abonnement Unibet Coolblue
pi_67943817
Ik ben afgelopen week naar een fietsenzaak geweest en hier uitgelegd wat ik ongeveer zoek. Ik vind het leuk om met een beetje snelheid over de weg te fietsen, maar ook om af en toe eens het bos te pakken. Ik zat dan ook te denken aan een ATB (All Terrain dus..). De fietsenverkoper daar raadde mij dit echter niet aan, aangezien die ATB alleen bedoeld is voor goede bospaadjes. Nu ben ik niet van plan om te gaan stunten met mijn fiets, maar voor het bos kon ik gewoon beter een MTB (Mountainbike) gebruiken.

Van diverse mensen hoorde ik echter dat een MTB dan weer wat minder fietst op de gewone weg. De fietsenverkoper liet mij echter een MTB zien met een locker, waarmee ik de vering geheel uit kan zetten. Ik zou dan de MTB met vering en dikke banden in de bossen kunnen gebruiken, en de vering uitzetten en dunne bandjes erop zetten als ik op de weg ging fietsen.

Budget voor 2 fietsen is er niet, dus in hoeverre is de optie van de verkoper iets? Meer mensen hier die zowel in het bos als op de weg fietsen? Hoe heb je dit opgelost? Is dat banden verwisselen niet reuze irritant na een tijdje?
pi_67945440
Een lockout op je vering is eigenlijk vrij standaard op een 'fatsoenlijke' mtb. Aangezien je aangeeft dat je een beperkt budget hebt en ik de indruk krijg dat je nog een redelijke beginner bent op dit vlak zou ik adviseren om eerst eens te kijken naar een 2e hands fiets. Neem een hardtail (=zonder achtervering), die zijn lichter in gewicht en je verliest minder energie in de vering, hoewel je die ook uit kunt zetten aan de achterkant.

Het wisselen van de banden is eigenlijk een eitje. Met een beetje oefening heb je binnen 5 minuten twee nieuwe banden erop liggen. Als je dit teveel gedoe vind, wat ik me kan voorstellen, dan zou ik twee extra wielen aanschaffen en daar de asfalt-banden op zetten.

Het idee van de fietsenmaker is dus zo slecht nog niet

De banden kun je trouwens online veel goedkoper krijgen dan in de winkel, dus kijk even wat je doet met de aanschaf. (op een setje banden van 50 euro scheelt het gauw 20-30 euro)

Ik moet zelf altijd ongeveer 5-6km fietsen over asfalt voor ik in het bos ben, en normale banden geven inderdaad veel rolweerstand op asfalt.
pi_67945622
Ik heb hiervoor een Crossroad fiets aangeschaft. Dit is een serie/fietslijn van Gazelle. Crossroads zijn een kruising tussen een mountainbike en een racefiets. (grote racewielen, wielen en frame dikker dan een racefiets maar smaller dan bij een mountenbike, mountainbike stuur, racezadel, klikpendalen a la racefiets, etc.)

Bijvoorbeeld:
pi_67946125
quote:
Op zondag 12 april 2009 12:14 schreef hepheastus_nl het volgende:
Een lockout op je vering is eigenlijk vrij standaard op een 'fatsoenlijke' mtb. Aangezien je aangeeft dat je een beperkt budget hebt en ik de indruk krijg dat je nog een redelijke beginner bent op dit vlak zou ik adviseren om eerst eens te kijken naar een 2e hands fiets. Neem een hardtail (=zonder achtervering), die zijn lichter in gewicht en je verliest minder energie in de vering, hoewel je die ook uit kunt zetten aan de achterkant.

Het wisselen van de banden is eigenlijk een eitje. Met een beetje oefening heb je binnen 5 minuten twee nieuwe banden erop liggen. Als je dit teveel gedoe vind, wat ik me kan voorstellen, dan zou ik twee extra wielen aanschaffen en daar de asfalt-banden op zetten.

Het idee van de fietsenmaker is dus zo slecht nog niet

De banden kun je trouwens online veel goedkoper krijgen dan in de winkel, dus kijk even wat je doet met de aanschaf. (op een setje banden van 50 euro scheelt het gauw 20-30 euro)

Ik moet zelf altijd ongeveer 5-6km fietsen over asfalt voor ik in het bos ben, en normale banden geven inderdaad veel rolweerstand op asfalt.
Die indruk van een beginner klopt , alhoewel ik toch al een aantal jaar iedere zomer aan fietsen doe, maar dan op een normaal fietsje. Maar toch wil ik wel gelijk een redelijk fatsoenlijke fiets hebben, en tweedehands zie ik niet zitten. Je weet nooit wat er aan scheelt, je hebt geen garantie etc. De fietsenmaker wees me deze aan: http://www2.merida-bikes.com/en_INT/Bikes.Detail.67

Deze is te koop voor 599 euro, en heeft dus ook de hardtail die jij al benoemde. Dat wisselen van de banden kan inderdaad geleerd worden, vraag me alleen af of dat niet teveel gaat vervelen.

Banden op internet kopen zal inderdaad wel goedkoper zijn, maar aangezien ik een noobie ben qua fietsen, ben ik bang dat ik toch de verkeerde banden binnen ga halen (passen niet, verkeerde kwaliteit of andere dingen. Vandaar dat het me beter lijkt als ik deze erbij zou halen in de winkel, dan maar wat centen meer.
quote:
Op zondag 12 april 2009 12:21 schreef HPoi het volgende:
Ik heb hiervoor een Crossroad fiets aangeschaft. Dit is een serie/fietslijn van Gazelle. Crossroads zijn een kruising tussen een mountainbike en een racefiets. (grote racewielen, wielen en frame dikker dan een racefiets maar smaller dan bij een mountenbike, mountainbike stuur, racezadel, klikpendalen a la racefiets, etc.)

Bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
Die Cross-hybride fietsen had de verkoper het ook over (en ik zag dit ook een beetje als de ATB fiets waar ik het over had in de OP). Hij zei alleen dat die niet zo geschikt waren voor in het bos, hoogstens op een goed begaanbaar zandpad.
pi_67949464
Merida maakt op zich goede fietsen en dit is aan de prijs te zien een echte beginnersfiets.

Ik heb heel even gekeken naar de fiets en deze is voorzien van velgremmen ipv schijfremmen. Als je om de zoveel tijd je wielen wilt wisselen is het handiger om schijfremmen te nemen. Sowieso zijn deze betrouwbaarder dan velgremmen, maar bij velgremmen moet je ook de banden laten leeglopen om het wiel eruit te kunnen halen, wat bij schijfremmen niet hoeft.

Het wel of niet passen van een band in een velg kan bijna niet verkeerd gaan. Het enige waar je op moet letten is of de band gemaakt is voor een tubeless velg (dus zonder binnenband). Ik zou mezelf hier gewoon wat beter over inlezen dan kan het niet fout gaan.

Straatbanden zo smal mogelijk houden, hoe smaller hoe minder rolweerstand (kijk maar naar racebandjes)
pi_67949807
quote:
Op zondag 12 april 2009 14:52 schreef hepheastus_nl het volgende:
Merida maakt op zich goede fietsen en dit is aan de prijs te zien een echte beginnersfiets.

Ik heb heel even gekeken naar de fiets en deze is voorzien van velgremmen ipv schijfremmen. Als je om de zoveel tijd je wielen wilt wisselen is het handiger om schijfremmen te nemen. Sowieso zijn deze betrouwbaarder dan velgremmen, maar bij velgremmen moet je ook de banden laten leeglopen om het wiel eruit te kunnen halen, wat bij schijfremmen niet hoeft.

Het wel of niet passen van een band in een velg kan bijna niet verkeerd gaan. Het enige waar je op moet letten is of de band gemaakt is voor een tubeless velg (dus zonder binnenband). Ik zou mezelf hier gewoon wat beter over inlezen dan kan het niet fout gaan.

Straatbanden zo smal mogelijk houden, hoe smaller hoe minder rolweerstand (kijk maar naar racebandjes)
Maar maakt het zoveel uit dan om ze te laten leeglopen? Het zal hoogstens wat extra tijd kosten denk ik dan? Schijfremmen lijken me inderdaad beter, maar dan ben ik ook duurder uit denk ik dan?

Over dat Merida, fietsenverkoper zei ook wel dat het een goed merk was.
pi_67969232
Nouja het is dus extra werk omdat je daarna ook weer elke keer banden op moet pompen.

Schijven zijn denk ik niet duurder dan blokjes of vice versa
Blokken slijten op je velg, dus je velg gaat kapot (a 300 euro per set)

Schijfremmen slijten zelf nauwelijks, maar de remblokjes wel, dus die moet je één keer in de zoveel tijd vervangen. Ter indicatie: ik gebruik zelf Avid Juicy remmen (redelijk standaard binnen de mtb wereld) en de blokjes daarvan kosten tussen de 15-20 euro.
Misschien dat schijfremmen zelfs goedkoper zijn dan velgremmen dus.
  maandag 13 april 2009 @ 09:41:59 #8
57702 osmo
Zuiderbuur
pi_67969495
quote:
Op zondag 12 april 2009 12:21 schreef HPoi het volgende:
Ik heb hiervoor een Crossroad fiets aangeschaft. Dit is een serie/fietslijn van Gazelle. Crossroads zijn een kruising tussen een mountainbike en een racefiets. (grote racewielen, wielen en frame dikker dan een racefiets maar smaller dan bij een mountenbike, mountainbike stuur, racezadel, klikpendalen a la racefiets, etc.)

Bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
Ik heb er een van Koga-Miyata

pi_67978091
quote:
Op maandag 13 april 2009 09:41 schreef osmo het volgende:

[..]

Ik heb er een van Koga-Miyata

[ afbeelding ]
Ja, die zijn beter maar kosten wel wat meer centjes.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')