abonnement Unibet Coolblue
pi_67627384
In mijn eindexamenjaar moest ik verplicht Het hemelse gerecht lezen.

WAT EEN VERSCHRIKKING! Vond het ontzettend feministisch en stom en maar een nepboek, was z'n heel goedkope uitgave die je op kunt rollen. Wat we natuurlijk allemaal deden. Voor vliegen meppen was het ook perfect. Het verslag wat we moesten schrijven was een paar A4t'jes langer dan de bedoeling was, omdat ik er een hele verhandeling over het feminisme bijgeschreven heb. Leraar was onder de indruk.

Een paar jaar terug heb ik het nog eens gelezen en toen vond ik het wel een goed boek. Mijn mening was dus nogal veranderd. Ik lees nu vooral graag Karin Slaughter/Mo Hayder e.d. En Nijntje deel 984084 natuurlijk.

Volgens een vriendinnetje, met feministische moeder, waren alle boeken zo. Heb ze dus eigenlijk nooit meer aangeraakt, behalve dan Het hemelse gerecht in de herkansing.

Hoe zijn d'r andere boeken? Een beetje hetzelfde of juist anders?

Dit vraag ik omdat ik wil weten hoe ik me psychisch ga voorbereiden op d'r volgende boek. Dat lang vanmiddag op de deurmat. Op de voorkant staat een baby, dus het lijkt me duidelijk niet voor mannen geschreven, maar voor vrouwen in de broedende leeftijd. Op zich val ik daaronder, dus zou het wel een succes moeten worden.

Samenvatting:
Moet ik me psychisch voorbereiden op het lezen van een boek van Renate Dorrestein of kan ik daar gewoon veilig morgen in het zonnetje aan beginnen?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_67627410
Ben ik ook wel benieuwd naar ik heb pas het Hemelse Gerecht gelezen en ik vond het wel een fascinerend boek.
  woensdag 1 april 2009 @ 21:44:20 #3
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_67627423
Dont. Sowieso: Nederlandse schrijfers en schrijfsters. Weinig nieuws onder de zon. Herhalen hetzelfde truucje duizend maal en vaak nog slecht ook
pi_67627450
Gewoon veilig aan beginnen Al is het denk ik wel wat anders dan een boek van Mo Hayder (waar ik er nu één van aan het lezen ben, gisteren met boek en al in zonnetje in mijn gezicht verbrand)

Samenvatting
Een goede zonnebrandcrème is wel aan te raden.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_67627700
quote:
Op woensdag 1 april 2009 21:44 schreef Breathtaking het volgende:
Ben ik ook wel benieuwd naar ik heb pas het Hemelse Gerecht gelezen en ik vond het wel een fascinerend boek.
Wat vond je fascinerend?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Op woensdag 1 april 2009 21:44 schreef GoeRoe86 het volgende:
Dont. Sowieso: Nederlandse schrijfers en schrijfsters. Weinig nieuws onder de zon. Herhalen hetzelfde truucje duizend maal en vaak nog slecht ook
Doet zij dit ook? Heb namelijk pas 1 boek van d'r gelezen, dan is herhaling nog niet zo erg. Heb ook 5 boeken van Nicci French (niet Nederlands) achter elkaar gelezen, komt ook op hetzelfde neer.
quote:
Op woensdag 1 april 2009 21:45 schreef Isabeau het volgende:
Gewoon veilig aan beginnen Al is het denk ik wel wat anders dan een boek van Mo Hayder (waar ik er nu één van aan het lezen ben, gisteren met boek en al in zonnetje in mijn gezicht verbrand)

Samenvatting
Een goede zonnebrandcrème is wel aan te raden.
Welke van Mo Hayder lees je? Totaal offtopic, maar die boeken zijn goed! Behalve Tokyo, vond ik wat minder.

Dus zonnebrandcreme. Check, factor 50 van vorig jaar, moet nu genoeg zijn. Zo snel verbrand ik niet en ik heb maar een uurtje, daarna is mijn dagbesteding weer wakker.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  woensdag 1 april 2009 @ 21:51:19 #6
131644 Wickedangel
Na mij de zondvloed
pi_67627715
Het Hemelse Gerecht is een van Dorresteins beste boeken, extreem absurd. Feminisme heb ik er niet uit kunnen halen
Hoe heet het boek dat je nu gaat lezen, TS?
Erst kommt das Fressen und dann kommt die Moral
  woensdag 1 april 2009 @ 21:52:21 #7
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_67627774
Nicci French is dan ook niet het boegbeeld van vindingrijke schrijfers. Het bedoel niet eens zozeer dat ze zichzelf herhalen eerder nog dat hun werk in het literaire geweld in de rest van de wereld, gewoon geneuzel in de marge is
pi_67628017
quote:
Op woensdag 1 april 2009 21:51 schreef Wickedangel het volgende:
Het Hemelse Gerecht is een van Dorresteins beste boeken, extreem absurd. Feminisme heb ik er niet uit kunnen halen
Hoe heet het boek dat je nu gaat lezen, TS?
O jee, dan hoop ik maar dat dit boek beter is. Het heet 'is er hoop'. Als ik het durf te lezen.
quote:
Op woensdag 1 april 2009 21:52 schreef GoeRoe86 het volgende:
Nicci French is dan ook niet het boegbeeld van vindingrijke schrijfers. Het bedoel niet eens zozeer dat ze zichzelf herhalen eerder nog dat hun werk in het literaire geweld in de rest van de wereld, gewoon geneuzel in de marge is
Maar is dat geneuzel erg? Ik lees ook graag andere boeken, die een inhoud hebben waarbij je na moet denken. Dat is leuk, maar zoiets is Nicci French, maar ook de shopaholic reeks is dan fijn als tegenhanger. Een boek om elke 5 minuten neer te kunnen leggen, het doet er niet toe als je een paar bladzijdes overslaat, lezen in de trein, wachten op de bus. Dat doe ik weer niet met de biografie van Mao.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_67628040
quote:
Op woensdag 1 april 2009 21:50 schreef YPPY het volgende:

[..]

Wat vond je fascinerend?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vond het fascinerend dat ze een man weg lieten rotten op hun zolder zonder er verdere aandacht aan te besteden bijvoorbeeld. Ik vond de verhouding tussen de zussen fascinerend, hoe ze allebei dachten dat ze zelf de touwtjes in handen hadden etc !

En geen idee eigenlijk op het laatst varen ze weg..
  woensdag 1 april 2009 @ 22:01:28 #10
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_67628109
quote:
Op woensdag 1 april 2009 21:58 schreef YPPY het volgende:

[..]

O jee, dan hoop ik maar dat dit boek beter is. Het heet 'is er hoop'. Als ik het durf te lezen.
[..]

Maar is dat geneuzel erg? Ik lees ook graag andere boeken, die een inhoud hebben waarbij je na moet denken. Dat is leuk, maar zoiets is Nicci French, maar ook de shopaholic reeks is dan fijn als tegenhanger. Een boek om elke 5 minuten neer te kunnen leggen, het doet er niet toe als je een paar bladzijdes overslaat, lezen in de trein, wachten op de bus. Dat doe ik weer niet met de biografie van Mao.
Een biografie is niet echt een literair hoogstandje, vaak. Maar als je Dorrestein leuk vindt, moet je het natuurlijk gewoon lezen. Ik heb blijkbaar andere eisen dan jij
pi_67628152
Don't, maar het feministische element ontgaat me werkelijk totaal. Het is gewoon de zoveelste zeikerd, met wat onbetekenende betuttelende adviesjes, het mens heeft overduidelijk teveel vrije tijd om handen.
  woensdag 1 april 2009 @ 22:06:28 #12
1762 YPPY
Yppiaans
pi_67628325
quote:
Op woensdag 1 april 2009 21:59 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Ik vond het fascinerend dat ze een man weg lieten rotten op hun zolder zonder er verdere aandacht aan te besteden bijvoorbeeld. Ik vond de verhouding tussen de zussen fascinerend, hoe ze allebei dachten dat ze zelf de touwtjes in handen hadden etc !

En geen idee eigenlijk op het laatst varen ze weg..
O ja, dat was het, hij ging daar rotten. En dat vond ik als 16 jarige feministisch omdat ze zich zoveel beter en meer voelden.

Dit boek gaat over een oma en een kleinzoon en een vriendinnetje en een baby. En een geheim. Dat heb ik stiekem achterin gelezen. Als het geheim duidelijk is, post ik het wel, hoeven jullie het niet meer te lezen.

En Isa: er staat ook een recept in. Zullen we dat maken? Anna helpt wel.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_67628350
Oh en Nicci French is gewoon lekker, zeker de eerste 6 ofzo. Dit is totaal niet vergelijkbaar, zij kunnen dat ene trucje tenminste wel goed
  woensdag 1 april 2009 @ 22:08:58 #14
1762 YPPY
Yppiaans
pi_67628444
quote:
Op woensdag 1 april 2009 22:01 schreef GoeRoe86 het volgende:

[..]

Een biografie is niet echt een literair hoogstandje, vaak. Maar als je Dorrestein leuk vindt, moet je het natuurlijk gewoon lezen. Ik heb blijkbaar andere eisen dan jij
Ik bedoelde meer dat sommige boeken lekker makkelijk lezen en dat je bij andere boeken mee na moet denken en dat beide leuk zijn op een ander moment.
Geen idee of ik het leuk ga vinden. Dat ene boek is ook wel op een rare manier gegaan. We moesten toen ook 'ik ook van jou' lezen verplicht. Zogenaamd omdat alle jongeren dat leuk zouden vinden. Was ook al een lichtelijk traumatische ervaring.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  woensdag 1 april 2009 @ 22:11:25 #15
1762 YPPY
Yppiaans
pi_67628551
quote:
Op woensdag 1 april 2009 22:02 schreef Min-e het volgende:
Don't, maar het feministische element ontgaat me werkelijk totaal. Het is gewoon de zoveelste zeikerd, met wat onbetekenende betuttelende adviesjes, het mens heeft overduidelijk teveel vrije tijd om handen.
Welke boeken heb jij gelezen? Dan kan ik die overslaan blijkbaar. Dat feministisch zag ik een paar jaar terug ook niet meer, maar ik was toen 16 he, dan ziet de wereld er heel anders uit. Kende ik fok! nog niet.
quote:
Op woensdag 1 april 2009 22:06 schreef Min-e het volgende:
Oh en Nicci French is gewoon lekker, zeker de eerste 6 ofzo. Dit is totaal niet vergelijkbaar, zij kunnen dat ene trucje tenminste wel goed
Dat vond ik wel meevallen. Leuk om te lezen hoor, maar ik heb ze wel weggegeven. Herlezen zou ik niet snel doen, het idee van de sterkte, stoere vrouw die uiteindelijk de boef ontmaskert ging me vervelen. Een ander zou ik aanraden ze niet meteen achter elkaar te lezen, dan is het beter te doen denk ik.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  Moderator woensdag 1 april 2009 @ 22:19:07 #16
42184 crew  DaMart
pi_67628882
Ik heb 'Buitenstaanders' en 'Het duister dat ons scheidt' gelezen, en dat vond ik zeker geen slechte boeken. Ook ik herken het feministische er niet echt in, al schijnen anderen dat wel te zien.

Maar wat ik heb gelezen van Renate Dorrestein was zeker de moeite waard.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_67629089
Verborgen gebreken en Buitenstaanders. De eerste vond ik zo geforceerd, de spanning is totaal ver te zoeken. Ook al probeert ze het nog zo, door de setting e.d.Ze benoemt het te vaak, ze heeft het dan over "nietsvermoedend" zat ze....

Nicci French is wel na een paar boeken een oud trucje, maar ze zijn veel echter, rauw, nietsverhullend, simplistisch zonder teveel metaforen en omhullingen. Beetje als lekkere chocola, comforting.
Dit kan Dorrestein niet, al zou ze het nog zo graag willen.
pi_67629221
Hallo, ik heb wel iets met Dorrestein (ben nb afgestudeerd op Het hemelse gerecht en Een hart van steen ).
Niet alle boeken zijn even leuk. Haar eerste werken (Een nacht om te vliegeren bijv) zijn erg absurd / surrealistisch, moet je van houden.
"Buitenstaanders" was haar eerste boek waarmee ze ook echt succes had, het is wel een puzzel maar op het eind vallen de stukjes in elkaar. Het gaat over een gezin dat na een auto-ongeluk op een afgelegen boerderij terecht komen, waar wonderlijke mensen wonen.
"Een hart van steen" vond ik ook erg leuk, bekend om een gruwelijke scene, maar al een stuk 'echter' dan de vorige boeken. Dit verhaal gaat over een Ellen die in haar ouderlijk huis terugdenkt aan haar jeugd en de gruwelijke gebeurtenis die zich daar heeft afgespeeld.
Gaandeweg zijn de boeken 'normaler' geworden, maar de personages hebben altijd nog wel iets grotesk. Mannen delven vaak het onderspit, maar dat vind ik juist wel leuk
Echt feministisch en autobiografisch is "Het perpetuum mobile van de liefde" - dit boek heb ik ook in Bulkboekformaat (oprolbaar en als vliegenmepper te hanteren) gelezen en ik vond het geweldig
Het gaat over een meisje met anorexia nervosa, erg indrukwekkend (moet ik nodig herlezen)
Oja en natuurlijk "Ontaarde moeders", ook vreemd maar wel lekker. Hierin draait het om een jong meisje dat bij haar vader leeft en hij is erg onhandig in de opvoeding, daarom gaat hij met haar naar zijn ex-schoonzusje. Gaandeweg kom je erachter hoe de relaties in elkaar steken.

Nou het is een heel betoog geworden. Veel leesplezier!

Nou ja, ik kan de boeken alleen maar aanraden
  woensdag 1 april 2009 @ 22:32:52 #19
1762 YPPY
Yppiaans
pi_67629473
Wil Dorrestein dat wel Min-e? Zo chocolade schrijven? Weet ik niet hoor.

Grappig dat je erop bent afgestudeerd Wendy. Heb je alles gelezen en lees je dan ook alles wat nu nog uit komt of heb je er genoeg van?
Dat absurde is niks voor mij, dus dan maar goed dat ik nu geen ouder boek heb liggen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_67630082
quote:
Op woensdag 1 april 2009 22:32 schreef YPPY het volgende:
Wil Dorrestein dat wel Min-e? Zo chocolade schrijven? Weet ik niet hoor.
Die verkoopcijfers, fantasieën zullen het blijven
pi_67630131
quote:
Op woensdag 1 april 2009 22:06 schreef YPPY het volgende:

En Isa: er staat ook een recept in. Zullen we dat maken? Anna helpt wel.
Koken en literatuur, heb je meer nodig in het leven? (jaja, ik weet dat er ook andere leuke dingen zijn)
Kom graag koken. Of beter: laten wij Anna koken terwijl we in de tuin Mo of Renate bespreken

Ik lees hier nu 'De Behandeling'
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 1 april 2009 @ 23:02:29 #22
1762 YPPY
Yppiaans
pi_67630706
quote:
Op woensdag 1 april 2009 22:47 schreef Min-e het volgende:

[..]

Die verkoopcijfers, fantasieën zullen het blijven
Er zijn er ook maar heel weinig die dat halen.

[spam]
Enid Blyton bijvoorbeeld, 1 van de best verkopende kindernboekenschrijfsters ter wereld. [/spam]
quote:
Op woensdag 1 april 2009 22:48 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Koken en literatuur, heb je meer nodig in het leven? (jaja, ik weet dat er ook andere leuke dingen zijn)
Kom graag koken. Of beter: laten wij Anna koken terwijl we in de tuin Mo of Renate bespreken

Ik lees hier nu 'De Behandeling'
Goed plan. Kan J. de keuken schoonmaken als hij thuis komt.
De Behandeling is leuk, het einde vond ik zielig. Wel smerig. De clou vond ik minder, maar wel een goed boek.

Ontopic: heb de eerste pagina's gelezen en voel nu m'n iq al zakken. Perfect om tijdens de pauze op mijn werk te lezen, als ik pauze gehad.

Mogelijkheden voor HET GEHEIM:
- Igor is eigenlijk heel slim
- Igor heeft zijn overhemd niet bij Zeeman gekocht, maar bij een echte kledingwinkel
- Oma is eigelijk de moeder van Igor.

Wordt aangevuld.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_67632702
Ik hou wel van Renate Dorrestein
Sommige boeken zijn idd wat zeikerig of wat al te absurd. Maar ik vond bijvoorbeeld Zolang er leven is erg goed. Het perpetuum mobile van de liefde is ook best onderhoudend, en Voor alls een dame is echt hilarisch! Haar mooiste boek vind ik toch wel Een hart van steen, dat herlees ik zo nu en dan. Hartverscheurend verhaal, vind ik.
  donderdag 2 april 2009 @ 00:07:02 #24
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_67633036
Ik vind Renate Dorrestein best een vervelend, manafzeikerig mens. In een niet zo ver verleden wilde ze ook nog graag zeuren over haar chronische vermoeidheidsziekte, waar ze overigens plotseling van genezen was.

Ergens halverwege jaren negentig heb ik meegespeeld in een theaterbewerking van een roman van haar, Buitenstaanders. Aan die productie heb ik ongelofelijk goede herinneringen , die verder niets met haar manier van schrijven van doen hebben. Toch ben ik daardoor Renate Dorrestein, wanneer iemand mij expliciet om een mening over haar vraagt, redelijk mild gaan beoordelen. Al heb ik, behalve die ene roman, nooit iets van haar gelezen en is mijn weerzin tegen haar wezen altijd min of meer sluimerend aanwezig geweest.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_67633630
Sommige vrouwen zijn om mee te praten, anderen om naar te kijken...



abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')