abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 5 april 2009 @ 23:16:30 #1
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67744753


Welkom bij 'WFL - Trivia'.

Geïnspireerd door de Raad-je-plaatje-reeks van het subforum C&H hebben we besloten om een soortgelijk topic(reeks) in WFL te openen. Maar WFL zou natuurlijk WFL niet zijn als het het niet veel uitgebreider zou doen. Daarom hebben wij er onze eigen draai aan gegeven en we hebben besloten om het de naam 'Trivia' mee te geven, wat de lading beter dekt.

Opzet
In de Raad-je-plaatje-reeks (in C&H) is het de opzet dat een user een plaatje zet en daar vervolgens een vraag over stelt. De andere users moeten deze vraag dan beantwoorden zonder gebruik te maken van all-knowing Google. Wij van WFL breiden deze opzet dus uit door users ook de mogelijkheid te bieden om een vraag te stellen (in de categorie W [wetenschap], F [filosofie] of L [levensbeschouwing]) zonder een plaatje (of andere media) te hoeven zetten.

Spelregels
  • Een user stelt een vraag, waarbij hij/zij alle mogelijke hulpmiddelen (plaatjes, video's, etc.) mag gebruiken.
  • De vragen moeten uiteraard betrekking hebben op W, F of L.
  • De vragen moeten zo geformuleerd zijn dat de users het met een korte antwoord kunnen beantwoorden. Verwacht van de users dus geen ellenlange zinnen.
  • Het leukst is natuurlijk dat de users die de vraag moeten beantwoorden geen gebruik maken van zoekmachines. Degene die de vraag stelt zou hier dan ook rekening mee moeten houden, door bijvoorbeeld geen onmogelijk te beantwoorden vragen te stellen.
  • Als het te lang duurt voordat een vraag beantwoord wordt, kan de vragensteller een hint weggeven.
  • Wanneer een vraag juist is beantwoord gaat de beurt om een nieuwe vraag te stellen over op degene die het antwoord heeft geraden. Als hij/zij geen tijd heeft om een nieuwe vraag te bedenken, of er gewoon geen zin in heeft, mag een andere user deze taak van hem/haar overnemen.

    Let op!
  • Als je gebruik maakt van plaatjes, vergeet dan niet het plaatje eerst te uploaden met een plaatjeshost, zoals TinyPic. In de URL van het plaatje kunnen namelijk dingen staan die het beantwoorden van de vraag voor de users een stuk gemakkelijker maakt. En dat wil je natuurlijk niet.
  • Nogmaals, de vragen moeten betrekking hebben op W (wetenschap), F (filosofie) of L (levensbeschouwing).

    Veel plezier!

    Vorige delen:
    WFL - Trivia

    [ Bericht 91% gewijzigd door TheMagnificent op 05-04-2009 23:19:37 ]
  • Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
    Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
      zondag 5 april 2009 @ 23:17:49 #2
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_67744799
    De topictitel is wat te lapidair. En onbeschaamde TVP. Had JustinCase het niet goed overigens? – Pff, die mods zijn sneller dan het licht.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_67744865
    De vraag van Scaurus was:

    Wat werd op de Oxford University van de jaren '40 onder leiding van C.S. Lewis een slijpsteen voor de geest van veel jonge filosofen, waaronder G.E.M. Anscombe en bovengenoemde?
    pi_67744944
    Sorry Scaurus, ik heb de originele OP toegevoegd, voor het geval er nieuwe deelnemers komen die de spelregels nog niet kennen.
      zondag 5 april 2009 @ 23:24:04 #5
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_67745017
    W00t! Mooie OP. Maar waarom kijkt koningdavid ons rechtsboven aan?
    Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
    Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
      zondag 5 april 2009 @ 23:26:08 #6
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_67745082
    JustinCase had het trouwens goed. Niet honderd procent, het is Socrates Club.
    Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
    Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
    pi_67745147
    quote:
    Op zondag 5 april 2009 23:24 schreef Scaurus het volgende:
    W00t! Mooie OP. Maar waarom kijkt koningdavid ons rechtsboven aan?
    pi_67745160
    Dan mag hij een nieuwe vraag bedenken, als hij wil.
    pi_67753673
    quote:
    Op zondag 5 april 2009 23:26 schreef Scaurus het volgende:
    JustinCase had het trouwens goed. Niet honderd procent, het is Socrates Club.
    Zo werd het geschreven in het interview dat ik op dat moment aan het lezen was. Je had een vraag gesteld die mij bevoordeelde. Anders was ik het vermoedelijk nooit op gekomen. En als het over spelling gaat: Antony Flew is zonder "h". ;-)
    pi_67753981
    quote:
    Op zondag 5 april 2009 23:28 schreef TheMagnificent het volgende:
    Dan mag hij een nieuwe vraag bedenken, als hij wil.
    OK. In de zeventiger jaren van de vorige eeuw kwam een psycholoog met een nogal opmerkelijke theorie over de ontwikkeling van het huidige menselijk bewustzijn. Hij had er ook argumenten voor. De theorie houdt o.a. in dat in vroeger tijden, zeg maar tot in de tijd van de oude Grieken, mensen niet aan introspectie deden, maar in plaats daarvan hun ingevingen min of meer liepen te hallucineren. Ze dachten dat het van de goden afkomstig was. De vraag is nu: onder welke naam staat deze theorie te boek? Ik zoek een specifiek woord. Het mag een bijvoeglijk naamwoord zijn dat voor het substantief "mind" staat, of een "isme". In beide gevallen gaat het om het zelfde begrip. Een nogal opvallend woord is het in dit verband.

    (edit: omschrijving wat nauwkeuriger gemaakt)

    (edit) Hier nog een foto van de beste man:


    [ Bericht 2% gewijzigd door JustinCase op 06-04-2009 12:29:27 ]
    pi_67768876
    quote:
    Op maandag 6 april 2009 11:31 schreef JustinCase het volgende:

    [..]

    De theorie houdt o.a. in dat in vroeger tijden, zeg maar tot in de tijd van de oude Grieken, mensen niet aan introspectie deden, maar in plaats daarvan hun ingevingen min of meer liepen te hallucineren. Ze dachten dat het van de goden afkomstig was. De vraag is nu: onder welke naam staat deze theorie te boek?
    Het duurt wat lang. Nog geen poging gezien zelfs. Tijd voor een hint?
      maandag 6 april 2009 @ 21:23:28 #12
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_67774159
    Ik kan wel even zeggen dat ik inderdaad geen idee heb, maar dit is ook niet helemaal mijn stiel.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_67777077
    Bij nader inzien denk ik dat een hint hier niet veel zin heeft. Wie de theorie kent, had het allang geraden, en wie die niet kent, heeft niet veel aan een hint. Dat zou alleen maar uitnodigen om te gaan googelen. Kennelijk is niemand ermee bekend. Het ging om Bicameralism, of het boek The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind door Julian Jaynes.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bicameral_mind
    Zijn citatie index ken ik niet, maar hij is genoemd door o.a. Dawkins en Dennett. Maar toch te onbekend (wellicht terecht). Daarom maar een nieuwe vraag. Dit keer over een wereldschokkend experiment uit de jaren 60, waarvan een aantal foto's. Wederom is de psychologie het terrein. Dit keer met als onderwerp gehoorzaamheid. Maar nu iemand die zeer bekend is geworden (en terecht). Het doel van het onderzoek was aan de proefpersonen anders voorgespiegeld, nl. alsof het om het optimaliseren (door bepaalde stimuli) van een leerproces zou gaan.
    De vraag is: wie is de onderzoeker, tevens de man op de eerste foto?







    [ Bericht 5% gewijzigd door JustinCase op 06-04-2009 22:33:13 ]
      maandag 6 april 2009 @ 22:33:11 #14
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_67777337
    Stanley Milgram?
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_67777366
    quote:
    Op maandag 6 april 2009 22:33 schreef Iblis het volgende:
    Stanley Milgram?
    Bingo!
      maandag 6 april 2009 @ 22:46:43 #16
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_67777961
    In de cryptografie worden er vaak voorbeelden gegeven waarbij Alice naar Bob een berichtje probeert te sturen. Wie is doorgaans de luistervink?
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      woensdag 8 april 2009 @ 09:44:24 #17
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_67819343
    Dat wordt ’m niet denk ik: het is Eve, van ‘eavesdropper’.

    Dan maar een andere vraag, wie betrof deze vloek, uitgesproken in 1656:
    quote:
    ‘Volgens het besluit der Engelen en het oordeel der Heiligen bannen, verstoten, verwensen en vervloeken wij .............., met toestemming van den Heiligen God en met toestemming dezer ganse heilige gemeente, voor de heilige Boeken der Wet met de 613 voorschriften, die daarin opgetekend zijn, met de ban, waarmee Jozua Jericho bande, met de vloek waarmee Eliza de knapen vervloekte, en met al de verwensingen, die in de Wet geschreven staan. Vervloekt zij hij bij dag en vervloekt zij hij bij nacht; vervloekt zij hij wanneer hij zich neerlegt, en vervloekt zij hij, wanneer hij opstaat; vervloekt zij hij, als hij uitgaat, en vervloekt zij hij, als hij binnenkomt. Moge God hem geen vergiffenis willen schenken. De toorn en gramschap des Heren zal tegen dezen mens ontbranden en op hem werpen alle vloeken, die in het Boek der Wet geschreven staan. En de Heer zal zijn naam onder de Hemel uitwissen en de Heer zal hem tot zijn verderf uitscheiden uit alle stammen Israëls met alle vloeken des Hemels, die in het Boek der Wet geschreven staan. Gij evenwel, die Gij den Heer uwen God aanhangt, Gij leeft heden altemaal.’
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      woensdag 8 april 2009 @ 09:46:51 #18
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_67819413
    Spinoza?
    Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
    Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
      woensdag 8 april 2009 @ 09:49:47 #19
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_67819505
    quote:
    Op woensdag 8 april 2009 09:46 schreef Scaurus het volgende:
    Spinoza?
    Juist. Dat mocht niet al te moeilijk zijn dacht ik zo, nu weer aan jou.

    Overigens was de oorspronkelijke tekst niet in het Nederlands opgesteld, daar het de sefardisch Joodse gemeente van Amsterdam betrof. In zijn banvloek staat verder zijn naam als Baruch (de) espinoza (koptekst en 8e regel, iets rechts van het midden):

    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      dinsdag 14 april 2009 @ 10:44:24 #20
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_67998415
    Scaurus laat het (wederom) een beetje afweten, dus dan ben ik zo vrij om deze topic maar nieuw leven in te blazen.

    Alhoewel Ibn al-Nafis de eerste was die, voor zover we weten, correct de bloedsomloop beschreef en ontdekte, wordt in het westen meestal een ander genoemd als ontdekker. Wie was deze Engelsman?
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_67998545
    Harvey?
      dinsdag 14 april 2009 @ 10:51:17 #22
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_67998615
    quote:
    Op dinsdag 14 april 2009 10:48 schreef Triggershot het volgende:
    Harvey?
    Correct! Overigens beschreef de Europeaan Servet de bloedsomloop ook voor Harvey, maar dat was een ketter dus zijn geschriften zijn bijna allemaal ongelezen vernietigd.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_67998660
    quote:
    Op dinsdag 14 april 2009 10:51 schreef Iblis het volgende:

    [..]

    Correct! Overigens beschreef de Europeaan Servet de bloedsomloop ook voor Harvey, maar dat was een ketter dus zijn geschriften zijn bijna allemaal ongelezen vernietigd.
    Ketter volgens de Anglicaanse kerk, Vaticaan of unaniem?
      dinsdag 14 april 2009 @ 11:02:13 #24
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_67998890
    quote:
    Op dinsdag 14 april 2009 10:52 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Ketter volgens de Anglicaanse kerk, Vaticaan of unaniem?
    Vaticaan en ook volgens Calvijn. Hij had namelijk een theologie zonder drie-eenheid gemaakt. Calvijn, die toen machtig was in Genève, heeft gesteld dat als het aan hem lag, Servet Genève nooit levend zou verlaten. Uiteindelijk is het een beetje een samenspel tussen Calvijn en de Katholieken geworden waardoor hij voor ketterij veroordeeld heeft kunnen worden. Hij vluchtte na veroordeling door de Katholieken naar Genève (wat niet zo slim was) waar hij ook opgepakt is, en verbrand is.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_67998959
    quote:
    Op dinsdag 14 april 2009 11:02 schreef Iblis het volgende:

    [..]

    Vaticaan en ook volgens Calvijn.
    Thanks.
    quote:
    Hij had namelijk een theologie zonder drie-eenheid gemaakt. Calvijn, die toen machtig was in Genève, heeft gesteld dat als het aan hem lag, Servet Genève nooit levend zou verlaten. Uiteindelijk is het een beetje een samenspel tussen Calvijn en de Katholieken geworden waardoor hij voor ketterij veroordeeld heeft kunnen worden. Hij vluchtte na veroordeling door de Katholieken naar Genève (wat niet zo slim was) waar hij ook opgepakt is, en verbrand is.
    Hip.
    pi_67999140
    Marie Antoinette de vrouw van Lodewijk wordt voor haar executie beschuldigd van meerdere dingen, maar zwijgt bij alles, maar er is één beschuldiging waarbij ze haar zwijgen breekt en een beroep doet op de vrouwelijke aanwezigen bij het proces, welke beschuldiging was dat?
    pi_68072098
    kick
      donderdag 16 april 2009 @ 14:31:09 #28
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68072334
    Ik heb wel een vermoeden, het had iets met seks van doen, maar ik weet het niet preciezer meer: orgie, incest, bestialiteit, sodomie, zoiets. Maar het is wel een bekend feitje…
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68075044
    quote:
    Op donderdag 16 april 2009 14:31 schreef Iblis het volgende:
    Ik heb wel een vermoeden, het had iets met seks van doen, maar ik weet het niet preciezer meer: orgie, incest, bestialiteit, sodomie, zoiets. Maar het is wel een bekend feitje…
    Jup dat dus. Orgies en incest met haar zoon.
      donderdag 16 april 2009 @ 16:06:58 #30
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68075698
    quote:
    Op donderdag 16 april 2009 15:49 schreef Triggershot het volgende:
    Jup dat dus. Orgies en incest met haar zoon.
    Dan hopelijk nu een nog makkelijke, om mensen weer wat enthousiaster aan het meedoen te krijgen, wie was de eerste om de elektrische en magnetische krachten verenigd te verklaren als een ‘electromagnetische kracht’?
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68081328
    Maxwell?
    Ik weet het ook niet
      donderdag 16 april 2009 @ 18:41:53 #32
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68081416
    quote:
    Op donderdag 16 april 2009 18:39 schreef Dunckie het volgende:
    Maxwell?
    Juist, die was niet al te moeilijk toch? Qua snelheid blijven we hier namelijk fors achter bij de TTK trivia!
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68088453
    Die was wel te doen ja. Nieuwe vraag: Wat was de Aristotelische definitie van beweging?
    Ik weet het ook niet
      zaterdag 25 april 2009 @ 12:43:07 #34
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68363984
    Dit wordt ’m niet. Ik kan er wel even 'ze was teleologisch' in gooien, maar veel preciezer wordt het ook niet.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68365842
    Goed, nieuwe dan:
    Dieses Buch wird vielleicht nur der verstehen, der die Gedanken, die darin ausgedrückt sind - oder doch ähnliche Gedanken - schon selbst einmal gedacht hat. - Es ist also kein lehrbuch. - Sein Zweck wäre errecht, wenn es einem, der es mit Verständnis liest, Vergnügen bereitete.

    Eerste alinea van het voorwoord van welk boek van welke auteur?
    Ik weet het ook niet
      zondag 26 april 2009 @ 11:48:38 #36
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68386619
    Dat is de Tractatus Logico-Philosophicus van Wittgenstein.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68387833
    Dat klopt als een bus.
    Ik weet het ook niet
      zondag 26 april 2009 @ 12:40:03 #38
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68387962
    Nu een wat makkelijkere. Een bekende term is de vijf zuilen van de Islam, deze zijn onder andere:

  • De geloofsbelijdenis (shahadah)
  • De rituele gebeden
  • Vasten tijdens de ramadan
  • De hadj: een pelgrimstocht naar Mekka

    En nog een zuil: wat is die?
  • Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      zondag 26 april 2009 @ 12:47:47 #39
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_68388190
    De zakat, schenking aan armen en daklozen.
    Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
    Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
      zondag 26 april 2009 @ 12:50:30 #40
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68388289
    quote:
    Op zondag 26 april 2009 12:47 schreef Scaurus het volgende:
    De zakat, schenking aan armen en daklozen.
    Dat klopt als een zwerende vinger!
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68388369
    Zulke vragen mis ik dan
    pi_68390919
    Waar blijft de volgende vraag? Scaurus?
      maandag 27 april 2009 @ 11:05:15 #43
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68416741
    Als Scaurus het niet doet, doe ik het wel.

    We zoeken een van de pioniers van de informatica, een Nederlander. Bekend van zijn korste-padalgoritme (wordt b.v. dagelijks in Google Maps toegepast om de kortste weg tussen twee punten te berekenen), zijn voorkeur voor gestructureerd programmeren, zijn algoritmen om gedistribueerde computerprogramma's mogelijk te maken. Hij heeft de Turingaward (de 'Nobelprijs voor de informatica') gekregen.

    Wie was deze man?
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      dinsdag 28 april 2009 @ 10:00:18 #44
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68450669
    Jullie hebben tot 12:00 dan trek ik de vraag in.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      dinsdag 28 april 2009 @ 10:56:25 #45
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_68452222
    Chriet Titulaer?
    Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
    Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
      dinsdag 28 april 2009 @ 11:01:03 #46
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68452378
    quote:
    Op dinsdag 28 april 2009 10:56 schreef Scaurus het volgende:
    Chriet Titulaer?
    Nee! De man die ik zoek heeft wel artikelen in 40 talen op Wikipedia. En was voltijds professor op de University of Austin.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      dinsdag 28 april 2009 @ 11:12:42 #47
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_68452786
    Is het Wubbo Ockels?
    Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
    Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
      dinsdag 28 april 2009 @ 11:13:10 #48
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_68452805
    Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
    Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
      dinsdag 28 april 2009 @ 11:28:52 #49
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68453353
    quote:
    Op dinsdag 28 april 2009 11:12 schreef Scaurus het volgende:
    Is het Wubbo Ockels?
    Nee, die heeft ook maar vier talen! Het gaat hier om een grootheid uit de (jonge) informaticageschiedenis! Iemand die tot in lengte van dagen samen met namen als Turing, Von Neumann en Shannon genoemd zal worden. Hij heeft een algoritme ontworpen dat elke eerste jaars informaticus en menig wiskundige wel onder ogen zal krijgen. Kort, efficiënt en elegant. Daarzonder zou het internet niet werken en zou je Tomtom van slag raken.Er zijn natuurlijk alternatieven, maar toch, zijn werk is van belang geweest.

    Z'n tweede voornaam is Wybe.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      dinsdag 28 april 2009 @ 11:35:45 #50
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_68453598
    Het waren grapjes
    Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
    Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
      dinsdag 28 april 2009 @ 11:38:50 #51
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68453696
    quote:
    Op dinsdag 28 april 2009 11:35 schreef Scaurus het volgende:
    Het waren grapjes
    Ik zie alfa’s zulke dingen zo zeggen hoor!
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68454334
    Het is Dijkstra.....maar nu moet ik verdomme weer een nieuwe vraag bedenken en daar heb ik helemaal geen zin/tijd voor......komt er zo aan.
    Ik weet het ook niet
      dinsdag 28 april 2009 @ 12:00:42 #53
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68454500
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68454694
    Edsger? Ik dacht gewoon Edgar. Rare naam.
    Ik weet het ook niet
    pi_68454772

    Wie zien we hier links afgebeeld? Het is natuurlijk extra kicken als je twee namen kunt geven.
    Ik weet het ook niet
      dinsdag 28 april 2009 @ 12:07:47 #56
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_68454780
    Friesland, he
    Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
    Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
    pi_68454882
    Dat is fout geantwoord.
    Ik weet het ook niet
      dinsdag 28 april 2009 @ 12:10:53 #58
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_68454918
    haha
    Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
    Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
    pi_68456457
    Al-Farabi?
    pi_68456613
    quote:
    Op dinsdag 28 april 2009 12:56 schreef TheMagnificent het volgende:
    Al-Farabi?
    jup,

    maar twee namen, wiens nog meer dan?
    pi_68456695
    Nee. Het is een dertiende eeuwse Seltsjoekse afbeelding.
    Ik weet het ook niet
    pi_68456735
    quote:
    Op dinsdag 28 april 2009 13:03 schreef Dunckie het volgende:
    Nee. Het is een dertiende eeuwse Seltsjoekse afbeelding.
    Mevlana Celaleddin Rumi?
    pi_68456830
    Het is geen arabische of anatolische filosoof, we iemand die veel invloed heeft gehad op het denken in die gebieden, en op de filosofie in het algemeen. Ook had hij op een bepaalde manier iets met vroedvrouwen te maken.
    Ik weet het ook niet
    pi_68456865
    Hij lijkt trouwens wel op sommige afbeeldingen van Rumi nu je het zegt...
    Ik weet het ook niet
      dinsdag 28 april 2009 @ 14:25:33 #65
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68459898
    Niet dat ik ook maar een flauw idee heb, maar is dat 'ding' waar hij op zit, of zijn die planten van belang? Of dat er juist twee figuren naast hem staan? Die tekst kan ik niet lezen uiteraard.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68461658
    Geen idee of dat ding (rots?) van belang is, en de planten denk ik ook niet. Het is denk ik vooral een symbolische weergave van een bepaalde verhouding. De arabische filosofen praten met/leren van iemand uit een andere (eerdere) traditie die ze bewonderen. Denk dat hij daarom hoger zit op die rots, en hij krijgt een diepzinnigheid over zich door zijn houding. Het beeld een soort meester-leerling verhouding uit denk ik.
    Ik weet het ook niet
      zaterdag 2 mei 2009 @ 18:52:00 #67
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68596460
    Ik heb wederom het idee dat dit ’m niet wordt.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68596699
    Misschien kun je een hint geven. Is het bijvoorbeeld een Pers? Of wellicht een Griek?
    pi_68608651
    Het is een griek, zelfs één van de grote drie zullen we maar zeggen. Ik had gedacht dat de hint over de 'vroedvrouw' het wel zou doen. Ik zal z'n Arabische naam nog geven: 'Sughrat'. Nu alleen zijn Griekse nog... Wie kopt hem in?
    Ik weet het ook niet
    pi_68608895
    Dat moet dan wel Socrates zijn.

    Ik zal morgen een nieuwe vraag posten.
      zondag 3 mei 2009 @ 10:27:50 #71
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_68612197
    Socrates, denk ik ook.
    Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
    Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
    pi_68616994
    Dat klopt
    Ik weet het ook niet
      zondag 3 mei 2009 @ 18:49:14 #73
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68628962
    Die vroedvrouwenhint plaats ik nu pas goed, maieutiek natuurlijk. Maar ik zat helemaal in de richting van een Arabisch wetenschapper te denken die iets met verloskunde gedaan zou hebben, en had natuurlijk geen flauw idee.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68638055
    Het was ook wel een 'flauwe' hint Ik snap nu ook dat je hem niet wist te plaatsen. Ik wist eerst overigens ook niet dat Socrates ook zo bekend was in de Arabische wereld, dacht toch altijd meer aan Aristoteles.
    Ik weet het ook niet
    pi_68654105
    Wat is de naam van de mensensoort die ca. 40.000 jaar geleden in West-Europa verscheen?
      maandag 4 mei 2009 @ 13:58:46 #76
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_68654342
    Homo sapiens sapiens
    Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
    Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
    pi_68654359
    Nope.
      maandag 4 mei 2009 @ 14:52:36 #78
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68655984
    Neanderthaler?
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68656485
    Ook niet.
      maandag 4 mei 2009 @ 15:14:24 #80
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_68656716
    erectus dan? (of je moet gewoons op sapiens doelen, maar dan niet met die moderne subvariant sapiens d'r achter...)
    Now I'm walking on the sunnyside of the street
      maandag 4 mei 2009 @ 15:14:50 #81
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_68656729
    Homo erectus?
    Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
    Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
    pi_68656853
    Nee, dat is 'm ook niet.
      maandag 4 mei 2009 @ 15:20:34 #83
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_68656919
    Of H heidelbergensis, die hebben we nog niet gehad. (Wordt een beetje 'alle moderne mensjes'-bingo.)
    Now I'm walking on the sunnyside of the street
    pi_68656959
    Tip: Het skelet van deze mensensoort is anatomisch niet te onderscheiden van de moderne mens.
      maandag 4 mei 2009 @ 15:27:25 #85
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_68657145
    Erm, volgend mij hebben we alle cro-magnon kandidaten wel gehad van europa...
    Now I'm walking on the sunnyside of the street
    pi_68657201
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 15:27 schreef Invictus_ het volgende:
    Erm, volgend mij hebben we alle cro-magnon kandidaten wel gehad van europa...
    Dat is wat ik wilde horen: de cro-magnonmens.
      maandag 4 mei 2009 @ 15:37:50 #87
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_68657535
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 15:28 schreef TheMagnificent het volgende:

    [..]

    Dat was het woordje waar ik naar vroeg. De cro-magnonmens.
    Lol, da's geen soort...

    Goed, next:

    Een snelle spoorzoeker:
    Now I'm walking on the sunnyside of the street
    pi_68658293
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 15:37 schreef Invictus_ het volgende:

    [..]

    Lol, da's geen soort...
    Je hebt gelijk. Was een foutje in de vraagstelling. Het ís geen mensensoort, maar het behóórt tot een mensensoort (tot de homo sapiens).
      maandag 4 mei 2009 @ 16:16:24 #89
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_68659033
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 15:59 schreef TheMagnificent het volgende:

    [..]

    Je hebt gelijk. Was een foutje in de vraagstelling. Het ís geen mensensoort, maar het behóórt tot een mensensoort (tot de homo sapiens).
    Het wordt veronderstelt dat de Cro-Magnon Homo sapiens was, das flink discutabel aangezien we een aantal soorten (en ondersoorten) doorelkaar hebben lopen rond die tijd. Cro-Magnon slaat meer op een cultuur (de eerste moderne, althans volgens de definitie) dan op één soort. Het idee dat 'wij' H. Sapiens lange tijd samen hebben geleefd met andere soorten is zo gek nog niet, zekere gezien de vondsten. Het claimen voor 'ons' is mijninziens nogal brutaal. Misschien hebben we het idee van het wiel, de hefboom en vuur gewoon van een andere soort gekopieerd.

    [ Bericht 0% gewijzigd door Invictus_ op 04-05-2009 16:29:59 ]
    Now I'm walking on the sunnyside of the street
      maandag 4 mei 2009 @ 18:09:25 #90
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_68663142
    Tjonge, deze is toch niet zo moeilijk? Was bedoelt als een quickie, dus maar ff een hint:

    Honingzoet zoogdier.
    Now I'm walking on the sunnyside of the street
      maandag 4 mei 2009 @ 18:17:03 #91
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68663317
    Beer.

    Ik wist het niet, en ik kan wel gaan opsommen, maar dat is wat flauw als er iemand is die het wél weet.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      maandag 4 mei 2009 @ 18:25:42 #92
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_68663568
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 18:17 schreef Iblis het volgende:
    Beer.

    Ik wist het niet, en ik kan wel gaan opsommen, maar dat is wat flauw als er iemand is die het wél weet.
    Nee, geen beer...
    Now I'm walking on the sunnyside of the street
    pi_68664017
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 18:09 schreef Invictus_ het volgende:
    Tjonge, deze is toch niet zo moeilijk? Was bedoelt als een quickie, dus maar ff een hint:

    Honingzoet zoogdier.
    Honingdas?
    Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
      maandag 4 mei 2009 @ 18:42:55 #94
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_68664066
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 18:41 schreef barthol het volgende:

    [..]

    Honingdas?
    Nee, redelijk europees beestje.
    Now I'm walking on the sunnyside of the street
    pi_68669431
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 18:42 schreef Invictus_ het volgende:

    [..]

    Nee, redelijk europees beestje.
    Jammer dat het niet goed was, (spoor kon heel goed overeenkomen)
    ik zit te peinzen en te peinzen, door die vijf tenen in het spoor vallen een
    heleboel dieren af. Maar bij de rest ik kan maar geen dier vinden wat
    overeenkomt met de hint "honingzoet zoogdier""
    Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
      maandag 4 mei 2009 @ 23:03:08 #96
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_68674712
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 21:10 schreef barthol het volgende:

    [..]

    Jammer dat het niet goed was, (spoor kon heel goed overeenkomen)
    ik zit te peinzen en te peinzen, door die vijf tenen in het spoor vallen een
    heleboel dieren af. Maar bij de rest ik kan maar geen dier vinden wat
    overeenkomt met de hint "honingzoet zoogdier""
    Tja, bijna...
    Now I'm walking on the sunnyside of the street
      maandag 4 mei 2009 @ 23:39:29 #97
    245323 Foque
    El Delicioso
    pi_68676352
    Een marter
    Alice came to a fork in the road. "Which road do I take?" she asked.
    "Where do you want to go?" responded the Cheshire cat.
    "I don't know," Alice answered.
    "Then," said the cat, "it doesn't matter."
    pi_68676896
    quote:
    Op maandag 4 mei 2009 23:39 schreef Foque het volgende:
    Een marter
    Dan zou eerder een wezel voldoen aan de cryptische omschrijving "honingzoet zoogdier"
    Wee + ezel
    Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
      dinsdag 5 mei 2009 @ 00:03:03 #99
    245323 Foque
    El Delicioso
    pi_68677302
    Maar die zou dan weer niet aan de criteria voldoen dat deze soort alleen in Europe voorkomt. Een Boommarter bijvoorbeeld wel. Daarbij kan me een shot uit een documentaire herinneren waarin een marter honing zit op te peuzelen...
    Alice came to a fork in the road. "Which road do I take?" she asked.
    "Where do you want to go?" responded the Cheshire cat.
    "I don't know," Alice answered.
    "Then," said the cat, "it doesn't matter."
    pi_68677502
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 00:03 schreef Foque het volgende:
    Maar die zou dan weer niet aan de criteria voldoen dat deze soort alleen in Europe voorkomt. Een Boommarter bijvoorbeeld wel. Daarbij kan me een shot uit een documentaire herinneren waarin een marter honing zit op te peuzelen...
    Het moet in elk geval een marterachtige zijn met die 5 tenen
    Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
      dinsdag 5 mei 2009 @ 00:12:24 #101
    245323 Foque
    El Delicioso
    pi_68677659
    Bij nader inzien moet het bijna wel de Europese das zijn.
    Alice came to a fork in the road. "Which road do I take?" she asked.
    "Where do you want to go?" responded the Cheshire cat.
    "I don't know," Alice answered.
    "Then," said the cat, "it doesn't matter."
      dinsdag 5 mei 2009 @ 07:04:10 #102
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_68680914
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 00:12 schreef Foque het volgende:
    Bij nader inzien moet het bijna wel de Europese das zijn.
    Yup, ons grootste landroofdier. De honingopmerking sloeg op de binomen, Meles meles, mel of mellis is honing. De das graaft ook bijennesten uit; maar goed, uiteindelijk eet hij bijna alles wat gevonden wordt.
    Now I'm walking on the sunnyside of the street
      dinsdag 5 mei 2009 @ 09:15:40 #103
    245323 Foque
    El Delicioso
    pi_68682176
    De Latijnse naam inderdaad. Achteraf toch een weggevertje.

    Welke religie, onstaan in de 5de eeuw voor Christus, kenmerkt zich door het gebrek aan een ziel?
    Alice came to a fork in the road. "Which road do I take?" she asked.
    "Where do you want to go?" responded the Cheshire cat.
    "I don't know," Alice answered.
    "Then," said the cat, "it doesn't matter."
      dinsdag 5 mei 2009 @ 09:40:21 #104
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68682714
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 09:15 schreef Foque het volgende:
    De Latijnse naam inderdaad. Achteraf toch een weggevertje.

    Welke religie, onstaan in de 5de eeuw voor Christus, kenmerkt zich door het gebrek aan een ziel?
    Het Boeddhisme.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      dinsdag 5 mei 2009 @ 10:27:58 #105
    245323 Foque
    El Delicioso
    pi_68683707
    Nee, er is nog aardig wat discussie of het boeddhisme in de 4de of 5de eeuw voor Christus is onstaan.
    Alice came to a fork in the road. "Which road do I take?" she asked.
    "Where do you want to go?" responded the Cheshire cat.
    "I don't know," Alice answered.
    "Then," said the cat, "it doesn't matter."
      dinsdag 5 mei 2009 @ 11:23:12 #106
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_68685574
    Zoroastrisme?
    Now I'm walking on the sunnyside of the street
      dinsdag 5 mei 2009 @ 11:40:09 #107
    245323 Foque
    El Delicioso
    pi_68686306
    Nee, deze oosterse religie houdt zich niet bezig met begrippen zoals ziel, god of geesten.
    Alice came to a fork in the road. "Which road do I take?" she asked.
    "Where do you want to go?" responded the Cheshire cat.
    "I don't know," Alice answered.
    "Then," said the cat, "it doesn't matter."
      dinsdag 5 mei 2009 @ 11:41:40 #108
    185261 Scaurus
    Memento mori
    pi_68686381
    En ontstond bovendien al ergens rond de 8ste eeuw v.Chr.
    Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
    Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
    pi_68689474
    Het lijkt me dan het Taoïsme?
    Ik weet het ook niet
      dinsdag 5 mei 2009 @ 23:44:38 #110
    245323 Foque
    El Delicioso
    pi_68713808
    Heel erg warm...
    Alice came to a fork in the road. "Which road do I take?" she asked.
    "Where do you want to go?" responded the Cheshire cat.
    "I don't know," Alice answered.
    "Then," said the cat, "it doesn't matter."
      woensdag 6 mei 2009 @ 17:59:03 #111
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68738653
    Confucianisme dan?
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      woensdag 6 mei 2009 @ 21:00:31 #112
    245323 Foque
    El Delicioso
    pi_68746419
    Correct
    Alice came to a fork in the road. "Which road do I take?" she asked.
    "Where do you want to go?" responded the Cheshire cat.
    "I don't know," Alice answered.
    "Then," said the cat, "it doesn't matter."
      woensdag 6 mei 2009 @ 21:20:41 #113
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68747505
    Er werd altijd gedacht dat deze uitvinding, die ontstellend handig is om de wrijving bij twee draaiende elementen tegen te gaan, als eerste door Leonardo Da Vinci gedaan werd. Maar toen in Italië de Nemi-schepen, gebouwd door keizer Caligula werden opgegraven, bleken ze daar ook al in aanwezig te zijn?

    Wat zijn deze dingetjes die je op heel veel plekken vindt waar maar wat draait?
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68748136
    Ik dacht eerst smeerolie, maar aangezien je 'dingetjes' zegt ga ik voor kogellagers, die noem ik zelf ook altijd 'dingetjes':P
    Ik weet het ook niet
    pi_68748214
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 21:20 schreef Iblis het volgende:
    Er werd altijd gedacht dat deze uitvinding, die ontstellend handig is om de wrijving bij twee draaiende elementen tegen te gaan, als eerste door Leonardo Da Vinci gedaan werd. Maar toen in Italië de Nemi-schepen, gebouwd door keizer Caligula werden opgegraven, bleken ze daar ook al in aanwezig te zijn?

    Wat zijn deze dingetjes die je op heel veel plekken vindt waar maar wat draait?
    kogellagers?
    Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
      woensdag 6 mei 2009 @ 21:42:00 #116
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68748468
    Kogellagers is goed, Dunckie was net de eerste!

    Ik was zelf wel verbaasd dat ze blijkbaar helemaal verdwenen waren tot in de middeleeuwen.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68749242
    OK ik zal een vraagje verzinnen
    Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
    pi_68749337
    quote:
    XXXXXXX;

    OR

    THE INSPECTION-HOUSE:

    CONTAINING THE

    IDEA OF A NEW PRINCIPLE OF CONSTRUCTION

    APPLICABLE TO

    ANY SORT OF ESTABLISHMENT, IN WHICH PERSONS OF

    ANY DESCRIPTION ARE TO BE KEPT UNDER INSPECTION;

    AND IN PARTICULAR TO

    PENITENTIARY-HOUSES,

    PRISONS, HOUSES OF INDUSTRY, WORK-HOUSES, POOR-HOUSES, LAZARETTOS, MANUFACTORIES, HOSPITALS, MAD-HOUSES, AND SCHOOLS:

    WITH

    A PLAN OF MANAGEMENT

    ADAPTED TO THE PRINCIPLE:

    IN A SERIES OF LETTERS,

    WRITTEN IN THE YEAR 1787, FROM CRECHEFF IN WHITE

    RUSSIA. TO A FRIEND IN ENGLAND

    BY JEREMY BENTHAM,

    OF LINCOLN'S INN, ESQUIRE.
    Dit is het voorblad van een werk van Jeremy Bentham. Welke term is vervangen door XXXXXXX?
    Ik weet het ook niet
    pi_68749438
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 21:42 schreef Iblis het volgende:
    Kogellagers is goed, Dunckie was net de eerste!

    Ik was zelf wel verbaasd dat ze blijkbaar helemaal verdwenen waren tot in de middeleeuwen.
    Ik was juist verbaasd dat ze al zo vroeg bestonden blijkbaar.
    Ik weet het ook niet
      woensdag 6 mei 2009 @ 22:05:22 #120
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68749762
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 21:58 schreef Dunckie het volgende:

    [..]

    Dit is het voorblad van een werk van Jeremy Bentham. Welke term is vervangen door XXXXXXX?
    Panopticum?
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68750339
    Er staat Panopticon, maar in Nederlandse teksten is het meestal Panopticum dus klopt helemaal
    Ik weet het ook niet
    pi_68750382
    Hier een plaatje ervan.
    Ik weet het ook niet
      woensdag 6 mei 2009 @ 22:23:35 #123
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68750808
    Ik heb de Nederlandse vertaling van Foucaults Discipline, toezicht en straf gelezen inderdaad (daar kende ik het uit).

    Nieuwe vraag dan. Welke 20e eeuwse wiskundige en logicus is de hongerdood gestorven?
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68751336
    En wat vind je van Foucault? Ik vind hem zelf erg interessant, en dat is zeker een van zijn meer leesbare werken. Las je hem gewoon uit interesse of voor studie of werk?
    Ik weet het ook niet
    pi_68751933
    Ah, dringt nu pas door dat Dunckie me net op de streep passeerde
    (die kwartjes vallen bij mij steeds trager)

    Had ondertussen al een mooie vraag samengesteld. Gaat dus niet door.
    Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
      woensdag 6 mei 2009 @ 22:46:47 #126
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68752404
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 22:32 schreef Dunckie het volgende:
    En wat vind je van Foucault? Ik vind hem zelf erg interessant, en dat is zeker een van zijn meer leesbare werken. Las je hem gewoon uit interesse of voor studie of werk?
    Dat is het enige werk van hem dat ik helemaal gelezen heb. Ik heb niet het gevoel dat hij het helemaal bij het foute eind heeft, maar wel heb ik het gevoel dat hij enigszins selectief is in materiaalselectie. Niet dat hij helemaal naar een idee toewerkt, maar ook niet dat hij alle materialen gebruikt om een genuanceerd beeld te geven. Er is wel een soort stroomlijning in materiaal.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68752863
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 22:46 schreef Iblis het volgende:

    [..]

    Dat is het enige werk van hem dat ik helemaal gelezen heb. Ik heb niet het gevoel dat hij het helemaal bij het foute eind heeft, maar wel heb ik het gevoel dat hij enigszins selectief is in materiaalselectie. Niet dat hij helemaal naar een idee toewerkt, maar ook niet dat hij alle materialen gebruikt om een genuanceerd beeld te geven. Er is wel een soort stroomlijning in materiaal.
    Tja, het probleem (of niet, ligt eraan hoe je het bekijkt) is dat hij een soort van historicus is, maar op een heel andere manier dan de normale historici. Normale geschiedschrijving is descriptief en een doel op zich, maar Foucault gebruikt geschiedschrijving als middel, en dan ook nog een speciale vorm van geschiedschrijving met een specifieke methode (archeologie, genealogie) en een specifiek object van analyse (evenement, episteme, positiviteit). Zijn geschiedschrijving is een middel in dienst van iets anders, van 'kritiek' of actualiteitsanalyse, hij wil dingen die als noodzakelijk en evident worden gezien ontmaskeren en op die manier ruimte voor veranderingen scheppen. Er valt nog veel meer over te zeggen, maar in het kort komt het hier op neer.
    Het verklaart in ieder geval dat hij een andere materiaalselectie heeft. Volgens mij heeft hij ook wel eens gezegd niet zozeer een historisch waar verhaal te willen vertellen, maar een 'ander' verhaal waarmee hij iets in het heden verduidelijkt. Hij begeeft zich hier natuurlijk enigszins op een glijdende schaal, maar toch erg interessant.
    Ik weet het ook niet
    pi_68752915
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 22:39 schreef barthol het volgende:
    Ah, dringt nu pas door dat Dunckie me net op de streep passeerde
    (die kwartjes vallen bij mij steeds trager)

    Had ondertussen al een mooie vraag samengesteld. Gaat dus niet door.
    Als je Iblis heel lief aankijkt mag je misschien jouw vraag wel stellen
    Ik weet het ook niet
      woensdag 6 mei 2009 @ 23:07:36 #129
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68753599
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 22:55 schreef Dunckie het volgende:

    Als je Iblis heel lief aankijkt mag je misschien jouw vraag wel stellen
    Hij hoeft alleen maar mijn vraag goed te beantwoorden hoor!
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68753729
    He, een nieuwe incarnatie van de WFL Trivia. Bij de vorige poging: Wetenschapstrivia deel 3
    mochten we ook vragen stellen waar mensen wel mochten opzoeken. Gezien de hoge mate van specialisme in WFL, is dat misschien een optie? Eventueel aan te geven door de vraagsteller?
      woensdag 6 mei 2009 @ 23:14:35 #131
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68753972
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 23:10 schreef thijsdetweede het volgende:
    He, een nieuwe incarnatie van de WFL Trivia. Bij de vorige poging: Wetenschapstrivia deel 3
    mochten we ook vragen stellen waar mensen wel mochten opzoeken. Gezien de hoge mate van specialisme in WFL, is dat misschien een optie? Eventueel aan te geven door de vraagsteller?
    Tja, deze is wel bedoeld om uit het hoofd te weten. Ik kan nog wel wat hints geven echter als men dit feitje niet weet. Zoals dat de beste man ook een inconsistentie in de Amerikaanse grondwet had gevonden, waardoor de VS een dictatuur kon worden.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68754151
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 23:07 schreef Iblis het volgende:

    [..]

    Hij hoeft alleen maar mijn vraag goed te beantwoorden hoor!
    Je bent streng Iblis maar ik weet dat Pythagoras (waar mijn vraag mee te maken heeft, en die ook
    de hongerdood stierf) niet in de 20e eeuw leefde. Het juiste antwoord had ik dus niet paraat. Wel
    gevonden via Google omdat ik zo nieuwsgierig ben. Maar ik mag dus niet meer antwoorden.
    Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
      woensdag 6 mei 2009 @ 23:20:06 #133
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68754249
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 23:18 schreef barthol het volgende:
    Je bent streng Iblis maar ik weet dat Pythagoras (waar mijn vraag mee te maken heeft, en die ook
    de hongerdood stierf) niet in de 20e eeuw leefde. Het juiste antwoord had ik dus niet paraat. Wel
    gevonden via Google omdat ik zo nieuwsgierig ben. Maar ik mag dus niet meer antwoorden.
    De hints worden vanzelf makkelijker hoor! Maar nu heb je jezelf voor deze vraag buitenspel gezet!
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68755024
    Ik zit vast bij Alan Turing.
      woensdag 6 mei 2009 @ 23:43:57 #135
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68755343
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 23:37 schreef thijsdetweede het volgende:
    Ik zit vast bij Alan Turing.
    Nee, die is door een met cyanide vergiftigde appel gestorven.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68755900
    Nadat hij chemisch gecastreerd was door het volk dat hij had helpen redden tijdens de tweede wereldoorlog toch?
    Ik weet het ook niet
      donderdag 7 mei 2009 @ 00:00:08 #137
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68756115
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 23:56 schreef Dunckie het volgende:
    Nadat hij chemisch gecastreerd was door het volk dat hij had helpen redden tijdens de tweede wereldoorlog toch?
    Klopt ook. Hij is echt heel slecht behandeld vanwege zijn seksualiteit (hij kreeg de chemische castratie dus vanwege zijn homoseksualiteit, en dat is waarschijnlijk ook de reden voor zijn zelfmoord geweest, want hij werd er diep ongelukkig van).
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68756237
    Echt schandalig, tijdens de oorlog droeg hij bij aan de ontcijfering van de code van het Enigma-apparaat van de nazi's, wat een van de belangrijkste bijdragen aan de geallieerde overwinning was. En dan wordt je vervolgens zo behandeld.
    Ik weet het ook niet
      donderdag 7 mei 2009 @ 08:33:15 #139
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68760217
    Verdere hint: Behalve logicus, waar hij het best voor wordt herinnerd, wist hij ook wel wat van fysica. Op Einsteins 70e verjaardag (ze waren vrienden dus!) presenteerde hij Einstein een oplossing voor de Einstein-vergelijkingen. Deze oplossing zijn wat paradoxaal en verrasten Einstein dan ook.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68761265
    Gaat hem voor mij niet worden.
    Ik weet het ook niet
      donderdag 7 mei 2009 @ 09:24:14 #141
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68761336
    Nou, ik heb nog één hint die het hopelijk wel wordt, maar die bewaar ik zo tot 11 uur.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      donderdag 7 mei 2009 @ 10:13:48 #142
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68762909
    Eerst nog een tussenhint! Hij heeft ook een modale versie van Leibniz uitvoering van Anselmus ontologische Godsbewijs uitgewerkt. Tijdens zijn leven was hij bang om dit uit te geven, omdat hij dacht uitgelachen te worden.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      donderdag 7 mei 2009 @ 11:04:00 #143
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68764550
    Hij is ook nog bekend vanwege twee onvolledigheidsstellingen.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68765486
    Flinke hints ineens...Het gaat om Godel, volgens mij.
    ...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
      donderdag 7 mei 2009 @ 11:37:35 #145
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_68765673
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 11:32 schreef Dwerfion het volgende:
    Flinke hints ineens...Het gaat om Godel, volgens mij.
    Inderdaad, Kurt Gödel. De oplossing voor de Einstijn-vergelijkingen geeft de Gödel-metriek. Er dan natuurlijk het ontologisch godsbewijs.

    Maar hij stierf dus de hongerdood. Dat kwam omdat hij op latere leeftijd paranoïde werd en wanen had. Hij had bijvoorbeeld altijd ramen open omdat hij dacht vergiftigd te worden, en dat gold ook voor zijn eten. Hij at alleen wat zijn vrouw klaarmaakte. Maar toen die op latere leeftijd ziek werd, en zes maanden naar het ziekenhuis moest, at hij niets meer. Hij stierf uiteindelijk aan ondervoeding, hij woog nog 30kg en had zichzelf helemaal uitgehongerd.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_68765837
    Een nieuwe vraag. Men gaat er tegenwoordig vanuit dat aan het eind van de 1e eeuw het evangelie van Johannes werd geschreven. De laatste van de 4 kanonieke evangeliën. In de tweede eeuw wordt er een werk geschreven dat een samenvoeging is van de 4 evangeliën. Wie schreef dit werk?
    ...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
    pi_68797276
    Hint: Hij was apologeet en leerling van Justinus de Martelaar.

    Als het te lang duurt en een antwoord gewenst is, dan roept u maar.
    ...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
    pi_68969722
    Laat ik maar een antwoord doen, zodat er weer wat leven komt in dit topic. Het ging hier om Tatianus. Hij schreef de Diatessaron, wat dus de naam is van zijn 'gospel harmony'. De kerk (RK en OO) erkent hem niet als heilige, omdat hij op een gegeven moment ideeën aan ging hangen van een sekte.

    Wie verzint een volgende?
    ...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
    pi_68976290
    Ik heb wel een rekenraadseltje voor de verandering.
    Misschien is het een makkie.



    Ik neem aan dat iedereen weet dat de aarde een bol is, maar hoe
    bolvormig is het aardoppervlak wat wij waarnemen nu eigenlijk.

    Als je op 1 punt op aarde een laser exact horizontaal zou opstellen,
    en je theoretisch er van uit gaat dat het licht van die laser een
    wiskundige rechte lijn zou volgen (geen afbuiging, geen obstakels,
    oneindig helder zicht) heb je een raaklijn aan een cirkel ofwel
    een raakvlak aan een bol.

    De vraag is dan: hoe hoog is die laserstraal op een bepaalde afstand
    van het raakpunt, hoe buigt de aarde door zijn bolvorm langzaam af
    van dat raakvlak. Het geeft een voorstelling hoe bol de aarde nou
    werkelijk is.

    Stel... het heeft hard gevroren en het ijs op het IJsselmeer ligt er
    overal als een spiegeltje bij. Een fanatieke langeafstand schaatser
    besluit om een historische schaatstocht te ondernemen vanaf de
    afsluitdijk bij Friesland, langs Staveren, langs Enkhuizen en verder
    over het Markermeer langs Marken naar Muiden. Bij zijn beginpunt
    stelt hij de laserwaterpas op, en op bepaalde afstanden meet hij
    hoe de hoogte van de aanvankelijk horizontale laserstraal is
    toegenomen doordat het ijsoppervlak de bolvorm van de aarde volgt.


    1. hoe ver moet de schaatser schaatsen om te meten dat de
    laserstraal 1 cm hoger is.

    2. Hoe veel hoger is de laser als hij langs Staveren schaatst? (21 km)
    3. Hoe veel hoger bij Enkhuizen? (41 km)
    4. Hoe veel hoger bij Marken? (70 km)
    5. Hoe veel hoger bij het eindpunt in Muiden? (84 km)

    (afstanden zijn hemelsbreed vanaf het startpunt)

    De antwoorden mogen ook "ongeveer" zijn, Je mag dus ook schatten.
    Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
      woensdag 13 mei 2009 @ 20:07:39 #150
    177053 Klopkoek
    Regressief links
    pi_68990546
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 21:20 schreef Iblis het volgende:
    Er werd altijd gedacht dat deze uitvinding, die ontstellend handig is om de wrijving bij twee draaiende elementen tegen te gaan, als eerste door Leonardo Da Vinci gedaan werd. Maar toen in Italië de Nemi-schepen, gebouwd door keizer Caligula werden opgegraven, bleken ze daar ook al in aanwezig te zijn?

    Wat zijn deze dingetjes die je op heel veel plekken vindt waar maar wat draait?
    Waar lees je dat soort leuke feitjes
    Deuger & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
    pi_68998086
    hmm, nog geen antwoord.
    Waarom de antwoorden ook 'ongeveer' mogen zijn is omdat de afstand tot het middelpunt van de aarde niet overal gelijk is. De aarde is niet een perfecte bol maar meer een ellipsoïde. En dan zijn er, als het nog precieser moet, ook nog deuken en hobbels in die ellipsoïde. Zo precies hoeft het dus ook weer niet. Ik ga niet mierenneuken. En wie slim is.......... of zouden mensen hier nog denken dat de aarde plat is?
    Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
    pi_69006640
    hmm, toch maar een hint

    Zou het verschil in lengte tussen d1 en d2 veel uitmaken in dit geval?
    Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
      vrijdag 15 mei 2009 @ 17:20:09 #153
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_69062471
    Ik was te lui om het uit te werken, maar dan bij dezen:

    Uit de tekening volgt:

    (d2)² + R² = (R + h)²

    Dat schrijven we uit:

    (d2)² + R² = R² +2hR + h²

    Dus: (d2)² = 2hR + h² (1)

    En daarom: h² + 2hR - (d2)² = 0

    Nu kunnen we h uitdrukken in d2 en R:

    h = (-2R + √((2R²) +4(d2)²))/2
    = (-2R + 2√(R² + (d2)²))/2
    = -R + √(R² + (d2)²) (2)

    Daar h heel klein is in vergelijking met R (R is ruim 6 kilometer), is het verschil tussen d1 en d2 natuurlijk ook miniem. We kunnen daarom d1 voor het gemak aan d2 gelijk nemen.

    Nu voor een h van 0,01m. Voor R nemen we via Wikipedia, 6371km, of wel 6,371*106m. Dat vullen we eens in, in (1) excuses voor de significantie

    (d2)² = 2*0,01*6,371*106 + 0,01² = 127420. Dan volgt daaruit dat d2 = 357m.

    Hij moet dus 357m schaatsen om de laserstraal 1cm hoger te zien.

    Dan voor de rest, dat vullen we in in vergelijking (2):
    quote:
    2. Hoe veel hoger is de laser als hij langs Staveren schaatst? (21 km)
    3. Hoe veel hoger bij Enkhuizen? (41 km)
    4. Hoe veel hoger bij Marken? (70 km)
    5. Hoe veel hoger bij het eindpunt in Muiden? (84 km)
    21km geeft: 34.6m
    41km geeft: 131.9m
    70km geeft: 384.5m
    84km geeft: 553.7m

    Behoudens rekenfouten.

    Zelfs een halve kilometer is t.o.v. de 6371km van de aardstraal nog zo weinig dat ik denk dat deze benadering nog wel kan.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      vrijdag 15 mei 2009 @ 17:21:18 #154
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_69062509
    quote:
    Op woensdag 13 mei 2009 20:07 schreef Klopkoek het volgende:

    [..]

    Waar lees je dat soort leuke feitjes
    Ooit op Discovery gezien geloof ik, en onthouden…
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_69077446
    quote:
    Op vrijdag 15 mei 2009 17:20 schreef Iblis het volgende:
    ..........

    Hij moet dus 357m schaatsen om de laserstraal 1cm hoger te zien.

    Dan voor de rest, dat vullen we in in vergelijking (2):
    [..]

    21km geeft: 34.6m
    41km geeft: 131.9m
    70km geeft: 384.5m
    84km geeft: 553.7m

    Behoudens rekenfouten.

    Zelfs een halve kilometer is t.o.v. de 6371km van de aardstraal nog zo weinig dat ik denk dat deze benadering nog wel kan.

    Hai Iblis,

    Ik ben niet thuis bij mijn eigen aantekeningen. En ik heb waar ik ben wat weinig tijd om te reageren. Maar ik reken je antwoorden helemaal goed.

    En inderdaad maakt d1 of d2 in de verhouding tot R in dit geval niet zoveel uit. Vooral omdat je voor de aardstraal R een waarde moet nemen die waarschijnlijk niet helemaal precies is. Ik hield er al rekening mee dat mensen R zouden kunnen afleiden van de omtrek van de aarde (R iets meer dan 6366 km) of de gemiddelde aardstraal zouden nemen (R=6371 km).

    Bij R=6371 zouden de verschillen in antwoorden voor h (afhankelijk van d1 of d2 nemen voor de berekening) schijnnauwkeurigheid zijn. (scheelt ca 1cm op 41km afstand tot ca 6cm op 84km afstand) .

    Ik heb gemerkt dat mensen vaak die wegbolling onderschatten als ze moeten raden zonder het te berekenen. Dat ze vaak verrast zijn als ik vertel dat het bij de lengte van b.v. de polderbaan op Schiphol al 1,13 meter scheelt. Dat bij een korte afstand van ca 112 meter het al een millimeter kan schelen. En bij een afstand van 300 km al net iets meer dan 7 km. Ook al weten ze dat de aarde bol is, ze stellen hun zichtbare omgeving intuitief vaak veel te vlak voor. Het vlakke holland is eigenlijk bolland.

    Hulde, en je mag een nieuwe vraag verzinnen.

    groet
    Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
      zaterdag 16 mei 2009 @ 09:55:12 #156
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_69080504
    Het bloed van mensen is rood (althans, zeker in aanraking met lucht); dit komt door dat het ijzer in de hemoglobine zich met zuurstof bindt. We kennen echter ook de uitdrukking: ‘blauw bloed hebben’. Mensen hebben dit echter nooit, maar het komt wel voor in de natuur. Welk metaal is dan de zuurstof drager? En, voor de bonus, noem eens een dier met blauw bloed?
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      zaterdag 16 mei 2009 @ 15:41:21 #157
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_69088079
    quote:
    Op zaterdag 16 mei 2009 09:55 schreef Iblis het volgende:
    Het bloed van mensen is rood (althans, zeker in aanraking met lucht); dit komt door dat het ijzer in de hemoglobine zich met zuurstof bindt. We kennen echter ook de uitdrukking: ‘blauw bloed hebben’. Mensen hebben dit echter nooit, maar het komt wel voor in de natuur. Welk metaal is dan de zuurstof drager? En, voor de bonus, noem eens een dier met blauw bloed?
    Ik moest gelijk aan de degenkrab en zijn koper denken, maar dat was dacht ik groen bloed.
    Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
    Onikaan ni ov dovah
      zaterdag 16 mei 2009 @ 16:15:40 #158
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_69088935
    quote:
    Op zaterdag 16 mei 2009 15:41 schreef ATuin-hek het volgende:

    [..]

    Ik moest gelijk aan de degenkrab en zijn koper denken, maar dat was dacht ik groen bloed.
    Koper en, – onder andere – de degenkrab was wel wat ik zocht. Voorzover ik weet is dat blauw.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      zaterdag 16 mei 2009 @ 16:27:34 #159
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_69089214
    quote:
    Op zaterdag 16 mei 2009 16:15 schreef Iblis het volgende:

    [..]

    Koper en, – onder andere – de degenkrab was wel wat ik zocht. Voorzover ik weet is dat blauw.
    Oh idd Heb net even op wiki gegeken en daar staat ook blauw. Eens even nadenken over een volgende vraag.
    Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
    Onikaan ni ov dovah
      zaterdag 16 mei 2009 @ 17:05:18 #160
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_69090296
    Goed, een vraagje vanuit mijn studie dan, hoewel een natuurkundige dit ook moet kunnen beredeneren

    Bij hedendaagse rontgenbuizen wordt bij medisch diagnostische toepassingen altijd enkele milimeters aluminium als filter gebruikt. Wat is het effect van dit filter en waarom wordt dit gedaan?
    Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
    Onikaan ni ov dovah
      zaterdag 16 mei 2009 @ 17:21:33 #161
    245323 Foque
    El Delicioso
    pi_69090702
    Een ander soort straling tegenhouden waarschijnlijk, welke precies weet ik niet.
    Alice came to a fork in the road. "Which road do I take?" she asked.
    "Where do you want to go?" responded the Cheshire cat.
    "I don't know," Alice answered.
    "Then," said the cat, "it doesn't matter."
      zaterdag 16 mei 2009 @ 17:37:54 #162
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_69091083
    Je mag er van uit gaan dat de buis alleen rontgen straling uitzend.
    Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
    Onikaan ni ov dovah
      zondag 17 mei 2009 @ 10:11:43 #163
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_69110715
    Maar ook röntgenstraling heeft niet één frequentie als ik het me goed herinner. Ik kan me voorstellen dat het aluminiumfolie een deel al absorbeert, straling die überhaupt niet zo ver komt in het menselijk lichaam, en daarom niet zo van nut is voor het maken van de foto. De straling die wel door het aluminium komt, komt ook op de foto (of scan).

    Dit heeft als voordeel dat de patiënt zo min mogelijk bestraald wordt, en misschien ook wel dat de foto's duidelijker worden?

    [ Bericht 0% gewijzigd door Iblis op 17-05-2009 13:40:31 ]
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      zondag 17 mei 2009 @ 13:02:19 #164
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_69114664
    quote:
    Op zondag 17 mei 2009 10:11 schreef Iblis het volgende:
    Maar ook röntgenstraling heeft niet één frequentie als ik het me goed herinner. Ik kan me voorstellen dat het aluminiumfolie een deel al absorbeert, straling die überhaupt niet zo ver komt in het menselijk lichaam, en daarom niet zo van nut is voor het maken van de foto. De straling die wel door het aluminium komt, komt ook op de foto (of scan).

    Dit heeft als voordeel dat de patiënt zo min mogelijk bestraalt wordt, en misschien ook wel dat de foto's duidelijker worden?
    Helemaal goed Een rontgenbuis levert een breed spectrum aan rontgen fotonen. De fotonen met lagere energie zouden toch bijna allemaal geabsorbeerd worden in het menselijk lichaam en hebben voor diagnostische doeleinden geen enkel nut. Enkele millimeters aluminium houden deze zachte rontgens grotendeels tegen waardoor alleen de nuttige fotonen overblijven en de patient een lagere dosis krijgt dan zonder filter (bij gelijke kwaliteit foto natuurlijk)
    Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
    Onikaan ni ov dovah
      zondag 17 mei 2009 @ 14:27:01 #165
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_69117191
    Kanker komt van het Latijnse cancer, wat ook wel kreeft betekent. In het Engels zie je dat goed: Zowel het sterrenbeeld als de ziekte heten ‘cancer’, ook in het Duits heten ze beide ‘Krebs’. Maar wat heeft kanker nu precies met kreeften van doen dat het met hetzelfde woord aangeduid wordt?
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      dinsdag 30 juni 2009 @ 10:07:56 #166
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70506325
    quote:
    Op zondag 17 mei 2009 14:27 schreef Iblis het volgende:
    Kanker komt van het Latijnse cancer, wat ook wel kreeft betekent. In het Engels zie je dat goed: Zowel het sterrenbeeld als de ziekte heten ‘cancer’, ook in het Duits heten ze beide ‘Krebs’. Maar wat heeft kanker nu precies met kreeften van doen dat het met hetzelfde woord aangeduid wordt?
    Om deze topic toch weer leven in te blazen:

    Het antwoord was de vorm. De uiterlijke vorm van een gezwel deed de oude Grieken aan een kreeft denken.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      dinsdag 30 juni 2009 @ 10:09:39 #167
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70506369
    Ik bedenk direct een nieuwe vraag!

    Katholieken hebben priesters, Protestanten hebben dominees, maar welke groep heeft popen?
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_70509647
    De oosters-orthodoxe kerken?
      dinsdag 30 juni 2009 @ 11:53:45 #169
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70509720
    quote:
    Op dinsdag 30 juni 2009 11:51 schreef TheMagnificent het volgende:
    De oosters-orthodoxe kerken?
    Correct, met name in de Russische kerk.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_70510593
    - Edit -

    Iemand anders mag een nieuwe vraag bedenken.

    [ Bericht 9% gewijzigd door TheMagnificent op 30-06-2009 12:44:30 ]
      dinsdag 30 juni 2009 @ 14:36:07 #171
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_70514528
    Dan bedenk ik wel een vraag
    Bij grote onweersbuien wordt soms een fenomeen waargenomen waarbij een blauw-rode ontlading zichtbaar is boven de wolk op het moment van een grote bliksem inslag. Wat is de naam van deze ontladingen?
    Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
    Onikaan ni ov dovah
      woensdag 1 juli 2009 @ 20:52:30 #172
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70559575
    Ik weet het niet eigenlijk. Maar ik gok toch, is het (een soort van) Sint-Elmusvuur.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      woensdag 1 juli 2009 @ 21:00:02 #173
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_70559875
    Sprite?
    Now I'm walking on the sunnyside of the street
      woensdag 1 juli 2009 @ 21:03:15 #174
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_70560010
    quote:
    Op woensdag 1 juli 2009 21:00 schreef Invictus_ het volgende:
    Sprite?
    Sprite is idd het antwoord wat ik zocht
    Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
    Onikaan ni ov dovah
      donderdag 2 juli 2009 @ 15:22:10 #175
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70581397
    Nieuwe vraag!!
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_70593409
    Ik lees net ergens dat er 1 Quadrillion 1015 mieren op de wereld zijn.

    1,000,000,000,000,000

    Klopt dit?
    Of zijn het er meer of minder?


    Zet toch wel veel in perspectief. Vooral omdat een soort mier nu heel de wereld over lijkt te nemen net als mensen.

    http://www.nu.nl/wetensch(...)mt-wereld-over-.html
      donderdag 2 juli 2009 @ 22:05:06 #177
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70593566
    Verwar je deze topic niet met de kleine wetenschappelijke vragen topic? Overigens is het Engelse quadrillion in het Nederlands zoveel als één biljard.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_70593634
    quote:
    Op donderdag 2 juli 2009 22:05 schreef Iblis het volgende:
    Verwar je deze topic niet met de kleine wetenschappelijke vragen topic? Overigens is het Engelse quadrillion in het Nederlands zoveel als één biljard.
    Ja Sorry.


    Welkom trouwens.
    Goede vervanger van TM.

    Ik zal heel snel naar het andere topic gaan.
      donderdag 2 juli 2009 @ 22:10:20 #179
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70593779
    Nu, dan gaan we nu vrolijk verder met Trivia, als Invictus terugkomt om een nieuwe vraag te stellen.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      woensdag 19 augustus 2009 @ 23:01:34 #180
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_72025143
    Mag ik ook meedoen?
    Aangezien dat Invictus ons nog ff laat wachten.

    Wat is de naam van de achterkleinzoon van een adelijke Jan die heer was van Zevenbergen?

    Ik lees en volgens mij heb ik de vraag verkeerd geformuleerd.... die achterkleinzoon was de heer van Zevenbergen.

    [ Bericht 13% gewijzigd door heartz op 19-08-2009 23:08:45 ]
    Volg je hart, gebruik je verstand.
      dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:50:53 #181
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_72145149
    Mag ik niet meedoen??

    Of moet ik een hintje pasen........
    Volg je hart, gebruik je verstand.
      dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:52:28 #182
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_72145200
    Je moet een hintje pasen.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      dinsdag 25 augustus 2009 @ 17:08:44 #183
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_72145767


    Okay, die adelijk Jan is een hertog Jan.
    En die achterkleinzoon (die dus heer was van Zevenbergen) is een afstammeling van die hertog Jan.
    Ik wil ook wel pasen welke hertog Jan....... of gaat het zo lukken.....
    Volg je hart, gebruik je verstand.
      dinsdag 25 augustus 2009 @ 17:17:21 #184
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_72146048
    Ik weet het nog niet. Is het niet puur een geschiedkundige vraag?
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      dinsdag 25 augustus 2009 @ 17:34:59 #185
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_72146590
    quote:
    Op dinsdag 25 augustus 2009 17:17 schreef Iblis het volgende:
    Ik weet het nog niet. Is het niet puur een geschiedkundige vraag?
    Eigenlijk best wel ja.

    Maar om toch antwoord te geven is die hertog Jan, Jan II van Brabant.
    Hij had een bastaardzoon genaamd Jan van Cordekin.
    De heer van Zevenbergen was een afstammeling van deze Jan van Cordekin en zijn naam is Maximiliaan van Glymes (1490 - 1520), die ook naast heer van Zevenbergen ook heer was van Merlet en Heeswijk.

    Okay misschien niet zo'n goede vraag..... en nu ander dan maar, de volgende x zal ik beter me best doen........
    Volg je hart, gebruik je verstand.
      dinsdag 25 augustus 2009 @ 18:01:22 #186
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_72147342
    Dat was te moeilijk voor mij om uit m'n hoofd te weten, alhoewel ik Hertog Jan van Brabant nog wel had bedacht. Maar Maximiliaan van Glymes… nee.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      dinsdag 25 augustus 2009 @ 18:06:32 #187
    227435 heartz
    Illusion 4 Confusion
    pi_72147503
    Haha, toch bedankt voor de moeite...
    Volg je hart, gebruik je verstand.
    abonnement bol.com Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')