abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_237062
Voor wie wil zien wat back to basics nou echt inhoudt: de NPS vertoont deze dagen de engelse serie '1900 House'.

In een Londonse voorstad is een Victoriaans middle class huis gerestaureerd naar de staat waarin het rond 1900 moet hebben verkeerd. Dus geen elektriciteit, gas op de begane grond (uitsluitend voor gaslampen, niet om op te koken), geen dubbelglas, geen isolatie. Het huis is volledig ingericht conform de situatie anno 1900. Alles, van meubels tot en met de tandenborstel, van levensmiddelen tot en met de wastobbe.

Een gezin heeft dit huis drie maanden bewoond en van hun belevenissen is een fly-on-the-wall-reportage gemaakt. Zaterdag was de pilot te zien (the making of..., over de restauratie en inrichting van het huis), gisteren de eerste en vandaag de tweede aflevering.

Na drie dagen in het huis gewoond te hebben diende zich de eerste crisis al aan: het koken op een kolenfornuis gaat toch iets anders dan we gewend zijn, het eerste gerecht wilde maar niet gaar worden terwijl het tweede gerecht aanbrandde. Bovendien is het gezin in het dagelijks leven vegetarisch, iets dat in de Victoriaanse tijd met het beperkte budget van een middle class gezin en met het beperkte aanbod aan groenten en fruit in feite onmogelijk was.
De jongste zoon weigert zo'n beetje te eten, vindt alles vies, terwijl moeder kokhalzend met verse vleeswaren aan de gang is.

In de aflevering van vandaag arriveerden de kippen.

Dagelijks (geloof ik) om 13.05 uur.

  maandag 27 december 1999 @ 15:40:00 #2
2004 sunshine
Still shining!
pi_237063
Heb ik ook gezien, ja. Over back to Basic gesproken zeg! Weet jij ook of ze er ook een prijs aan vast hebben geknoopt? Dat had ik er niet uit begrepen.

Ik denk dat als VOO dat zo had gedaan, dat er niet zoveel aanmeldingen waren binnen gekomen! Er is niet eens een fatsoenlijke wc!!

Pleun, B'Elana, Isama bin Poesie, Floppie, Speedy, Miep, Linux en Flip!
  † In Memoriam † maandag 27 december 1999 @ 15:45:00 #3
1221 otaku-san
Fok!memberu
pi_237064
Iedereen die het heeft over die goeie ouwe tijd een week daar opsluiten .
The future is after you
pi_237065
Voor zover ik weet is er geen prijs aan verbonden, het is ook geen wedstrijd. Gewoon een gezin dat wel mee wilde werken aan dit project. Er is zelfs een keuze gemaakt uit tientallen gezinnen. En er is een pittige psychologische test geweest. Er zitten immers ook kinderen bij. (en geen spelcomputers, CD-spelers, video, stripboeken, snickers, elektrische scheerapparaten, Grolsch 2-liter flessen, hamburgers, pizza's, Finse baden en ... heb ik het toch weer over BB)

Er is wel een primitief toilet, met stortbak, aanwezig. Die had je toen al.
Alleen in de echte armoe wijken ging het nog met een tonnetje.

  maandag 27 december 1999 @ 17:08:00 #5
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_237066
en morgen eten ze kip?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')