abonnement Unibet Coolblue
pi_68317938
Het enige echte bento-topic!

Vorige delen:
Meet Mr Bento
Bento-topic - deel 2
Bento Topic - Deel 3
Bento-topic #4
Bento topic #5

Bentō (弁当 or べんとう) is een Japanse meeneem-maaltijd die over het algemeen bij de lunch gegeten wordt. Een traditionele bento bestaat uit rijst, vis of vlees en één of meer groente-gerechten. De dozen waar de maaltijd inzit variëren van handgemaakte lacquer-waar tot plastic wegwerpbakjes. Sommige bento’s, met name de bento’s die voor kinderen worden gemaakt kenmerken zich door een uitgesproken design. Schattige ontwerpen en figuren uit anime series spelen vaak de hoofdrol en lenen zich dankbaar om een aantrekkelijke lunch te crëeren.

Hoewel een bento van origine Japans is, kan er van alles in het bakje gedaan worden, variërend van traditioneel Japanse gerechten, tot pasta en brood of oerhollandse zaken zoals poffertjes. Over het algemeen wordt in het achterhoofd gehouden dat een bento:

- goed volgepakt moet zitten;
- vooral gezonde ingrediënten moet bevatten;
- 3 delen koolhydraten bevat (zoals rijst/pasta/brood etcetera);
- 1 deel proteïne, zoals tofu, ei of vlees(waren);
- en 2 delen groente of fruit. (waarbij het fruit eigenlijk als snack gezien wordt.)

Wanneer dit het geval is zal de inhoud van het bakje in ml. ongeveer gelijk staan aan het aantal kcal. die de maaltijd zal leveren.

Nuttige links:

- Lunchinabox.net (topsite met veel tips, recepten; no-nonsense)
- Cookingcute.com (veel lekkere recepten en goeie tips, mooie ontwerpen; sinds kort weer geupdate!)
- Tips, trucs en FAQ over bento (van lunchinabox.net)
- Sakurakitsa’s Flickr (erg uitgebreide esthetische bento’s)
- Bento op Flickr
- Japanse bento’s (klik bovenin op de kalender voor foto’s)
- Lunch links (zeer uitgebreid website overzicht van lunchinabox.net)
- Bento TV (filmpjes met een ietwat vreemd meiske, wat en hoe over bento. de spullen die zij verkoopt zijn erg prijzig! )
- Just Bento // Just Hungry (zeer uitgebreide sites van een Zwitserse met veel recepten en tips.)
- Bento Babe Bento Babe, Nederlandse Bento-Blog

In Nederland zijn slechts sporadisch bento’s en bento-accesoires te krijgen. Het loont om de lokale toko’s af te struinen en creatief te denken, zo heeft de Xenos een hoop spulletjes staan die interessant zijn voor bentomakers, zoals kleine sausbakjes en siliconen muffinvormpjes, ook bij de halfords is een bento gesignaleerd die verdacht veel lijkt op de Mr. Bento van Zojirushi . Andere opties zijn bijvoorbeeld Ebay of Japan Centre. Het loont hierbij om zoveel mogelijk bij dezelfde verkoper te kopen in verband met de verzendkosten, of om met meerdere mensen tegelijk te bestellen.

Uiteindelijk draait het bij bento vooral om het maken van een smakelijke en leuke lunch, dus kom maar op met al die foto’s van jullie bento’s zodat we inspiratie op kunnen doen!

Voor de vorm alvast wat inspiratie:

Van Amthezia

Links: Een apart doosje voor mijn satésaus met extra pinda's erin.
Rechts: Ster-onigiri, sla, ei, taugé, peultjes, wortel en peultjes.


Er zit in: Ster-onigiri, ei, pinda's, satésaus, taugé, peultjes, wortel, paksoi en peultjes.

Van M0nr03


Van Zeven7

Boven: bevroren bramen en bosbessen, rolletjes pepersalami, tomaatjes, flesjes zelfgemaakte saladedressing, rolletjes van lekker vers maisbrood met nutella
Onder: veldsla, tomaatjes, komkommer, eitje

Van Vahmpcat



Linksboven: Cheeze and onion minicrackertjes, kaasje met een piraat erop , veldsla en wortel
Linksonder: Silicone vormpje met ijsbergsla en in de ochtend toe te voegen konijnen-ei, gemengde pitloze druiven (en wat extra prikkertjes als er mensen een druifje mee pikken ^.^ )
Rechts: Salade van gemengde sla, radijs, wortelhartjes, flesje met light mayo en paar stukjes leftover gepaneerde kipstukjes Oh en een kip-prikkertje dat de boel in de gaten houd voor me.

Van Guppyfriend (ik moet nog een foto maken van met iets erin)


Van _Arual_




Met deze post gooide ik het vorig deel dicht:
quote:
Op donderdag 23 april 2009 21:29 schreef _Arual_ het volgende:
Net in de stad staan staren naar de etalage van een sushirestaurant - zien we daar opeens onigirivormen liggen. In de vorm van een hart en een bloem. Dus die heb ik nou ook. Bij de Xenos silliconenen muffinvormpjes aan de haak geslagen.

M0nr03, ik zie nu toevallig worteltjes op jouw foto staan. Bij mij hebben ze afgegeven op het dekseltje (maakt niet uit, had het maar geen dekseltje moeten worden). Heb je daar geen last van?

Het is allemaal wat.


[ Bericht 85% gewijzigd door Vork op 24-04-2009 09:39:14 ]
pi_68324668


*nieuw* hihi.. eerste poging ik had een lange dag voor de boeg ik heb helaas geen bento spullen, alleen wat plastic bakjes van m'n moeder ^^

vond deze foto wel beter maar hij is een beetje te breed voor het topic denk ik?

wat er in zit: aardappeltjes, schnitzel, komkommer, mais, salade en stukjes ei, ham kaas komkommer sandwiches en.. nog meer mais
pi_68325829
@Arual, ik heb ook geen idee........ meestal beginnen ze met zo'n startpost, die in de andere topics ook staan...

@aiai, ziet er hartstikke leuk uit!! Heel bento achtig hoor, je hebt alles mooi geschikt enzo Misschien voortaan een beetje rood nog gebruiken

Geen bento hier vandaag, beetje koppijn, en ben vrij....
  Moderator vrijdag 24 april 2009 @ 06:51:11 #4
155227 crew  Guppy
dus
pi_68326097
- de OP -

[ Bericht 28% gewijzigd door Guppy op 24-04-2009 09:54:40 ]
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Moderator vrijdag 24 april 2009 @ 06:51:43 #5
155227 crew  Guppy
dus
pi_68326102
nu moet er alleen een modje zijn die de vorige post even in de OP plakt
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_68326722
Lol!! Zo houden we onszelf bezig
Misschien bij de nuttige links ook mijn nederlandse website zetten? (suggestie, hoeft zeker niet!)

Vanavond ga ik weer 3 bento's maken om mee te nemen naar de Elf Fantasy Fair morgen, lekker op het gras zitten en daar lekker onze bento leeg eten hmm jumjum

Ik ga california rolls maken, en kleine bladerdeeg hapjes....
  Moderator vrijdag 24 april 2009 @ 09:02:13 #7
155227 crew  Guppy
dus
pi_68327359
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 08:21 schreef Amthezia het volgende:
Lol!! Zo houden we onszelf bezig
Misschien bij de nuttige links ook mijn nederlandse website zetten? (suggestie, hoeft zeker niet!)

Vanavond ga ik weer 3 bento's maken om mee te nemen naar de Elf Fantasy Fair morgen, lekker op het gras zitten en daar lekker onze bento leeg eten hmm jumjum

Ik ga california rolls maken, en kleine bladerdeeg hapjes....
Done! Het is ook een leuke website

Ik ben morgen ook op de EFF Wordt vast heel leuk!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_68327559
Hihihi ow leuk!! Grappig dat het zo'n groot event is geworden......ik kan me de eerste keer nog herineren in het Archeon, het was toen echt ienieminie *grin*
En bento's met een ijspak erop zijn zooo handig om bij je te hebben! Lekker picknicken in de zon op het gras, met goede muziek op de achtergrond
  Moderator vrijdag 24 april 2009 @ 09:15:39 #9
155227 crew  Guppy
dus
pi_68327688
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 09:10 schreef Amthezia het volgende:
Hihihi ow leuk!! Grappig dat het zo'n groot event is geworden......ik kan me de eerste keer nog herineren in het Archeon, het was toen echt ienieminie *grin*
En bento's met een ijspak erop zijn zooo handig om bij je te hebben! Lekker picknicken in de zon op het gras, met goede muziek op de achtergrond
Ik heb de OP een beetje aangepast met recente foto's, en een vraag in het Feedback forum gezet of ie even in de OP geplakt kan worden.

Lekkere hapjes eten op de EFF is leuk
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_68327967
Ja leuk aangepast!! Lekker veel verschillende bento's!
Hmm krijg al helemaal zin in de hapjes haha, ik moet trouwens echt eens boodschappen doen........ *zwaai*
Fijne dag allemaal!
pi_68328143
TerugVindBento

pi_68328500
Wat ik mij afvroeg hè... Die mensen die knoflookworst ofzo in hun bento stoppen: gaat niet alles daarnaar smaken?
pi_68328774
Een 6e topic alweer!

En wat leuk dat we ook steeds meer mensen bij krijgen hierzo en ook leuke creaties
EFF hmm was dat dit weekend, wie weet als het niet uitverkocht is en we tijd over mochten hebben, altijd wel leuke dagen ^^ En inderdaad handig om bij uitjes Bento's mee te nemen! Lekker op het gras in het zonnetje ploffen, doosje op schoot, yummm
Ze gaan ook zeker mee gaan als we in de zomervakantie dagtrips maken ofzo, dat weet ik nu al!
Moet mijn bento voor vanmiddag nog fabriceren, pas vanmiddag les dus kan rustig aan doen.

En ik hoop dat de post opschiet met pakjes

Oh en Coldfeet, meestal dingen die echt smaak kunnen afgeven doe ik in van die muffinvormpjes zodat smaken niet mengen, of met scheidingsmuurtjes ertussen. Dat scheelt al heel veel, heb eigenlijk daardoor nooit meer dat dingen smaak mengen. Een keer fout gegaan, en sinds dien houd ik het goed in de gaten hoe ik het opbouw
pi_68328982
Hahaha ik had dat laatst, mijn olijven gewoon erin "gepleurd" en niet in bakjes gedaan.....zelfs de kaas had een muf olijvensmaakje haha

Soms kan je het ook in je voordeel gebruiken! Bijv. als ik salade meeneem met feta, ui, tomaat en olijven. Die doe ik juist lekker bij elkaar, daar word de salade alleen nog maar lekkerder van!
  vrijdag 24 april 2009 @ 10:02:17 #15
252930 M0nr03
seriously?!
pi_68329074
@ Arual, de worteltjes hebben (nog) niet afgegeven, kan komen dat ik een thuis bento heb gemaakt.
ik heb ergens gelezen hoe je rode en andere aanslag uit je plastic kan krijgen. als ik het weer tegen kom dan post ik het hier wel even.

jeetje alweer nr 6! wat kunnen mensen leuteren over bento's

ik lag vanochtend nog in bed, wat denk je.... mijn vriend heet mijn zwarte bento box mee naar zijn werk genomen en er boterhammen in gestopt! ik had hem nog zo gewaarschuwd! dit wordt straf

vandaag voor mij ook geen bento, ben thuis. ik heb met mezelf afgesproken dat als ik mijn paper af heb (ben aan het afstuderen en schiet niet zo hel erg op) dat ik nieuwe doosjes mag bestellen.
ik heb een hele cute thermo bento gezien die ik toch wel aan mijn verzameling wil toevoegen.

fijne dag allemaal!
pi_68330030
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 10:02 schreef M0nr03 het volgende:
ik lag vanochtend nog in bed, wat denk je.... mijn vriend heet mijn zwarte bento box mee naar zijn werk genomen en er boterhammen in gestopt! ik had hem nog zo gewaarschuwd! dit wordt straf

vandaag voor mij ook geen bento, ben thuis. ik heb met mezelf afgesproken dat als ik mijn paper af heb (ben aan het afstuderen en schiet niet zo hel erg op) dat ik nieuwe doosjes mag bestellen.
ik heb een hele cute thermo bento gezien die ik toch wel aan mijn verzameling wil toevoegen.
Nouja, de doosjes gaan er niet dood van ofzo als er keer iets anders in mee word gesleept, maar toch
En thermo bento's zijn handig, vooral in de winter Wat voor een heb je op het oog? Een die zo ronde doosjes boven elkaar stapelt, een met 2 halfronde bakjes en een ronde hogere (heb ik een) of een van staal in een meer vierkante vorm?

Net mijn bento gefabriceerd voor vanmiddag. Leftoverbento is het geworden. Er moesten nou eenmaal wat dingen mee op ook, dus design is niet al te geweldig, t'is vrij basic geworden. Ik mis wat rood in de kleuren. Nouja.


Boven: Leftover kerrie (pittige) met groenten en paar stukjes kip, rijst met prei/ham/ei stukjes erdoor. Nori sterretjes
Onder: Bedje van ijsbergsla, pitloze rode druiven, kaasje, wortelsterretjes.

Smaken zal het wel, daar ben ik niet bang voor
pi_68330278
En deze is voor vandaag. Het is echt een kliko-bento geworden, met allerlei restjes uit de koelkast en voorraadkast. (eindelijk dat laatste restje pasta opgemaakt.)



In het bovenste bakje: pastasalade met zelfgemaakte pesto, verse basilicum, een hartjeplak kaas en in het flesje pijnboompitjes. Erbij een gekookt konijnen-ei.
In het onderste bakje: 2 wrapjes met roomkaas, ham en verse bieslook, een custardpuddinkje en een kiwi. Stevige kost vandaag, maar er moet ook hard gewerkt worden.
pi_68330357
Nu heb ik zin in kiwi!
En custard

*noteert kiwi's halen op boodschappenlijst voor morgen*
pi_68333025
Wat leuk die nieuwe OP met recentere Bento's! Ik ga toch maar weer even op eBay kijken voor een 600 ml box, aangezien ik alleen 1 klein Bento-boxje heb en verder normaal gewone brooddozen gebruik. En dan meteen ook even kijken voor prikkers, zodat ik ook lekkere wraps kan maken

Ik ga ze nu gewoon vooral als meeneembento's gebruiken, of gewoon voor thuis. Vanaf september ga ik op jaarstage, dus dan kan ik 4 dagen in de week Bento-en, aangezien ik dan 8 uur per dag stage moet lopen. Nu heb ik op school te weinig les om Bento's te maken.
pi_68333085
Vork heeft de OP gered!

Bentoboxjes zijn trouwens ook erg handig om fruit in mee te nemen, met al die vakjes. Ik eet nu veel meer fruit dan normaal.
pi_68333525
Hmm ja custard..... lekker!! Mijn boodschappen zijn eindelijk gedaan ! Mijn man liep te zeuren (ja echt!) dat zijn (40-jarige) collega gisteren kabouter plop koekjes bij zich had, en dat hij ook schattige koekjes wil hebben TSSSS
Maar ik heb net deze hartige koekjes (ik heb de haaitjes) gevonden, en denk dat ze ook wel heel leuk zijn in de bento:
pi_68334242
Net besteld bij Bento-Delicious





Bovenste bakje: 250 ml, onderste bakje 360 ml

Van Yingka:



Inhoud: 800 ml



Bovenste bakje: 305 ml, onderste bakje: 265 ml



Voorlopig moet dit wel weer genoeg zijn

[ Bericht 10% gewijzigd door _Hestia_ op 24-04-2009 15:09:35 ]
pi_68344924
Leuke boxen!!! Die blauwe is mooi hoor
pi_68345782
Die blauwe heeft mijn ega ook. Ik heb hem zelf in het geel.
pi_68348616
Je hebt ze idd in meerdere kleuren ja Maar heb nu iig wat boxen met normale inhoud, want had alleen 1 zo'n 3 -op-elkaar boxje waar amper wat in kan. Dus dan hoef ik geen gewone broodtrommels er meer voor te gebruiken, want die zijn vaak toch te hoog. Hoop dat ik het snel binnen heb
pi_68355048
Wow! Werd afgelopen weekend op dit topic geattendeerd door ColdFeet! Wat een kunstwerkjes


Ik ga dit weekend eens wat uit de andere topics lezen
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_68355147
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 20:43 schreef Sylvana het volgende:
Je hebt ze idd in meerdere kleuren ja Maar heb nu iig wat boxen met normale inhoud, want had alleen 1 zo'n 3 -op-elkaar boxje waar amper wat in kan. Dus dan hoef ik geen gewone broodtrommels er meer voor te gebruiken, want die zijn vaak toch te hoog. Hoop dat ik het snel binnen heb
Wat een leuke dingen heb je besteld ^^
Die lichtblauwe met dat beetje motief bovenop en die clips is echt heel leuk Simpel maar toch mooi ^.^

Vakantie nu, dus zullen minder bento's gemaakt worden maar ga er toch paar pogen te maken Anders blijf ik twijfelen wat ik in hemelsnaam moet lunchen, ben het zo gewend een fijn pakketje te hebben
pi_68367722
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 23:22 schreef vahmpcat het volgende:

[..]

Wat een leuke dingen heb je besteld ^^
Die lichtblauwe met dat beetje motief bovenop en die clips is echt heel leuk Simpel maar toch mooi ^.^
Thnx en ja die vind ik zelf ook het leukst en vooral die clipjes lijken me erg handig
pi_68374897
Ja die clips zijn super, ook leuk met doorzichtig dekseltje. Ik heb 2 met clips, een 1laags en een 2laags, alleen jammer dat daar geen doorzichtig dekseltje bij zit, nog laagje ertussen voor bestek. Vind het zo leuk om naar mijn eten te kunnen gluren voor ik het open maak. Even nog kijken wat ik ook alweer bij had.
En het sluit echt heel tidy, nooit rommel mee gehad.

Dat doosje was er niet toevallig ook in groen met zo'n motiefje erboven?
Heb al een blauw doosje, nog geen 2laags groen, zou een excuus kunnen worden
pi_68385318
Picknick bento's voor de Elf Fantasy Fair :

pi_68389649
quote:
Op zondag 26 april 2009 10:32 schreef Amthezia het volgende:
Picknick bento's voor de Elf Fantasy Fair :

[ afbeelding ]
Oeh! Dat ziet er goed uit ^.^
En voor hoeveel personen is dat? Is flinke hap zo.
Moet smakelijk zijn, dat wel
  † In Memoriam † zondag 26 april 2009 @ 18:12:35 #32
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_68399040
Oeh, lekkere picknick bento
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  Moderator zondag 26 april 2009 @ 19:21:41 #33
155227 crew  Guppy
dus
pi_68400969
quote:
Op zondag 26 april 2009 18:12 schreef Macka66 het volgende:
Oeh, lekkere picknick bento
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
jammer dat ik in arnhem woon...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_68402197
Nou, hierbij mijn eerste bijdrage Vorige week ook 2 bento's gemaakt maar geen foto's

Mijn bento box (beetje donker, het bakje is dezelfde keur roze als de dondere bloempjes):


De inhoud van deze keer:


Boven:
wraps met philadelphia paprika kaas en sla met komkommer, tomaat, mozarella en bosui

Onder:
Een busje sojasaus , Komkommer, tomaat/mozarella spiesjes en er komt nog rijst bij

Los meenemen (hoe weet ik nog niet ... moet eigenlijk zo'n mooi meeneemtasje hebben): sladressing & light mayo

ff een vraagje, misschien dat iemand een briljant idee heeft: wat zou ik in het bovenste deel kunnen doen? mijn sojaflesje past er net niet in dus dat wordt het niet
pi_68402310
Ik heb me ook weer uitgeleefd:



Met couscoussalade, cherrytomaatjes, radijs, ei, bosvruchten en druiven.
pi_68402529
quote:
Op zondag 26 april 2009 20:08 schreef _Arual_ het volgende:
Ik heb me ook weer uitgeleefd:

[ afbeelding ]

Met couscoussalade, cherrytomaatjes, radijs, ei, bosvruchten en druiven.
Wat een leuk lepeltje! Waar heb je die gehaald? ik ben nog op zoek naar ene lepeltje om mijn laatste beetje rijst iedere keer mee op te eten ... stokjes zijn dan erg irritant en is het eitje erg hoog (want dat kan ie misschien onder mijn dekseltje )
pi_68406666
quote:
Op zondag 26 april 2009 13:41 schreef vahmpcat het volgende:

[..]

Oeh! Dat ziet er goed uit ^.^
En voor hoeveel personen is dat? Is flinke hap zo.
Moet smakelijk zijn, dat wel
Het was voor 2 personen, maar wel van 10.00 's ochtends tot 20.00 's avonds, en de fruit bento wou natuurlijk iedereen van meeeten
pi_68413698


Links: Tomaatjes en wat druiven
Rechts: Seranno ham, veldsla, tomaatjes en pijnboompitten

Snelle snack bento vandaag!
Nog een paar daagjes en dan komen hopelijk al mijn nieuwe spullentjes binnen!! *yay*!
pi_68415555
quote:
Op zondag 26 april 2009 20:14 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Wat een leuk lepeltje! Waar heb je die gehaald? ik ben nog op zoek naar ene lepeltje om mijn laatste beetje rijst iedere keer mee op te eten ... stokjes zijn dan erg irritant en is het eitje erg hoog (want dat kan ie misschien onder mijn dekseltje )
Je hebt ook van die kleine setjes met kindebestek, dat is ook vrij bruikbaar en zit ook meestal wel een lepeltje bij. Ik krijg juist geen klein mesje gevonden (hoeft niet al te scherp zijn ofzo, maar gewoon om evt crackertjes met spul te besmeren ) Maar ik zal er vroeg of laat wel een tegenkomen denk ik

Mijn bento voor vandaag zal ik later vandaag posten, had ik vanochtend geen tijd meer voor. Was al beetje halsoverkop maken aangezien ik beetje vergeten was dat ik vandaag nog wel les had *oops*
En ik hoop ook dat deze week mijn paar spulletjes binnen komen, ben erg benieuwd, vooral omdat ik dit keer het niet zelf besteld had *nieuwsgierig* ^.^

En dan ga ik nu frambozen snoepen uit mijn bento

Edit: nog half bevroren / koude maar toch lekker zoete frambozen zijn

[ Bericht 5% gewijzigd door vahmpcat op 27-04-2009 10:29:21 ]
pi_68418243
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 20:30 schreef vahmpcat het volgende:
Ja die clips zijn super, ook leuk met doorzichtig dekseltje. Ik heb 2 met clips, een 1laags en een 2laags, alleen jammer dat daar geen doorzichtig dekseltje bij zit, nog laagje ertussen voor bestek. Vind het zo leuk om naar mijn eten te kunnen gluren voor ik het open maak. Even nog kijken wat ik ook alweer bij had.
En het sluit echt heel tidy, nooit rommel mee gehad.

Dat doosje was er niet toevallig ook in groen met zo'n motiefje erboven?
Heb al een blauw doosje, nog geen 2laags groen, zou een excuus kunnen worden
Nee ik heb hem volgens mij niet in het groen gezien, maar zal nog wel ff voor je kijken

Mn spullen zijn trouwens allemaal verzonden

Edit: Deze boxen heeft hij in het groen, zijn wel iets andere motiefjes





Dezelfde als ik heb heeft hij niet in het groen.
pi_68420546
quote:
Op maandag 27 april 2009 10:22 schreef vahmpcat het volgende:

[..]
Ik krijg juist geen klein mesje gevonden (hoeft niet al te scherp zijn ofzo, maar gewoon om evt crackertjes met spul te besmeren ) Maar ik zal er vroeg of laat wel een tegenkomen denk ik
Kleine botermesjes?? Moet volgens mij wel te doen zijn......

Die groene bakjes zien er vrolijk uit zeg!! Zeker die met legerprint is hip
  † In Memoriam † maandag 27 april 2009 @ 14:46:07 #42
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_68423469
quote:
Op maandag 27 april 2009 10:22 schreef vahmpcat het volgende:

[..]

Je hebt ook van die kleine setjes met kindebestek, dat is ook vrij bruikbaar en zit ook meestal wel een lepeltje bij. Ik krijg juist geen klein mesje gevonden (hoeft niet al te scherp zijn ofzo, maar gewoon om evt crackertjes met spul te besmeren ) Maar ik zal er vroeg of laat wel een tegenkomen denk ik
Dille & Kamille heeft botermesjes met houten heftje voor bij maiskolven, die zijn iig heel kort (maar wel wat bol).
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_68423628
Vraagje aan arual trouwens, hoe maak je couscous salade?? Ik heb dat echt nog nooit gekookt
Ik heb er wel onwijs trek opeens in......dus misschien word het eens tijd om het te maken!
  maandag 27 april 2009 @ 17:55:35 #44
252930 M0nr03
seriously?!
pi_68430225
voor mij geen fotogenieke bento vandaag.
ik had een restje salade met kipreepjes, een restje tabouleh en een restje quiche.
geen spannende versier dingen gedaan verder (paste ook niet mijn doosjes zaten prop)

niet fotowaardig maar wel erg lekker!
pi_68430408
quote:
Op maandag 27 april 2009 11:59 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Nee ik heb hem volgens mij niet in het groen gezien, maar zal nog wel ff voor je kijken
Mn spullen zijn trouwens allemaal verzonden
Edit: Deze boxen heeft hij in het groen, zijn wel iets andere motiefjes
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dezelfde als ik heb heeft hij niet in het groen.
Aw wel jammer en dank voor het opzoeken, maar duurt toch nog even tot ik van mezelf weer doosjes zelf mag bestellen nog. Die eerste is wel cute ^.^ maar mag niet. *foei tegen zichzelf*

En dank voor tips over mesje, moet er deze meivakantie maar eens goed naar neuzen
Hier nog mijn bento van vandaag, geen lange dag dus niet super veel/machtig:



Links: Bevroren frambozen ijsbergsla en een poging tot radijsbloem. (ging aan zijkanten al goed open, maar denk dat ie niet lang genoeg in water lag voor midden ook mooi?)
Rechts: Pasta (spaghetti bij gebrek aan andere soort ) met rode pesto en wat geraspte mozzarella.
pi_68433644
quote:
Op zondag 26 april 2009 20:14 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Wat een leuk lepeltje! Waar heb je die gehaald? ik ben nog op zoek naar ene lepeltje om mijn laatste beetje rijst iedere keer mee op te eten ... stokjes zijn dan erg irritant en is het eitje erg hoog (want dat kan ie misschien onder mijn dekseltje )
In die serie van dat lepeltje heb ik nog veel meer. Een eierkloppertje. Een eierkoker. Dit lepeltje hoorde bij een eierdopje (mét pootjes).

In Japan heb ik in een warenhuis de hele serie gezien: diverse soorten eierpannetjes, een ding waarmee je eigeel en eiwit van elkaar kon scheiden, een eierwekker - alles eigerelateerd. Moest me bedwingen, maar heb er uiteindelijk niks van gekocht. In Nederland moet je gewoon goed opletten. Alle dingen die ik heb, komen uit verschillende winkels. Kookwinkels. Maar dit eierdopje met lepeltje is gewoon afkomstig van de plaatselijke Jan Linders - waar ze ook een pannetje hadden met kuiken op de steel, maar die was niet geschikt voor inductie.
pi_68433785
quote:
Op maandag 27 april 2009 14:50 schreef Amthezia het volgende:
Vraagje aan arual trouwens, hoe maak je couscous salade?? Ik heb dat echt nog nooit gekookt
Ik heb er wel onwijs trek opeens in......dus misschien word het eens tijd om het te maken!
Ik heb nu gewoon couscous van Lassie gebruikt, daar zitten de kruiden al doorheen, en dat smaakt echt prima. Heeeel simpel: halve liter water koken, pan van het vuur, couscous erbij, vijf minuten wachten. Klaar. Je hebt ook couscous die nog niet gekruid is. Dan ga ik zelf creatief doen met sinaasappelschilletjes enzo.

Verder was dit echt een containersalade, met alles wat er in de kast stond: kikkererwten, stukjes feta, zongedroogde tomaten, cherrytomaatjes, radijsjes, peterselie en munt.
pi_68449375
Ik heb gisteren dus couscous salade geprobeert te maken hij is best lekker geworden, al zeg ik het zelf.
Ik had ook een paar bento's gemaakt voor collega's van mij:



De mijne is:

Er zit in: Couscoussalade met tomaten en extra rode paprika. Kip, bloem-chocolaatje, macedemia noten, veldsla en kleine droge worstjes.

Om nog iets sneller 's ochtends te kunnen zijn heb ik een boel voorwerk gedaan met nori ik vond het wel een slim idee van mezelf
pi_68451538
Wat luxe voor je collega's! Of poog je ze zo ook aan de bento's te krijgen?
Ook leuk die chocolaatjes zo, zien er erg mooi uit. Hoop alleen dat dat niet naar elkaar gaat smaken zo op ander voedsel.

Ik maak zo ook geregeld wat voorraden met nori vormpjes, maar moet er nog een keer handige doosjes voor vinden. Van die pillendoosjes is een prima idee! *mental note* Regent nu alleen iets te hard om de stad in te gaan op jacht naar spulletjes

Heb deze week vrij dus minder bento's. En week erop ben ik weekje weg op studiereis dus dan ook al geen bento's Is niet helemaal handig zonder mogelijkheid tot afwassen op een hotelkamertje enzo. Helaas.
pi_68451826
Ja wel luxe heh, ga ik niet regelmatig doen ofzo hoor
De chocolaatjes zijn ingewikkeld in huishoudfolie, zodat ze schoon en lekker blijven!

Ik dacht dat ik de enige gek was die het handig vind om een nori voorraadje te hebben goed om te horen dat jij dat ook doet!!

Ik zal mijn bento's ook erg missen als ik op vakantie ben, gewoon 2 weken geen bento lijkt me heel apart......
pi_68454993
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 10:43 schreef Amthezia het volgende:
Ja wel luxe heh, ga ik niet regelmatig doen ofzo hoor
De chocolaatjes zijn ingewikkeld in huishoudfolie, zodat ze schoon en lekker blijven!

Ik dacht dat ik de enige gek was die het handig vind om een nori voorraadje te hebben goed om te horen dat jij dat ook doet!!

Ik zal mijn bento's ook erg missen als ik op vakantie ben, gewoon 2 weken geen bento lijkt me heel apart......
Aha folie, dan had ik dat niet goed gezien dan ^.^
Vonden ze het lekker?

En beetje voorbereiding kan geen kwaad, zeker als er dingen echt in de ochtend gedaan moeten worden snel, dan is het handig om gewoon snel te kunnen decoreren Als je dan even hebt zitten punchen/knippen in een vrij uurtje dan scheelt dat gewoon enorm veel, zeker aangezien mijn schaarkunsten dan ook nog niet alles zijn.

En tja als je zelf geen keukentje hebt op vakantie is het jammer genoeg onhandig, vooral de mogelijkheid tot afwassen en een winkel. Je zou ze natuurlijk wel mee kunnen nemen als fruit-doosje ofzo, dingen die je er in kan doen zonder dat je er een hele keuken voor nodig hebt. Koekjes, fruit dat soort spul ofzo. Naast de studiereis ga ik niet echt weg dus tja.
pi_68461745
Ja ze vonden t zelfs zo lekker dat ze wouden weten wat ze morgen zouden krijgen *de smeerlappen* !
De couscous salade was lekker, maar volgende keer iets minder water erbij, ik vond de couscous te zacht nu...... Vanavond eten we beenham gemarineerd in whisky marinade+zelfgemaakte whiskysaus erbij...... ik heb er al de hele dag zin in !!! Ik houd denk ik een beetje apart, zodat dat morgen lekker meekan in de bento.....jummie !!!
pi_68462503
Die couscous salade ziet er idd lekker uit! Maar even onthouden voor als ik mn bakjes binnen heb
pi_68469548
WHIEH!!! Mijn spullen van Ebay zijn al binnen *YAY*!!
Nu nog de boel van Jlist ik zal binnenkort ff foto's maken!
pi_68487395
Dit zijn mijn nieuwe spullentjes : Nieuwe spullen deel-1 blog
Vandaag heb ik meteen de draakbox mee genomen naar het werk:

Er zit in: Gebraden beenham, olijven, radijsjes, kleine droge worstjes.
Aardappel/paprika/lenteui salade met een hello kitty eitje.
pi_68491285
quote:
Op woensdag 29 april 2009 09:04 schreef Amthezia het volgende:
Dit zijn mijn nieuwe spullentjes : Nieuwe spullen deel-1 blog
Vandaag heb ik meteen de draakbox mee genomen naar het werk:
[ afbeelding ]
Er zit in: Gebraden beenham, olijven, radijsjes, kleine droge worstjes.
Aardappel/paprika/lenteui salade met een hello kitty eitje.
Leuke spulletjes hoor, en vooral dat uilendoosje, is dat echt hout of houtlook? Vind dat wel mooi altijd, staat nog op verlanglijstje hier ^.^ En die grote zwarte ziet er ook wel netjes uit, toch nog iets erop, ik vind die van mijn vriend zo zakelijk en strak -.- Maar zo is ie nog wel mooi

En die beenham ziet er lekker uit
Yum. Ookal kijkt ie wel wat triestig dat ie opgegeten gaat worden

Edit: Me spulletjes zijn ook binnen, twas maar beetje maar toch De apendoosjes zijn <3 en de prikkertjes ook, en dat tasje ben ik heel benieuwd te proberen met koeling

[ Bericht 7% gewijzigd door vahmpcat op 29-04-2009 13:30:31 ]
pi_68499077
Het uilendoosje is van plactic wel, maar hij ziet er wel mooi uit!! Die zwarte drakenbox is best wennen omdat hij zo smal is

De beenham was ook erg jummie, alleen voortaan in kleinere stukken snijden, want zo met mijn stokjes opeten was toch een tikje lastig!

Leuk dat je spullentjes binnen zijn ben je er blij mee?? Altijd fijn heh zo'n pakketje wat dan als een soort cadeautje dan binnenkomt *grin*
pi_68513627
Ik kijk net hoeveel bezoekers ik gisteren had, en had opeens weer een piek......terwijl ik niks bijzonders heb gedaan afgelopen week?!?! Dus ik check mijn controle dingentjes, komen de meeste van www.aibento.net Pikko heeft een klein stukje over mij geschreven in haar blogs echt superlief!
  woensdag 29 april 2009 @ 23:12:17 #59
180137 liessa
*geschift*
pi_68515825
Zo, ik ben weer terug van vakantie!
Op mijn blogje staan mijn bento's van de afgelopen week, maar hier alvast een plaatje van een nieuw bakje!

Ik was bij Xenos (where else), en kwam toen dit bakje tegen:


Ik heb hem getest, hij is 2x 500 ml en 1x 100 ml. Dat is veel te groot, maar er past als het goed is in een van de grote bakjes een pakje caprisonne, en dan is ie weer prima van formaat.
Hij is niet 100% waterdicht, dus geen soep erin doen, maar een dikke saus moet kunnen als je er niet te hard mee gaat schudden, anders kan hij lekken naar de andere compartimenten.
En het mooiste was, dat ze maar 1,25 kosten! Ik heb dus ook meteen een groene gekocht
liessaslunch.blogspot.com
pi_68521800
quote:
Op woensdag 29 april 2009 23:12 schreef liessa het volgende:
Zo, ik ben weer terug van vakantie!
Op mijn blogje staan mijn bento's van de afgelopen week, maar hier alvast een plaatje van een nieuw bakje!

Ik was bij Xenos (where else), en kwam toen dit bakje tegen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb hem getest, hij is 2x 500 ml en 1x 100 ml. Dat is veel te groot, maar er past als het goed is in een van de grote bakjes een pakje caprisonne, en dan is ie weer prima van formaat.
Hij is niet 100% waterdicht, dus geen soep erin doen, maar een dikke saus moet kunnen als je er niet te hard mee gaat schudden, anders kan hij lekken naar de andere compartimenten.
En het mooiste was, dat ze maar 1,25 kosten! Ik heb dus ook meteen een groene gekocht
!!
Waarom ben ik deze op mijn strooptochten in den xenos nooit tegen gekomen, en zelfs met bestek erbij. Interessant.... Inderdaad wel groot formaat maar lijkt me zeker leuk bij een picknick ofzo. Wat zijn de afmetingen van het ding in zijn geheel? (kijken of het dan wel zowiezo in mijn rugzak past ) En ze waren er dus in meerdere kleuren? Hmz.

En Amthezia tuurlijk ben ik blij met mijn pakje, was net een klein kind en heb echt een uur alles grondig zitten bekijken, minimaal 50 keer per item open en dicht gedaan e.d Mogelijkheden laten borrelen enzo. Pakje in de post krijgen met bento spulletjes is altijd feest
pi_68522523
quote:
Op donderdag 30 april 2009 09:46 schreef vahmpcat het volgende:

!!
Waarom ben ik deze op mijn strooptochten in den xenos nooit tegen gekomen, en zelfs met bestek erbij. Interessant.... Inderdaad wel groot formaat maar lijkt me zeker leuk bij een picknick ofzo. Wat zijn de afmetingen van het ding in zijn geheel? (kijken of het dan wel zowiezo in mijn rugzak past ) En ze waren er dus in meerdere kleuren? Hmz.
Ze hebben nu een soort thema-afdeling met allerlei kampeerspullen, volgens mij hadden ze ze daarvoor ook niet.
Ik ga hem straks opmete, maar nu naar de oranjemarkt
liessaslunch.blogspot.com
pi_68522683
OEh........ dat is inderdaad een keileuk bakje zeg!!! Erg lief
Ik ga meteen even op je website kijken Liessa!!
pi_68522995
@Liessa ik kan helemaal niet meer comments geven op je website erg vervelend ! Ik had getikt dat ik de kipworstjes en bimi een goede combi vind lekker!!! En cool dat jullie vrijwilligers waren op de EFF! Wij waren daar zaterdag, en het was erg top dit jaar! Beter dan de laatste 2-3 jaar...... Ook hielp dat James Marsters gezongen heeft voor mij *grin*
pi_68524576
quote:
Op donderdag 30 april 2009 10:28 schreef liessa het volgende:

[..]

Ze hebben nu een soort thema-afdeling met allerlei kampeerspullen, volgens mij hadden ze ze daarvoor ook niet.
Ik ga hem straks opmete, maar nu naar de oranjemarkt
Ah bij de kampeerspullen dus? Dat moet ik in mijn geheugen printen dan. Eens zien of ik vrijdag tijd heb na den kapper om er even langs te hobbelen. Mijn nieuwsgierigheid neemt toe :p En ik moet me lately al zo van e-bay afhouden, t'is dat er een studiereis aan komt, anders was er al lang weer te veel besteld denk ik

Vandaag is natuurlijk niets open behalve markten e.d maar ja, laat ik nou niet helemaal fan zijn van het gemiddelde volk wat hier in tilburg daar op af komt (niet te vergeten de gemiddelde muziek waar je dan niet omheen kan O.o )
pi_68539269
quote:
Op donderdag 30 april 2009 10:53 schreef Amthezia het volgende:
@Liessa ik kan helemaal niet meer comments geven op je website erg vervelend ! Ik had getikt dat ik de kipworstjes en bimi een goede combi vind lekker!!! En cool dat jullie vrijwilligers waren op de EFF! Wij waren daar zaterdag, en het was erg top dit jaar! Beter dan de laatste 2-3 jaar...... Ook hielp dat James Marsters gezongen heeft voor mij *grin*
Wil je het nog eens proberen? Ik heb even zitten spelen met de instellingen, maar geen idee of het nu werkt :-)
liessaslunch.blogspot.com
pi_68552484
Ik heb dat bakje idd ook bij de Xenos gezien!

Ik heb de hele week zonder internet en tv gezeten vanwege een storing bij Ziggo Ben nu bij mn vriend, dus kan eindelijk weer een beetje bijlezen. Hoop dat ik als ik volgende week terugga naar huis briefje van de postbode heb dat mn bestellingen binnen zijn
pi_68553982
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 11:09 schreef Sylvana het volgende:
Ik heb dat bakje idd ook bij de Xenos gezien!

Ik heb de hele week zonder internet en tv gezeten vanwege een storing bij Ziggo Ben nu bij mn vriend, dus kan eindelijk weer een beetje bijlezen. Hoop dat ik als ik volgende week terugga naar huis briefje van de postbode heb dat mn bestellingen binnen zijn
Ik kon dat bakje nergens vinden, kom net van de xenos af Nog gevragen maar ze hebben ze echt niet, dus kan ze zo ook niet bestuderen of ik et wat vind. Nouja, misschien komt et nog ofzo, je hebt wel vaker dat ene xenos iets al wel heeft en ander niet.

En dat is wel lang! Ik zou op zijn minst geld voor een hele week terugvragen, je betaalt er toch niet voor niets voor? Bastards.
pi_68554042
Ja, dat gaat mn huisgenoot ( die de rekening betaald en wij dan weer geld aan hem geven) ook doen. Want gaan idd niet voor niks betalen.
pi_68586988
Vandaag staat schoolwerk geplanned, en wat is schoolwerk zonder een bento!
Had iets nodig duidelijk om me ook op te beuren onder het 3d gedoe, dus bedacht me vanochtend dat ik dan een bento daar natuurlijk perfect voor is ^.^ Desondanks "vakantie" dus


Boven: Rijstballetjes met nori/ham decoratie, ijsbergsla, teryaki kip/scrambled ei
Onder: Nog bevroren frambozen, appel, wortel


Ik besloot eindelijk mijn al tijdje aangekomen rijstbal-vormpjes te proberen! En ze werken toffer dan verwacht! Ik had al eens eerder plaatje gepost geloof ik maar hier nog een keer:


Je moet ze van binnen nat maken en dan met het lepeltje de (nog warme) rijst erin doen, en dan schudden. Ik had de gele gebruikt en dat resulteerde dus in nette bolletjes die prima plakte en zelfs nog met de hand wat verplaatsbaar waren enzo.

En ik wou al zo lang keer proberen rijstvarkentjes te maken, dus voor een eerste poging vind ik het niet slecht, dacht er te laat aan om roze rijst te maken, had de balletjes al. Dus dat volgende keer eens proberen

Close van de balletjes:



Net gegeten en het was heerlijk

-- edit: wat een stilte hier vandaag!

[ Bericht 4% gewijzigd door vahmpcat op 02-05-2009 17:50:30 ]
  Hoofdredactie Fotografie zaterdag 2 mei 2009 @ 22:27:37 #70
95752 crew  Chell
Kluns
pi_68605145
Ik heb bento spulletjes besteld Nu een paar weken geduld hebben
  Moderator zondag 3 mei 2009 @ 07:46:26 #71
155227 crew  Guppy
dus
pi_68611154
wat leuk
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_68612377
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 22:27 schreef Chell het volgende:
Ik heb bento spulletjes besteld Nu een paar weken geduld hebben
Dat is nog het moeilijkste deel, wachten op pakje
Wat heb je besteld als ik vragen mag? ^.^

Welkom in bentomania
pi_68613802
Wat leuk die rijstballetjes Vahmpcat!

En Chell, welkom bij de club Het wachten op de pakjes is altijd het moeilijkst Wat heb je besteld?
  zondag 3 mei 2009 @ 16:01:07 #74
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_68622154
Wat onwijs leuk dit
Ben meteen enthousiast en ga gelijk even rondneuzen voor een mooi bentobakje

Eten jullie trouwens alles op met stokjes of gebruiken jullie bestek? - edit- oh wacht ik zie dat er speciale vorkjes en lepeltjes zijn om dit op te eten
  Moderator zondag 3 mei 2009 @ 16:05:27 #75
155227 crew  Guppy
dus
pi_68622356
Sushi-Bento!


Vandaag heb ik voor het eerst Sushi gemaakt. Jammie! En ik heb er ook een aantal in m'n Bento Box gestopt, voor morgen op het werk

Voor het Sushi-proces, klik hier!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Hoofdredactie Fotografie zondag 3 mei 2009 @ 18:42:35 #76
95752 crew  Chell
Kluns
pi_68628746
quote:
Op zondag 3 mei 2009 11:50 schreef Sylvana het volgende:
Wat leuk die rijstballetjes Vahmpcat!

En Chell, welkom bij de club Het wachten op de pakjes is altijd het moeilijkst Wat heb je besteld?
Een polkadot bento-box, een Hello Kity egg-mold, prikkertjes, wandjes, een Hello Kitty flesje, kleine flesjes voor dressinkjes enzo en Hello Kitty vormpjes

Beetje veel, maar goed
  zondag 3 mei 2009 @ 19:28:03 #77
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_68630245
Oh wat leuk! Ik heb een zwak voor Hello Kitty
pi_68639068
@vamhpje, ziet er heerlijk uit!! Lieve varkentjes!
@Chell, welkom bij de bento-verslavingsgroep klinkt als leuke spullentjes!

Morgen niet veel soeps denk ik, we zijn net thuis van een concert, en over kleine 6 uur staan we weer op!
Slaap lekker allemaal!
pi_68645175
Er zit in: Radijsjes, chocola, gehaktballetjes. Griekse salade met olijven, tomaat, feta en pijnboompitten.


Er lag een briefje in de brievenbus dat mijn pakket van Jlist bij de buren ligt, dus die mag ik vanmiddag gaan ophalen!!
  Hoofdredactie Fotografie maandag 4 mei 2009 @ 08:48:48 #80
95752 crew  Chell
Kluns
pi_68645416
Ik ben heeel benieuwd hoe ik het ga vinden Verwacht niet al te creatieve creaties van mij hoor, daar ben ik echt niet gedisciplineerd genoeg voor
pi_68645562
Hahah nou ja, creatief hoeft toch ook helemaal niet!! Gewoon lekker, dat is het belangrijkste
Maar je maakt toch soms wel een fotootje, is altijd leuk om te zien wat mensen meenemen in hun bento
pi_68650570
Morgen wil ik mijn #100e bento gaan maken!!! Hebben jullie nog goede ideeen?? Ik zit te denken aan een traditionele bento met onigiri ballen....... ik hoor het graag van jullie!
pi_68653184
quote:
Op zondag 3 mei 2009 18:42 schreef Chell het volgende:

[..]

Een polkadot bento-box, een Hello Kity egg-mold, prikkertjes, wandjes, een Hello Kitty flesje, kleine flesjes voor dressinkjes enzo en Hello Kitty vormpjes

Beetje veel, maar goed
Leuk zeg En het hoeft er idd niet perse leuk/creatief uit te zien, als het maar lekker is

En Amthezia, zo je 100e bento al weer
pi_68655144
quote:
Op maandag 4 mei 2009 08:48 schreef Chell het volgende:
Ik ben heeel benieuwd hoe ik het ga vinden Verwacht niet al te creatieve creaties van mij hoor, daar ben ik echt niet gedisciplineerd genoeg voor
Men neme een (bento)doosje, men neme leuke frutsels en bakjes.
Men pleurt daar smakelijk liefst kleurrijk, mits mogelijk gerangschikt, voedsel in met genoeg voedingsstoffen voor de dag. Prikt er eventueel wat prikkers en frustsels tussen.
Men duwt er de deksel op, clips dicht en/of elastiek d'r over. Eventueel in tasje ofzo... klaar

Je mag zo moeilijk en makkelijk doen als je zelf wilt
En chaos kan ook lekker smaken ^.^
quote:
Op maandag 4 mei 2009 12:01 schreef Amthezia het volgende:
Morgen wil ik mijn #100e bento gaan maken!!! Hebben jullie nog goede ideeen?? Ik zit te denken aan een traditionele bento met onigiri ballen....... ik hoor het graag van jullie!
Oeh spannend ^.^ Ik had er uiteindelijk toen geen tijd voor om er ook maar iets speciaals mee te doen, maar een thema is wel leuk! Als je nog nooit echt heel traditioneel hebt gedaan zou je zoiets kunnen proberen. Rijstballetjes, onigiri e.d Je hebt geloof ik ook van die klassieke opbouw dingetjes, zou je evt op kunnen zoeken. Ben benieuwd

Zal alleen over een weekje kunnen checken waarschijnlijk, want ik ga morgen t/m zaterdag op studiereis
Maar ga mijn bento's wel missen
pi_68659022
Veel plezier op studiereis Vahmpcat! Ik kom net thuis, en al mijn GAVE nieuwe bento spullen zijn er, dus.....ik ga mijn dreamland egg dinges vanavond uit proberen *yay*!!!
  maandag 4 mei 2009 @ 17:02:49 #86
252930 M0nr03
seriously?!
pi_68661100
zo een tijdje mijn gezicht niet laten zien . ik heb al een week geen bento's hoeven maken. woensdag staat er weer een op de planning.
Amthezia, de 100ste al weer. ik zou er een feestelijke van maken met vlaggetjes en zo.
feestende onigiri.

chell ik ben erg benieuwd naar je polkadot box.

vahmpcat heel veel plezier met je studiereis.
pi_68682067
Na veel gestress vanochtend, (ik moet ook niet te uitgebreide dingen 's ochtends doen lol!) had ik nummer 99# en 100# af!



(Meer staat op: http://www.bento-babe.nl/?p=741)
  dinsdag 5 mei 2009 @ 09:29:27 #88
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_68682479
Dus eigenlijk zijn bento's gewoon tupperware met je lunch erin...
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
pi_68683225
Heel erg versimpelt ja!
Maar er zitten eigenlijk regels aan bento's vast, en bepaalde kleur-verdelingen.
Voor mij is dat het een aantrekkelijke lunch is, die gezond en heerlijk is! (zie meer op pag. 1 van dit topic)
pi_68685212
Leuk je 100e bento Amthezia!
  † In Memoriam † dinsdag 5 mei 2009 @ 11:34:21 #91
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_68686032
Amthezia, gefeliciteerd met je mijlpaal 't Ziet er weer erg leuk uit!
DancingPhoebe op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" &gt;23/10/09&lt;/a&gt;:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_68687552
Thanx!! Ik ga hem zo eens opeten! Mijn gehaktbrood was goed gelukt op deze manier!
  dinsdag 5 mei 2009 @ 20:27:45 #93
252930 M0nr03
seriously?!
pi_68705385
dit zijn mijn bento's voor morgen



je ziet druiven en frambozen, kiwi met wat tropisch fruit (voor de kleur)
pasta salade met olijven, augurk en cherry tomaatjes en snijbonen met olijven en cherry tomaten.
pi_68719830
Dat konijntje in de auto GEWELDIG hahaha, echt supercute!!!
Hoe heb je dat tropisch fruit gedaan? Uit een blikje ofzo??
En (ik blijf vragen, sorry ben nieuwsgierig!) wat voor een dressing doe je door je pasta salade heen??

Ik heb aardig veel foto's vandaag, dus ik zet er 2 hier, de rest is op mijn blog te vinden.
(dit is dus geen reclame, maar 9 foto's inplakken met alle tekst vind ik gewoon teveel/dubbel werk.)


In mijn lunchbento zit:
Links: Aardappelsalade met wortel, doperwtjes, lenteui, parika en augurk.
Rechts: Avocado, veldsla, tomaten, vis eitje, rode ui

Onbijt !!

Banaan en appel
pi_68725498
Ik heb mn bento-spulletjes allemaal binnen Gisteren ook 2 opbergdozen gekocht voor mn spulletjes, zodat het mooi bij elkaar zit Alleen mn 2 thermo-bento's zitten er niet bij.





Bento's van vandaag



Bonte sla met cherrytomaatjes en komkommerhartjes, 3 wraps met philadelphia kruiden en beenham ( wraps volgende keer ff wat anders doen, ziet er niet echt mooi uit nu) en nasi



2 bakjes met ananas, aardbeien en worteltjes
pi_68725932
Die blauwe bento met de blaadjes zijn lief!! Leuk hoor om al je spullen zo bijelkaar te zien!
Lekkere bento! Ik moest lachen om de aardbeien/wortel combinatie, want ik dacht dat er alleen aardbeien inzaten alleen toen ik goed keek, dan zag ik het!!
pi_68726144
Mmmm, die wrap was echt lekker Alleen de volgende keer dus iets anders snijden, zodat ze wat beter in het bakje passen.

En die worteltjes en aardbeien zien er idd zowat hetzelfde uit ja, moet je idd goed kijken.
pi_68726396
Voortaan het in een blauwe bak doen lol!
Ik moet ook weer es wraps kopen......krijg er helemaal zin in met je philedelphia en beenham.....lekker! Beetje mosterd erbij.....of groene kruiden... Hm krijg honger, ik ga mijn bento ook es aanbreken!
pi_68727506
Morgen hoef ik niet naar school, maar ga dan gewoon thuis een bento maken, want heb nog aardig wat spul liggen in de koelkast
pi_68731799
Thuis bento is ook fijn lekker eten in een boxje klaar hebben staan is nooit iets mis mee!
pi_68733818
Even wat vraagjes Ik heb zelf nog nooit gebento'd (of zou dat met een t zijn?), wel ooit bij een kookprogramma op RTL4 gezien (Aziatisch meisje/vrouw die in de oude keuken van Jamie Oliver kookte volgens mij, haha), maar dat was volgens mij ook lang niet zo schattig als de foto's hier.

Vraag 1: Die vormeieren, worden die met bakjes gemaakt (ja, ik snap dat ze niet zo uit een kip komen )? Zijn dat die bakjes die bij Sylvana in de blauwe bak onderin zitten? Kwestie van eitje erin breken, bakje dicht en dan?

Vraag 2: Hoe lang zijn jullie gemiddeld bezig met een Bento met veel figuurtjes (rijst, eieren, die zwarte dingetjes waarvan ik zag dat iemand die in een medicijnendoosje bewaarde)? Ik vind het er allemaal wel heel erg leuk uitzien en het lijkt me wel grappig om mijn vriend een keer een Bento (of een namaak-Bento) mee te geven met allemaal veel te schattige dingen erin Maar ik heb eigenlijk weinig tijd om er uren mee bezig te zijn...

Vraag 3: Zijn de meeste dingen de avond van tevoren te maken en te bewaren in de koelkast? Wat moet je niet doen en wat kan wel makkelijk?

Ik denk dat mijn zus dit ook wel heel leuk vindt: die heeft ruim een jaar in Zuid-Korea gewoond en ze hebben daar ook allemaal uber-schattige dingen, dus ze heeft een hoop uber-schattige dingen meegenomen die misschien ook wel voor Bento te gebruiken zijn
pi_68739198
Ha, twee bakjes gescoord bij de Kruidvat voor 1,99 stuk. Een Saladbreak, een groter plastic doosje met apart een bakje voor de dressing en een vork. Schaal is 1350 cc, bakje 50 cc, dus wel groot. Een Lunchbreak, een doosje met drie vakjes en bestek. 960cc in totaal. Even zoeken naar merk:
http://www.bramli.com/?cat=1000&products=5
Ik ben benieuwd hoe ze zijn met vulling. Ze hadden 3 kleuren, die van mij heeft een lichtgele deksel met wijnrood bestek.
pi_68741295
@Filiassi
Wat leuk dat je enthousiast bent! Ik denk dat je vriend het superleuk vind mijn man vind het ook helemaal geweldig!
Maar om antwoord te geven op je vragen:
Vraag 1: http://www.bento-babe.nl/?p=533 Een blog over hoe je ze precies maakt.
Vraag 2: Meestal doe ik er 20 minuten over als ik de bento erg schattig maak maar als je helemaal over "the top" gaat ben je ook zo 40 minuten bezig
Vraag 3: Op zich kan je alles van te voren al maken, het meeste gaat prima in de koelkast. Komkommer en spinazie heeft wel de neiging om veel vocht los te laten, dus gebruik dat in mate!

Ben heel benieuwd wat je gaat maken, post je hier een leuke foto dan ??

@Yinny, die zijn echt heel leuk!! Ik wil die saladbreak dinges wel!!!
pi_68743705
Bedankt! Ik dacht dat je, eigenlijk net als de siliconenvormpjes die je in de pan moet leggen, zodat je een gebakken ster-ei hebt, gewoon een rauw ei erin moest doen en dan in kokend water leggen of zo. Zou ook kunnen natuurlijk!

Mijn vriend is niet zo van het schattige, maar ik denk dat ik zonder alle schattige dingen erbij wel een lekkere Bento-box kan maken Ik ben nu nog niet van plan om echt dingen aan te schaffen, eerst maar eens kijken hoe het met 'gewone' Bento's af gaat lopen

Ik zal proberen foto's te maken, maar ik heb zelf geen camera en mijn vriend ook niet, dus dan zouden het hele slechte telefooncamera foto's worden.
pi_68747569
Jullie hebben deze nog van me tegoed:


Lunchbento met koude schotel, wortel, feta, radijs, rode vruchten, cherrytomaten en ei.


Tussendoorbento met ongeveer dezelfde inhoud


Tussendoorbento met onigiri, druiven, rode vruchten en bieslookkaas


Lunchbento met onigiri, bieslookkaas, druiven, aardbeien, rode vruchten en volvezel (op het werk mogen we gratis zuivel pakken, dus daar gaat de volvezel in).
pi_68759346
Wat voor een furikake doe jij in die roze onigiri?? Het ziet er leuk uit!!!
pi_68762101
Mijn bento:

Links: Zalm wraps, konijn-eitje, sla, wortel.
Rechts: Tomaatjes, wortel, avocado, peultjes (verstopt eronder)

Voor mijn lief:

Gevulde onigiri met zalm en sesamzaadjes, wortel, peultjes, ei, droge worstjes en pinda's.

[ Bericht 10% gewijzigd door Amthezia op 07-05-2009 09:55:28 ]
pi_68763509
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 16:00 schreef Filiassi_Jane het volgende:


Vraag 1: Die vormeieren, worden die met bakjes gemaakt (ja, ik snap dat ze niet zo uit een kip komen )? Zijn dat die bakjes die bij Sylvana in de blauwe bak onderin zitten? Kwestie van eitje erin breken, bakje dicht en dan?


Ja, dat zijn idd die vormeieren die ik in die blauwe doos heb zitten. je kookt een ei, pelt hem, doet hem erin en legt hem 10 minuten in de koelkast

Vraag 2: Hoe lang zijn jullie gemiddeld bezig met een Bento met veel figuurtjes (rijst, eieren, die zwarte dingetjes waarvan ik zag dat iemand die in een medicijnendoosje bewaarde)? Ik vind het er allemaal wel heel erg leuk uitzien en het lijkt me wel grappig om mijn vriend een keer een Bento (of een namaak-Bento) mee te geven met allemaal veel te schattige dingen erin Maar ik heb eigenlijk weinig tijd om er uren mee bezig te zijn...

Met die van van de week ben ik zo'n 20-30 minuten mee bezig geweest. Als ik een simpele bento maak ben ik iets minder tijd kwijt, 10-15 minuten en als ik een hele uitgebreide maak ben ik zo'n 40-45 minuten kwijt.


Vraag 3: Zijn de meeste dingen de avond van tevoren te maken en te bewaren in de koelkast? Wat moet je niet doen en wat kan wel makkelijk?

Ja, het meeste kun je wel gewoon van te voren klaarmaken en in de koelkast zetten. Alleen bij vochtige groentes, zoals komkommer en tomaat moet je wel opletten dat je scheidingswandjes gebruik ofzo, zodat het vocht niet in de rest van je bento komt.


Ik heb al meer dan 1.5 week geen internet thuis, dus ga vanmiddag wel een bento maken, maar als ik thuis nog geen internet heb, komen de foto's morgen pas als ik weer bij mn vriend ben

Eet smakelijk iedereen

Ik denk dat mijn zus dit ook wel heel leuk vindt: die heeft ruim een jaar in Zuid-Korea gewoond en ze hebben daar ook allemaal uber-schattige dingen, dus ze heeft een hoop uber-schattige dingen meegenomen die misschien ook wel voor Bento te gebruiken zijn
  Moderator donderdag 7 mei 2009 @ 10:37:37 #109
155227 crew  Guppy
dus
pi_68763643
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 16:00 schreef Filiassi_Jane het volgende:
Even wat vraagjes Ik heb zelf nog nooit gebento'd (of zou dat met een t zijn?), wel ooit bij een kookprogramma op RTL4 gezien (Aziatisch meisje/vrouw die in de oude keuken van Jamie Oliver kookte volgens mij, haha), maar dat was volgens mij ook lang niet zo schattig als de foto's hier.
Je bedoelt Ching-He Huang!



Ik ben fan!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_68764104
Wanneer komt dat op rtl4 dan?? Ik heb het echt nog nooit gezien
  Moderator donderdag 7 mei 2009 @ 11:04:43 #111
155227 crew  Guppy
dus
pi_68764576
Het komt jammergenoeg al jaren niet meer

Maar op YouTube is wel veel terug te vinden zie ik nu. Maar ik heb ook het boek thuis
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_68764835
Hmm ik hoor het al......ik moet weer eens boeken gaan kopen!! Hoe heet haar boek Guppy??
  Moderator donderdag 7 mei 2009 @ 12:08:21 #113
155227 crew  Guppy
dus
pi_68766724
Ze heeft er twee zie ik nu

Ik heb China Modern, maar zie nu ook Veel Lekkers Uit China, dus die ga ik ook bestellen!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_68768087
Hmm *noteert voor het verlanglijstje* ben in juli jarig dus is wel handig!
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 7 mei 2009 @ 13:43:27 #115
95752 crew  Chell
Kluns
pi_68769984
Ik heb bij Kruidvat zo'n lunchbakje gekocht voor 1.99 Tis wel geen bentobox, maar dan kan ik iig wel vast een beetje beginnen met gezonde dingetjes meenemen

Vanaf vandaag slik ik medicijnen die de eetlust onderdrukken, dus ik moet sowieso wat meer opletten dat ik wel voldoende blijf eten (hoewel er wel een kilo of 30 af mag, dus wat dat betreft )
pi_68770874
Hm klinkt heftig Chell!! Veel sterkte ermee........er zou bij mij wel 50 kilo afmogen, maar ik heb het dieeten aan de wilgen gehangen! Bento zorgt wel voor een gezondere levensstijl. Lekker veel groentes mee, jumjum!
  † In Memoriam † donderdag 7 mei 2009 @ 14:09:56 #117
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_68770908
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 13:43 schreef Chell het volgende:
Ik heb bij Kruidvat zo'n lunchbakje gekocht voor 1.99 Tis wel geen bentobox, maar dan kan ik iig wel vast een beetje beginnen met gezonde dingetjes meenemen

Vanaf vandaag slik ik medicijnen die de eetlust onderdrukken, dus ik moet sowieso wat meer opletten dat ik wel voldoende blijf eten (hoewel er wel een kilo of 30 af mag, dus wat dat betreft )
Chell, dan is de officiële bento juist ideaal voor jou!
Als je een goede maat bentobox hebt en je aan de regels houdt qua verdeling van koolhydraten en proteinen e.d. kun je met een bento er voor zorgen dat je steeds aan het gewenste aantal calorieën komt.
Guide to choosing the right size bento box
DancingPhoebe op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" &gt;23/10/09&lt;/a&gt;:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 7 mei 2009 @ 14:18:34 #118
95752 crew  Chell
Kluns
pi_68771304
Overigens zijn de medicijnen niet bedoeld om mee af te vallen hoor. Tis een bijwerking dus. Niet helemaal onprettig op zich Maar het schijnt dus wel problematisch te kunnen zijn in sommige gevallen en het wordt dus goed in de gaten gehouden of je niet te veel/ te snel gaat afvallen.

@Macka: goede link! Thnx! Enige wat wel lastig is, is dat ik in principe gewoon wel op m'n werk lunch met brood enzo. Dat staat er namelijk elke middag M'n bento's worden dus meer ontbijt+tussendoortje. Want ontbijten doe ik nu nooit en tussendoortjes worden al snel slecht en ongezond.
  donderdag 7 mei 2009 @ 14:32:43 #119
221912 minilot
Nancy boy
pi_68771888
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 13:43 schreef Chell het volgende:
Ik heb bij Kruidvat zo'n lunchbakje gekocht voor 1.99 Tis wel geen bentobox, maar dan kan ik iig wel vast een beetje beginnen met gezonde dingetjes meenemen

Vanaf vandaag slik ik medicijnen die de eetlust onderdrukken, dus ik moet sowieso wat meer opletten dat ik wel voldoende blijf eten (hoewel er wel een kilo of 30 af mag, dus wat dat betreft )
Sterkte ermee. Eén van de redenen dat ik na twee jaar helemaal ben gestopt met Ritalin en Concerta is dat het mijn plezier in eten behoorlijk verpestte, terwijl ik zó vréselijk veel van eten en koken hou!

Ik overweeg trouwens deze Totoro-set te kopen bij Jlist:


Iemand ervaring met dit soort thermos-bento's? Ik wil zo graag soep mee!

[ Bericht 1% gewijzigd door minilot op 07-05-2009 14:42:00 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_68772829
Lastig dat soort medicijnen.... veel succes er in iedergeval mee.

Die totoro is ook echt KEILIEF!! Alleen wel vrij prijzig. Een vriendin van mij heeft zo'n soort, ik zal eens navragen wat haar ervaringen zijn.
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 7 mei 2009 @ 15:19:47 #121
95752 crew  Chell
Kluns
pi_68773713
Oh die Totoro is gaaf zeg!

Ik wilde eigenlijk een Hello Kitty, maar ik vrees dat ik daarme zo gigantisch gepest ga worden op mijn werk dat ik het maar iets minder kinderachtig heb gehouden
pi_68773806
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 10:37 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Je bedoelt Ching-He Huang!

[ afbeelding ]

Ik ben fan!
Die ja! Ik vond die Bento-aflevering wel leuk om te zien, maar ik vind haar een beetje te rustig/sloom, zeker in vergelijking met Jamie Oliver ( )

En Totoro is kei schattig! Als ik ooit iets van Bento koop, wordt het ook een Totoro-box. Zijn er ook Totoro-eier-vormpjes? Dat zou gaaf zijn. Alleen vind ik het een beetje zonde om voor 1 ding een hoop verzendkosten te gaan betalen... Mijn zus heeft me in aanraking gebracht met Totoro, dus die zal er misschien ook wel voor de porren zijn (Oh, ze heeft net een hoop geld van de belasting gekregen, even hinten, haha)

Oh ja, ik had gisteren tegen mijn vriend gezegd dat ik een keer een Bento-box wilde maken voor hem en zijn reactie was: Oh. Ok. Als jij dat wilt doen. Mij best. (Lekker enthousiast dus ) Maar hij heeft wel lage bakjes van een cm of 5 denk ik(die eigenlijk van mij zijn, maar goed), misschien makkelijker dan die lunchbox die hij heeft.

[ Bericht 8% gewijzigd door Filiassi_Jane op 07-05-2009 15:30:02 ]
pi_68773845


Zoiets?? Ik kon de verleiding gewoon niet weerstaan *drool*

Zover ik weet zijn er geen Totoro ei vormpjes...... de enige die ik ken naast de "standaard" ei vormpjes is Winnie the pooh.....en die wil ik ook heel graag lol!
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 7 mei 2009 @ 15:28:47 #124
95752 crew  Chell
Kluns
pi_68774100
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 15:22 schreef Amthezia het volgende:
[ afbeelding ]

Zoiets?? Ik kon de verleiding gewoon niet weerstaan *drool*
Ja zoiets Of gewoon met een plaatje, dat is ook leuk.

Maar ik ben ICT-er en werk dus vrijwel met alleen maar mannen....
Nu kan ik wel wat hebben en ben ik écht wel wat gewend, maar om het nou over mezelf uit te gaan roepen
pi_68775195
Hahah ik herken het, ook in de ICT, ook bijna alleen mannen maar ik krijg echt verrassende reacties hoor!!
Mijn bazen vinden het ook echt gewellldig, en veel mensen die ik ken vinden het super!
pi_68779530
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 06:30 schreef Amthezia het volgende:
Wat voor een furikake doe jij in die roze onigiri?? Het ziet er leuk uit!!!
Heeeeel klein beetje rode kleurstof en paarsige pruimenfurikake. Dat laatste gok ik want mijn Japans is bagger.
pi_68779630
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 15:19 schreef Chell het volgende:
Oh die Totoro is gaaf zeg!

Ik wilde eigenlijk een Hello Kitty, maar ik vrees dat ik daarme zo gigantisch gepest ga worden op mijn werk dat ik het maar iets minder kinderachtig heb gehouden
Daar heb ik echt lak aan. Ik krijg over het algemeen toffe reacties, overigens, en vaak ook van de mensen waarvan je het niet verwachten zou.
  † In Memoriam † donderdag 7 mei 2009 @ 19:21:38 #128
43556 miss_dynastie
pi_68782221
Neeeee, ik heb per ongeluk mijn extra Hello Kitty bakje (niet de Bento dus, maar toch) gesloopt
Maar misschien wel een goed excuus om weer te bestellen
pi_68783551
Dit is toch tof:

http://annathered.wordpress.com/tag/mini-totoro/

Alle bento's op die site zijn

[ Bericht 30% gewijzigd door _Arual_ op 07-05-2009 19:59:48 ]
  donderdag 7 mei 2009 @ 23:15:09 #130
180137 liessa
*geschift*
pi_68792326
Ok, ik heb het gedaan. Ik heb spullen besteld op Ebay. Maar... ik heb het nog niet verteld aan mijn aanstaande... Ben ik nu erg evil? ze komen toch pas na de honeymoon aan (heb ik aan de verkoper gevraagd), dus tijd zat, toch?

Ik heb besteld:
- rode bento set
- gele bento set
- oranje box met clipjes
- ocean picks
- aapjes sausbakjes
- dieren flesjes
- eiervormpjes (4 stuks)
- sushivormpjes (totaal 5, beer, app, hond, ster en bloem)

Ik ben benieuwd!!
liessaslunch.blogspot.com
pi_68797155
Hahahah ja dat is wel slecht *grin*
Klinkt als een leuke set!!
pi_68797157
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 17:52 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Heeeeel klein beetje rode kleurstof en paarsige pruimenfurikake. Dat laatste gok ik want mijn Japans is bagger.
Ah vandaar!! Is het een zoetige furikake? Of meer kruidig?? Het kan ook nog een paarse shiso furikake zijn. Shiso is een soort van japanse paarse basilicum! Hmm moet ff bento-en, anders heb ik geen lunch!
pi_68799641
Jullie zijn wel mijn favoriete topic hoor (3x posten achter elkaar..... sorry!)

Bento vandaag:


Zalmwraps met roomkaas en basilicum, gemengde sla, tomaatjes en avocado.

En ik ga proberen om deze misosoep te maken!

Jammer alleen dat de instructies in het japans zijn, ik heb geen idee hoeveel water erbij moet, en hoelang dat droge spul ff moet weken...... jullie nog suggesties??? (heb wel lekker extra lenteui en wortels bij me, en tofu, maar dat vind ik nog een beetje eng )
  vrijdag 8 mei 2009 @ 09:48:20 #134
252930 M0nr03
seriously?!
pi_68799807
wat kunnen jullie kletsen zeg!

wat een gave creaties zijn er gemaakt!

ik heb een heel cute ietwat hoog bakje van tinkerbell gekocht bij de action. met van die clips aan de zijkant.
ideaal voor salades of noedels ed.
ze hadden ook cars, de prinsessen en pooh bear.
helemaal blij mee.

vandaag ben ik thuis en gister had ik geen tijd en puf om wat in elkaar te flansen. ik heb wat tomaatjes en repen komkommer meegenomen.

ik heb het boek bento boxes besteld bij bol. ben benieuwd of het wat is.

@ amthezia, ik had nu gewoon alleen wat olie door mijn pasta gedaan. de olijven gaven al genoeg smaak.
anders gewoon balsamico azijn of iets uit een fles wat in de koelkast staat.
pi_68801507
Ah okee, je hebt wel gelijk hoor, door mijn salades zitten ook vaak geen dressings, de smaken bijelkaar zijn al zo lekker

Iemand nog tips voor die Misosoep??
pi_68808968
Misosoep was wel lekker, voortaan een beetje sojasaus meenemen.
pi_68815029
Liessa, leuk dat je zoveel besteld hebt Maar wel slecht hoor, dat je het niet tegen je aanstaande hebt verteld

Hier nog even mijn bento's van gisteren



  zaterdag 9 mei 2009 @ 09:07:23 #138
221912 minilot
Nancy boy
pi_68835367
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 17:01 schreef Sylvana het volgende:
Liessa, leuk dat je zoveel besteld hebt Maar wel slecht hoor, dat je het niet tegen je aanstaande hebt verteld

Hier nog even mijn bento's van gisteren

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Aardbeien! Ik heb er meteen trek in.
Als ik een tip mag geven.. Als je wraps in je bento doet, zet ze dan met de snijkant naar boven. Dat ziet er doorgaans wat lolliger uit - je kunt dan echt zien dat het gevulde rolletjes zijn.
Let me see you stripped down to the bone
  zaterdag 9 mei 2009 @ 09:15:04 #139
252930 M0nr03
seriously?!
pi_68835426
Oo ik ben enthousiast,

ik heb een seller gevonden die nieuwe (voor mij althans) egg molds verkoopt!

heb zelf geen ervaring met de verkoper maar ik vind de egg molds wel erg stoer, wie wil er nou geen eitje in de vorm van een ijsje?

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370198597578&ssPageName=ADME:B:FSEL:US:1123
  zaterdag 9 mei 2009 @ 17:27:43 #140
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_68845900
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 09:15 schreef M0nr03 het volgende:
Oo ik ben enthousiast,

ik heb een seller gevonden die nieuwe (voor mij althans) egg molds verkoopt!

heb zelf geen ervaring met de verkoper maar ik vind de egg molds wel erg stoer, wie wil er nou geen eitje in de vorm van een ijsje?

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370198597578&ssPageName=ADME:B:FSEL:US:1123
23 dollar om een ei in een vormpje te kneden
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
  † In Memoriam † zaterdag 9 mei 2009 @ 17:46:46 #141
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_68846378
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 17:27 schreef jpg97 het volgende:

[..]

23 dollar om een ei in een vormpje te kneden
Negen eieren
DancingPhoebe op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" &gt;23/10/09&lt;/a&gt;:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_68847699
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 09:07 schreef minilot het volgende:

[..]

Aardbeien! Ik heb er meteen trek in.
Als ik een tip mag geven.. Als je wraps in je bento doet, zet ze dan met de snijkant naar boven. Dat ziet er doorgaans wat lolliger uit - je kunt dan echt zien dat het gevulde rolletjes zijn.
Ja, dat wilde ik ook wel, maar lukte niet echt omdat ik ze nogal groot gesneden had. Dus volgende keer als ik ze wat kleiner snij dan zet ik ze idd met de snijkant naar boven
pi_68849389
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 06:02 schreef Amthezia het volgende:

[..]

Ah vandaar!! Is het een zoetige furikake? Of meer kruidig?? Het kan ook nog een paarse shiso furikake zijn. Shiso is een soort van japanse paarse basilicum! Hmm moet ff bento-en, anders heb ik geen lunch!
Het smaakt zoetig. (Maar misschien word ik bedrogen door mijn zintuigen. Als iets een roze kleur heeft smáákt het ook roze. Begrijpen jullie wat ik bedoel?)
pi_68850706
Oeh, dit is ook leuk!

En dit is ook wel grappig, maar ook wel heeeeeel erg duur voor iets wat eigenlijk uit Nederland komt en waar je ook hele leuke lunchboxen van kunt kopen

Het is er nog niet van gekomen om een Bento-box te maken, maar ik kan 's nachts niet slapen, omdat ik aan het bedenken ben wat ik wil maken Tot nu: zalm-wraps, kip-wraps, cherrytomaatjes, sla met van alles erin, een ei (in ei-vorm) en verder weet ik het nog niet
pi_68864676
Die tomaatjes zijn echt lief zeg!

En ik herken het ook wel ja, dat ik in bed lig te bedenken wat ik in mn Bento zal doen
pi_68864937
Hahaha dat herken ik ook, ik slaap in vaak met "Hmm als ik nou dit en dit erin doen, en het dan zo versier..."
Bento's zijn gewoon leuk!!

Hele gave eivormpjes zeg, die wil ik ook hebben!!! En die tomatenbakjes zien er zo lief uit, echt heel schattig!!
pi_68865013
Zo wat is dit topic gegroeid toen ik weg was!
Wat een leuke creaties allemaal, ik hoop vanavond weer iets in elkaar te zetten, maar het word even kijken wat er nog in huis is na een week weg zijn
Wel heb ik natuurlijk nog nieuw besteld liggen wat nog geprobeerd moet worden

2 thermotasjes nog, zeeprikkertjes, muziekprikkertjes en bij mijn urara doosje passende fleskoelers (een blauwe en een rode) Ben zo benieuwd
En ik heb in Stuttgart bij een animatie-merch-stand een "Shaun the Sheep" lunchbox gekocht, zit ook scheidingswandje enzo in, ben erg benieuwd hoe hij zich gedraagt als bentobox!
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 14:32 schreef minilot het volgende:

[..]

Sterkte ermee. Eén van de redenen dat ik na twee jaar helemaal ben gestopt met Ritalin en Concerta is dat het mijn plezier in eten behoorlijk verpestte, terwijl ik zó vréselijk veel van eten en koken hou!

Ik overweeg trouwens deze Totoro-set te kopen bij Jlist:
[ afbeelding ]

Iemand ervaring met dit soort thermos-bento's? Ik wil zo graag soep mee!
En ik heb ervaring met precies die bento, dat is mijn eerst gekochte setje zelfs
Ik vind die vooral erg fijn werken in de winter, als je toch net iets meer behoefte hebt aan iets warms, noodles ofzo blijven er redelijk warm in, en soepen zijn ook vrij goed te vervoeren, al kan je er dan voor de zekerheid ook wat plasticfolie over doen en dan pas dicht doen voorzichtig. Ik ben altijd beetje paranoïde met spul wat kan lekken dus ik neem altijd het zekere voor het onzekere. Zorg wel dat je het echt goed warm maakt voor het erin gaat. Verder vind ik het wel altijd lastig om de zijbakjes netjes te vullen wegens de vorm maar dat is even wennen gewoon.
Dit kan wel lastig zijn als dit je eerste of enige doosje is om mee te beginnen, ik raad je aan om een simpel goedkoop non-thermo doosje er eventueel bij te bestellen om die reden.

Moet hem nog een keer proberen met warm weer, of hij dan ook spul goed koel houd, maar daar heb ik eventueel mijn gewone doosjes ook voor met thermo tasjes


Ter illustratie van het thermo-bakje erin. Inhoud:
Pittige noodles met bosui en wortel en nori decoratie.

[ Bericht 3% gewijzigd door vahmpcat op 10-05-2009 10:24:14 ]
  zondag 10 mei 2009 @ 15:57:33 #148
252930 M0nr03
seriously?!
pi_68874082
zo'n thermo bento staat op mijn verlanglijstje, lekker lauw warme noedels meenemen.

mijn bento inspiratie komt altijd tijdens het studeren, (lees soggen)
de bento van morgen zal igg bestaan uit een pesto pasta salade.

Edit: ik heb bij de action heel veel ponsjes (of punshes) gezien.
kost zoals je van die winkel kan verwachten geen drol!

[ Bericht 22% gewijzigd door M0nr03 op 10-05-2009 16:40:50 ]
pi_68877992
*mental note: Pastasalade*

Ik heb wel siliconen cakevormpjes, oranje, dus die kan ik ook gebruiken, toch een beetje echt Bento
Ik had ook nog hartige mini-muffins bedacht, ik heb hier ergens een mini-muffinbakvorm liggen en een boekje met 500 cakejesrecepten waar ook hartige muffins in staan. Ik kan natuurlijk altijd vals spelen en van die overheerlijke mini- chocoladecakejes maken en fruit erbij

En iedereen heeft het altijd over de Action, maar ik heb daar nog nooit een winkel van gezien Weet iemand of die ook in Tilburg zit?
  zondag 10 mei 2009 @ 17:56:30 #150
252930 M0nr03
seriously?!
pi_68878210
ff voor je gegoogled.

http://www.action.nl/pages/ShopInfopage.aspx?id=172

ben benieuwd naar je hartige muffin recepten.
als ze lekker zijn wel plaatsen he?

verder is iets van tabouleh of couscous salade ook erg lekker in je bento.
of een noodle salade

mini quiches en deegpakketjes zijn ook heel fijn.
  zondag 10 mei 2009 @ 22:00:55 #151
180137 liessa
*geschift*
pi_68886211
Bento van gisteren:




Ik was de hele dag weg, en deze zeer uitgebreide bento was dus voor lunch en diner.
Eindelijk een "cute" ding erin, ik heb een beer-omeletvorm gekocht, en die nu dus gebruikt
Morgen wil ik een muziek bento maken, ik heb nog ponsen van toen ik kaarten maakte en daar zit een muzieknootje bij.
liessaslunch.blogspot.com
  zondag 10 mei 2009 @ 22:15:35 #152
252930 M0nr03
seriously?!
pi_68886834
dat bovenste bakje is echt cute liessa.

ik heb vandaag en niet kawaii bento (maar wel lekker)



wat je ziet zijn druiven en kiwi
in het andere bakje zit onder alle blauwe cupjes pasta/pesto salade van vanavond
ik heb kleine oranje paprika in ringen gesneden, wortel olijven en mozzarella en cherry tomaatjes.
voor de groen heb ik wat peterselie erbij gegooit. morgen kan ik er voor kiezen om alle bakjes om te kiepen en bij de salade te doen of ik snoep ze op.

het kleine blauwe ronde dingetje in het midden is de mini kruiden strooier van de xenos/kampeerwinkel
pi_68894253
Ziet er lekker uit allemaal, en veel kleurtjes ook
Vandaag voor mij geen bento, was gister nog echt te moe van de reis e.d en ben in slaap gesukkelt. Maar ik ben vandaag dagje thuis dus wie weet, als ik nog energie vind
quote:
Op zondag 10 mei 2009 17:46 schreef Filiassi_Jane het volgende:
*mental note: Pastasalade*

Ik heb wel siliconen cakevormpjes, oranje, dus die kan ik ook gebruiken, toch een beetje echt Bento
Ik had ook nog hartige mini-muffins bedacht, ik heb hier ergens een mini-muffinbakvorm liggen en een boekje met 500 cakejesrecepten waar ook hartige muffins in staan. Ik kan natuurlijk altijd vals spelen en van die overheerlijke mini- chocoladecakejes maken en fruit erbij

En iedereen heeft het altijd over de Action, maar ik heb daar nog nooit een winkel van gezien Weet iemand of die ook in Tilburg zit?
Die zit zekers in Tillie ja, in oude vestiging van de Lidl vlakbij de Korvelseweg.
Trouwlaan als ik het me goed herinner? Ik ben niet zo goed in straatnamen.

Moet daar toch weer eens heen hobbelen op me fietsje deze week, cheap punches kan ik me niet voorbij laten gaan! Die ik nu heb komen gewoon van de Pipo's maar dat is veel te duur naar mijn mening, alles daar trouwens.
pi_68894499
Hmm punches zijn altijd goed!!

Mijn bento van vandaag:

Chili met creme fraiche en tortilla chips.
Tomaten, veldsla, droge worstjes en een baby bell kaasje.

Het recept van mijn chili staat bij de post op mijn website.
pi_68896525
Leuke bento's weer! Ik ga morgen weer een bento maken
pi_68897254
quote:
Op maandag 11 mei 2009 08:14 schreef vahmpcat het volgende:

Die zit zekers in Tillie ja, in oude vestiging van de Lidl vlakbij de Korvelseweg.
Trouwlaan als ik het me goed herinner? Ik ben niet zo goed in straatnamen.

Moet daar toch weer eens heen hobbelen op me fietsje deze week, cheap punches kan ik me niet voorbij laten gaan! Die ik nu heb komen gewoon van de Pipo's maar dat is veel te duur naar mijn mening, alles daar trouwens.
Dan ga ik daar binnenkort ook maar eens heen met de auto of als ik een fiets bij m'n vriendje heb staan Ik ben benieuwd, ik gok dat ik daar elke 10 cm sta: "Oeh, dat is leuk, dat wil ik ook hebben!"

Als ik mini-muffins heb gemaakt, zal ik zeker het resultaat posten! Ik denk aan mini-coucouscakejes, basilicumpestocakejes (hm, ze noemen het allemaal cakejes... nou ja, past ook in een mini-muffinsiliconenblik ) of spinaziemuffins met parmezaanse kaas. Handig boekje, je hebt steeds een stuk of 10 recepten bij een thema (bv. chocola, gezond, klassiek) en daar worden weer 3 varianten op gegeven Dus dan kom je op zo'n 500 recepten uit.
pi_68898158
Hmm die cake-jes klinken heerlijk!! Ik ben sowieso erg fan van hartig eten..... Wat voor een boekjes zijn dat??
pi_68900828
quote:
Op maandag 11 mei 2009 11:06 schreef Amthezia het volgende:
Hmm die cake-jes klinken heerlijk!! Ik ben sowieso erg fan van hartig eten..... Wat voor een boekjes zijn dat??
Het heet (heel toepasselijk) 500 cakejes van Fergal Connolly, een klein, roze, vierkant boekje. Ik geloof dat ze die bij de Selexyz-ketens hebben en ook andere boekjes hebben (ik weet alleen niet meer welke). Ik weet niet hoe duur ze zijn, want het was een cadeautje Bol.com heeft hem ook zie ik, alleen hebben ze er heel stom neergezet dat het van Sean Connolly is

Er staan heel veel cakejes en muffins in. Ik heb tot nu toe vanillecakejes, appel-kaneel cakejes en appelmuffins gemaakt (eerste is met appelmoes, had er te veel in gedaan, waardoor ze niet goed rezen) en zachte chocoladecakejes en cakejes met aardbei erop gemaakt. Echt heel lekker!
pi_68901981
volgens mij krijg ik dit jaar alleen maar boeken voor mijn verjaardag
pi_68902056
Kijk! Kijk! Mijn eerste Bento-box! Het is toch nog een beetje Japans/Koreaans, want die doek en dat knuffeltje heb ik van mijn zus gehad, die heeft ze in Japan of in Zuid-Korea gekocht


Monster op mijn Bento


Monster ernaast


Doek


Mijn oude Nijntje-trommel van de middelbare school


De inhoud! Ik heb in drie oranje siliconenvormpjes cherry-tomaatjes, augurkjes en komkommer gedaan, in het midden rode paprika (met prikkertjes, ik had alleen saaie prikkertjes ) en links onderin ligt een ei met een verpest mayonaise gezicht.

Maar hoera dus! Foto's zijn trouwens met een telefoon gemaakt, dus niet heel erg scherp...

Edit: Heb de inhoudsfoto groter gekregen, maar nu heb ik ruzie met Photobucket en heb geen idee waarom die andere foto's niet groter willen...

[ Bericht 2% gewijzigd door Filiassi_Jane op 11-05-2009 20:40:15 ]
  maandag 11 mei 2009 @ 13:18:31 #161
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_68902259
quote:
Op maandag 11 mei 2009 13:11 schreef Filiassi_Jane het volgende:
Kijk! Kijk! Mijn eerste Bento-box! Het is toch nog een beetje Japans/Koreaans, want die doek en dat knuffeltje heb ik van mijn zus gehad, die heeft ze in Japan of in Zuid-Korea gekocht

[ afbeelding ]
Monster op mijn Bento

[ afbeelding ]
Monster ernaast

[ afbeelding ]
Doek

[ afbeelding ]
Mijn oude Nijntje-trommel van de middelbare school

[ afbeelding ]
De inhoud! Ik heb in drie oranje siliconenvormpjes cherry-tomaatjes, augurkjes en komkommer gedaan, in het midden rode paprika (met prikkertjes, ik had alleen saaie prikkertjes ) en links onderin ligt een ei met een verpest mayonaise gezicht.

Maar hoera dus! Foto's zijn trouwens met een telefoon gemaakt, dus niet heel erg scherp...
Dat monster is tien soorten van awesome!
Nomnomnom
En nou heb ik zin in augurken
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
pi_68902951
Nijntje broodtrommels zijn hip
Ik had er vroeger ook een, maar die is spoorloos verdwenen
Maar ziet er leuk uit, en voor foto's genomen met telefoon kan het erger de kwaliteit moet ik zeggen, zijn nog vrij scherp.

Ik ben niet helemaal lekker, dus ook geen bento meer gemaakt voor vandaag uit angst dat het niet opgegeten zou worden. En dat zou jammer zijn natuurlijk.
pi_68903041
Erg schattig dat knuffeltje De inhoud foto mag voortaan wel iets groter, dan kunnen we lekker kwijlen bij de inhoud! Mijn foto's worden trouwens ook altijd met een telefoon gemaakt! Dat is het enige wat ik snel bij de hand heb 's ochtends vroeg
pi_68903265
Ik zal er de volgende keer aan denken om ze groter te maken Ik had alleen hele erge honger, dus ik had geen zin om alles nog te vergroten

En mijn knuffeltje is ook gewoon ubercool
  dinsdag 12 mei 2009 @ 00:40:08 #165
221912 minilot
Nancy boy
pi_68926497
quote:
Op zondag 10 mei 2009 10:17 schreef vahmpcat het volgende:
Dit kan wel lastig zijn als dit je eerste of enige doosje is om mee te beginnen, ik raad je aan om een simpel goedkoop non-thermo doosje er eventueel bij te bestellen om die reden.
Bij lange na niet mijn eerste: een jaar geleden stond deze bento van mij al eens in nrc.next!




Ik heb inmiddels al wat doosjes versleten, omdat ik er steeds in slaag om bakjes en deksels kwijt te raken!
In elk geval bedankt voor je review van de thermosbento. Ik ga 'm gauw bestellen!
Let me see you stripped down to the bone
  dinsdag 12 mei 2009 @ 00:52:43 #166
180137 liessa
*geschift*
pi_68926705
Nou, dat ziet er lekker uit!
Ook ik maak foto's met mijn mobiel, want a) die hoef ik niet te zoeken, b) hij maakt veel betere foto's en c) de batterij is ten minste niet elke keer dat ik hem wil gebruiken leeg...

Dat boekje ga ik ook vragen denk ik,dat klinkt zeer smakelijk!

Mijn bento vandaag:

Groente, olijven en de geweldige ham-olijven cake waarvan ik het recept nu op mijn blog ga zetten, dankzij ktycat, een lid van een ander forum.
Haar blog: http://bentoblog.fr.nf/
liessaslunch.blogspot.com
pi_68929512
Hmm ham olijven cake.....klinkt lekker!!!

Mijn bento vandaag:

Zelfgemaakte pesto, salade caprese, worteltjes, veldsla, tamagoyaki omelet/roerei
pi_68938419
Snelle, niet zo interessante thuis-Bento:


Komkommerstukjes, tomaatjes, feta in olie, sla met heel veel knoflook-kruidendressing. Gelijk alle bakjes na de foto omgekieperd en gemixt met alles, daarom zit er ook al saus op. Het was wel heel lekker, niet bijzonder eigenlijk.

Edit: stomme foto's, doen nooit wat ik wil... nu wel eindelijk groot gekregen.

Edit 2: Wat drinken jullie er eigenlijk bij? Sap? Frisdrank? Thee? Water? Zelfgemaakte blendervloeistof? Of gewoon niks of verschillend?
pi_68938681
Hmm meestal water of thee niks bijzonders lol! Hoewel ik nog wel een fles sake thuis heb staan maar op het werk is dat geen goed idee *grin*

Je bento ziet er wel lekker uit!
pi_68940981
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 00:40 schreef minilot het volgende:
Bij lange na niet mijn eerste: een jaar geleden stond deze bento van mij al eens in nrc.next!

Ik heb inmiddels al wat doosjes versleten, omdat ik er steeds in slaag om bakjes en deksels kwijt te raken!
In elk geval bedankt voor je review van de thermosbento. Ik ga 'm gauw bestellen!
Aha, excuses dat is mij dan helaas ontgaan
En tja, ik verwonder mij er nog altijd om dat ik nooit dekseltjes ben kwijt geraakt! Geloof dat ik er toen goed aan gedaan heb om een deel van een keukenkastje aan vaste ruimte heb ingedeeld. Anders was ik vast al een en het ander kwijt. Die Miffy thermo-sets zijn ook leuk trouwens (en bakjes die erbij zitten naast thermo ding hebben geloof ik iets andere vorm, iets makkelijker in te delen als ik het me goed herinner)
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 14:00 schreef Filiassi_Jane het volgende:

Edit 2: Wat drinken jullie er eigenlijk bij? Sap? Frisdrank? Thee? Water? Zelfgemaakte blendervloeistof? Of gewoon niks of verschillend?
Verschilt, meestal gewoon water of thee, maar een koel sapje in de zomer sla ik niet af, dat staat zeker in de planning

Vanochtend helemaal vergeten foto's te maken
Ja ik had haast... tikje verslapen
pi_68941664
Het hing zeker in de lucht vanochtend, wij hadden ons ook bijna verslapen

Ik ga vanavond (en ja dit klinkt ONWIJS dom) voor het eerst echt japans (proberen) te koken.
Dus ik heb wat combinaties qua kruiden/mirin etc gevonden online, en ik ben heel benieuwd of het gaat lukken....
pi_68945489
Ik drink meestal gewoon cola-light of Optimel bij mn bento, ligt eraan hoe laat het os.

Mijn Bento's van vandaag



Aardbeien en ananas en cherrytomaatjes en komkommer





Nasi met een konijn-ei en gehaktballen, sla gerookte kipfilet, zilveruitjes en Amsterdamse uitjes
pi_68951379
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 17:02 schreef Sylvana het volgende:
Ik drink meestal gewoon cola-light of Optimel bij mn bento, ligt eraan hoe laat het os.

Mijn Bento's van vandaag

Aardbeien en ananas en cherrytomaatjes en komkommer

Nasi met een konijn-ei en gehaktballen, sla gerookte kipfilet, zilveruitjes en Amsterdamse uitjes
Ziet er mooi uit!
En ananas, dat moet ik snel ook eens combineren met aardbei, lijkt me lekker!
En het ziet er nog feestelijk uit ook.

Net mijn bento gemaakt voor morgen, restjesbento aangevuld met random spul. En nieuw tasje voor bento en flesje voor eerst gebruikt o.a ^.^



Boven: Pasta met verse rode pesto, courgette, paprika, broccoli en beetje geraspte kaas.
Onder: Mozzarella, pittige gehaktballetjes met nieuwe prikkertjes , stukjes verse kokos
Links: Muffin met vanillie smaak, in een nieuw doosje daarvoor
Los : suikervrije muesli-reep voor als het langere dag word dan verwacht

Verder heb ik een van mijn 2 nieuwe thermotasjes als test voor morgen, de blauwe (bijpassende kleur leek me wel zo mooi bij doosje) ^.^ En mijn nieuwe thermohoes voor mijn drinkensfles. Dit maakt mij mogelijk om als het straks erg warm is bevroren water mee te nemen zonder condens in mijn tas! En ik had deze vandaag al getest met flesje water uit de koelkast, en dit was de hele dag koel gebleven


Tasje dicht


Tasje open, veel ruimte voor nog stuk fruit ofzo en koelende elementen als het straks warm word!


Thermo voor flesje, past makkelijk 500ml flesje in, bijpassend bij mijn blauwe urara doosje, ook een in het rood liggen voor dagtripjes extra
  dinsdag 12 mei 2009 @ 21:53:27 #174
180137 liessa
*geschift*
pi_68956198
Muziek-picks!! Ik wil die ook! Waar heb je die gekocht???

Ahum, back to normal...

Bento vandaag:

zelfgemaakte sate-gehaktballetjes (zoooo lekker), olijven, ketchup, fruit flakes, gele en rode paprika, courgette, sla, sesamzaad.

Ik had vorige week bij de action een setje klei-vormpjes gekocht, en ik kon er gelukkig ook paprika en courgette mee snijden. Fleurt de boel meteen op!
liessaslunch.blogspot.com
pi_68956539
Ja! Waar komen die muziekpicks vandaan en dat muffinbakje?? Ik word weer es hebberig hoor!
Het japanse eten hier was best goed gelukt, alleen de onigiririjst gebruiken voor gebakken rijst is niet zo lekker. Hij was wat te kleverig ik zal morgen ff foto's posten!
pi_68966896
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 22:00 schreef Amthezia het volgende:
Ja! Waar komen die muziekpicks vandaan en dat muffinbakje?? Ik word weer es hebberig hoor!
Het japanse eten hier was best goed gelukt, alleen de onigiririjst gebruiken voor gebakken rijst is niet zo lekker. Hij was wat te kleverig ik zal morgen ff foto's posten!
Dat muffinbakje komt gewoon van de xenos, zag het liggen en MOEST het hebben, en dr past een flinke muffin in Wou er al een tijd een meenemen, maar had er niet echt een bakje voor, tot ik dit tegen kwam. En de muziek prikkertjes weet ik niet waar die vandaan komen precies, ze zaten als free gift bij een bestelling die mijn vriend voor me had gedaan. Ergens van e-bay gok ik in ieder geval, heb ze al eens eerder in Engelstalige community zien langs komen op livejournal.

Heb nu al zin in mijn lunch straks
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 21:53 schreef liessa het volgende:
Ik had vorige week bij de action een setje klei-vormpjes gekocht, en ik kon er gelukkig ook paprika en courgette mee snijden. Fleurt de boel meteen op!
Mijn voornaamste setje met cutters komt gewoon van een hobbywinkeltje, waren eigenlijk vormpjes voor klei, fimo ofzo geloof ik. Werken geweldig
pi_68968064
Wat leuk die muziekvormpjes zeg
pi_68970255
Voor mij vandaag:

Close up van mijn onigiri-hart.

Krokante kip, tamagoyaki omelet, hart onigiri, edamame, wortel, tomaat, veldsla.
Schattig onigiri hartje, edamame, wortel, pittige kip, zoetzuur komkommer.

Voor mijn man:

Links: witte rijst, tamagoyaki omelet, edamame, krokante kip en wortel.
Rechts: Gebakken rijst met tofu en lenteui, paksoi en wortel.
pi_68983304
Je omelet is goed gelukt! Ik heb nu zo'n speciaal vierkant pannetje ervoor, maar het is oefenen geblazen.

Voor de bentoïsten in Nijmegen en omgeving kan ik het winkeltje Stippels aanraden. Ik heb daar net prikkertjes met vlindertjes erop gekocht. Helaas van hout, dus ik weet niet of ik ze meerdere keren kan gebruiken. Ze hadden ze ook met sterretjes en (echte) schelpjes. Verder hadden ze er heeeeeel veel botermesjes en grappige lepeltjes, bijvoorbeeld in de vorm van een mannetje. En allerlei kleurige papieren muffinvormpjes.

http://www.stippels.nu/webshop/index.php?toontype=tekst&titel=Home

Deze webshop is bij lange na niet compleet, maar geeft wel een idee van hoe kleurig het winkeltje is!

Behalve de prikkertjes heb ik er niks gekocht. Ik wilde me niet helemaal laten gaan, want ik heb elders in de stad ook stansen (noem je die dingen zo?) en uitsteekvormpjes gekocht.
pi_68983944
De 1e keer kreeg ik ook roerei (zie bento van gisteren......) maar nadat ik deze ( http://lunchinabox.net/20(...)ki-tamago-omelettes/ ) handleiding volgde, ging het best goed! Wel heb ik mijn 2 kook stokjes gebruikt, en niet een spatel! Ik deed veels te wild ermee in het begin!

Ziet er als een superleuk winkeltje uit zeg kei-cute! We zien de prikkertjes binnenkort wel heh ??
pi_68992244
Het wilde niet echt vandaag:



Rijst met ei, nori-, wortel- en paprikasterretjes



Creatief met dezelfde ingrediënten als hierboven, plus surimi en tomaatjes


Flesje met sesamzaad


De bewuste prikkertjes
pi_68992730
Toch heel leuk (en smakelijk) hoor! En leuke prikkertjes! Misschien kun je na gebruik de vlindertjes eraf halen en ergens plastic prikkertjes of iets in die richting kopen en dan de vlindertjes weer daarop zetten?

Vandaag voor mij simpele boterhammen met kaas (sorry, geen foto ), anders moest ik naar de winkel.

Vraagje: Nori (dat is toch dat zwarte waar al die grappige figuurtjes van gemaakt worden), is dat een soort van zeewier? Ik kon het niet in de woordenlijst vinden. Is de smaak ergens mee te vergelijken of proef je niet zoveel omdat het zo'n kleine dingetjes zijn?

Oh en ik bedacht me net dat ik nog ergens een punchding gevonden heb van vroeger, van een ballerina! Dus als ik weet wat nori is en waar ik het kan kopen (Vahmpcat, jij woont ook in Tilburg of omgeving toch?), dan kan ik ballerina's in mijn eten doen Volgens mij hebben we hier nog ergens zeewier liggen van mijn zus uit Korea... Ook te proberen denk ik

[ Bericht 28% gewijzigd door Filiassi_Jane op 13-05-2009 21:02:55 ]
pi_68993522
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 20:57 schreef Filiassi_Jane het volgende:
Toch heel leuk (en smakelijk) hoor! En leuke prikkertjes! Misschien kun je na gebruik de vlindertjes eraf halen en ergens plastic prikkertjes of iets in die richting kopen en dan de vlindertjes weer daarop zetten?

Vandaag voor mij simpele boterhammen met kaas (sorry, geen foto ), anders moest ik naar de winkel.

Vraagje: Nori (dat is toch dat zwarte waar al die grappige figuurtjes van gemaakt worden), is dat een soort van zeewier? Ik kon het niet in de woordenlijst vinden. Is de smaak ergens mee te vergelijken of proef je niet zoveel omdat het zo'n kleine dingetjes zijn?

Oh en ik bedacht me net dat ik nog ergens een punchding gevonden heb van vroeger, van een ballerina! Dus als ik weet wat nori is en waar ik het kan kopen (Vahmpcat, jij woont ook in Tilburg of omgeving toch?), dan kan ik ballerina's in mijn eten doen Volgens mij hebben we hier nog ergens zeewier liggen van mijn zus uit Korea... Ook te proberen denk ik
Nori is gedroogd zeewier. Het heeft een iets ziltige smaak, maar is totaal niet overheersend als je het verwerkt in gerechten. Beetje het snoeppapieridee. Je koopt het bij de toko. Nou ja, daar kopen anderen het. Ik sla het altijd groot in als de Xenos het weer eens heeft, voor 1 euro 50 per pak waar 10 velletjes in zitten. Koop het niet bij de AH, daar is het absurd duur.
pi_68994602
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 21:11 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Nori is gedroogd zeewier. Het heeft een iets ziltige smaak, maar is totaal niet overheersend als je het verwerkt in gerechten. Beetje het snoeppapieridee. Je koopt het bij de toko. Nou ja, daar kopen anderen het. Ik sla het altijd groot in als de Xenos het weer eens heeft, voor 1 euro 50 per pak waar 10 velletjes in zitten. Koop het niet bij de AH, daar is het absurd duur.
Ah, bedankt voor het uitleggen! We hebben hier nog een pak staan, maar ik dacht dat die al open was. Misschien heeft mijn zus nog wat. Ik vind het iets te ziltig, maar ik heb het eigenlijk ook alleen los op, misschien op eten dat het lekkerder is.

Misschien dat ik een keer (samen met mijn zus) een Koreaanse Bento maak. Ze heeft een keer sla, met rijst erin, stukje gebakken spek en kimchi gemaakt, dat was wel lekker. En dan moet je alles in het slablad vouwen, maar je kunt het misschien ook eerst in een Bento doen. Mocht dit er ooit van komen, dan maak ik zeker een foto
pi_68995285
Arual : Hoezo wilde het niet, het ziet er toch smakelijk een kleurrijk uit? Absoluut geen slechte bento! En die prikkertjes zijn leuk Jammer dat het niet echt makkelijke afstand is, doet me denken als ik de site zie aan wat van-alles-en-nog-wat winkeltjes die je in Zwolle hebt (tijdje gewoond voor studie) Altijd leuke rondneus winkeltjes waar ik altijd te veel geld uit gaf


Filiassi: Ik woon momenteel inderdaad in Tilburg, en je hebt op de Korvelseweg Asiana zitten (als ik naam goed heb?) Grotere Aziatische winkel waar ik meestal mijn tokospul haal, ze hebben er ook een hoek voor japans spul en daar haal ik mijn nori. In het centrum vlakbij de Emma Passage heb je ook op een hoekje een toko, die hebben het misschien ook wel.

Je hebt bij Asiana in ieder geval van die grote vellen pakketjes. Maar ik geloof ik dat ik pas geleden ook een pak had staan met kleinere losse pakjes kleine velletjes, die misschien handiger zijn als je niet zo'n grote nori-eter bent. Ik ben ook niet van te veel nori, vind ik het iets te ziltig voor. Die zijn dan handig omdat het dan niet te lang open ligt. Maar een beetje bij/door rijst, als bijvoorbeeld decoratie, vind ik wel lekker. Het is ook wel lekker beetje in kippensoep vind ik als je het niet lang voor serveren erin doet.

Kan je ook gewoon om een keer los te neuzen die winkel aanraden, heb dr vaak leuke dingen gevonden en ideeën opgedaan voor mijn bento's !

Morgen geen bento, te kort les

[ Bericht 7% gewijzigd door vahmpcat op 13-05-2009 21:57:41 ]
  woensdag 13 mei 2009 @ 22:08:11 #186
180137 liessa
*geschift*
pi_68995998

links: champignons, toast, tonijn
rechts: courgette, gele paprika, wortel, Ardenner boterhamworst



Vandaag mijn andere klei-vormpjes gebruikt voor een hart en beestjes van Ardenner boterhammenworst. Ik heb een paar plakjes op elkaar gelegd, dan heeft het wat meer substantie.

Ja, ik vind nori ook erg lekker, maar gebruik het niet zo vaak. Sinds kort een enkele keer voor decoratie van mijn bento, en ik heb ergens een recept voor nori-furikake, dat lijkt me ook erg lekker. De nori die ik nu gebruik heb ik uit een "maak je eigen sushi"-pakket. Er zaten 3 vellen in het doosje, en daarvan heb je er voor de sushi maar 1 of 2 nodig. De toko's hier hebben het niet allemaal, we hebben een aparte Surinaamse, Indische en Chinese toko. En gelukkig een Japanse, die hebben het in elk geval wel.

Mijn moeder belde net, ze heeft een bento-tasje voor me gemaakt! Ik had het met haar over bento, en toen gaf ze aan dat er een quilt-patroon is dat ook bento-box heet. Nu heeft ze dus een tasje gemaakt met allemaal etenswaren-stofjes, zodat mijn bento niet meer in een plastic tasje van de supermarkt hoeft.
Ik krijg hem woensdag, want dan zie ik haar pas (ze moest eens wagen niet te komen op mijn trouwdag...)
liessaslunch.blogspot.com
pi_69005705
War superlief zeg van je mams maak je foto's (na je huwelijksreis ) van het zakje? Ik ben erg benieuwd!
Ik voel me vandaag niet goed, maar uiteindelijk toch wel naar mijn werk gegaan. Dus de bento was ff snel...
Links: wraps met gedroogde tomaat en roomkaas, basilicum.
Rechts: Tomaten, komkommer, babybell kaasje.
pi_69007546
Bedankt Vahmpcat! De toko bij de Emma Passage ken ik wel, ga ik daar binnenkort eens snuffelen. Kan ik ook weer van die lekkere gebakken bananenchipsdingen kopen

Liessa: Gefeliciteerd met je aankomende huwelijk! Ga je een trouw-Bento maken? Of een laatste-dag-als-ongetrouwd-Bento?
  donderdag 14 mei 2009 @ 11:46:25 #189
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_69010061
Ik ben even over komen lopen uit het Sushi-topic.

Wat leuk en lekker allemaal!
Ik zie veel pasta en rijst voorbij komen. Eet je dat koud? Of warm je dat met bakje en al op in de magnetron?
Ik ga zo eens kijken of ik creatief kan zijn met mijn lunch. En vanavond eens in de stad neuzen voor leuke bakjes.
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_69010134
Meestal eet je dat "koud", nou ja, op kamerteperatuur eet ik het het liefste
En dat smaakt me erg goed altijd

Als je klaar bent, maak je een foto?? Ik ben dollll op foto's!!
  donderdag 14 mei 2009 @ 14:02:34 #191
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_69014772
Ik heb me niet helemaal aan de verhoudingen gehouden. Ik had geen passende groente of fruit in huis. En het lijkt ook meer op sushi dan jullie geweldige creaties.
Ik heb de rijst gevuld met zalm/mayo en tonijn/mayo/wasabi. En het ei met soyasaus, wat suiker een een snufje dashipoeder opgeklopt.
Dit is wat ik standaard in huis voor sushi. Als ik dat ga maken haal ik er nog verse ingredienten bij. Komkommer, mango en verse vis. Dan is mijn bento maaltijd wel compleet!



Het lijken wel paaseieren!
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_69014973
Ik vind ze er wel leuk uitzien!!! Die achterste doen me denken aan stapels koekjes...... leuk versiert!
Wat is dat rode dingentje wat erbij ligt?
  donderdag 14 mei 2009 @ 14:16:18 #193
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_69015231
Mijn lepeltje in de vorm van een handje! Ooit een keer ergens bij gekregen. Ik was op zoek naar vormpjes en toen vond ik dit in de la.
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_69042837
Wat een leuke bento's allemaal weer hier.
Ik maak ze ook nog regelmatig maar ik houd het wel simpel en ik heb nog steeds geen officiële bento. Morgen moeten ik eerst vroeg naar een afspraak en daarna rijden we naar Enschede dus we hebben weinig tijd om te eten. Ik heb voor onderweg dus een bento gemaakt met wraps met roomkaas, rucola uit mijn eigen tuin , paprika en ham, een paar gekookte eitjes, komkommer/tomaat/feta salade, een bakje druiven en frambozen en humus met pitabroodjes.
En als we dan toch in Enschede zijn gaan we ook even boodschappen doen in Duitsland want je kan daar heel goed zakken met bevroren fruit kopen en veel goedkoper dan hier. Zakken frambozen, bosbessen, aardbeien, bramen en kersen.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_69046932
Hmm klinkt goed MM!! Jummie hoor

Vandaag een simpele snelle boxen, niet zoveel inspiratie vanochtend.

Voor mijn man:

Tonijn pasta salade, bakje met dressing, bere eitje en een gesneden appel.

Voor mij:

Een gothic hello kitty eitje (niet zo geweldig gelukt ) in mijn tonijn pasta salade.
In het onderste bakje zit salade caprese (tomaat, sla, mozzerella en basilicum)
  vrijdag 15 mei 2009 @ 12:07:17 #196
252930 M0nr03
seriously?!
pi_69051481
een drukke week gehad dus geen tijd om elke dag een foto te uploaden.


een snack bento, ik had geen tijd en zin er een enorme heisa van te maken maar het was erg lekker!


eindelijk weer eens een bento voor mijn vent gemaakt, omdat hij aan zijn bureau eet wil hij graag makkelijk voedsel. ik maakte vaak salades ed maar dat eet volgens hem niet zo makkelijk. gelukkig vind hij wraps erg lekker en heb ik er wat tomaatjes en wortel bij gegooid.


voor mij dezelfde inhoud, de wraps bestaan uit een guacamole mix met kipfilet en rucola sla, het rode wat je ziet in de wraps zijn pepadew pepertjes.

voor de nieuwsgierigen de bovenkant van mijn cheap ass action doosje, hij is wat hoger dan normaal maar er past veel meer in dan in mijn echte bento boxjes. handig voor salades en wraps.



hmm foto's werken niet??? zijn toch echt jpgjes.
voor de nieuwsgierigen check mijn blog.
http://bentosbyme.blogspot.com/
  Moderator vrijdag 15 mei 2009 @ 13:34:18 #197
155227 crew  Guppy
dus
pi_69054388
Ik heb bij Kruidvat lunchboxjes gespot die best door kunnen gaan voor Bento Box! Het zijn drie vakjes, en er zitten ook vork en mes bij. En het kost ook nog eens niks. Heb ze niet meegenomen, maar het zag er leuk uit. Misschien een tip voor iemand die nog zoekt naar een leuke box.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_69055401
Ik heb nu ook de muffinbakjes Ik ben er helemaal blij mee. Nu nog muffins maken. Trouwens ook een hoop geld uitgegeven aan een theepot en theelicht van Blond Amsterdam en Lady Earl Grey thee van Simon Levelt Alleen niet echt Bentomateriaal...

Ik had ook nog bij de Xenos gekeken naar leuke uitsteekvormpjes, maar ik kon alleen maar hele grote vinden of hele rare (die je aan een kopje kunt hangen of zo?), dus dat was nog niet zo'n succes.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 15 mei 2009 @ 14:09:10 #199
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_69055677
k krijg zo'n honger van de lekkere plaatjes die jullie maken van jullie bento's

k hoef helaas de deur niet uit, maar ben er wel over aan t denken om zoiets te gaan maken voor de lunch
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_69057002
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 14:01 schreef Filiassi_Jane het volgende:
Ik heb nu ook de muffinbakjes Ik ben er helemaal blij mee. Nu nog muffins maken. Trouwens ook een hoop geld uitgegeven aan een theepot en theelicht van Blond Amsterdam en Lady Earl Grey thee van Simon Levelt Alleen niet echt Bentomateriaal...

Ik had ook nog bij de Xenos gekeken naar leuke uitsteekvormpjes, maar ik kon alleen maar hele grote vinden of hele rare (die je aan een kopje kunt hangen of zo?), dus dat was nog niet zo'n succes.
Ik heb bij de pipoos een hele zooi piepkleine klei-uitsteekvormpjes gekocht. (En ook punches, de kassadame vond het geen combinatie.)
pi_69058364
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 14:45 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Ik heb bij de pipoos een hele zooi piepkleine klei-uitsteekvormpjes gekocht. (En ook punches, de kassadame vond het geen combinatie.)
Daar komen mijn mini-uitsteek vormpjes geloof ik ook vandaan ^.^ In ieder geval waren ze voor fimo ofzo.
Werkt prima op groenten en kaas enzo.

Creaties zien er allemaal weer leuk uit, ga zo door!
Vandaag helaas geen bento voor mij, thuiswerk en het word gewoon een snelle boterham tussendoor helaas. En het internet ligt eruit, dus bruikleen van de overburen op moment internet
Hoogst irritant,
pi_69062282
Maar Pipo's is duur

Ik heb net wel hele lekkere chococakejes gemaakt, dus die ga ik straks in mijn muffinbakjes stoppen
pi_69063443
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 17:13 schreef Filiassi_Jane het volgende:
Maar Pipo's is duur

Ik heb net wel hele lekkere chococakejes gemaakt, dus die ga ik straks in mijn muffinbakjes stoppen
Viel me mee, de prijs. Voor 10 euro ongeveer had ik 2 punches en een blikje met zeker 10 snijvormpjes. Daar kun je al heel wat mee!
  vrijdag 15 mei 2009 @ 19:15:23 #204
180137 liessa
*geschift*
pi_69065696
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 13:34 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik heb bij Kruidvat lunchboxjes gespot die best door kunnen gaan voor Bento Box! Het zijn drie vakjes, en er zitten ook vork en mes bij. En het kost ook nog eens niks. Heb ze niet meegenomen, maar het zag er leuk uit. Misschien een tip voor iemand die nog zoekt naar een leuke box.
Ik heb ze al! Ze staan in een eerdere post en op mijn blog liessaslunch.blogspot.com
Inderdaad kost het echt niks, en ik vind ze erg handig.

Bento komt straks, ik moet nu ff boodschappen gaan doen...

edit: hier issie! In een Xenos-bento box trouwens


Boven: omelet, wortel, sla
Onder: champignons, courgette, gedroogde tomaat, sla
Links: tonijn met pesto


Muziek-omelet!
Ik heb een van mijn oude punches gebruikt voor de nootjes, dat gaat prima. Nori is droog, dus heb je geen restjes die blijven plakken en zo.

edit 2:
http://www.eurekakids.net/?productos=In+alle+producten&action=buscar&idioma=ned&cadena=papier+pons
Linkje gevonden voor verschillende pons-setjes voor leuk prijsje. Misschien leuk om met iemand anders te bestellen ivm verzendkosten? Boven de 55 euro is het gratis...

[ Bericht 22% gewijzigd door liessa op 15-05-2009 23:08:18 ]
liessaslunch.blogspot.com
pi_69111527
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 17:13 schreef Filiassi_Jane het volgende:
Maar Pipo's is duur

Ik heb net wel hele lekkere chococakejes gemaakt, dus die ga ik straks in mijn muffinbakjes stoppen
Pipo's is idd veel te duur, maar tja, kreeg et verder nergens gevonden at the time.
En klinkt lekker die cakejes!


En leuk die muzieknootjes in je omelet Liessa ^.^
Nog altijd stom dat ik die doosjes niet gevonden krijg bij de xenos, ben erg benieuwd hoe ze er in het echt uit zien, wil toch altijd eerste even grondig inspecteren enzo.
Vanavond hopelijk weer bento-en ^.^
  zondag 17 mei 2009 @ 19:05:03 #206
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_69126062
Ik word zo vrolijk van die gekleurde, heerlijk gevulde Bento's die hier voorbij komen!
Zelf heb ik wel een vrolijke broodtrommel, zoeen in de vorm van een boterham waar naast de bammetjes bv. een peer, appel of groentes kunnen met een scheidingsstukje ertussen. Ik kom echter niet verder dan boterhammetjes met smeerkaas of kipfilet met daarnaast wortelbolletjes, cherrytomaatjes, schijfjes komkommer oid.
Het lijkt me zoveel werk om klaar te maken, en je zal zoveel over hebben (denk ik?!). Bv. als je wraps maakt, hoe doen jullie dat dan? Of mikken jullie dat zo uit dat je er een paar over hebt van het avondeten die je dan kan vullen? En die plakjes groenten zo leuk in een figuurtje gesneden; wat doe je met de rest? Eet je dat tijdens het maken uit 't handje of gaat dat de vuilnisbak in?
Geluk is een richting, geen punt
pi_69133627
quote:
Op zondag 17 mei 2009 19:05 schreef Yvonnetje het volgende:
Ik word zo vrolijk van die gekleurde, heerlijk gevulde Bento's die hier voorbij komen!
Zelf heb ik wel een vrolijke broodtrommel, zoeen in de vorm van een boterham waar naast de bammetjes bv. een peer, appel of groentes kunnen met een scheidingsstukje ertussen. Ik kom echter niet verder dan boterhammetjes met smeerkaas of kipfilet met daarnaast wortelbolletjes, cherrytomaatjes, schijfjes komkommer oid.
Het lijkt me zoveel werk om klaar te maken, en je zal zoveel over hebben (denk ik?!). Bv. als je wraps maakt, hoe doen jullie dat dan? Of mikken jullie dat zo uit dat je er een paar over hebt van het avondeten die je dan kan vullen? En die plakjes groenten zo leuk in een figuurtje gesneden; wat doe je met de rest? Eet je dat tijdens het maken uit 't handje of gaat dat de vuilnisbak in?
Het valt best mee het klaarmaken hoor ^.^ En ik heb altijd de neiging om iets te veel te maken bij het avondeten, dus meestal word dat opgelost door het in een bento te verwerken. En dan gaat dat in ieder geval al recht na het eten meestal de bento in. En de groente stukjes die over zijn eet ik zo op en mijn konijn helpt daar ook erg graag bij als extra bij zijn avond-portie groenvoer
Ik verspil niet graag voedsel, dus probeer er altijd wel een zo goed mogelijke oplossing voor te vinden.

Net mijn bento voor vanavond geprutst, word een lange computer dag, dus extra losse salade mee. Dit moet wel een fijn vooruitzicht kweken voor de lunchpauze Het is wel een beetje een zondag-bento dus afhankelijk van wat er na het weekend nog in huis was.
Excuses voor de slechte foto's, het wou niet vandaag, licht niet, kleuren niet, veel niet



Boven: Kersen en meloen met prikkertjes
Onder: Crackertjes, mini-leverworstje, komt nog opendingetje voor bij, beetje krulsla en gedroogde cranberry



Salade: Mozzarella bolletjes met een prikkertjes, walnoten, krul/veld/ijsbergsla, erin verstopt gepaneerde leftover gebakken kip, 2 flesjes met yoghurt dressing



Doosje dicht, was een souvenir van animatie festival in Stuttgart, zat al een scheidingswandje in
  zondag 17 mei 2009 @ 22:51:21 #208
180137 liessa
*geschift*
pi_69134975
Shaun!
Shaun the sheep is zo cool!

*kuch* sorry, einde rant...

Ziet er lekker uit Vahmpcat! Vooral de salade met mozzarella en walnoot. Mmmmmm...

Ik ben nog aan het denken of ik morgen een bento zal maken of niet. We hebben allebei vrij, om nog de laatste dingen voor de bruiloft te regelen. Mijn schoonmoeder en wijzelf hebben de afgelopen twee dagen het hele huis opgeruimd en schoongemaakt *hoera voor schoonmama!* dus dat hoeft niet meer, maar als ik de hele dag thuis ben ontbijt ik meestal laat, en eet dan geen aparte lunch. Ik zie het wel, licht aan mijn ontbijttijd denk ik.

Ik heb trouwens supermooie borden gevonden voor een thuis bento:

Het zijn eigenlijk fondue borden, maar ik vond ze erg mooi voor een chique thuis bento, met bijvoorbeeld een salade in het grote vak en lekkere hapjes in de kleine vakjes.

Voor een "normale" thuis-bento zou ik liever gewoon mijn eigen bakje gebruiken, dan hoeft het niet zo netjes eruit te zien
liessaslunch.blogspot.com
  † In Memoriam † zondag 17 mei 2009 @ 23:59:00 #209
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_69137453
quote:
Op zondag 17 mei 2009 22:14 schreef vahmpcat het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Doosje dicht, was een souvenir van animatie festival in Stuttgart, zat al een scheidingswandje in

Life Lunch's a treat with Shaun the Sheep!
DancingPhoebe op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" &gt;23/10/09&lt;/a&gt;:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_69141588
@Vahmpcat Erg leuk dat schaapje, very cute! Waar haal je die kersen al zo vroeg vandaan????
@Liessa, dat zijn inderdaad leuke borden! Geinig om ze ook voor zoiets te gebruiken!

Gisteren hadden wij een lekker lunchbento in de trein:

Er zit in: Aardappelsalade, peultjes, kip, babybell, pinda’s, pijnboompitten en beiden een griesmeelpuddingkje.

Ik zal straks ff onze bento's van vandaag plaatsen!
pi_69141831
quote:
Op maandag 18 mei 2009 09:24 schreef Amthezia het volgende:
@Vahmpcat Erg leuk dat schaapje, very cute! Waar haal je die kersen al zo vroeg vandaan????

De markt
Kheb nu al zin in mijn lunch, maar mag nog niet
pi_69142094
Dat is echt vroeg joh........ kersen horen toch meer in augustus
Nog even wachten, de lunch komt er vanzelf aan!
pi_69142368
Augustus echt niet. Over een maand staan hier aan de rand van de betuwe om de haverklap kraampjes waar je voor geen geld kilo's kersen kunt kopen.
pi_69142843
lol dan heb ik dat niet goed in mijn hoofd zitten! Sorry...........

Onze bento's van vandaag:

Voor mijn liefje:

Paksoi salade, wortel, zalm, ei, onigiri.

Voor mij:

Paksoi, zalm, japanse komkommersalade. In het andere bakje tomaat en sla.
In het onigiriboxje zit een simpele driehoekonigiri.

De rest staat op de website, waaronder een recept voor die komkommersalade. Ik heb die voor het eerst gemaakt vorige week, en hij is echt superlekker!! Die gaat vaker mee in de bento yumyum
pi_69152966
quote:
Op maandag 18 mei 2009 10:15 schreef Amthezia het volgende:
lol dan heb ik dat niet goed in mijn hoofd zitten! Sorry...........

Haha kan gebeuren, ik had er ook nog niet op gerekend, maar voor deze tijd van het jaar vrij cheap toch een kilo kunnen halen op het eind van de markt ^.^ Ik van kersen
Moet toch eens kijken of die dingen vries-baar zijn, dan ga ik als ze in het hoogseizoen inslaan.
Was erg smakelijk moet ik zeggen me lunch.

En die vlinder nori versiering is zo lief, ik moet binnenkort toch maar eens kijken voor meer punches
  maandag 18 mei 2009 @ 22:29:09 #216
252930 M0nr03
seriously?!
  dinsdag 19 mei 2009 @ 09:29:21 #217
180137 liessa
*geschift*
pi_69179329
Ik had op 7 mei een aantal spullen besteld op Ebay, en gisteren zijn ze aangekomen! Ik heb dus meteen moeten opbiechten aan aanstaande (nog 1 nachtje!) dat ik ze gekocht had, maar hij vond het niet erg, en zelfs wel leuk.

De foto's:






Vandaag ga ik er toch een maken, maar die zien jullie nog wel...
liessaslunch.blogspot.com
pi_69179566
Ik heb afgelopen week klei-uitsteekvormpjes gehaald bij zo'n alles-moet-weg-voor-een-of-twee-euro-winkel. Kostte een euro, vormpjes zijn heel klein en ik kreeg er ook klei bij.
  dinsdag 19 mei 2009 @ 17:36:03 #219
58921 Day
You can fly!
pi_69195661
quote:
Dat boekje had ik 8 maanden geleden al besteld, toen was het niet op voorraad. Paar weken terug kreeg ik een mail dat het niet meer geleverd werd. Heb jij 'm wel gekregen?
I don’t know what’s gonna happen, that’s alright with me
I open up my arms and I embrace the mystery
I am gonna shine
  dinsdag 19 mei 2009 @ 22:21:17 #220
252930 M0nr03
seriously?!
pi_69206634
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 17:36 schreef Day het volgende:

[..]

Dat boekje had ik 8 maanden geleden al besteld, toen was het niet op voorraad. Paar weken terug kreeg ik een mail dat het niet meer geleverd werd. Heb jij 'm wel gekregen?
er zijn op amazone meerdere verkopers misschien dat het daar aan ligt?
ik kwam het boekje tegen tijdens het shoppen voor studieboeken maar deze heb ik niet gekocht.
wel balen dat je je boekje niet gekregen hebt, ben wel benieuwd het staat op mijn lijstje
pi_69207196
Liessa : Leuke spulletjes Ben heel benieuwd wat je ermee gaat maken. Ik moet zelf dat rode urara doosje toch echt maar eens bestellen, staat al zo lang op lijstje, en gebruik de blauwe ervan zo vaak! Ik heb de fles-thermo ook in het rood, dus waarom er geen set van maken
*foei tegen zichzelf zegt wegens al tijdlang aandrang om boxen te bestellen *
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 09:38 schreef piepster het volgende:
Ik heb afgelopen week klei-uitsteekvormpjes gehaald bij zo'n alles-moet-weg-voor-een-of-twee-euro-winkel. Kostte een euro, vormpjes zijn heel klein en ik kreeg er ook klei bij.
Dat is handig! Ik was destijds op zoek (is al aantal jaartjes geleden) en kwam toen echt niets tegen, dus toen uiteindelijk omdat ik et beu was en leuke vormpjes wou, toch maar naar de pipo's gegaan. (had wel kortingsbon van iemand gekregen, dat was dan wel weer meegenomen)
quote:
M0nr03: Dat lijkt me een handig boekje Ziet er lekker uit de kaft al Ik was echter wellicht van plan om binnenkort de onderstaande boeken die op bol.com staan aan te schaffen, sinds ik ook nog paar andere boeken daar wou bestellen leek me dat misschien handiger


Vrijdag met een beetje geluk als stufi binnen is
Mja word nog even kijken.

Net wel me bento gemaakt voor morgen:


Op de lege plek komen morgen gewoon boterhammen, ik moet boodschappen doen duidelijk, dus dan moet je wat


Huzarensalade, apenprikkertje, walnoten, gemengde sla (ijsberg met veldsla), radijsbloem, apendoosje met yoghurt dressing

Doh, dat was een lange post weer
  woensdag 20 mei 2009 @ 12:24:31 #222
252930 M0nr03
seriously?!
pi_69222196
ik heb het boekje bento boxes ook, staan lekkere dingen in, ikmoet toch eens wat gaan maken
face food, schijnt alleen maar foto's te zijn van gezellige bento boxen maar die vind je op inet ook. geen recepten dus.

ik wil die van 500 cakjes ook dus misschien samen met 500 bento's bestellen
pi_69238390
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 12:24 schreef M0nr03 het volgende:
ik heb het boekje bento boxes ook, staan lekkere dingen in, ikmoet toch eens wat gaan maken
face food, schijnt alleen maar foto's te zijn van gezellige bento boxen maar die vind je op inet ook. geen recepten dus.

ik wil die van 500 cakjes ook dus misschien samen met 500 bento's bestellen
Ik ben toch erg curieus naar de plaatjes, wellicht geeft het me inspiratie op dagen waarop dat weinig aanwezig is Maar eerst maar eens stufi afwachten, vaste boel betalen, etc.
Heb laatste tijd weer veel te veel zin om veel te veel geld uit te geven

En 500 cakejes? Dat zou gevaarlijk zijn voor inspiratie
pi_69258209
In de categorie '500 cakejes' (en ook wel een beetje Bento vind ik, want ik heb muffinbakjes)



Links: Blauwe bessen-limoen cakeje
Rechts: Glycemische Index cakeje: wortel, volkorenmeel, appel, walnoten, rozijnen, gedroogd rood fruit, gedroogde abrikozen (met sinaasappelsmaak ), basterdsuiker, eieren en olie. Is geschikt voor mensen met diabetes (en anders dan moet m'n tante zo naar het ziekenhuis denk ik...)

Het rechtercakeje is verbazingwekkend lekker! Het beslag zag er namelijk uit alsof iemand het al een keer had opgegeten...

[ Bericht 1% gewijzigd door Filiassi_Jane op 21-05-2009 13:20:46 (Stomme foto's die altijd klein blijven...) ]
pi_69258442
Dat ziet er lekker uit!
Ik wou van de zomer aangezien ik dus inderdaad ook zo'n muffinbakje heb eens gaan rommelen met wat smaakjes voor muffins. Ook wou ik kijken of ik zo'n blik/vorm gevonden krijg voor hele kleine muffins zodat ik er eventueel ook in bento-doosje zelf kan proppen
Lijkt me vooral bij van die minimuffins leuk om er dan een heleboel te maken in elk smaakje wat ik maar kan bedenken en dan naast bento's bij picknicken ervan een mandje oid meenemen ^.^ Het is dat ik er nu pas aan denk, anders hadden we vandaag eigenlijk best picknick bento's kunnen maken, maar plannen liggen al anders nu. Jammer.
pi_69258662
Volgens mij heb ik die minimuffinbakvormen (scrabble! ) pas bij de Xenos gezien.
There is no love sincerer than the love of food.
  donderdag 21 mei 2009 @ 13:59:59 #227
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_69259437
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 13:18 schreef Filiassi_Jane het volgende:
Rechts: Glycemische Index cakeje:
Ziet er heerlijk uit! Zou je het recept daarvan willen posten?
Geluk is een richting, geen punt
pi_69262827
Mijn minimuffinsiliconenbakvorm (meer punten!) komt ook van de Xenos geloof ik, het was een cadeautje. Nu ligt hij bij mijn vriend en heb ik dus nog steeds geen minimuffins voor in mijn Bento Maar in de 500 cakejes staan ook veel hartige muffins, misschien meer passend bij een lunchbento als je echt gezond wil eten. Of als toetje

Recept Glycemische Indexcakejes (Net ook al gekopieerd voor mijn ooms en tantes )

g.i. wortelcakejes
Dit zijn volmaakte cakejes voor degenen die de Glycemische Index raadplegen bij het samenstellen van hun voeding. Laag-glycemische producten laten de suikers langzaam vrij - waardoor de bloedsuikerspiegel gelijkmatig blijft.

Ingrediënten
1,25 dl lichte plantaardige olie
115 g lichtbruine basterdsuiker
1 losgeklopt ei
3 eiwitten
115 g geraspte wortel
175 g geraspte moesappel (Ik had Jonagold, maar het werd nogal papperig vond ik)
200 g rozijnen
100 g gehakte dadels (vervangen door gedroogde abrikozen)
100 g gedroogd gemengd zomerfruit
100 g gehakte walnoten
1 theel. gemalen piment
1 zakje plus 1 theel. bakpoeder
285 g volkorenmeel

Bereiding
Verwarm de oven voor tot 175 graden Celsius/gasstand 2-3. Zet 12 papieren vormpjes in een muffinbakplaat. Klop in een grote kom de olie en suiker met een handmixer in 2-3 minuten luchtig en glad. Klop er een voor een het ei en de eiwitten door, gevolgd door wortel, appel, gedroogde vruchten en walnoten.
Zeef de overige ingrediënten in een kom. Schep ze door het wortelmengsel tot alles net is vermengd. Vul de vormpjes met het beslag. Bak de cakejes 20 minuten. Neem de bakplaat uit de oven en laat hem 5 minuten staan. Zet de muffins op een rooster en laat ze afkoelen. Geef ze met een vetarm margarinesmeersel (dit heb ik niet gedaan).

Bewaar ze maximaal 3 dagen in een goed gesloten trommel, of 3 maanden in de vriezer.

Variaties
  • Vervang de walnoten door 100 gram fijngehakte pecannoten.
  • Voeg met de wortel en de vruchten 1 fijngeprakte banaan toe. Vervang de piment door 1/2 theelepel nootmuskaat.
  • Vervang de rozijnen door 200 gram krenten.


    Je kan er meer dan 12 bakjes mee vullen. Ik had mijn 12 (laatste) bakjes tot aan het randje gevuld en omdat de cakejes zelf ook gevuld zijn, is het (voor mij) een beetje te veel. Ik had ook nog beslag voor 1 of 2 cakejes over, maar dat heb ik weggegooid. Ik dacht namelijk dat ze wat kruimeliger zouden zijn en dan zijn siliconenvormpjes niet handig. Dus reken maar op 18 muffins, half gevulde bakjes.
  •   donderdag 21 mei 2009 @ 16:12:16 #229
    20790 Yvonnetje
    Mooi hè, alles.....
    pi_69263133
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 16:00 schreef Filiassi_Jane het volgende:
    Recept
    Bedankt!!! Die ga ik van het weekend ff uitproberen
    Geluk is een richting, geen punt
      donderdag 21 mei 2009 @ 22:56:37 #230
    180137 liessa
    *geschift*
    pi_69276049
    Ik heb eergisteren mijn laatste bento gemaakt als vrijgezel. Ik heb meteen ook de eerste gemaakt voor mijn nu-man!

    Er zit in voor beiden rode en gele parika met een courgette "som" en hart en roomkaasstukjes (die ga ik niet meer zo erin doen, want ik vind het niet zo lekker zonder verder iets van een toastje)
    Voor mezelf (rode box) zat er verder olijven en framboos-mosterd dressing in, voor hem (gele box) eiersalade en ketchup.

    Snel een trouwfoto:

    Het uitgebreide verslag van onze topdag staat op mijn blog, wel in het Engels, maar ben te lui om te vertalen
    liessaslunch.blogspot.com
      † In Memoriam † donderdag 21 mei 2009 @ 23:18:09 #231
    141844 Macka66
    Ingewikkeld doekiemonster
    pi_69276806
    Liessa, gefeliciteerd met je huwelijk!
    Een picknickmand zou niet misstaan hebben op de auto. Of lagen de bento boxjes op de achterbank?
    DancingPhoebe op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" &gt;23/10/09&lt;/a&gt;:[/b]
    God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
      vrijdag 22 mei 2009 @ 14:30:09 #232
    180137 liessa
    *geschift*
    pi_69291758
    Ja, dat had inderdaad gekund. Maar we hadden thuis al gelunched (geen bento, gewoon lekkere broodjes) dus de achterbank was ook leeg!
    liessaslunch.blogspot.com
    pi_69297472
    SUPER!!! Echt een leuke foto en een hele leuke bento's!! Ik was een paar dagen ziek, dus daarom geen bento's van mij

    Morgen gaan wij naar een schotland festival, dus vanavond maak ik 1 bento voor mij lief heeft meer zin in kleffe bolletjes (IEUW!)

    Er is trouwens een japans festival in amstelveen op 6/7 juni, gaan hier meer mensen naar toe??
      vrijdag 22 mei 2009 @ 17:57:37 #234
    180137 liessa
    *geschift*
    pi_69298269
    Oeh, dat is wel cool, een Japans festival, heb je een link oid?

    edit: al gevonden!
    Japan Festival

    Gaan we FOK! Bento meeten dan?
    liessaslunch.blogspot.com
    pi_69299445
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 22:56 schreef liessa het volgende:
    Ik heb eergisteren mijn laatste bento gemaakt als vrijgezel. Ik heb meteen ook de eerste gemaakt voor mijn nu-man!
    [ afbeelding ]
    Er zit in voor beiden rode en gele parika met een courgette "som" en hart en roomkaasstukjes (die ga ik niet meer zo erin doen, want ik vind het niet zo lekker zonder verder iets van een toastje)
    Voor mezelf (rode box) zat er verder olijven en framboos-mosterd dressing in, voor hem (gele box) eiersalade en ketchup.

    Snel een trouwfoto:
    [ afbeelding ]
    Het uitgebreide verslag van onze topdag staat op mijn blog, wel in het Engels, maar ben te lui om te vertalen
    Wat leuk die bento! Dat zal zeker gesmaakt hebben
    En wat een mooie foto

    Vandaag viel les van vanmiddag uit, en dus geen bento gemaakt voor die middag. Wel die 2 boeken besteld op bol.com en ben erg benieuwd ^.^ Als het goed is weekje wachten, dat kon ook erger. En ook gelijk weer wat leesvoer alvast voor vakantie erbij

    Wie weet als het zondag lekker weer is! Ik wil een picknick bento maken
    pi_69308898
    Wij wouden naar het japans festival gaan op zondag dus wie weet

    Zonet deze bento's gemaakt:


    Gesneden kiwi en mango


    Wortelsalade, kaas, hello kitty marshmellow, pijnboompitten en 2 eitjes


    Zalm wraps en komkommersalade. Lekker met sesamzaad en zalmeitjes.
    pi_69318622
    Hmm ik krijg spontaan zin in kiwi en mango, ziet er feestelijk uit zo
    Heb wel kiwi in huis denk ik, zo maar eens een pakken

    Dat festival lijkt me erg leuk, maar denk dat we er geen tijd voor hebben om te gaan.
    Schoolwerk Laatste weken nog volhouden, dan ein-de-lijk vakantie. Maar zeker met dit lekkere weer zou ik het liefst luieren en dagtripjes maken (met bento's natuurlijk!) Maar helaas.

    Ben zo benieuwd naar de boeken
    Wachten is stom.
      Moderator zaterdag 23 mei 2009 @ 10:56:48 #238
    155227 crew  Guppy
    dus
    pi_69319642
    Bij mijn Xenos hadden ze weer sushi-spul Veel goedkoper dan de AH
    [b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
      Hoofdredactie Fotografie zaterdag 23 mei 2009 @ 11:19:00 #239
    95752 crew  Chell
    Kluns
    pi_69320089
    Ik had zojuist post vanuit Japan M'n bento spulletjes zijn er

    Ik snap alleen niet zo goed hoe die box nou in elkaar zit
    pi_69321035
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 10:56 schreef Guppyfriend het volgende:
    Bij mijn Xenos hadden ze weer sushi-spul Veel goedkoper dan de AH
    Ik kom sowieso zelden bij de AH, ga liever naar een toko, en lang leve lidl en aldi
    Maar ik zal er binnenkort weer keer gaan rondneuzen voor bentospulletjes ^.^ Snap nog steeds niet waarom hier o.a die "lieveheersbeestjes vorm bakjes" hier niet in het assortiment zitten. Misschien komt dat nog, wil ze nog altijd een keer bestuderen op zijn minst
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 11:19 schreef Chell het volgende:
    Ik had zojuist post vanuit Japan M'n bento spulletjes zijn er

    Ik snap alleen niet zo goed hoe die box nou in elkaar zit
    Oh leuk! Foto's?
    Ben toch wel benieuwd hoe je box zit dan Wellicht kunnen wij helpen?
      Hoofdredactie Fotografie zaterdag 23 mei 2009 @ 12:03:38 #241
    95752 crew  Chell
    Kluns
    pi_69321149
    Ik zal straks wel even foto's maken Ik heb zeg maar een box die bestaat uit twee boxen, maar ik snap dus niet helemaal hoe die in/op elkaar moeten

    Maar inmiddels was ik dus een plaatje aan het zoeken om te laten zien en zag daarop al hoe het moet De kleine moet blijkbaar onder



    pi_69321644
    Ah dat is een vrij bekende set
    Het doosje pas waarschijnlijk het beste op maar 1 manier, zat het niet op elkaar in de verpakking ook? Ik denk dat ze zelfde werken als die van Urara met een konijn/bloem/libelle erop, dan hoort kleinste inderdaad onder
      Hoofdredactie Fotografie zaterdag 23 mei 2009 @ 13:15:26 #243
    95752 crew  Chell
    Kluns
    pi_69322726
    Nee, ze zaten niet op elkaar, maar in elkaar. Dus ik snapte er al niks van Soms ben ik wel een beetje blonT hoor
      zaterdag 23 mei 2009 @ 14:00:09 #244
    20790 Yvonnetje
    Mooi hè, alles.....
    pi_69323746
    De GI-cakejes van filiassi-Jane staan nu in de oven, ik ben benieuwd... Het beslag zag er idd niet al te feestelijk uit, maar da's wel vaker met muffins waar noten e.d. in zitten.

    Laatst kwam hier (volgens mij) voorbij dat iemands moeder een Bento-tasje had genaaid aan de hand van een patroon. Nou Bento ik zelf niet actief met een echte box enzo, maar vind het wel leuk om te naaien. Dus.... ik kan de post zo gauw niet terugvinden, maar heeft degene wiens moeder een tasje genaaid heeft hier ook een patroon van? Als het niet al te ingewikkeld is wil ik wel tasjes naaien op verzoek (in bepaalde kleurstijlen, met specifieke stofjes, etc)
    Geluk is een richting, geen punt
      Moderator zaterdag 23 mei 2009 @ 14:00:22 #245
    155227 crew  Guppy
    dus
    pi_69323753
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 11:59 schreef vahmpcat het volgende:

    [..]

    Ik kom sowieso zelden bij de AH, ga liever naar een toko, en lang leve lidl en aldi
    Maar ik zal er binnenkort weer keer gaan rondneuzen voor bentospulletjes ^.^ Snap nog steeds niet waarom hier o.a die "lieveheersbeestjes vorm bakjes" hier niet in het assortiment zitten. Misschien komt dat nog, wil ze nog altijd een keer bestuderen op zijn minst

    ik winkel altijd bij AH XL in winkelcentrum Kronenburg, maar neem daar nooit iets mee aan sushi spul. probleem is alleen dat de toko in Kronenburg ook niet een van de goedkoopsten is dus het is òf naar de binnenstad (wat ik dus vaak doe) òf mn slag slaan bij de Xenos
    [b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
    pi_69326223
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 14:00 schreef Yvonnetje het volgende:
    De GI-cakejes van filiassi-Jane staan nu in de oven, ik ben benieuwd... Het beslag zag er idd niet al te feestelijk uit, maar da's wel vaker met muffins waar noten e.d. in zitten.

    En? Hoe vind je ze? Ik heb de laatste paar die over waren in de vriezer gedaan, ik hoop dat ze dan ook nog lekker blijven.
      zaterdag 23 mei 2009 @ 16:11:41 #247
    180137 liessa
    *geschift*
    pi_69326520
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 14:00 schreef Yvonnetje het volgende:
    Laatst kwam hier (volgens mij) voorbij dat iemands moeder een Bento-tasje had genaaid aan de hand van een patroon. Nou Bento ik zelf niet actief met een echte box enzo, maar vind het wel leuk om te naaien. Dus.... ik kan de post zo gauw niet terugvinden, maar heeft degene wiens moeder een tasje genaaid heeft hier ook een patroon van? Als het niet al te ingewikkeld is wil ik wel tasjes naaien op verzoek (in bepaalde kleurstijlen, met specifieke stofjes, etc)
    Dat was ik!
    Ik zal meteen plaatjes posten:

    De tas open


    Er zit een drukknoop aan de bovenkant,


    En in de andere richting een sluiting met klittenband. Zo krijg je een beetje het dichtgeknoopte effect van een furoshiki, maar dan in een tas met hengsels.


    De binnenkant bestaat uit stroken van de verschillende stoffen


    Je ziet hier alle stofjes: kersen, citroenen, knoflook, bosbessen, wortels en groene paprika's. Dit was op mijn verzoek, ik wilde graag stofjes met etenswaren om aan te geven wat er in de tas zit.


    Dit is het patchwork patroon dat "bento box" heet. Voor een uitgebreide beschrijving met het patroon kun je gaan googlen, maar het komt neer op een variant op een Log Cabin, met 4 vierkantjes in het midden, en dan langs de kanten steeds een blokje en een strook om het patroon uit te breiden.

    Voor de tas heeft mijn moeder 8 hele en 4 halve blokken gebruikt. De voering en hengsels zijn van dezelfde stof, waardoor alles ook helemaal opwas...
    De tas is ongeveer 30 bij 30 cm, ik heb hem gisteren ook meegenomen naar de bioscoop, want er past lekker veel cola en chips in voor tijdens de film
    Mijn moeder heeft geen bestaand patroon gebruikt, mar aan de hand van plaatjes van furoshiki's en andere tassen bedacht dat deze sluiting handig en mooi is. En ik ben het roerend met haar eens, ik vind de hele tas geweldig!
    liessaslunch.blogspot.com
    pi_69326972

    Die is leuuuuk!
    Erg picknick proof ook wegens de grootte, past lekker veel in! ^.^
    En voor gewoon de bios is het natuurlijk ook niet mis
      zaterdag 23 mei 2009 @ 17:09:54 #249
    20790 Yvonnetje
    Mooi hè, alles.....
    pi_69327717
    De cakejes zijn heerlijk!!! Ik denk dat ze wel lekker blijven na invriezen, ik heb eerder chocolademuffins en banaan-walnootmuffins ingevroren en die waren na een maandje nog goed te eten!

    Geinige tas! Alle 4 de zijkanten zijn ongeveer 30x30 neem ik aan? Ik vermoed dat ik 'm wel kan maken, als iemand er graag eentje wil laat maar weten
    Geluk is een richting, geen punt
    pi_69328104
    Ik heb dus niet het gehele topic gelezen...


    Dus mijn vraag is: Waar krijg ik een lekkere Bento in de buurt van sittard/Geleen?
    Ben helemaal gek van de aziatische keuken, dus dit gerecht zal mij zeker plezieren!


    Ben benieuwd!
    pi_69328108
    En je voelt je zo gezond na het eten van die cakejes Dat effect had het tenminste op mij

    En die tas is echt super! Vooral al die verschillende eetstoffen zijn leuk. Ik heb vorige week de naaimachine van mijn oma gekregen, misschien kan ik zelf ook een tas naaien (eerst dat ding eens schoonmaken en maar eens leren hoe hij werkt...)
    pi_69328204
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 17:27 schreef Filiassi_Jane het volgende:
    En je voelt je zo gezond na het eten van die cakejes Dat effect had het tenminste op mij

    En die tas is echt super! Vooral al die verschillende eetstoffen zijn leuk. Ik heb vorige week de naaimachine van mijn oma gekregen, misschien kan ik zelf ook een tas naaien (eerst dat ding eens schoonmaken en maar eens leren hoe hij werkt...)
    Kan iemand mij vertellen wat het verband is tussen de heerlijke keuken van Azië, en de handtassen die in het topic voorbij komen vliegen?


    Bij voorbaat dank!
      Moderator zaterdag 23 mei 2009 @ 17:56:19 #253
    155227 crew  Guppy
    dus
    pi_69328879
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 17:31 schreef LuKaLiKe het volgende:

    [..]

    Kan iemand mij vertellen wat het verband is tussen de heerlijke keuken van Azië, en de handtassen die in het topic voorbij komen vliegen?


    Bij voorbaat dank!
    Welkom!

    Bento's maak je zelf. Het is een meeneemlunch uit Japan. Je kan er van alles indoen, van traditioneel Japanse gerechten, tot gewone Nederlandse dingen. Het is helemaal aan jou. De sport is om het er leuk uit te laten zien, maar dat is natuurlijk geen verplichting.

    Je kunt (voor zover ik weet) geen kant en klaar bento's kopen. Je zult dus zelf aan de bak moeten

    De Japanners nemen hun Bento mee in een soort wikkeldoek. De furoshiki. Een variant hierop kan de zelfgemaakte tas zijn zoals je die voorbij zag komen.

    Je kan dus overal je eigen invulling aan geven! Neem gewoon de OP eens door, daarin staat al heel veel over het hoe, wat en waarom. Veel plezier!
    [b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
      Moderator zaterdag 23 mei 2009 @ 17:57:45 #254
    155227 crew  Guppy
    dus
    pi_69328926
    Mezelf quoten
    [b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
      † In Memoriam † zaterdag 23 mei 2009 @ 17:58:48 #255
    141844 Macka66
    Ingewikkeld doekiemonster
    pi_69328951
    LuKaLiKe, misschien toch eerst even wat lezen? Al was het maar de openingspost van dit topic waarin wordt uitgelegd wat een bento is.

    En je moet je lunch toch ergens in meenemen. Een tasje met een quiltpatroon dat Bento box heet is dan wel zo leuk!
    DancingPhoebe op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" &gt;23/10/09&lt;/a&gt;:[/b]
    God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
    pi_69344359
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 17:31 schreef LuKaLiKe het volgende:

    Kan iemand mij vertellen wat het verband is tussen de heerlijke keuken van Azië, en de handtassen die in het topic voorbij komen vliegen?

    Bij voorbaat dank!
    Zoals al uitgelegd werd is dit topic vooral gericht op het zelf fabriceren (met wat voor vulling dan ook) van bento's. Daarom komen er ook tasjes en vaak ook andere assecoires voorbij, omdat deze vaak handig zijn voor het meenemen

    Ik denk wel dat ik weet wat je bedoelt. Je hebt inderdaad zaken waar je kant en klaar bento's kan halen voor je lunch. Dit zijn de traditionele 1laags bento's en zijn ook in Nederland verkrijgbaar bij sushi zaken vooral.

    Zoals:


    Ik heb ze gezien in Amsterdam bij http://www.konnichiwa.nl/media/sushibar/Lunch.html
    (staan ook paar voorbeelden op site zelf, maar niet link-baar) En ik geloof dat ik in Den Haag ook voorbij een zaakje ben gekomen waar ze ze verkochten. Geloof ook als take-away in weg-werp plastic boxen.

    Enkel zou ik niet weten waar je ze zou kunnen krijgen bij jou in de buurt, je zou het kunnen vragen dus bij een lokale sushi-bar Krijg zo snel in een google poging niet in de buurt waar je in een eerdere post had gevragen iets gevonden, maar wellicht dat iemand uit de omgeving gerichter kan googlen dan ik.

    Mocht je toch geïnteresseerd zijn om er zelf een te maken, dan zijn dit soort (ongevulde) traditionele dozen wel te koop in Nederland. Ik heb ze beiden in Amsterdam als Den Haag geregeld in winkels zien liggen. De doosjes die wij veel gebruiken zijn vaak meer de schattigere japanse varianten van die doosjes Of meer gericht op het meenemen, dit soort boxen worden tegenwoordig nog het meest gebruikt in restaurants.

    Hoop dat het nu beetje duidelijker voor je is
    pi_69358761
    Wil je net aan bento beginnen, even snel mail checken, blijk ik morgen geen les te hebben.
    Humz.

    Wel had ik de vraag of iemand ooit heeft besteld ofzo bij jlist en weet wat daar ongeveer de verzendkosten zijn? Ik krijg het nergens gevonden, en vanuit USA vrees ik het ergste. En ik wil toch eerst weten waar ik aan toe ben, ook al ben ik wel enorm verliefd op die box Maar me budget is gelimiteerd vrees ik

    Dan word het e-bay speuren
      Hoofdredactie Fotografie zondag 24 mei 2009 @ 19:08:26 #258
    95752 crew  Chell
    Kluns
    pi_69358971
    Ik heb bij J-List besteld en moest $15.30 verzendkosten betalen. Het kwam overigens uit Japan, niet uit de USA. Ik heb op 1 mei besteld en betaald en had het gister binnen.
    pi_69360080
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 19:08 schreef Chell het volgende:
    Ik heb bij J-List besteld en moest $15.30 verzendkosten betalen. Het kwam overigens uit Japan, niet uit de USA. Ik heb op 1 mei besteld en betaald en had het gister binnen.
    Aha Dat valt nog wel mee, hmmmm.
    Dat word bestellen 2 doosjes





    Beide groter dan mijn doosjes die ik heb, dat was mijn voorwaarde en ik heb op mijn 1laags doosje na geen vierkante voor mezelf dus nu wel straks En ik ben vooral verliefd op de onderste, kheb er geen die er zo traditioneel uit ziet nog. Die is ongeveer 800ml gok ik op afmetingen (15x8x7 cm). En die van Hello Kitty is 320x400ml met in 1 laag 2 losse bakjes die precies passen erin en onderin nog een bijhorend scheidingswandje.

    Nu kan ik straks weer volop schuimbekkend bij de brievenbus hangen
      Hoofdredactie Fotografie maandag 25 mei 2009 @ 09:44:17 #260
    95752 crew  Chell
    Kluns
    pi_69373872
    Oeh die zijn leuk zeg!

    Ik had misschien ook beter een doosje met bakjes erin kunnen nemen....
    Naja, voorlopig doe ik het er maar mee, eerst maar zien in hoeverre ik het ga gebruiken. Ik moet ook echt nog een beetje inspiratie krijgen, vooral omdat mijn bento's geen volledige lunch zijn, maar ontbijt/tussendoor.
    pi_69374052
    Bwah bakjes erin kunnen handig zijn, maar kunnen ook verschrikkelijk in de weg zitten. Mijn 1laags totoro doosje heeft ook 2 bakjes erin, maar haal er meestal zeker 1 uit, aangezien het ook weer ruimte scheelt. Scheiding doormiddel van een muffinbakje of van dat gras gaat prima. Wortel werkt ook prima als scheidingswandje of gewoon zelf geknipte silicone wandje (uit siliconen bakmat) en dat heeft nog een leuk kleurtje ook Of nog simpeler gewoon wandje van aluminium folie.

    Tword dus nog maar zien of ik et echt vaak ga gebruiken die bakjes erin, t'is optioneel natuurlijk ^.^
    Kan niet wachten tot ze er zijn wel En is eerste bestelling buiten ebay, das toch wel spannend

    Ontbijt/tussendoor bento's hmm.
    Crackertjes zou kunnen met mini-beleg erbij. Cruesli, cornflakes, fruit natuurlijk, rozijnen, minisandwiches, (mini-)pitabrood etc kan er in. Rijstballetjes met vulling kan ook prima ^.^
    Salade kan ook prima tussendoor in wat voor vorm dan ook
    Ben erg benieuwd wat je gaat maken !
      Hoofdredactie Fotografie maandag 25 mei 2009 @ 10:19:39 #262
    95752 crew  Chell
    Kluns
    pi_69374877
    't Zal sowieso vrij veel fruit en groente worden
    pi_69376187
    Toffe doosjes!! Volgens mij is die traditionele ook maar 600ml, maar je zou even Jlist kunnen emailen! Binnen een dag heb je antwoord meestal.

    @Liessa, leuk tasje! Wel lekker psychedelisch

    Ik heb een blije kleurtjes dag, lekker met paprika:


    Links: tomaten, peultjes, mini kaasje (disney thema), kip, hello kitty eitje
    Rechts: ei, edamame's, rood/groen/gele paprika + nog een bakje met satésaus en extra sambal
    pi_69376557
    quote:
    Op maandag 25 mei 2009 11:04 schreef Amthezia het volgende:
    Toffe doosjes!! Volgens mij is die traditionele ook maar 600ml, maar je zou even Jlist kunnen emailen! Binnen een dag heb je antwoord meestal.

    @Liessa, leuk tasje! Wel lekker psychedelisch

    Ik heb een blije kleurtjes dag, lekker met paprika:
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    Links: tomaten, peultjes, mini kaasje (disney thema), kip, hello kitty eitje
    Rechts: ei, edamame's, rood/groen/gele paprika + nog een bakje met satésaus en extra sambal
    Al zou ie kleiner zijn dan vind ik het nog niet erg, kheb er dan in ieder geval een grotere bij en kvind het toch wel erg tof om ook een traditioneel doosje te hebben Is dan wel spannend om te kijken hoe groot ie is ^.^ Hij staat op moment op "Preparing your order for shipping" Kan echt niet wachten

    En ziet er lekker uit!
    Zijn die kaasjes lekker? Had staan twijfelen aangezien ze er zo leuk uitzagen in de winkel maar vond ze wel prijzig! Zeker voor iets waarvan ik niet het kaasje kon zien of het er lekker uit zag. Ik ben anti-plastic-smaak-kaasjes. Maar verpakking was inderdaad leuk.
    Leuk de kleurtjes, en het zal zeker smaken denk ik Hoeveel ml gaat er eigenlijk ongeveer in dat bloemendoosje, zat te twijfelen maar kvond 2 wel even genoeg weer. Maar zeker leuk doosje!

    Damn, wou rijstballetjes maken als lunch maar dat gaat niet door, me rijst is onverwacht op!
    En platte band -.- Die eerst maar eens plakken zo.
    pi_69377806
    Ehm kaasjes waren ietsjes duurder dan babybell, scheelt niet veel. De smaak kan ik nog niet veel over zeggen, dit word de eerste die ik ga opeten! Mijn man kwam er trouwens mee aanlopen, zovan: "Is dit niet iets voor in je bento" *grinnik*

    Het bloemendoosje is rond de 600ml, en is een fijne maat vind ik! Wel heb je een furoshiki nodig, want elastiek past niet eromheen (kreeg je er ook niet bij) en anders gaan die bloementjes zo van elkaar af....
    Sterkte met je band!!
    pi_69381612
    Nou..........ik heb hem net op, en ik vond hem niet lekker plastic en zoetig....... BAH! Nou heb ik er nog 5....wat moet ik daar mee doen???
    pi_69382137
    Haha, ja mijn vriend die speurt voortaan ook al gericht mee op bento-spulletjes in winkels
    En jammer wel dat ze zo raar smaken, zoetige kaas? yuck Raar dat ze er dan toch iets meer dan babybel voor durven te vragen, denk dat zo'n verpakking ook veel kost in zoveel kleur e.d
    En euhm tja, wat ermee te doen. Misschien vind je man ze wel lekker? En anders zou ik het ook niet weten eigenlijk. Wel sonde....

    Bij mijn ouders gaat al het overige altijd naar de kippen, maar die moet je ook maar net hebben
    Die lusten echt alles.

    Mijn meeste doosjes zijn rond de 500/600ml en dat is meestal de perfecte maat.
    Of het moet echt een erg lange dag school ofzo worden, dan heb ik straks net iets meer nodig, maar verder had de tabel die ik ooit es opgezocht had op Lunch in a Box gelijk

    Nog over die tasjes, hoeveel zou et kosten zo'n tasje met van die voedselstofjes?
    Ik vind ze toch wel erg leuk
    pi_69384707
    hmm liefste eet ze niet

    Gaan we een forummeet op zondag 7 juni houden in Amstelveen???? Lijkt me wel supertof om eens iedereen te zien (of ben ik de enige )??
    pi_69387327
    Ik moet 7 juni werken op de open dag van mijn bijbaantje, dus ik kan niet! Maar jullie mogen ook allemaal naar het pittoreske Hilvarenbeek komen om op de boerderij te genieten van de muziek en het eten en de gezelligheid en het lokale bier
    pi_69389571
    Ik ben dan waarschijnlijk met wallen onder mijn ogen aan het 3d Maya-en in een verwoede poging om de belachelijke opdrachten af te krijgen voor de beoordelingen

    pi_69389759
    harde werkers hier!! Ik ga zo japanse venkel/biefstuk salade maken....leek me lekker fris voor vandaag!
    pi_69389836
    quote:
    Op maandag 25 mei 2009 18:19 schreef Amthezia het volgende:
    harde werkers hier!! Ik ga zo japanse venkel/biefstuk salade maken....leek me lekker fris voor vandaag!
    Helaas geen andere keuze Anders nog langer voor eindelijk vakantie
    En dat klinkt lekker En dat moet evt killer leftovers geven voor door saladebento
    Poog nog te bedenken wat ik er voor morgen in ga doen.
      Moderator maandag 25 mei 2009 @ 19:17:09 #273
    155227 crew  Guppy
    dus
    pi_69391669
    kunstacademie Vahmp?
    [b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
    pi_69394177
    quote:
    Op maandag 25 mei 2009 19:17 schreef Guppyfriend het volgende:
    kunstacademie Vahmp?
    Jupsch.
      Moderator maandag 25 mei 2009 @ 20:53:18 #275
    155227 crew  Guppy
    dus
    pi_69395670
    quote:
    Op maandag 25 mei 2009 20:19 schreef vahmpcat het volgende:

    [..]

    Jupsch.
    Succes! Welke academie zit je?

    Ontopic, ik heb natuurlijk bij de Xenos een hele berg sushi spul gekocht, maar ik ben met dit weer echt te lam om iets te doen Zeer slecht
    [b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
    pi_69396435
    quote:
    Op maandag 25 mei 2009 20:53 schreef Guppyfriend het volgende:

    [..]

    Succes! Welke academie zit je?

    Ontopic, ik heb natuurlijk bij de Xenos een hele berg sushi spul gekocht, maar ik ben met dit weer echt te lam om iets te doen Zeer slecht
    St. Joost
    (excuses voor slowchat )

    Net bento gemaakt voor morgen, en ik heb met dit weer amper puf om ook maar iets te doen helaas. Dus hier was avondeten een tosti Waar natuurlijk geen verwerkbare leftovers van waren.
    Het is vooral salade-achtige-bento geworden:



    Boven: Bedje van ijsbergsla, daarop veldsla met rauwkost gemengd en mini stukjes brie, huzarensalade met een radijs-bloem en aan rechterkant flesje met yoghurt-dressing/dip.
    Beneden: Walnoten, pitloze groene druiven, wortel, gedroogde cranberry's en prikkertjes voor druiven/random

    Closer van bovenkant:
      Moderator maandag 25 mei 2009 @ 21:15:13 #277
    155227 crew  Guppy
    dus
    pi_69396615
    Wat tof, ik ben vorig jaar afgestudeerd in Den Bosch, dus ook AKV/St Joost

    (excuus ook voor de slowchat )
    [b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
    pi_69398844
    quote:
    Op maandag 25 mei 2009 21:15 schreef Guppyfriend het volgende:
    Wat tof, ik ben vorig jaar afgestudeerd in Den Bosch, dus ook AKV/St Joost

    (excuus ook voor de slowchat )
    Zie pm, dat scheelt dit topic weer

    En kheb zin in me bento, maar word nog wachten
    pi_69407068
    Een verrassings bento voor mijn lief:

    Met spercieboontjes, tonijn, salade, ketchup, omelet hartjes.

    Voor mij:



    Japanse beef salade met venkel, spercieboontjes, tomaten. Het vlees is gemarineerd met gember, sake, mirin en sojasaus . Gevulde onigiri met tonijn en daarna in een omelet gewikkeld. Verder wat paprika en mozzerella.
      dinsdag 26 mei 2009 @ 11:46:29 #280
    235382 tombolafan
    -Miauw-fan
    pi_69412648
    Hallo allemaal,

    ik lees al een tijdje (kwijlend) mee in dit topic, en ik wil zelf ook gaan bento'en... Nu kwam ik op ebay de volgende bento-box tegen:

    Zijn er ervaren bento-makers die kunnen zeggen of dit een beetje een goede koop is?
    advertentie
    Alvast bedankt!!!
    J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
    Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
    pi_69415818
    quote:
    Op dinsdag 26 mei 2009 11:46 schreef tombolafan het volgende:
    Hallo allemaal,

    ik lees al een tijdje (kwijlend) mee in dit topic, en ik wil zelf ook gaan bento'en... Nu kwam ik op ebay de volgende bento-box tegen:
    [ afbeelding ]
    Zijn er ervaren bento-makers die kunnen zeggen of dit een beetje een goede koop is?
    advertentie
    Alvast bedankt!!!
    Op pagina 10 van dit #6 topic heeft iemand die in het rood trouwens

    Voor zover ik weet zijn ze ook hetzelfde formaat als de urara doosjes (komen veel voor, gele met bloem, rood met konijntje, blauw met libellen ) Zo'n formaat (ong 600ml) is vrij standaart.
    Het is volgens mij een prima aankoop, zeker om mee te beginnen! Dit soort sets zijn meestal niet veel te duur te ofzo en je hebt er gelijk tasjes en wat assecoires bij. En ik moet zeggen dat zo'n thermo ding voor je flesje erbij erg handig is met warm weer! Gebruik ze zelf nu bijna constant Lekker koel drinken

    Leuk setje
      dinsdag 26 mei 2009 @ 13:36:57 #282
    235382 tombolafan
    -Miauw-fan
    pi_69416148
    Dank je wel voor de reactie! Ik had hem niet als hetzelfde herkend, maar nu je het zegt... dat flessending is inderdaad handig, ik ga ook op zoek naar een thermosflesje oid die er in past om bijvoorbeeld soep mee te nemen... (ben gek op soep!!!) als hij koud kan houden zal hij toch ook wel warm houden?
    J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
    Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
    pi_69417426
    Zo dat is echt een heel mooi setje! Leuk al die extra tasje/doosjes erbij! Goede aankoop voor een beginner hoor! Ik weet niet of je het ook warm kan houden, ik heb er geen ervaring mee......
      dinsdag 26 mei 2009 @ 17:30:32 #284
    20790 Yvonnetje
    Mooi hè, alles.....
    pi_69423992
    quote:
    Op maandag 25 mei 2009 14:32 schreef vahmpcat het volgende:
    Nog over die tasjes, hoeveel zou et kosten zo'n tasje met van die voedselstofjes?
    Ik vind ze toch wel erg leuk
    Doel je op mijn post over dat ik ze wel zou willen maken?
    Ik heb geen idee of ik dezelfde stofjes kan vinden, tot nu toe heb ik op de markt alleen aardbeienstofjes gevonden, geen andere etenswaren erop. Bovendien is het afhankelijk van hoeveel stof er nodig is, dus wat je precies wil... (qua grootte/vorm/sluiting/hengsel)
    Geluk is een richting, geen punt
    pi_69443100
    Onze bento's vandaag!

    Voor mijn liefje:

    Mini ster koekjes, sla, omelet puzzel stukje, venkel salade (die zit onder het ei verstopt). Zalm-citroen risotto met een plukje basilicum.

    Voor mij vandaag:

    Zalm-citroen risotto, olijven, mini ster koekjes, sla, tomaatjes, omeletrolletjes en venkelsalade
      Moderator woensdag 27 mei 2009 @ 10:02:12 #286
    155227 crew  Guppy
    dus
    pi_69445738
    Ik zit te kwijlen bij je zalm-citroen risotto Heb je een recept?
    [b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
    pi_69446188
    quote:
    Op dinsdag 26 mei 2009 17:30 schreef Yvonnetje het volgende:

    [..]

    Doel je op mijn post over dat ik ze wel zou willen maken?
    Ik heb geen idee of ik dezelfde stofjes kan vinden, tot nu toe heb ik op de markt alleen aardbeienstofjes gevonden, geen andere etenswaren erop. Bovendien is het afhankelijk van hoeveel stof er nodig is, dus wat je precies wil... (qua grootte/vorm/sluiting/hengsel)
    Oh ok, ik heb geen flauw benul hoeveel stof erin zou gaan en wat voor patroon
    Dus tja.

    En ziet er lekker uit amthezia
    Mooie kleurtjes ook zo allemaal ^.^ desondanks 1 bakje vol risotto toch variatie, lekker hoor!
    Pakje vanuit jlist is onderweg *ongeduldig afwacht*
    pi_69446422
    quote:
    Op dinsdag 26 mei 2009 06:09 schreef Amthezia het volgende:
    Een verrassings bento voor mijn lief:

    Die van jou vindt het niet erg om met een Hello Kitty bakje op zijn werk te verschijnen?
    There is no love sincerer than the love of food.
    pi_69447803
    Hahha nee, hij vond het wel prima! En hij heeft zijn collega's zitten stangen met: "Hebben jullie mijn bakje wel gezien, volgens mij moeten jullie nog even opmerkingen maken "

    Ik vond de risotto er ook heel mooi uitzien! Op mijn website staat zelfs nog een extra foto, gewoon omdat het er jummie uitziet

    Mijn recept is:

    Ter voorbereiding (voor 2 personen)

    - dep 2 zalmfilets droog, en peper/zout ze
    - maak een citroen goed schoon, rasp de schil totdat het geel er vanaf is, niet verder raspen, het wit is beetje bitter
    - citroen uitpersen
    - lenteuitjes snijden
    - klein flesje witte droge wijn op kamertemperatuur (of 500ml heet water)

    Koop risottorijst (bijv. bij de AH, daar zitten geen toevoegingen/kruiden bij)
    Verwarm een wok, doe er beetje olie in. Doe daarna de risottorijst erbij en bak het even aan (halve minuut, mag niet bruin worden)
    Doe daarna er een scheut water bij zodat het onder staat. Als het langzaam droogkookt voeg de wijn toe en nog meer water desnoods.
    Ook mag de geraspte citroenschil erin en wat peper.

    Dit is de truc, je moet leren wanneer de risotto bijna gaar is. Mijn trucje is dat je de korrels veeel groter ziet worden, en het word romiger (en desnoods even proeven of er geen harde kern meer in zit).
    Regelmatig roeren is ook heel belangrijk!! Maar het gaat erom dat de risotto al het vocht langzaam opneemt, en dat het heel romig word.

    Ergens in het midden van het risotto-kook proces gooi je een halve zak doperwtjes erbij (diepvries), meestal duurt het dan nog maar 5 minuten.
    Rond dezelfde tijd bak ik de zalm goed aan, en houd ik het midden nog klein beetje rauw. Je kan hem iets verder bakken en de zalm ernaast serveren, maar wij halen hem een klein beetje los (in grote stukken) en mengen het door de risotto.

    Aan tafel doe je er pas zout en peper overheen (zout kookt echt weg, proef je niks meer van als je het tijdens het koken erdoor heen doet). En de lenteuitjes en citroensap natuurlijk!

    Het klinkt ingewikkeld, maar je moet er een beetje een gevoel bij krijgen, en dan is het heel makkelijk!!
    pi_69447833
    (ik had recept geschreven voor risotto n00bs, dus vandaar het uitgebreide verhaal )
      woensdag 27 mei 2009 @ 11:13:07 #291
    221912 minilot
    Nancy boy
    pi_69448153
    En je risotto wordt nóg lekkerder wanneer je er, zodra de risotto klaar is, een klont boter en een hand geraspte Parmezaan doorheen roert en de boel nog even tien minuten met het deksel op de pan (maar niet meer op het vuur) laat rusten.
    Maakt echt een wereld van verschil.

    Ik heb overigens ook wel eens risotto mee in mijn bento, maar ik ben er stiekem toch niet zo kapot van. Ik vind de structuur van versgemaakte risotto heerlijk, maar na een kwartiertje wordt het al rap minder...
    Let me see you stripped down to the bone
    pi_69449285
    @minilot..........hmm ik ben benieuwd! Ik ga het zo proberen

    Deze citroen risotto vind ik juist zo lekker omdat hij superfris is, en naar citroen/lenteui/zalm smaakt.
    Boter en kaas maken hem weer zwaarder en te romig naar mijn smaak! Als ik risotto met champignons maak doe ik er trouwens wel boter en kaas door, lekker!!!!!
    pi_69451108
    Was eigenlijk best lekker het is wat "harder" dan normaal, maar een beetje zoals onigiri rijst
    Experiment = geslaagd! (en mijn collega's zitten heet jaloers te kijken dat ik zalm bij me heb *mhuahha*
      woensdag 27 mei 2009 @ 14:59:35 #294
    20790 Yvonnetje
    Mooi hè, alles.....
    pi_69455477
    quote:
    Op woensdag 27 mei 2009 10:17 schreef vahmpcat het volgende:

    [..]

    Oh ok, ik heb geen flauw benul hoeveel stof erin zou gaan en wat voor patroon
    Dus tja.
    Dat ligt er dus aan hoe groot je 'm wil, en of je bv. een strokenpatroon of quiltpatroon wil. Welke stof je aan de binnenkant wil speelt ook mee (effen is meestal goedkoper dan bedrukt)
    Ik kan wel eens kijken of ik meer eetstofjes kan vinden, als je wil? Nu doe ik vrij veel met ruitjes-, stippen-, bloemen- en dus aardbeienstof
    Geluk is een richting, geen punt
    pi_69460513
    quote:
    Op woensdag 27 mei 2009 14:59 schreef Yvonnetje het volgende:

    [..]

    Dat ligt er dus aan hoe groot je 'm wil, en of je bv. een strokenpatroon of quiltpatroon wil. Welke stof je aan de binnenkant wil speelt ook mee (effen is meestal goedkoper dan bedrukt)
    Ik kan wel eens kijken of ik meer eetstofjes kan vinden, als je wil? Nu doe ik vrij veel met ruitjes-, stippen-, bloemen- en dus aardbeienstof
    Aardbeienstofje lijkt me wel schattig ^.^
    Maar heb voor in ieder geval deze maand mijn limiet bereikt wat ik mezelf toeliet aan bentospul uit te geven dus kan nu toch nog niet

    Mijn bento van vanmiddag nog, latere post wegens haaaaast, had nog net tijd voor foto.
    Ook iets grotere foto's wegens andere camera, want natuurlijk batterij leeg dus even andere camera uit tasje geslingerd snel


    Links: Gemengde sla met rauwkost erdoor en radijs, babybell kaasje, aapje met yoghurtdressing.
    Rechts: scheidingswandje ter decoratie, druiven en plakjes kiwi, octoprikkertje nog ergens tussen, walnoten en chocoballetjes met een hazelnoot erin


    Dichte shot, en in het aardbeien dingetje zit nog van dat snoepspul. Het word een sausflesje na goed schoonmaken, leek me wel proberen waard
    pi_69462757
    Leuk idee zeg Vahmp!!! Zo'n aardbeienflesje ziet er errug lief uit! Ziet er sowieso allemaal weer jummie uit

    Die totoro box is wat hoger dan de "normale" of niet?? Je kiwi steekt nog fier uit het bakje, daarom vraag ik het even
    pi_69465015
    quote:
    Op woensdag 27 mei 2009 18:39 schreef Amthezia het volgende:
    Leuk idee zeg Vahmp!!! Zo'n aardbeienflesje ziet er errug lief uit! Ziet er sowieso allemaal weer jummie uit

    Die totoro box is wat hoger dan de "normale" of niet?? Je kiwi steekt nog fier uit het bakje, daarom vraag ik het even
    Ja ik vond het ook zo'n leuk flesje, dus is het proberen waard!
    En voor de prijs van die dingen hoef je het niet te laten, kost bijna niets

    En het bakje zelf is niets hoger, maar doordat er een doorzichtige click-on deksel op zit zit daar nog iets meer ruimte tussen dan normaal. Heb dus iets meer speling tussen bakje en deksel, wat ik maar al te graag gebruik in dit bakje. Als er normaliter iets uit me bakje steekt, dan is dat voor de foto om te laten zien wat erin zit, omdat het anders verstopt zit. Het heeft dan ruimte om "plat" gemaakt te worden tussen iets anders als bakje dicht moet

    Net mijn bento alvast gemaakt voor morgen omdat het een leftover bento is.



    Boven: Gedroogde cranberry's, pitloze witte druiven met prikkertjes, flesje yoghurtdressing, rauwkost met daarbovenop een babybell kaasje.
    Onder: Leftover (zeer) pittige groene curry rijst, erop een bedje van champignons, met daarop een bloemetje van radijs/wortel. Boontjes scheidingswandje, wat blokjes kip, bakje met wortelstukjes.

    Ik weet dat radijs waarschijnlijk niet zo goed gaat bij de rijst, maar zal dan ook gegeten worden met de rauwkost, vandaar dat er champignonnetjes onder liggen zodat de curry niet in de radijs trekt. Maar Ik moest er echt iets van kleur op fabriceren, anders vond ik die helft zo somber
      Moderator woensdag 27 mei 2009 @ 20:27:08 #298
    155227 crew  Guppy
    dus
    pi_69466558
    quote:
    Op woensdag 27 mei 2009 11:03 schreef Amthezia het volgende:
    (ik had recept geschreven voor risotto n00bs, dus vandaar het uitgebreide verhaal )
    Ik ben blij met het n00b verhaal hoor ik heb m opgeslagen in ieder geval en ga misschien van het weekend eens proberen
    [b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
    pi_69479918
    @Guppy, ok dat is mooi laat je nog weten gelukt is?

    Vandaag mijn bentootje:



    Er zit in: Salade, tomaatjes, tonijn, courgette. Tomaten vlinder op de aardappelsalade

    Op mijn website heb ik een klein recept/verslagje/foto's neergezet hoe ik aardappelsalade maak.
      Moderator donderdag 28 mei 2009 @ 09:01:02 #300
    155227 crew  Guppy
    dus
    pi_69480171
    quote:
    Op donderdag 28 mei 2009 08:43 schreef Amthezia het volgende:
    @Guppy, ok dat is mooi laat je nog weten gelukt is?

    Vandaag mijn bentootje:
    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]
    Er zit in: Salade, tomaatjes, tonijn, courgette. Tomaten vlinder op de aardappelsalade

    Op mijn website heb ik een klein recept/verslagje/foto's neergezet hoe ik aardappelsalade maak.
    Will do

    Die van vandaag ziet er ook lekker uit!!
    [b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
      Hoofdredactie Fotografie donderdag 28 mei 2009 @ 11:18:17 #301
    95752 crew  Chell
    Kluns
    pi_69484436
    Ik heb vandaag mijn eerste bento gemaakt Of eigenlijk, gisteravond

    Uiteindelijk ben ik thuis gaan werken, dus het is een bento voor thuis geworden, maar goed Ik heb foto's gemaakt maar vrees dat die niet super goed gelukt zijn. Had geen zin het met m'n spiegelreflex te doen, maar compact en telefoon maken eigenlijk wel echt kutfoto's.
      Hoofdredactie Fotografie donderdag 28 mei 2009 @ 11:25:42 #302
    95752 crew  Chell
    Kluns
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')