abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_70239429
quote:
Op zondag 21 juni 2009 18:12 schreef Wiebeldak het volgende:
Ik heb vanmiddag ontzettend mijn best gedaan om een heel klein motje met 5x op de foto te zetten. Helaas is dat mislukt omdat er gewoon te weinig licht was in mijn slaap kamer. Ik heb wel 1 foto waarbij je kunt zien dat dat beestje zijn hoofd een soort van in elkaar gevlochten is. Echt heel appart. Ik wist niet dat die beesten er zo raar uitzagen van dichtbij.

[ afbeelding ]
Erg vreemd beest inderdaad... 't Is voor het eerst dat ik 'm van zo dichtbij zie eigenlijk. Jammer dat de foto mislukt is, lijkt me wel gaaf om goed te zien dit beest.
quote:
Op zondag 21 juni 2009 18:51 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Als voorbeeld een oudje, het is een langpootspin en ze mist haar linker achterpoot:
[ afbeelding ]
Grappig... Als zo'n beest een pootje mist sta je er normaal gesproken niet zo bij stil, maar op deze vergroting lijkt het me toch een behoorlijk pijnlijk grapje voor zo'n beest.

En ondertussen wacht ik nog steeds op mijn eerste macro-convertertje... (een 'echte' macrolens is me nog even te duur ) Besteld bij Konijnenberg, maar erg snel zijn ze niet.
pi_70254840
quote:
Op zondag 21 juni 2009 18:12 schreef Wiebeldak het volgende:
Ik heb vanmiddag ontzettend mijn best gedaan om een heel klein motje met 5x op de foto te zetten. Helaas is dat mislukt omdat er gewoon te weinig licht was in mijn slaap kamer. Ik heb wel 1 foto waarbij je kunt zien dat dat beestje zijn hoofd een soort van in elkaar gevlochten is. Echt heel appart. Ik wist niet dat die beesten er zo raar uitzagen van dichtbij.

[ afbeelding ]
Het is natuurlijk jammer als je het beoogde resultaat niet kan behalen maar een "mislukte" foto als deze heeft toch zijn charme.
De eerste indruk die ik kreeg was van een reusachtig fictief monster dat uit een spookachtige mist komt opgedoemen.
Dat is nou een van de dingen die vooral macro voor mij zo leuk maken.
Je kan je fantasie de vrije loop laten.

Mijn bewondering voor degenen die 1,5x of zelfs hoger uit de hand schieten.
Ik heb bij 1:1 vergroting al de grootst mogelijke moeite om vanuit de hand een scherpe foto te krijgen.
Dat komt deels door mijn onvermogen om de camera goed genoeg stil te houden (als ik door de lens kijk lijkt het wel zo'n CCTV opname tijdens een aardbeving) maar vooral omdat ik al snel in de problemen kom met licht als ik korte sluitertijden schiet bij hoge F waardes.
De oplossingen zijn minder koffie drinken en sparen voor een geschikte flitser vrees ik.
pi_70305049
Mijn tweede keer buiten. Ik ben nog maar een nederige beginneling dus erg bijzonder is het nog niet vrees ik. Ik vermaak me in ieder geval enorm.



1: Erwin Hommel. (achteraf balen dat dat blad er voor zit)




2: Vermoedelijk een weidehommel.




3: ?. Wie het weet mag het zeggen. Het sprong van grasspriet naar grasspriet en het lukte me tijdens de wilde achtervolging maar net om een snelle plaat te schieten.




4: De alom aanwezige groene keizervlieg.




5: Een wolfspin met een achterlijf vol jongen. Het is helaas een hele kleine crop met een overdosis nabewerking omdat ik enkel een donkere foto van veraf kon maken voor de spin onder een balk schoot.




6: Een zweefvlieg. Ik heb alleen een scherpe foto van de achterkant maar de aderen in de vleugels staan er zo mooi op.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zwartbaard op 24-06-2009 00:29:52 ]
pi_70311228
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 22:01 schreef Zwartbaard het volgende:
Mijn tweede keer buiten. Ik ben nog maar een nederige beginneling dus erg bijzonder is het nog niet vrees ik. Ik vermaak me in ieder geval enorm.
Ik heb echt enorm moeten lachen om dit stukje. Het klinkt op deze manier net alsof je een FOK!-verslaafde bent die nu voor de tweede keer buiten gekomen is.

Anyway, van nummer 1 is dat blad inderdaad lullig. Zonder dat blad was het wel een aardige foto geweest, maar op deze manier vind ik het helaas niks. Op foto 2 vind ik het jammer dat de kop van het beest niet te zien is... Je kijkt eigenlijk alleen maar tegen z'n kont aan, en dat vind ik dan weer niet zo interessant.

Nummer 3: vreemd beest inderdaad... Het achtervolgen van snelle beestjes komt me wel bekend voor ja; uiteindelijk zitten er dan tussen 100 foto's één of twee gelukte. Jammer van nummer 3 is de onscherpte en er lijkt nogal een flinke ruis over de foto heen te zitten.

Foto 4 is goed gelukt. De vlieg staat er goed scherp op en de compositie is netjes. Eigenlijk niks op aan te merken.

Ook nr. 5 vind ik heel aardig. Ik denk dat 'ie iets scherper had gekund, maar dat komt waarschijnlijk doordat het een redelijke full size crop is? De foto zelf vind ik erg tof in ieder geval, ook het formaat van je crop (heel breed en laag) is denk ik goed gekozen.

Nummer 6: de vleugels staan er inderdaad mooi op... Eigenlijk staat gewoon het hele beest staat er goed op. Lekker scherp in ieder geval, je kunt letterlijk de haartjes tellen, maar jammer genoeg wel weer van de (in mijn ogen minder interessante) achterkant van 't beestje.
pi_70319953
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 01:04 schreef Omniej het volgende:

[..]

Ik heb echt enorm moeten lachen om dit stukje. Het klinkt op deze manier net alsof je een FOK!-verslaafde bent die nu voor de tweede keer buiten gekomen is.
Wehehe... Ik kreeg een beeld van zo'n pieterburen zeehondenkist met een schuifdeur waar een verdwaasde FOK!er uit komt gekropen (dramatische muziek op de achtergrond).
quote:
Anyway, van nummer 1 is dat blad inderdaad lullig. Zonder dat blad was het wel een aardige foto geweest, maar op deze manier vind ik het helaas niks. Op foto 2 vind ik het jammer dat de kop van het beest niet te zien is... Je kijkt eigenlijk alleen maar tegen z'n kont aan, en dat vind ik dan weer niet zo interessant.
Nu ik een beetje meer vat krijg op de techniek ga ik meer letten op de omgeving rond het onderwerp en de compositie. Er zal wel snel een punt komen waarop ik foto's als deze af doe als niet goed genoeg vanwege zo'n storend blad of een invalshoek die niet interessant genoeg is.
Als die insecten nou eens naar mijn instructies luisteren.
quote:
Nummer 3: vreemd beest inderdaad... Het achtervolgen van snelle beestjes komt me wel bekend voor ja; uiteindelijk zitten er dan tussen 100 foto's één of twee gelukte. Jammer van nummer 3 is de onscherpte en er lijkt nogal een flinke ruis over de foto heen te zitten.
Deze gaat geen prijzen voor scherpte winnen. Vanuit de hand genomen in de schaduw zonder flits. Ik ben wel enorm benieuwd naar de soort. Ik heb nog een iris cheque liggen en daar ga ik maar eens een determinatiegids mee aanschaffen. Nieuwe beesten vinden en uitzoeken wat het is de helft van de lol voor mij.
quote:
Foto 4 is goed gelukt. De vlieg staat er goed scherp op en de compositie is netjes. Eigenlijk niks op aan te merken.
Bedankt. Op vol formaat valt de scherpte wel wat tegen maar vliegen genoeg om verder op te oefenen. Aan deze jongens geen gebrek.
quote:
Ook nr. 5 vind ik heel aardig. Ik denk dat 'ie iets scherper had gekund, maar dat komt waarschijnlijk doordat het een redelijke full size crop is? De foto zelf vind ik erg tof in ieder geval, ook het formaat van je crop (heel breed en laag) is denk ik goed gekozen.
Ik zat tussen een aantal foto's van een plant te bladeren toen de glans van de ogen me plots opviel in een onderhoek van de foto. De crop is zo'n 10% van het totale oppervlak van het origineel en de foto is genomen aan de schaduwzijde van een gebouw tussen dichte begroeiing waardoor de spin nauwelijks te onderscheiden was. De achtergrond is met een lens blur filter onscherp gemaakt om de spin meer naar voren te laten komen. Normaal zou ik nooit zo bot te werk gaan maar aangezien dit mijn enige foto van dit beest was vond ik het wel geoorloofd.
quote:
Nummer 6: de vleugels staan er inderdaad mooi op... Eigenlijk staat gewoon het hele beest staat er goed op. Lekker scherp in ieder geval, je kunt letterlijk de haartjes tellen, maar jammer genoeg wel weer van de (in mijn ogen minder interessante) achterkant van 't beestje.
Deze plofte plofte spontaan in mijn focus neer. Na 1 keer afdrukken was hij helaas alweer gevlogen.
Ik ga zeker meer letten op de aanzichtshoek maar de verleiding is toch niet te weerstaan want vaak krijg je de kans niet voor meer dan 1 plaatje.

Vanavond maar eens kijken of ik het niveau een tandje hoger kan brengen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zwartbaard op 24-06-2009 22:59:44 ]
pi_70370865


1: Pissebed. 'We need more vespene gas! *garble*'

2: weggehaald omdat het weinig toevoegde.



3: Een wesp (soort onbekend). Bezig een grote bal plantenvezels te vergaren voor verwerking in het nest.

*edit* Bah, kaders vergeten. Die komen er nog aan.

[ Bericht 4% gewijzigd door Zwartbaard op 26-06-2009 01:41:51 ]
  donderdag 25 juni 2009 @ 22:04:32 #157
51568 briana_muirinn
Cottontail en Terra
pi_70373772
Griebels, zijn die pissebedden nou echt zo paars?

Die wesp vind ik heel gaaf je kunt zo goed zijn nekje zien enzo, heel leuk om te bestuderen.
pi_70379787
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 22:04 schreef briana_muirinn het volgende:
Griebels, zijn die pissebedden nou echt zo paars?

Die wesp vind ik heel gaaf je kunt zo goed zijn nekje zien enzo, heel leuk om te bestuderen.
De grauw gekleurde pissebedden zie je het meest maar er zijn ook lichtere varianten.
Daarom zag ik deze ook makkelijker door het gras banjeren.

Die wespennek was voor mij ook erg interessant.
Ik stond er ineens bij stil dat er ook nog een soort huid moest bestaan om een discontinue verbinding te vormen.
Aparte kleur ook.

Hier nog een duidelijker shot van dat deel.

[ Bericht 6% gewijzigd door Zwartbaard op 26-06-2009 00:44:26 ]
pi_70381042
Ik wist niet eens dat die beesten paars konden zijn.

De eerste foto vind ik nog wel grappig. Lekker vrolijke kleurtjes, maar geen heel spectaculaire foto ofzo (afgezien dan van het feit dat ik het beest voor het eerst in die kleur zie ).

Foto 2 is inderdaad redelijk waardeloos... 100% crops mijd ik eigenlijk ook altijd; die resultaten zijn meestal niet al te briljant. 't Zou een toffe foto zijn geweest als hij perfect scherp en zonder ruis was, maar ja, dan zal er flink in lenzen geïnvesteerd moeten worden ben ik bang.

Numero 3 vind ik wel een prettige foto. Hij staat er perfect scherp op (bijna van voor tot achter), da's mooi om te zien. En jezus, die vergroting van dat nekje. Zo ontdek je nog eens wat, op die macro's...
pi_70381691
Ook maar eens een probeerseltje van mij. Redelijk tevreden over aangezien ik helaas niet de beschikking heb over een DSLR

pi_70382709
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 00:51 schreef Omniej het volgende:
Ik wist niet eens dat die beesten paars konden zijn.
Ik werd wel benieuwd waarom die paarse kleur zo vreemd zou zijn en na wat zoeken kwam ik verschillende stukjes tegen met dezelde strekking.
quote:
We kennen allemaal wel de bekende grijze en bruine pissebedden, die soms in grote getale onder bloempotten, stenen enz. zitten. Blauwe pissebedden blijken ook een algemeen verschijnsel te zijn, met name in tuinen. Het is geen aparte soort, maar een pissebed met een virusinfectie, Iridovirus genaamd. De pissebedden worden blauw doordat het licht reflecteert op de viruskristallen, waardoor door reflectie de kleur blauw wordt. Het virus komt voornamelijk voor onder omstandigheden waar veel pissebedden bij elkaar zitten en waar de bodemvochtigheid vaak fluctueert. De cyclus van het virus duurt ongeveer 4 weken. Na infectie wordt de pissebed na een week of 2 a 3 blauw van kleur.Daarna leven ze ongeveer nog een week. Waarschijnlijk is het Iridovirus (wat trouwens NIET besmettelijk is voor de mens) een belangrijke sterftefactor voor pissebedden. Een andere soort Iridovirus is ook gevonden bij duizendpoten, miljoenpoten en een aantal insecten.
Een afwijking dus en weer wat geleerd
pi_70383084
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 01:38 schreef Zwartbaard het volgende:
Ik werd wel benieuwd waarom die paarse kleur zo vreemd zou zijn en na wat zoeken kwam ik verschillende stukjes tegen met dezelde strekking.
[..]

Een afwijking dus en weer wat geleerd
Ah, nooit geweten zeg.

Zo leer je inderdaad nog 'ns wat.
pi_70383445
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 01:07 schreef xibalba het volgende:
Ook maar eens een probeerseltje van mij. Redelijk tevreden over aangezien ik helaas niet de beschikking heb over een DSLR

[ afbeelding ]
Een dslr is absoluut niet zaligmakend hoor.
  vrijdag 26 juni 2009 @ 13:25:26 #164
12903 Pagan
Volenti non fit iniuria.
pi_70393987
Een lenzenvraag maar omdat het om macrofotografie gaat plaats ik hem hier

Met mijn 1000D met kitlens kom ik niet dicht genoeg bij het onderwerp. Een aparte macrolens ligt nu even niet binnen budget en ik weet er ook nog niet voldoende van om een keuze te onderbouwen.

Zoals ik het nu zie zijn er dan twee opties:
-een setje voorzetlenzen die op de lens geschroefd worden.
-een setje tussenringen tussen de body en de lens.

Wat is jullie ervaring hiermee en wat heeft de voorkeur?

Alvast bedankt.
Old moderators never die, they just smell that way!
Op dinsdag 5 januari 2010 20:40 schreef nokwanda het volgende:
En natuuuuuurlijk was jij dat weer. Smeerpijp dat je der bent :P _O-
Bullie is thuis X-Rated Epic fail
pi_70394067
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 20:42 schreef Zwartbaard het volgende:
[ afbeelding ]

1: Pissebed. 'We need more vespene gas! *garble*'

2: weggehaald omdat het weinig toevoegde.

[ afbeelding ]

3: Een wesp (soort onbekend). Bezig een grote bal plantenvezels te vergaren voor verwerking in het nest.

*edit* Bah, kaders vergeten. Die komen er nog aan.

Prachtige foto's hoor! Vind ze een stuk mooier dan je vorige serie.
pi_70394361
Serie bloem foto's doe ol afgelopen week gemaakt heb.









En nog een verroeste haak.

pi_70398442
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 13:35 schreef Wiebeldak het volgende:
Serie bloem foto's doe ol afgelopen week gemaakt heb.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En nog een verroeste haak.

[ afbeelding ]
1 vind ik leuk, 2 en 3 zijn (afgezien van de vrij aanzienlijke close-up) niet zo bijzonder.

Bij nummer 4 is het probleem denk ik dat totaal niet duidelijk is waar we hier naar kijken. Althans, je ziet wel de structuur van een blad enzo, maar 't is een beetje te onduidelijk. Er lijkt ook een gigantische ruis over de foto heen te zitten...

De haak van foto 5 vind ik tof. Al het detail in de roest is goed te zien. Wel jammer is dat de haak behoorlijk krap gekaderd is. Een iets spannendere compositie was denk ik mooier geweest.
pi_70400590
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 13:25 schreef Pagan het volgende:
Een lenzenvraag maar omdat het om macrofotografie gaat plaats ik hem hier

Met mijn 1000D met kitlens kom ik niet dicht genoeg bij het onderwerp. Een aparte macrolens ligt nu even niet binnen budget en ik weet er ook nog niet voldoende van om een keuze te onderbouwen.

Zoals ik het nu zie zijn er dan twee opties:
-een setje voorzetlenzen die op de lens geschroefd worden.
-een setje tussenringen tussen de body en de lens.

Wat is jullie ervaring hiermee en wat heeft de voorkeur?

Alvast bedankt.
Daar ging het in dit topic ook al over, lees eens vanaf hier
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_70402882
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 15:31 schreef Omniej het volgende:

[..]

1 vind ik leuk, 2 en 3 zijn (afgezien van de vrij aanzienlijke close-up) niet zo bijzonder.

Bij nummer 4 is het probleem denk ik dat totaal niet duidelijk is waar we hier naar kijken. Althans, je ziet wel de structuur van een blad enzo, maar 't is een beetje te onduidelijk. Er lijkt ook een gigantische ruis over de foto heen te zitten...

De haak van foto 5 vind ik tof. Al het detail in de roest is goed te zien. Wel jammer is dat de haak behoorlijk krap gekaderd is. Een iets spannendere compositie was denk ik mooier geweest.
Tnx man.

Foto 4 is idd een closeup 3x van een bloemblaadje. Het is geen ruis, ISO100 en niet bewerkt. Het blad zelf zag er zo raar uit. Ik hou zelf erg van simpele foto's waarvan je dus ook vaak niet kan zien wat het is. Het ging mij hier om die lijn van links boven naar rechts onder tezamen met de kleur die veranderd.
  FOK!fotograaf vrijdag 26 juni 2009 @ 18:12:13 #170
148247 taxibabe
pi_70403166
Ik ben er gisteren achter gekomen dat mijn Raynox voorzetglaasje toch wel werkt op mijn zoomlens (ik had zelf niet genoeg geprobeerd) .
Nu kan ik nog meer vergroten!

Bloemetje van 1-1,5 cm doorsnee:
pi_70403276
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 18:12 schreef taxibabe het volgende:
Ik ben er gisteren achter gekomen dat mijn Raynox voorzetglaasje toch wel werkt op mijn zoomlens (ik had zelf niet genoeg geprobeerd) .
Nu kan ik nog meer vergroten!

Bloemetje van 1-1,5 cm doorsnee:
[ afbeelding ]
Wat een leuke foto! Die lijkt echt veel op de mijne alleen heb ik hem niet zwart wit gemaakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-06-2009 18:17:08 ]
  FOK!fotograaf vrijdag 26 juni 2009 @ 18:19:15 #172
148247 taxibabe
pi_70403320
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 18:16 schreef Wiebeldak het volgende:

[..]

Wat een leuke foto! Die lijkt echt veel op de mijne alleen heb ik hem niet zwart wit gemaakt.
Tnx! Ja, dat viel mij ook al op toen ik het topic opende om deze foto te posten...

Jouw foto's zijn ook super! Ik wil ooit ook een echte macrolens.
pi_70403461
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 17:59 schreef Wiebeldak het volgende:
Foto 4 is idd een closeup 3x van een bloemblaadje. Het is geen ruis, ISO100 en niet bewerkt. Het blad zelf zag er zo raar uit. Ik hou zelf erg van simpele foto's waarvan je dus ook vaak niet kan zien wat het is. Het ging mij hier om die lijn van links boven naar rechts onder tezamen met de kleur die veranderd.
Dat verklaart een hoop.

Ondertussen zit ik nog stééds op mijn Raynox DCR-250 te wachten.

Ik weet wel dat ik nooit meer iets bij Foto Konijnenberg bestel in ieder geval. Nog een weekje en dan kan ik m'n bestelling annuleren...
pi_70404852
taxibabe
Jammer dat je hem in z/w omzet, ik hou met name bij macro's wel van de kleur.

Zwartbaard
Mooie pissebed, hoewel hij best ziek is

Wiebeldak
Ik zie dat je de lens alsmaar meer onder controle hebt, misschien moeten we eens een mpe65-meet houden

xibalba
Ik vind de zweefvlieg er mooi opstaan, en het nadeel van een dslr is dat je dof niet zo groot als met de camera die je nu gebruikt.

Ik heb nog een juffer, en ik heb het vermoeden dat het een witte breedscheenjuffer is. DIt is vreemd omdat deze volgens de insectengids niet in Belgie of Nederland voorkomt, maar wel meer naar het zuiden (Frankrijk)



en het oog (3x)


Misschien is het een andere juffer of het resultaat van klimaatverandering, ik heb geen idee.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  vrijdag 26 juni 2009 @ 19:19:54 #175
12903 Pagan
Volenti non fit iniuria.
pi_70404929
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 16:34 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Daar ging het in dit topic ook al over, lees eens vanaf hier
Okee, ga ik doen.

Thanx!
Old moderators never die, they just smell that way!
Op dinsdag 5 januari 2010 20:40 schreef nokwanda het volgende:
En natuuuuuurlijk was jij dat weer. Smeerpijp dat je der bent :P _O-
Bullie is thuis X-Rated Epic fail
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')