abonnement Unibet Coolblue
  maandag 20 april 2009 @ 13:04:03 #1
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_68199821
Olla,

onze hond Pjotr is al vaker besproken hier op het forum.



Deze bijna 10 jaar oude die-hard heeft van jongs af aan de nodige kwalen onder de leden die ieder op zich al een betrekkelijke uitdaging zouden vormen; artrose in zijn schouders (vanaf toen hij pup was), traag/niet-werkende schildklier, chronische alvleesklierontsteking en de auto-immuunziekte discoïde lupus erythematosus.

Na veel uitzoekwerk, en puzzelen met medicatie en dieet hebben wij hem al een tijd behoorlijk stabiel (wij gaan nog een keer een JijBuis-filmpje maken hoe dat de hele dag gaat) en heeft hij heel veel lol in zijn leven (zie foto boven).

Maar nu hij over een maand tien wordt, gaan toch ook wat seniorenproblemen opspelen... ook de delen die geen last hebben van artrose worden wat zwakker, geïrriteerder, zijn DLE, die zich manifesteert door zweertjes in de neusspiegel en op zijn lippen, wordt erger, etc.

Nu heeft de dierenarts al meerdere malen aangekaart dat prednison een goede oplossing zou zijn. Nu ben ik sowieso geen fan van dat gif, maar helemaal omdat prednison misschien wel een gunstig effect kan hebben op die auto-immuun-zweertjes en andere ontstekingen (alvleesklier), maar dat het negatief werkt op het schildklierhormoon (waar we ongeveer anderhalf jaar aan hebben lopen bijstellen om de dosering goed te krijgen) en op de botten (artrose, anyone)?

Nu snap ik dat hier op FOK! geen mensen lopen die ervaringen hebben met precies zo'n patiënt als Pjotr, maar wellicht wel met prednison en hun hond. Hoe was dat?
quote:
DISCLAIMER:
ik hoef geen reacties als 'geef je hond een spuitje' of 'wat zijn jullie egoïstisch'. Doen we niet en zijn we niet. Wij zijn uitermate goed voor onze beesten, altijd al geweest. Dus alleen serieuze reacties ajb. Dank.
Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 20 april 2009 @ 13:14:51 #2
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68200211
Volgens mij heeft Qwea daar wel ervaring mee, even linkje doorgeven
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_68200242
Onze hond Frits heeft nu 2 keer een Prednison kuur gehad omdat hij een hernia heeft en ik moet zeggen dat het voor hem ontzettend goed werkt. Als de kuur afgelopen is heeft de hernia zich eigenlijk beide keren weer neergelegd zodat ie zonder operatie door kan.
  Boks-Chick maandag 20 april 2009 @ 13:15:54 #4
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_68200245
geen hond maar wel kat.
Cosmo zit vanwege diverse kwalen al een paar jaar aan de prednison, en enige '' probleem'' wat wij ondervinden is dat hij altijd, altijd, altijd wil eten. Dat schijnt standaard bij prednison te gebeuren.

Oh en ik herinner me nu dat de manegehond ook al ruim een jaar aan de prednison zit, en het enige merkbare is dat hij wat opgeblazen er uit ziet en natuurlijk die etensdrang.

Verder bij beiden helemaal geen nadelige effecten.
lolwut
  maandag 20 april 2009 @ 13:16:54 #5
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68200288
Die foto trouwens
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_68200817
Mijn ouders hadden een Duitste Staande Langhaar en die kreeg op het laatst ook prednison en het was echt geen pretje, beest werd erg opgezwollen en kon bijna niet meer drinken omdat zijn bek was opgezet. Hebben het ongeveer een maand of 2 volgehouden, maar merkten aan de hond dat alle levenslust verdween en toen toch die moeilijke beslissing moeten nemen.
  maandag 20 april 2009 @ 14:07:13 #7
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68202004
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:14 schreef Harajuku. het volgende:
Volgens mij heeft Qwea daar wel ervaring mee, even linkje doorgeven
Nee geen ervaring. Volgens mij is cefaral geen prednison.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_68202438
Ollie zat ook aan de prednison toen we hem kregen. Inderdaad een heel opgeblazen hondje.
Hij kreeg het blijkbaar voorgeschreven vanwege het knauwen aan zijn staartje en poten.
Wij vonden het een wel zo vage reden en zijn ermee gekapt en Ol heeft eigenlijk nooit meer last gehad, maar volgens mij wil een hond altijd eten en daarna nog meer eten. .

Dit is natuurlijk een heel ander verhaal dan bij Pjotr. De nadelige effecten zullen echt wel meevallen maar het is niet leuk wanneer je hond gaat tobben en je zo'n afbraakmiddel moet toedienen. Wens jullie er sterkte mee.
  maandag 20 april 2009 @ 15:36:23 #9
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_68205041
quote:
Op maandag 20 april 2009 13:16 schreef Harajuku. het volgende:
Die foto trouwens
das een harstikke leuke foto
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
  maandag 20 april 2009 @ 16:27:15 #10
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_68206759
quote:
Op maandag 20 april 2009 15:36 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

das een harstikke leuke foto
Volgens mij bedoelde Harakuju dat ook

Maarreh, bedankt tot zover, mensen

Ga vooral door (indien ervaringen).

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_68207717
Een vriendin van me heeft haar zeer zieke hond lange tijd om prednison gehad omdat het het enige middel was dat aansloeg. Nadeel was, zeker in de zomer, de spierzwakte en het benauwd krijgen, ze was heel snel moe en uitgeput en die hitte sloeg haar echt omver. Omdat stoppen met prednison geen optie was is het een lange kuur geworden waar ze, als je de balans opmaakt, heel veel extra maanden mee gewonnen heeft op een zeer hondwaardige manier.
Als het moet, dan moet het, natuurlijk is het niet het ideale middel en komen er risico's bij kijken, maar het kan zeker onder de streep toch ene positieve uitkomst hebben.
I had a signature once. It was awful.
pi_68515565
Hier ook geen hond maar wel een kat aan de Prednisolon. Ging allemaal prima Maar de hond is al iets ouder dus? Je krijgt er wel botontkalking van namelijk
pi_68515888
Heeft Plaquenil geen effect bij honden met DLE?
  zondag 3 mei 2009 @ 04:23:49 #14
1305 Casey
...psychisch zeer simpel
pi_68610676
Moeilijk te zeggen want er zijn honden die goed reageren op prednison en er zijn honden die er slecht op reageren. Als de bijwerkingen meevallen (en in de meeste gevallen zijn die bij honden lichter dan bij mensen) dan heeft het zeker een goed effect op de lupus, de alvleesklierontsteking en ook op de artrose. Ik zou het in ieder geval wel proberen dus. Ook gezien de leeftijd van Pjotr, kwaliteit van leven is nu belangrijker dan eventuele langetermijneffecten.
Onze twee westies krijgen zo af et toe ook prednison (wegens atopia) maar dat is natuurlijk nket te vergelijken met de situatie van Pjotr natuurlijk.

Kees
pi_68613784
Onze hond krijgt het standaard eens per zoveel dagen tegen een autoimuunziekte. Ze doet het er prima op, is niet dikker geworden ook.
pi_68617332
Onze Jack Russell krijgt al jaren prednison vanwege huidallergie.
Geven we het niet dan vreet hij gelijk een poot eraf.
Enkele symptomen zijn altijd verschrikkelijke honger en een bollere buik ivm opgezette lever, maar voor de rest valt het mee.
Beestje is nu bijna 12 en aan de medicatie gewend, maar je moet er niet teveel van afwijken en zo minimaal mogelijk geven.
Als de noodzaak er is dan kan het dus wel, maar het heeft natuurlijk geen voorkeur.
PSN: Poekimammi_nl
pi_68619585
Prednison heeft nogal een "slechte" naam terwijl het bij mensen op antibiotica na het meest gebruikte medicijn is ( astma, reuma enz. ). Bij een jonge hond zou ik ook zeker mijn reserves hebben i.v.m. bijwerkingen op lange termijn, maar bij een hond van 10 jaar hoef je daar niet te veel bij stil te staan, omdat hij toch niet nogmaals 10 jaar mee zal gaan. Al je zijn laatste jaartjes er veel prettiger mee kan maken zou ik het zeker doen. Probeer gewoon zo'n laag mogelijke dosis te geven ( je dierenarts zal waarschijnlijk eerst dagelijks voorschrijven, dan na 10 dagen om de dag en verder afbouwen ) en veel mensen kunnen dan met 2 x per week een dosis het prima redden met hun hond. Je kunt veel beter om de dag 1 tablet geven dan iedere dag een half tablet. Verder altijd afbouwen en niet abrupt stoppen ! Nadeel van prednison kan zijn veel drinken ( en dus ook veel plassen ) en meer eetlust. Speel met de dosering ( in overleg met je dierenarts ) zodat de werking voldoende is en de bijwerkingen minimaal.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')