Welke slachtoffers?quote:Op maandag 20 april 2009 20:54 schreef Provinciaal het volgende:
Onderhand kan het wel wat mij betreft, maar de mening die echt telt is die van de overlevenden en de nabestaanden van slachtoffers. Daar leven er ook nog een hoop van, en bij hen zit het mogelijk een stuk dieper.
Dat die mensen daar nu nog over gaan zeuren... Moet gewoon kunnen.quote:Op maandag 20 april 2009 20:41 schreef Gewas het volgende:
"DOETINCHEM - De oudheidkundige vereniging in Wehl wil dat de namen van omgekomen Duitse militairen in de Tweede Wereldoorlog op het huidige oorlogsmonument komen. Vertegenwoordigers van de joodse gemeenschap zijn fel tegen.
Ach geef hun niet ongelijk hun hele families werden uitgeroeidquote:Op maandag 20 april 2009 21:21 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Dat die mensen daar nu nog over gaan zeuren... Moet gewoon kunnen.
quote:Op maandag 20 april 2009 20:54 schreef Slappy het volgende:
Goed plan niks mis mee niet alle Duitsers waren het eens met Hitler.Ik heb ooit filmpje gezien van Amerikaanse Ww 2 veteraan die bij Normandië oud Duitse Ww2 veteraan ontmoete.En was heel ontroerded om te zien.Weet iemand nog een link daarvan of een filmpje?
quote:Op maandag 20 april 2009 22:39 schreef Specularium het volgende:
Mijn oma had hier een probleem van gemaakt maar die is gelukkig dood.
Ik vraag me af hoeveel monumenten ze in Duitsland hebben ter gedachtenis van Duitse soldaten uit WO II, eigenlijk. Ik vermoed dat ze er, naast monumenten voor burgerslachtoffers, veel algemene monumenten voor 'de waanzin van oorlog' of 'soldaten die tijdens oorlogen omkwamen'. Maar een monument ter nagedachtenis van soldaten die tijdens WO II in de bezette landen omkwamen zie ik daar nog niet snel gebeuren. Juist daarom vind ik het wel een goed initiatief van een land als Nederland om dit te doen.quote:Op maandag 20 april 2009 22:50 schreef Hyperdude het volgende:
Ik vind het wat overdreven die monumenten nu nog te veranderen. Het is een oorlogsmonument, toen waren Duitsland en Nederland (nou ja, die 8 of 9 NL verzetsstrijders) in oorlog. In Duitsland hebben ze hun eigen monumenten.
Dat is natuurlijk ook waar, en je moet zeker uitkijken waar je de grens trekt. Maar zeker de gewone soldaten zullen geen weet hebben gehad van alle gruwelen van het regime waar ze voor vochten. En tegen het eind van de oorlog hadden ze vaak ook geen keus, trouwens.quote:Zo makkelijk als hierboven over "alles behalve SS-Doodseskaders" wordt gesproken lijkt mij ook iets te eenvoudig. Wehrmachtsoldaten waren geen lieverdjes. Net zoals veel soldaten van andere landen.
Niet zo naief, daar zaten net als aan de andere kant ook een heleboel jongens tussen die vaderlandsliefde voelden enzovoorts.quote:Op maandag 20 april 2009 23:07 schreef kriele het volgende:
De meeste Duitse soldaten troffen geen enkele blaam. Die vochten ook met het mes op de keel. Voor die soldaten was het of vechten, of de kogel krijgen voor weigeren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |