abonnement Unibet Coolblue
pi_67740758
Veel mensen herkennen dat wel, de geur van een palingrokerij tijdens een bezoekje aan een vissersdorp, het heeft dezelfde aantrekkingskracht als een grill vol met kip op de stoep bij een poelier. Het water begint je al in de mond te lopen bij het waarnemen van de heerlijke geuren.

Met barbecueën of skottelbraaien kom je niet in de buurt van de lekkere rooksmaak die je smaakpapillen op hol brengen, het is ook totaal iets anders. Tijd dus om op zoek te gaan naar een oplossing: Een eigen rookkastje!
Aangezien je deze niet in elke winkel kan kopen en de grote winkelketens deze rookkasten nog niet hebben ontdekt, brengt een zoektocht op internet je al snel op het juiste pad.

Rookkasten zijn er in verschillende maten, klein voor in huis op het gasstel of wat groter voor in de tuin en nog groter voor het echte werk. Mijn keuze viel op een middelmaatje via de website Rookovens-online
De keuze is gevallen op het model Locarno, een rookkast met een raampje. Je wil toch zien wat je doet en wat is er nou leuker om met een potje bier met vrienden te kijken hoe de paling het goudgele kleurtje krijgt. De rookkast kost ¤ 149,00 en ¤ 12,50 verzendkosten.



Op vrijdagavond bestel ik de rookkast en krijg maandag al een mailtje dat de rookkast onderweg is en deze wordt inderdaad op dinsdag netjes afgeleverd. Weliswaar met Duitse beschrijving, maar dat mag de pret niet drukken. De rookkast is semi-kant en klaar. Dat kan ook niet anders, er zit namelijk een raampje in en die moet apart verpakt worden. De in de verpakking losliggende boutjes, moertjes en ringetjes moet je dus goed in de gaten houden, voordat je het weet ben je dus een onderdeeltje kwijt en kan je het raampje niet vastzetten.
Ik heb ondermeer gekozen voor dit model omdat je de lade waar het vuurtje in gestookt moet worden, er makkelijk uitgehaald kan worden zonder de deur in zijn geheel open te moeten doen. Hierdoor verlies je niet alle warmte als je het vuur een beetje wil opporren.



Tijd om de rookkast voor het eerst te proberen. Kipfilet roken! Ik ben er gek op en moest en zou dit als eerste roken. Ik had me al goed voorbereid en had al rookmot, een heel fijn zaagsel ingeslagen en de kipfilet werd een dagje gepekeld. Dat is heel simpel, pan met water, zout, laurierblaadje en wat peperkorrels aan de kook brengen, af laten koelen en de kipfilet er in leggen. De volgende dag kon de rookoven dus opgestookt worden. Houtmot gaat in de la onder in de kast, deze steek je aan met wat houtblokjes. Niet met aanmaakblokjes of dat soort dingen.
Ik had nogal wat problemen om de houtmot gloeiend te krijgen. Na een aantal uren proberen was ik het zat en ben ik naar de Doe het Zelf zaak gereden en heb een handgasbrander gekocht. Dat bleek de oplossing te zijn. Al snel kreeg ik een mooi gloeiende houtmot in de la en liep de temperatuur op naar de 90 graden. De goede temperatuur om de kip te garen en te roken. Uiteindelijk was de kip gaar en had een mooie kleur. De smaak was voortreffelijk. Je hebt al snel in de gaten dat het pekelen belangrijk is. De kipfilet was op het randje van te zout, dus dat is een kwestie van oefenen en smaak.



Rookovens-Online biedt ook verschillende soorten houtmot, pekels en kruiden. Nadeel is dat bijvoorbeeld de pekel in zakken van 25 kilo gekocht dient te worden, waardoor de verzendkosten bijna net zo hoog zijn als de pekel zelf. Tijd voor een telefoontje met Rookovens-Online die op hun website ook melden dat je langs kan komen, maar wel even van tevoren moet bellen. De werkelijkheid is iets anders na een telefoontje. We konden wel langskomen maar het was niet zeker of ze wel aanwezig waren, het enthousiasme straalde er niet van uit. Dat ritje hebben we dus maar achterwege gelaten en zijn op zoek gegaan naar een winkel in de buurt die houtmot, hout, kruiden en pekel verkocht. Dat was niet zo makkelijk, sterker nog het is ons niet gelukt in de provincie waar ik woon op een zakje houtmot na bij een dierenwinkel. Maar goed, dat is ook het belangrijkste en de rest is een kwestie van improviseren.
Een zakje houtmot kost hier ¤ 4,95 en een zakje houtsnippers kost hetzelfde. Om een beetje te kunnen roken, ben je iets meer dan de helft kwijt van beide zakjes. De houtsnippers gebruik je om te garen, dus de temperatuur een beetje omhoog te brengen. Dat kan je weer instellen door de luchtgaten in de rookoven. Doe je een schuifje dicht, dan dempt het vuur en zakt ook de temperatuur.

Na de kip werd het tijd voor het grote werk, paling! Op naar de vismarkt op Urk. Maar nee hoor, nergens paling te krijgen, je krijgt zelfs een blik van de Urkers alsof je de domste vreemde bent die ze tegen zijn gekomen. Ik begrijp best wel dat paling niet het hele seizoen gevangen kan worden, maar verkoop dan kweekpaling. Maar goed, daar deden ze niet aan.
Na zoeken op Google op mijn telefoontje kwamen we uit op een palingkwekerij, ergens op een buitenweggetje. Daar heb ik twee kilo paling gekocht, levend! Voor ¤ 20,00 heb je een zak kronkelende paling.
Eenmaal thuis zal je dus moeten slachten en fileren. Die details zal ik verder besparen, maar het is niet het meest leuke werk.
Ook hier ben ik als beginneling aan het lezen geslagen op internet over de bereidingswijze. Paling rijgen op de speet (gewoon lange ijzeren satéprikkers) en in de kast met die rakkers. Je moet de paling dan eerst garen en daarna moet het vuur gedempt worden met houtmot. Dat gaat lekker roken en de geur komt vrij. Dat is het leuke.



De paling was niet eetbaar helaas, het was net rubber. Bij paling horen mannentermen als boterzacht en hargh hargh! Twee kilo paling werd gedoneerd aan de kliko.



Ook had ik nog vier makrelen gepekeld, dus die gingen vervolgens de oven in. Ook deze mislukte jammerlijk. De makreel was niet gaar. Om dit proberen na te garen in de gewone oven resulteert in een snotterige bende. Deze gingen dus de paling achterna, hup in de kliko.

Twee keer achter elkaar mislukkelingen tijdens het roken geeft een deuk in je zelfvertrouwen. Je houdt je netjes aan het recept, temperatuur en gaar/rooktijd en toch mislukt het en kan je voor enkele tientjes aan vis weggooien.
Het blijkt dat de temperatuurmeter die in de rookkast verwerkt zit, dertig graden te hoog aangeeft. Dat heeft grote gevolgen voor het garen, of juist het uitblijven van garen. Rookovens-Online meldt dat er een nieuwe temperatuurmeter verstuurd zal worden, dat is netjes. Het is jammer van de vis, maar dat is leergeld. Niet volledig afgaan op de temperatuurmeter, maar ook je hersens gebruiken. Kijken en voelen is het advies wat je leest op websites waar ervaren rokers schrijven.
Voor advies over het roken hoef je niet ver te zoeken, er zijn tientallen rokers die bereid zijn om hun ervaring te delen.

Conclusie:
Ik voorzie een heerlijke zomer, waar het roken van vis, vlees en groente een grotere rol zal spelen dan het “gewone” barbecueën. Ook blijken er in CUL nog wel wat mensen rond te lopen die je van advies kunnen voorzien.
De aanschaf van de rookoven ging via Rookovens-online. De levering was snel en netjes. De overige rookaccessoires kan je beter ergens anders kopen als je daarvoor in de gelegenheid bent, de verzendkosten zijn stevig te noemen. Dat is op zich logisch, want het gaat per slot van rekening om het gewicht.
Het in gebruik nemen van de rookoven was even lastig, maar dat is de onervarenheid en zal al snel veranderen.
Het pekelen of zouten van het te roken waar is even uitvogelen, de ene houdt van zout en de ander vindt iets als snel iets te zout, daar ben je dan snel achter.
Mogelijk ben ik iets te enthousiast, maar omdat de aanschafprijs van een rookoven redelijk laag ligt en veel mensen bij het idee van gerookte vis of vlees al beginnen te likkebaarden, denk ik dat het roken deze zomer nog wel eens een flinke sprong in populariteit kan maken. Het is leuk, gezellig met vrienden, en ook nog eens lekker.



Veel rookplezier!

[ Bericht 1% gewijzigd door Dirkh op 07-04-2009 17:15:20 (Rookovens stuurt nieuwe temperatuurmeter. ) ]
  zondag 5 april 2009 @ 21:35:07 #2
179735 UnderTheWingsOfLove
Imperio. Crucio. Avada Kedavra
pi_67741063
Jammer dat het was mislukt!
Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
pi_67747764
Misschien ook maar eens zo'n ding op de kop tikken. Ziet er wel leuk uit.
pi_67800238
Inmiddels heb ik contact gehad met rookovens-online en zij melden mij dat er een nieuwe temperatuurmeter gestuurd zal worden, zij willen graag tevreden klanten. Dat is een goede service.
  woensdag 8 april 2009 @ 11:29:41 #5
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_67822746
Zonde van je vissies maar wat een gaaf ding zeg!
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_68345419
Inmiddels heb ik van Rookovens-online een nieuwe thermometer ontvangen. Zij hebben mij uit hun zelf tot twee keer toe gebeld na een email en wilde graag dat hun klanten tevreden zijn over wat ze geleverd zijn. Daarmee zijn ze echt tot het uiterste gegaan, er was namelijk eerder een pakket verstuurd met een thermometer, maar deze was niet aangekomen. Vervolgens sturen ze netjes nog een thermometer, en echt niet de goedkoopste die ze hebben, ik mocht gewoon kiezen welke ik wilde hebben.

Wat de oven zelf betreft, het is een geweldig ding. Het is gewoon leuk en het brengt een flink stuk gezelligheid in de tuin met dit mooie weer.
Tijdens het BBQ-en kan je de rookkast aansteken, iets kort roken en daarna op de BBQ gooien. Het dwingt je zelf om gezellig met een drankje bij de BBQ te gaan staan in plaats van snel het vlees er op gooien.
Wat mij betreft is de rookoven een geweldig succes en de service van Rookovens-Online is prima te noemen. En nee, ik wordt niet gesponsord.... helaas
  † In Memoriam † zondag 26 april 2009 @ 00:55:47 #7
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_68381993
Leuk geschreven recensie.

Het roken is aan mij niet besteed, ik vind BBQ-en al 'gedoe', maar leuk om te lezen hoe zoiets werkt.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  maandag 4 mei 2009 @ 15:06:21 #8
230534 stamppot
Stampen maarr!
pi_68656441
Als je je paling wil leren roken dan moet je is naar de palingrook wedstrijd in spakenburg gaan. daar staan de beste rokers van nederland.
  zaterdag 9 mei 2009 @ 18:50:50 #9
211554 BlueMage
FOK! Insect
pi_68848230
Leuk om te lezen, zou het zelf teveel werk vinden.
Hallon!
pi_68848453
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 18:50 schreef BlueMage het volgende:
Leuk om te lezen, zou het zelf teveel werk vinden.
Dat is het echt niet. Ik ben enorm lui. Het enige wat je hoeft te doen is zitten en heel af en toe een kijkje nemen.
pi_69635188
Wil je ook eens een fototje plaatsen van je kast als je aan het roken bent?
Ben wel benieuwd hoe dit eruit zit achter die glazen deur.
Triumph - The most fun you can have between your legs in public.
  dinsdag 2 juni 2009 @ 17:56:47 #12
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_69639812
Dit klinkt wel ontzettend lekker zeg, als alles goed gaat
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_69640056
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 15:18 schreef Polleke83 het volgende:
Wil je ook eens een fototje plaatsen van je kast als je aan het roken bent?
Ben wel benieuwd hoe dit eruit zit achter die glazen deur.
Veel betere foto's dan hier boven kan ik je niet bieden, die met de paling is tijdens het roken. Daar heb ik het deurtje even open moeten doen om het goed te laten zien. Van het roken met het deurtje dicht is een foto niet echt duidelijk. Je ziet op de foto niks.
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 17:56 schreef oshiro het volgende:
Dit klinkt wel ontzettend lekker zeg, als alles goed gaat
Het gaat nu al een stuk beter. Het is inderdaad heel lekker. Ik rook niet alles, maar met BBQ-en is het leuk om te combineren. Uiteraard krijg je ook vragen van familie etc. die verzoekjes willen doen. Dat is op zich wel leuk, als je zo'n kast hebt, dan is het ook leuk om te gebruiken.
Ik heb dus nog steeds geen spijt, sterker nog, het is gewoon leuk en lekker.
  dinsdag 2 juni 2009 @ 18:06:22 #14
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_69640085
ik heb vanaf zaterdag een tuin, nu wil ik ook een rookkastje
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_69665464
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 18:05 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Veel betere foto's dan hier boven kan ik je niet bieden, die met de paling is tijdens het roken. Daar heb ik het deurtje even open moeten doen om het goed te laten zien. Van het roken met het deurtje dicht is een foto niet echt duidelijk. Je ziet op de foto niks.
Maar de glazen deur is wel een meerwaarde?
Triumph - The most fun you can have between your legs in public.
pi_69671075
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 14:39 schreef Polleke83 het volgende:

[..]

Maar de glazen deur is wel een meerwaarde?
Ja, want je kan zien of het op kleur komt. Daarbij is het ook leuk om te zien, alleen dat kan je niet vanaf een afstand.
  donderdag 4 juni 2009 @ 16:50:24 #17
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_69707095
gewoon bijna 60 euro aan paling verknalt. beter had je het met 1 geprobeerd
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_72121196
Gister deze gekregen. N.a.v. dit topic..
Net getest met een kipfilet en soooo dat was lekker zeg..
Twee verschillende potten rookspul erbij en een kookboekje..
Deze is super voor indoor gebruik. Gewoon op het gas. Deze is compact en dat handvat kan je inklappen dus past makkelijk in een keukenkastje..
Morgen ga ik voor de sparesibs !! Bedankt TS ik had er nog nooit van gehoord. Waar fok maar niet goed voor is
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_72122222
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 20:28 schreef Soury het volgende:
Gister deze gekregen. N.a.v. dit topic..
[ afbeelding ] Net getest met een kipfilet en soooo dat was lekker zeg..
Twee verschillende potten rookspul erbij en een kookboekje..
Deze is super voor indoor gebruik. Gewoon op het gas. Deze is compact en dat handvat kan je inklappen dus past makkelijk in een keukenkastje..
Morgen ga ik voor de sparesibs !! Bedankt TS ik had er nog nooit van gehoord. Waar fok maar niet goed voor is
Ben benieuwd naar de resultaten. Wat ook verbazend lekker is, is sate even roken en daarna even garen.
pi_72122374
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 20:57 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Ben benieuwd naar de resultaten. Wat ook verbazend lekker is, is sate even roken en daarna even garen.
Ik weet het ff niet visboer/slager heb er een kookboek bij en zelfs groeten enz.. Maar de sardientjes en spareribs zijn het volgende slachtoffer
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_72157632
Uhhh was te laat voor slager/.visboer...
Geen spareribs te bekennen. Ging voor de sate.. Deze heb ik 15 min.. gerookt
Wat salade erbij en koflooksaus maar eigenlijk is dat overbodig dat vlees is heerlijk..
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_72162704
Mijn schoonouders hebben ook een rookoven. Zelfgebouwd, want je koopt natuurlijk niets
Maar goed, als je het eenmaal onder de knie hebt, dan heb je er veel plezier van!
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_72180111
Ik besef me dat ik in een verkeerd topic zit, er is er nog eentje .. Zucht sorry voor de kick. Ik plemp het daar wel
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
  woensdag 26 augustus 2009 @ 20:12:20 #24
266241 H1F5
Type III-II-Ix
pi_72181293
Tip: Koop de goedkoopste verpakte ham bij de Aldi. Niet aan één plak, maar de boterhamversie. Rook dat op z'n hoogst 10 minuten, flikker het op witte bolletjes met pindasaus en je hebt een broodje warm vlees zoals je nog nooit hebt gegeten.
Homo Sapiens H1 histone family, member 5
pi_72242240
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 20:12 schreef H1F5 het volgende:
Tip: Koop de goedkoopste verpakte ham bij de Aldi. Niet aan één plak, maar de boterhamversie. Rook dat op z'n hoogst 10 minuten, flikker het op witte bolletjes met pindasaus en je hebt een broodje warm vlees zoals je nog nooit hebt gegeten.
Ohhhhhhhhhhh Thanks
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')