gezien en met alle vereiste respect gezegd natuurlijk) minder moeilijk dan ik dacht LICHAMELIJK om de eerste keer een 200 en 300 te rijden...als ik ze met een gemiddelde van 20 km bijv kan rijden, zie ik het zonniger in dan als ik minsten 25-30 km per uur moet halen! (Als ik ze dit jaar nog wil rijden, bedoel ik vooral)
Voor de 400 en 600 geldt dat nog meer natuurlijk, maar aangezien ik die pas eind 2010 kan gaan doen denk ik, denk ik daar nog niet zo over na
Hum...ik denk dat ik liever een jaar train om dan toe te moeten geven dat ik PBP nooit zal doen omdat ik er niet het duurvermogen voor heb, dan die weg op te gaan. Als blijkt dat na 400 km bij mij de lichtjes helemaal uit gaan, zal ik proberen tevreden te zijn met 400 km.quote:Op donderdag 7 mei 2009 17:55 schreef Koert het volgende:
[..]
Gewoon een kuurtje doen: zie dit artikel
Interessant artikel. Het is niet de bedoeling om een doping discussie te beginnen, moest eraan denken vanwege de parijs-brest-parijs gedoe.
Dat hangt bij mij heel erg van de starttijd af. Bij een starttijd om 4 of 5 uur 's ochtends heb ik altijd slaapproblemen. Vanaf 6 uur 's ochtends gaat het voor een 300. Een 400 start ik het liefst in de avonduren, dan kan ik zonder slaapproblemen doorrijden. Bij een 600 hangt het heel erg van de starttijd af. Bij een starttijd om 8 uur 's ochtends kan ik met hooguit een kwartiertje dutten op een bankje gewoon doorrijden. Start een 600 om 6 uur 's ochtends dan moet ik toch minimaal een uur gaan liggen ergens.quote:Op donderdag 7 mei 2009 20:24 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Boven welke afstand ga je eigenlijk onderweg een slaappauze houden? Een 400 kun je nog in 20 uur doen als je 20 gemiddeld rijdt, dus met eetpauzes laten we 24 uur rekenen....daarboven lijkt het me zelfs niet veilig om zonder slaap door te fietsen, je zit tenslotte op de openbare weg, en moet met het verkeer rekening houden tenslotte...
Dat..quote:Op zaterdag 9 mei 2009 11:40 schreef the_critic het volgende:
ik heb liever de brandend hete zon als element... maarja, ieder zijn ding
juistquote:
Ook!quote:
Ik gok nog steeds dezequote:Op zaterdag 9 mei 2009 23:34 schreef Tommeke het volgende:
Littlecreep, wat voor fiets heb je gescoord?
Wat OProg zei inderdaad De 2009 Stevens Aspin. Echt een heerlijk fietsje Kan niet wachten om haar over een maand de Veluwe op te brengenquote:Op zaterdag 9 mei 2009 23:34 schreef Tommeke het volgende:
Littlecreep, wat voor fiets heb je gescoord?
Oeh triatlon. Daar wil ik eventueel ook weer naar toe werken.quote:Op zondag 10 mei 2009 03:02 schreef Littlecreep het volgende:
[..]
..........., heel misschien aan het einde van dit jaar nog een triatlon meepikken
Ja daar is het bij mij eigenlijk allemaal begonnen. Deed een paar keer per jaar een triatlon. Gewoon georganiseerd door mijn middelbare school. Zwemmen ging nooit lekker, maar klom bij het wielrennen altijd weer op van plaats 30 naar plaats 5. Hardlopen was dan gewoon twee mensen oppikken die zich teveel gegeven hadden en dan alsnog derde worden Heb hem helaas nooit gewonnen door mijn zwemmen en het vele vals spel van sommige mensen.quote:Op zondag 10 mei 2009 04:07 schreef No-P het volgende:
[..]
Oeh triatlon. Daar wil ik eventueel ook weer naar toe werken.
wat bedoel je hiermeequote:
Een constant tempo dat iedereen moet kunnen volgen zonder echt maximaal te gaan.quote:
Oude Holleweg is inderdaad erg pittig. Toen ik de eerste keer op de fiets zat deed ik een rondje waarbij ik ook daar omhoog moest. Ik wist niet wat me over kwam. Maar nu gaat het al wel wat simpeler. Stap zo op de fiets en dan ga ik er ook weer naar boven.quote:Op zondag 10 mei 2009 13:03 schreef Strooper het volgende:
Net even 38 kilometer weggetrapt. Wat een heerlijk weer was het zeg. En hier (omgeving Nijmegen) is toch wel een stuk toffer fietsen dan het platte Noorden.
Heb ook even de Oude Holleweg beklommen (ik kende hem eerlijk gezegd niet, terwijl ik toch 15 jaar hier gewoond heb ), maar da's toch erg pittig met maar 12 versnellingen.
Heb daar een week geleden een heel leuk plaatje gezien: een visser die langs de kant van de weg zat, links en rechts van m 2 reigers die geduldig zaten te wachten tot ie wat zou vangenquote:Op zondag 10 mei 2009 21:13 schreef Captain_Fabulous het volgende:
En er stond opeens een reiger naast het pad, erg mooi als je daar een meter langs zoeft.
een klim van 9km? dan ben jij vast niet wezen trainen in nederland... Waar ben je wezen fietsen??quote:Op maandag 11 mei 2009 12:34 schreef Oksel het volgende:
Gisteren (eindelijk) ook weer gefietst! Het weer en tijd zat niet echt mee vorige week. Wel hardgelopen en getennist.
Prachtig rondje gefietst, met een mooie klim van 9 km. Fietste alleen dit keer, en was 3km/u sneller dan wanneer ik met m'n fietsmaat fiets..
Wat voor werking heeft dat?quote:Op donderdag 7 mei 2009 17:59 schreef superbient het volgende:
[..]
je kunt onschuldig beginnen met 2 aspirine voordat je gaat trainen
Die wil ik ook welquote:Op maandag 11 mei 2009 11:56 schreef Captain_Fabulous het volgende:
@the_critic
Doe een route waar het stuk Breukelen- Loenen - Nederhorst den berg in zit...volg de Vecht zeg maar, dus niet de N-weg volgen maar de knooppunt weggetjes...zo mooi dat je haast vergeet te fietsen.
ik zal je wel wat google maps linkjes sturen op PM.
Aspirine verdunt je bloed, waardoor het makkelijker rondstroomt. (en er dus per slag grotere volumes bloed met lekkere verse zuurstof in je hijgende spieren terecht komen)quote:
Dat rondje ken jij ook wel, want we hebben het pas nog (grotendeels dezelfde route) gedaanquote:Op maandag 11 mei 2009 14:32 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Die wil ik ook wel
Maarssenbroek zou ik ver bij uit de buurt blijven, ik heb daar in 23.5 jaar nog nooit iets moois ontdekt
Okay, grappig. En hoe snel werkt dat? Als ik nog eens een rondje in de bergen rij met m'n stiefpa (zo'n 50 jarige pezige beul die de Mont-Ventoux lachend opfietst.. ), kan ik zoiets wel gebruiken.quote:Op maandag 11 mei 2009 14:35 schreef Gripper het volgende:
[..]
Aspirine verdunt je bloed, waardoor het makkelijker rondstroomt. (en er dus per slag grotere volumes bloed met lekkere verse zuurstof in je hijgende spieren terecht komen)
Op sommige punten was dat inderdaad niet altijd even mooi nee...al was het weer ook niet aan het helpen natuurlijkquote:Op maandag 11 mei 2009 14:36 schreef Gripper het volgende:
[..]
Dat rondje ken jij ook wel, want we hebben het pas nog (grotendeels dezelfde route) gedaan
Hier geloof ik echt helemaal niks van. Ik zou daarnaast ook niet in de hitte met koortsremmers een berg met hartslag 180 opfietsen, omdat het op je temperatuurcentrum (en dus warmteperceptie) werkt.quote:Op maandag 11 mei 2009 14:35 schreef Gripper het volgende:
[..]
Aspirine verdunt je bloed, waardoor het makkelijker rondstroomt. (en er dus per slag grotere volumes bloed met lekkere verse zuurstof in je hijgende spieren terecht komen)
Is inderdaad wel een mooi stuk, met name tussen Vreeland en Nigtevecht vind ik. Alleen ligt de weg er op bepaalde plekken slecht bij en is het met mooi weer meestal gevaarlijk druk.quote:Op maandag 11 mei 2009 14:56 schreef Captain_Fabulous het volgende:
en elke route waar je dit stukje in stopt is ook goed.
http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s_d&saddr=Vreelandseweg&daddr=Nigtevechtseweg+to:Mijndensedijk+to:Zandpad+to:Zandpad+to:52.173195,5.07843&geocode=FRKjHQMdDKBMAA%3BFT5DHQMdOPhMAA%3BFbt-HAMdKpVMAA%3BFX5OHAMd_GtMAA%3BFfbgGwMdYJRMAA%3B&hl=nl&mra=dme&mrcr=4&mrsp=5&sz=13&dirflg=w&sll=52.163719,5.056458&sspn=0.078553,0.153809&ie=UTF8&ll=52.253868,5.020065&spn=0.313574,0.615234&z=11
In ieder geval 1 reserve-binnenband en een pompjequote:Op dinsdag 12 mei 2009 09:54 schreef Colplay het volgende:
Ik heb van de week een oude racefiets gekregen omdat ik wil kijken of het wat voor me is. Wil eigenlijk vooral gaan fietsen om mijn conditie in de zomer op peil te houden en hardlopen vind ik echt saai.
Wat ik mij afvroeg is wat jullie meenemen als jullie gaan fietsen? Hebben jullie altijd bandenplakspullen en pomp bij je? Want ergste lijkt mij als je flink stuk van huis bent en je band ineens lek is.
Dat is zeker niet het ergste kan ik je vertellen Gewoon de noodzakelijke dingen meenemen: binnenbandje, bandenlichters, pompje. Als je een zenuwlijer bent kun je ook twee binnenbandjes meenemen. Ik heb er wel eens twee nodig gehad in een ritje van amper twee uur Bij het verwisselen van een binnenband is het raadzaam om het gaatje op te sporen en te kijken of er niet nodig iets in de buitenband steekt. Is ook zo lullig als je net je band verwisseld hebt en de aanvankelijke boosdoener opnieuw toeslaat Het is ook wel handig om nog wat noodplakkers mee te nemen (bijv. van Park Tool).quote:Op dinsdag 12 mei 2009 09:54 schreef Colplay het volgende:
Wat ik mij afvroeg is wat jullie meenemen als jullie gaan fietsen? Hebben jullie altijd bandenplakspullen en pomp bij je? Want ergste lijkt mij als je flink stuk van huis bent en je band ineens lek is.
Thnks voor de tips. Van de week maar eens een starterspakket halen danquote:Op dinsdag 12 mei 2009 10:58 schreef eentwee het volgende:
[..]
Dat is zeker niet het ergste kan ik je vertellen Gewoon de noodzakelijke dingen meenemen: binnenbandje, bandenlichters, pompje. Als je een zenuwlijer bent kun je ook twee binnenbandjes meenemen. Ik heb er wel eens twee nodig gehad in een ritje van amper twee uur Bij het verwisselen van een binnenband is het raadzaam om het gaatje op te sporen en te kijken of er niet nodig iets in de buitenband steekt. Is ook zo lullig als je net je band verwisseld hebt en de aanvankelijke boosdoener opnieuw toeslaat Het is ook wel handig om nog wat noodplakkers mee te nemen (bijv. van Park Tool).
Bedenk wel dat racebandjes vooral snel lekrijden als ze niet hard genoeg opgepompt zijn, en de 8 bar die je in een raceband doet kun je met de meeste handpompjes niet voor elkaar krijgen. Een pompje met een CO2 patroon erin is dan wel handig. Eerst met de hand oppompen tot de band goed gevuld is, een bar of 4-5. Laatste beetje met je CO2.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 11:01 schreef Colplay het volgende:
[..]
Thnks voor de tips. Van de week maar eens een starterspakket halen dan
Oke, zal hier ook naar kijken. Is dit allemaal bij Halfords te verkrijgen of niet? Zijn er anders goede suggesties voor Rotterdam en omgeving?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 11:10 schreef Gripper het volgende:
[..]
Bedenk wel dat racebandjes vooral snel lekrijden als ze niet hard genoeg opgepompt zijn, en de 8 bar die je in een raceband doet kun je met de meeste handpompjes niet voor elkaar krijgen. Een pompje met een CO2 patroon erin is dan wel handig. Eerst met de hand oppompen tot de band goed gevuld is, een bar of 4-5. Laatste beetje met je CO2.
barbieri maakt redelijk goeie pompjes die niet al te duur zijn.
http://www.bikesandparts.nl/fietspomp.php
Ik heb zelf die 3-in-1 visionair, en da's een prima ding.
halfords richt zich meer op de stadsfietser, dus ik denk niet dat die hogedruk pompjes hebben. Een goeie gespecialiseerde fietsenwinkel wel.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 11:43 schreef Colplay het volgende:
[..]
Oke, zal hier ook naar kijken. Is dit allemaal bij Halfords te verkrijgen of niet? Zijn er anders goede suggesties voor Rotterdam en omgeving?
Een tijd terug heb ik ze wel zien liggen dacht ik. Van SKS. Weet niet of ze racebinnenbandjes hebben.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:45 schreef Gripper het volgende:
[..]
halfords richt zich meer op de stadsfietser, dus ik denk niet dat die hogedruk pompjes hebben. Een goeie gespecialiseerde fietsenwinkel wel.
8 bar haal je makkelijk? Geloof ik niet hoor.. met die van mij kom ik niet verder dan een bar of 5.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:19 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
Klein en licht (ca 100 gram), en 8 bar haal ik makkelijk met dat ding. En omdat ie best mooi is (slank, 100% aluminium) misstaat hij ook niet op m'n fiets.
Heb je dezelfde? Ik heb het niet gemeten maar gewoon geschat door eerst met de grote pomp (met metertje) tot 8 bar op te pompen en daarna met het kleine pompje net zolang totdat de band even hard aanvoelde. De fabrikant claimt trouwens 11 bar....quote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:27 schreef eentwee het volgende:
[..]
8 bar haal je makkelijk? Geloof ik niet hoor.. met die van mij kom ik niet verder dan een bar of 5.
Neem altijd binnenbandjes mee omdat plakken bij mij bizar lang duurt. Ik heb overigens een vergelijkbaar pompje van Topeak. Niet de PocketRocket DX, maar de 'gewone' PocketRocket. Ze claimen zelfs 11 bar te kunnen pompen, maar dat neem ik met een flinke korrel zout. Maar 7-8 bar moet zeker lukken ja.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:19 schreef SeLang het volgende:
Ik heb NOOIT een binnenband bij me Hoe groot is de kans dat zo'n ding echt scheurt? Het is mij nog nooit gebeurd. Ik neem natuurlijk wel bandenplakspul mee en een pompje.
Kwa pompje heb ik altijd deze aan m'n fiets hangen:
[ afbeelding ]
Klein en licht (ca 100 gram), en 8 bar haal ik makkelijk met dat ding. En omdat ie best mooi is (slank, 100% aluminium) misstaat hij ook niet op m'n fiets.
Ja heb dezelfde. Heb de druk gemeten met mijn Rennkompressor (en gecorrigeerd voor het drukverlies door vullen van de slang).quote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:30 schreef SeLang het volgende:
[..]
Heb je dezelfde? Ik heb het niet gemeten maar gewoon geschat door eerst met de grote pomp (met metertje) tot 8 bar op te pompen en daarna met het kleine pompje net zolang totdat de band even hard aanvoelde. De fabrikant claimt trouwens 11 bar....
Zie hier: http://www.topeak.com/products/Mini-Pumps/PocketRocketDX
Langer geeft je theoretisch inderdaad geen hogere druk, maar (mijn) praktijkervaring is dat als het pompje erg kort is dat je dan zo'n beetje aan het einde van de slag zit op het moment dat je net genoeg druk hebt opgebouwd om daadwerkelijk lucht in de band te laten lopen. Pompen gaat dan dus nauwelijks.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 14:22 schreef eentwee het volgende:
Een lange pomp is inderdaad handiger als je minder vaak wilt pompen, maar daar krijg je je band niet per definitie harder mee.
Mja, toen ik in de duinen laatst stond te plakken waren er toch ook 2 die stopten om even te vragen of alles ok was.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 22:18 schreef el_salvador het volgende:
als je in spanje trouwens lek rijdt stopt echt _IEDEREEN_ om te vragen of je wat nodig hebt, een pomp, binnenband, of om je gewoon te helpen met vervangen. stond ik in het begin enorm van te kijken, en het heeft me ook al eens thuisgebracht toen ik door m'n binnenbanden heen was. in nederland (althans hier in de randstad) gebeurt dat eigenlijk bijna nooit, waarom? in het zuiden is dat anders toch? ik vroeg laatst aan iemand die lek reed ook of ie hulp nodig had, en die keek me maar raar aan. beetje meer solidariteit onder fietsers mag wel, net als motorrijders onderling ofzo.
en ja salvadort heeft altijd minimaal 2 binnenbanden bij zich, in nederland overbodig, maar in spanje al een keertje gehad dat ik idd 2x lek reed op een rit. mijn pomp is van de lidl
In Nederland heeft mijn vader dat ook gehad toen we samen anderhalf uur fietsten een paar weken terug. Ik had een binnenband mee, hij niet. Dus toen hij de tweede keer lek reed stonden we met zijn setje toch nog te plakken. Dat is alleen vaak veel meer gedoe dan even een nieuwe binnenband erin. Daarom heb ik nu toch twee banden mee voor de zekerheid.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 22:18 schreef el_salvador het volgende:
en ja salvadort heeft altijd minimaal 2 binnenbanden bij zich, in nederland overbodig, maar in spanje al een keertje gehad dat ik idd 2x lek reed op een rit. mijn pomp is van de lidl
Je kunt ze makkelijk zelf maken van een oude binnenbandquote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:36 schreef marcodej het volgende:
Iemand een idee waar die rubberen ringetjes te krijgen zijn?
Goeie tip, maar ik ben niet zo'n knutselaar. Als ik eens lek rijdt moet ik dus niet vergeten het bandje te bewaren.quote:Op woensdag 13 mei 2009 17:22 schreef maartenducrot het volgende:
[..]
Je kunt ze makkelijk zelf maken van een oude binnenband
Ik heb altijd 2 binnenbandjes bij me en lekke banden mik ik meteen weg.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:19 schreef SeLang het volgende:
Ik heb NOOIT een binnenband bij me Hoe groot is de kans dat zo'n ding echt scheurt? Het is mij nog nooit gebeurd. Ik neem natuurlijk wel bandenplakspul mee en een pompje.
Kwa pompje heb ik altijd deze aan m'n fiets hangen:
[ afbeelding ]
Klein en licht (ca 100 gram), en 8 bar haal ik makkelijk met dat ding. En omdat ie best mooi is (slank, 100% aluminium) misstaat hij ook niet op m'n fiets.
5 jaar oude picca, maar you get the point...
[ afbeelding ]
CO2 had ik vroeger mee maar dat was toch niet ideaal. Je moet dan meerdere patronen meenemen en als er iets niet goed gaat en je bent door je patronen heen dan sta je daar . Eén keer gebeurd en daarna maar gewoon een goed pompje gekocht (die hierboven dus).
Wat is een kneus?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 22:13 schreef marcodej het volgende:
Vanavond met opzet een relatief kort ritje rustig aan gedaan. De 90+ km van zondag zaten duidelijk nog in de benen. Heb vrij vroeg de groep laten gaan, de benen stilgehouden en me op laten vissen door de laatste groep. Daar rustig gereden, maar dit groepje ging me toch te langzaam. Dus heb toen maar het kopwerk tegen de wind in op me genomen. Maar zonder echt gekke dingen te doen loste ik ze al, dus dit bleek echt het 'kneuzen'groepje te zijn. Toen maar samen met nog iemand wat snelheid gemaakt en kop over kop het rondje afgemaakt.
Is inderdaad niet erg aardig van mij, het staat dan ook tussen aanhalingstekens... Het waren de 'zwakke broeders' om het dan maar wat netter te zeggen. Tevreden?quote:Op woensdag 13 mei 2009 18:19 schreef Colnago het volgende:
[..]
Wat is een kneus?
Dat ben jij toch ook niet omdat jij moest lossen?
Laat iedereen in z'n waarde zou ik zeggen.
Neem aan dat je de Wedrenners bedoeld? Welke groep?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 22:13 schreef marcodej het volgende:
Vanavond met opzet een relatief kort ritje rustig aan gedaan. De 90+ km van zondag zaten duidelijk nog in de benen. Heb vrij vroeg de groep laten gaan, de benen stilgehouden en me op laten vissen door de laatste groep. Daar rustig gereden, maar dit groepje ging me toch te langzaam. Dus heb toen maar het kopwerk tegen de wind in op me genomen. Maar zonder echt gekke dingen te doen loste ik ze al, dus dit bleek echt het 'kneuzen'groepje te zijn. Toen maar samen met nog iemand wat snelheid gemaakt en kop over kop het rondje afgemaakt.
Okee.quote:Op woensdag 13 mei 2009 19:43 schreef marcodej het volgende:
Is inderdaad niet erg aardig van mij, het staat dan ook tussen aanhalingstekens... Het waren de 'zwakke broeders' om het dan maar wat netter te zeggen. Tevreden?
Nou ja, je ging toch op kop rijden?quote:En ja, ik voelde me een kneus toen ik me liet lossen en in dat groepje terecht kwam. Heb niet lekker getraind gister.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |