Daar zou je dan mogelijk het dek kunnen verstevigen maar dan blijft het inderdaad gewoon onpraktisch. Als we dan al een schip zouden bouwen moet het gewoon onafhankelijk van andere schepen kunnen opereren.quote:Op maandag 6 april 2009 18:02 schreef sp3c het volgende:
het kan uberhaupt niet, het helidek van de Rotterdam is een helidek ... als je daar met stovl engines tegenaan gaan blazen dan gaat het gewooon kapot!
af en toe tijdens een crisis moet kunnen maar als je structureel 1 of 2 squadrons wilt onderhouden heb je echt iets bets nodig, JSS kan nog wel en dan nog oet je die toestellen met minder wapens de lucht insturen (2 ARAAMS voor CAP's?) en meteen onder de tanker hangen na het opstijgen
hetis gewoon niet effectief
Atlantic Conveyor was gewoon een vrachtschip die gebruikt werd om vliegtuigen te vervoeren. De foto die jij hebt ken ik: daarbij staat er één Harrier op het dek gereed om te scramblen, in geval van nood. De rest van het schip zat vol met vliegtuigen, die allemaal mee tot zinken zijn gebracht (op één Chinook na, die tijdens de grondoorlog als enige Chinook "in Theatre" was).quote:Op maandag 6 april 2009 14:05 schreef sp3c het volgende:
als auxiliary carriers volgens mij ... dan ga je ervanuit dat er een echte carrier meevaart
net als Atlantic Conveyor bv, ik geloof dat die meer toestellen bij zich had als hms Invincible tijdens de Falklands oorlog!
ik heb iig een foto ergens met meer Harriers als Invincible standaard aan boord heeft
die stijgen dan verticaal (zonder wapens) vanaf Atlantic conveyor op en vliegen naar Invincible voor wapens en nieuwe brandstof en stijgen dan weer op voor de een of andere actie
zo kun je met een heel klein vliegkampscheepje (en koopvaarder) ineens veel meer toestellen inzetten dan je zou moeten kunnen
of jij hebt het over iets anders, dat kan natuurlijk ook
quote:During the 1980s, BAe came up with the SkyHook to snatch Harriers at sea without having to land on small ship decks even with vertical landing capability. One option was to put the SkyHook crane on a ground vehicle to speed landing, refuel/rearming again without need of obvious runways.
een extra schans er op monteren is niet zoveel moeitequote:Op maandag 6 april 2009 18:02 schreef sp3c het volgende:
het kan uberhaupt niet, het helidek van de Rotterdam is een helidek ... als je daar met stovl engines tegenaan gaan blazen dan gaat het gewooon kapot!
af en toe tijdens een crisis moet kunnen maar als je structureel 1 of 2 squadrons wilt onderhouden heb je echt iets bets nodig, JSS kan nog wel en dan nog oet je die toestellen met minder wapens de lucht insturen (2 ARAAMS voor CAP's?) en meteen onder de tanker hangen na het opstijgen
hetis gewoon niet effectief
quote:Van deze bron:
Several ingenious ideas were promoted by Harrier enthusiasts in the post-Falklands period to use the Harrier as a naval "force multiplier", based on unconventional replacements for a traditional aircraft carrier.
One was called the "shipborne containerized air-defense system (SCADS)". This was a clever idea by which all the equipment needed to put together the operational apparatus of a small ski-jump Harrier carrier -- including living quarters, fuel and munitions storage, maintenance facilities, missile and decoy launchers, antisubmarine helicopter facilities, and of course a ski-jump deck -- would be built in a modular fashion, based on the standard container sizes used on container ships, and put in storage. The entire kit could be assembled in about two days on a container ship when needed, with provisions for 30 days of operation without resupply. The kit would be removed and stored again when the emergency was over.
An even cleverer idea was the "Skyhook". This concept was to use a crane that could be mounted on a small ship, such as a helicopter frigate, to lift Harriers off the deck and allow them to fly off, and then recover them later. On recovery, they could be returned to their deck hangar, or refueled while they dangled on the crane, and released to continue operations. The crane would be "smart", with stabilization capabilities and a panel indicator mounted to give the Harrier pilot location information. With such a system, even a helicopter frigate could operate four Harriers as a kind of "mini-carrier".
quote:While British Aerospace experimented with the Skyhook on land using their G-VTOL demonstrator, neither SCADS nor the Skyhook became realities. Critics suggested that they implied a dispersal of forces that made logistics impractically difficult. They still remain interesting ideas to be kept in mind for the future of STOVL combat aircraft.
De uitlaatgassen van een Harrier zijn heel heet. Dat is gevaarlijk voor de mensen op de grond, maar belangrijker nog: de staalplaten van een schip gaan krom en uiteindelijk kapot door al het uitzetten en weer krimpen van de temperatuurswijzigingen. Met een kraan op een schip heb je daar geen last van: je laat hem simpelweg de motor uitzetten zodra hij aan de kraan, maar nog boven zee hangt. Bij het opstarten doe je dat nog eens, maar dan in omgekeerde volgorde.quote:Op maandag 6 april 2009 19:55 schreef Pumatje het volgende:
ik zie het voordeel nog steeds niet zien hoor.
harrier kan toch zelf overal landen.. waarom een kraan nodig?
Niemand heeft gezegd dat daar een vliegdek bij hoort!quote:
voor helikopters misschien wel jaquote:Op maandag 6 april 2009 21:08 schreef Pumatje het volgende:
ja, prima
maar hoe zit het nu met de zuiderkruis
is dat wel een verhulde carrier dan?
http://proto5.thinkquest.nl/~lle0555/jss.htmlquote:Helikopters
Een JSS is ook geschikt om als logistieke basis te dienen in de beginfase van operaties op het land. Het schip kan dienen als helikopterbasis en beschikt over twee landingsplaatsen waar vanaf diverse typen helikopters kunnen opereren, zoals de Cougar en de Chinook van de Koninklijke Luchtmacht en de NH-90 Nato Frigate Helicopter van de Koninklijke Marine. Het schip moet in staat zijn om zes Chinooks te vervoeren en deze vanaf twee heli-spots in te zetten.
niet helemaal waar natuurlijkquote:Op dinsdag 14 april 2009 12:53 schreef Verluste het volgende:
We hebben destijds niet voor niks ons vliegdekschip verkocht aan Brazilië. Het kost gewoonweg relatief teveel. We hebben ook geen vliegdekschip nodig als je kijkt naar de belangen van Nederland overzee.
dus na de oorlog van 1870 waren Duitsland en Frankrijk boezemvrienden? Jij weer echt niet waar j het over hebt...ga eens een geschiedenisboek lezen.quote:Op donderdag 2 april 2009 11:15 schreef Shizzah het volgende:
[..]
Voor W1 waren we ook allemaal tientallen jaren beste vriendjes in Europa en toch ging het plotseling opeens fout.
En wat komt er dan wel? Een 'ieder voor zich' Europa? Tuurlijk...quote:de NAVO en de Europese Unie blijven ook niet voor altijd bestaan.
quote:en zo bizar is het niet dat nederland deze eeuw nog word aangevallen of de oorlog verklaart als je kijkt naar de statistieken.
Ik snap je niet. Eerst kom je (volslagen terecht) met deze post, en dan ga je hieronder verder metquote:Op zaterdag 3 oktober 2009 11:41 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
dus na de oorlog van 1870 waren Duitsland en Frankrijk boezemvrienden? Jij weer echt niet waar j het over hebt...ga eens een geschiedenisboek lezen.
Wat is daar zo onwaarschijnlijk aan? Europa ontwikkelt zich steeds meer in een door de politiek afgedwongen kunstmatige federatie van staten, terwijl de bevolking steeds meer nationale sentimenten laten opkomen. Zie Engeland/Schotland, zie Vlaanderen/Wallonië, zie nieuwe lidstaten/oude lidstaten, zie de diverse nationale belangen vs de belangen van de EU. En dan heb ik het nog niet eens over de belangen van de EU vs de belangen van Afrika (migranten), de belangen van Rusland (geopolitieke macht), etc.quote:[..]
En wat komt er dan wel? Een 'ieder voor zich' Europa? Tuurlijk...
[..]
De kern van Europa is in mijn ogen nog steeds Frankrijk, Duitsland en Benelux. Die landen hebben zo langzamerhand geleerd dat onder elkaar vechten niet te doen is. Ik deel je mening wel gedeeltelijk, dat Oost Europa een kruitvat is...maar die neem ik niet serieus als Europeanen. En natuurlijk bestaat er een kans dat Italie en Spanje het zo zat worden van de Afrikaanse imigranten dat ze de bootjes met hun marine naar de zeebodem willen jagen. Maar zodra de eerste beelden van drijvende vrouwen en kinderlijken op de TV komen, duurt dat denk ik ook niet meer zo lang...quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:32 schreef RonaldV het volgende:
[..]
ik zie kansen voor Europa, maar zeer zeker ook (interne) bedreigingen. De bedreigingen negeren is arrogant, dom en gevaarlijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |