abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68215376
"DOETINCHEM - De oudheidkundige vereniging in Wehl wil dat de namen van omgekomen Duitse militairen in de Tweede Wereldoorlog op het huidige oorlogsmonument komen. Vertegenwoordigers van de joodse gemeenschap zijn fel tegen.

Eerder maakte de oudheidkundige vereniging bekend dat er ook Duitse namen op het monument komen te staan als gebaar van verzoening.

Volgens de gemeente is het nog lang niet zeker of het plan doorgaat. Doetinchem wil eerst de mening peilen van betrokkenen en deskundigen. Voor de komende herdenking op 4 mei is het aanbrengen van nieuwe namen niet aan de orde. Wel zal het monument worden verplaatst.

Onder de twaalf omgekomen Wehlenaren bevinden zich drie Joodse Wehlenaren die zijn overleden in de Duitse concentratiekampen Sobibor en Vaihingen. De Oudheidkundige Vereniging wil op het nieuwe oorlogsmonument, naast de namen van de omgekomen Duitsers, ook de naam van de omgekomen echtgenote van de NSB-burgemeester van, destijds de gemeente, Wehl plaatsen."

Bron: http://www.omroepgelderla(...)smonument-Wehl-1.htm

Mocht dit gaan gebeuren dan zou het een zeer mooi gebaar zijn. Schijnt nogal wat commotie op te zijn geweest, iets wat ik me amper kan voorstellen. Ik heb nooit haat tegen Duitsers gevoeld.

Wat vinden jullie hiervan?

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2009 20:51:25 ]
  maandag 20 april 2009 @ 20:43:41 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_68215479
Een goede zaak. Wat de gewone Duitse soldaat betreft heeft die net zo min schuld aan de hele oorlog dan een soldaat van een willekeurig ander land. En ook de geallieerden hebben ruimschoots oorlogsmisdaden bedreven met de bombardementen op Dresden en Hiroshima.

Duitsland is de afgelopen 60 jaar een uitstekende buur gebleken.

Ik snap de commotie wel, maar ook die oude knarren moeten maar eens een streep zetten onder de oorlog.

In Goirle is onlangs een beeld voor een Duitse soldaat die daar is omgekomen bij het redden van twee kinderen neergezet. Ook prima.
The End Times are wild
pi_68215496
Niks mis mee.
pi_68215732
Persoonlijk geen probleem mee.

Er zijn voldoende Duitsers die ook slachtoffer zijn geworden van de misdaden die de nazi's hebben begaan. Ik kan me voorstellen dat het gevoelig ligt bij sommigen maar eeuwig rancune maakt de wereld niet beter.
pi_68215885
Ik heb even de bron erbij gezet. Staat ook een filmpje bij.
pi_68216013
Goed plan niks mis mee niet alle Duitsers waren het eens met Hitler.Ik heb ooit filmpje gezien van Amerikaanse Ww 2 veteraan die bij Normandië oud Duitse Ww2 veteraan ontmoete.En was heel ontroerded om te zien.Weet iemand nog een link daarvan of een filmpje?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_68216030
Onderhand kan het wel wat mij betreft, maar de mening die echt telt is die van de overlevenden en de nabestaanden van slachtoffers. Daar leven er ook nog een hoop van, en bij hen zit het mogelijk een stuk dieper.
pi_68216728
Goed initiatief.
pi_68216741
quote:
Op maandag 20 april 2009 20:54 schreef Provinciaal het volgende:
Onderhand kan het wel wat mij betreft, maar de mening die echt telt is die van de overlevenden en de nabestaanden van slachtoffers. Daar leven er ook nog een hoop van, en bij hen zit het mogelijk een stuk dieper.
Welke slachtoffers?
  maandag 20 april 2009 @ 21:13:38 #10
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_68216872
Zolang ze niet van het doodseskader van de SS zijn beschouw ik de Duitsers ook gewoon als soldaten die deden wat hen opgedragen werd en vochten voor hun idealen en denkbeelden wat volgens hun juist is.
pi_68216939
quote:
Op maandag 20 april 2009 21:10 schreef Deliah het volgende:

[..]

Welke slachtoffers?
Slachtoffers van de Duitse bezetting.
  maandag 20 april 2009 @ 21:18:31 #12
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_68217110
Goed initiatief
When all else fails, you always have delusion.
pi_68217226
quote:
Op maandag 20 april 2009 20:41 schreef Gewas het volgende:
"DOETINCHEM - De oudheidkundige vereniging in Wehl wil dat de namen van omgekomen Duitse militairen in de Tweede Wereldoorlog op het huidige oorlogsmonument komen. Vertegenwoordigers van de joodse gemeenschap zijn fel tegen.
Dat die mensen daar nu nog over gaan zeuren... Moet gewoon kunnen.
  maandag 20 april 2009 @ 21:38:57 #14
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_68218063
Eens met de meerderheid.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_68218929
Goed plan.
pi_68220258
quote:
Op maandag 20 april 2009 21:21 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Dat die mensen daar nu nog over gaan zeuren... Moet gewoon kunnen.
Ach geef hun niet ongelijk hun hele families werden uitgeroeid Maar die Duitsers hadden voor de rest ook geen andere keuze anders werden ze net zo hard in Auschwitz gedumpt
quote:
Op maandag 20 april 2009 20:54 schreef Slappy het volgende:
Goed plan niks mis mee niet alle Duitsers waren het eens met Hitler.Ik heb ooit filmpje gezien van Amerikaanse Ww 2 veteraan die bij Normandië oud Duitse Ww2 veteraan ontmoete.En was heel ontroerded om te zien.Weet iemand nog een link daarvan of een filmpje?

[ Bericht 26% gewijzigd door Slappy op 20-04-2009 22:44:18 ]
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  Forum Admin maandag 20 april 2009 @ 22:39:35 #17
232445 crew  Specularium
pi_68221147
Soldaten zijn soldaten.

Niks mis mee. Mijn oma had hier een probleem van gemaakt maar die is gelukkig dood.
  maandag 20 april 2009 @ 22:42:37 #18
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_68221303
Ik vind het Nederland wel sieren om dat te doen. Niet alleen zijn we een tolerant volk (al doet FOK! soms anders vermoeden), ik denk dat het een mate van volwassenheid uitstraalt die je niet vaak tegenkomt.
  maandag 20 april 2009 @ 22:50:06 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_68221634
Ik vind het wat overdreven die monumenten nu nog te veranderen. Het is een oorlogsmonument, toen waren Duitsland en Nederland (nou ja, die 8 of 9 NL verzetsstrijders ) in oorlog. In Duitsland hebben ze hun eigen monumenten.

Ik heb geen monument nodig om mij te herinneren dat Duitsland en Nederland momenteel goede vrienden zijn/elkaar nodig hebben.

Zo makkelijk als hierboven over "alles behalve SS-Doodseskaders" wordt gesproken lijkt mij ook iets te eenvoudig. Wehrmachtsoldaten waren geen lieverdjes. Net zoals veel soldaten van andere landen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_68222507
De meeste Duitse soldaten troffen geen enkele blaam. Die vochten ook met het mes op de keel. Voor die soldaten was het of vechten, of de kogel krijgen voor weigeren.
pi_68223458
quote:
Op maandag 20 april 2009 22:39 schreef Specularium het volgende:
Mijn oma had hier een probleem van gemaakt maar die is gelukkig dood.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 20 april 2009 @ 23:42:25 #22
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_68223799
quote:
Op maandag 20 april 2009 22:50 schreef Hyperdude het volgende:
Ik vind het wat overdreven die monumenten nu nog te veranderen. Het is een oorlogsmonument, toen waren Duitsland en Nederland (nou ja, die 8 of 9 NL verzetsstrijders ) in oorlog. In Duitsland hebben ze hun eigen monumenten.
Ik vraag me af hoeveel monumenten ze in Duitsland hebben ter gedachtenis van Duitse soldaten uit WO II, eigenlijk. Ik vermoed dat ze er, naast monumenten voor burgerslachtoffers, veel algemene monumenten voor 'de waanzin van oorlog' of 'soldaten die tijdens oorlogen omkwamen'. Maar een monument ter nagedachtenis van soldaten die tijdens WO II in de bezette landen omkwamen zie ik daar nog niet snel gebeuren. Juist daarom vind ik het wel een goed initiatief van een land als Nederland om dit te doen.
quote:
Zo makkelijk als hierboven over "alles behalve SS-Doodseskaders" wordt gesproken lijkt mij ook iets te eenvoudig. Wehrmachtsoldaten waren geen lieverdjes. Net zoals veel soldaten van andere landen.
Dat is natuurlijk ook waar, en je moet zeker uitkijken waar je de grens trekt. Maar zeker de gewone soldaten zullen geen weet hebben gehad van alle gruwelen van het regime waar ze voor vochten. En tegen het eind van de oorlog hadden ze vaak ook geen keus, trouwens.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 20 april 2009 @ 23:47:01 #23
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_68223955
In het audiofragment wordt overigens verteld dat de namen van de betreffende soldaten al ieder jaar worden voorgelezen. Het is dus eigenlijk een relatief kleine stap om de namen ook op het monument op te nemen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_68224834
quote:
Op maandag 20 april 2009 23:07 schreef kriele het volgende:
De meeste Duitse soldaten troffen geen enkele blaam. Die vochten ook met het mes op de keel. Voor die soldaten was het of vechten, of de kogel krijgen voor weigeren.
Niet zo naief, daar zaten net als aan de andere kant ook een heleboel jongens tussen die vaderlandsliefde voelden enzovoorts.
pi_68226343

Those heroes that shed their blood and lost their lives (at Gallipoli battles).. You are now lying in the soil of a friendly country. Therefore rest in peace. There is no difference between the Johnnies and the Mehmets to us where they lie side by side here in this country of ours.. You the mothers who sent their sons from far away countries wipe away your tears. Your sons are now living in our bosom and are in peace. Having lost their lives on this land they have become our sons as well.

Dit idee dus.
monument herdenkt de slag bij gallipoli tijdens WOI in Turkije.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')