abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 26 december 1999 @ 23:25:00 #1
892 doordevil
FOK!member by choice
pi_236909
Laatste deel van het Evangelisch drieluik.

Een kwartiertje nazorg, vanavond. Thematische Rehabiliteer Willem de Winter door uitzending. Willem , in de dagboekkamer, in een scène die qua montagewerk ruimschoots de douchemoord uit Psycho naar de kroon stak, met 13 duidelijke knippen in het leeglopende emotionele luchtballonverhaal van hem. Hij kreeg, mooi uitgelicht en soms misschien iets te close in beeld, uitgebreid de tijd om zijn licht te laten schijnen over de dreigende omstandigheden buiten. Heeft een paar keer matennaaier over de schutting horen waaien en wat onplezierige teksten van een groepje randdebielen bij het hek, tijdens de donderdagavonduitzending, en hop, peilloze dieptes. Het zal best wat met je doen, 100 dagen in een huis, maar is het niet een beetje naïef om te denken dat mensen jou uit een half uur beeld per dag werkelijk leren kennen? En vertegenwoordigen de schreeuwers werkelijk de gemiddelde Big Brother stemmer. Het zou mij niets verbazen als Nederland alsnog plat gaat voor deze kokende onschuld, zeker na uitzendingen als vanavond. Wederom een perfecte imitatie van Jezus Aan Het Kruis Had Het Beter Dan Ik Thuis in de badkuip, de zalm was lauwwarm en een beetje rood, perfect! Het subtiele knipoogje van Willem naar Bart, vlak voor het bidden. "Laat ons, en vooral die gekke Ruud maar even met onze malle Godsdienst, jij Jonge God." En daarna mooi down to earth met de ballen in het bad. Een Willem zoals wij hem graag zien.
Maar, toegegeven, het kan raar lopen. Voor hetzelfde geld is hem hetzelfde lot beschoren als Gerald Vanenburg, na een opmerking van Cruijff over zijn hoge stem. Jarenlang werd hij in ieder stadion bij elk balcontact onthaald op het helse geluid van 13.000 masturberende smurfen. Doet nu iets met rijstwafeltjes in Japan. Ik denk daarom dat Willem alleen nog te redden is als dezelfde Johan Cruijff morgen, in een vlak na Big Brother uitgezonden boodschap, de aandacht vestigt op "dat hun die zijn nek uitsteken in principe meer weerstand oproept, vanzelf, en dat de maaier die zijn kop boven hullie korenveld uitsteekt ook vanzelf, dat zijn een wet, dingen oproept, dat positief kan zijn, op een lange termijn zonder meer". Het maakt niet uit wat hij zegt, als Nederland hem maar één keer duidelijk Willem hoort zeggen. Dan komt alles nog goed.

Ik vind Bart net niet de kracht hebben om de Heilige Evangelieoorlog goed aan te gaan. Teveel nederigheid en eerbied en misschien, waar hoorde ik dat eerder, bang om stemmers voor het hoofd te stoten. Het blijft nu wat hangen in de "maar als er een God is waarom is er dan oorlog" discussie. Ziet de God van Willem en Ruud misschien, onwillekeurig, toch nog te veel als een bebaarde oude woudloper, de dagen van de week losjes uit de pols knedend, gezeten op een makkelijke Des Bouvriewolk. Helaas allemaal symboolblinden in het huis. Hemelvaartsdag, dat is iets met vliegen, dat werk.

Ik heb meerdere malen naar het zalvende hoofd van Ruud gekeken toen hij vanuit de Heilige Wasplaats de nieuwe leader van de EO insprak. "Als je in jezelf gelooft, (pauze) dat is eigenlijk hetzelfde als in God geloven". We moeten ernstig rekening houden met de volgende mogelijkheid. EO serie van 47 programma's, waarin Ruud ons meeneemt naar bijzondere plekjes waar je God nooit zou verwachten. Werktitel: "Verstoppertje met God." Afgevallen, door enigszins belastend verleden van Ruud: "....99, 100, God, iiiiiiik koooooooom !" Ruud aan het strand. "Ja, mensen, potverdikkie, dan kijk je naar de zee, en dan denk je, dat die golven maar af en aankomen, hé, nou joh, dan denk je dat ze precies hier op dit strand aanspoelen, zeg maar, dat kan geen toeval zijn. Al deze golven vieren, hé, ja joh, echt waar, iedere dag hier, op dit strand, hun eigen verjaardag."

De komende dagen, nu het nog kan, maar even genieten van Ruud, Willem en Bart zoals we ze nooit meer zullen zien.

Tot morgen, Nico Dijkshoorn


  zondag 26 december 1999 @ 23:40:00 #2
2207 Juan Zueco
Rap is geen muziek!
pi_236910
Ik kniel nederig..... en ben devoot!
You bend your words like Uri Geller spoons...
pi_236911
Heeft deze uitzending je "geraakt" ? Ik vind je een beetje melodramatisch. Of komt dat door de kerst op zich ?
Van alles is weer waardeloos

  maandag 27 december 1999 @ 00:27:00 #4
1657 Spark
Bambi, don't U understand
pi_236912
Nou Nico, ofwel DD. Dit was voor mij voorlopig de laatste uit ons koude kikkerlandje. Volg ze nog steeds allemaal en met veel genoegen. Zonder dat ik de uitzending van vanavond heb gezien kan ik me wel een en ander levendig voorstellen naar aanleiding van bovenstaand stuk. Zal vanaf onze benedenwindse eilanden uit het internet cafe aldaar eens even kijken hoe BB en daarmee DD voor wat betreft BB afloopt.

De mazzel

Macamba AVÉ

Bambi, It's better with a man.

pi_236913
AMEN!!!
Wat heb je aan al je miljoenen Piet, als je poepen moet en je kan het niet??!!

  maandag 27 december 1999 @ 02:20:00 #6
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_236914
Mijn bewondering, al maanden lang. Toch een kritische opmerking. Vanenburg heeft 1 1/2 jaar Bundesliga gespeeld bij 1860 Munchen. En zeer goed. Heeft net voor de wintersport zijn laatste wedstrijd gespeeld. Dus geen japanse yen-vanger maar een zeer gewaardeerde duitse mark-incasseerder.
wat moet ik hier nu neerzetten?
  maandag 27 december 1999 @ 10:53:00 #7
627 Willy
Koekenbakker
pi_236915
Klaperdeklaperdeklap!
The only thing we have to fear is FEAR itself
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')