abonnement Unibet Coolblue
pi_68325459
Ik wil een houten bak verven waar allerlei planten in komen te staan, nu ben ik dus op zoek naar verf die daar geschikt voor is. Allereerst moet de verf waterdicht afsluiten, en tevens chemisch stabiel zijn, ofwel er mogen geen giftige stoffen uit de verf vrij komen als de verf droog is. Verder komen er kleikorrels in de bak en dus moet de verf ook enigszins slijtvast zijn.

Ik heb wel eens met twee componenten epoxy verf/lak gewerkt om een boot te schilderen, en op zich voldoet een dergelijke verf aan mijn eisen, maar het is zo duur. Een andere verf die vaak gebruikt werd op schepen is teer, maar daar komen giftige stoffen uit vrij (er komen onder ander planten in met vruchten voor consumptie, dus dat durf ik echt niet aan) en dat voldoet dus niet aan de gestelde eisen. Ik zoek dus een verf die aan mijn eisen voldoet en goedkoper is dan epoxy verf/lak. Kleur, structuur en andere esthetische zaken zijn niet van belang.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bolkesteijn op 24-04-2009 02:52:10 ]
  vrijdag 24 april 2009 @ 03:00:18 #2
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_68325538
Is de verf die je nu gebruikt soms van Epifanes?
Zo niet: aanrader, niet enorm duur maar wel zeer goede kwaliteit.
Goede verf is sowieso erg duur en met wat jij wilt val je nu eenmaal nog meer in de prijzen.

Een alternatief zou Polyester kunnen zijn, je weet wel dat spul om je auto te repareren en waar ze badkuipen en windmolens van maken.
Als alleen hars is het natuurlijk niet erg sterk, dat komt pas als je er glasvezel matten in gaat leggen maar het is wel waterdicht, slijtvast en behoorlijk resistent tegen veroudering.
De hars alleen is gewoon als verf te gebruiken en met een kwast aan te brengen....
pi_68325568
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 03:00 schreef robber57 het volgende:Is de verf die je nu gebruikt soms van Epifanes? Zo niet: aanrader, niet enorm duur maar wel zeer goede kwaliteit. Goede verf is sowieso erg duur en met wat jij wilt val je nu eenmaal nog meer in de prijzen.
Ik heb ervaring met het werken met twee componenten verf omdat ik mee help met de boot van m'n vader, maar ik weet niet wel merk hij koopt. Volgens mij een of ander professioneel product, het zit iig in bussen van 5 liter. Maar die verf wil ik er eigenlijk niet op smeren, want dat is erg dure verf en dus vrij zonde voor iets als een plantenbak. Vandaar dat ik eigenlijk op zoek ben naar iets goedkopers, 20 euro voor een liter vind ik wel acceptabel. Het mag ook een gewone eencomponenten verf zijn, als het maar binnen mijn eisen valt.
quote:
Een alternatief zou Polyester kunnen zijn, je weet wel dat spul om je auto te repareren en waar ze badkuipen en windmolens van maken. Als alleen hars is het natuurlijk niet erg sterk, dat komt pas als je er glasvezel matten in gaat leggen maar het is wel waterdicht, slijtvast en behoorlijk resistent tegen veroudering.
De hars alleen is gewoon als verf te gebruiken en met een kwast aan te brengen....
Het hoeft niet constructief sterk te zijn want het is alleen maar als beschermende laag voor het hout bedoelt. Maar is polyester wel geschikt? Want polyester is volgens mij vocht doorlatend (osmose!), op schepen wordt er daarom ook altijd een gel coat op aangebracht om het waterdicht te maken.
pi_68326830
Kijk eens naar epoxyhars van www.mrboat.nl of anders www.cesense.nl

Dat is volgens mij de goedkoopste. Eventueel kan je er een weefseltje in kwijt voor extra slijtvastheid. Of 3-4 keer aanbrengen (elke keer binnen 24 uur na de vorige keer, dan hoef je niet te schuren tussendoor, behalve de eerste keer, om de opgezwollen houtvezels af te toppen)

Anders de coatings van www.ecolinecoatings.nl (ecoprotect). Is wat lijviger, dus grotere laagdikte, en dus minder laagdikte nodig. (2 lagen moet zat zijn, alhoewel je waarschijnlijk op hout een primer nodig hebt

Persoonlijk zou ik voor de optie epoxy/weefsel gaan, omdat je dan scheurvorming ook tegengaat.

En om het nog mooier te maken: De bakken die ik nu heb staan heb ik helemaal niet behandeld, heb er enkel worteldoek in gevouwen... (en dat voor een epoxyleverancier, niet Mr Boat en ook niet Ecoline, trouwens...)
pi_68327846
Waarom koop je geen kunststof bak die in je houten bak past?

OF maak je een houten bak die om een kunststof bak heen past?\

Vijverfolie?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_68334347
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 08:29 schreef skiff het volgende:
Kijk eens naar epoxyhars van www.mrboat.nl of anders www.cesense.nl

Dat is volgens mij de goedkoopste. Eventueel kan je er een weefseltje in kwijt voor extra slijtvastheid. Of 3-4 keer aanbrengen (elke keer binnen 24 uur na de vorige keer, dan hoef je niet te schuren tussendoor, behalve de eerste keer, om de opgezwollen houtvezels af te toppen)

Anders de coatings van www.ecolinecoatings.nl (ecoprotect). Is wat lijviger, dus grotere laagdikte, en dus minder laagdikte nodig. (2 lagen moet zat zijn, alhoewel je waarschijnlijk op hout een primer nodig hebt

Persoonlijk zou ik voor de optie epoxy/weefsel gaan, omdat je dan scheurvorming ook tegengaat.
Bedankt voor de websites! Mr.Boat.nl is inderdaad goedkoop. Ik had ook nog bij Polyservice.nl gekeken, maar daar liggen de prijzen toch nog wat hoger.
quote:
En om het nog mooier te maken: De bakken die ik nu heb staan heb ik helemaal niet behandeld, heb er enkel worteldoek in gevouwen... (en dat voor een epoxyleverancier, niet Mr Boat en ook niet Ecoline, trouwens...)
Dat durf ik niet aan, het is een bak van multiplex, en mijn ervaring is dat het slecht tegen vocht kan en dat de laagjes gaan delamineren.
pi_68334460
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 09:22 schreef Deetch het volgende:
Waarom koop je geen kunststof bak die in je houten bak past?

OF maak je een houten bak die om een kunststof bak heen past?\

Vijverfolie?
Dat dus. Als een vijver waterdicht blijft doet een bloembak dat ook wel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')